eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
517 ویدیو
7 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
بیانیه مجمع عالی حکمت اسلامی بمناسبت ارتحال حکیم متاله علامه طباطبایی(ره) @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تیزر ششمین ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
◀️نشست علمی "دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی" برگزار شد. 🔷 نشست علمی دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی پنج شنبه ۲۲ آبان به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی و به همت گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد. در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم اساتید مدعو و جناب آقای محسن جبارنژاد دبیر علمی جلسه بودند. ♦️دبیر جلسه در ابتدای جلسه با اشاره به اهمیت جلسه بیان داشت که این جلسه دست کم از دو جهت برای ما اهمیت دارد اول از جهت شناخت بیشتر ما با منظومه فکری علامه طباطبایی و دوم از جهت بحث دولت اسلامی به ویژه از این منظر که انقلاب اسلامی همان گونه که دست به نظام سازی زد متعاقبا به دولتسازی متناسب خود هم نیاز دارد. سپس این پرسش را از اساتید حاضر در جلسه پرسید که جایگاه دولت در فلسفه سیاسی علامه طباطبابی چیست؟ 🔷 دکتر نجف لک زایی در پاسخ به پرسش یاد شده، به این نکته اشاره کرد که علامه مباحث مهمی را در باب حکومت و دولت در تفسیر شریف المیزان مطرح کرده است. وی با تمرکز بر آیه ۲۰۰ سوره آل عمران با تفکیک سه تعبیر اصبرو و صابروا و رابطوا که هر سه در این آیه آمده، اصبروا را صبر فردی، صابروا را صبر جمعی و رابطوا را دستوری برای جامعه سازی و ایجاد جامعه دانست ♦️ لک زایی در ادامه با اشاره به برخی نکات طرح شده در آیه از سوی علامه از قبیل انسان و جامعه، رشد انسان در اجتماع، رابطه فرد و جامعه، منطق التعقل و منطق الاحساس، حکومت جهانی اسلام و ... به تشریح برخی از این عناوین پرداخت و در ادامه دعوت، هدایت و تربیت را سه وظیفه رسول الله به عنوان رهبر دینی و سیاسی جامعه دانست. 🔷 لک زایی به سه دولت در فلسفه سیاسی علامه طباطبایی اشاره کرد: دولت نبوی یا همان دولت اسلامی، دولت سلطانی یا دولت ملوکی و نهایتا دولت دمکراتیک. از این میان علامه طباطبایی دولت ملوکی را از این جهت نامشروع میداند که اموال مردم را ملک پادشاه و خود مردم را بندگان پادشاه فرض میکند. علامه در مقابل دمکراسی را هم به دلیل ملحوظ داشتنِ صرف تمتعات مادی یک طریقه اسلامی برای دولت داری نمیداند و نهایتا به دولت اسلامی قائل میشود دولتی که نه استبدادی است و نه صرفا متوجه تمتعات مادی است. 🔷 دکتر احمدرضا یزدانی مقدم در ادامه با اشاره به این نکته که علامه قائل به این نکته است که انسان قرار است به کمالات و سعادت برسد و لذا در این مسیر دست به استخدام میزند. البته این استخدام یک استخدام دو طرفه است نه استخدام یک طرفه هابزی. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه علامه به سه نوع اعتبار قائل است(اعتبارِ استخدام، اعتبار اجتماع و نهایتا اعتبار عدالت اجتماعی)، چنین اشاره داشت که علامه گاه از یک موضع توصیفی و گاه از یک موضع تجویزی به مساله استخدام نگاه میکند. یزدانی مقدم علت اینکه استخدام یک طرفه در نگاه علامه مورد قبول نیست دلیل آن را این مساله عنوان کرد که وقتی استخدام یک طرفه شد، آن کسی که بقیه در خدمت او درآمده اند نوعی تقدس به خود میگیرد و همین مساله کم کم زمینه رواج شرک را در جامعه فراهم می آورد. ♦️ در پایان جلسه هم پرسش و پاسخ با اساتید حاضر در جلسه انجام شد و حضار سوالاتی را از اساتید حاضر پرسیدند. ✅http://hekmateislami.com/?p=11182 @hekmateislami
