eitaa logo
انگشتر و حرز امام جواد 340
19هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
0 فایل
ادمین : @Angoshtare340
مشاهده در ایتا
دانلود
شکیات نماز 💠سوال ۵۳۵: کافری پس از مدتی اسلام آورده است، آیا قضای نماز و روزه هایی که انجام نداده، واجب است؟ ✅جواب: واجب نیست. @Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
شکیات نماز 💠سوال ۵۳۷: شخصی فوت کرده و قضای روزه ماه مبارک رمضان و نماز بر عهده اوست و فرزند ذکوری هم ندارد. مقداری مال به جا گذاشته که برای قضای یکی از نماز و روزه کفایت می کند. در این صورت قضای نماز مقدم است یا روزه؟ ✅جواب: ترجیحی بین نماز و روزه نیست و بر ورثه واجب نیست که ما ترک وی را صرف قضای نماز و روزه او نمایند، مگر آن که در این باره وصیت کرده باشد، که در این صورت باید به وصیت او در اجیر گرفتن از ثلث ترکه برای قضای نماز و روزه اش به هر مقدار که کفایت می کند، عمل کنند. @Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
آقا سلام برغزل اشک ماتمت بر مسجد و حسینیه و روضه و دمت چندی گذشت در غم هجران اشک تو پر می‌کشید دل به هوای محرّمت اَلسلامُ‌عَیڪ‌یا‌اَباعَبدالله‌الحُسین(ع) 🏴 #ماه_محرم @esteftaate_rahbar ••●••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #رهبر_انقلاب :گسترش عزاداری‌ها نشاندهنده یک جریانی است که به #رهبری حسین‌بن‌علی(ع) دارد در دنیا پیش میرود و گره‌های ملّت‌ها را باز خواهد کرد. 🏴 #ماه_محرم @esteftaate_rahbar ••●••
نماز قضای پدر و مادر 💠سوال ۵۴۳: اگر پسر بزرگ چه بالغ باشد یا غیر بالغ، قبل از پدر فوت کند. آیا قضای نمازهای پدر از فرزندان دیگر ساقط می شود؟ ✅جواب: تکلیف قضای نماز و روزه پدر بر پسر بزرگی واجب است که هنگام وفات پدر زنده باشد، هرچند فرزند اول یا پسر اول پدر نباشد. @Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
نماز قضای پدر و مادر 💠سوال ۵۴۴:من پسر بزرگ خانواده هستم. آیا واجب است برای خواندن نمازهای قضای پدرم، تا زنده است از او تحقیق کنم یا این که بر او واجب است مرا از مقدار آن آگاه نماید؟ در صورتی که مرا مطلع نکند، تکلیف من چیست؟ ✅جواب: تفحص و سؤال بر شما واجب نیست، ولی بر پدر واجب است تا فرصت دارد خودش بخواند و اگر نتوانست وصیت نماید. به هرحال پسر بزرگ مکلّف است که بعد از فوت پدرش، آن مقدار از نماز و روزه هایی را که یقین دارد از پدرش فوت شده است، قضا نماید. @Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
💠سوال۳: باقی‌ مانده اموالی که به عنوان هزینه‌ های مراسم عاشورای امام حسین(ع) جمع ‌آوری می‌ شود، در چه موردی باید خرج شود؟ ✅جواب: می‌ توان اموال باقی‌مانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان آن‌ها در امور خیریه مصرف کرد و یا آن‌ها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۴: آیا می توان از اموال بیت المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟ ✅جواب: بطور کلی این گونه امور تابع قوانین و مقررات اداره مربوطه می باشد و تخلف از آن جایز نیست؛ و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانع ندارد. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۵: آیا سیاه پوش کردن مسجد و پوشیدن لباس مشکی در مراسم عزاداری کراهت دارد؟ ✅جواب: سیاهپوش کردن مساجد و پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتب ثواب الهی است در هر صورت کراهت پوشیدن لباس سیاه در غیر نماز ثابت نیست. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۶: آیا مالیدن گِل به سر و صورت در ایام عزاداری اشکال دارد؟ ✅جواب: اگر به نحو متعارف و به گونه ای باشد که از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه در عزاداری محسوب شود، اشکال ندارد. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۷: از ساختمان حسینیه صدای قرائت قرآن و مجالس حسینی بسیار بلند پخش می‌شود به‌طوری که صدای آن از بیرون شهر هم شنیده می‌شود واین امر منجر به سلب آسایش همسایگان شده است و مسئولین و سخنرانان حسینیه اصرار به ادامه آن دارند، این عمل چه حکمی دارد؟ ✅جواب: اگرچه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان‌های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبّات مؤکد می‌باشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم‌ کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۸: در حسینیه‌ ها و مساجد بیشتر مناطق به‌خصوص روستاها مراسم شبیه‌ خوانی به اعتبار این‌که از سنت‌های قدیمی است برگزار می ‌شود که گاهی اثر مثبتی در نفوس مردم دارد، این مراسم چه حکمی دارند؟ ✅جواب: اگر مراسم شبیه‌ خوانی مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضیات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشکال ندارند، ولی در عین حال بهتر است که به جای آن‌ها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسینی و مرثیه‌خوانی برپا شود. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠 #رهبر_انقلاب: ارزش و عظمت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها)، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این‌طور عظمت بخشید. هر کس چنین کاری بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین(علیه‌السّلام) هم نباشد، عظمت پیدا میکند. بخش عمده‌ی این عظمت از این‌جاست که اولاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین(علیه‌السّلام) به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانی روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده‌ی بعد از شهادت امام حسین را؛ و ثانیاً طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت. ۱۳۷۰/۰۸/۲۲ @Esteftaate_rahbar کانال استفتائات رهبر
💠سوال۹: در بعضی از هیأت‌های مذهبی مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال می‌شود، پاسخ می‌دهند که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) این‌گونه به ما فهمانده‌اند و یا ما را راهنمایی کرده‌اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط گفته‌های علما نمی‌باشد بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می‌شود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟ ✅جواب: نقل مطالب به‌ صورت مزبور بدون این‌که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد مگر آن‌که نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۹: در بعضی از هیأت‌های مذهبی مصیبت‌هایی خوانده می‌شود که مستند به مقتل معتبری نیست و از هیچ عالم یا مرجعی هم شنیده نشده است و هنگامی که از خواننده مصیبت از منبع آن سؤال می‌شود، پاسخ می‌دهند که اهل‌بیت(علیهم‌السلام) این‌گونه به ما فهمانده‌اند و یا ما را راهنمایی کرده‌اند و واقعه کربلا فقط در مقاتل نیست و منبع آن هم فقط گفته‌های علما نمی‌باشد بلکه گاهی بعضی از امور برای مدّاح یا خطیب حسینی از راه الهام و مکاشفه مکشوف می‌شود، سؤال من این است که آیا نقل وقایع از این طریق صحیح است یا خیر؟ و در صورتی که صحیح نباشد، تکلیف شنوندگان چیست؟ ✅جواب: نقل مطالب به‌ صورت مزبور بدون این‌که مستند به روایتی باشد و یا در تاریخ ثابت شده باشد، وجه شرعی ندارد مگر آن‌که نقل آن به عنوان بیان حال به حسب برداشت متکلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تکلیف شنوندگان نهی از منکر است به شرطی که موضوع و شرایط آن نزد آنان ثابت شده باشد. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
هدایت شده از 🌸 گالری حدیث 🌸
