eitaa logo
حکمت مطهر
5هزار دنبال‌کننده
200 عکس
60 ویدیو
5 فایل
ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز روبیکا و روبینو: rubika.ir/Hekmat_Motahar روابط عمومی: @sedrezaw
مشاهده در ایتا
دانلود
چه برگه هایی باطله محسوب میشه : ۱. برگه رای فاقد یکی از مهرهای انتخاباتی (اجرایی و نظارت) باشه. ۲. اسم بیش از یک نامزد نوشته شده باشه. ۳. چیزی غیر از اسم نامزد نوشته شده باشه. مثلا نوشته باشه: حاج علی ابراهیمی (البته اگر همراه با اسم نامزد انتخاباتی، نوشته ی دیگه ای که مبنی بر تنفر از نامزد نیست نوشته باشه، مشکلی نداره و رای درست هست. مثلاً دعا کرده باشه) ۴. کاملا ناخوانا باشه. ۵. سفید باشه.
مهر و جدی بگیرید. حتما دقت کنید روی برگه مهر زده باشن.
‌‌ ⭕️ / حزب الهی‌های عزیز، اشتباه دوره قبل را تکرار نکنند و به محل اخذ رأی برگردند.
⭕️اقدام فوری و مهم برای پیروزی دکتر جلیلی ( بویژه در تهران و استان های جنوبی کشور) 🔹اخبار رسیده حاکی از آن است که در این لحظات حضور حامیان جلیلی در شعب اصلی اخذ رای در تهران و استان های جنوبی کمرنگ شده است ، حامیان دکتر جلیلی همین لحظه به شعبه های شلوغ بروند و با مردم صحبت کنند. لحظات حساسی است.
🔴 انتخاب مسعود پزشکیان و تشکیل را به همه هموطنان عزیز به ویژه کسانی که به ایشان رأی دادند تبریک عرض می نمایم و روزهای خوشی را با مصائب روزافزون آن، آرزو می کنم. منتظر ابتلائات بزرگی باشید که با روی کار آمدن این دولت با آن مواجه خواهیم و آزمون های سختی که با ناکارآمدی و بی ثباتی بر جان و مال ملت همچون تازیانه نواخته خواهد شد. ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم
بسیاری از مسائل اجتماعی است که اگر سرپرست‌های اجتماع افراد بشر را هدایت و سرپرستی نکنند گمراه می‌شوند، اگر هم بخواهند ولو با حسن نیت (تا چه رسد به این که سوء نیت داشته باشند) به بهانه این که مردم قابل و لایق نیستند و خودشان نمی‌فهمند و لیاقت ندارند آزادی را از آنها بگیرند این مردم تا ابد بی‌‏لیاقت باقی می‏‌مانند. مثلا انتخابی مانند انتخاب وکیل مجلس می‌خواهد صورت بگیرد. ممکن است شما که در فوق این جمعیت قرار گرفته‌اید حسن نیت هم داشته باشید و واقعا تشخیص شما این باشد که خوب است این ملت فلان فرد را انتخاب کند، و فرض می‌کنیم واقعا هم آن فرد شایسته‌تر است. اما اگر شما بخواهید این را به مردم تحمیل کنید و بگویید شما نمی‌فهمید و باید حتما فلان شخص را انتخاب کنید، اینها تا دامنه قیامت مردمی نخواهند شد که این رشد اجتماعی را پیدا کنند. باید آزادشان گذاشت تا فکر کنند، تلاش کنند، آن که می‌خواهد وکیل شود تبلیغات کند، آن کسی هم که می‌خواهد انتخاب کند مدتی مردّد باشد که او را انتخاب کنم یا دیگری را، او فلان خوبی را دارد، دیگری فلان بدی را دارد. یک دفعه انتخاب کند، به اشتباه خودش پی ببرد، باز دفعه دوم و سوم تا تجربیاتش کامل شود و بعد آن ملت به صورت ملتی‏ در‌بیاید که رشد اجتماعی دارد. والّا اگر به بهانه این که این ملت رشد ندارد و باید به او تحمیل کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیر رشید باقی می‌ماند. رشدش به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا اشتباه هم بکند. صد بار هم اگر اشتباه کند باز باید آزاد باشد. 