اگر حسین بن علی بود میگفت: اگر میخواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد.
شمرِ امروز موشه دایان است. شمرِ هزار و سیصد سال پیش مُرد، شمرِ امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان میخورد.
مرتّب دروغ در مغز ما کردند که این یک مسئله داخلی است، مربوط به عرب و اسرائیل است.
📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۲۷۳
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
به میدان رفتن قاسم بن الحسن
قاسم به میدان میرود. چون کوچک است، اسلحهای که با تن او مناسب باشد، نیست. ولی در عین حال شیربچه است، شجاعت به خرج میدهد، تا اینکه با یک ضربت که به فرقش وارد میآید از روی اسب به روی زمین میافتد.
حسین با نگرانی بر در خیمه ایستاده، اسبش آماده است، لجام اسب را در دست دارد، مثل اینکه انتظار میکشد. ناگهان فریاد «یا عَمّاهْ» در فضا پیچید، عموجان من هم رفتم، مرا دریاب!
مورخین نوشتهاند حسین مثل باز شکاری به سوی قاسم حرکت کرد. کسی نفهمید با چه سرعتی بر روی اسب پرید و با چه سرعتی به سوی قاسم حرکت کرد.
عده زیادی از لشکریان دشمن (حدود دویست نفر) بعد از اینکه جناب قاسم روی زمین افتاد، دور بدن این طفل را گرفتند برای اینکه یکی از آنها سرش را از بدن جدا کند.
یکمرتبه متوجه شدند که حسین به سرعت میآید. مثل گله روباهی که شیر را میبیند فرار کردند و همان فردی که برای بریدن سر قاسم پایین آمده بود، در زیر دست و پای اسبهای خودشان لگدمال و به درک واصل شد.
آنقدر گرد و غبار بلند شده بود که کسی نفهمید قضیه از چه قرار شد. دوست و دشمن از اطراف نگران هستند. «فَاذَنْ جَلَسَ الْغُبْرَةُ» تا غبارها نشست، دیدند حسین بر بالین قاسم نشسته و سر او را به دامنّ گرفته است.
فریاد مردانه حسین را شنیدند که گفت: «عَزیزٌ عَلی عَمِّک انْ تَدْعُوَهُ فَلایجیبُک اوْ یجیبُک فَلاینْفَعُک» فرزند برادر! چقدر بر عموی تو ناگوار است که فریاد کنی و عموجان بگویی و نتوانم به حال تو فایدهای برسانم، نتوانم به بالین تو بیایم و یا وقتی که به بالین تو میآیم کاری از دستم برنیاید.
📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۲۶۳
◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
◾️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
یکی از معروف ترین قضایا که حتی یک تاریخ به آن گواهی نمیدهد، قصه لیلا مادر حضرت علی اکبر است. البته ایشان مادری به نام لیلا داشتهاند، ولی یک مورخ نگفته است که لیلا در کربلا بوده است.
اما چقدر ما روضه لیلا و علی اکبر خواندیم، روضه آمدن لیلا به بالین علی اکبر! حتی من در قم در مجلسی که به نام آیة الله بروجردی تشکیل شده بود، البته خود ایشان نبودند، همین روضه را شنیدم که علی اکبر رفت به میدان، حضرت به لیلا فرمود: از جدم شنیدم که دعای مادر در حق فرزند مستجاب است، برو در فلان خیمه خلوت، موهایت را پریشان کن و در حق فرزندت دعا کن، بلکه خداوند این فرزند را سالم به ما برگرداند!.
اصلاً لیلایی در کربلا نبوده. به علاوه این منطق منطق حسین نیست. منطق حسین در روز عاشورا منطق جانبازی است.
درباره علی اکبر تمام مورخین نوشتهاند که درباره هرکس که آمد اجازه خواست، اگر به نحوی میشد حضرت عذری برایش ذکر کند ذکر میکرد الّا برای علی اکبر «فَاسْتَأْذَنَ اباهُ فَأَذِنَ لَهُ» یعنی تا اجازه خواست، گفت: برو.
📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۶۵
◾️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
در عصر تاسوعا لشکر عمر سعد طبق دستور عبیدالله زیاد حمله کردند. همین شبانه میخواهند با حسین علیه السلام بجنگند. حسین به وسیله برادرش ابوالفضل العبّاس از اینها میخواهد که یک شب را مهلت بدهند.
میگوید: برادر جان! به اینها بگو همین امشب را به ما مهلت بدهند، من فردا میجنگم. من اهل تسلیم نیستم، میجنگم اما یک امشب را به ما مهلت بدهند (وقت غروب بود).
بعد برای اینکه گمان نکنند که حسین میخواهد دفع الوقت کند، این جمله را گفت: برادر! خدا خودش میداند که من مناجات با او را دوست دارم.
من میخواهم امشب را به عنوان شب آخر عمرم با خدای خودم مناجات کنم و شب توبه و استغفار خودم قرار بدهم.
📕آزادی معنوی، ص۱۲۷
◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
🖼 #معرفی_کتاب | حماسه حسینی
🔹کتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری یکی از آن کتابهایی است که ما را مجبور میکند بارها بعد از خواندنش به سراغش برویم، کتابی که برای شناختن امام حسینِ (ع) تحریف نشده، و برقراری پیوندی استوار و ناگسستنی با واقعه عاشورا و کاروان کرب و بلا، بارها و بارها و سالها باید بخوانیمش تا بتوانیم به این سوال، به درستی پاسخ دهیم که «امام حسینِ (ع) ما کدام است؟ تحریف شده یا تحریف نشده؟!»
🔍 ادامه را بخوانید:
khl.ink/f/56979
در شب عاشورا آن وقتی که اباعبدالله همه آنها را مرخص میکند، میگوید من بیعتم را برداشتم. از ناحیه دشمن به آنها اطمینان میدهد که کسی به شما کاری ندارد.
در عین حال اصحابش میگویند: آقا! ما شهادت در راه تو را انتخاب کردهایم؛ یک جان که ارزشی ندارد، ای کاش هزار جان میداشتیم و همه را در راه تو فدا میکردیم.
«بَدَاهُمْ بِذلِک اخوهُ عَبّاسُ بْنُ عَلِی» اول کسی که چنین سخنی را گفت، برادرش ابی الفضل العبّاس بود. چقدر قلب مقدس اباعبدالله شاد شد از اینکه اصحابی میبیند با خودش هماهنگ، همفکر، همعقیده و هممقصد.
📕آزادی معنوی، ص۱۶۳
◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
یکی از اصحاب (ظاهراً سعید بن عبدالله حنفی) نگاهی به آسمان میکند و از وقت مطلع میشود. عرض میکند : یااباعبدالله! ظهر است و دوست داریم که آخرین نماز را با شما به جماعت بخوانیم.
حالا این کیست که این حرف را میزند؟ مردی که از آن آخرین غربال بیرون آمده، در خدمت امام و آماده شهادت است. حال ببینید امام در باره او چه دعا میکند؟
فرمود: ذَکرْتَ الصَّلاةَ (یا : ذَکرْتَ الصَّلاةَ) به یاد نماز افتادی (یا نماز را به یاد دیگران آوردی)؛ بارک الله، مرحبا، جَعَلَک اللهُ مِنَ الْمُصَلّینَ خدا تو را از زمره نمازگزاران قرار بدهد.
📕آشنایی با قرآن، ج۱۰، ص۱۷۲
◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
حضور قلب امام سجاد در حال نماز
امام سجاد مشغول عبادت بود. یکی از بچههای امام از پشت بام افتاد دستش شکست. زنها ریختند داد و فریاد کردند که دست بچه شکست، برویم شکسته بند بیاوریم.
رفتند شکسته بند آوردند، دست بچه را بستند. بچه گریه کرد، زنها ناله کردند، افراد دیگر داد و قال کردند، تمام شد. قضیه گذشت.
امام بعد از آنکه از عبادت فارغ شد آمد در حیاط، چشمش افتاد به بچهاش، دید دست او را بستهاند.
فرمود: چطور شده است؟ گفتند: بچه از بام افتاد، دستش شکست، شکسته بند آوردیم، دست او را بستیم در وقتی که شما مشغول نماز و عبادت بودید.