❤️ ❤️ ✅خلاصه ای ازحدیث (ع) به نقل از کتاب مهج الدعوات سیدابن طاووس(ره): ✍ حکیمه خاتون دختر امام از ام الفضل نقل میکند که گفت:روزی نشسته بودم که زنی جوان وارد شد و گفت:من زن همسرت هستم؛غیرت وحسادت مرا فرا گرفت؛وقتی آن زن رفت نزد پدرم (مأمون ) رفتم و داستان را در حالیکه مست لا یعقل بود به او گفتم. پدرم شمشیری برداشت و راهی خانه امام شد و گفت بخدا او را میکشم. از کار خود پشیمان شدم و بدنبال او رفتم تا اینکه پدرم بر ایشان درحالیکه خواب بود وارد شد و چنان با شمشیر بر او زد که بدنش پاره پاره گردید.صبح نزد پدرم رفتم و به او گفتم: میدانی دیشب ابن الرضا را کشتی؟ پدرم با ناباوری غلام خود یاسر راصدا زد و بعد از آنکه او هم حرف مرا تأیید کرد وی را به خانه امام فرستاد تا برایش خبر بیاورد، غلام برگشت و مژده سلامتی امام را به پدرم داد سپس مأمون به دیدار امام رفت و پس از صحبت‌هایی حضرت به پدرم فرمودند: که با آن خودت را از بدی‌ها و بلایا حفظ کن همچنان که دیشب مرا از شر تو نگه داشت؛ و اگر لشکرهای روم و ترک را ملاقات کنی و همگی به همراه اهل زمین علیه تو جمع شوند به تو بدی نرسد و از همه ایمن باشی. سید ابن طاووس(ره) میگوید: روایت است که مأمون به برکت این حرز با روم جنگید و در همه جنگها پیروز شد و هیچگاه حرز را از خود دور نکرد. سفارش حرز کبیر امام جواد علیه‌السلام:👇 @Teb_tv_admin @Teb_tv_admin
💠سوال۱۰: آیا خواندن زن در مجالس عزاداری با علم او به این‌که مردان نامحرم صدای او را می‌شوند جایز است؟ ✅جواب: اگر خوف مفسده باشد باید از آن اجتناب شود. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۱۱: شنیدن صدای گریه و شیون نامحرم که در عزای اهل بیت علیهم السلام است (باتوجه به کنار هم بودن قسمت زنانه و مردانه هیئت) برایمردان چه حکمی دارد؟ ✅جواب؛ در صورتی که مفسده ای نداشته باشد، فی نفسه اشکال ندارد. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۱۲: برهنه شدن در سینه زنی به شرط اینکه نامحرم نباشد اشکال دارد؟ ✅جواب؛ شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی ـ که با لباس انجام می گرفته ـ برگزار گردد. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۱۳: آیا لطمه زدن به بدن در عزاداری ها جایز است؟ ✅جواب: لطمه زدن در عزاداری اگر ضرر قابل توجهی بر بدن داشته باشد و یا موجب وهن مذهب یا مؤمنین یا مراسم عزاداری معصومین (علیهم السلام) باشد، جایز نیست و در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین (علیهم السلام) بویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را بنمایند. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۱۴: هروله کردن و گفتن ذکر ائمه بصورت تند و پشت سر هم (شور) جایز است؟ ✅جواب؛ اگر موجب وهن مذهب یا مراسم عزاداری معصومین «علیهم السلام» نباشد فی نفسه اشکال ندارد. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۱۵: آیا استفاده از برخی از الفاظ مانند من سگ حسینم در عزاداری اشکال دارد؟ ✅جواب: گفتن این الفاظ شایسته نیست و در هر حال بهتر است مؤمنین مراعات شؤون عزاداری معصومین «علیهم السلام» بویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین «علیه السلام» را بنمایند. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۱۶: استفاده از آلات موسیقی مانند اُرگ (از آلات موسیقی و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آن‌ها در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟ ✅جواب: استفاده از آلات موسیقی، مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی که از قدیم متداول بوده برگزار شود. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••
💠سوال۱۷: اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا این‌که عدم شرکت او باعث دوری از اهل‌بیت(علیهم السلام) می‌شود؟ ✅جواب: بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل‌بیت(علیهم السلام) است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری به‌گونه‌ای که مزاحم نماز نباشد ممکن و از مستحبّات مؤکد است. 🏴 @esteftaate_rahbar ••●••