eitaa logo
حکمت های نهج البلاغه
168 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۲۲ نهج البلاغه می فرمایند: افْعَلُوا الْخَيْرَ وَ لَا تَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً، فَإِنَّ صَغِيرَهُ كَبِيرٌ وَ قَلِيلَهُ كَثِيرٌ؛ وَ لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ إِنَّ أَحَداً أَوْلَى بِفِعْلِ الْخَيْرِ مِنِّي، فَيَكُونَ وَ اللَّهِ كَذَلِكَ؛ إِنَّ لِلْخَيْرِ وَ الشَّرِّ أَهْلًا، فَمَهْمَا تَرَكْتُمُوهُ مِنْهُمَا، كَفَاكُمُوهُ أَهْلُهُ. ارزش نيكوكارى (اخلاقى، تربيتى): و درود خدا بر او، فرمود: كار نيك به جا آوريد، و آن را هر مقدار كه باشد كوچك نشماريد، زيرا كوچك آن بزرگ، و اندك آن فراوان است. و كسى از شما نگويد كه: ديگرى در انجام كار نيك از من سزاوارتر است گر چه سوگند به خدا كه چنين است: خوب و بد را طرفدارانى است كه هر گاه هر كدام از آن دو را واگذاريد، انجامشان خواهند داد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۲۳ نهج البلاغه می فرمایند: مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ، أَصْلَحَ اللَّهُ عَلَانِيَتَهُ؛ وَمَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ، كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ؛ وَ مَنْ أَحْسَنَ فِيَما بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ، أَحْسَنَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ. ره آورد خودسازى (اعتقادى، اخلاقى) و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه نهان خود را اصلاح كند، خدا آشكار او را نيكو گرداند، و كسى كه براى دين خود كار كند، خدا دنياى او را كفايت فرمايد، و كسى كه ميان خود و خدا را نيكو گرداند، خدا ميان او و مردم را اصلاح خواهد كرد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۲۴ نهج البلاغه می فرمایند: الْحِلْمُ غِطَاءٌ سَاتِرٌ، وَ الْعَقْلُ حُسَامٌ قَاطِعٌ؛ فَاسْتُرْ خَلَلَ خُلُقِكَ بِحِلْمِكَ، وَ قَاتِلْ هَوَاكَ بِعَقْلِكَ. ارزش عقل و بردبارى (اخلاقى): و درود خدا بر او، فرمود: بردبارى پرده اى است پوشاننده، و عقل شمشيرى است برّان، پس كمبودهاى اخلاقى خود را با بردبارى بپوشان، و هواى نفس خود را با شمشير عقل بكش. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۲۵ نهج البلاغه می فرمایند: إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً يَخْتَصُّهُمُ اللَّهُ بِالنِّعَمِ لِمَنَافِعِ الْعِبَادِ، فَيُقِرُّهَا فِي أَيْدِيهِمْ مَا بَذَلُوهَا، فَإِذَا مَنَعُوهَا نَزَعَهَا مِنْهُمْ، ثُمَّ حَوَّلَهَا إِلَى غَيْرِهِمْ. مسؤوليّت توانگران (اعتقادى، اقتصادى): و درود خدا بر او، فرمود: خدا را بندگانى است كه براى سود رساندن به ديگران، نعمت هاى خاصّى به آنان بخشيده، تا آنگاه كه دست بخشنده دارند نعمت ها را در دستشان باقى مى گذارد، و هر گاه از بخشش دريغ كنند، نعمت ها را از دستشان گرفته و به دست ديگران خواهد داد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۲۶ نهج البلاغه می فرمایند:  لَا يَنْبَغِي لِلْعَبْدِ أَنْ يَثِقَ بِخَصْلَتَيْنِ: الْعَافِيَةِ وَ الْغِنَى؛ بَيْنَا تَرَاهُ مُعَافًى إِذْ سَقِمَ، وَ بَيْنَا تَرَاهُ غَنِيّاً إِذِ افْتَقَرَ. دو چيز ناپايدار (اقتصادى، معنوى): و درود خدا بر او، فرمود: سزاوار نيست كه بنده خدا به دو خصلت اعتماد كنند: تندرستى، و توانگرى، زيرا در تندرستى ناگاه او را بيمار بينى، و در توانگرى ناگاه او را تهيدست. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۲۷ نهج البلاغه می فرمایند: مَنْ شَكَا الْحَاجَةَ إِلَى مُؤْمِنٍ، فَكَأَنَّهُ شَكَاهَا إِلَى اللَّهِ، وَ مَنْ شَكَاهَا إِلَى كَافِرٍ، فَكَأَنَّمَا شَكَا اللَّهَ. جايگاه شكوه كردن (اخلاقى، اجتماعى): و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه از نياز خود نزد مؤمنى شكايت كند، گويى به پيشگاه خدا شكايت برده است، و كسى كه از نيازمندى خود نزد كافرى شكوه كند، گويى از خدا شكوه كرده است. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۲۸ نهج البلاغه می فرمایند: فِي بَعْضِ الْأَعْيَادِ: إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ؛ وَ كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ. شناخت روز عيد (اجتماعى، اخلاقى): و درود خدا بر او، فرمود: (در يكى از روزهاى عيد) اين عيد كسى است كه خدا روزه اش را پذيرفته، و نماز او را ستوده است، و هر روز كه خدا را نافرمانى نكنند، آن روز عيد است. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۲۹ نهج البلاغه می فرمایند: إِنَّ أَعْظَمَ الْحَسَرَاتِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، حَسْرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مَالًا فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ، فَوَرِثَهُ رَجُلٌ فَأَنْفَقَهُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَدَخَلَ بِهِ الْجَنَّةَ، وَ دَخَلَ الْأَوَّلُ بِهِ النَّارَ. اندوه سرمايه داران (اعتقادى): و درود خدا بر او، فرمود: بزرگ ترين حسرت ها در روز قيامت، حسرت خوردن مردى است كه مالى را به گناه گرد آورد، و آن را شخصى به ارث برد كه در اطاعت خداى سبحان، بخشش كرد، و با آن وارد بهشت شد، و گرد آورنده اوّلى وارد جهنّم گرديد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۳۰ نهج البلاغه می فرمایند: إِنَّ أَخْسَرَ النَّاسِ صَفْقَةً وَ أَخْيَبَهُمْ سَعْياً، رَجُلٌ أَخْلَقَ بَدَنَهُ فِي طَلَبِ مَالِهِ وَ لَمْ تُسَاعِدْهُ الْمَقَادِيرُ عَلَى إِرَادَتِهِ؛ فَخَرَجَ مِنَ الدُّنْيَا بِحَسْرَتِهِ، وَ قَدِمَ عَلَى الْآخِرَةِ بِتَبِعَتِهِ. اندوه زر اندوزى (اعتقادى، اقتصادى): و درود خدا بر او، فرمود: همانا زيانكارترين مردم در معاملات، و نوميدترين مردم در تلاش، مردى است كه تن در گرد آورى مال خسته دارد، امّا تقديرها با خواست او هماهنگ نباشد، پس با حسرت از دنيا رود، و با بار گناه به آخرت روى آورد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۳۱ نهج البلاغه می فرمایند: الرِّزْقُ رِزْقَانِ، طَالِبٌ وَ مَطْلُوبٌ؛ فَمَنْ طَلَبَ الدُّنْيَا، طَلَبَهُ الْمَوْتُ، حَتَّى يُخْرِجَهُ عَنْهَا؛ وَ مَنْ طَلَبَ الْآخِرَةَ، طَلَبَتْهُ الدُّنْيَا، حَتَّى يَسْتَوْفِيَ رِزْقَهُ مِنْهَا. اقسام روزى (اقتصادى، اعتقادى): و درود خدا بر او، فرمود: روزى بر دو قسم است: آن كه تو را مى خواهد، و آن كه تو او را مى جويى. كسى كه دنيا را خواهد، مرگ نيز او را مى طلبد تا از دنيا بيرونش كند، و كسى كه آخرت خواهد، دنيا او را مى طلبد تا روزى او را به تمام پردازد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۳۲ نهج البلاغه