امام قسم خورد که اصلًا من متوجه نشدم.
📕آزادی معنوی، ص۴۸
◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
شما ببینید امروز این وسایل ارتباط جمعی- و به قول اینها رسانه های عمومی- دارد انسانها را مسخ میکند، یعنی انسانها را آنطور میسازند که دل خودشان بخواهد نه آنطور که مصلحت واقعی آنهاست یا مطابق آنچه که انسانها خودشان برای خودشان انتخاب کردهاند.
وقتی چیزی را بخواهند، دائماً به گوش آدم میخوانند، جلو چشم او میآورند، آنقدر میآورند که اصلًا روح انسان را مسخ میکنند و انسان نمیتواند غیر از آن فکر کند.
📕فلسفه تاریخ، ج ۱، ص۲۴۱
◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️روضه مارکسیستی
تعبیر تند استاد مطهری از کتاب دکتر علی شریعتی
▪️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
اسلام به تبلیغات صحیح و تعلیمات، خیلی نیازمند است؛ احتیاج دارد که بچههای ما، بزرگهای ما دین اسلام را آنطور که در یک کلاس یاد میگیرند یاد بگیرند؛ احتیاج به تحقیقات دارد.
خیلی مسائل داریم که امروز بالخصوص باید پرده از اینها برداشته بشود، زیاد باید روی اینها تحقیق بشود.
📕پانزده گفتار، ص۲۹
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
اهمیت و قدمت مسئله شناخت
دنیا، دنیای مکتب و ایدئولوژی است. مکتب و ایدئولوژی بر پایه جهانبینی است و جهانبینی بر پایه شناخت.
از اینجا انسان به اهمیت مسئله شناخت پی میبرد. آنکه ایدئولوژیاش مثلاً بر اساس جهانبینی مادی است، جهانبینی مادیاش بر اساس نظریه خاصی در باب شناخت است.
آن دیگری ایدئولوژی دیگری دارد بر اساس جهانبینی دیگری و آن جهانبینی بر اساس نظریهای است که در
باب شناخت دارد.
این است که ما قبل از بحث درباره ایدئولوژیها، مکتبها و جهانبینیها باید تکلیف مسئله شناخت را روشن کنیم.
📕مسئله شناخت، ص۱۷
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
این آیات و دهها آیه دیگر در تأکید بر تدبر در قرآن، همه مجاز بودن تفسیر قرآن را تأیید میکنند، اما تفسیری نه از روی میل و هوای نفس بلکه بر اساس انصاف و صداقت و بدون غرض.
وقتی که ما در قرآن منصفانه و بیغرضانه تأمل میکنیم هیچ ضرورتی ندارد که بتوانیم همه مسائل آن را حل کنیم. قرآن از این حیث شبیه طبیعت است.
در طبیعت بسا رازها وجود دارد که حل نشده و در شرایط فعلی نیز برای ما امکان حل آنها وجود ندارد. اما این مسائل در آینده حل خواهند شد.
بعلاوه در شناخت طبیعت، انسان باید اندیشه خود را با طبیعت آنگونه که هست مطابق کند نه آنکه طبیعت را آنگونه که میخواهد توجیه و تفسیر کند.
قرآن نیز همچون طبیعت کتابی است که برای یک زمان نازل نشده است. اگر غیر از این بود، در گذشته همه رازهای قرآن کشف میشد و این کتاب آسمانی جاذبه و تازگی و اثربخشی خود را از دست میداد، حال آنکه استعداد تدبر و تفکر و کشف جدید همیشه برای قرآن هست و این نکتهای است که پیامبر و ائمه آن را توضیح دادهاند.
👌آشنایی با قرآن، ج ۱، ص۲۸
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
طالب علم، مهاجر الی الله
در تفسیر این آیه کریمه، تعمیمی دادهاند (شاید هم حدیث داشته باشد، الآن یادم نیست) که این تعمیم خیلی بجا و مناسب است و بعید نیست که درست باشد (اگر حدیثی باشد که دیگر قطعاً خواهیم گفت همینطور است) و آن اینکه این آیه شامل یک گروه دیگر هم میشود و آن گروه، طالبان علم هستند، طالبان علمی که از شهر و وطن خودشان به شهر دیگری هجرت میکنند برای اینکه علم و معارف اسلامی بیاموزند.
