eitaa logo
حکمت بیان
2.8هزار دنبال‌کننده
70 عکس
8 ویدیو
338 فایل
منبر مکتوب ویژه مبلغان نخبه و مخاطبان هوشمند
مشاهده در ایتا
دانلود
علمدار عزت.pdf
292.9K
🏴مناسبت: 🏴 🌀عنوان: «علمدار عزت» 🔰تقابل کاذب منفعت با عزت؛ آیا عزت در مقابل منافع ملی قرار دارد یا منافع ملی بدون عزت تامین نمی شود⁉️ 🔰 نقش امام حسن (ع) در عزت آفرینی برای جامعه 📌امام حسن (ع):«لَكِنِّي مُعِزُّ الْمُؤْمِنِينَ ، من عزت بخش به مومنین بودم»(تحف العقول،ص308) ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀 صلح امام حسن (ع) اصالت دارد یا جنگ امام حسین (ع)؟ ✅ پرسش: 🔻همیشه تحلیل های غلط و ناروا دربارۀ صلح امام حسن (ع)، موجب شده تا به مظلومیت این امام همام افزوده شود. برخی سیاسیون گفتند که اکنون نیاز داریم پرچم صلح امام حسن (ع) به اهتزاز در آید. یا اخیرا گفتند که امام حسن(ع) امام صلح بود، در واقع اینکه امام حسن ع امام صلح بود یا مبارزه منوط به پاسخ به پرسش اساسی است که آیا در دین ما اصالت با جنگ است یا با صلح⁉️ ✅ پاسخ اجمالی: 🔻 در این میان دو نظریه وجود دارد برخی قائلند که با توجه به کثرت آیات جهاد، همچنین سیره نبوی که بیش از 80 غزوه و سریه داشته اند یعنی جهاد با دشمن، بنابراین اصالت با جنگ هست. برخی دیگر قائلند که اصالت با صلح هست. بدین معنا نفی جنگ می کنند. اما نظریه سوم هم در این میان هست که می گوید: «اگرچه اصالت با صلح است اما صلح بدون جهاد و مبارزه امکان برقراری در جهان را ندارد.» آنهایی که شعار صلح را بدون جهاد و مبارزه دادند خودشان بزرگترین جنگ ها را به بشریت تحمیل کردند. ✅ توضیح مطلب: 🔻در دین ما اصالت با صلح هست. در جنگ، جان و مال و ناموس مردم که در دین به شدت محترم هست در معرض خطر قرار می گیرد. هیچ دینی مثل ما، برای جان انسان ها ارزش قائل نیست چنان که فرمود: «اگر یک نفر را بکشید گویا همۀ انسان ها را کشتید.»(مائده،32) 🔻اما در جایی که امنیت در معرض خطر قرار بگیرد تکلیف چیست؟ آیا با شعار صلح، امنیت برقرار می شود؟ اگر اسلام دعوت به جهاد و جنگ می کند برای برقراری صلح است. و صلح بدون جنگ و جهاد امکان ندارد. چرا که همیشه دشمنان بشریت، اجازه برقراری صلح و امنیت را که شعار انبیاء هست را نمی دهند.بنابراین انبیاء برای برقراری صلح، اول دعوت به اجتناب از طاغوت می کنند. موسی بن عمران(ع) ع برای نجات قومش و برقراری صلح، اول به سراغ فرعون می رود. 🔻بنابراین برای برقراری صلح و امنیت چاره ای نداریم که با دشمنان بشریت بجنگیم همان تروریست های که داعش را تولید می کنند. همان غرب های وحشی که به مردم و کودکان مظلوم یمن رحم نمی کنند. همان هایی که در نهایت ناجوان مردی سردار سلیمانی ها را به شهادت می رسانند و تروریست های اقتصادی و وحشی که تحریم های ضد بشری علیه مردم ایران انجام می دهند و حتی اجازه ورود دارو را به کشور ما نمی دهند. 🔻آیا با این موجودات وحشی می توان روی صلح و آرامش را در جهان دید. آنهایی که شعار صلح را بدون جهاد و مبارزه دادند خودشان بزرگترین جنگ ها را به بشریت تحمیل کردند. 