eitaa logo
نکته برداری شرح اسفارعلامه
374 دنبال‌کننده
82 عکس
3 ویدیو
6 فایل
👈این کانال، خصوصی است. تلخیص درس شریف شرح اسفار حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله علیه، براساس تقریر صوت دروس. وبسایت: www.najmeddinamoli.ir ادمین: زهراحبیبی مشکینی
مشاهده در ایتا
دانلود
☄️ ☄️ ☄️ ☄️ ☄️ ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 👈 دين عبارت است از جعل و تنظيم اسرار تكوينى و طبيعى مسير تكامل انسانى كه بر طبق ناموس آفرينش و متن حقيقت و واقعيت خارج به لسان سفراى الهى كه اهل طهارت و عصمت و امام قافله انسانيت اند بيان شده است و همان صراط مستقيم و صراط الى الله و صراط الله است إِنَّ رَبِّي عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ (هود آيه 57) كه چون صراط مستقيم بازگو شود بصورت دين در مى آيد و چون دين را در خارج پيدا كنيم متن صراط مستقيم و مسير الى الله و صراط الله است و قرآن صورت كتبيه انسان كامل است و صراط مستقيم يك راه و يك حقيقت بيش نيست كه كوتاه ترين خط و اصل بين دو نقطه است پس دين يكى بيش نخواهد بود ان الدين عندالله الاسلام و دين و ديندار كه راه و راه پيما است هر دو يك حقيقتند كه دين دار خود متن صراط تكامل انسانى است و انسان كامل كه واسطه فيض الهى و امام قافله انسانى است متن همين دين و صراط است. چون دين متن صراط مستقيم است كه مسير تكامل انسانى و عين صراط الله و صراط الى الله است هر كه از آن تجاوز كرده است بر خويشتن ستم كرد و از سير تكاملى انسانى و حركت استكمالى الى الله باز ماند و من يتعد حدود الله فقد ظلم نفسه (طلاق آيه دوم) وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (بقره 229) ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 📗 ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 🔸 @hekmateallam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ ✳️ ✳️ ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 👈 هر چه وسايط كمتر باشد آدم بهتر مى‌رسد و هر چه علايق و تعلقات كمتر باشد آدم بهتر مى‌رسد. جناب وصى، عليه السلام، فرمود: «من عرف نفسه نَزَّهَهَا وَ أعتقها عن كل ما يبعدها عن اللّٰه.» پس نفس را از آنچه حجاب است، آزاد مى‌گرداند. امام ملك و ملكوت حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: هر چه تو را از خدايت باز مى‌دارد آن بت توست. گرچه به اسم بت‌پرست نيستيد، امّا بت‌پرستى مراحلى دارد. هرچه كه تو را از خدا و از كمال مطلق و از حسن مطلق بازدارد بت توست. ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 📚 ، ج 3 ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 🔸 @hekmateallam ❌ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز می‌باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ ✳️ ✳️ ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 👈 نبى بسبب نفس قدسى كه دارد ملائكه را كه موجودات مجرده عوالم ماوراى طبيعت اند مشاهده مى كند. و از آنان باذن الله وحى می گيرد و براى تكميل نفوس بشر آنچه را كه خداوند عالم فرموده است به عامه خلق ميرساند. مناسب ميدانم براى بيان نحوه ديدن نبى ملك را و كيفيت اتخاذ وحى از ملك كلام حكيم لاهيجى قدس سره را در خصال ثلاث مختص بروح قدسى نبوت نقل كنيم: «بدانكه حكما گفته اند در نفس ناطقه بايد سه خاصيت مجتمع باشد تا قامت قابليتش به تشريف نبوت، سر افراز تواند شد «هى أن يسمع كلام الله و يرى ملائكة الله و أن يعلم جميع المعلومات او اكثرها من عندالله و أن يطيعه مادة الكائنات باذن الله» بيانش آنستكه نفس ناطقه را دو گونه قوت است: قوت ادراك و قوت تحريك. و ادراك بر دو گونه است: ادراك عقلى و ادراك حسى. و خواص ثلاثه راجع شود بكمال قوتهاى سه گانه، چه كمال قوه ادراك عقلى آنست كه، هر تعقلى كه ممكن شود ديگرى را به تعلم ، و نظر در ازمنه متطاوله، حاصل باشد مر او را باسرع حصول در اقصر ازمنه، قوه حدس بدون تعلم. و كمال قوه ادراك جزئى، سيّما قوه متخيله آنست كه با آنكه بغايت قوى باشد ، در نهايت انقياد و اطاعت باشد مر قوه عقليه را ، بحيثيتى كه هنگام انتقاش و ارتسام نفس بصورت معقولات و اتصال وى بعقل فعال كه مفيض علوم و كمالاتست باذن الله تعالى و جبرئيل عبارت از اوست قوه متخيله منجذب شود بسوى قوه عقليه بحدى كه هر صورتى كه مرتسم شود در ذات نفس بعنوان تجرد و كليت مرتسم شود مثالى و شبحى از او در قوه متخيله بعنوان تمثل و جزئيت پس حكايت كند متخيله مدركات قوه عقليه را اگر ذوات مجرده باشد بصورت شخصى از اشخاص انسان كه افضل انواع محسوسات جوهريه است در كمال حسن و بهاء. و اگر معانى مجرده و احكام كليه باشد بصور الفاظ مقروّه محفوظه كه قوالب معانى مجرده است در كمال بلاغت و فصاحت. و چون تطبع و ارتسام متخيله بصور مذكوره در كمال قوه و ظهور بود ادا كند آنصور را بحسب مشترك بحيثيتى كه صورت ذوات مدرك بحس بصر و صور الفاظ مدرك بحس سمع گردد و چنان مشاهده شود كه شخصى در كمال حسن در برابر ايستاده كلامى در كمال فصاحت القاء ميكند و چون افاضه عقل فعال علوم و احكام را باذن خدا است پس شخص مرئى ملكى باشد فرستاده خدا و الفاظ مسموعه كلامى باشد از خدا. و چنانچه در ماديات اول شخص مادى در خارج ديده شود بعد از آن متخيل شود و بعد از آن معقول گردد، در مجردات ذات مجرد اول معقول شود بعد متخيل شود و بعد از آن محسوس. چنانكه مادى بعد از معقول شدن اعنى صورت معقوله قائم بذات خود نتواند بود بلكه قائم باشد بنفس عاقله كذلك ذات مجرد بعد از محسوس شدن قائم بذات خود نباشد بلكه قائم باشد بحس مشترك. پس جبرئيل كه عبارت از عقل فعال باشد نزد حكما اول بر نفس ناطقه نبى كه حقيقت قلب است نازل شود و بعد از آن بخيالش و بعد از آنش بحس در آيد و هم چنين كلام الهى را اول دل نبى شنود و بعد از آن بخيال در آيد و بعد از آن معانى بدل فهميده شود پس دو خاصيت از خواص ثلاثه در اين دو كمال اعنى كمال قوه تخيل و كمال قوه تعقل متحقق شود يكى دانستن جميع علوم يا اكثر علوم من عندالله بيواسطه بشرى. دويم ديده ملائكة الله و شنيدن كلام الله. ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 📗 ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 🔸 @hekmateallam
👆 مطلبی بغایت شیرین، مهم و شاخص برای انواع مکاشفات و تمثلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 🔰 🔰 🔰 ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 1️⃣ 👈 ماهیت معلوله یعنی هرچه که موجود بالغیر است، در حد ذاتش ممکن الوجود است؛ و به لحاظ علتش واجب بالغیر. برهانش منتهی به منطق قرآن است: « کلّ شیء هالکٌ إلّا وَجهَهُ » ضمیر وجهه به حق جلّ و علا راجع است؛ که وجه او بُدّ لازم هر شیء است: « أنا بُدُّکَ اللّازم یا موسی » « فأینما تُوَلّوا فَثَمَّ وجه الله » که اشیاء یعنی ماهیات همه فانی اند؛ و به وجه او که نفس رحمانی وجود است، باقی؛ { خُلِقتُم للبَقاءِ لا لِلفَناء } و این وجه الله واسطه و رابطه ی هر موجود به مبدأش است. هر شیء فانی است جز وجه آن شیء که همان جهت ارتباطش به مبدأ فیاض است و این وجه باقی است و مآل هر دو وجه یکی است. وجه شیء محل ظهور و مظهر بروز آثار اوست. پس به هر سوی روی بیاوری این وجه است. و این عمودی است که اشیاء بدو قائم اند. ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 📗 ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 🔸 @allamehquran ❌ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز می باشد
👆 کانال تفسیر انفسی علامه فقط در تلگرام فعال می باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ ✳️ ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 👈 صدر المتألهین در فصل هشتم مرحله دوم اسفار به تفصیل بیان نمود که: اسرار شریعت الهی را نمی توان از مباحث کلامی و آرای جدلی دریافت، بلکه راه رسیدن به آن اسرار منحصر در دو راه است: روش ابرار؛ به این که جوامع عبادات را اقامه کند و مراسم عدالت را پی گیرد و وساوس عادت را ازاله نماید و یا روش مقربان است به این که ریاضت های علمی پیشه کند و قوای ادراکی را به جانب قدس متوجه نماید و آینه ی نفس ناطقه را صیقلی دهد و آن را اعتدال بخشد تا به نجاست اخلاق زشت آلوده نشود و به اوصاف جسمانی که حواس می آورند زنگار نگیرد و به آرای فاسد کجی نپذیرد؛ زیرا در این هنگام صور حقایق ایمانی را در خود می نمایاند و امور پنهان از حواس را مشاهده می کند و آنها را به واسطه ی صفای جوهرش تعقل می نماید. اما وقتی به اعمال زشت آلوده گردید و یا به اخلاق زشت زنگار گرفت و یا به آرای فاسد کژی یافت و بر همین حال ادامه داد، مثل بیشتر ارباب جدال از ادراک حقایق امور ایمانی محجوب می ماند و از وصول به خدای تعالی عاجز می شود و نعیم آخرت از وی فائت می گردد. ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ ؛●➼‌┅═❧┅┄═❧┅ 🔸 @hekmateallam