هدفشان از این آموزش چیست؟ آیا نام است؟ نه. شهرت است؟ نه.
افتخار است؟ نه. بالادست دیگران بنشینند؟ نه. دستشان را ببوسند؟ نه. وجوهات به آنها بدهند؟ نه. بلکه هدفشان فقط و فقط ازدیاد ایمان خودشان و بعد ارشاد و هدایت مردم است.
چنین افرادی مهاجرند؛ این غریبانی که از وطنها و شهرهای خودشان دور شدهاند برای آموزش علم و دانش، و هدفشان از آموزش علم و دانش رفع نیازهای اسلامی است و کارشان برای خداست.
حتی لزومی ندارد که چنین انسانی فقط برای آموزش معارف خاص اسلامی رفته باشد که عقاید اسلامی، تفسیر، احکام اسلامی و... بیاموزد. اگر کسی یک رشته دیگر را انتخاب کند [و هدفش رفع یک نیاز اسلامی باشد نیز مصداق این آیه است.
[ مثلًا شخصی رشته پزشکی را انتخاب کرده است ولی چرا دنبال این رشته رفته است؟ برای این احساس که جامعه اسلامی احتیاج به پزشک مسلمان دارد.
دنبال پزشکی رفته است نه برای اینکه جیبش را پر کند، نه برای اینکه تیتر دکتری روی اسمش بیاید، بلکه برای اینکه این فریضه کفایی، این واجب کفایی دنیای اسلام را که اسلام نیاز دارد به یک عده پزشک به قدری که کافی باشند و مسلمین رفع نیازشان بشود و بیماریهایشان معالجه بشود، انجام دهد.
چنین شخصی هم مهاجر الی الله و رسوله است. (وَ مَنْ یخْرُجْ مِنْ بَیتِهِ مُهاجِراً الَی اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یدْرِکهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ اجْرُهُ عَلَی الله.) چنین افرادی هم اگر در خلال این مهاجرت بمیرند، برادر کوچک شهدا هستند، چون مهاجر برادر کوچک مجاهد است و مجاهد برادر بزرگ مهاجر.
📕آزادی معنوی، ص۱۶۱
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
تربیت صحیح
در مسئله «رب» که همان مفهوم پرورش است بحث جامعی هست (اغلب، مفهوم متداول ما شاید عکس این قضیه است) و آن این است که ما همیشه در مسئله تربیت نظرمان به جنبه منفی است.
خیال میکنیم تربیت فقط یعنی جلوگیری. بیشتر خانوادهها عقیدهشان این است که تربیت بچه فقط همان چشم غرّه رفتن به او و ترساندن اوست و او را مانع شدن که یک تلاش و حرکتی داشته باشد: اینجا نخند، آنجا چنین نکن؛ در آن همواره «نکن» است؛ یعنی تربیتشان از «لا» (نه) درست میشود در صورتی که این تربیت نیست.
📕آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۱۱۳
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
تنظیم اوقات در فرهنگ اسلامی
[اولیاء دین به ما دستور] تنظیم اوقات دادهاند. برنامه مسلمانی این نیست که الان در میان ما معمول است، چه از نظر غذایی و چه از نظر خواب و بیداری.
از نظر غذایی من نمیدانم از چه زمانی این سه وعده غذا خوردن پیدا شده است! انسان وقتی مثلا ساعت ۸ صبحانه بخورد قهرا ناهار خوردنش میافتد به ساعت ۲ بعد از ظهر، و وقتی ساعت ۲ بعد از ظهر یک ناهار سنگین خورده باشد نمیتواند ساعت ۸ شب شام بخورد، بلکه شام خوردنش میافتد به ساعت ۱۰.
از نظر اسلامی انسان دو وعده غذا میخورد و در صدر اسلام هم این طور بوده، یکی غَداة و دیگر عَشی. یک غذای حسابی صبح میخوردند (صبحانه) و یکی هم شب؛ سه وعده در کار نبوده.