🔻 آنان که دم از صلح امام حسن (ع) می زنند نه صلح را شناخته اند نه امام حسن (ع)، مرد مبارزه روزهای صفین و همان آقایی که بارها به معاویه فرمود اگر یارانی داشتم صبح و شام با تو مبارزه می کردم. اما دریغا از خیانت مسئولین و فرماندهان. آنان که دم از صلح امام حسن (ع) می زنند آیا خیانتی و یا خائنینی در بین آنها هست؟ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀آخرین کلمات امام حسن (ع) با لب های خونی: «اگر یارانی داشتم پیوسته با معاویه جنگ می کردم» 🔰 امام حسن (ع) امام صلح یا مبارزه با مستکبر⁉️ 🔸مردى نزد امام حسن عليه السّلام رسيده و گفت: اى زاده رسول خدا، گردنهايمان را خوار و ذليل ساختى، و آنچنان ما شيعيان را به بردگى انداختى كه هيچ كسى برايت باقى نماند!!. 🔻قالَ: أَتَيْتُ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ ع فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَذْلَلْتَ رِقَابَنَا وَ جَعَلْتَنَا مَعْشَرَ الشِّيعَةِ عَبِيداً مَا بَقِيَ مَعَكَ رَجُلٌ؟ 🔸حضرت فرمود: براى چه؟! 🔻قالَ وَ مِمَّ ذَاكَ؟ 🔸گفت: به اينكه حكومت را تسليم اين طاغيه نمودى!. حضرت فرمود: بخدا اين حكومت به او واگذار نكردم جز براى اينكه يار و ياورى براى خود نيافتم، و گر نه با او شبانه روز جنگ مى‏كردم تا خود خداوند ميان من و او حكم و داورى فرمايد، ولى أهل كوفه را شناخته و آزمودم، و هيچ خيرى نديدم، اينان عارى از هر وفا و عهدى در سخن و كردار و دمدمى مزاجند، اينان معتقدند كه قلب و دلشان با ماست ولى شمشيرهاشان عليه ما كشيده شده است. 🔻قالَ قُلْتُ بِتَسْلِيمِكَ الْأَمْرَ لِهَذَا الطَّاغِيَةِ قَالَ وَ اللَّهِ مَا سَلَّمْتُ الْأَمْرَ إِلَيْهِ إِلَّا أَنِّي لَمْ أَجِدْ أَنْصَاراً وَ لَوْ وَجَدْتُ أَنْصَاراً لَقَاتَلْتُهُ لَيْلِي وَ نَهَارِي حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ وَ لَكِنِّي عَرَفْتُ أَهْلَ الْكُوفَةِ وَ بَلَوْتُهُمْ وَ لَا يَصْلُحُ لِي مِنْهُمْ مَنْ كَانَ فَاسِداً إِنَّهُمْ لَا وَفَاءَ لَهُمْ وَ لَا ذِمَّةَ فِي قَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ إِنَّهُمْ لَمُخْتَلِفُونَ وَ يَقُولُونَ لَنَا إِنَّ قُلُوبَهُمْ مَعَنَا وَ إِنَّ سُيُوفَهُمْ لَمَشْهُورَةٌ عَلَيْنَا 🔸مرد گفت: همين طور با من سرگرم صحبت بود كه ناگاه خون بالا آورد، ظرفى طلبيد و از معده‏اش آنقدر خون آمد كه آن ظرف لبريز شد. 🔻قالَ وَ هُوَ يُكَلِّمُنِي إِذْ تَنَخَّعَ الدَّمَ فَدَعَا بِطَسْتٍ فَحُمِلَ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ مَلِي‏ءٌ مِمَّا خَرَجَ مِنْ جَوْفِهِ مِنَ الدَّمِ 🔸عرض كردم: اى زاده رسول خدا اين چه حالى است كه شما را رنجور مى‏بينم؟! 🔻فقُلْتُ لَهُ مَا هَذَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ص إِنِّي لَأَرَاكَ وَجِعاً 🔸فرمود: اين طاغيه كسى را مأمور نموده كه به من سمّ دهد و آن بر جگر من أثر گذاشته و همان طور كه مى‏بينى تكّه تكّه از دلم خارج مى‏شود. 🔻قالَ أَجَلْ دَسَّ إِلَيَّ هَذَا الطَّاغِيَةُ مَنْ سَقَانِي سَمّاً فَقَدْ وَقَعَ عَلَى كَبِدِي وَ هُوَ يَخْرُجُ قِطَعاً كَمَا تَرَى 🔸عرض كردم: آيا قصد درمان آن را نداريد؟! 🔻قلْتُ أَ فَلَا تَتَدَاوَى؟ 🔸 فرمود: دو مرتبه اين سمّ را به من خورانده و آن را درمان كرده‏ام ولى اين بار هيچ دوايى برايش نيافتم. و بمن خبر رسيده كه معاويه نامه‏اى به پادشاه روم ارسال نموده و درخواست سمّ كشنده مايعى نموده، و او در جواب نامه گفته در دين ما جايز نيست كه كمر به قتل كسى ببنديم كه قصد جان ما را نكرده است. 🔻قالَ قَدْ سَقَانِي مَرَّتَيْنِ وَ هَذِهِ الثَّالِثَةُ لَا أَجِدُ لَهَا دَوَاءً وَ لَقَدْ رُقِيَ إِلَيَّ أَنَّهُ كَتَبَ إِلَى مَلِك‏ الرُّومِ يَسْأَلُهُ أَنْ يُوَجِّهَ إِلَيْهِ مِنَ السَّمِّ الْقَتَّالِ شَرْبَةً فَكَتَبَ إِلَيْهِ مَلِكُ الرُّومِ أَنَّهُ لَا يَصْلُحُ لَنَا فِي دِينِنَا أَنْ نُعِينَ عَلَى قِتَالِ مَنْ لَا يُقَاتِلُنَا 🔸 و معاويه در نامه بعدى به او نگاشته كه: اين فرد فرزند مردى است كه در ارض تهامه شورش نموده و قصد مطالبه حكومت پدرش را دارد، و من مى‏خواهم كسى را مأمور كنم تا اين زهر را به او بنوشاند تا تمام عباد را راحت و آسوده و همه جا را آرام كنم. و همراه اين نامه هداياى بسيارى روانه ساخت تا اينكه پادشاه روم نيز اين سمّ كه مرا با آن مسموم نمود را برايش ارسال نمود البتّه با شرط و شروط. 🔻فكَتَبَ إِلَيْهِ أَنَّ هَذَا ابْنُ الرَّجُلِ الَّذِي خَرَجَ بِأَرْضِ تِهَامَةَ وَ قَدْ خَرَجَ يَطْلُبُ مُلْكَ أَبِيهِ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَدُسَّ إِلَيْهِ مَنْ يَسْقِيهِ ذَلِكَ فَأُرِيحَ الْعِبَادَ وَ الْبِلَادَ مِنْهُ وَ وَجَّهَ إِلَيْهِ بِهَدَايَا وَ أَلْطَافٍ فَوَجَّهَ إِلَيْهِ مَلِكُ الرُّومِ بِهَذِهِ الشَّرْبَةِ الَّتِي دَسَّ فِيهَا فَسُقِيتُهَا وَ اشْتَرَطَ عَلَيْهِ فِي ذَلِكَ شُرُوطاً. 📚الاحتجاج،ج2، ص292 ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
🌀 چرا به امام رضا (ع) «غریب الغرباء »می گویند؟ 🔻یکی از القاب امام رضا (ع) «غریب الغرباء» است. غربت امام رضا (ع)، شبیه غربتی است که امام حسن مجتبی (ع) داشتند. همان طور که مردم به امام حسن (ع) اعتراض می کردند که چرا حکومت را واگذار کردی؟ عده ای هم به امام رضا (ع) اعتراض می کردند که چرا حکومت را پذیرفتی؟ لذا هم امام رضا (ع) حکمت پذیرش ورود به حکومت را برای مردم توضیح می دادند و هم امام حسن (ع) حکمت واگذاری حکومت را. (عَنْ أَبِي سَعِيدٍ عَقِيصَا قَالَ: قُلْتُ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ دَاهَنْتَ مُعَاوِيَةَ وَ صَالَحْتَهُ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ الْحَقَّ لَكَ دُونَه)(علل الشرائع،ج1، ص211)(عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ النَّاسُ يَقُولُونَ إِنَّكَ قَبِلْتَ وِلَايَةَ الْعَهْدِ مَعَ إِظْهَارِكَ الزُّهْدَ فِي الدُّنْيَا)(عیون اخبار الرضا، ج2، ص139) 🔻جنس غربت امام حسن (ع) و امام رضا ع از یک جنس هست و آن «عدم درک مردم از تصمیم حضرت در مدیریت جامعه» است. باید جامعه آنقدر «رشد سیاسی» کند تا به این نقطه برسد که اگرچه حکمت تصمیم امامش را نفهمید، اما به امامش «اعتماد» کند نه «اعتراض». 