eitaa logo
تمدن اسلامی/علی حجازیان
187 دنبال‌کننده
311 عکس
99 ویدیو
8 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹باتوجه به درخواست برخی از مخاطبین قرار شد علاوه بر پرداختن به مقوله سند ۲۰۳۰ موارد دیگر مرتبط به عمران شهر اسلامی بیان شود. در روزهای آینده علاوه بر استمرار پست های قبلی، به بررسی زمین در اسلام می پردازیم و در ادامه به بررسی فقهی آن نیز می پردازیم. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazia 📝 راه ارتباطی ما 🆔@hejazialihejazi0
♨️بعد از بازآفرینی شهری می رسیم‌ به شهر ۱۵ دقیقه ای 📛می‌دانستید این نظریه هم ذیل سند ۲۰۳۰ تعریف شده است ؟ 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان سند توسعه پایدار 2030 برای کنترل ملت ها تهیه شده و برای همه ابعاد زندگی بشر برنامه دارند. 🔹برای سکونت بشر نیز برای خودشان حق مداخله قائل شده اند، با طرح پروژه های مانند شهر هوشمند (طرح شکست خورده) و شهر ۱۵ دقیقه ای می‌خواهند انسان را در زندان های روباز کنترل کنند.توجیهات شبه علمی مانند پیاده روی،سلامت جسم وکاهش کربن دروغ است. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ علی حجازیان شهر 15 دقیقه‌ای تکرار ایده «واحدهای همسایگی» است که توسط برنامه‌ریز آمریکایی کلارنس پری در دهه 1920 توسعه یافت. نظریه شهرسازی جدید، مفهومی است که برنامه‌ریزی و طراحی شهری را برای ایجاد «شهرهای قابل پیاده‌روی» ترویج کرده است و متعاقباً در دهه 1980 در ایالات متحده محبوبیت یافت. نسخه‌های مشابهی از «شهرهای سلولی» یا محله‌های 30 و 20 دقیقه‌ای نیز در دهه گذشته در سراسر جهان پدیدار شده‌اند. با توجه به تغییرات آب و هوایی به عنوان یک نگرانی عمده جهانی، C40 در دستور کار شهرداران C40 برای یک بازیابی سبز و عادلانه این مدل را برای شهرهای سراسر جهان توصیه کرده است، با این استدلال که رویکرد «شهر مبتنی بر پیاده‌روی» به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند و از پایداری محیط‌زیست حمایت می‌کند. مهمتر از همه، «شهر 15 دقیقه ای» در سال 2019 مورد توجه شهرداری پاریس قرار گرفت و یک ابتکار شاخص در برنامه فعلی این شهر است ✍پس توافقنامه پاریس در توسعه شهری مورد توجه قرار گرفته به بهانه کنترل آلودگی هوا که خودشان ایجاد کردند می خواهند نوعی از توسعه شهری را به جامعه تحمیل کنند تا بتوانند فعالیت های روزمره شهروندان را کنترل کنند. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان 🔴اینجا قم و مشهد نیست، اینجا آلمان است در وسط اروپا که با این اِلِمان های زیبا به استقبال رفته است! آن وقت در قم و مشهد و تهران انگار نه انگار ماه رمضان آمده است. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان 🔴دیشب در برنامه صف اول آقای دکتر منان رئیسی نماینده مردم قم حضور پیدا کردند،مردم قم باید به انتخاب چنین فردی به عنوان نماینده شهرشان در مجلس دوازدهم به خودشان افتخار کنند. رویکردهای آقای دکتر رئیسی در حوزه تمدنی مخصوصا مسکن بذر امید را در دل مردم،انقلابیون و مستضعفین کاشت. ایشان از رویش های انقلاب هستند که درگام دوم انقلاب می توانند خط مشی مسکن را تغییر بدهند. 🔹انشالله که دکتر منان رئیسی مجلس همان دکتر منان رئیسی قبل مجلس باقی بماند. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi لینک کانال ایتا دکتر منان رئیسی 📌https://eitaa.com/baladetayyeb
