محل دقیق مسجد موسی بن جعفر (مراسم احیای شب قدر، امشب)
https://goo.gl/maps/Yko9hiCVFXw
جلسه هفتگی هیات قرآن و ولایت - تدبر
📣📣📣📣 شب قدر شب پیوند با قرآن و ولایت 📣📣📣📣 برنامه احیاء شب ۲۱ رمضان با سخنرانی استاد علی صبوحی همراه
🍛 مجدداً یادآوری میشود در مراسم امشب مسجد موسی بن جعفر وعدهٔ سحری در پایان مراسم توزیع خواهد شد.
🎓 استاد علی صبوحی
📢 راهبرد مواجهه و مقابله با صهیونیزم جهانی در پرتو تدبر در سوره مبارک صف.
🕐 زمان: فردا، پنجشنبه، ۲۲ ماه مبارک رمضان، بعد از نماز ظهر و عصر.
🕌 مکان: تهران، مسجد موسی بن جعفر (بلوار کشاورز، بعد از تقاطع فلسطین، خ کبکانیان، نبش کوچه رنجبر)
970315_shabe_qadr_21.good.mp3
19.59M
#صوت_جلسه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ مصادف با ۲۱ رمضان ۱۴۳۹، #شب_قدر با موضوع شقاوت، تقوا و انفاق. 🎧🎧🎧
#جلسه_پنجم
#شقاوت
#تقوا
#انفاق
#استاد_علی_صبوحی
#صوت_کیفیت_خوب 🎼
@heiat_tadabbor
970315_shabe_qadr_21.med.mp3
9.8M
#صوت_جلسه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ مصادف با ۲۱ رمضان ۱۴۳۹، #شب_قدر با موضوع شقاوت، تقوا و انفاق. 🎧🎧🎧
#جلسه_پنجم
#شقاوت
#تقوا
#انفاق
#استاد_علی_صبوحی
#صوت_کیفیت_متوسط 🎼
@heiat_tadabbor
970315_shabe_qadr_21.low.mp3
4.9M
#صوت_جلسه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ مصادف با ۲۱ رمضان ۱۴۳۹، #شب_قدر با موضوع شقاوت، تقوا و انفاق. 🎧🎧🎧
#جلسه_پنجم
#شقاوت
#تقوا
#انفاق
#استاد_علی_صبوحی
#صوت_کیفیت_پایین 🎼
@heiat_tadabbor
به اطلاع اعضای محترم میرساند سخنران مراسم احیای شب قدر امشب مسجد موسی بن جعفر، استاد علی صبوحی هستند.
🕐 شروع دعای جوشن کبیر: امشب (شب ۲۳ ماه رمضان) از ساعت ۲۳:۳۰.
مکان: تهران، مسجد موسی بن جعفر (بلوار کشاورز، بعد از تقاطع فلسطین، خ کبکانیان، نبش کوچه رنجبر)
@heiat_tadabbor
siame-qods-ramazan-1396_vbr.mp3
11.48M
#صیام_قدس
📢ویژه برنامه روز جهانی قدس
📚به کارشناسی حجت الاسلام علی صبوحی
📻 #رادیو_قرآن
رمضان سال ۱۳۹۶ خورشیدی
A_970317_1_Med.mp3
11.95M
🎧🎧🎧
سخنرانی استاد علی صبوحی در شب قدر سوم (شب ۲۳ ماه مبارک رمضان) در مسجد موسی بن جعفر.
بازخوانی #بندگی
#سوره_جمعه
@heiat_tadabbor
هدایت شده از هیات قرآن و ولایت - تدبر قم
970712_Khotbeh_d_med_.mp3
2.33M
خطبه آتشین امام سجاد علیه السلام در شام
با بیان استاد علی صبوحی
#حماسه_کربلا
#امام_سجاد علیه السلام
#استاد_علی_صبوحی
#هیأت قرآن و ولایت قم
@heiatetadabboriqom
✳️ گزیدۀ بیانات استاد صبوحی به مناسبت سالروز گرامیداشت علامه طباطبایی (ره)✳️
24 آبان 97
✅ ایشان در زمانی که به ندرت دیده می شد کسی وارد بحث تفسیر اجتهادی قرآن کریم بشود یا نگاه قرآن به قرآن را به آن معنا بخواهد دنبال کند،.با مجاهدت و تلاش شبانه روزی، این باب عظیم را به روی جامعه ی ما باز کردند. حق بزرگی هم بر گردن نخبگان و خواص قرآنی و هم بر گردن همه ی جامعه دارند.
