19.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅خانه می تواند منشاء خیر و برکت شود . خانه حضرت زهرا (س) یک خانه ی مخصوص است و نگاه مخصوص الهی را توانسته به خودش جلب کند... سخنان سرکار خانم حاج عبدالباقی پیرامون سیره عملی حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
9.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ارتباط با نامحرم - سرکار خانم نیلچی زاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅در کدام آيات قران، مسئله حجاب مطرح شده است؟ صحبت هاي خانم دکتر حاج عبدالباقي را در اين باره ببينيد.
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅بهترین رنگ حجاب - سرکار خانم نیلچی زاده
podcast 02.mp3
7.25M
جلوگیری از ترویج فساد اخلاقی و...در جامعه ی اسلامی به زبان خودمانی
یا زینب.
الاقل...محسن خاکزاد
#جهاد_تبیین
هدایت شده از العِـلْمُ الـنّافِعُ
15.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 یهودیان مارانوس💥
🔥از شبکه نفوذی یهود در ایران در قرن اخیر چه می دانید‼️
#امام_زمان
#عید_فطر
#يهود
@alalmolnafea
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 برداشت زیبا شهید مطهری از یک روایت/عاقبت ترک امر بمعروف
سرنوشتۍ عبرتآموز در دنیا براۍ ترڪ ڪنندگان امــر بہ معــروف و نهـی از منڪر (( این واجب را ترڪ نڪنید وگرنه دشمن هم روے شما حساب نمی ڪند! ))
بی_تفاوت_نباشیم
امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
ا، رنگ های تیره و مشکی در تأمین حجاب حداکثری بانوان در بیرون منزل، مؤثرتر است؛ زیرا، رنگ مشکی پوشانندۀ رنگ های دیگر است و زیر آن، هر لباس رنگی دیگری را که باشد، می پوشاند. ضرب المثل معروف «بالاتر از سیاهی رنگی نیست» اشاره به این واقعیت دارد کهرنگ سیاه، رنگی است که تمام رنگ های دیگر، در مقابل آن، رنگ می بازد!
۲.۳.آرامش بیشتر
قرآن مجید می فرماید: «پرده سیاه و تاریک شب، روز را می پوشاند.»(۱۳) ساکنان زمین، پس از تحمل چند ساعت گرما و رنج کار و فعالیت روزانه، طالب سکون و آرامش شب می شوند و شب، ساکنان زمین را در چادر سیاه و مشکی خود می پوشاند. نیز:«پردۀ سیاه و تاریک شب را به منزلۀ لباس و پوشش قرار دادیم.»
این آیه تاریکیِ شب را به پرده و پوشش گسترده ای تشبیه کرده است که همۀ اجسام را می پوشاند؛ همان گونه که جلباب و چادر مشکی تمام بدن و لباس بانوان را در مقابل نامحرم، می پوشاند.برخی، جلباب را به چادرِ شب معنا کرده اند. به نظر می رسد این تشبیه را به دلیل دو ویژگیِ موجود در جلباب و چادر مشکی و پردۀ تاریک شب ساخته اند: گستردگی در پوشش و رنگ مشکی.
۳.۳.نگاه شکنی و آسایش بیشتر
در روان شناسی رنگ ها چنین آمده است: سیاه به معنای «نه» است. رنگ مشکی در کاهش تحریک های روحی و روانی مؤثر است.از آنجا که مشکی رنگی صامت و غیر محرک است و واکنش مهمی در بیننده ایجاد نمی کند از جمله بهترین ابزارهای کاهش واکنش های روانی است و نه تنها جلب توجه دیگران را موجب نمی شود بلکه به عدم توجه کمک می کند.
به همین دلیل، در هنگام برخورد با جنس مخالف و نامحرم، استفاده از چادر مشکی در کاهش حالات و امیال جنسی مؤثر است. خداوند در سورۀ نور، ضمن آموزش حدود مراقبت های اولیه در شیوۀ رویارویی با غیر محارم در آخر آیه خطاب به زنان می فرماید:
«نباید زنان پای خود را چنان به زمین بکوبند که صدای زینت هایشان شنیده شود [و نامحرمان را تحریک کند].»