جهت ورد به جلسه مجازی از لینک زیر وارد شوید:https://www.aparat.com/rasaneh_marvi/live?embed&fa"></iframe></div @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
◀️یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی برگزار می شود. 🔹همزمان با ششمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی، بیستمین گردهمایی اعضاء و یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی بصورت مجازی برگزار می شود. 🔸این برنامه روز پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ از ساعت ۱۳ و بصورت مجازی برگزار و استاد معظم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی سخنرانی خواهند داشت. 🔹علاقمندان جهت ورود به جلسه مجازی از آدرس های زیر استفاده فرمایند: سایت مجمع عالی حکمت اسلامی http://hekmateislami.com/?page_id=991 مرکز آموزش مجازی اسراء https://el.esra.ir/ch/galasehhekmateslamiayatolahjavadiamoli اینستاگرام مجمع عالی حکمت اسلامی https://www.instagram.com/hekmate_islami/http://hekmateislami.com/?p=11204 @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تیزر ششمین ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
◀️یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی برگزار می شود. 🔹همزمان با ششمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی، بیستمین گردهمایی اعضاء و یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی بصورت مجازی برگزار می شود. 🔸این برنامه روز پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ از ساعت ۱۳ و بصورت مجازی برگزار و استاد معظم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی سخنرانی خواهند داشت. 🔹علاقمندان جهت ورود به جلسه مجازی از آدرس های زیر استفاده فرمایند: سایت مجمع عالی حکمت اسلامی http://hekmateislami.com/?page_id=991 مرکز آموزش مجازی اسراء https://el.esra.ir/ch/galasehhekmateslamiayatolahjavadiamoli اینستاگرام مجمع عالی حکمت اسلامی https://www.instagram.com/hekmate_islami/http://hekmateislami.com/?p=11204 @hekmateislami
🔸با برگزاری مجازی یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، ششمین ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی، به پایان رسید. گرچه جمعی از اساتید و فضلای بزرگوار بیانات ارزشمند استاد معظم حضرت آیت الله جوادی آملی را بصورت زنده و مستقیم بهره مند شدند اما به درخواست جمع کثیری از علاقمندان بزودی صوت کامل برنامه گردهمایی و بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بارگذاری و اطلاع رسانی خواهد شد. @hekmateislami
گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله ممدوحی و دکتر علیپور در گردهمایی اساتید علوم عقلی در جریان برگزاری یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، یاد و خاطره مرحومان آیت الله ممدوحی و دکتر ابراهیم علیپور؛ دو نفر از اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی که طی چند ماه اخیر به رحمت خدا رفته اند، گرامی داشته شد. @hekmateislami
🔸برگزاری مجازی یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی با سخنرانی استاد معظم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان ششمین ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی- پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ @hekmateislami
J-2997 1399-08-29 kmhjm.mp3
10.01M