🔻ما برای اینکه از امام زمان خودمان رفع «غربت» کنیم و او را به «قدرت» برسانیم. باید فرهنگ «اطاعت از امام» و «اعتماد به امام» را در زمان «غیبت» تمرین کنیم. امام حسن (ع) فرمود:«مسئول جامعه نمی تواند حکمت همۀ تصمیمات خودش را بیان کند باید به او اعتماد کرد.» اگر چنین رشد سیاسی در جامعه اتفاق بیفتد، بی شک یکی از مقدمات ظهور حضرت حجت فراهم شده است. چرا که امام زمان دیگر قرار نیست همچون امامان گذشته غربت تحمل کند. (عن الحسن ع: يَا أَبَا سَعِيدٍ إِذَا كُنْتُ إِمَاماً مِنْ قِبَلِ اللَّهِ تَعَالَى ذِكْرُهُ لَمْ يَجِبْ أَنْ يُسَفَّهَ رَأْيِي فِيمَا أَتَيْتُهُ مِنْ مُهَادَنَةٍ أَوْ مُحَارَبَةٍ وَ إِنْ كَانَ وَجْهُ الْحِكْمَةِ فِيمَا أَتَيْتُهُ مُلْتَبِسا)(علل الشرائع،ج1، ص211) 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
سکینه دختر امام حسین ع.pdf
296.7K
🏴مناسبت: 🏴 🌀عنوان: «گوهر آرامش» 💢نگاهی به زندگی و فضائل حضرت سکینه س 🔰 شعر امام حسین (ع) در وصف سکینه: «خانۀ که در آن همسرم رباب و دخترم سکینه در آن هستند را دوست دارم» به جانت سوگند! خانه‌ای را که سکینه و رباب در آن باشند دوست دارم. لعمرک انّنی لاُحبّ داراً تکون بها سکینة و الرّباب آن دو را دوست دارم و همه ثروتم را در این راه می‌بخشم و هیچ سرزنش‌کننده‌ای حق سرزنش کردن ندارد. أحبّهما و أبذل جلّ مالی و لیس لعاتب عندی عتاب 📌(ابن شهرآشوب؛ مناقب آل ابیطالب، ج4، ص109 و المقرم، ص277) ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
حمله‌ی چندباره‌ی طاغوتِ فراماسون و صهیونیسمِ دولت حاکم فرانسه به محور قدرت و وحدت اسلام، امتحان میزان درک، دلبستگی و غیرت ما نسبت به دین اسلام و پیامبر اعظم (ص) است. حداقل با محارب با خدا "جاهدوا بألسنتکم"! ✍️ حجت الاسلام حاج احمد پناهیان @mohebbin_net
هدایت شده از حکمت بیان
هتک خورشید جنگ با خدا.pdf
226.8K
🏴مناسبت: 🏴 🌀عنوان: «هتک خورشید، جنگ با خدا» ♻ پیام: «گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّه‌ی فرانسوی در اهانت به چهر‌ه‌ی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینه‌ی شرارت‌بار دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعه‌ی مسلمانان را آشکار ساخت».(مقام معظم رهبری) 🔰 موضوع: واکنش به اهانت دوباره نشریه فرانسوی به ساحت رسول الله ص، بررسی ریشه های تاریخی و دلایل اهانت به اولیای خدا و تبیین تکلیف ما در برابر توهین و حرمت شکنی نسبت به پیامبر 🔻چرا همیشه دشمن از حربۀ توهین و تمسخر استفاده می کند؟ اگر حرف حسابی دارید، بزن چرا توهین می کنی؟ 🔻چرا بیشتر اوقات شخصیت اول دین، یعنی نبی مکرم اسلام و اهل بیتش توهین می شوند؟ چرا پیغمبرها را مسخره می‌کردند؟! الآن از اخلاق شما حرف بزنی مسخره‌ات نمی‌کنند! الآن از عدالت حرف بزنی مسخره‌ات نمی‌کنند! الآن از عبادت حرف بزنی مسخره‌ات نمی‌کنند! اما می روند سراغ پیغمبر؟ 🔻 فرمود هرکسی به دوستانی از دوستان من اهانت کند به جنگ من خدا رفته است، اینجا خط قرمز خداست، حریم اولیائش قرقگاه خود خداست. 🔻 آیا این موضع گیری خدا، تکلیف من و شمای مسلمان را روشن نمی کند؟ ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀بدتر از کشیدن چهره پیامبر 🔻بدتر از کشیدن چهره پیامبر، کاریکاتور ساختن از شخصیت و تفکرات پیامبر است. بدترین کاریکاتوریست دنیا، علیه پیامبر کسی نیست جز آن که برای نفی و جهاد و مبارزه او، پیامبر را و اسلام او را معرفی کند. ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
بُعد فراموش شدۀ شخصیت پیامبر در قرآن.pdf
294.8K
🌀عنوان: 🔰موضوع: پیامبر در قرآن، «شخصیت اخلاقی»، یا «شخصیت سیاسی»؟!! 🌺مناسبت: 📌پیام : موج سواری سیاسیون بداخلاق روی موج عدم حساسیت مردم نسبت به بداخلاقی های سیاسی ⏰زمان منبر: حدود40 دقیقه 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حکمت بیان
🔰عنوان : 🔹موضوع: پیامبر در قرآن؛ «شخصیت اخلاقی»، یا «شخصیت سیاسی»؟!! 🌺مناسبت: ✍️خلاصه و سیر بحث: 🔻ما معمولا پیامبر را به عنوان یک شخصیت اخلاقی می شناسیم، در حالی که وقتی به قرآن مراجعه می کنیم، به آیاتی که درباره پیامبر هست ، خدا پیامبر را بیشتر به عنوان یک شخصیت سیاسی معرفی می کند تا اخلاقی. برای این مدعا دلایلی وجود دارد از جمله این دلایل این است که پیامبر باید فرمان دهد و مطاع باشد. فرمان دادن و پذیرش فرمان او از شئون سیاست مداران هست تا معلمان اخلاق. 🔻اخلاقی ترین آیات قرآن درباره شخصیت رسول الله نظیر اینکه پیامبر اسوه نیکو هست در میان آیات جنگ و درگیری نازل شده است و منظور از اسوه بودن پیامبر اسوه بودن در مقاومت در مقابل دشمن هست. ما بُعد سیاسی آیات را حذف و فقط بُعد اخلاقی آیات را می گیریم. خصوصا درباره پیامبر. 🔻مهم ترین آسیب چنین کاری این هست که سیاست مداران ما با حاشیه امنیت به بداخلاقی سیاسی می پردازدند. سیاسیون بداخلاق هم روی موج عدم حساسیت نسبت به بداخلاقی های سیاسی، عجب موج سواری می کنند و بزرگترین جنایات ها را می آفرینند. 🔻وقتی شما اصل اخلاق را در متن سیاست دیدی، حالا برو سراغ سیره نبوی. پیامبر چه اصول اخلاقی را در سیاست ورزی خود رعایت می کردند؟ یکی از اصلی ترین اصول اخلاقی در سیاست در سیره نبوی این هست که یک سیاست مدار، باید عاشق مردمش باشد. 🔻اگر سیاست مداری به اندازه عشق لیلی و مجنون، عاشق مردمش نباشد نمی تواند خدمت کند. یا خطا خواهد خواهد کرد یا خیانت. اصلا دست خودش نیست. این آخر خط سیاست مداری هست که عاشق مردم نیست. 🔻یک سیاست مدار، وقتی عاشق مردم شد، دیگر نمی تواند غذای چرب و چیلی بخورد، سوار ماشین آخرین سیستم بشود. خانه آنچنانی داشته باشد؟ می دانی چرا؟ چون این لقمه از گلویش پایین نمی رود. چون عشقش یعنی همۀ مردم که این طوری نیستند. 🔻اگر یک سیاست مدار عاشق مردم شد، از آن طرف نفرت شدید پیدا می کند از دشمنان مردم. یعنی از طواغیت از کسانی که دشمن منافع و سعادت مردم هستند. لذا شما می بینید همۀ زندگی پیامبر می شود مبازره با طاغوت و مستکبرین عالم. نفرت از دشمنان مردم، ویژگی برجسته سیاست مدار عاشق مردم است. 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