eitaa logo
حکمـت و تمدن
1.1هزار دنبال‌کننده
274 عکس
130 ویدیو
11 فایل
🔸روح الله کریمی 📚پژوهشگر #تمدن_اسلامی 📙مبانی تحلیل تاریخ و سیاست 📗شش گام تا سلامتی صفحات مجازی: https://b2n.ir/h42091 🔻ارتباط با ما: @RKarimi14 🎙️دسترسی کامل به تدریس ها #آرشیو موضوعات متنوع تمدنی(روبـیکا): https://rubika.ir/hekmat_tamaddon
مشاهده در ایتا
دانلود
«موج سوم» تألیف آلوین تافلر، یکی از مهمترین منابع شناخت تمدن غرب است. تافلر شروع موج دوم زندگی بشر را از شروع انقلاب صنعتی می‌داند. وی برای این دوران، ویژگی‌هایی ذکر می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها تخصصی شدن امور و تقسیم کار به ویژه در صنعت است. از این دوران به بعد، دیگر مثل گذشته، یک فرد، صفر تا صد یک دستگاه را نمی‌سازد، بلکه هر قسمت از دستگاه را فردی می‌سازد که در آن، تخصص دارد. تقسیم کار و تخصصی کردن امور (که البته با جذابیت خاصی به آن نگریسته می‌شود) گرچه از جهاتی، دارای مزایایی است، اما اهدافی استعماری نیز در دل خود دارد و آن هدف این است که افراد نتوانند به جزئیات کامل ساخت یک دستگاه پی ببرند. گاهی اجزای مختلف این دستگاه در کشورهای مختلف (بعضا جهان سومی) ساخته می‌شوند و همان اهداف استعماری به طرز شدیدتری پیگیری می‌شوند. تافلر در ادامه به مطلب دیگری اشاره می‌کند که از مطلب اول مهمتر است. وی تخصصی کردن کارها و تقسیم کار را در بین کشورهای جهان نیز جاری می‌داند. اشاره تافلر بسیار دقیق است. بر اساس این تقسیم کار که توسط قدرت‌های حاکم بر دنیا صورت می‌گیرد، هر کشوری دارای دستور کار خاصی است که در هرم قدرت جهانی برای او تعریف شده و کشورها حق ندارند از آن تخطی کنند. یک کشور اگرچه دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای متنوع انسانی و طبیعی باشد، حق ندارد آنها را به کار گیرد، مگر در مواردی که نظام حاکم جهانی برای او تعریف کرده باشد. توجه به این نکته، گشاینده رمزهای بسیاری در تاریخ معاصر کشورمان است. در دویست سال اخیر، دستی نامرئی اجازه نداده ایران اسلامی که دارای ظرفیت‌های عظیم طبیعی است، از این ظرفیت‌های خود استفاده کند و مشکلات اقتصادی خود را حل کند. این دست نامرئی اجازه نداده ایران از صادر کننده مواد خام (که برایش تعریف شده) پا فراتر نهد و به طور خودکفا به صنایع مدرن دست یابد؛ برای درک دقیق این مطلب کافی است به عنوان نمونه به صنعت خودروسازی بنگرید که سالها در سیطره غربگرایانی بوده که استیلای غرب را پذیرفته‌اند و بلکه برای نهادینه کردن همین نظم تربیت شده‌اند. در طرف مقابل اما هرکجا که تفکر انقلابی حقیقی (نه انقلابی‌نمایی خوارج گونه) حاکم بوده توانسته نظم تعریف شده جهانی را برهم زند و قله‌های پیشرفت را بپیماید. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
نظام استعمار در طی پنج قرن اخیر به هر سرزمینی قدم گذاشت اگر می‌توانست نسل بومی آن سرزمین را نابود می‌کرد؛ مانند آمریکا و استرالیا و چنانچه توانایی این کار را نمی‌یافت، هویت آن کشور را نابود می‌کرد. در ایران، هویت‌هایی همچون نظام‌های مترقی معماری، شهرسازی و سلامت در طی دو قرن مضمحل شد. یکی دیگر از ارکان هویت یک کشور، زبان و رسم‌الخط آن کشور است. نظام استعمار در ایران موفق به نابودی این عنصر مهم هویتی نشد، اما در کشورهایی مانند هند، ترکیه و کشورهای آسیای میانه به موفقیت رسید. یکی از اهداف انقلاب، احیای این هویت‌ها و بلکه ارتقاء آنها بود که متأسفانه انتظارات آنطور که باید برآورده نشده است و البته «کلنا راع و کلنا مسؤول» کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