📕آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۳۱۷ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗳 آیا باید به مردم آزادی در انتخاب بدهیم، یا مثلا رهبری بگوید فلان گزینه خوب است به آن رای بدهید، یا اصلا انتخاباتی نباشد و همه افراد را رهبر انتخاب کند؟ 🎙 پاسخ شهید مطهری را بشنوید! 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
مسلم بن عقیل یک تربیت شده اوست، یک شیعه است، سربازی است از طرف او؛بهترین فرصتها به دستش می‌آید که ابن زیاد را بکشد ولی در همان حال فکر می‌کند که اسلام با این‏جور مبارزه کردن مخالف است و این گونه مبارزه را جوانمردانه نمی‌داند. به او گفتند: چرا از این صندوقخانه بیرون نیامدی که شر او را از سر مسلمین کم کنی؟ گفت: همان وقت به فکر حدیث پیغمبر افتادم: الْایمانُ قَیدَ الْفَتْک ایمان اجازه نمی‌دهد که مسلمان ولو به آن کسی که بیرون مرز دینی خودش هست تجاوز کند. این ناجوانمردانه و نامردانه است، من نمی‌توانم‏ [چنین کاری بکنم.]. 📕فلسفه اخلاق‏، ص۲۴۱ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
قرآن می‌گوید در این‏گونه موارد که علائم خیانت آن کسی که پیمان بسته آشکار است، شما نه سکوت کنید و نه پیش‌دستی. قبلًا به آنها اعلام کنید که به موجب اطلاعاتی که به ما رسیده است شما به عهد خودتان پایبند نیستید پس ما رسماً اعلام می‌کنیم که پیمان ما از این ساعت منتفی است و ما کأن‏ لَمْ یکنْ حساب می‌کنیم، تا در یک حد سَواء و متعادل و برابر قرار بگیرید. بعد از این اعلام هر تصمیمی که می‌خواهید بگیرید. در این صورت با عدالت رفتار کرده‌اید. پس نه صبر کنید تا آنها کارشان را انجام بدهند و شما اغفال شده باشید و نه پیش‌دستی کنید و آنها را غافل‌گیر نمایید که عمل شما خیانت به انسانیت باشد، بلکه این کار را انجام دهید که هم احتیاط است و حذر و هم انسانی. 📕آشنایی با قرآن، ج ۳، ص۱۵۴ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
شیعه قسمتی از کیان خودش را با همین حَنین‏‌ها و ناله‏‌ها و فریادها و شکایت کردن از ظلم‏‌ها حفظ کرده‌است. روضه‏‌هایی که تا حالا بوده، آیا خیال می‌کنید نقشی در این انقلاب نداشت؟ همین‌ها بود که از یزید و ابن زیاد و عمر سعد چنین چهره‌هایی ساخت، بعد ظالم‌ها را در چهره یزیدها و ابن زیادها و عمر سعدها نشان داد و همین خودش منشأ حرکت در میان مردم شد. 📕آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۱۹۸ 🔸حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔹ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
اگر حسین بن علی بود می‌گفت: اگر می‌خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی، شعار امروز تو باید فلسطین باشد. شمرِ امروز موشه دایان‏ است. شمرِ هزار و سیصد سال پیش مُرد، شمرِ امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان می‌خورد. مرتّب دروغ در مغز ما کردند که این یک مسئله‌ داخلی است، مربوط به عرب و اسرائیل است. 📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۲۷۳ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