قبل از ورود به بحث زمین،تعریفی از انفال عرض کنم: انفال شامل ثروت و اموالی است که بر اثر مصالحه به دولت اسلامی منتقل شده یا قومی و گروهی به مسلمانان بخشیدند، اراضی موات و آباد طبیعی نیز جزو انفال محسوب می شود . 📝شیعه با تکیه‌ بر روایاتی‌ از ائمّه اطهار(ع)، انفال‌ را اموالی‌ دانسته‌اند که‌ از جانب‌ خداوند در اختیار پیامبر اکرم‌(ص) و پس‌ از آن‌ حضرت‌ در اختیار امامان‌(ع‌) قرار گرفته‌ و در عصر غیبت‌ نیز در اختیار و ملکیت امام زمان(عج) است‌. 🔹در شهرسازی سه نوع زمین داریم: موات،بایر و دایر ✍اراضی بایر به زمین هایی گفته می شود که در گذشته مورد ساخت و ساز و یا کاشت قرار گرفته اند. این زمین ها پس از مدتی به حالت موات برگشته اند. به این صورت که هیچ عملیات عمرانی و بهره برداری در آن انجام نمی گیرد. در مباحث دینی، نوع زمینی داریم به نام زمین های موات عارضی، زمین هایی که در ابتدا آباد بوده و سپس موات شده اند. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان 🔹مالکیت بهره بردار یکی از بحث های مهم در اداره منابع از جانب دولت بحث مالکیت بهره بردار از اراضی هست. این که دولت به بهانه آباد سازی زمین موات، ملکیت آن را به بخش خصوصی یا خصولتی بدهد درسته ؟ ✍گروهی از فقها همچون شیخ طوسی،سید بحرالعلوم ملکیت را قبول نکرده و فقط اولویت را برای استفاده از این منابع یادآور شده است. ✍شهید صدر اشاره دارد که احیا مالکیت زمین را تغییر نداده و در مالکیت امام باقی است‌. ✍آیت الله سیستانی نیز می فرمایند: زمین موات اگرچه به جهت انفال بودن آن ملک امام هست اما هرکس آن را میتواند احیا کند. در بحث مالکیت و یا صرفا استفاده از آبادکردن و احیای زمین قول های مختلفی هست منتهی باید توجه کرد که کدام قول تطبیق با وضع موجود دارد. اگر دستگاه فقه(سنتی) به سمت فقه نظام حرکت می کرد پاسخ بسیاری از این مسائل شفاف بیان می شد و دولت و دیگر نهادها نمیتوانستند طرح های نئولیبرالی را اجرا کنند . 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان مطابق با نظر گروهی از فقیهان که مالکیت اراضی انفال را قابل انتقال به بخش خصوصی ندانسته و معتقدند بخش خصوصی تنها حق بهره برداری از این اراضی را دارد،لذا دولت می تواند در قالب ۱_ اجاره دادن منابع در دوره معین ۲_اقطاع( در دوره پیامبر هم صورت گرفته, واگذاری امتیاز بهره برداری) اقدام نماید. 👀در شهرهای ما بخش قابل توجهی از اراضی در محدوده،حریم و خارج از حریم شهر وجود دارد که موات هستند و آنهایی که تصمیم ساز هستند و طرح های توسعه را تهیه می کنند با شناخت و تسلط از موقعیت جغرافیایی اقدام به خرید اراضی و یا ارائه رانت اطلاعاتی به صاحبان قدرت و ثروت می کنند. 👌اگر دولت نگاه درستی به بحث اراضی براساس آرا فقها داشته باشد بحث مالکیت اراضی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و بخش قابل تأملی از مشکلات مردم حل خواهد شد. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان در ادامه سند ۲۰۳۰ رسیدیم به ۱۵_ دقیقه ای گفتیم که این طرح ذیل همین سند تهیه شده و پیشران اجرای این پروژه، کشورهای اروپایی بودند.یک نمونه آن در پایین بیان شده است. 🔹شهر ۱۵ دقیقه‌ای جدید، تراکم جمعیتی متفاوت با آن‌چه تا پیش از این در تورنتو وجود داشته است، پیاده خواهد شد، بنابراین پایداری و زیست‌پذیری در آن متفاوت و بالاتر از سایر مناطق شهر خواهد بود. در واقع، شهری فشرده در فرودگاه دوونسویو ایجاد خواهد شد که در آن پیاده‌راه‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری، مسیرهای تردد وسایل نقلیه عمومی و ساختمان‌هایی با ارتفاع متوسط در فاصله بسیار نزدیک به یکدیگر قرار خواهد گرفت و در نتیجه، امکان برآورده کردن تمام نیازهای ساکنان با تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی فراهم می‌شود. 