عمده این جهت است که از نظر اوقات، بنای اسلام و پیغمبر اکرم و ائمه اطهار و مسلمین صدر اسلام این بوده که سرِ شب بخوابند و آخرِ شب را بیدار باشند، درست عکس آنچه الان معمول است که شاید کمتر کسی هست که تا نیمه شب بیدار نباشد و قهرا آن بهترین اوقات روحانی که قرآن سراغ دارد وقت خواب مسلمانهای فعلی است.
📕آشنایی با قرآن، ج۱۳، ص۷۲
🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
هدایت شده از المُقاوَمَةُ
اهل دنیا را خیال مرگ حتی میکشد
عاشقان با مرگ اما زندهتر خواهند شد
#شهید_اسماعیل_هنیه
حضور قلب امام سجاد در حال نماز
امام سجاد مشغول عبادت بود. یکی از بچههای امام از پشت بام افتاد دستش شکست. زنها ریختند داد و فریاد کردند که دست بچه شکست، برویم شکسته بند بیاوریم.
رفتند شکسته بند آوردند، دست بچه را بستند. بچه گریه کرد، زنها ناله کردند، افراد دیگر داد و قال کردند، تمام شد. قضیه گذشت.
امام بعد از آنکه از عبادت فارغ شد آمد در حیاط، چشمش افتاد به بچهاش، دید دست او را بستهاند.
فرمود: چطور شده است؟ گفتند: بچه از بام افتاد، دستش شکست، شکسته بند آوردیم، دست او را بستیم در وقتی که شما مشغول نماز و عبادت بودید. امام قسم خورد که اصلًا من متوجه نشدم.
📕آزادی معنوی، ص۴۸
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
شهادت تزریق خون است به پیکر اجتماع؛ این شهدا هستند که به پیکر اجتماع و در رگهای اجتماع- خاصه اجتماعاتی که دچار کم خونی هستند- خون جدید وارد میکنند.
📕قیام و انقلاب مهدی (ع) و مقاله شهید، ص۸۷
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
چرا اسلام برای تأهل تقدس قائل است؟ یکی از موارد تقدسش جنبه تربیتی روح انسان است. یک نوع پختگی و یک نوع کمال برای روح انسان هست که جز به وسیله تأهل پیدا نمیشود.
یعنی اگر یک مرد یا یک زن تا آخر عمر مجرّد بماند ولو اینکه تمام عمرش را ریاضت بکشد، نماز بخواند، روزه بگیرد، به مراقبه و مجاهده با نفس بگذراند، در عین حال یک نوع خامی در روح این آدم مجرد هست و علتش این است که متأهّل نشده است؛ چه زنِ مجرّد باشد چه مرد مجرّد.
این است که اسلام تأهل را سنت میداند و یکی از جهات آن تأثیر در تربیت و پختگی روح انسان است.
📕آزادی معنوی، ص۱۷۱
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
هدف تشکیل ارتش در اسلام چیست؟
هدف جهاد در اسلام چیست؟
یکی هدفش زورگویی است که همه باید مطیع من باشید، و یکی هدفش مبارزه با زورگویی است. همیشه در دنیا زور وجود دارد. یا باید در مقابل زور تسلیم بود، یا باید در مقابلش ایستاد.
آن کسی که میگوید من جهاد ندارم معنایش این است که در مقابل زورهای دنیا تسلیمم.
📕آشنایی با قرآن، ج ۳، ص۵۸
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
خون شهید هر قطرهاش تبدیل به صدها قطره و هزارها قطره، بلکه به دریایی از خون میگردد و در پیکر اجتماع وارد میشود. لهذا پیغمبر فرمود:
ما مِنْ قَطْرَةٍ احَبُّ الَی اللهِ مِنْ قَطْرَةِ دَمٍ فی سَبیلِ اللهِ.
هیچ قطرهای در مقیاس حقیقت و در نزد خدا از قطره خونی که در راه خدا ریخته شود بهتر نیست.
📕قیام و انقلاب مهدی (ع) و مقاله شهید، ص۸۷
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
📌من عیالوارم!