می فرمایند: إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ هُمُ الَّذِينَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْيَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا، وَ اشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا إِذَا اشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا؛ فَأَمَاتُوا مِنْهَا مَا خَشُوا أَنْ يُمِيتَهُمْ، وَ تَرَكُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَيَتْرُكُهُمْ؛ وَ رَأَوُا اسْتِكْثَارَ غَيْرِهِمْ مِنْهَا اسْتِقْلَالًا، وَ دَرَكَهُمْ لَهَا فَوْتاً؛ أَعْدَاءُ مَا سَالَمَ النَّاسُ، وَ سَلْمُ مَا عَادَى النَّاسُ؛ بِهِمْ عُلِمَ الْكِتَابُ وَ بِهِ عَلِمُوا، وَ بِهِمْ قَامَ الْكِتَابُ وَ بِهِ قَامُوا؛ لَا يَرَوْنَ مَرْجُوّاً فَوْقَ مَا يَرْجُونَ، وَ لَا مَخُوفاً فَوْقَ مَا يَخَافُونَ. ويژگى هاى دوستان خدا (اخلاقى، اجتماعى): و درود خدا بر او، فرمود: دوستان خدا آنانند كه به درون دنيا نگريستند آنگاه كه مردم به ظاهر آن چشم دوختند، و سر گرم آينده دنيا شدند آنگاه كه مردم به امور زودگذر دنيا پرداختند. پس هواهاى نفسانى كه آنان را از پاى در مى آورد، كشتند، و آنچه كه آنان را به زودى ترك مى كرد، ترك گفتند، و بهره مندى دنيا پرستان را از دنيا، خوار شمردند، و دست يابى آنان را به دنيا زودگذر دانستند. با آنچه مردم آشتى كردند، دشمنى ورزيدند، و با آنچه دنيا پرستان دشمن شدند آشتى كردند. قرآن به وسيله آنان شناخته مى شود، و آنان به كتاب خدا آگاهند، قرآن به وسيله آنان پا بر جاست و آنان به كتاب خدا استوارند. به بالاتر از آنچه اميدوارند چشم نمى دوزند، و غير از آنچه كه از آن مى ترسند هراس ندارند. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۳۳ نهج البلاغه می فرمایند: اذْكُرُوا انْقِطَاعَ اللَّذَّاتِ، وَ بَقَاءَ التَّبِعَاتِ. ضرورت توجّه به فنا پذيرى لذّت ها (اخلاقى، اعتقادى): و درود خدا بر او، فرمود: پايان لذّت ها، و بر جاى ماندن تلخى ها را به ياد آوريد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۳۴ نهج البلاغه می فرمایند: أخْبُرْ تَقْلِهِ. آزمودن انسان ها (علمى): و درود خدا بر او، فرمود: مردم را بيازماى، تا دشمن گردى. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۳۵ نهج البلاغه می فرمایند: مَا كَانَ اللَّهُ لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الشُّكْرِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الزِّيَادَةِ؛ وَ لَا لِيَفْتَحَ عَلَى عَبْدٍ بَابَ الدُّعَاءِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْإِجَابَةِ؛ وَ لَا لِيَفْتَحَ لِعَبْدٍ بَابَ التَّوْبَةِ وَ يُغْلِقَ عَنْهُ بَابَ الْمَغْفِرَةِ. ارزش هاى والاى اخلاقى (اخلاقى، اعتقادى): و درود خدا بر او، فرمود: خدا درِ شكرگزارى را بر بنده اى نمى گشايد كه در فزونى نعمت ها را بر او ببندد، و در دعا را بر روى او باز نمى كند كه در اجابت كردن را نگشايد، و در توبه كردن را باز نگذاشته كه در آمرزش را بسته نگهدارد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۳۶ نهج البلاغه می فرمایند: أَوْلَى النَّاسِ بِالْكَرَمِ، مَنْ عُرِفَتْ بِهِ الْكِرَامُ. راه شناخت بزرگواران (اجتماعى): و درود خدا بر او، فرمود: شايسته ترين مردم به بزرگوارى آن كه بزرگواران را با او بسنجند. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۳۷ نهج البلاغه می فرمایند: وَ سُئِلَ (عليه السلام) أَيُّهُمَا أَفْضَلُ، الْعَدْلُ أَوِ الْجُودُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا، وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا؛ وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ؛ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا. شناخت عدل و بخشش (اجتماعى، اقتصادى): (از امام پرسيدند عدل يا بخشش، كدام يك برتر است، فرمود:) عدالت: هر چيزى را در جاى خود مى نهد، در حالى كه بخشش آن را از جاى خود خارج مى سازد. عدالت تدبير عمومى مردم است، در حالى كه بخشش گروه خاصّى را شامل است، پس عدالت شريف تر و برتر است. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۳۸ نهج البلاغه می فرمایند: النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا. جهل و دشمنى (علمى، اجتماعى): و درود خدا بر او، فرمود: مردم دشمن آنند كه نمى دانند. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۳۹ نهج البلاغه می فرمایند: الزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ الْقُرْآنِ، قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ: "لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ"؛ وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى الْمَاضِي وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي، فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ. تعريف زهد و پارسايى (اعتقادى، اخلاقى): و درود خدا بر او، فرمود: زهد بين دو كلمه از قرآن است، كه خداى سبحان فرمود: «تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخوريد، و به آنچه به شما رسيده شادمان مباشيد»؛ كسى كه بر گذشته افسوس نخورد، و به آينده شادمان نباشد، همه جوانب زهد را رعايت كرده است. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۴۰ نهج البلاغه می فرمایند: مَا أَنْقَضَ النَّوْمَ، لِعَزَائِمِ الْيَوْمِ. نقش خوابديدن ها در زندگى (علمى): و درود خدا بر او، فرمود: خواب ديدن ها چه بسا تصميم هاى روز را نقش بر آب كرده است. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۴۱ نهج البلاغه می فرمایند: الْوِلَايَاتُ، مَضَامِيرُ الرِّجَال. تجربه كارى و شناخت مديران (سياسى): و درود خدا بر او، فرمود: فرمانروايى، ميدان مسابقه مردان است. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۴۲ نهج البلاغه می فرمایند: لَيْسَ بَلَدٌ بِأَحَقَّ بِكَ مِنْ بَلَدٍ، خَيْرُ الْبِلَادِ مَا حَمَلَك. راه انتخاب شهرها براى زندگى (اجتماعى): و درود خدا بر او، فرمود: هيچ شهرى براى تو از شهر ديگر بهتر نيست، بهترين شهرها آن است كه پذيراى تو باشد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۴۳ نهج البلاغه می فرمایند: وَ قَدْ جَاءَهُ نَعْيُ الْأَشْتَرِ رَحِمَهُ اللَّهُ: (وقتى خبر شهادت مالك اشتر كه رحمت خدا بر او باد، به امام رسيد فرمود:) مَالِكٌ، وَ مَا مَالِكٌ، وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً، وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً؛ لَا يَرْتَقِيهِ الْحَافِرُ، وَ لَا يُوفِي عَلَيْهِ الطَّائِرُ. ويژگى هاى مالك اشتر (اخلاقى): مالك، چه مالكى! به خدا اگر كوه بود، كوهى