🌿 هیاتالزهراء
✳️انسان، جامعه، هستی 🔅برای حیات باید با علوم و مسائل مختلف دنیا ارتباط برقرار کرد؛ البته نوع و زا
🔰خدا انگاری انسان
🔅قسمت حیوانی و جسمانی انسان با بسیاری از حیوانات مشترک است، همه موجود زنده هستند؛ چشم، گوش، قلب، دست و پا دارند؛ حیوان سُم (کفش طبیعی) دارد، انسان کفش میسازد و میپوشد؛ حیوان پوشش طبیعی دارد، انسان هم پوشش دارد و خودش میسازد؛
🔅بنابراین منظور از انسان فقط بُعد جسمانی نیست؛ «انسان بما هو انسان» سه ساحت (شناخت، عواطف و عمل) دارد که حیوانات، بیجانان و جانداران دیگر ندارند و اگر دارند شبیه آن است.
بخش اول «شناخت» است؛ انسان نوعی شناخت دارد که حیوانات ندارند.
انسان میشناسد و بز نمیشناسد؛ البته بز، مادر، پدر و... را میشناسد و شناخت حیوان غریزی است و شناخت انسان غریزی نیست. انسانها با شناخت میتوانند فکر کنند، تصمیم بگیرند، نقشه بکشند؛ اما حیوانات نمیتوانند؛ حتی میمونها و شامپانزهها که مقداری به انسان نزدیک هستند، بهصورت محدود نقشه میکشند.
انسان عقل دارد و حیوان ندارد؛ بهحدی عقل و تفکر انسان پررنگ است که میتواند از عقلش بهاندازه نامحدود استفاده کند، نقشه بکشد و فکر کند در دنیا رویکرد اومانیسم ایجاد شده است.
🔅اومانیسم، یعنی خدا انگاریِ انسان، درواقع انسان را بهمعنای خدا میدانند؛ چون انسان میتواند همه کاری انجام دهد و نقشههای ذهنی خود را عملی کند؛ حتی اگر شخصی نتواند عملی کند، دیگری میتواند؛
بنابراین بهقدری بخشِ عقل انسان پررنگ است که مکتب اومانیسم مطرح میکند انسان خداست؛ یعنی سوار بر هستی بوده و همهچیز در اختیارش است؛ او میمیراند و زنده میکند، او میسازد و خلق میکند؛ منظور از او، انسان است؛
🔅بنابراین مکتب اومانیسم و بهمعنایی انسانگرایی یا انسانخدایی یا خدا انگاریِ انسان در محور بسیار افراطی شکل میگیرد.
🔅بخش دوم «احساس و عواطف» یا بهتعبیری «گرایشهای انسان» است. عموی من -شهید شدند، خدا رحمتشان کند- کارخانۀ جوجهکِشی داشتند، در دوران نوجوانی گاهی آنجا میرفتم و کمک میکردم؛ جوجهای از تخم بیرون آمد و همهجا دنبالم میآمد.
شاید در بعضی حیوانات این گرایشها غریزی و محدود باشد که دنبال هرکس یا هرحیوانی راه میافتند؛ اما سراسر وجود انسان پر از عواطف و احساسات عمیق بوده که عرفان درست شده است. عرفان -چه نظری و چه عملی- مطرح میکند اصل وجود انسان بر پایۀ عشق و احساسات است؛ البته در عرفانِ درست، به بخش تعقل توجه میشود.
🔅واژۀ عرفان در لغت بهمعنای شناختن است؛ یعنی شما بشناسید و وقتی شناختید، میتوانید دنبال او بروید.
اگر عرفانهای نوظهور -که بشر ساخته، نه عرفانی که ائمه میگویند و اصل و منشأ آن شناخت الهی است- به بُعد شناختی انسان بیشتر توجه میکردند و توجه میدادند، انسانهایی که دنبال این نوع عرفانها هستند، دنبال کارهای عجیبوغریب نمیرفتند؛ یعنی عقل را تعطیل میکنند و مطرح میکنند به چیزی وابسته باش و همهچیزِ انسان را احساساتش میدانند؛ شاید در بعضی رویکردهای روانشناسی چنین بحثهایی داشته باشند.
⏪ادامه دارد ...
#هیات_الزهراء
#جلسه_نهم_قسمت_۵
#سیزدهم_خردادماه_ماه_۱۴۰۳
@heiatazahra
🌿 هیاتالزهراء
✳️انسان، جامعه، هستی 🔅برای حیات باید با علوم و مسائل مختلف دنیا ارتباط برقرار کرد؛ البته نوع و زا
🔅بخش سوم عمل، انسان موجود عجیبوغریبی است که میخواهد عقل و احساس -در منتهیالیه درجهشان، یعنی بالاترین مرتبۀ عقل و احساس نسبت به همۀ جانوران، جانداران و...- کنار هم قرار گیرد؛
بنابراین عقل و احساس بخشی از زندگی انسانها و رفتار بخش دیگری است؛ البته بیشتر روانشناسان «رفتار» میگویند؛ اما در عبارت قرآنی و فرهنگ دینی «عمل» است.