◀️ برگزاری مجازی یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی با سخنرانی حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان ششمین ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی- پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ صوت کامل یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی @hekmateislami
🔶 نخستین پیش نشست علمی همایش 🔺به همت اسلامی و جمعی از موسسات علمی برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع "چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی" 🎙با حضور آقایان: 📅 چهارشنبه 5 آذرماه ماه 99 / ساعت 18 تا 20 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🆔 @iictchannel @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
◀️ یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی برگزار شد. 🔹در اختتامیه ششمین ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی، بیستمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بصورت مجازی برگزار گردید. 🔸حضرت آیت الله جوادی آملی ضمن گرامیداشت ایام حضور حضرت معصومه(س) در قم و همچنین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره)، اظهار داشت: جا دارد که از زحمات، خدمات و فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی در جهت رشد و گسترش علوم عقلی تقدیر و تشکر داشته باشیم. 🔹ایشان با اشاره به فضای خوب امروز جامعه علمی کشور در حوزه علوم عقلی بیان فرمودند: در گذشته بی مهری های زیادی نسبت به علوم عقلی صورت می گرفت ولی امروز در متن نعمت هستیم و هیچ عصری اینگونه نبوده است که معارف اسلامی و علوم عقلی مورد حمایت باشد. بنابراین فضای علوم اسلامی به ویژه علوم عقلی در کشور برای رشد و گسترش مهیا شده که تاکنون چنین شرایطی نداشتیم که باید از این ظرفیت استفاده کنیم، و دلیل آن هم حمایت حکومت از معارف اسلامی و علوم عقلی است و هرگاه دستگاه حکومت با معارف اسلامی و علوم عقلی هماهنگ بود مردان بزرگ رشد کرده اند و خواهند کرد. 🔸حضرت آیت الله جوادی با اشاره به حمایت اهل بیت علیهم السلام از علوم عقلی فرمودند: مهربانی اهل بیت با علوم عقلی سبب رشد علوم عقلی شد و هرگز اهل بیت علیهم السلام از ترجمه متون فلسفی به عربی جلوگیری نکردند و شاگردانشان را در مسیر عقلی قرار دادند. لذا اگر بغداد در مقطعی محور علوم عقلی شد بدان دلیل بود که امام صادق و امام باقر علیهما السلام شاگردانشان را عقلی باور آوردند و علوم عقلی بوسیله شاگردان آنها رشد کرد. 🔹آیت الله جوادی با اشاره به گسترش علوم عقلی در ایران اسلامی فرمودند: بعد از گسترش علوم عقلی در بغداد با حضور کندی که یک فیلسوف عرب بود و در سال ۲۶۰ ق وفات کرد، ایران با وجود شخصیت هایی چون فارابی، ابن سینا، ملاصدرا و … محور فلسفه قرار گرفت و رشد کرد و اوج جریان عقل گرایی را در عصر صفویه با فیلسوفانی چون میرداماد، شیخ بهایی و ملاصدرا و… شاهد هستیم و در حال حاضر اگر ایران به لحاظ علوم عقلی از خیلی از کشورها و مراکز بالاتر است و دهها برابر بالاتر از زمان صفویه است بدان جهت هست که یک روحانی (مقام معظم رهبری) که خودش فلسفه خوانده و مجمع ما هم زیر مجموعه ایشان است، رهبری این نظام را بر عهده دارند و از این نعمت بالاتر چه می تواند باشد؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی و برادر بزرگشان که از شاگردان علامه طباطبایی بودند و من در درس علامه ایشان را می دیدم، تاکید دارند که علوم عقلی را زنده کنید، چرا که خود اهل فلسفه هستند و بر لزوم و گسترش فلسفه توجه جدی دارند چنان که فرمودند باید فلسفه را احیا کنیم و اگر این کار را نکنیم دیگرانی که صلاحیت آن را ندارند، شاید به گونه ای نامناسب دنبال گسترش فلسفه و علوم عقلی بروند. 🔸آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این که برگزاری درس فلسفه و کلام و حکمت و امثال آن در حوزه لازم است ولی کافی نیست بیان داشتند: باید بکوشیم تا فیلسوف شویم و فلسفه یعنی شناخت انسان نسبت به خودش تا بدین وسیله بتواند به شناخت خدا برسد و ما اگر توانستیم به مرحله شناخت برسیم می توانیم خود را فیلسوف بدانیم، فیلسوف کسی است که توحیدی و خدا محور باشد... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11241 @hekmateislami
