eitaa logo
حکمت مطهر
5.1هزار دنبال‌کننده
197 عکس
59 ویدیو
5 فایل
ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز روبیکا و روبینو: rubika.ir/Hekmat_Motahar روابط عمومی: @sedrezaw
مشاهده در ایتا
دانلود
عالم در علم خود و مکتشف در اکتشاف خود و مربی و معلم اخلاق در تعلیمات خود و حکیم و فیلسوف در حکمت و فلسفه خود مدیون و مرهون شهدا هستند و شهدا در کار خود مدیون کسی نیستند، زیرا شهدا بودند که محیط آزاد به دیگران دادند تا آنها توانستند نبوغ خود را ظاهر کنند. شهدا شمع محفل بشریتند؛ سوختند و محفل بشریت را روشن کردند 📕حماسه حسینی، ج ۲، ص۲۴ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
📝 انتشار دستخط رهبر انقلاب در تجلیل از رئیس‌جمهور شهید حجت‌الاسلام رئیسی 🔹️رسانه KHAMENEI.IR جمله رهبر انقلاب با عنوان «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» را که در پیام تسلیت اخیر ایشان در پی شهادت رئیس جمهوری صادر شده بود، با دستخط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر کرد. 📥‌ نسخه عمومی | نسخه افقی 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🏴 طواف پیکر مطهر شهدای خدمت در حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها
خون شهید هر قطره‏‌اش تبدیل به صدها قطره و هزارها قطره، بلکه به دریایی از خون می‌گردد و در پیکر اجتماع وارد می‌شود. لهذا پیغمبر فرمود: ما مِنْ قَطْرَةٍ احَبُّ الَی اللهِ مِنْ قَطْرَةِ دَمٍ فی سَبیلِ اللهِ. هیچ قطره‏‌ای در مقیاس حقیقت و در نزد خدا از قطره خونی که در راه خدا ریخته شود بهتر نیست. شهادت تزریق خون است به پیکر اجتماع؛ این شهدا هستند که به پیکر اجتماع و در رگهای اجتماع- خاصه اجتماعاتی که دچار کم‏ خونی هستند- خون جدید وارد می‌کنند. 📕قیام و انقلاب مهدی (ع) و مقاله شهید، ص۸۷ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
حماسه شهید شهید حماسه‌‏آفرین است. بزرگترین خاصیت شهید حماسه‏‌آفرینی اوست. در ملتهایی که روح حماسه، مخصوصاً حماسه الهی می‌‏میرد بزرگترین خاصیت شهید این است که آن حماسه مرده را از نو زنده می‌کند. لهذا اسلام همیشه نیازمند به شهید است، چون همیشه نیازمند به حماسه‏‌آفرینی است، حماسه‌های نو به نو و آفرینشهای نو به نو. 📕قیام و انقلاب مهدی (ع) و مقاله شهید، ص۸۸ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
رنگ خون، ثابت ترین رنگها در تاریخ‏ خدا رحمت کند مرحوم آیتی، دوست عزیزمان را، در کتاب بررسی تاریخ عاشورا روی نکته‌ای خیلی تکیه کرده است. تعبیر ایشان این است، می‌گوید: رنگ خون از نظرتاریخی ثابت‌ترین رنگهاست. در تاریخ و در مسائل تاریخی آن رنگی که هرگز محو نمی‌شود رنگ قرمز است، رنگ خون است و حسین بن علی علیه السلام تعمّدی داشت که تاریخ خودش را با این رنگ ثابت و زایل نشدنی بنویسد، پیام خود را با خون خویش نوشت. 📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۳۴۹ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
چه کردی با دلهای ما سید. گفتیم چند روز بگذره آروم تر میشیم اما هر چی می گذره بیشتر دلمون میسوزه.❤️‍🔥