بنابراین می توان گفت که چون لباس های رنگارنگ سبب جلب توجه نامحرم و تحریک جنسی می شود، مطلوب نمی باشند؛ اما از آنجا که حجاب و چادر مشکی، باعث جلب توجه نمی شود، رنگی مطلوب است. معمولاً، بانوانی که اعتقاد راسخ به لزوم پوشیدگیِ بیشتر در برخورد با نامحرم دارند چادر مشکی را می پسندند؛ زیرا این رنگ، بدن را بیشتر و بهتر می پوشاند.
از سوی دیگر، وقتی رنگ مشکی در کنار رنگ دیگری قرار می گیرد تأثیرِ آن را تقویت و خصلت آن رنگ را تأیید می کند: اگر یک پنجره رنگین، در کنار میز سیاهی قرار بگیرد هر بیننده ای که به آن سو بنگرد نگاه او ناخودآگاه به طرف پنجره جلب خواهد شد و اصلاً به صفحۀ سیاه میز توجهی نخواهد کرد.
رنگ سیاهِ میز، خاصیت جلوه نماییِ خود را نفی کرده در عوض، خاصیت رنگ پنجره را تقویت می کند. به همین علت، وقتی خانمی چادر مشکی به سرمی کند و در خیابان راه می رود ناظری که از دور به او و اشیای رنگیِ اطراف او مثل ماشین ها و مغازه ها نگاه می کند، بی اختیار، اشیاء رنگی نظر او را به خود جلب می کنند. بسیاری اوقات، بیننده به رنگ مشکی اصلاً توجه نمی کند.
بنابراین، بانوانی که می خواهند به بهترین شیوه، عفت و پاکدامنی خود را حفظ کنند و از نگاه های آلوده در امان باشند از حجاب و چادر مشکی استفاده می کنند. چادر مشکی، بدن بانوان را در مواجهه با نامحرمان به طور یکنواخت و در عین حال، به روش ساده و معمولی و به دور از تجمل، می پوشاند.
۳.۴. وقار و هیبت معنویِ بیشتر
در برخی کتاب های مربوط به روان شناسی رنگ ها، چنین آمده است: رنگ سیاه دلیل بر وقار و سنگینی و شیک پوشی است.همچنین، رنگ مشکی نمایانگر اقتدار است.خصوصیت دیگر رنگ مشکی آن است که باعث هیبت و ابهت بیشتری می شود و به دلیل همین خصوصیت، بیشترِ حاکمان و بزرگان برای اظهار شکوه و جبروت خویش از لباس های مشکی استفاده می کنند.
به نظر می رسد که انتخاب رنگ مشکی برای عمّامه سادات و فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز به اعتبارِ ویژگیِ احتشام و هیبت معنوی است. به همین جهت، در برخی روایات آمده است که رنگ مشکی، کراهت دارد؛ مگر در عبا (چادر) عمّامه و کفش(۱۴)
امروزه نیز لباس رسمیِ برخی شخصیت ها مثل قاضیان و وکلا، به ویژه در مراسم ویژه و رسمی غالباً مشکی یا سرمه ای است و ورزشکاران نیز زمانی که در رژۀ رسمی شرکت می کنند غالباً کت و شلوار مشکی یا سرمه ای می پوشند. با توجه به همین ویژگی، استفادۀ بانوان از حجاب و چادر مشکی نوعی والایی و هیبت معنوی برای آنان به وجود می آورد و سبب می شود که مردان نامحرم در برخورد با آنان، حریم گیرند.