كه در سرفرازى يگانه بود، و اگر سنگ بود، سنگى سخت و محكم بود، كه هيچ رونده اى به اوج قلّه او نمى رسيد، و هيچ پرنده اى بر فراز آن پرواز نمى كرد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۴۴ نهج البلاغه می فرمایند: قَلِيلٌ مَدُومٌ عَلَيْهِ، خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ. ارزش تداوم كار (علمى): و درود خدا بر او، فرمود: چيز اندك كه با اشتياق تداوم يابد، بهتر از فراوانى است كه رنج آور باشد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۴۵ نهج البلاغه می فرمایند: إِذَا كَانَ فِي رَجُلٍ خَلَّةٌ رَائِقَةٌ، فَانْتَظِرُوا أَخَوَاتِهَا. انسان شناسى (اخلاقى): و درود خدا بر او، فرمود: اگر در كسى خصلتى شگفت ديديد، همانند آن را نيز انتظار كشيد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۴۶ نهج البلاغه می فرمایند: لِغَالِبِ بْنِ صَعْصَعَةَ أَبِي الْفَرَزْدَقِ فِي كَلَامٍ دَارَ بَيْنَهُمَا: مَا فَعَلَتْ إِبِلُكَ الْكَثِيرَةُ؟ قَالَ دَغْدَغَتْهَا الْحُقُوقُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ. فَقَالَ (عليه‏ السلام): ذَلِكَ أَحْمَدُ سُبُلِهَا. ضرورت پرداخت ديون مردم (اقتصادى، حقوقى): (امام به پدر فرزدق، غالب بن صعصعه فرمود:) شتران فراوانت چه شده اند؟ (پاسخ داد، اى امير مؤمنان، پرداخت حقوق آنها را پراكنده ساخت امام فرمود:) اين بهترين راه مصرف آن بود. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۴۷ نهج البلاغه می فرمایند: مَنِ اتَّجَرَ بِغَيْرِ فِقْهٍ، فَقَدِ ارْتَطَمَ فِي الرِّبَا. ضرورت فقه در تجارت (اقتصادى): و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه بدون آموزش فقه اسلامى تجارت كند، به ربا خوارى آلوده شود. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۴۸ نهج البلاغه می فرمایند: مَنْ عَظَّمَ صِغَارَ الْمَصَائِبِ، ابْتَلَاهُ اللَّهُ بِكِبَارِهَا. راه برخورد با مصيبت ها (اعتقادى، اخلاقى): و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه مصيبت هاى كوچك را بزرگ شمارد خدا او را به مصيبت هاى بزرگ مبتلا خواهد كرد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۴۹ نهج البلاغه می فرمایند: مَنْ كَرُمَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ، هَانَتْ عَلَيْهِ شَهَوَاتُهُ. راه مبارزه با هوا پرستى (اخلاقى): و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه خود را گرامى دارد، هوا و هوس را خوار شمارد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۵۰ نهج البلاغه می فرمایند: مَا مَزَحَ امْرُؤٌ مَزْحَةً، إِلَّا مَجَّ مِنْ عَقْلِهِ مَجَّةً. پرهيز از شوخى كردن (اخلاق اجتماعى): و درود خدا بر او، فرمود: هيچ كس شوخى بيجا نكند جز آن كه مقدارى از عقل خويش را از دست بدهد. @hekmat_alavi480
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد(ص) و آل محمد(ع) امیرالمومنین حضرت امام علی(ع) در حکمت ۴۵۱ نهج البلاغه می فرمایند: زُهْدُكَ فِي رَاغِبٍ فِيكَ، نُقْصَانُ حَظٍّ؛ وَ رَغْبَتُكَ فِي زَاهِدٍ فِيكَ، ذُلُّ نَفْسٍ. روش برخورد با مردم (اجتماعى، تربيتى): و درود خدا بر او، فرمود: دورى تو از آن كس كه خواهان تو است نشانه كمبود بهره تو در دوستى است، و گرايش تو به آن كس كه تو را نخواهد، سبب خوارى تو است. @hekmat_alavi480