به میدان رفتن قاسم بن الحسن‏ قاسم به میدان می‌رود. چون کوچک است، اسلحه‌‏ای که با تن او مناسب باشد، نیست. ولی در عین حال شیربچه است، شجاعت به خرج می‌دهد، تا اینکه با یک ضربت که به فرقش وارد می‌آید از روی اسب به روی زمین می‌‏افتد. حسین با نگرانی بر در خیمه ایستاده، اسبش آماده است، لجام اسب را در دست دارد، مثل اینکه انتظار می‌کشد. ناگهان فریاد «یا عَمّاهْ» در فضا پیچید، عموجان من هم رفتم، مرا دریاب! مورخین نوشته‌اند حسین مثل باز شکاری به سوی قاسم حرکت کرد. کسی نفهمید با چه سرعتی بر روی اسب پرید و با چه سرعتی به سوی قاسم حرکت کرد. عده زیادی از لشکریان دشمن (حدود دویست نفر) بعد از اینکه جناب قاسم روی زمین افتاد، دور بدن این طفل را گرفتند برای اینکه یکی از آنها سرش را از بدن جدا کند. یک‌مرتبه متوجه شدند که حسین به سرعت می‌آید. مثل گله روباهی که شیر را می‌بیند فرار کردند و همان فردی که برای بریدن سر قاسم پایین آمده بود، در زیر دست و پای اسبهای خودشان لگدمال و به درک واصل شد. آنقدر گرد و غبار بلند شده بود که کسی نفهمید قضیه از چه قرار شد. دوست و دشمن از اطراف نگران هستند. «فَاذَنْ جَلَسَ الْغُبْرَةُ» تا غبارها نشست، دیدند حسین بر بالین قاسم نشسته و سر او را به دامنّ گرفته است. فریاد مردانه حسین را شنیدند که گفت: «عَزیزٌ عَلی‏ عَمِّک انْ تَدْعُوَهُ فَلایجیبُک اوْ یجیبُک فَلاینْفَعُک» فرزند برادر! چقدر بر عموی تو ناگوار است که فریاد کنی و عموجان بگویی و نتوانم به حال تو فایده‌ای برسانم، نتوانم به بالین تو بیایم و یا وقتی که به بالین تو می‌آیم کاری از دستم برنیاید. 📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۲۶۳ ◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar ◾️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
یکی از معروف ترین قضایا که حتی یک تاریخ به آن گواهی نمی‌دهد، قصه لیلا مادر حضرت علی اکبر است. البته ایشان مادری به نام لیلا داشته‌اند، ولی یک مورخ‏ نگفته است که لیلا در کربلا بوده است. اما چقدر ما روضه لیلا و علی اکبر خواندیم، روضه آمدن لیلا به بالین علی اکبر! حتی من در قم در مجلسی که به نام آیة الله بروجردی تشکیل شده بود، البته خود ایشان نبودند، همین روضه را شنیدم که علی اکبر رفت به میدان، حضرت به لیلا فرمود: از جدم شنیدم که دعای مادر در حق فرزند مستجاب است، برو در فلان خیمه خلوت، موهایت را پریشان کن و در حق فرزندت دعا کن، بلکه خداوند این فرزند را سالم به ما برگرداند!. اصلاً لیلایی در کربلا نبوده. به علاوه این منطق منطق حسین نیست. منطق حسین در روز عاشورا منطق جانبازی است. درباره علی اکبر تمام مورخین نوشته‌اند که درباره هرکس که آمد اجازه خواست، اگر به نحوی می‌شد حضرت عذری برایش ذکر کند ذکر می‌کرد الّا برای علی اکبر «فَاسْتَأْذَنَ اباهُ فَأَذِنَ لَهُ» یعنی تا اجازه خواست، گفت: برو. 📕حماسه حسینی، ج ۱، ص۶۵ ◾️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar ◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
