eitaa logo
تمدن اسلامی/علی حجازیان
177 دنبال‌کننده
346 عکس
114 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام‌قولا من رب الرحیم ✍این کانال در جهت مطالبه گری،روشنگری و بیان مولفه های شهرسازی اسلامی است. 👂چرا این کانال تشکیل شد؟ علی رغم تلاش های انجام شده در حوزه شهرسازی و معماری ، این نیاز احساس شد تا فضایی ایجاد شود تا با نگاهی نو به شهرسازی پرداخته شود. در این کانال تلاش می شود تا فضا و بستری برای فعالین, کنش‌گران شهری و دغدغه مندان تمدن اسلامی و شهرسازی اسلامی فراهم شود. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍برای تحقق توصیه‌‌های رهبری نباید از نقش‌آفرینی شهر به عنوان بستر تحقق سیستم‌‌های تمدنی غافل شد. 👀 امروزه معضل اساسی در شهرهای ایران اسلامی تبعیت و پیاده‌سازی مکتب لیبرالیسم در ساختارهای برنامه‌ریزی و مدیریتی شهر است. به دلیل تفاوت‌‌های بنیادین بین مکتب الحادی لیبرالیسم و اسلام تا هنگامی که مدیران و برنامه ریزان شهری به ضرورت توجه و پرداختن به الگوهای اسلامی و منطبق با فرهنگ ایرانی پی نبرند در تحقق گام دوم با مسئله روبرو خواهیم بود.
✍✍یکی از چالشی ترین اسناد حوزه توسعه شهری در این چند ماه اخیر سند بلند مرتبه سازی مشهد بود،انشالله فردا به صورت کامل این سند را مورد بررسی قرار میدهم. https://eitaa.com/hejazialihejazi
نشست بررسی سند بلند مرتبه سازی در ماه قبل در موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام برگزار شد.دراین جلسه علاوه بر دغدغه های کارشناس که در نامه ذیل بیان شده از نظر اسناد بین المللی از جمله سند منحوس ۲۰۳۰ و نظریات غربی سند مورد بررسی قرار گرفت. https://eitaa.com/hejazialihejazi
فرایند تهیه چشم انداز در نهایت لقب "مشهد: کلانشهر فشرده با توسعه ارتفاعیِ متوازن و پایدار " را براي شهر از زاویه دید بلندمرتبه سازي برگزیده است. ✍ در مقدمه سند بلند مرتبه سازی دقیقاً به فشرده سازی شهر تاکید شده است حالاارتباط این عبارات با سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ چیست؟ 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍ در شهرها را مستقل از روستا بررسی می کند. این موضوع در بحث تراکم شهری بسیار روشن است. تراکم جمعیت در شهرها زمانی اتفاق میافتد که دولت مرکزی برنامه خاصی برای نقاط پیراشهری و شده در حاشیه های شهرها ریزی وساز برنامه روستایی نداشته باشد و از هرگونه ساخت جلوگیری کند. در نهایت این عدم برنامه برای اراضی حاشیه شهر و تلاش جهت محدودکردن حریم شهر، سبب حاشیه‌سازی کنترل نشده، نابرابری زیاد بین حاشیه و مرکز، تفکیک مناطق شهری و در نهایت افزایش تراکم شهری می شود. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍از دوره قاجاریه که پیش‌درآمد معماری و شهرسازی مدرن درایران هست، با ورود مهندسین تحصیل‌کرده غرب در عرصه ساختمان‌سازی، به تدریج معماری وشهرسازی با اصالت ایرانی اهمیت خود را از دست داد، به طوری که در دوره پهلوی دوم با شکل‌گیری مجتمع‌های مسکونی به مرور زمان الگو‌های سنتی به فراموشی سپرده‌شد. 😱 با ورود نسخه‌های غربی درحوزه شهرسازی مانند رشد عمودی و رشدفشرده، سبک زندگی شهری نیز تغییر کرد و با نیازسازی‌های کاذب، ساختار نیازخانواده‌ها نیز تغییر پیداکرد. با حذف خانه‌های حیاط دار، عملا تامین بخش مهمی از نیاز های تربیتی و فضاسازی جهت خودکفایی خانوار‌ها به فضای شهری انتقال پیدا کرد. 