eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
517 ویدیو
7 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 نخستین پیش نشست علمی همایش 🔺به همت اسلامی و جمعی از موسسات علمی برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع "چیستی و امکان فلسفه دین اسلامی" 🎙با حضور آقایان: 📅 چهارشنبه 5 آذرماه ماه 99 / ساعت 18 تا 20 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🆔 @iictchannel @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
◀️ یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی برگزار شد. 🔹در اختتامیه ششمین ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی، بیستمین گردهمایی اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی و یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بصورت مجازی برگزار گردید. 🔸حضرت آیت الله جوادی آملی ضمن گرامیداشت ایام حضور حضرت معصومه(س) در قم و همچنین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره)، اظهار داشت: جا دارد که از زحمات، خدمات و فعالیت های مجمع عالی حکمت اسلامی در جهت رشد و گسترش علوم عقلی تقدیر و تشکر داشته باشیم. 🔹ایشان با اشاره به فضای خوب امروز جامعه علمی کشور در حوزه علوم عقلی بیان فرمودند: در گذشته بی مهری های زیادی نسبت به علوم عقلی صورت می گرفت ولی امروز در متن نعمت هستیم و هیچ عصری اینگونه نبوده است که معارف اسلامی و علوم عقلی مورد حمایت باشد. بنابراین فضای علوم اسلامی به ویژه علوم عقلی در کشور برای رشد و گسترش مهیا شده که تاکنون چنین شرایطی نداشتیم که باید از این ظرفیت استفاده کنیم، و دلیل آن هم حمایت حکومت از معارف اسلامی و علوم عقلی است و هرگاه دستگاه حکومت با معارف اسلامی و علوم عقلی هماهنگ بود مردان بزرگ رشد کرده اند و خواهند کرد. 🔸حضرت آیت الله جوادی با اشاره به حمایت اهل بیت علیهم السلام از علوم عقلی فرمودند: مهربانی اهل بیت با علوم عقلی سبب رشد علوم عقلی شد و هرگز اهل بیت علیهم السلام از ترجمه متون فلسفی به عربی جلوگیری نکردند و شاگردانشان را در مسیر عقلی قرار دادند. لذا اگر بغداد در مقطعی محور علوم عقلی شد بدان دلیل بود که امام صادق و امام باقر علیهما السلام شاگردانشان را عقلی باور آوردند و علوم عقلی بوسیله شاگردان آنها رشد کرد. 🔹آیت الله جوادی با اشاره به گسترش علوم عقلی در ایران اسلامی فرمودند: بعد از گسترش علوم عقلی در بغداد با حضور کندی که یک فیلسوف عرب بود و در سال ۲۶۰ ق وفات کرد، ایران با وجود شخصیت هایی چون فارابی، ابن سینا، ملاصدرا و … محور فلسفه قرار گرفت و رشد کرد و اوج جریان عقل گرایی را در عصر صفویه با فیلسوفانی چون میرداماد، شیخ بهایی و ملاصدرا و… شاهد هستیم و در حال حاضر اگر ایران به لحاظ علوم عقلی از خیلی از کشورها و مراکز بالاتر است و دهها برابر بالاتر از زمان صفویه است بدان جهت هست که یک روحانی (مقام معظم رهبری) که خودش فلسفه خوانده و مجمع ما هم زیر مجموعه ایشان است، رهبری این نظام را بر عهده دارند و از این نعمت بالاتر چه می تواند باشد؟ رهبر معظم انقلاب اسلامی و برادر بزرگشان که از شاگردان علامه طباطبایی بودند و من در درس علامه ایشان را می دیدم، تاکید دارند که علوم عقلی را زنده کنید، چرا که خود اهل فلسفه هستند و بر لزوم و گسترش فلسفه توجه جدی دارند چنان که فرمودند باید فلسفه را احیا کنیم و اگر این کار را نکنیم دیگرانی که صلاحیت آن را ندارند، شاید به گونه ای نامناسب دنبال گسترش فلسفه و علوم عقلی بروند. 🔸آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این که برگزاری درس فلسفه و کلام و حکمت و امثال آن در حوزه لازم است ولی کافی نیست بیان داشتند: باید بکوشیم تا فیلسوف شویم و فلسفه یعنی شناخت انسان نسبت به خودش تا بدین وسیله بتواند به شناخت خدا برسد و ما اگر توانستیم به مرحله شناخت برسیم می توانیم خود را فیلسوف بدانیم، فیلسوف کسی است که توحیدی و خدا محور باشد... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11241 @hekmateislami