🔸استراتژی جابه‌جایی در شهر ۱۵ دقیقه‌ای تورنتو مبتنی بر سه هدف اصلی یعنی ایجاد خیابان‌های کامل و با قابلیت پیاده‌روی، تسهیل حمل‌ونقل فعال و در نهایت، افزایش قابلیت تردد به محل کار ساکنان خواهد بود. این استراتژی در کاهش تغییرات اقلیمی، به حداقل رساندن آلودگی هوا و افزایش حس برابری میان ساکنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. 📌تمرکز شهر ۱۵ دقیقه ای کاهش کربن و افزایش تراکم جمعیتی است. 💢کاهش کربن یک دروغ بزرگ برای سود جویی نظام سرمایه هست. ♻️افزایش تراکم جمعیت و فشرده سازی جمعیت جهت کنترل آنان هست. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علی حجازیان 🔹باعنایت به آرا فقها در مورد اراضی موات، چگونه می توان از این نظر دینی جهت کاهش قیمت زمین در کنار عرضه زمین استفاده کرد؟ آیا با عدم تخصیص مالکیت و صرفا حق بهره برداری از زمین می توان جلوی بورس بازی زمین را گرفت ؟ ✍ آیا ساخت مسکن بر روی اراضی موات مصداق بهره برداری و آباد سازی زمین هست؟ 😏اگر همه مردم می‌توانند اراضی موات را آباد کنند دولت چرا کمربند شهری ایجاد کرده و باعث شکاف بین افراد ساکن در محدوده با اطراف شهر شده است ؟ در نگاه تمدنی و شبکه ای آیا زمین متعلق به همه مردم هست یا صرفا افراد خاص؟ https://eitaa.com/hejazialihejazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مطالبه طلبه جوان فعال حوزه الگوی پیشرفت از نماینده جدید شهر مشهد جناب دکتر ظهوریان 📝آقای ظهوریان ما به شما رأی دادیم و انتظار داریم اولویت خودتان را حل مسئله مسکن و واگذاری زمین به مردم بدون خانه بگذارید تا با ساخت خانه های ویلایی وسیع تحولی بزرگ در ایران رقم بخورد . 🔹امام خمینی فروردین سال ۵۸ فرمودند زمین را بین مردم تقسیم کنید تا از زمین منتفع شوند و هیچکس در ایران بدون خانه نماند . 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان شهر هوشمند و توسعه پایدار ۲۰۳۰ در ابتدا عرض کنم این طرح در خود کشورهای پیشرو دچار اشکالات جدی شده و می توان ادعا کرد طرح تا حدود زیادی شکست خورده است. شهر هوشمند ادامه همان بند ۱۱ سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ هست.شهر هوشمند در ظاهر اهداف خوبی را دنبال می کند مانند: 🔹اقتصاد هوشمند: امکان رقابت تجاری در یک شهر با سایر شهرها براساس نوآوری و ایجاد فرصت‌های جدید کارآفرینی. 🔹مردم هوشمند: افزایش سطح اطلاعات و تعاملات اجتماعی در بین شهروندان یک شهر مفهوم مردم هوشمند را می‌سازد. چنین مردمانی سعی می‌کنند بطور پیوسته فرهنگ شهری خود را ارتقاء بخشند. 🔹حکمروایی هوشمند: حکمروایی شفاف در شهرها با استفاده از فناوری اطلاعات باعث دسترسی شهروندان به اطلاعات و داده‌ها به صورت گسترده خواهد شد. این حجم عظیم داده‌ای کسب و کارها را متحول خواهد کرد. 🔹تحرک هوشمند: استفاده از حمل و نقل هوشمند موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد. صرفه‌جویی ایجاد شده در زمان و انرژی ساکنین یک شهر می تواند توسعه‌ی پایدار را فراهم آورد. 🔹محیط هوشمند: کنترل محیط زندگی از تمامی مخاطرات یک هدف عالی می‌باشد. انرژی‌های سبز در کنار خانه‌های هوشمند آینده‌ای زیبا را متصور می‌سازند. 🔹زندگی هوشمند: ارتقاء زندگی شهروندان با کمک ساختمان‌های هوشمند، سلامت الکترونیک، شبکه‌های هوشمند و… تحقق خواهد یافت. شعارهای جذاب اما فریبنده که هدفی جز کنترل شهروندان و تحمیل ارزش های تمدن غربی ندارد.در شهر هوشمند انسان به مانند رباتی است که از یک سیستم دستور می گیرد و اجیر شده گلوبالیست ها هست. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان اصرار بر ساخت شهر هوشمند چیست ؟ رمز ارزها در کشورها درحال جایگزینی با پول های رایج است در کشور هم طرح رمز ارز کلید زده شده،خب بستر این رمز ارز باید شهری باشد که دیتا محور باشد لذا رمز ارز و شهر هوشمند در کنار بحث برابری جنسیتی و کم کردن کربن به موازات هم در حال اجرا در جمهوری اسلامی است . شهر هوشمند قطعه ای از پازل سند۲۰۳۰ هست. 🔹انقلاب اسلامی برای مواجهه با سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ و مخصوصاً بند یازده آن باید الگوی اسلامی پیشرفت را جلو ببرد.در حوزه مدیریت شهری نیز تاکید بر شهرسازی اسلامی داریم چراکه بستر ساز زیست مومنانه هست. نکته: کیش در سال های اخیر پایلوت شهر هوشمند بوده و در این چند روز هم پایلوت رمز ارز !!! 😔شهر هوشمند ضد تعرف است و روابط انسانی به انسداد ختم می شودو حس گمشدگی در این نوع شهر تشدید می شود. https://eitaa.com/hejazialihejazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علی حجازیان 🔹از بزرگترین افتخارات تمدن غرب،شهرنشینی و خدماتی است که در بالاترین سطح به ساکنین شهرها ارائه می شود.شهرهای مدرن به مثابه معبدهای نوینی تبدیل شده که مترفین عالم از بشر می خواهند که دربرابر جبروت آن به سجده بیفتند. جذابیت های شهری باعث مهاجرت از روستا به شهر و از شهرها به کلانشهرها شده است. 📝تمرکز جمعیت که در سند ۲۰۳۰ هم به آن تاکید شده چه تبعاتی برای انسان دارد؟ ✍نظام شهرنشینی فعلی که محوریت آن با کارخانه ها ( تولید متمرکز)و بانک ها هست برای سرمایه داران مناسب هست یا توده مردم؟ دستور کار جدید شهری بر مبنای نظام سرمایه داری تهیه شده است. https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان 🔹سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ ظرفیتی برای نظام سرمایه داری هست و لذا تولید ثروت و جذب سرمایه برای بقای شهر ضرورت دارد. ✍به بیان دیگر شهرهای متصل به تمدن غرب،برای ارائه خدمات و امکانات وابسته به تولید ثروت است. 😱آنچه که باعث دستیابی به سود و ثروت دائم التزاید می شود،خرید و فروش پول و گردش آن در نظام بانکی است. آن چه که در سبک زندگی مدرن در شهرها وجود دارد،نیاز و ارضای مادی است ولذا مدل های مربوط به توسعه بر همین مقوله متمرکز شده است. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
علی حجازیان برای تحقق اهداف سند توسعه پایدار چه ابزاری نیازهست؟ ۴۵ سال طرح های جامع و شهری در کشور براساس روایت غرب از توسعه تهیه شده و بخش قابل توجهی از مشکلات فعلی نتیجه تکیه بر همین طرح های جامع و تفصیلی هست. ✍ این طرح ها در جهان تقریباً منسوخ شده اما همچنان در ایران کار برد دارد. طرح جامع و بالاخص تفصیلی فساد زا هستند. و هم مردم هم شهرداری ها از این طرح ها ناراضی هستند. دولت باید اجازه ارائه طرح جایگزین را بدهد. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان 🔹سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ و بلند مرتبه سازی 🔹هدف این سند کنترل جوامع و بشریت است و برای تحقق این هدف در شهرها بلند مرتبه سازی،رشد عمودی و فشرده را در دستور کار قرار داده و پروتکل های متنوعی برای این نوع از توسعه شهری تدوین کرده است. برای فهم بهتر بلند مرتبه سازی فردا مروری بر بلند مرتبه سازی بعد از انقلاب صنعتی خواهیم داشت. https://eitaa.com/hejazialihejazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدیمیا خوب فهمیده بودن از زندگی چی میخوان... حیاط، حوض، آسمون... چندتایی هم درخت که به وقت و فصلش میوه‌هاشون رو بچینن و بشینن لب حوض با دلبر لذتش رو ببرن... همینقدر آروم، همینقدر ساده... همینقدر قشنگ...