قالَ الصّـادقُ عليه السلام: مَنْ زارَ جَدّى عارِفا بِحَـقِّهِ كَتَبَ اللّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطْوَةٍ حِجَّةً مَقْبُولَةً و عُمْرَةً مَبْرُورَةً، وَاللّهِ يَابْنَ مارِدٍ ما تَطْعَمُ النّارُ قَدَما تَغَبَّرَتْ فىزيارَةِ اَميرِالْمؤمِنينَ ماشِيا كانَ اَوْ راكِبا، يَاابْنَ ماردٍ! اُكْتُبْ هذَاالْحَديثَ بِماءِالذَّهَبِ. [وسائل الشيعه، ج 10، ص 294.]
امـام صـادق عليه السلام در جـواب «ابـن مـارد»، كـه از آن حضرت درباره فضيلت زيارت جدّش اميرالمؤمنين عليه السلام سؤال كرد، فرمود: هركس جدّم را حق شناسانه و از روى معرفت به حق او زيارت كند، خداوند در برابر هرگام، برايش پاداش يك حج و عمره مقبول مى نويسد. به خدا قسم اى پسر مارد! هرگز آتش، قدمى را كه در راه زيارت اميرالمؤمنين (سواره يا پياده) غبار آلود شود، نمى سوزاند. اى پسر مارد! اين حديث را با آب طلا بنويس!
حَدَّثَنِي أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى اَلْعَطَّارِ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ اَلنَّيْشَابُورِيِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْيَمَانِيِّ عَنْ مَنِيعِ بْنِ اَلْحَجَّاجِ عَنْ يُونُسَ عَنْ أَبِي وَهْبٍ اَلْبَصْرِيِّ قَالَ : دَخَلْتُ اَلْمَدِينَةَ فَأَتَيْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَتَيْتُكَ وَ لَمْ أَزُرْ قَبْرَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ بِئْسَ مَا صَنَعْتَ لَوْ لاَ أَنَّكَ مِنْ شِيعَتِنَا مَا نَظَرْتُ إِلَيْكَ أَ لاَ تَزُورُ مَنْ يَزُورُهُ اَللَّهُ تَعَالَى مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ يَزُورُهُ اَلْأَنْبِيَاءُ مَعَ اَلْمُؤْمِنِينَ [وَ يَزُورُهُ اَلْمُؤْمِنُونَ] قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا عَلِمْتُ ذَلِكَ قَالَ فَاعْلَمْ أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَفْضَلُ عِنْدَ اَللَّهِ مِنَ اَلْأَئِمَّةِ كُلِّهِمْ وَ لَهُ ثَوَابُ أَعْمَالِهِمْ وَ عَلَى قَدْرِ أَعْمَالِهِمْ فُضِّلُوا .
پدرم و محمّد بن يعقوب، از محمّد بن يحيى عطّار و او از حمدان بن سليمان نيشابورى و او از عبد اللّٰه بن محمّد يمانى و او از منيع بن حجّاج و او از يونس و او از ابى وهب بصرى نقل كرده كه وى گفت:
داخل مدينه شده نزد حضرت ابا عبد اللّٰه عليه السّلام مشرّف شده محضرش عرضه داشتم: فدايت شوم خدمت شما رسيدم ولى به زيارت قبر امير المؤمنين عليه السّلام نرفتهام. حضرت فرمودند: بد كارى كردى اگر از شيعيان ما نبودى به تو نگاه نمىكردم، چرا زيارت نكردى كسى را كه خداوند با فرشتگانش زيارتش مىكنند، انبياء و مؤمنين زيارتش مىنمايند؟ عرض كردم: فدايت شوم به اين امر واقف نبودم. حضرت فرمودند: بدان كه امير المؤمنین عليه السّلام نزد حقتعالى از تمام ائمه عليهم السّلام افضل و برتر بوده و ثواب اعمال ايشان براى آن حضرت منظور مىشود (يعنى غير از اينكه در قبال اعمال خود آن جناب حق تعالى ثواب لحاظ مىكند اعمال ائمه هدى عليهم السّلام نيز موجب حصول ثواب براى حضرتش مىباشد) در حالى كه حضرات ائمّه عليهم السّلام به مقدار اعمال صادره از خودشان فضيلت و برترى عائدشان مىشود.
(الوافي ج ۱۴، ص ۱۴۰۳)
عن أبي شعيب الخراساني قال: قلت لأبي الحسن الرضا عليه السلام:
أيما أفضل زيارة قبر أمير المؤمنين عليه السلام أو زيارة الحسين عليه السلام: قال: إن الحسين قتل مكروبا فحقيق على الله عز وجل ألا يأتيه مكروب إلا فرج الله كربه، وفضل زيارة قبر أمير المؤمنين عليه السلام علي زيارة الحسين كفضل أمير المؤمنين على الحسين عليهما السلام
أبو شُعيب خراسانى روايت كرده است: به امام رضا(علیه السلام) گفتم: زيارت امير مؤمنان(علیه السلام) افضل است يا زيارت امام حسين(علیه السلام) ؟
فرمود: «امام حسين(علیه السلام) مغموم و مهموم در راه خدا شهيد شد. بر خداوند عالميان واجب و لازم است كه هيچ غمگينى به زيارت قبر ايشان نرود مگر اين كه حق تعالى، غم او را زايل گرداند و او را خوش حال برگرداند ؛ وليكن زيادتىِ ثواب زيارت امير مؤمنان(علیه السلام) بر زيارت امام حسين(علیه السلام)، مثل زيادتىِ فضيلت امير مؤمنان(علیه السلام) است بر امام حسين(علیه السلام)».