در عصر تاسوعا لشکر عمر سعد طبق دستور عبیدالله زیاد حمله کردند. همین شبانه می‌خواهند با حسین علیه السلام بجنگند. حسین به وسیله برادرش ابوالفضل العبّاس از اینها می‌خواهد که یک شب را مهلت بدهند. می‌گوید: برادر جان! به اینها بگو همین امشب را به ما مهلت بدهند، من فردا می‏‌جنگم. من اهل تسلیم نیستم، می‏‌جنگم اما یک امشب را به ما مهلت بدهند (وقت غروب بود). بعد برای اینکه گمان نکنند که حسین می‌خواهد دفع الوقت کند، این جمله را گفت: برادر! خدا خودش می‌داند که من مناجات با او را دوست دارم. من می‌خواهم امشب را به عنوان شب آخر عمرم با خدای خودم مناجات کنم و شب توبه و استغفار خودم قرار بدهم. 📕آزادی معنوی، ص۱۲۷ ◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar ◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
🖼 | حماسه حسینی 🔹کتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری یکی از آن کتاب‌هایی است که ما را مجبور میکند بارها بعد از خواندنش به سراغش برویم، کتابی که برای شناختن امام حسینِ (ع) تحریف نشده، و برقراری پیوندی استوار و ناگسستنی با واقعه عاشورا و کاروان کرب و بلا، بارها و بارها و سال‌ها باید بخوانیمش تا بتوانیم به این سوال، به درستی پاسخ دهیم که «امام حسینِ (ع) ما کدام است؟ تحریف شده یا تحریف نشده؟!» 🔍 ادامه را بخوانید: khl.ink/f/56979
در شب عاشورا آن وقتی که اباعبدالله همه آنها را مرخص می‌کند، می‌گوید من بیعتم را برداشتم. از ناحیه دشمن به آنها اطمینان می‌دهد که کسی به شما کاری ندارد. در عین حال اصحابش می‌گویند: آقا! ما شهادت در راه تو را انتخاب کرده‌ایم؛ یک جان که ارزشی ندارد، ای کاش هزار جان می‌داشتیم و همه را در راه تو فدا می‌کردیم. «بَدَاهُمْ بِذلِک اخوهُ عَبّاسُ بْنُ عَلِی» اول کسی که چنین سخنی را گفت، برادرش ابی الفضل العبّاس بود. چقدر قلب مقدس اباعبدالله شاد شد از اینکه اصحابی می‌بیند با خودش هماهنگ، هم‌فکر، هم‌عقیده و هم‌مقصد. 📕آزادی معنوی، ص۱۶۳ ◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar ◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
یکی از اصحاب (ظاهراً سعید بن عبدالله حنفی) نگاهی به آسمان می‌کند و از وقت مطلع می‌شود. عرض می‌کند : یااباعبدالله! ظهر است و دوست داریم که آخرین نماز را با شما به جماعت بخوانیم. حالا این کیست که این حرف را می‌زند؟ مردی که از آن آخرین غربال بیرون آمده، در خدمت امام و آماده شهادت است. حال ببینید امام در باره او چه دعا می‌کند؟ فرمود: ذَکرْتَ الصَّلاةَ (یا : ذَکرْتَ الصَّلاةَ) به یاد نماز افتادی (یا نماز را به یاد دیگران آوردی)؛ بارک الله، مرحبا، جَعَلَک اللهُ مِنَ الْمُصَلّینَ خدا تو را از زمره نمازگزاران قرار بدهد. 📕آشنایی با قرآن، ج۱۰، ص۱۷۲ ◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar ◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
حضور قلب امام سجاد در حال نماز امام سجاد مشغول عبادت بود. یکی از بچه‌های امام از پشت بام افتاد دستش شکست. زنها ریختند داد و فریاد کردند که دست بچه شکست، برویم شکسته بند بیاوریم. رفتند شکسته بند آوردند، دست بچه را بستند. بچه گریه کرد، زنها ناله کردند، افراد دیگر داد و قال کردند، تمام شد. قضیه گذشت. امام بعد از آنکه از عبادت فارغ شد آمد در حیاط، چشمش افتاد به بچه‌اش، دید دست او را بسته‌اند. فرمود: چطور شده است؟ گفتند: بچه از بام افتاد، دستش شکست، شکسته بند آوردیم، دست او را بستیم در وقتی که شما مشغول نماز و عبادت بودید. امام قسم‏ خورد که اصلًا من متوجه نشدم. 📕آزادی معنوی، ص۴۸ ◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar ◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
شما ببینید امروز این وسایل ارتباط جمعی- و به قول اینها رسانه‏ های عمومی- دارد انسانها را مسخ می‌کند، یعنی انسانها را آن‏طور می‌سازند که دل خودشان بخواهد نه آن‏طور که مصلحت واقعی آنهاست یا مطابق آنچه که انسانها خودشان برای خودشان انتخاب کرده‌اند. وقتی چیزی را بخواهند، دائماً به گوش آدم می‌خوانند، جلو چشم او می‌آورند، آنقدر می‌آورند که اصلًا روح انسان را مسخ می‌کنند و انسان نمی‌تواند غیر از آن فکر کند. 📕فلسفه تاریخ، ج ۱، ص۲۴۱ ◽️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar ◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️روضه مارکسیستی تعبیر تند استاد مطهری از کتاب دکتر علی شریعتی ▪️حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar ◽️ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
اسلام به تبلیغات صحیح و تعلیمات، خیلی نیازمند است؛ احتیاج دارد که بچه‌های ما، بزرگ‌های ما دین اسلام را آن‏طور که در یک کلاس یاد می‌گیرند یاد بگیرند؛ احتیاج به تحقیقات دارد. خیلی مسائل داریم که امروز بالخصوص باید پرده از اینها برداشته بشود، زیاد باید روی اینها تحقیق بشود. 📕پانزده گفتار، ص۲۹ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
اهمیت و قدمت مسئله‌ شناخت‏ دنیا، دنیای مکتب و ایدئولوژی است. مکتب و ایدئولوژی بر پایه جهان‏بینی است و جهان‏بینی بر پایه شناخت. از اینجا انسان به اهمیت مسئله‌ شناخت پی می‌برد. آنکه ایدئولوژی‌‏اش مثلاً بر اساس جهان‏بینی مادی است، جهان‏بینی مادی‌اش بر اساس نظریه خاصی در باب شناخت است. آن دیگری ایدئولوژی دیگری دارد بر اساس جهان‏بینی دیگری و آن جهان‏بینی بر اساس نظریه‌ای است که در باب شناخت دارد. این است که ما قبل از بحث درباره ایدئولوژیها، مکتبها و جهان‏بینی‏ها باید تکلیف مسئله‌ شناخت را روشن کنیم. 📕مسئله شناخت، ص۱۷ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
این آیات و دهها آیه دیگر در تأکید بر تدبر در قرآن، همه مجاز بودن تفسیر قرآن را تأیید می‌کنند، اما تفسیری نه از روی میل و هوای نفس بلکه بر اساس انصاف و صداقت و بدون غرض. وقتی که ما در قرآن منصفانه و بی‏‌غرضانه تأمل می‌کنیم هیچ ضرورتی ندارد که بتوانیم همه مسائل آن را حل کنیم. قرآن از این حیث شبیه طبیعت است. در طبیعت بسا رازها وجود دارد که حل نشده و در شرایط فعلی نیز برای ما امکان حل آنها وجود ندارد. اما این مسائل در آینده حل خواهند شد. بعلاوه در شناخت طبیعت، انسان باید اندیشه خود را با طبیعت آن‏گونه که‏ هست مطابق کند نه آنکه طبیعت را آن‏گونه که می‌خواهد توجیه و تفسیر کند. قرآن نیز همچون طبیعت کتابی است که برای یک زمان نازل نشده است. اگر غیر از این بود، در گذشته همه رازهای قرآن کشف می‌شد و این کتاب آسمانی جاذبه و تازگی و اثربخشی خود را از دست می‌داد، حال آنکه استعداد تدبر و تفکر و کشف جدید همیشه برای قرآن هست و این نکته‌ای است که پیامبر و ائمه آن را توضیح داده‌اند. 👌آشنایی با قرآن، ج ۱، ص۲۸ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
طالب علم، مهاجر الی الله در تفسیر این آیه کریمه، تعمیمی داده‌اند (شاید هم حدیث داشته باشد، الآن یادم نیست) که این تعمیم خیلی بجا و مناسب است و بعید نیست که درست باشد (اگر حدیثی باشد که دیگر قطعاً خواهیم گفت همین‌طور است) و آن اینکه این آیه شامل یک گروه دیگر هم می‌شود و آن گروه، طالبان علم هستند، طالبان علمی که از شهر و وطن خودشان به شهر دیگری هجرت می‌کنند برای اینکه علم و معارف اسلامی بیاموزند. هدفشان از این آموزش چیست؟ آیا نام است؟ نه. شهرت است؟ نه. افتخار است؟ نه. بالادست دیگران بنشینند؟ نه. دستشان را ببوسند؟ نه. وجوهات به آنها بدهند؟ نه. بلکه هدفشان فقط و فقط ازدیاد ایمان خودشان و بعد ارشاد و هدایت مردم است. چنین افرادی مهاجرند؛ این غریبانی که از وطنها و شهرهای خودشان دور شده‌اند برای آموزش علم و دانش، و هدفشان از آموزش علم و دانش رفع نیازهای اسلامی است و کارشان برای خداست. حتی لزومی ندارد که چنین انسانی فقط برای آموزش معارف خاص اسلامی رفته باشد که عقاید اسلامی، تفسیر، احکام اسلامی و... بیاموزد. اگر کسی یک رشته‏ دیگر را انتخاب کند [و هدفش رفع یک نیاز اسلامی باشد نیز مصداق این آیه است. [ مثلًا شخصی رشته پزشکی را انتخاب کرده است ولی چرا دنبال این رشته رفته است؟ برای این احساس که جامعه اسلامی احتیاج به پزشک مسلمان دارد. دنبال پزشکی رفته است نه برای اینکه جیبش را پر کند، نه برای اینکه تیتر دکتری روی اسمش بیاید، بلکه برای اینکه این فریضه کفایی، این واجب کفایی دنیای اسلام را که اسلام نیاز دارد به یک عده پزشک به قدری که کافی باشند و مسلمین رفع نیازشان بشود و بیماریهایشان معالجه بشود، انجام دهد. چنین شخصی هم مهاجر الی الله و رسوله است. (وَ مَنْ یخْرُجْ مِنْ بَیتِهِ مُهاجِراً الَی اللهِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یدْرِکهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ اجْرُهُ عَلَی الله.) چنین افرادی هم اگر در خلال این مهاجرت بمیرند، برادر کوچک شهدا هستند، چون مهاجر برادر کوچک مجاهد است و مجاهد برادر بزرگ مهاجر. 📕آزادی معنوی، ص۱۶۱ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز
تربیت صحیح‏ در مسئله‌ «رب» که همان مفهوم پرورش است بحث جامعی هست (اغلب، مفهوم متداول ما شاید عکس این قضیه است) و آن این است که ما همیشه در مسئله‌ تربیت نظرمان به جنبه منفی است. خیال می‌کنیم تربیت فقط یعنی جلوگیری. بیشتر خانواده‌ها عقیده‌‏شان این است که تربیت بچه فقط همان چشم ‏غرّه رفتن به او و ترساندن اوست و او را مانع شدن که یک تلاش و حرکتی داشته باشد: اینجا نخند، آنجا چنین نکن؛ در آن همواره «نکن» است؛ یعنی تربیتشان از «لا» (نه) درست می‌شود در صورتی که این تربیت نیست. 📕آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۱۱۳ 🔹حکمت مطهر؛ @Hekmat_motahar 🔸ترویج آثار شهید مطهری به زبان روز