حدیث دیگر از امام هادی است: مَنْ هانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلاتَأْمَنْ شَرَّهُبترس از آدمی که خودش برای خودش قیمت ندارد؛ آن کسی که حس کرامت نفس، این سرمایه عظیم را از دست داده، از چنین آدمی بترس؛ آدمی که احساس شرافت و کرامت در خود نمیکند، از شرّ او ایمن مباش.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۳۷
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
یکی از آثار کار، جلوگیری از گناه است.
البته نمیگویم صددرصد اینطور است، ولی بسیاری از گناهان منشأش بیکاری است.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۲۸۱
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
کار و احساس شخصیت
یکی دیگر از فواید کار، مسئله حفظ شخصیت و حیثیت و استقلال است که تعبیرهای مختلفی دارد. مثلًا آبرو؛ انسان آنگاه که شخصیتش ضربه بخورد، آبرویش برود و تحقیر بشود ناراحت میشود.
انسان در اثر کار- و مخصوصاً اگر مقرون به ابتکار باشد- به حکم اینکه نیازش را از دیگران برطرف کرده است، در مقابل دیگران احساس شخصیت میکند، یعنی دیگر احساس حقارت نمیکند.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۲۸۴
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
نام علی، قرین عدالت
نام علی (ع) بعدها با نام عدالت قرین شد. عمر بن عبدالعزیز گفت: علی پیشینیان را فراموشاند و بعدیها را در زحمت انداخت؛ مردم سیره و روش او را وسیله ملامت و سرکوفت خلفا قرار میدادند.
📕بیست گفتار، ص۶۲
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
پدر و مادر انسان هر اندازه فاسق باشند باز حق پدر و مادر ساقط نمیشود بلکه اگر کافر هم باشند حق پدر و مادر هرگز ساقط نمیشود.
اشتباه نکنید؛ ممکن است آن پدر و مادر خودشان اهل جهنم باشند ولی در عین حال برای من و تو اگر فرزند چنین پدر و مادری باشیم باز وظیفه نیکوکاری و خدمت و احسان نسبت به آنها هست.
حتی من میخواهم بگویم ممکن است پدر و مادری باشد که در میدان جنگ اگر با او روبرو بشوی باید او را بکشی ولی در غیر میدان جنگ باید به او خدمت کنی.
📕خدا در زندگی انسان، ص۱۱۹
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
👌 آزاد مرد واقعی
بشر باید در ناحیه وجود خودش، در ناحیه روح خودش آزاد بشود تا بتواند به دیگران آزادی بدهد. لهذا آزادمرد واقعی جهان کیست؟ علی بن ابی طالب یا افرادی که از طراز علی بن ابی طالب و یا تربیت شده دبستان او باشند، چون اینها افرادی هستند که در درجه اوّل از اسارت نفس خودشان نجات پیدا کردهاند.
علی علیه السلام میفرماید:
أ اقْنَعُ مِنْ نَفْسی بِانْ یقالَ امیرُالمُؤْمِنینَ؟
وَ کیفَ اظْلِمُ احَداً لِنَفْسٍ یسْرِعُ الَی الْبِلی قُفولُها وَ یطولُ فِی الثَّری حُلولُها.
آن کس میتواند واقعاً آزاد و آزادی بخش باشد که همیشه مانند علی است و یا لااقل پیرو اوست؛ از نفس و روح خودش حساب بکشد، تنها در محراب عبادت دست به محاسن شریفش بگیرد و بگوید: یا دُنْیا! غُرّی غَیری؛ ای زرد و سفید دنیا، ای طلا و نقره دنیا! برو غیر علی را فریب بده، من تو را سه طلاقه کردهام.
آن کسی واقعاً و نه از روی نفاق و دورویی، برای حقوق و آزادی مردم احترام قائل است که در دل و ضمیر و وجدانش یک ندای آسمانی است و او را دعوت میکند.
آن وقت شما میبینید که چنین کسی که آن تقوا و معنویت و خداترسی را دارد، وقتی که حاکم بر مردم میشود و مردم محکوم او هستند، چیزی را که احساس نمیکند همین حاکم و محکومی است. مردم روی سوابق ذهنی خودشان میخواهند از او حریم بگیرند؛ میگوید حریم نگیرید، با من باشید.
📘 آزادی معنوی؛ صص ۱۹ - ۲۰
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
علی شخصیت دونیرویی
علی از مردانی است که هم جاذبه دارد و هم دافعه، و جاذبه و دافعه او سخت نیرومند است. شاید در تمام قرون و اعصار جاذبه و دافعهای به نیرومندی جاذبه و دافعه علی پیدا نکنیم.
دوستانی دارد عجیب، تاریخی، فداکار، باگذشت؛ از عشق او همچون شعلههایی از خرمنی آتش، سوزان و پرفروغاند؛ جان دادن در راه او را آرمان و افتخار میشمارند و در دوستی او همه چیز را فراموش کردهاند.
از مرگ علی سالیان بلکه قرونی گذشت اما این جاذبه همچنان پرتو میافکند و چشمها را به سوی خویش خیره میسازد.
📕جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص۲۹
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
[امیرالمؤمنین] وقتی که برای جنگ صفّین میرفت یا از آن برمیگشت، به شهر انبار- که الآن یکی از شهرهای عراق است و از شهرهای قدیم ایران بوده است- رسید. ایرانیان آنجا بودند.
عدهای از کدخداها، دهدارها، بزرگان به استقبال خلیفه آمده بودند. به خیال خودشان علی علیه السلام را جانشین سلاطین ساسانی میدانستند. وقتی که به ایشان رسیدند، در جلوی مرکب امام شروع کردند به دویدن. علی علیه السلام صدایشان کرد، فرمود: چرا این کار را میکنید؟ گفتند: آقا! این یک احترامی است که ما به بزرگان و سلاطین خودمان میگزاریم. امام علیه السلام فرمود: نه، این کار، را نکنید. این کار، شما را پست و ذلیل و خوار میکند. چرا خودتان را در مقابل من که خلیفهتان هستم خوار و ذلیل میکنید؟
من هم مانند یکی از شما هستم. تازه شما با این کارتان به من خوبی نکردید بلکه بدی کردید؛ با این کارتان ممکن است یک وقت خدای ناکرده غروری در من پیدا شود و واقعاً خودم را برتر از شما حساب کنم.
📘 آزادی معنوی؛ ص ۲۰
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
شجاعت حضرت زینب.
ما میبینیم که از نظر قوّت و قدرت قلب و حماسه داشتن روح و نترسیدن از کشته شدن، حضرت زینب یک نمونه بسیار عالی اسلامی است و در تاریخ اسلام داستان او به عنوان یک نمونه کامل همیشه نقل شده است.
آن چیزی که برای زن گفتهاند که نسبت به آن باید جبان باشد یعنی عملش جبانانه و محتاطانه باشد، در مورد ترس از جان یا ترس از مال و ثروت نیست، در مورد ترس از عفاف است.
آدم شجاع نمیترسد، میگوید میروم حداکثر کشته میشوم، کشته هم شدم با افتخار است. زن در مورد کشته شدن همین جور باید باشد.
ولی در موردی که عفتش در مقام خطر است یعنی خطرِ این است که عفتش لکهدار بشود، جای شجاعت نیست، چون شجاعت یعنی فداکاری [و اگر در اینجا شجاعت به خرج بدهد، یعنی] میروم، بگذار عفتم از بین برود.
نه، عفت یک امر شخصی نیست که به تو بگویند از آن بگذر تا از یک «خودی» گذشته باشی.
📕تعلیم و تربیت در اسلام، ص۱۱۶
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
تا آنجا که اطلاع داریم بعد از این انقلاب اغلب مساجد خلوت شده، چرا خلوت شده؟
با این که آدم فکر میکرد بعد از انقلاب باید مردم بیشتر به مساجد هجوم بیاورند. علتش این است: قبل از پیروزی انقلاب یک سلسله مسائل برای مردم مطرح بود و آن مسائل در مساجد مطرح بود، مردم هم جمع میشدند، بعد از پیروزی انقلاب یک سلسله مسائل دیگر باید مطرح شود.
مساجد خودشان را برای آن مسائل آماده نکردهاند و باید آماده کنند و مساجد باید احیا شود.
رادیو تلویزیون ضرورت دارد برنامه مذهبی داشته باشد، حزب اسلامی باید وجود داشته باشد، باید مردم تمرین سیاسی در احزاب ببینند، باید حزب رشد سیاسی مردم را زیاد کند و باید در حزبهای اسلامی و کانونهای حزبی تعلیمات اسلامی هم داده شود، همه اینها لازم و ضروری است اما یک وقت رادیو تلویزیون و کانونهای حزبی جای مساجد را نگیرد، اگر جای مساجد را بگیرد فاجعه به وجود آمده است.
📕آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۱۹۳
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
اهمیت دو نعمت بیان و قلم
این «بیان» و «قلم» دو چیزی است که اگر انسان در اینها دقت نکند شاید مثلاً بگوید خدا به انسان فرش داده، خدا به انسان نعمت بیان هم داده است؛ خدا به انسان نعمت خندیدن داده، نعمت بیان کردن هم داده است. از زمین تا آسمان متفاوت است.
اگر بیان و قلم نبود انسان تا دامنه قیامت همان وحشی اولیه بود؛ محال بود- به اصطلاح امروز- فرهنگ و تمدن به وجود بیاید، چون فرهنگ و تمدن محصول تجارب بشر است.
با بیان، انسان آنچه را که تجربه میکند و میآموزد، به همزمانهای خودش منتقل میکند، که قلم هم این خاصیت را دارد.
با قلم آنچه که یک نسل آموخته و نسلهای گذشته آموختهاند و به این نسل منتقل شده ثبت میشود و برای نسلهای دیگر باقی میماند که نسلهای دیگر از آنجا که نسل گذشته به آنجا رسانده است این بار را به دوش میگیرد و حرکت میکند والّا اگر بنا بود که هر نسلی [از نقطه اول شروع کند انسان به جایی نمیرسید.]
📕آشنایی با قرآن، ج ۶، ص۲۰
📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be