یک عده مردم، به اصطلاح روان‏شناسی امروز «عقده‏‌دار» هستند، هر جا فردی را می‌بینند که در میان مردم یک وجهه و حیثیتی دارد، برای اینکه به این اشخاص حسادت می‌برند، همت و عرضه هم ندارند که خودشان را جلو بیندازند، فوراً به این فکر می‏‌افتند که یک شایعه‏‌ای درباره او درست کنند. می‌گویند ما که نمی‌توانیم به او برسیم پس او را پایین بیاوریم، چگونه؟ با یک عملی در منتهای نامردی و آن اینکه یک شایعه‌‏ای علیه او بسازیم و یک تهمتی به او بزنیم. آنقدر این گناه بزرگ است که خدا می‌داند! 📕آشنایی با قرآن، ج ۴، ص۵۵ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
کار دیگری که این زن می‌کرد که به آن جهت هم حمالة الحطب بود این بود که می‌رفت اطرافْ دائما سخن‌چینی می‌کرد، دو به هم زن بود. می‌رفت اینجا و آنجا، گوش می‌کرد تا یک خبری از پیغمبر و از اصحاب پیغمبر و مسلمانها بشنود بعد برود در محافل قریش سخن چینی کند، لابد یک چند تا هم رویش بگذارد، برای اینکه آتش کینه قریش را نسبت به پیغمبر مشتعل‌تر کند. از این جهت هم این زن حمالة الحطب یعنی هیزم کش بود. به طور کلی به سخن چین «حمّال الحطب» یا «حامل الحطب» می‌گویند؛ یعنی مَثَل سخن چین مَثَل کسی است که هیزم می‌آورد برای اینکه آتش در میان افراد روشن کند. 📕آشنایی با قرآن، ج۱۴، ص۲۷۱ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
کمی طولانی هست اما ارزش خوندن داره👇
تمثیل مولوی‏ مولوی افسانه‏‌ای نقل می‌کند که مردی طالب گنج بود و همیشه دعا و تضرع و زاری و خدا خدا می‌کرد که خدایا این همه گنجها را مردم زیر خاک کردند بعد رفتند و اینها مانده زیر خاکها و کسی استفاده نمی‌کند، خدایا به من گنجی را بنمایان که بروم آن را اکتشاف کنم و بعد یک عمر راحت زندگی کنم. مدتها خدا خدا می‌کرد، تا بالأخره در عالم رؤیا خواب‌‏نما شد که می‌روی در فلان جا، بالای فلان کوه، فلان نقطه می‌ایستی و تیری هم به کمان می‌کنی، هر جا که این تیر افتاد گنج آنجاست. بیل و کلنگ و دستگاهش را برداشت و رفت به آن نقطه، دید همه علامتها درست است. شک نکرد که گنج را پیدا کرده. تیر را به کمان کرد، گفت حالا به کدام طرف پرتاب کنیم، یادش افتاد که به او نگفته‌اند به کدام طرف، گفت حالا یک طرف پرتاب می‌کنم، به قوّت کشید و به یک طرف پرتاب کرد. نگاه کرد تیر کجا افتاد، بعد با بیل و کلنگش رفت برای گنج، کند و کند، هر چه کند پیدا نکرد، بالاخره آنقدر کند که گفت دیگر اگر کسی هم گنجی زیر خاک کند از این بیشتر پایین نمی‌رود. حتماً من اشتباه کرده‌ام، باید به یک طرف دیگر پرتاب کنم، رفت به یک طرف دیگر پرتاب کرد، باز آمد کند و هر چه کند پیدا نکرد؛ شمال و جنوب و مشرق و مغرب، چند روز کارش این بود، بعد شمال شرقی و جنوب غربی و همه جهات. مدتی این بیچاره زحمت کشید چیزی پیدا نکرد. دومرتبه رفت در مسجد و دعا و فریاد، تا بار دیگر خواب‏‌نما شد، همان شخص به خوابش آمد؛ به او گفت این چه ارائه‌‏ای بود که به ما کردی؟! ما که هر چه گشتیم پیدا نکردیم! گفت چکار کردی؟ گفت من رفتم آنجا ایستادم تیر به کمان کردم، یک دفعه از این طرف پرتاب کردم، یک دفعه از آن طرف. گفت ما کی به تو گفتیم تیر را به قوّت بکش و پرتاب کن؟ ما گفتیم تیر را به کمان بگذار هر جا خودش افتاد. روز بعد رفت و تیر را به کمان کرد و هیچ نکشید، رهایش کرد، همان جا جلوی پایش افتاد، زیر پای خودش را کند و گنج را پیدا کرد. شخصی بود در مشهد به نام آقای آقا شیخ مجتبی قزوینی، می‌گفت ما این داستان را در مثنوی‏ خواندیم، به مرحوم میرزای کرمانشاهی (معروف است؛ مرد عارف و با حالی بوده در مشهد؛ منبر هم می‌رفته) رسیدم و گفتم: آقای میرزا، این ملا در این شعر چه می‌خواهد بگوید؟ این داستان هدفش چیست؟ فقط یک جمله در جواب من گفت: «وَ فی انْفُسِکمْ افَلا تُبْصِرون‏». می‌خواهد بگوید مطلب در خودت است، کجا این طرف و آن طرف می‌روی؟! 📕آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۱۷۰ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
مسخره کردن این هم از آن چیزهایی است که روی مردم اثر می‌گذارد ولی هیچ مقیاسی ندارد، یعنی هر چیزی را با منطق مسخره می‌شود مسخره کرد. چنین نیست که یک چیز را در دنیا بشود مسخره کرد، یک چیز دیگر را نشود مسخره کرد. هر چه که در دنیا شما پیدا کنید یک آدم مسخره‌‏چی می‌تواند آن را موضوع مسخره قرار بدهد و اتفاقاً در روح مردم هم اثر می‌گذارد، یعنی مسخره اثر تبلیغاتی زیادی دارد. اتفاق افتاده است؛ بعضی افراد، چه مرد چه زن (شاید در زنها بیشتر) [زود تحت تأثیر مسخره شدن قرار می‌گیرند.] مثلًا شما با هزار دلیل و منطق برای بعضی زنها ثابت کنید که پوشش خوب است به این دلایل، همه را هم قبول می‌کند، ولی آخرش در یک جلسه که می‌خواهد شرکت کند که در آن از زنهای جور دیگر هستند، خودش را همرنگ آنها می‌کند، می‌گویید چرا؟ می‌گوید مرا مسخره می‌کنند. در مقابل مسخره دیگر تاب مقاومت ندارد؛ یعنی همه آن منطقها یک طرف و مسخره‏‌ای که بکنند طرف دیگر. 📕آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۱۸۳ 🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
یکی از شرایط موفقیت انسان درک کردن قیمت و ارزش وقت است. اگر جوانی ثروت هنگفتی از پدر به ارث برده باشد و دیوانه وار اسراف و تبذیر کند، همه متأسف و متعجب می‌شوند، به حال جوان رقّت می‌کنند، عاقبت شومش را همه حدس می‏‌زنند که چه بدبختیها و پشیمانی‌هاست. همه ماها کم و بیش با همچو کسانی برخورد کرده‌ایم و بسیار تأسف خورده‌ایم ولی همین ما، خود ما نسبت به سرمایه بزرگتر و با ارزش‏تر یعنی وقت و عمر همان معامله‏‌ای را می‌کنیم که آن جوان نسبت به مال و ثروت خود می‌کند و هیچ گونه متأثر نمی‌شویم. این خود نشانه این است که ما ارزش پول را خوب درک می‌کنیم ولی ارزش وقت و زمان را درک نمی‌کنیم. 📕حکمت‌ها و اندرزها، ج ۱، ص۵۹ 🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
دانش و کار که دو شرط اساسی سعادت بشر می‌باشند هنگامی کافی خواهند بود که مقرون به صفات خوب اخلاقی بوده باشد و اگر نه مانند سلاح برّنده و کاری است که در دست دیوانه‌ای بیفتد. 📕حکمت‌ها و اندرزها، ج ۲، ص۱۸۸ 🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
امام حسین که مهاجم است و منطقش منطق شهید، آن روزی که پیامش را در صحرای کربلا ثبت می‌کرد نه کاغذی بود نه قلمی، همین صفحه لرزان هوا بود. ولی همین پیامش روی صفحه لرزان هوا، چرا باقی ماند؟ چون فوراً منتقل شد روی صفحه دلها؛ روی صفحه دلها آنچنان حک شد که دیگر محو شدنی نیست. 📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۱۳۶ 🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
امام خمینی ارزش‌ها را با معیارهای اسلامی مطرح کردند ایشان با ظلم مبارزه کردند ولی همان مبارزه با ظلم را با معیارهای اسلامی مطرح کردند که یک مسلمان نباید زیر بار ظلم برود. مبارزه با ظلم را در زیر پرچم اسلام انجام دادند، مبارزه با اختناق را در زیر پرچم اسلام انجام دادند. سخن از استقلال گفتند، چرا استقلال؟ زیرا ما مسلمانیم، یک مسلمان و ملت مسلمان به خود اجازه نمی‌دهد که ذلیل باشد: لَنْ یجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلًا. نباید مؤمن زیردست و کافر زبردست باشد، مؤمن فرمانبر و کافر فرمانده باشد. 📕آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۸۷ 🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
مطمئناً اگر کسی در دنیا خودش را از لذت‌های دنیا محروم کند به این حساب که در آن دنیا به او لذت بدهند، در آن دنیا روی این حساب به او لذت نمی‌دهند؛ نمی‌گویند تو چه بنده خوبی بودی که در دنیا لذت نبردی؛ حالا که در دنیا محرومیت کشیدی عوض آن محرومیت، اینجا به تو لذت می‌دهیم. نمی‌گویند تو از ما یک مقدار لذت طلبکاری، حالا که قبلًا از آن استفاده نکرده‏‌ای الآن استفاده کن. قطعاً چنین چیزی وجود ندارد؛ یعنی لذت‌های آخرت نتیجه محرومیت‌های عمدی که بشر خودش برای خودش ایجاد کند نیست، بلکه مولود عوامل دیگر است. اما طرف دیگر قضیه این است: آیا اگر ما لذت دنیا را بردیم، در آن دنیا می‌گویند چون لذت دنیا ولو لذت حلال دنیا را برده‌اید، دیگر حق ندارید لذت ببرید؟ بنابراین شما یکی از دو بدبختی را باید تحمل کنید: یا در دنیا محرومیت بکشید یا در آخرت، و این دو با هم جمع نمی‌شوند. این هم از نظر منطق اسلام مردود است. علی علیه السلام در نهج‌البلاغه می‌فرماید:... انَّ الْمُتَّقینَ ذَهَبوا بِعاجِلِ الدُّنْیا وَ اجِلِ الْاخِرَةِ، سَکنُوا الدُّنْیا بِافْضَلِ ما سُکنَتْ وَ اکلوها بِافْضَلِ ما اکلَتْ‏ متقین و پرهیزکارانی در دنیا هستند که هم نعمت دنیا را برده‌اند و هم نعمت آخرت را. در دنیا در بهترین مسکن‌ها نشسته‌‏اند و بهترین غذاها را خورده‌اند و در عین حال به نعمت عقبی‏ هم رسیده‌اند. 📕احیای تفکر اسلامی، ص۷۵ 🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