✅علامه طباطبایی در تشریح علت شکل گیری فرقه های مختلف فکری در اسلام می فرمایند: اشکال ما در نحوه ی مواجهه ی ما با قرآن کریم است. ما قرار بود قرآن را فصل الخطاب قرار بدهیم، ما قرار است خودمان را به قرآن عرضه کنیم. یعنی آن مقدار که قرآن می پذیرد نگاه داریم، آن مقدار که قرآن نمی پذیرد کنار بگذاریم. نه اینکه قرآن را به خودمان عرضه کنیم. باورهای ما باید با قرآن ویرایش بشود نه اینکه قرآن با باورهای ما تطبیق داده شود. همین می شود که یک قرآن وسط و 72 ملت دور این قرآن باشند، حتی همدیگر را هم نمی توانند قبول کنند.
✅ علامه فرمودند این اتفاقاتی که برای قرآن افتاده به نام تفسیر در بسیاری از مذاهب دیده می شود این تفسیر نیست، این تحلیل است، یعنی آراء خودشان را بر قرآن حمل کردند. قرآن را بر آراء خودشان حمل کردند، سوار کردند، روی آن پیش می برند. و بعد فرمودند نه! ما در تفسیر شریف المیزان می خواهیم مبنای قرآن به قرآن باشد.
✅ علامه طباطبایی فرمود ما می خواهیم در تفسیر قرآن به قرآن خود قرآن را مبنا قرار بدهیم. معنایش این است که دیگر قرآن به سنت یا عقل تفسیر نمی شود؟ چرا. ولی تفسیر قرآن به خود قرآن می شود پایه. اول قرآن را با خودش تفسیر کنیم آن مراد و منظور قرآن را بفهمیم آنطور که خود خدا می خواهد به ما بفهماند، بعد این را میزان قرار بدهیم. با این میزان می رویم اعتقادات کلامی مان را بررسی می کنیم، می رویم در فقه غور می کنیم، می رویم در فلسفه حرکت می کنیم، می رویم در علوم انسانی و اجتماعی پیش می رویم. ولی میزانی دستمان داریم، دیگر برای این میزان خودش را پایه قرار دادیم نیامدیم چیز دیگری را وارد کنیم. این مبنای علامه طباطبایی(ره) است.
✳️گزیدۀ بیانات استاد صبوحی_سورۀ شوری_ جلسۀ دوم:✳️
8 آذر 97
3⃣ وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ.
و آن چه که درآن اختلاف می کنید، هراختلافی که باشد، پس حکم آن به سوی خداست؛ یعنی خدا حکم در موردش خواهد داد. اینجا با توجه به سیاق، مصداق مورد نظر از اختلاف چیست؟ همان که در مقابل لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً است. یعنی وقتی امت واحده نشد، پس اختلاف است. دربارۀ چه چیز امت واحده نشدند؟ درباره توحید، درباره وحی؛ یک عده پذیرفتند و موحد شدند، و یک عده نپذیرفتند و مشرک باقی ماندند. پس یک اختلافی در دنیا وجود دارد. در این سوره گویا خداوند می فرماید غیر از مسلمانهایی که به قرآن کریم ایمان آوردند و روی خط قرآن دارند جلو می روند بقیۀ آن هایی که چپ و راست زدند مشرک هستند. پیامبر هم به شدت در این سوره به خاطر این مساله نگران است؛ نگران بشریت است. أنبیا الهی از آدم تا خاتم یک حرف را زدند، اما شما ببینید از همین خط أنبیا صدها بلکه هزاران مذهب و فرقه منشعب شده است. چه کسی این انشعابات را درست کرده است؟ برای چه چیزی درست شده است؟ یعنی حضرت موسی(ع) انشعابات در دین حضرت ابراهیم درست کرد؟ ... پیامبر (ص) آمد در دین مسیحیت انشعاب درست کرد؟ خیر! همگی همان هایی را گفتند که پیامبران قبلی گفتند. همه یک حرف دارند. تمام ائمه همان چیزی هایی را گفتند که پیامبرخد افرمود. پس یک حرف زده شده است. پس این همه انشعابات ازکجا آمد؟ وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ یعنی درپایان این حرکتی که همه داریم می رویم به محضر خدا آن وقت حکم نهایی درمورد این اختلافات داده خواهد شد.
✳️گزیدۀ بیانات استاد صبوحی_سورۀ شوری_ جلسۀ دوم✳️
1 آذر 97
4️⃣ شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ.