🔅عمل با رفتار متفاوت و عبارت کاملتری است. عملِ انسان بخشی است که حیوانات ندارند. چرا ندارند؟ مگر «عمل» همان رفتار، تحرک و کار نیست؟ اگر جلوی الاغ جو بریزید، سرش را پایین میآورد و میخورد، مگر خوردن عمل نیست؟ الاغ، رامِ انسان است و سواری میدهد، مگر سواریدادن عمل نیست؟ سگ نگهبانی میدهد و اگر دشمن یا کسی آمد، پارس میکند، مگر پارسکردن عمل نیست؟ شما به گربه پخ بگویید، فرار میکند، مگر فرارکردن عمل نیست؟
انسان همین رفتارها را دارد؛ مثلاً پشت سر انسان پخ بگویید، میترسد. فرق گربه و انسان چیست؟ وقتی میخواهید حیوانی دور کنید، به او سنگ میزنید و فرار میکند. وقتی برای انسان هم سنگ بلند میکنید، فرار میکند. فرق بین حیوان و انسان چیست؟ هردو رفتار نشان میدهند؛
بنابراین حرکتهای غیرارادی و طبیعی را رفتار و حرکات از روی شناخت یا احساس را عمل میگوییم؛ یعنی عمل، حرکت آگاهانه و رفتار، حرکت ناآگاهانه است.
🔅بهقدری عمل در انسان پررنگ بوده که برخی فکر کردهاند انسان فقط عمل است؛ سپس در روانشناسی یا جامعهشناسی یا انسانشناسی (به یکمعنا مردمشناسی) مکتبهای عملگرایی و رفتارگرایی بهوجود میآید؛
یعنی بهقدری عمل در وجود انسان زیاد است که همه فکر کردهاند انسان عمل است و اصالت را به عمل انسان میدهند، برخی اصالت را به احساس انسان و برخی به شناخت انسان میدهند؛ یعنی هر سه وجود دارد که انسان شده است؛
🔻موجودی که اندیشه و احساس دارد و عمل ندارد، انسان نیست یا انسان ناقص بوده که تصورش هم سخت است.
⏪ادامه دارد ...
#هیات_الزهراء
#جلسه_نهم_قسمت_۶
#سیزدهم_خردادماه_ماه_۱۴۰۳
@heiatazahra
8.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿معجزه ای از حدیث کساء که به تازگی در گرگان رخ داده است.
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد #فرحزاد
#هیات_الزهراء
@heiatazahra
🔹سی و یکمین مراسم هفتگی هیات الزهراء به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔹همراه با اقامه نماز و قرائت حدیث کسا
🎙سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مقامی
📖قرائت قرآن: کربلایی متحد زاده
📒قرائت دعا: کربلایی حسین قبادی
🗓زمان: یکشنبه ۴ آذر
🔹بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء
🕌احمدی جنوبی، کوچه۸، دانشگاه علمی کاربردی غدیر
🔗لینک عضویت در کانال هیات
@heiatazahra
May 11
🌿 هیاتالزهراء
🔅بخش سوم عمل، انسان موجود عجیبوغریبی است که میخواهد عقل و احساس -در منتهیالیه درجهشان، یعنی بالا
🔰به وجود خود افتخار کنید
🔅در قرآن، إِنَّ الحِمارِ لَفِي خُسْرٍ یا إِنَّ البقر لَفِي خُسْرٍ نیامده است؛ بلکه «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ» بیان شده است، بنابراین بهقدری ساحات زندگی (شناخت، گرایش و عمل) در انسان پررنگ است که بالاترین حد و اعلاترین درجۀ آنها را نسبت به همۀ موجودات دارد و باید به وجود خودش افتخار کند.
🔅باید خدا را شکر کنید که سوسک، گاو یا موش آفریده نشدید! انسان هستید و آگاهی و فکر دارید. از وقتی بشر بهدنیا آمده –کار نداریم چگونه بهدنیا آمده و در این عرصه قرار گرفته است- پیشرفتهای علم را میبیند یا با احساسات جنگها راه انداخته و جلوی جنگها را گرفته است.
⏪ادامه دارد ...
#هیات_الزهراء
#جلسه_نهم_قسمت_۷
#سیزدهم_خردادماه_ماه_۱۴۰۳
@heiatazahra
18.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ماجرای صحن حضرت زهرا (سلام الله علیها) در نجف چیست؟
🔹خیلی جالبه...آیت الله سیستانی خواب
حضرت زهرا(سلام الله علیها) رو میبینن و حضرت به آیتالله سیستانی میگن هرچی پسرم قاسم بگه...
#هیات_الزهراء
🔗لینک عضویت در کانال هیات
@heiatazahra
🔹سی و یکمین مراسم هفتگی هیات الزهراء به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔹همراه با اقامه نماز و قرائت حدیث کسا
🎙سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مقامی
📖قرائت قرآن: کربلایی متحد زاده
📒قرائت دعا: کربلایی حسین قبادی
🗓زمان: یکشنبه ۴ آذر
🔹بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء
🕌احمدی جنوبی، کوچه۸، دانشگاه علمی کاربردی غدیر
🔗لینک عضویت در کانال هیات
@heiatazahra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیهای از شهید برونسی....
دستوری که امتحانش رو پس داده...
#یازهرا
#يا_صاحب_الزمان
🔗لینک عضویت در کانال هیات
@heiatazahra