تربیت دو شرط لازم دارد: علم، علاقه‏: در تربیت دو رکن اساسی شرط است: یکی علم و اطلاع به رموز تربیت و دیگر علاقه به سرنوشت. پدران و مادران از نظر علاقه به قدر کافی سرمایه دارند ولی از لحاظ علم واطلاع باید مجهز شوند که ضرر دوست جاهل همیشه از سودش بیشتر است. صدی نود و نه سوء تربیت فرزندان ناشی از جهالت پدران و مادران است. آثار سوء تربیت جاهلانه‏: پدر و مادر جاهل است که فرزند را لوس یا ضعیف و ترسو یا در اثر بی عدالتی میان اولاد، حقود و کینه توز یا در اثر افسانه‌های دروغ، وهم پرست یا در اثر تناقض قول و عمل، او را دوشخصیتی و دارای روح متناقض یا در اثر بی‏احترامی پدر و مادر به یکدیگر و گفتن مادرسگ به وسیله پدر و یا پدرسگ به وسیله مادر، او را بی‏ احترام وبی تربیت نسبت به والدین بار می‌آورند یا او را مظلوم پرست و مظلومیت خواه یا در اثر جواب ندادن به سؤالات، او را خمود و جامدالفکر بار می‌آورند یا در اثر احترام نگذاشتن به شخصیت او، او را بی‏ شخصیت و بی‏ عقیده به خود بار می‌آورند. 📕یادداشت‏ها، ج ‏۵، ص۶۳ 🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
نباید بین کار و علم جدایی بیفتد. علم هم کار را زیاد می‌‌کند و هم اثر و ارزش آن را بالا می‌برد. مگر نه این است که کار رابطه مستقیم دارد با نیرو و قدرت و مگر نه این است که علم منبع عظیم قدرت انسان است. انسان ماشین نیست که قدرتش از بخار و برق و حرارت تأمین شود، اسب و فیل هم نیست که قدرتش همان باشد که در دست و پایش برای راه رفتن و در پشتش برای بار کشیدن است. قدرت انسان در علم و فکر و مغز وی است و به موجب همین قدرت است که قدرتهای برق و بخار و حیوانها را استخدام کرده است. توانا بود هرکه دانا بود. حکما هم می‌گویند علم و قدرت مساوق یکدیگرند. 📕یادداشت‏ها، ج۱۴، ص۳۲۵ 🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
انسان اگر بخواهد ترقی عمیق و ریشه‌‌دار و پابرجایی بکند باید به پیشرفت تدریجی، خود را راضی کند، زیرا ترقیات سریع سقوطهای خردکننده دارد. سرّ ترقی و رستگاری فقط در این است که انسان در راه حصول آن بتواند صبر نماید (صبر ممدوح). انسان باید بذر بپاشد و بعد صبر کند و آبیاری نماید تا موقع درو برسد، و معنای «العجلة من الشیطان» همین است و این گونه عجله‌‌ها مقصود است. 📕یادداشت‏ها، ج۱۳، ص۴۷ 🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 غدیر منشاء همه مناسبت‌هاست 🔻برای مشارکت در طرح بزرگ اطعام هدایای خود را به شماره کارت زیر به نام واریز فرمایید 👇
6273817010187262
(بزنید رو شماره، کپی میشه) https://eitaa.com/joinchat/1842413750Ca925ef39fa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 ۳۷ روز تا عید بزرگ غدیر باقی است.... 🔸ما برای بزرگترین عید خدا چه کار می‌کنیم؟! 🌹 شماره کارت مشارکت در دهمین طرح بزرگ اطعام غدیر به نام
6273817010187262
@ghadiraaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 کاری کنید که مثل عاشورا در روز عید غدیر کسی تو خونه نمونه.. 🔻اگر غدیر مال دیگران بود آیا آسمان‌ها را تزئین نمی‌کردند؟ 🔻در صورت تمایل به مشارکت، هدیه خود را به شماره کارت زیر به نام واریزفرمایید:
6273817010187262
@ghadiraaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 ما برای بزرگترین عید خدا چه کار می‌کنیم؟! 🌹 شماره کارت مشارکت در دهمین طرح بزرگ اطعام غدیر به نام
6273817010187262
🔹شما هم قدمی بردارید هرچند کوچک.. و بدانید همان هم موثر و مورد قبول امیرالمومنین است.... @ghadiraaneh