یکی از هویت‌های هر سرزمینی، ظرفیت‌های طبیعی آن است. نظام سلطه هر کجا وارد شد منابع طبیعی آن سرزمین را تحت سلطه گرفت و تا حد امکان مردم آن سرزمین را در جهل و بی‌خبری نسبت به آن منابع قرار داد و مخفیانه آن را به تاراج برد. در مواردی نیز ظرفیت‌های طبیعی آن سرزمین‌ها را از بین برد و متناسب با اهداف خود، ظرفیت‌های کاذبی ایجاد کرد. یکی از بارزترین مثالها در این زمینه، ایران است. شاید کمتر کسی بداند که ایران تا پایان دوره صفویه قطب ابریشم دنیا بوده است. با فروپاشی صفویه و تسلط تدریجی انگلیس بر ایران این ظرفیت به نابودی کشیده شد و در دوره قاجار، ایران تبدیل به قطب تریاک دنیا شد. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
حکمـت و تمدن
#هستی‌_شناسی_تمدنی جلسه اول #تمدن_اسلامی #فلسفه #هستی_شناسی کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_
پنج ویژگی در مباحث وجود دارد که آن را از مباحث رایج فلسفی، متفاوت می‌سازد: ۱-بیان ساده ۲-در عین سادگی، بیان فنی ۳-دارای مثال‌های کاربردی ۴-بیان امتدادات تمدنی فلسفه اسلامی ۵-رویکرد تطبیقی با مبانی فلسفی و تمدنی غرب کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
بحث هستی‌شناسی، پایه و مبنای تمام مباحث تمدنی است. علاوه بر آن، فهم بسیاری از آیات و روایات، متوقف بر فهم دقیق هستی‌شناسی است. در مباحث هستی‌شناسی، سعی بر این است که بیانی بسیار روان و کاربردی از مباحث مغلق و پیچیده فلسفه اسلامی ارائه دهیم. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
مبانی تربیت حکمی ج۱.mp3
14.04M
جلسه اول کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
انرژی در وجود انسان همانند آبی است که در صورت راکد ماندن متعفن می‌شود و ذهن و روان و جسم انسان را به فساد می‌کشاند؛ در او بدبینی و کینه ایجاد می‌کند و او را به فساد می‌کشاند. شباهت دیگری که بین آب و انرژی‌های متراکم در درون انسان وجود دارد این است که گاهی انرژ‌ی‌های انباشته، در مسیر و مجرایی ناصحیح می‌افتد و ویرانی می‌آفریند. نظام تربیتی، آموزشی، معماری، شهرسازی، رسانه و سبک زندگی ما به گونه‌ای است که یا موجب انباشت انرژی‌های منفی در وجود انسان می‌شود و یا موجب جاری شدن آن در مجراهای مخرب می‌شود. انرژی کودکان و نوجوانان باید در مسیر صحیح تخلیه شود، وگرنه خسارت بار خواهد بود. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
گاهی انسان احساس می‌کند برنامه آموزش و پرورش ما توسط رابرت مالتوس طراحی شده و یا طراحان، رودربایستی خاصی با وی دارند. در هر صورت فکر می‌کنم روح وی از ما بسیار راضی است. چه کسی گفته سال‌های مدرسه حتما باید دوازده سال باشد و دوره کارشناسی چهار سال و ...؟ چند درصد درس‌هایی که می‌خوانیم در زندگی ما کاربرد دارد؟ کسی که مثلا بیست سال پیش در مدرسه انتگرال خوانده پس از بیست سال چند دقیقه از آن استفاده کرده؟ بله کسی که می‌خواهد رشته‌های مرتبط را بخواند انتگرال یاد می‌گیرد، اما چند درصد از آنهایی که انتگرال خوانده‌اند به کارشان آمده؟ آیا طراحان نظام درسی در قیامت می‌توانند پاسخگوی این عمر هدر رفته باشند؟ در فقه قاعده‌ای داریم که «من اتلف مال الغیر فهو ضامن» کسی که مال غیر را تلف کند ضامن است؛ کسی که عمر دیگران را تلف کند چه حکمی دارد؟ طولانی شدن ، علاوه بر اتلاف عمر، موجب بالا رفتن سن ازدواج و به تبع بالا رفتن سن فرزند دار شدن و تبعات مابعد آن است. عامل بسیاری از معضلات اجتماعی در همین نکته نهفته است. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
شاید برای برخی عزیزان سؤال شود چرا در اوج بحران‌ها و اغتشاشات، درباره وقایع روز، کمتر تحلیل می‌کنیم. اولا مسؤولیت امثال بنده، دفع اورژانسی بحران‌ها نیست؛ هرکس باید به وظیفه خود عمل کند و وظایفه حوزویان و دانشگاهیان، اصلاح علل و ریشه‌هاست. ثانیا تا زمانی که به اصلاح ریشه‌ها و علل نپردازیم هر سال همین آش و همین کاسه خواهد بود؛ امسال اغتشاش (بخوانید معلول) را جمع کردیم، سال آینده باز از جایی دیگر بیرون خواهد زد. اما اصلاح ریشه‌ها موجب از بین رفتن معلول‌ها خواهد شد. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon