eitaa logo
حکمت مطهر
4.8هزار دنبال‌کننده
203 عکس
61 ویدیو
5 فایل
ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز روبیکا و روبینو: rubika.ir/Hekmat_Motahar روابط عمومی: @sedrezaw
مشاهده در ایتا
دانلود
امشب و فردا تعلق دارد به حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه؛ سوم شعبان و ولادت آن بزرگوار است. اهل ایمان به چنین ولادتی خوشحال و مسرور می‌شوند، چون می‌دانیم که- گذشته از هر امر دیگر- پیغمبر اکرم با این ولادت فوق‌العاده خوشحال و مسرور شد. شَیعَتُنا مِنّا، خُلِقوا مِنْ فاضِلِ طینَتِنا، یحْزَنونَ لِحُزْنِنا وَ یفْرَحونَ لِفَرَحِنا. خلاصه‌اش این است که شیعیان ما در حزن ما محزون و در سرور ما خوشحال و مسرور هستند. بنابراین روزی است که امیرالمؤمنین علی علیه السلام و صدّیقه طاهره سلام الله علیها همه در مثل چنین روزی خوشحال و مسرورند. ما شیعیان که ادعای تشیع می‌کنیم، در این اعیاد بیش از اینها [باید اظهار سرور کنیم] اگرچه شیعیان در ولادت حضرت سیدالشهداء به نسبت اعیاد دیگر- نه به نسبت شایستگی وقت و زمان- بیشتر اظهار سرور و شادمانی می‌کنند. ولی بیش از اینها لازم است که علائم و آثار و نشانه‏‌های این شادمانی در چهره همه ما پیدا باشد و در زندگی ما این علائم و نشانه‌‏ها ظاهر و بارز باشد. 📘 آشنایی با قرآن، ج۸، ص۳۱۳ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
امام حسین علیه السلام در قضایا و مسائل عاشورا از وجود مقدسش آنقدر فضائل ظهور و بروز کرد که امکان ندارد کسی واقعاً مؤمن باشد و در عمق دل و روحش امام حسین علیه السلام را دوست نداشته باشد. 📘 آشنایی با قرآن، ج۸، ص۳۱۳ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
ببینید چه منظره باشکوهی است، چقدر عظمت است، چقدر شجاعت است، چقدر دلاوری است، چقدر انسانیت است، چقدر شرف است، چقدر معرفت است، چقدر فداکاری است! یک تنه خودش را به این جمعیت می‌زند. مجموع کسانی را که دور این آب را گرفته بودند چهارهزار نفر نوشته‌اند. خودش را وارد شریعه فرات می‌کند. اسب خودش را داخل آب می‌برد. این را همه نوشته‌اند: اول، مشکی را که همراه دارد پر از آب می‌کند و به دوش می‌گیرد. تشنه‌ است، هوا گرم است، جنگیده است، همین طوری که سوار است تا زیر شکم اسب را آب گرفته است، دست می‌‏بَرد زیر آب، مقداری آب با دو مشت خودش تا نزدیک لبهای مقدس می‌آورد. آنهایی که از دور ناظر بوده‌اند گفته‌اند اندکی تأمل کرد، بعد دیدیم آب نخورده بیرون آمد. آبها را روی آب ریخت. آنجا کسی ندانست که چرا ابوالفضل آب نیاشامید، اما وقتی بیرون آمد یک رجزی خواند که در این رجز مخاطب خودش بود نه دیگران. از این رجز فهمیدند چرا آب نیاشامید. دیدند در رجزش دارد خودش را خطاب می‌کند، می‌گوید: یا نَفسُ مِن بَعدِ الحُسینِ هونی‏ وَ بَعدَهُ لاکنْتُ انْ تَکونی‏ هذَا الْحُسَینُ شارِبُ الْمَنونِ‏ وَ تَشْرَبینَ باردَ الْمَعینِ‏ هیهاتَ ما هذا فِعالُ دینی‏ و لافعالُ صادقِ الْیقینِ‏ ای نفس ابوالفضل! می‌خواهم دیگر بعد از حسین زنده نمانی. حسین دارد شربت مرگ می‌‏نوشد، حسین با لب تشنه‌ در کنار خیمه‌ها ایستاده است و تو می‌خواهی آب بیاشامی؟! پس مردانگی کجا رفت؟ شرف کجا رفت؟ مواسات کجا رفت؟ همدلی کجا رفت؟ مگر حسین امام تو نیست؟ مگر تو مأموم او نیستی؟ مگر تو تابع او نیستی؟ هرگز دین من به من اجازه نمی‌دهد، هرگز وفای من به من اجازه نمی‌دهد. 📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۸۸ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
حضور قلب امام سجاد در حال نماز امام سجاد مشغول عبادت بود. یکی از بچه‌های امام از پشت بام افتاد دستش شکست. زنها ریختند داد و فریاد کردند که دست بچه شکست، برویم شکسته بند بیاوریم. رفتند شکسته بند آوردند، دست بچه را بستند. بچه گریه کرد، زنها ناله کردند، افراد دیگر داد و قال کردند، تمام شد. قضیه گذشت. امام بعد از آنکه از عبادت فارغ شد آمد در حیاط، چشمش افتاد به بچه‌اش، دید دست او را بسته‌اند. فرمود: چطور شده است؟ گفتند: بچه از بام افتاد، دستش شکست، شکسته بند آوردیم، دست او را بستیم در وقتی که شما مشغول نماز و عبادت بودید. امام قسم‏ خورد که اصلًا من متوجه نشدم. 📕آزادی معنوی، ص۴۸ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