(وسائل الشیعه ج ۱۰ ص ۲۹۷ چ اسلامیه)
7.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیارت غدیریه امیرالمومنین علیه السلام
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 زمان زیارت اربعین
💠 سؤال: با توجه به جمعیت و ازدحام شدید عزاداران حسینی در روز اربعین و حتی قبل و بعد از آن در کربلای معلی، آیا زیارت اربعین چند روز قبل یا بعد از روز اربعین، همان ثواب را دارد؟
✅ جواب: انجام زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمانی، مستحب و دارای ثواب عظیم است؛ ولی ثواب زیارت زمان خاص، مختص به انجام زیارت در همان زمان است؛ البته زیارت کردن قبل یا بعد از آن، به امید رسیدن به آن ثواب مخصوص، مانعی ندارد.
#احکام_اربعین #زمان_زیارت_اربعین
🆔 @leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
👌وضو گرفتن با آب معدنی نذری
🔷سؤال: آیا #وضو گرفتن با #آب_معدنی که برای زوار اربعین #نذر شده و مشخص نشده که برای خوردن است یا کار مشخص دیگر، و نذر عام زوّار می باشد، اشکال دارد؟
🔶جواب: در فرض سؤال جایز نیست، مگر این که بداند مالک آب رضایت دارد.
#احکام_اربعین #نذور #مصرف_آب
@leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔳مخارج خدمه موکب ها
سؤال: در اربعین حسینی در #موکب هایی که در نجف، کربلا و مسیر حرکت زائران حسینی برپا می شود، تعدادی از زائران به عنوان #خدمه به صورت ثابت در این موکب ها جهت #خدمت رسانی انجام وظیفه می کنند؛ و از طرفی زائر اربعین نیز محسوب می شوند، سؤال موکب داران این است که آیا می توان برای اعزام نیروهای خدمه بابت تهیه #ویزا ، هزینه رفت و برگشت آنها را از نذورات مردمی که در خصوص مراسم اربعین حسینی اهدا می گردد، تأمین نمود؟
جواب: تابع #نیت #اهدا_کنندگان است و اگر قصد آنان مطلق باشد، مشکلی ندارد.
#احکام_عزاداری #احکام_اربعین #نذور #نذر_موکب #مخارج_خدمه
@leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔘زیارت بانوان در زمان عادت ماهانه
🔵سؤال: تشرف #بانوان به #مشاهد_مشرفه در زمان #عادت_ماهانه چه حکمی دارد؟
🔴جواب: بنابر احتیاط واجب #توقف_حائض در حرم حضرات معصومین(علیهم السلام) یعنی زیر گنبد و رواقی که ضریح مطهر در آن واقع شده است، جایز نیست؛ ولی توقف در رواقها و قسمتهای متّصل به حرم اگر مسجد نباشد، اشکال ندارد.
#ایام_عادت #حیض #عذر_شرعی
@leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔲سپرده گذاری باقیمانده نذورات مردمی
🔵سؤال: من با چند نفر از دوستان برای ایام اربعین پولی را جمع کرده ایم که مقداری از آن باقیمانده و تا اربعین دیگر بلا استفاده است و فقط به شرط استفاده از اربعین جمع شده است؛
۱- آیا میشود این پول را به عنوان #سپرده در #بانک گذاشت و از سود حاصل از آن برای اربعین سال دیگر استفاده کرد؟
۲( در حال حاضر در حساب #قرض_الحسنه است، آیا قرض الحسنه بانک مشکل دارد؟
🔴ج.۱) اگر با #رضایت #صاحبان_پول باشد و سود تحت عنوان یکی از #عقود_اسلامی دریافت شود، اشکال ندارد.
۲) قرض الحسنه اشکال ندارد.
#احکام_عزاداری #احکام_اربعین #نذور #مصرف_نذر #اهدا_کنندگان
@leader_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
🔘مصرف باقیمانده نذورات اربعین در غیر آن
🔴سؤال: مقداری پول برای لیوان، چای، قند و ... توسط مردم جهت برگزاری مراسم اربعین اهدا شده که کمی از آن باقی مانده است. آیا می شود مقدار باقی مانده را جهت برگزاری مراسم ابی عبدالله (علیه السلام) در بقیه طول سال مصرف نمود؟ یا باید نگهداشته و جهت #مراسم_اربعین سال آینده استفاده گردد؟
🔵جواب: تابع رضایت اهدا_کنندگان است.
#نذورات #مصرف_نذورات #اهدا_کنندگان
@leader_ahkam