eitaa logo
حکمت بیان
2.8هزار دنبال‌کننده
70 عکس
8 ویدیو
338 فایل
منبر مکتوب ویژه مبلغان نخبه و مخاطبان هوشمند
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حکمت بیان
🌺 مسئلۀ اول عید قربان، قربانی نیست! 🔻«ماه ذی‌الحجه»، ماه با عظمتی هست. سلسله مناسبت‌هایی در ذی‌الحجه رخ داده که خیلی معنادار هست. 🔻شما در دهۀ اول ذی‌الحجه، «نماز ذی‌الحجه» را می‌خوانید. آیۀ را تکرار می‌کنید که شما را یاد «خلافت» حضرت «هارون»(ع) می‌اندازد. «وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي»(الأعراف، 142). این اولین مناسبتی هست که شما را به یاد «ولایت» و «امامت» می‌اندازد. ده روز به یاد خلافت حضرت «هارون»(ع) می‌افتید. همان هارونی که پیامبر بارها فرمود: «علی جان جایگاه تو نسبت به من، همانند هارون(ع) هست نسبت به موسی(ع) مگر اینکه تو پیامبر نیستی ؛ أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي»(کافی،ج8،ص 107) 🔻بعد در اوج این دهه، «عید قربان» قرار دارد. مسئله اول «عید قربانی»، «قربانی» نیست. مسئله اصلی «امامت» حضرت «ابراهیم»(ع) هست. خداوند بعد از اینکه امتحانات فراوانی از حضرت ابراهیم(ع) گرفت و در نهایت به قربانی فرزند رسید و حضرت «ابراهیم» سربلند از این «امتحان» بیرون آمد خدا به او فرمود:«من تو را امام قرار دادم؛ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً»(بقرة،124) «عید قربان»، تولد «امامت» حضرت ابراهیم(ع) هست و جریان امامتی که به نسل او منتقل شد. ریشه امامت را امام رضا(ع) به امامت حضرت ابراهیم(ع) بر می‌گرداند.«إِنَّ الْإِمَامَةَ خَصَّ اللَّهُ بِهَا إِبْرَاهِيمَ الْخَلِيلَ ع بَعْدَ النُّبُوَّةِ وَ الْخُلَّةِ مَرْتَبَةً ثَالِثَةً»(عیون اخبارالرضا، ج1،ص217) 🔻تناسب «حج» هم با «ولایت» و «امامت» در اوج هست. و «حج» و «ولایت» در هم تنیده شده است. جدای از اینکه اصل حج، آثار و جای پای هاجر و اسماعیل(ع) و ابراهیم(ع) هست. 🔻حضرت ابراهیم(ع) وقتی خواست دعا کند عرض کرد خدایا فرزندانم را در سرزمینی غیر حاصل خیز مقیم کردم تا نماز را اقامه کنند و بعد گفت: «خدایا دل های مردم را به سوی فرزندان من بگردان ؛ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ»(إبراهيم؛ 37). بعد فرمودند منظور حضرت ابراهیم(ع) ما اهل بیت هستیم. مردم در حج دلشان «هوای اهل‌بیت» را کند.«ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ آلُ مُحَمَّدٍ آلُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ قَالَ إِلَيْنَا إِلَيْنَا»(تفسیر عیاشی،ج2، ص234) 🔻 امام باقر(ع) وقتی که دیدند مردم دارند «طواف» می‌کنند فرمودند:«مردم در دوران جاهلیت هم همین طور طواف می کردند. پرسیدند آقا پس فرق حج اسلامی با حج غیر اسلامی چیست؟ حضرت فرمود حج اسلامی آن است که مردم بعد از حج ولایت و نصرت خودشان را به ما اهل بیت ابراز کنند. ؛ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: نَظَرَ إِلَى النَّاسِ يَطُوفُونَ حَوْلَ الْكَعْبَةِ فَقَالَ هَكَذَا كَانُوا يَطُوفُونَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ يَطُوفُوا ثُمَّ يَنْفِرُوا إِلَيْنَا فَيُعْلِمُونَا وَلَايَتَهُمْ وَ يَعْرِضُونَ عَلَيْنَا نَصْرَهُم»(همان) اگر کسی حج آمد اما نیامد به محضر امامش؛ چه حجی هست! چه سعی! چه منایی! چه صفایی! حج بی امام صفا ندارد. در روایت دیگری حضرت فرمود:«تمام حج ملاقات امام هست؛ تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ.»(کافی، ج4، ص549) 🔻پیغمبر از فرصت حج استفاده کرد در حجه الوداع، موضوع ولایت و امامت و غدیر را مطرح کرد. در پایان حج شما یاد امام و ولایت نیفتی یاد چه موضوعی می‌خواهی بیافتی. 🔻امام حسین(ع) هم از فرصت حج، استفاده کرد. بیش از چهار ماه در مکه بود تا موسم حج برسد. از همه جای عالم به حج می آیند، دعوت حسینی باید مقارن با موسم حج باشد. و امام حسین(ع) اتمام حجت را در حج قرار داد. ای مردم حق امام این هست که بعد از حج نصرت خودتان را به امام عرضه کنید. امام حسین(ع) از این فرصت بهترین استفاده را کرد. چون حق امام از حج این هست. 🔻همان طور که پیامبر از ظرفیت حج برای نشر دعوت خویش بهره مند شدند؛ امام زمان هم در کنار خانه خدا تجلی می‌کنند. این ظرفیت عظیم حج هست که به دست آل سعود نابود شده است. ان شاء الله با نابودی «آل سعود» از اصلی ترین منفعت حج«لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ»(حج،28) یعنی «نصرت امام» بهترین استفاده را شود. 🔻 فرمود: برای ما اهل بیت عید قربانی و عید فطری نگذاشتند به خاطر اینکه حاکمیت دست ما اهل بیت نیست؛ ان شا الله در دوران ظهور در روز عید قربان، جشن عظیم ولایت و امامت ابراهیمی برقرار شود.«مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ يُجَدِّدُ لآِلِ مُحَمَّدٍ فِيهِ حُزْناً قُلْتُ وَ لِمَ ذَاكَ قَالَ لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي يَدِ غَيْرِهِمْ.»(کافی،ج4، ص170) 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀پیش بینی امیرالمومنین درباره انتخابات پیش رو امیرالمومنین: «سوگند به خدا مى ‏بينم كه اين قوم به زودى بر شما چيره شوند، به خاطر اجتماعى كه بر باطلشان دارند، و تفرقه‏اى كه شما از حق داريد؛ وَ إِنِّي وَ اللَّهِ لَأَظُنُّ أَنَّ هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ سَيُدَالُونَ مِنْكُمْ‏ بِاجْتِمَاعِهِمْ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُم»(نهج البلاغه، خطبه 25) حکمت بیان @hekmatebayan
🌀مهم تر از انتخابات! 🔰انقلابی ها مراقب باشند در معرض چه امتحانی هستند؟! 💡چگونه اصلح مشخص می شود؟!💡 🔺اگرچه این روزهای پایانی انتخابات، قدری انتخابات چالشی شده است، اما انتخابات بی شک یک فرصت بزرگ است. چه فرصتی؟! 🔺انتخابات، زمان ظهور و بروز خوبی های و بدی های یک فرد و یک جامعه است. فرمود: «الْقُدْرَةُ تُظْهِرُ مَحْمُودَ الْخِصَالِ وَ مَذْمُومَهَا؛ قدرت خوبی ها و بدی های یک فرد و یک جامعه را نشان می دهد»(غرر،61) شما در این چند روز، می بینید کدام رجال سیاسی چه بداخلاقی هایی را برای رسیدن به قدرت انجام می دهند؟! 🔺البته زمانه بد زمانۀ شده است، اخلاق هم در رقابت های سیاسی ذبح می شود، به قول شاعر «هرکسی از ظن خود شد یار من»، وقتی فضای انتخابات، فضای استقلالی و پرسپولیسی شد، دیگر عقل تعطیل می شود. 🔺 ببخشید عقل تعطیل نمی شود بلکه هر رفتار غلط سیاسی و بداخلاقی، توجیه به ظاهر عقلانی و حتی اخلاقی پیدا می کند. از اینجا معلوم می شود فضای سیاسی جامعه، قدری یا خیلی مسموم است، آدم از این فضا، هوای تازه را استشمام نمی کند. 🔺 بازی است یا واقعی؟! نمی دانم ولی متاسفم که یک مشت رجال سیاسی، به شعور مردمی که امام امت ها قرار است قرار بگیرند، توهین می کنند. 🔺از آن طرف در جبهه انقلاب هم شما بداخلاقی های سیاسی از مذهبی ها و انقلابی های دو آتیشه علیه رقیب می بینید، از حجم تهمت ها و روایت هایی ناصحیح و عدم قدرت گفتگوی منطقی بین جبهه انقلابی و برچسب زدن به یکدیگر، که نشان از عدم رشد یافتگی و بلوغ سیاسی ما دارد. 🔺 البته خدا امتحانات سخت را از جوامع رشد یافته می گیرد، اگر امتحان ما این است که بین بهتر و بهترین انتخاب کنیم، پس ما می توانیم ولی یادتان باشد که راست گفت امیرالمومنین، قدرت خوبی ها و بدی های یک جامعه را چه انقلابی چه غیر انقلابی، دارد به ما نشان می دهد. 🔺چگونه انتخابات محل نشان دادن خوبی ها و بدی های یک جامعه است!؟ مثلا انتخابات نشان میدهد که آیا ما اهل گفتگو هستیم یا آنقدر بلد نیستیم با هم حرف بزنیم، بی خیال اصل مسئله می شویم؟! 🔺چگونه اصلح مشخص می شود؟ با گفتگو حضرت فرمود: «اِضْرِبُوا بَعْضَ الرَّأْيِ بِبَعْضٍ يَتَوَلَّدُ مِنْهُ الصَّوَاب، آراء را به هم بزنید، از این به اشتراک گذاشتن آرا و مقایسه همدیگر ، رای درست متبلور می شود.‏»(غرر، ص158) 🔺اختلافات در انتخابات، طبیعتا موجب رشد جامعه است، ما اگر بلد نباشیم با هم حرف بزنیم، چه بچه های انقلاب با یکدیگر، چه بچه های انقلاب با مردم، حذف گفتگو مساوی است با فتنه، ما، باید از این سکو برای پرواز جامعه استفاده کنیم، این مهم تر از این است که چه کسی رای بیاورد؟! 🔺حالا کجا گفتگو کنیم؟! مسجد جایی است برای گفتگوهای انتخاباتی، به شیوه صحیح و منطقی، به دور از حواشی، اگر در مسجد، در محله گفتگو نکردیم، در کف خیابان باید فتنه را جمع کنیم. 🔺 برخی می گفتند مردم کجا اعتراض کنند؟! مسجد، چرا مسجد را از زندگی حذف می کنیم؟ مسجد نه تنها محل اعتراض است، محل گفتگو است. 🔺 مسجد می تواند نقطه عطف تحولات اجتماعی و سیاسی جامعۀ ما باشد، همان طور که صدر اسلام، مسجد محل اجتماعات سیاسی و حل و فصل مسائل اجتماعی بوده و هست. 🔺 چرا مسجد ، محل حکمرانی بقیه الله الاعظم(عج) خواهد بود؟! امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «محل حکومت او کوفه و محل حکم‌فرمایی او مسجد جامع کوفه و محل تقسیم بیت‌المال، مسجد سهله و محل خلوت (استراحت آن حضرت)، ریگ‌های سفید نجف است؛ قَالَ الْمُفَضَّلُ: قُلْتُ يَا سَيِّدِي فَأَيْنَ يَكُونُ دَارُ الْمَهْدِيِّ وَ مَجْمَعُ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ يَكُونُ مُلْكُهُ بِالْكُوفَةِ وَ مَجْلِسُ حُكْمِهِ جَامِعُهَا وَ بَيْتُ مَالِهِ، مَقْسَمُ غَنَائِمِ الْمُسْلِمِينَ مَسْجِدُ السَّهْلَةِ وَ مَوْضِعُ خَلْوَتِهِ الذَّكَوَاتُ الْبِيضُ مِنَ الْغَرِيَّيْن‏»(الهدایه الکبری، ص400) به مسجد برگردیم. حکمت بیان @hekmatebayan
🌀 ما به عقب بر نمی گردیم! 🔺امیرالمومنین فرمودند: «شقی و بدبخت کسی است که عقل و تجربه خودش را زیرپا بگذارد؛ فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِيَ مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ»(نهج البلاغه، نامه78) 🔺آقای ظریف و جهانگیری! شما و تیم شما، امتحانات خودتان را در دولت روحانی پس داده اید، ما هرگز به دولت روحانی برنمی گردیم، مردم یادتان هست که در دوران هشت سالۀ آقای روحانی، چه بدبختی کشیدیم؟! ما به عقب بر نمی گردیم! 🔺 آقای جهانگیری که گفتی راه رئیسی نباید ادامه داده شود، اتفاقاً ما می خواهیم راه شهید جمهور را در خدمت به مردم ادامه دهیم، هزاران مسکن، هزاران گره گشایی، هزاران خدمت... ما می خواهیم این را ادامه دهیم و نمی خواهیم راه شما که راه ما نمی توانیم، نمی شود کار کرد، را ادامه دهیم. 🔺ما نمی خواهیم راه شما را ادامه دهیم که نگاه به غرب است، شما گفتی ما با دنیا قهر کردیم، کدام دنیا را می گویید؟! دنیای شما غرب است، ما با دنیا قهر نکردیم، شما با دنیا قهر کردید، دنیا را محدود به چهار کشور غربی می دانید، دنیا را باید درست دید، دنیا یعنی همۀ دنیا نه فقط دنیای کوچک شما، ما به این راه بر نمی گردیم! تجربه را تجربه کردن خطاست. شقاوت و بدبختی منتظر جامعه است که به تجربه و عقل خودش پشت کرده باشد. 🔺اساساً دو راه وجود دارد، راه کسانی که می گویند: «لا طاقَةَ لَنَا الْيَوْم؛ ما نمی تونیم»(بقره،249) و راه کسانی که می گویند: «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ »(همان)راه کسانی که می گویند فتح قله ها نزدیک است، ماییم و این دو راه، ماییم که می خواهیم این راه را با قدرت ادامه دهیم یا خیر؟! راهی که بن بست است و راهی که بن بست شکن است؛ انتخاب با شماست؟! حکمت بیان @hekmatebayan
🌀کتاب منبر: «عشق جهانی» 🔰چگونه با عشق به امام، زندگی عاشاقانه را تجربه کنیم⁉️ 🗓مناسبت: 1403 🔖پیام: «تبیین گفتمان مقاومت» ✍️ معرفی بحث: 🔻یکی از نیازهای اساسی روح انسان، عاشق شدن است، اگرچه عشق گمشدۀ مردم است اما معمولاً مصداق عشق به اشتباه گرفته می شود و این آغاز انحراف از عشق زلال و ناب است، حقیقت عشق را می توان در رابطه با امام تجربه کرد. بلکه اوج عاشقی را تنها با امام می توان تجربه کرد و فدا شدن عاشق، که علامت صدق عشق است، در عشق به امام بروز پیدا کرده است. 🔻کربلا محل تجلی عشق به امام است که اینگونه هنوز تپینده و الهام دهنده به آیندگان می باشد کما اینکه امیرالمومنین در وصف یاران اباعبدالله الحسین(ع) هنگام عبور از کربلا در بازگشت از جنگ صفین چنین فرمودند: «هاهنا مَصَارِعُ‏ عُشَّاقٍ‏ شُهَدَاءَ لَا يَسْبِقُهُمْ‏ مَنْ كَانَ قَبْلَهُمْ وَ لَا يَلْحَقُهُمْ مَنْ بَعْدَهُم‏ ؛ اینجا قربانگاه عاشقان شهیدی است که نه شهداى گذشته و نه شهداى آینده به پاى آنها نمى‏رسند»(تهذیب، ج ۶، ص۷۳) 🔻با توجه به محرم و علاقه دوستان حضرت، می توان از فرصت عشق به امام، و شرح و بسط آن و پیوند آن با مقاومت و مفاهیم پیوسته آن، پرداخت. یعنی از دریچه میل مخاطب یعنی عشق به امام برای ورود به آنچه که ممکن است قدری سخت تصور شد یعنی مقاومت بهره می جوییم. امیدوایم که این اثر گام کوچکی برای آن هدف بزرگ و زمینه سازی برای ظهور عشق جهانی باشد. 💡فهرست:💡 🔻مبحث اول: «از عشق حسینی تا قرار» 🔻مبحث دوم: «زندگی به طعم عاشقی» 🔻مبحث سوم: «برای زندگی عاشقانه جمعی قیام کن!» 🔻مبحث چهارم: «عشقِ پیروز» 🔻مبحث پنجم: «پای عشقت بایست!» 🔻مبحث ششم: «امتحانِ عاشقی» 🔻مبحث هفتم: «مثل معشوق شدنم آرزوست!» 🔻مبحث هشتم: «فواید اجتماعی زندگی عاشاقانۀ جمعی» 🔻مبحث نهم: «قدرت عشق جمعی، حول عشق جهانی» 🔻مبحث دهم: «زنده باد عشق» ✅ کانال حکمت بیان @hekmatebayan
⭕️ پزشکیان: من وزیر دولت خاتمی بودم ؛ کلاه خودتان را قاضی کنید، در دوران خاتمی اوضاع سفره مردم بهتر بود یا در دوران آقای رییسی؟ 📈 آمارها چه می گویند: براساس مقایسه ضریب جینی در دولت های مختلف؛ بدترین نابرابری درآمدی در دولت‌های رفسنجانی و خاتمی رقم خورد ؛ بهترین عملکرد را دولت آقای رئیسی بعد از دولت دهم و یازدهم داشته است 🔷 مسعود پزشکیان در بخش سوم دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به قاضی زاده هاشمی گفت: من وزیر دولت خاتمی بودم، کلاه خودتان را قاضی کنید، در دوران خاتمی اوضاع سفره مردم بهتر بود یا در دوران آقای رییسی؟ مردم اینها را با پوست و گوشت خودشان احساس می‌کنند⁉️ 🔺در پاسخ به این مسئله که از نظر اقتصادی دوران آقای خاتمی، برای مردم ایران چه دورانی بوده است به جای ارجاع دادن مردم به ذهنیت هایشان به متخصصین مراجعه کنیم و نظر آنها را هم بدانیم و به قول خود آقای پزشکیان به آمار و ارقام مراجه کنیم. 🔺بر اساس گزارش مرکز آمار، در بین دولت‌های پس از انقلاب، بهترین عملکرد را بر مبنای شاخص ضریب جینی، دولت سیزدهم داشته چراکه متوسط این شاخص در ۲ سال اول عملکرد دولت سیزدهم ۰.۳۹۰ بوده و در این دو سال ضریب جینی نزولی بوده است. 🔺بدترین عملکرد را هم از لحاظ برابری توزیع درآمد، دولت‌های خاتمی و رفسنجانی داشتند که متوسط شاخص ضریب جینی در آن دولت‌ها ۰.۴۲۷ بوده است. شاخص ضریب جینی در دولت احمدی‌نژاد ۰.۴۰۷ و در دولت روحانی ۰.۳۹۱ بوده است. آقای پزشکیان! اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً (احزاب،70) حکمت بیان @hekmatebayan