◀️یکصد و نهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی (سلسله جلسات ششمین بزرگداشت علامه طباطبایی ره) مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "ضرورت دولت از منظر علامه طباطبایی"با ارائه حجت الاسلام دکتر امیدی– سه شنبه 27 آبان 99 : 🔹مراد از دولت در این بحث سامانه اداره جامعه است و علامه طباطبایی در این باب از واژه ملک و ولایت استفاده کرده است و مّلک یک امر اعتباری است لذا علامه حکومت و دولت را مفهومی اعتباری و تحقق آنرا امری بدیهی و ضروری می داند. علامه در خصوص ضرورت تشکیل دولت ۵ وجه را مورد توجه قرار می دهند که عبارتند از: 1.دولت اقتضای وجود قریحه استخدام در بشر؛ انسان در پی منافع خویش است و برای تأمین منافع به استخدام دیگران می پردازد. قریحه استخدام چه به صورت یکجانبه و چه به صورت دوسویه و متقابل انسان را به سمت انحاء مختلف دولت سوق می دهد. هیچ گاه ذهن انسان خالی از بحث استخدام نبوده است، سلاطین هم برای منافع خودشان همواره از بحث و قریحه استخدام استفاده کرده اند. 2.حکومت و دولت اقتضای طبیعت و امری بدیهی همانند اجتماع است؛ انسان چون از حیث آفرینش مدنی بالطبع هست، لذا بدنبال تشکیل دولت است و برای اداره دولت باید قوانین شکل گیرد و قوام اجتماع به قوانین آن است که اجرا می‌شود، (قوانین اجتماع که اجرا می‌شود،). انسان گرچه اختیار و آزادی دارد، اما زندگی اجتماعی برای انسان چون امر فطری است پس نیازمند قوانین هستیم و دولت باید آن قوانین را وضع کند. علامه میل طبیعت انسان به برپایی حکومت را بر شریعت مقدم می‌داند. انسان‌ها ابتدا زندگی اجتماعی داشتند و بعدها اختلافات و تعارضاتی میانشان بروز کرد که قادر به رفع آن نبودند از اینرو برای هدایت آنها و رفع منازعات، از ناحیه پیامبران صاحب شریعت مبعوث شدند. پس وجود دولت ضرورتی است که از نحوه آفرینش، طبیعت و فطرت انسانی برخواسته است. این طبیعت مقدم بر شریعت است از اینرو قبل از ارسال رسولان صاحب شریعت، مردم بر پایه فطرت ساده خود از حکومت برخوردار بوده اند اما با پیشرفت جوامع و بروز اختلافات اجتماعی هدایت در قالب وحی و قواعد شریعت نیز ضرورت یافت. علامه معتقد است انبیاء در اصلاحات اجتماعی نقش اول و اساسی دارند. 3.دولت اقتضای گستره و ابعاد دین؛ به نظر علامه دین ناگزیر است که ولایت (و رهبری) امور امت را بر عهده گیرد و این ولایت در سه بخش است، اصول عقائد حقه، اخلاق فاضله و احکام. اقتضای ابعاد عقیدتی، اخلاقی و احکام دین، اقتضای جامعه دینی و سیره نبی اکرم سه عنصر ضرورت بخش حکومت و دولت در اندیشه اسلامی است. در حیطه احکام، ضرورت وجود قوانین وضعی، قوانین جزا و اجرای هر دو دسته از قوانین در جامعه اسلامی نشانگرهای ضرورت دولت اسلامی با سه رکن مقننه، قضائیه و مجریه است. بر اساس این توضیح علامه ارکان حکومت را سه رکن مقننه، مجریه، قضائیه می داند و معتقد است در هر سه رکن مردم باید وارد فعالیت اجتماعی شوند. بر این اساس تشکیل جامعه دینی و برپایی حکومت دینی از مقدمات واجب و ضروری اقامه دین است که همه آحاد مردم بصورت برابر موظف به اجرای آن هستند.... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11296 @hekmateislami
▪️سالروز وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد @hekmateislami
🔶 دومین پیش نشست علمی همایش 🔺به همت اسلامی و جمعی از موسسات علمی برگزار می‌شود: ✅ نشست علمی با موضوع "مولفه‌ها و شاخصه‌های " 🎙با حضور آقایان: 📅 چهارشنبه 12 آذرماه ماه 99 / ساعت 18 تا 20 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE @hekmateislami