مثَل معروفی است، میگویند در ابتدای مشروطه که مردم دو دسته بودند، بعضی مشروطهچی بودند و بعضی مستبد، از یک نفر پرسیدند آقا تو مشروطهای هستی یا مستبد، طرفدار مشروطهای یا طرفدار استبداد؟
گفت: من عیالوارم!
حالا بعضیها در زندگی فقط عیالوارند؛ اصلاً مسئله دیگری برایشان مطرح نیست. اما یک نفر #سید_جمال_اسدآبادی است.
در ایران است، برای آن کسی که در هندوستان درد میکشد او اینجا درد میکشد، برای تمام جهان اسلامی درد میکشد که چرا در زیر یوغ استعمار هستند.
بدیهی است که درد هم انسان را رنج میدهد و ناراحت میکند. آیا این با درد بهتر است یا آن بیدرد؟ یک چنین دردی برابر است با هزار سال بی دردی که اسمش را سعادت و آرامش میگذارند.
📕پانزده گفتار، ص۲۱۸
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
اسلام، هم عمل میخواهد و هم بصیرت
📌 این آدم (خواجه ربیع) بصیرت ندارد.
در دوران ستمگری مانند معاویه و ستمگرتری مانند یزیدبن معاویه زندگی میکند (معاویهای که دین خدا را دارد زیرورو میکند، یزیدی که بزرگترین جنایتها را در تاریخ اسلام مرتکب میشود و تمام زحمات پیغمبر دارد هدر میرود)، آقا رفته یک گوشهای را انتخاب کرده، شب و روز دائماً مشغول نماز خواندن است و جز ذکر خدا کلمه دیگری به زبانش نمیآید؛ یک جملهای هم که به عنوان اظهار تأسف از شهادت حسین بن علی علیهالسلام میگوید، بعد پشیمان میشود که اینْ حرفِ دنیا شد، چرا به جای آن سُبْحانَ الله، الْحَمْدُ للَّهِ نگفتم؟ چرا به جای آن یاحَی یا قَیوم نگفتم؟ چرا اللهُ اکبَر نگفتم، لا حَوْلَ وَلا قوَّةَ الَّا بِالله نگفتم؟ این با تعلیمات اسلامی جور درنمیآید.
لا یرَی الْجاهِلُ الّا مُفْرِطاً اوْ مُفَرِّطاً
جاهل یا تند میرود یا کند.
📕آزادی معنوی، ص۷۸
🖼 مقبره خواجه ربیع در مشهد
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
🇵🇸 تاریخچه فلسطین چیست؟
گذشته از جنبه اسلامی، فلسطین چه تاریخچهای دارد؟ قضیه فلسطین مربوط به دولتی از دولتهای اسلامی هم نیست؛ مربوط به یک ملت است، ملتی که او را به زور از خانهاش بیرون کردهاند.
تاریخچه فلسطین چیست؟ مدعی هستند که در سه هزار سال پیش دو نفر از ما (داود و سلیمان) برای مدت موقتی در آنجا سلطنت کردهاند. تاریخ را بخوانید؛ در تمام این مدت دو سه هزار ساله، کِی بوده است که سرزمین فلسطین به یهود تعلق داشته است؟ کِی بوده است که بیشتر سرزمین فلسطین مال ملت یهود باشد؟ آیا بیشتر سرزمین فلسطین از آنِ ملت یهود است؟ قبل از اسلام هم مال آنها نبود، بعد از اسلام هم مال آنها نبود.
روزی که مسلمین فلسطین را فتح کردند، فلسطین در اختیار مسیحیها بود نه در اختیار یهودیها. و اتفاقاً مسیحیها که با مسلمین صلح کردند، یکی از مواردی که در صلحنامه گنجاندند این بود که شما یهود را در اینجا راه ندهید. گفتند: ما با شما زندگی میکنیم ولی با یهود زندگی نمیکنیم. چطور شد که یکدفعه نام وطن یهودی به خود گرفت؟ یکی از قضایایی که کارنامه قرن ما را تاریک میکند (این قرنی که به دروغ نام حقوق بشر، نام آزادی، نام انسانیت بر آن گذاشتهاند) همین قضیه است.
📗 حماسه حسینی، ج۱، ص۲۷۱
🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar
🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز