متن خوانی سعادت _ اخلاق نیکوماخوس و اسفار _5.mp3
51.95M
⬆⬆⬆
فایل صوتی متن خوانی حکمت عملی
سعادت در اخلاق نیکوماخوس و اسفار
جلسه پنجم
لینک فایل تصویری متن خوانی حکمت عملی
سعادت در اخلاق نیکوماخوس و اسفار
جلسه پنجم ⬇⬇⬇
https://aparat.com/v/9f3XM
🟢اندیشکده فلسفه سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری دبیرخانه نخستین کنگره بین المللی اربعین و آینده علمی _ فرهنگی جهان اسلام برگزار می کند:
عنوان نشست: الزامات گفتمانی نظریه پردازی علوم انسانی _ اسلامی در پرتو اربعین حسینی
📍با ارائه:
🔸آقای دکتر امید شفیعی:
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
🔷عنوان ارائه:
*ظرفیتهای اربعین حسینی برای تحول ایدئولوژیپردازی سیاسی اسلامی*
🔸آقای دکتر مهدی دوستان:
پژوهشگر پسادکتری دانشگاه امام صادق علیه السلام
🔷عنوان ارائه:
*ضرورت انسان کامل در تشخیص مصداقی خیر (تروّی)، با تاکید بر دوگانه های مربوط به سعادت انسان*
دبیر نشست: آقای محسن رحیمی نیا
دانشجوی دکتری دانشگاه امام صادق علیه السلام
⏰زمان: سه شنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت: ۱۰:۳۰
🖇پیوند حضور:
https://vc.isu.ac.ir/ch/ph-politics
سیوهفتمین کرسی ترویجی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار خواهد شد.
در این نشست دکتر سید محمدتقی موحد ابطحی استادیار پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مقاله خود را با عنوان «نقد درون گفتمانی و روش شناختی ایده علوم انسانی قرآن بنیان» ارائه خواهد کرد.
دکتر سید محمدهادی گرامی استادیار پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید کریم خوب بین خوش نظر استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ناقدان کرسی و دکتر فاطمه طاهرخانی استادیار پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دبیر این جلسه خواهند بود.
زمان: | شنبه 28 بهمن 1402 | ساعت 9 تا 11 |
مکان: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان قدس و وصال، کوچه اسکو، پلاک 6، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سالن جلسات
لینک حضور مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting1
🔰 با همکاری انجمن علمی الهیات دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار میشود:
🔻 پیش نشست نهمین همایش ملی حکیم سبزواری (میراث فلسفی در فرهنگ و زبان فارسی)
🕖زمان: یکشنبه 29 بهمن 1402 - ساعت 8 - 12
🔹مکان: دانشگاه امام صادق (ع) - سالن شهید چمران
🔸باحضور:
رضا اکبری:
تحلیلی از مفاهیم فارسی به کار رفته در براهین اثبات وجود خداوند در کتاب اسرار الحکم
محمدجواد باقری:
خیال و انسان مجازی؛ بررسی جایگاه قوه خیال در زیست انسان مجازی با تکیه بر اندیشه فیلسوفان صدرایی
حسن شواهدی:
عقل عملی در اندیشه حکیم سبزواری
روح الله فدایی:
مفهوم تجربه و روش تجربی در آثار فارسی ابن سینا
محمدکاظم فرقانی:
پیشینه انسان شناسی صدرایی در مثنوی معنوی بر اساس شرح حکیم سبزواری
رضا محمدزاده:
تقویت شنیدار فارسی در عرصه فلسفه اسلامی: از امکان سنجی گویش قواعد و حقایق فلسفی به زبان فارسی تا الگوی تبدیل پایگی زبانی بر مبنای عبارت گزینی های حاجی سبزواری
حمید نجف زاده:
کارکردهای فرهنگی آثار فارسی سهروردی با تاکید بر رسالة فی حالة الطفولیه و رسالة العشق
سید محمد هاشمیفر:
رابطهٔ تشریع و تکوین با نگاه به اسرار عرفانی عبادات در اسرار الحکم ملاهادی سبزواری
حسین هوشنگی:
تطور حکمت عملی در سنت اسلامی تا حاج ملاهادی سبزواری
➖➖➖
https://t.me/elahiat_isu
https://ble.ir/theology_isu
http://yun.ir/elahiat_isu
🍀 نشست علمی«دوگانگی در مفاهیم و گزاره های اعتباری» (بر اساس متنی منتشر نشده از علامۀ طباطبایی)
👤ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین احسان کرمانشاهانی
(مدرس علوم عقلی در سطوح عالی حوزۀ علمیۀ قم)
👤دبیر علمی: حجتالاسلام والمسلمین مهدی خیاطزاده
(پژوهشگر وابستۀ به موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران)
📆 زمان: سه شنبه، هشتم اسفندماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت: ۱۸:۳۰ الی ۲۰
🏢 مکان: قم، خیابان دانش، کوچۀ ۳، پلاک ۷۱
☣ لینک برای حضور مجازی
http://irip.ac.ir/u/136
#نشست_علمی
#گروه_حکمت_عملی
#موسسۀ_پژوهشی_حکمت_و_فلسفۀ_ایران
#شعبۀ_قم
🆔 @irip_ir
📜 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علومانسانی دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری انجمن علمی دانشجویی الهیات برگزار می کند:
💠 ریشه های علومانسانی در حکمت عملی 💠 (فصل اول)
👤 دکتر امیری تهرانی زاده؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
موضوع: «نسبت علوم انسانی و اجتماعی کاربردی با حکمت عملی»
ساعت ۱۰
👤 دکتر موحد ابطحی؛ عضو هیئت علیم پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
موضوع: «زمینه های پیدایش علومانسانی جدید»
ساعت ۱۰:۳۰
👤 دکتر عبداللهی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
موضوع: «فلسفه علوم انسانی با تاکید بر مبانی معرفت شناختی»
ساعت ۱۱
👤 دکتر شفیعی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
موضوع: «ابعاد اخلاقی سیاست خوشبختی؛ موازنه بهروزی فردی و خیر عمومی»
ساعت ۱۱:۳۰
🕰 پنج شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
ساعت ۱۰ تا ۱۲
🌐 پیوند شرکت:
https://vc.isu.ac.ir/ch/hekmateamali_oe
(یا اسکن کد QR ارائه شده در پوستر)
اعطای گواهی رسمی
🔖
🔹شرکت برای عموم آزاد است
📌 پشتیبانی، هماهنگی و اطلاعات بیشتر:
09199048168 (تلگرام و ایتا)
_____________________________________
🆔 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم انسانی
https://t.me/hekmateamali_oe
https://eitaa.com/hekmateamali_oe
https://www.aparat.com/hekmateamali_oe
📣📣 مرکز هماندیشی اساتید و نخبگان دانشگاه علامه طباطبائی برگزار میکند:
📚دوره معرفتافزایی علوم انسانی اسلامی(گذشته، حال و آینده)
🖥️وبیناری
👥میهمان ویژه
👤دکتر سید محمد تقی موحد ابطحی(عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
✅دارای امتیاز فرهنگی برای اعضای هئیت علمی
🚫ظرفیت محدود
⭕اولویت با اساتید جوان
🎓صدور گواهی منوط به ثبتنام
🗒️مهلت ثبتنام
📅 سهشنبه ۱۴ فرودینماه ۱۴۰۳
💻سامانه
🌐 otc.atu.ac.ir
🗒️زمان برگزاری
📅 چهارشنبه ۱۵ و پنجشنبه ۱۶ و شنبه ۱۸ و یکشنبه ۱۹ و دوشنبه ۲۰ فرودینماه ۱۴۰۳
⏰۲۰:۰۰ تا ۲۱:۳۰
🏛️مکان برگزاری
🖥️اتاق وبیناری
🌐yun.ir/75rxhf
📬کسب اطلاعات بیشتر
کانال مرکز هماندیشی اساتید و نخبگان
🆔@atu_nahad_hamandishi
🌐https://eitaa.com/atu_nahad_hamandishi
هدایت شده از بنیاد علومانسانیاسلامی آیتاللهحائریشیرازی
💢 کرسی علمی ترویجی:
«منطق علم متناسب با زیستبومی ایرانی اسلامی»
🎙 ارائه دهنده:
دکتر سیدمحمدرضا تقوی
(استاد تمام گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز)
🔰 ناقد: دکتر محسن جاجرمیزاده
🔰 مدیر جلسه: دکتر سیدسعید زاهد
📍 دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ ساعت ۸:۱۵ تا ۱۰:۳۰
📍 دانشگاه شیراز؛ پژوهشکده تحول در علوم انسانی
#پژوهشکده_تحول
#کرسی_ترویجی
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیتالله حائری شیرازی(ره)
🌐 @mohyeddin_ir
📌 *حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم انسانی دانشگاه امام صادق علیهالسلام با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میکند:*
🔰 کرسی ترویجی، عرضه و نقد دیدگاههای علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
✅ باموضوع: *بازخوانی انتقادی مؤلفههای سعادت در نظریه ارسطو*
🔶 ارائهدهنده: *دکتر مهدی دوستان*
پژوهشگر دوره پسادکتری دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🔷 ناقد: *دکتر محسن جوادی*
عضو هیات علمی دانشگاه قم
🔷 ناقد: *حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی*
عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🔶 دبیر علمی: *دکتر سید احمد حسینی*
عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📅 زمان: *دوشنبه ۷ خردادماه | ساعت ۱۴*
📍 مکان: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (دفتر قم)
➖➖➖
🆔 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم انسانی
https://t.me/hekmateamali_oe
https://eitaa.com/hekmateamali_oe
https://www.aparat.com/hekmateamali_oe
تدبیر منزل:
(بخش اول)
تَدْبیرِ مَنْزِل، دومین شاخۀ حکمت عملی در فلسفۀ مشائی که موضوع آن، چگونگی ادارۀ امور خانه و نحوۀ مشارکت مرد با زن و فرزند و خدمتکار است. تدبیر منزل، از اقسام حکمت عملی در فلسفه مشاء است. موضوع آن نحوه اداره منزل و مشارکت مرد با زن، فرزند، بندگان و خدمتکاران برای تنظیم امور منزل است. ارسطو در کتاب اخلاق نیکوماخس بحث را با اهمیت خانواده آغاز کرده و آنگاه بر اساس روابط حاکم بر هر منزلی، رابطۀ پدر و فرزندی و رابطۀ مال و صاحب مال، تقسیمات چهارگانۀ تدبیر منزل را مطرح کرده است. پس از ارسطو، سنت متأخر هلنی ـ اسکندرانی، با ایجاد تغییراتی در تقسیمبندی سهگانۀ فلسفۀ عملی به «تدبیر منزل» و «قانونگذاری» و «سیاست مدن»، با توجه به کتاب « اخلاق نیکوماخس»، «اخلاق» را جانشین «قانونگذاری» کرد و لذا در فهرستهای کهن جهان اسلام از این سه عنوان نام برده میشود. به مبحث تدبیر منزل در دوره یونان باستان و در ایران به عنوان اندرزنامههای پهلوی و بعد از ظهور اسلام هم در دورههای مختلف پرداخته شده است، ولی متأخرین حکما کمتر به این بحث پرداختهاند.
ترکیب «تدبیر منزل» ترجمۀ اصطلاح «اویکونومیا»ی economia یونانی است که از دو جزء «اویکوس» به معنای «خانه» و «نوموس» به معنای «قانون» تشکیل شده است. اصطلاح تدبیر منزل در متون کهن معادلهای دیگری نیز داشته است، مانند «سیاست منزل»، «تدبیر الخاصه»، «حکمت منزلیه» و «الاقتصاد المنزلی». در واقع میتوان گفت که علم "اقتصاد" در عصر مدرن کاملا متفاوت با اکونومیا در سنت بوده است. کهنترین کاربرد اصطلاح اویکونومیا را در بحثهای پراکندۀ افلاطون در کتاب «قوانین» میتوان یافت. فیلسوفان مسلمان نیز با آموزههای او به خوبی آشنا بودهاند. با این حال، به واسطۀ آثار ارسطو در حکمت عملی و در پرتو نگـاه نقادانۀ او به فلسفـۀ سیاسـیـ اجتماعی افلاطون بود که تدبیر منزل در ادبیات یونانی ـ هلنی جایگاه خاصی یافت.
تدبیر منزل یا علم اکونومیا در گذشته به امور زیر میپرداخته و تمامی قابوس نامه و اندرزنامه های عصر ماقبل اسلام نیز شامل اکونومیا میشود:
۱. تأکید بر نیاز آدمی به زندگانی در جمع، برای برآورده شدن خواستههایش از جمله تهیۀ غذا و پرداختن به صناعاتی مانند بنایی، نجاری و آهنگری که همۀ آنها از عهدۀ یک نفر برنمیآید.
۲. دربارۀ نیاز به مال یا نقود برای انجام معاملات و چگونگی گردآوری آن با بحث دربارۀ دوری جستن از «جور» و «عار» و «دنائت» در کسب.
۳. بیان چگونگی حفظ مال از راه تنطیم نسبت درآمد و مخارج و تأکید بر دوری جستن از ۵ خصلت «خست»، «تقتیر»، «اسراف»، «فخرفروشی» و «سوءتدبیر» به هنگام انفاق.
۴. در بحث از تدبیر خدمتکاران و بندگان، بندگی به رِقّ و شهوت و طبع تقسیم گردیده، و مطالبی مانند آراء ارسطو در کتاب نخست «سیاست» دربارۀ طبیعت بندگان و لزوم فرمانپذیری آنان یاد شده است؛ آنگاه از بندگانِ شهوت، پرهیز داده شده و بندگانِ به رقّ را که از فضایل انسانی بیبهرهاند، برای انجام کارهای خاص و بندگانِ به طبع را شایستۀ کارهای دشوار دانسته است
۵. در بحث از تدبیر زن گفته میشود: غرض از همسر گزینی، از سویی بقای نوع و از سوی دیگر نیاز مرد به حضور شریکی است که حوایج او را در خانه برآورده سازد.
۶. سرانجام در چهارمین بخش از این رساله، مسئلۀ تدبیر فرزند از جنبههای گوناگون بررسی شده است.
دربارۀ سیاست درآمد و هزینۀ خانه، که مهمترین مباحث مطرح شده در آن اینها ست: اصناف مردم در معیشت، انواع صناعات اهل مروت و مسئلۀ زکات و صدقات و نفقات. در این فصل، ابن سینا آشکارا براساس تعالیم اسلامی سخن میگوید. در عین حال، سخنان او در مواردی چون شرایط نیکوکاری و تعجیل در آن و کوچک برشمردنش نزد دیگران و کتمان آن و استمرارش و اختیار موضع، به روشنی از آشنایی او با آموزههای اهل فتوت خبر میدهد؛ آموزههایی که در رسالۀ العشق او نیز بازتابی آشکار دارند. گفتنی است که توجه وی به ضرورت آموختن صناعتی خاص و بحث از انفاق را در رسالۀ تدبیر منزل بروسن میتوان دید.
#تدبیر_منزل
#اکونومیا
#حکمت_عملی
تدبیر منزل:
(بخش دوم)
مطالب رساله همگی در جهت رسیدن به سعادت ارسطویی، که کاملاً دنیوی است، تنظیم یافته است. هرچند بیشتر مباحث تدبیر منزل در عالم اسلام متأثر از این رساله بوده است، حکمای مسلمان کوشیدهاند که به این مباحث به نوعی صورت دینی ببخشند.
دربارۀ سیاست اهلِ خانه، که مهمترین مسائل مطرح شده در آن اینها ست: صفات زن و چگونگی رفتار با او که به شیوهای روانشناسانه بر رفتار توأم با هیبت و کرامت تأکید دارد. نکتۀ قابل توجه در این فصل اصرار ابن سینا بر امر زناشویی است و آشکار نمودن این امر و کوشش در استواری پایههای آن تا آنکه از جدایی میان زن و شوهر تا حد امکان جلوگیری شود. در عین حال او به پیروی از آموزههای ارسطویی، زن را موجودی سست خِرد میداند که از خشم و هوس خویش پیروی میکند و به همین سبب روا نیست که درصدد تسلط بر مرد برآید و او را فرمانبر خویش سازد. وی هدف مرد را در همسر گزینی، هم در مصلحت اقتصادی آن برای اندوختن و حراست اموال مرد و هم در تولید مثل و بقای نوع آدمی میداند. صفات شایستۀ زن از دیدگاه ابن سینا اینها ست: عاقل بودن، دینداری، حیا، زیرکی، مهربانی، زایایی، کوتهزبانی، فرمانبرداری و پاکدامنی. ابنسینا در عین حال از حرمت نهادن مرد به وی سخن میگوید و به رفتار با اخلاص مرد با زن ــ هر چند با احتیاط ــ توصیه میکند.
تا جایی که میدانیم، قدیمترین اثر دایرة المعارف گونهای که به تدبیر منزل پرداخته کتاب جامع العلوم یا الستینی فخررازی (متوفی ۶۰۶) به زبان فارسی است. تدبیر منزل موضوع رساله پنجاه وششم این کتاب است که پس از رسالات اخلاق و سیاسات قرار دارد. پس و پیش آمدن رساله تدبیر منزل و رساله سیاسات ظاهراً حاکی از بی اعتنایی فخررازی به تأثیر تدبیر منزل در سیاست است. مباحث رساله غالباً تلخیص رساله بروسن است و بندرت میتوان نکته بدیعی در آن یافت. رساله نه اصل دارد که البته بر اساس همان فصول چهارگانه ارسطویی است.
در قرن هفتم، چند اثر در زمینه حکمت عملی نگاشته شده است؛ از جمله اخلاق ناصری تألیف خواجه نصیرالدین طوسی به زبان فارسی که مقاله دوم آن به تدبیر منزل و بیان جامع مباحث آن اختصاص یافته و خود از مفصّلترین مباحثی است که در این خصوص در عالم اسلام مطرح شده است.
#تدبیر_منزل
#اکونومیا
#حکمت_عملی
💢گزارشی از کرسی ترویجی «عناصر و جایگاه تخنه از یونان باستان تا ابن سینا»
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، این نشست در تاریخ نوزدهم اردیبهشتماه 1403 با ارائه حجتالاسلام دکتر حسین لطیفی و با نقادی حجتالاسلام دکتر زهیر انصاریان و دبیری حجتالاسلام دکتر مهدی خیاطزاده در شعبه قم مؤسسه برگزار شد. در ادامه گزارشی تفصیلی از این کرسی ترویجی از نظر میگذرد:
🔶در این کرسی، ابتدا دبیر علمی جلسه نکاتی پیرامون تخنه و جایگاه آن در حکمت عملی ارائه داده و سپس حجتالاسلام و المسلمین دکتر لطیفی گزارش مختصری از عناصر و جایگاه تخنه در یونان باستان و امتداد آن در جهان اسلام مطرح فرمودند. سپس ناقد محترم و برخی حاضران پرسشها و نقدهایی نسبت به کلام نویسنده محترم ابراز داشته و دکتر لطیفی نیز به پاسخ این نکات پرداختند.
🔸دکتر لطیفی در طرح مسالۀ خود ابتدا اشارهای به ضرورت پرداختن به مسالۀ حکمتِ تولید داشته و سپس عناصر مشترک مفهوم تخنه را برشمردند.
برخی از این عناصر عبارتند از: ...
📎ادامه خبر:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/740
🆔https://t.me/hekmatfalsafe
📜 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علومانسانی دانشگاه امام صادق علیه السلام با همکاری انجمن علمی دانشجویی الهیات برگزار می کند:
💠 ریشه های علومانسانی در حکمت عملی 💠 (فصل دوم)
👤 دکتر محمدرضا قائمی نیک
موضوع: «شرایط اجتماعی_تاریخی تکوین علوم انسانی به مثابه شرط مقوم تکون آن»
👤 دکتر مهدی سپهری
موضوع: «نقش اعتباریات در علوم انسانی»
👤 دکتر حسام الدین شریفی
موضوع: «نسبت سنجی حکمت عملی و علوم انسانی»
👤 دکتر امید شفیعی
موضوع: «ابعاد اخلاقی سیاست خوشبختی؛ از مداخله تا مشارکت»
🕰 پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
ساعت ۱۰ تا ۱۲
🌐 پیوند شرکت:
https://vc.isu.ac.ir/ch/hekmateamali_oe
(یا اسکن کد QR ارائه شده در پوستر)
اعطای گواهی رسمی
🔖
🔹شرکت برای عموم آزاد است
📌 پشتیبانی، هماهنگی و اطلاعات بیشتر:
09199048168 (تلگرام و ایتا)
_____________________________________
🆔 حلقه پژوهشی حکمت عملی و علوم انسانی
https://t.me/hekmateamali_oe
https://eitaa.com/hekmateamali_oe
https://www.aparat.com/hekmateamali_oe