اولین شریعت آسمانی شریعت حضرت نوح علیه السلام است. ما دین را در زمان حضرت نوح علیه السلام به دست حضرت نوح علیه السلام پایه ریزی کردیم. قرآن، صحف، تورات و انجیل همه این بوده است که " أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ ". "ال" در " الدِّينَ " عهد است. کدام دین؟ همان دین حضرت نوح علیه السلام. یعنی شرایع بعدی هر کدام آمده اند تا شریعت قبلی را بپا دارند، نه اینکه شریعت جدیدی احداث کنند. هر شریعت را نسبت به شریعت قبلی میشود تکامل یافته تر دید، لذا در مقاطع مختلف تاریخ ، شریعت تکامل پیدا کرده است. نه اینکه شریعت انبیای مختلف، غیر از شریعت انبیای قبل از خودشان باشد. یکبار دینی پایه گذاری شد و بعد از پایه گذاری دین و شریعت، تمام انبیاء بعدی و هر چه به تو توصیه کردیم یک حرف بوده است: " أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ " دین را بپا دارید." وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ " و در آن تفرقه نکنید، متفرق نشوید. کسی نگوید ما به شریعت خودمان شما به شریعت خودتان.
درخواست همراهی با هیئت قرآن و ولایت تدبر
📖
به اطلاع اعضای محترم میرسانیم که هیئت مجازی قرآن و ولایت-استادعلی صبوحی- نیازمند کمک و یاری دوستان درامور زیر است
⃣1 تولید محتوای فضای مجازی برای کانال ها و سایر مسیرهای اطلاع رسانی (آشنایی به گرافیک و تسلط به نرم افزارهای ویرایش صوت و تصویر)
⃣ 2 مدیریت کانالهای فضای مجازی (پیامرسان و اینستاگرام و...) بویژه توسعه مخاطبان، ارتباط با مخاطبان، مدیریت محتوا و...
🙏
علاقه مندان فرم زیر را تکمیل و به برای آقای صبوریان (@ahsanalqawl) در پیام رسان سروش، بله یا تلگرام ارسال نمایند.
✳️گزیدۀ بیانات استاد صبوحی_سورۀ شوری_ جلسۀ دوم_ 1 آذر 97✳
5️⃣ منظور از مشرکین در سورۀ مبارک شوری چه کسانی اند؟
🔹 كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ🔹
تو داری مشرکان را به این دین واحد الهی که از زمان حضرت نوح علیه السلام پایه گذاری شده و تا الان که تو آمدی یک حرف بیشتر نبوده دعوت میکنی؛ اما این امر بر مشرکین سنگین می آید، بزرگ می آید.
آنچه که این آیه را کاملا روشن میکند، تشخیص معنای مشرکین است. در قرآن کریم اصطلاحاتی مثل مشرک و کافر و منافق، حتی مومن و مسلمان زیاد می بینید. این اصطلاحات میتواند به تناسب هر سوره معنای ویژه خودش را داشته باشد. مشرکین خاص سوره ی مبارکه شوری کسانی هستند که در دین تفرقه کردند، خواه به نام حنیف که همان مشرکین مصطلحی هستند که در ذهن ما هستند، در عصر پیامبر کسانی که در مقابل پیامبر در مکه ایستادند می گفتند ما ابراهیمی هستیم! حنیف یعنی ما ابراهیمی هستیم، خواه به نام حنیف در دین تفرقه کردند، خواه به نام یهودی در دین تفرقه کردند، خواه به نام مسیحی در دین تفرقه کردند، در آینده هم مصادیق دیگر پیدا میکند. یعنی مشرکین سوره ی شوری اعم است از آن مشرکان مصطلح و اعم است از پیروان ادیانی که امروز ما به آنها می گوییم اهل الکتاب، مشرکین این سوره اعم است.
طبق آیۀ شریفه ی 21 سوره ی شوری هرکسی آمد به غیر از این دین واحد، هر دین دیگری را برای دیگران به عنوان شریعت و منهاج معرفی کرد و از آن دفاع کرد این می شود شُرَکَاءُ؛ این می شود شریک خدا؛ یعنی کسی که از دین واحد الهی جدا می کند راه خودش را یا به توقف یا به انشعاب یا به هر چیز دیگری، خدا می فرماید این خود را با من شریک قرار داده، این شرکاء است. و کسانی که سخن او را قبول می کنند می شوند مشرک. مشرک مگر همیشه این است که فقط بت بپرستد؟ نه خیر!
✳️گزیدۀ بیانات استاد صبوحی_سورۀ شوری_ جلسۀ دوم_ 1 آذر 97✳
6️⃣ وقتی که عملاً پلورالیسم را تبلیغ میکنیم....