🙈 ازاین رو هزینه‌های خانوار‌ها افزایش یافت و سرپرست خانوار برای تامین نیاز‌های تحمیل شده مجبور به انتخاب شغل دوم و حتی سوم شده که این افزایش ساعت کار، باعث می‌شود عملا وقت و زمانی برای دورهم بودن اعضای خانواده نباشد و بخشی ازنیاز‌های خانواده در خانه بی پاسخ بماند، و اعضا برای رفع نیازخودشان به محیط خارج از خانه پناه می‌برند، این اقدامات به تدریج جایگاه خانواده را متزلزل کرده است. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
به یاد خانه‌های حیاط دار یاد خانه‌های گذشته به خیر! خانه‌های باصفایی که از یک سو، با داشتن حیاط و حوض و درخت، بستری بودند برای حضور کودکان و اعضای خانواده در فضای باز خاص خانه و دیدن آسمان در شب که یکی از نعمت های الهی است. متأسفانه آپارتمانهای معاصر که دیگر حیاطی ندارند که فرزندان بتوانند در آن حیاط ببینند؛ همانطور که اغلب این قوطی کبریتها به دلیل استیجاری بودن، بستر زیست ثابتی برای فرزندان نیستند و بدیهی است که کودکی که هر سال، یک قوطی کبریت جدیدِ بدون حیاط و حیات را تجربه می‌کند دیگر اساسا هیچ تصوری از مفهوم خانه حیاط دار و ثبات و صفای آن نخواهد داشت! 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍جهت گیری اصلی برنامه های توسعه 5ساله در کشور باتعاریف و ساختارهای کاملا مدرن ومادی جامعه را به سمت بازارآزاد سوق داده که تنها برای سرمایه داران منفعت داشته و اکثریت غیر برخوردار باید کماکان وکماکان به حاشیه نشینی در شهرهای برآمده از تفکرمدرن تن بدهند و همواره بر تعداد حاشیه نشنیان نیز افزوده شده است. شهروندان، گرفتار در چرخه حرص وطمعی شده اند که خروجی آن تلاش بیشتر ونهایتا مصرف بیشتر خواهد بود. لذا شهروندان درشهرهای بزرگ باید دوسوم وقت خود را برای انجام کار سپری کنند تا شاید بتوانند نیازهای کاذبی را که نظام سرمایه داری درفضای شهری ایجاد کرده برطرف سازند.مدل سرمایه داری درکشورهای انقلابی مانند ایران خساراتی زیان بارتر ازکشورهای لیبرالیسم خواهد داشت چراکه روحیه جهادی،انقلابی مردم مخدوش می شود.تئوریزه کردن مدل های اقتصادی غربی با شعارهایی مانند شهرعدالت محور یا بردارنده شعار عدالت اجتماعی و تعریف ناقص از آن منجر به این می شود که به تدریج جامعه شهری که می توانست توان انقلابی را درجهت تولید وپیشرفت در شهرها هزینه کند عملا آن را درجهت توسعه مصرف کالاهای غربی صرف کند. فضاهای مدیریت شهری کشور دراختیار نظام سرمایه داری است و تصمیم گیری های کلان شهری، متاثر از نظام قدرت و سرمایه است و با طرح ها وبرنامه ها سبک زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار می دهند. برای تغییر این فرآیند و پارادایم فکری برمبنای بیانیه گام دوم انقلاب چه باید کرد؟ 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
❗️بازار شدن شهر به روایت تصویر در فرهنگ سرمایه‌داری غرب، همه چیز کالا هست و قابل داد و ستد، حتی خود شهر. تاکید بر جذابیت سازی از فضای شهری چیست؟ در تمدن غرب و نظام سرمایه داری هر سنگ فرش خیابان طلاست!! در تمدن اسلامی، خانه بستر رشد اقتصادی و فرهنگی و عبادی خانواده است. الگوی مسکن باید اصلاح شود. 🔗 https://eitaa.com/hejazialihejazi