◀️ روش تفسیری علامه طباطبایی 🔹مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه تبریز در همگامی و همراهی با سیاست‌ها و برنامه‌های مجمع عالی حکمت اسلامی، در ششمین ویژه برنامه‌های بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) مشارکت جدی داشت و نشستی را با همکاری مرکز مطالعات علم و دین دانشگاه صنعتی سهند، چهارشنبه ۲۱/۰۸/۹۹ از ساعت ۱۴:۳۰ لغایت ۱۷ به صورت مجازی برگزار کرد. 🔸در این نشست علمی ابتدا جناب آقای دکتر میکائیل جمال پور بحث خود را با عنوان: «تأملی پیرامون نظریۀ اداکات اعتباری علامه طباطبایی» ارائه که توسط آقایان دکتر جوان پور و حجت الاسلام والمسلمین نیازی – از اساتید حوزه و دانشگاه – مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت. 🔹در ادامه حضرت حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز طی سخنانی به بررسی نقش و جایگاه علامه طباطبایی در احیای حکمت اسلامی پرداختند. 🔹در ادامه این نشست، آیت الله فیاضی رئیس محترم هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در خصوص روش تفسیر علامه طباطبائی (ره) بحث مبسوطی را ایراد نمودند و به شبهه کسانی که می‌پندارند تفسیر قرآن به قرآن، کنار گذاشتن اهل بیت علیهم‌السلام در تبیین وحی آسمانی است، پاسخ دادند. مشروح سخنان ایشان با موضوع «روش تفسیری علامه طباطبایی» به استحضار علاقمندان می رسد: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین و الصلاه و السلام علی رسوله محمد و آله الطیبین الطاهرین و لعنت الله علی اعداءهم اجمعین. خدای متعال را سپاس می گوییم که به ما عنایت فرمود به کاری اقدام کنیم که مورد توجه و عنایت خاص رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه­ای است و از خدای متعال می­خواهیم که به ما آن اخلاص و روح بندگی را عنایت بفرماید که بتوانیم این کار را به درستی به مقصد برسانیم. 🔸عرض سلام و ارادت دارم خدمت نماینده محترم مقام معظم رهبری در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب شهر تبریز؛ حضرت آیت الله آل هاشم که واقعا در سایه عنایات ایشان ما توانستیم بحمد لله در این استان شعبه ای از مجمع عالی حکمت را در شهر تبریز داشته باشیم و همان طور که حضرتشان فرمودند جناب آقای شاهدی بسیار نیروی ارزنده و پیگیر و جدی هستند. امیدواریم که انشاالله عنایات موالیمان به خصوص حضرت ولی عصر (صلوات الله علیه) شامل حال حضرت آقای آل هاشم و همه خدمت­گزاران این نظام مقدس باشد . 🔹عرضی که بنده در حضور شما می خواهم داشته باشم، مسئله ای است که حضرت علامه طباطبائی به آن تاکید فرموده اند و آن، تفسیر قرآن به قرآن است. حضرت علامه طباطبائی فرموده اند که قران نیاز ندارد برای خودش به چیزی غیر از خودش. بنابر این، تفسیر قرآن با قرآن نیاز به چیز دیگری ندارد. این سخن اگرچه حساسیت برخی را برانگیخته اما حق این است که سخنی است بسیار قویم و متین، به شرط اینکه توجه شود که منظور و مراد ایشان ناظر بر چیست. حضرت علامه نفرموده اند که مفسران در تفسیر قرآن فقط به قرآن نیاز دارند و به غیر قرآن نیاز ندارند؛ هرگز چنین نفرموده اند. آنچه که ایشان فرموده اند این است که خود قرآن نیاز ندارد. به این معنا که قرآنی که تبیان کل شیء است؛ قرآنی که نور است، معنا ندارد که برای تبیین، به غیر خودش نیاز داشته باشد. برای اینکه به این مسئله توجه شود، لازم است اول به این آیه قرآن دقت شود که خود علامه به صراحت این آیه مبارک را آورده اند: ” وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‌ءٍ ” (ای پیامبر، ما قرآن را فرستادیم در حالی که مبین همه چیز است.سوره نحل/۸۹). اینکه قرآن مبیّن همه چیز است، علامه طباطبائی در تفسیرشان فرموده اند که دو احتمال وجود دارد: یکی اینکه هیچ مسئله ای از مسائل که می­توان آنرا به عنوان یک مسئله طرح کرد و برای آن پاسخ خواست، وجود ندارد، مگر اینکه پاسخی برای آن در قرآن وجود دارد. به تعبیر دیگر، قرآن کتاب علم الهی است؛ یعنی آنچه را که خدا می­داند و برای بشر قابل فهم است در قرآن آمده است. مؤید این احتمال، روایات معتبری است که در جوامع روایی داریم. در کافی شریف چاپ دارالکتب الاسلامیه جلد ۱ صفحه ۶۱ از امام صادق- علیه السلام- نقل است که... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11267 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه دین وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
▪️ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله یزدی را به محضر مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می کنیم. مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
این جلسه بصورت حضوری و مجازی برگزار می شود. @hekmateislami