◀️یکصد و نهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی (سلسله جلسات ششمین بزرگداشت علامه طباطبایی ره) مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "ضرورت دولت از منظر علامه طباطبایی"با ارائه حجت الاسلام دکتر امیدی– سه شنبه 27 آبان 99 : 🔹مراد از دولت در این بحث سامانه اداره جامعه است و علامه طباطبایی در این باب از واژه ملک و ولایت استفاده کرده است و مّلک یک امر اعتباری است لذا علامه حکومت و دولت را مفهومی اعتباری و تحقق آنرا امری بدیهی و ضروری می داند. علامه در خصوص ضرورت تشکیل دولت ۵ وجه را مورد توجه قرار می دهند که عبارتند از: 1.دولت اقتضای وجود قریحه استخدام در بشر؛ انسان در پی منافع خویش است و برای تأمین منافع به استخدام دیگران می پردازد. قریحه استخدام چه به صورت یکجانبه و چه به صورت دوسویه و متقابل انسان را به سمت انحاء مختلف دولت سوق می دهد. هیچ گاه ذهن انسان خالی از بحث استخدام نبوده است، سلاطین هم برای منافع خودشان همواره از بحث و قریحه استخدام استفاده کرده اند. 2.حکومت و دولت اقتضای طبیعت و امری بدیهی همانند اجتماع است؛ انسان چون از حیث آفرینش مدنی بالطبع هست، لذا بدنبال تشکیل دولت است و برای اداره دولت باید قوانین شکل گیرد و قوام اجتماع به قوانین آن است که اجرا می‌شود، (قوانین اجتماع که اجرا می‌شود،). انسان گرچه اختیار و آزادی دارد، اما زندگی اجتماعی برای انسان چون امر فطری است پس نیازمند قوانین هستیم و دولت باید آن قوانین را وضع کند. علامه میل طبیعت انسان به برپایی حکومت را بر شریعت مقدم می‌داند. انسان‌ها ابتدا زندگی اجتماعی داشتند و بعدها اختلافات و تعارضاتی میانشان بروز کرد که قادر به رفع آن نبودند از اینرو برای هدایت آنها و رفع منازعات، از ناحیه پیامبران صاحب شریعت مبعوث شدند. پس وجود دولت ضرورتی است که از نحوه آفرینش، طبیعت و فطرت انسانی برخواسته است. این طبیعت مقدم بر شریعت است از اینرو قبل از ارسال رسولان صاحب شریعت، مردم بر پایه فطرت ساده خود از حکومت برخوردار بوده اند اما با پیشرفت جوامع و بروز اختلافات اجتماعی هدایت در قالب وحی و قواعد شریعت نیز ضرورت یافت. علامه معتقد است انبیاء در اصلاحات اجتماعی نقش اول و اساسی دارند. 3.دولت اقتضای گستره و ابعاد دین؛ به نظر علامه دین ناگزیر است که ولایت (و رهبری) امور امت را بر عهده گیرد و این ولایت در سه بخش است، اصول عقائد حقه، اخلاق فاضله و احکام. اقتضای ابعاد عقیدتی، اخلاقی و احکام دین، اقتضای جامعه دینی و سیره نبی اکرم سه عنصر ضرورت بخش حکومت و دولت در اندیشه اسلامی است. در حیطه احکام، ضرورت وجود قوانین وضعی، قوانین جزا و اجرای هر دو دسته از قوانین در جامعه اسلامی نشانگرهای ضرورت دولت اسلامی با سه رکن مقننه، قضائیه و مجریه است. بر اساس این توضیح علامه ارکان حکومت را سه رکن مقننه، مجریه، قضائیه می داند و معتقد است در هر سه رکن مردم باید وارد فعالیت اجتماعی شوند. بر این اساس تشکیل جامعه دینی و برپایی حکومت دینی از مقدمات واجب و ضروری اقامه دین است که همه آحاد مردم بصورت برابر موظف به اجرای آن هستند.... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11296 @hekmateislami
▪️سالروز وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد @hekmateislami