🔸 بردگی و آزادی علی علیه السلام می‌فرماید: الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ؛ طمع، بردگی همیشگی است. یعنی از بردگی بدتر، طمع داشتن است؛ بنابراین شما می‌توانید بفهمید که غیر از بردگی تن یک بردگی دیگر هم هست، در عین اینکه تن انسان آزاد است. در آن مثلی که سعدی در مورد دو برادر توانگر و درویش گفت، آن برادر توانگر امکانات مادی‌اش فوق‌العاده بیشتر از آن برادر درویش است. تن او از تن این خیلی آزادتر است. تن این که بیچاره همیشه لگدکوب کارها و زحمت‌هاست. اما روح این از او آزادتر است. پس اینجا شما اجمالًا می‌توانید بفهمید که نوعی بردگی دیگر هم هست که آن، بردگی تن نیست. نوعی آزادی دیگر هم هست که آزادی‌ تن نیست. 📗 آزادی معنوی، ص۲۸ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
کجایند آن آدم‌هایی که می‌گفتند مذهب فقط مربوط به پیرمردها و پیرزن‏‌ها و جنوب شهری‌‏هاست. این نهضت نهضتی است که در آن روستایی، شهری، کارگر، کشاورز، بازاری، روحانی، استاد، دانشجو، قاضی، وکیل دادگستری، روزنامه‌‏نگار و محقق شرکت دارد. تمام گروه‌ها و تمام طبقات در این نهضت شریکند. اصلا غیر از مذهب آن هم مذهبی مانند اسلام کدام نیرو می‌تواند اینچنین انقلابی به وجود آورد؟ من کم کم باورم آمده که این انقلاب به ایران محدود نمی‌ماند، هفتصد میلیون جمعیت [مسلمانان] را در بر خواهد گرفت و چه افتخاری برای ایران خواهد بود که یک انقلاب اسلامی از ایران شروع شود و تمام کشورهای اسلامی را زیر نفوذ خودش بگیرد، که خواهد گرفت. 📕آینده انقلاب اسلامی ایران ص۵۰ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛 اشتباه بزرگی که لذت را از زندگی حذف می‌کند! 💠 والدینی که فرزندان‌شان را بدبخت می‌کنند؟! ✅ راهکار جالب و‌ عمیق برای تربیت جسمی، احساسی و علمی فرزند 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
انقلاب اسلامی ایران تنها قیام علیه استبداد سیاسی یا استعمار سیاسی یا اقتصادی نبود؛ قیام علیه فرهنگ غرب، ایدئولوژی غربی، دنباله روی از تفکر غربی بود، بازگشت به هویت اسلامی و خود واقعی و روح جمعی این مردم بود یعنی قرآن. این قیام نوعی سرخوردگی از راه و روش‌‏ها و راه حل‏‌های غربی و بازیابی خود جمعی و ملی اسلامی- ایرانی بود و لهذا سایر کشورهای اسلامی را دارد تحت تأثیر قرار می‌دهد. 📕آینده انقلاب اسلامی ایران ص۲۴۷ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
روح معنوی و انسانی، ویژگی انقلاب اسلامی ویژگی انقلاب اسلامی ایران همین است که روح معنوی و انسانی دارد؛ آرمان‌ها و هدف‌هایش همه انسانی است. مقصودم این نیست که مردم ایران برای رفع تبعیض‌ها نمی‌جنگیدند، چرا می‌جنگیدند؛ یا برای آزادی نمی‌جنگیدند، برای آزادی هم می‌جنگیدند. ولی انقلاب اسلامی ایران خصوصیتش این است که حتی به جنبه‌های مادی رنگ معنوی داد. چطور رنگ معنوی داد؟ انقلاب اسلامی آنجا هم که برای رفع تبعیض می‌جنگید باز شعارش این نبود که چرا باید من محروم باشم، من باید مرفه باشم. می‌گفت چرا باید تبعیض و بی‌عدالتی وجود داشته باشد؟ باید عدالت وجود داشته باشد. حتی عده ای کوشش می‌کردند که بعضی اعتصاب‌ها را رنگ رفاهی بدهند، بگویند مثلا برای کمی حقوق است با اینکه واقعا هم حقوقشان کم بود. ولی خودشان می‌گفتند نه، ما برای کمی حقوق اعتصاب نکرده ایم، یعنی ما برای یک ارزش انسانی اعتصاب کرده ایم؛ آن ارزش انسانی وقتی که بر قرار بشود همه محرومان به حق خودشان می‌رسند. حق که پیدا شد، ما هم به حق خودمان می‌رسیم. 📕انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه فلسفه تاریخ ص۴۴ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be
اسلام یک معنویت محض یعنی یک دینی که جز درباره نیایش و آداب مسجد رفتن و نماز خواندن سخن نگفته است نیست، اسلام یک دین و یک مکتب همه جانبه است. او اگر برای عدالت می‌جنگید باز به فرمان اسلام می‌جنگید؛ باز هم می‌رفت سراغ علی که على درباره عدالت چه گفته، پیغمبر درباره عدالت چه گفته، قرآن درباره عدالت چه گفته. اگر برای آزادی می‌جنگید باز می‌رفت سراغ ارزش‌های آزادی‌خواهانه‌ای که در متن اسلام واقع شده. یعنی این قیام ایدئولوژیک اسلامی تمام شئون را در بر گرفته بود، به جنبه‌های مادی و جنبه‌های نیمه مادی هم رنگ انسانی و معنوی داده بود. این است که انقلاب اسلامی ایران -که باید بسیار بسیار بیش از اینها درباره اش سخن گفته شود- [یک انقلاب انسانی و معنوی به معنی درست آن است.] 📕انقلاب اسلامی ایران از دیدگاه فلسفه تاریخ ص۴۵ 📚ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز ✅http://eitaa.com/joinchat/928120837C5fba8cd9be