با وجود بهره ها و آثار متعدد ذکر شده برای حجاب مشکی، متأسفانه برخی مطبوعات در سال های اخیر، به طور غیرمنطقی و با تمسک به شبهاتی، در جهت سست کردن پایه های حجاب اسلامی در ذهن بانوان و گسترش بدحجابی وبی حجابی، گام برداشته اند. امیدواریم که با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی نهاده
حجاب قرآنی دارای ابعاد و شاخصهای پنجگانه است: حجاب نگاه، حجاب گفتار، حجاب رفتار، حجاب فیزیکی بدن و حجاب قلب. حال آنکه بنابر باور غلط، حجاب صرفا به پوشش فیزیکی بدن اطلاق میشود. هرگاه چهار بُعد اولیه در حداقل مورد نظر شریعت ناب و در حد یک هنجار اجتماعی رعایت شود، به حجاب نازل دست یافتهایم و هرگاه ابعاد پنجگانه به نحوی فراگیر و یکپارچه با مشخصات تمام و کمال قرآنیاش جامه عمل بپوشد، برترین نوع پوشیدگی رخ مینماید و جامعه به ارزشها و کرامتهای انسانیاش نزدیک شده است. «جلباب» حجاب برتر و «خمار» حجاب نازل است که متناسب با ریشههای تمدنی هر عرصه جغرافیایی در جهان اسلام به اشکالی زیبا و متنوع تجلّی کرده است.
حجاب اصطلاحی دینی به معنای پوشاندن برخی از نقاط بدن زنان و مردان در شریعت اسلامی. حجاب در ادیان و اقوام پیش از اسلام وجود داشته و آیاتی در قرآن و احادیثی از ائمه(ع)، از وجوب و اهمیت آن سخن گفتهاند.
حکم حجاب در فقه در بخش نماز و نکاح مطرح شده است. این حکم از دیدگاه فقها ازاحکام ضروری دین اسلام است. در باور مسلمانان، ایجاد امنیت روانی و حفظ سلامت اخلاقی جامعه از حکمتهای واجب شدن حجاب است.
يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا ا:
رنگ جلباب و چادر حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)
حال سوال اینجاست که حضرت فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) در بیرون منزل و در مواجهه با نامحرم از چه رنگی استفاده کرده است؟
قرآن به زبان عربی مبین نازل شده است و برای عرب زبانان قابل فهم بوده است؛ بنابراین، باید بررسی نمود که زنان صدر اسلام، که نخستین مخاطبان آیهی جلباب بودهاند، از واژهی جلباب چه برداشتی داشتهاند و تبادر و سبقت ذهنی آنها از آن چه بوده است. در کتاب سنن ابی داود از امّ سلمه، همسر گرامی پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) قضیهای نقل شده است که مبین تبادر ذهنی زنان عرب آن زمان است. او میگوید: «وقتی آیهی جلباب «یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ»[3] نازل شد، زنهای انصار از خانههایشان خارج شدند، درحالی که پوششهای مشکی داشتند؛ گویی کلاغ بالای سر آنها نشسته است».[4]
در کتاب عون المعبود، شرح سنن ابی داود در توضیح قضیهی یاد شده، آمده است: «چون پوششهایی که زنان انصار به عنوان جلابیب از آن استفاده کرده بودند، دارای رنگ مشکی بوده است، آنان به کلاغ که رنگ آن مشکی است تشبیه شدهاند».[5]
علاوه بر شاهد تاریخی مذکور، که سکوت پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) در مقابل رنگ مشکی پوشش زنان انصار، نیز دلیل بر تقریر و تأیید آن است، شواهد لغوی فراوانی نیز برای اثبات این مدعا وجود دارد که اساساً در ریشهی لغوی «جلباب» رنگ مشکی اخذ شده است؛ زیرا جلباب در لغت از ریشهی «جُلب» است و یکی از معانی جُلب در بسیاری از کتابهای لغوی معتبر، تیرگی و سیاهی است.[6] مثلاً «جُلب اللیل» به معنای سیاهی شب آمده است. ابن منظور، صاحب کتاب لغت معتبر لسان العرب، پس از نقل شعری که بخشی از آن «و جُلب اللیل یطرده النهار» است تصریح نموده که گویندهی شعر از جُلب، سواد و سیاهی را اراده کرده است.[7]
علاوه بر این، در بعضی از کتابهای لغوی معتبر، شواهدی از زبان عربی نقل شده، که جُلب در آنها به معنای تیرگی و سیاهی به کار رفته است؛[8] همچنین در برخی از کتابهایی که دربارهی انواع لباسهای اسلامی نوشته شدهاند، جلباب به پوشش گستردهی مشکی که زن روی لباسهای دیگر میپوشد معنا شده است.[9]
از مجموع شواهد لغوی، تفسیری و تاریخی مذکور، به روشنی استفاده میشود که رنگ جلباب و چادر زنان عرب هنگام نزول آیهی شریفه، مشکی بوده است؛ بنابراین، میتوان گفت که چادر مشکی منشأ و ریشهی قرآنی دارد.
در سالهای اخیر وقتی موضوع حجاب مطرح شد، مخالفین حجاب، سعی میکردند آن را با موضوع رنگ آن طرد کنند. برای موافقین هم رفته رفته این شبهه قوت گرفت که «چرا رنگ مشکی؟». در واقع هر کس میخواست چادر را زیر سوال ببرد، رنگ مشکی را زیر سوال میبرد. آنان میگویند: مشکی رنگ افسردگی، عزا و اندوه و غم است.
اما باید دانست که رنگ تیره موجب استتار و اختفای اشیا شده و مانع از دیدن آنهاست. چشم در تاریکی جایی را نمیبیند و پارچه یا پرده سیاه مایه احتجاب اشیایی است که در پس پرده قرار دارند. لذا بانوان عفیف مسلمان، رنگ لباسهای ظاهر(اعمّ از چادر، مانتو و روسری) را از رنگهای تیره برگزیدهاند تا اندامشان از چشم نامحرمان پوشیدهتر باشد و بدین وسیله «گوهر عفاف» خود را محفوظتر بدارند و استفاده از رنگهای شاد و مهیّج و هرگونه مجلسآرایی را به خلوت خانه و در جمع محارم خویش اختصاص میدهند.
در روانشناسی رنگها، همانگونه که نوع رنگ در ایجاد گرسنگی، سیری، خشم و آرامش تأثیر مستقیم دارد، در شعلهور شدن غرایز جنسی نیز دخالت مستقیم دارد. رنگ سیاه باعث کاهش شهوت است؛ چنان که امام صادق(علیهالسّلام) در این زمینه خطاب به «حنّان بن سُدَیر» که نعلین سیاه پوشیده بود، فرمودند: «آیا نمیدانی رنگ سیاه مایه تقلیل شهوت است».[10]
از طرف دیگر رنگ سیاه، رنگ تشخص و هیبت است و در میان رنگها ابهت بیشتری دارد. در ریشهیابی لغات، رنگ سیاه در عربی به نام اسود است و به معنی آقایی، برتری و سیادت است.
حال که ثابت شد چادر مشکی ریشهی قرآنی و اسلامی دارد، پرسش مهم این است که آیا حکومت اسلامی که فلسفهی وجودی آن اجرای احکام قرآن تحقق احکام اسلام و قرآن در جامعه است میتواند در مراکز اداری خود، به عنوان مهمترین مراکز الگوسازی، چادر مشکی را به عنوان حجاب برتر و یکی از ملاکهای گزینش زنان مورد توجه قرار دهد یا خیر؟
پاسخ سؤال فوق مثبت است؛ زیرا پس از اثبات ریشهی قرآنی و اسلامی برای چادر مشکی، وظیفهی مسئولان یک حکومت قرآنی و اسلامی است که زمینهی ترویج و تبلیغ عملی آموزههای قرآنی و از جمله استفاده از چادر مشکی را در مراکز اداری خود فراهم نمایند؛ و حتی هنگام گزینش کارمندان زن، التزام عملی به حجاب قرآنی و اسلامی را به عنوان یکی از ملاکهای گزینش و ارزش یابی مورد توجه قرار دهند.