✅ وقتی کسی صحبت از پلورالیسم* دینی می کند، در مقابلش گارد می گیریم ولی در عمل یک پلورالیسم دینی را می آییم تثبیت میکنیم. حواسمان هم نیست! مثلا می گوییم ایشان مسیحی است ولی آمده راهپیمایی اربعین (خوب است؛ دستت درد نکند) یک صلیب هم دستش می گیرد و وارد حرم می شود، بعد مسلمانان دورش بال بال می زنند. یک مسیحی آمد در حرم، یک ارمنی آمد در حرم، با این مصاحبه می کنند با آن مصاحبه می کنند.
✅ خب باشد تا یک جاهایی می گوییم دارند به مقدسات ما احترام می گذارند، یک مقدار عمیقتر نگاه کنیم. یک سوالی باید از آن مسیحی بپرسیم. برادر بزرگوار شما آمدی راهپیمایی اربعین سیدالشهدا را تایید می کنید؟ + بله. پس رسول الله را هم تایید می کنید؟ + بله، - پس چطور مسیحی هستید شما؟ یعنی شما توقف کردید در حضرت عیسی علیه السلام؛ اگر امام حسین راست است، شما چرا مسیحی هستید؟ اگر امام حسین راست نیست، شما در اربعین چه می کنید؟
✅ نه اینکه اینها را دفع کنیم. اتفاقاً استقبال هم بکنیم، تشریف بیاورید قدمتان روی چشم، اما تئوریزه نکنیم پلورالیسم دینی را ! تایید گرفتن از یک غیر مسلمان برای یک فرهنگ اسلامی، اگر قرار باشد به اینکه این مفهوم تثبیت شود که «او با همان غیر مسلمان بودنش می رود بهشت» این نقضِ دین واحدی است که قرآن کریم با صراحت لهجه از آن صحبت کرده است. باید مراقبت کنیم این رفتارها منتهی نشود به تئوریزه کردن پلورالیسم دینی؛ همان چیزی که در مقام نظریه محکم رد می کنیم اما در عمل ترویجش می کنیم.
✅ در یک کتاب معروف اسلامی میخواندم گفته بود: «چه کسی میخواهد خدا را مجبور کند به جهنم بردن کافران؟ اگر یک کافری محبت امام حسین علیه السلام دارد بلکه خدا نخواست او را جهنم ببرد!» همین یک تشکیک در همین مفهوم به همین آسانی! این همان تئوریزه کردن پلورالیسم است.
*منظور از پلورالیسم دینی به صورت ساده این است که بگوییم هر کس هر دینی دارد درست است و سعادتمند میشود.
حضور بیش از ۲۵۰ نفر از آقایان و بانوان تدبری در جلسه ششم سوره مبارک شوری
آدرس هیات قرآن و ولایت در شبکه های اجتماعی بله، ایتا، سروش و تلگرام:
@HEIAT_TADABBOR
آدرس هیات مجازی تدبر در شبکه های اجتماعی:
@heyat_quran
*♦️ بر سر دوراهی... انفاق یا هلاکت؟*
*✳️ «و انفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة»✳️*
✅ انفاق و دادن مال و ادارهی امور نیازهای اقتصادی و پر کردن خلأهای اقتصادی مستقیماً بر دوش ملت و مردم است. این یک اصل اسلامی است؛ مسئلهی انفاق.
✅ نظر اسلام این است که مردم باید به قدر وسع و توانائی خودشان این خلأ ها را پر کنند. آن کسانی که بهرهمندی بیشتری دارند، امکانات بیشتری دارند، تکلیف بیشتر بر عهدهی آنهاست. اینها وظیفهشان با مردم عادی یکسان نیست. این نمی شود که در جامعهی اسلامی ما جامعهای که به هدایت قرآن حرکت میکند، در راه اسلام حرکت میکند، برای خدا و اعلای کلمهی دین جنگ میکند و در مقابل این هدفها و شعارها تحمل آن همه مشکلات را می کند، یک عدهای هم در جامعه باشند که بهرهمندی هائی هم داشته باشند، برخورداری هائی هم داشته باشند، هیچ مسئولیتی هم در مقابل نیازهای جامعه حس نکنند. این از نظر اسلام اصلاً قابل قبول نیست.
✅ این آیهای که در اول خطبه عرض کردم: *«و انفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بایدیکم الی التّهلکة»*، همین مطلب را بیان میکند. *میفرماید در راه خدا انفاق کنید و به دست خودتان، خودتان را در هلاکت نیندازید. یعنی اگر انفاق نکردید، به دست خودتان، خودتان را در هلاکت میاندازید.* امروز حقیقت قضیه این است، این یک وظیفه است، یک تکلیف است، نه فقط یک حکم اخلاقی. این همه آیات انفاق در قرآن بیان یک حکم اخلاقی نیست، بیان یک فریضهی شرعی است.
📝 بیانات رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعۀ تهران- 1366/07/24