◀️نود و نهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع " فلسفه سیاسی، موج سوم مطالعات امنیت و کرونا"با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی– سه شنبه 30 اردیبهشت 99 :
🔸پس از شکلگیری و توجه به رشته روابط بین الملل در قرن ۲۰ و بعد از جنگ جهانی دوم، بحث امنیت مورد توجه قرار گرفت. بحث امنیت بدین خاطر مطرح شد تا از شکل گیری جنگ های جهانی جلوگیری کند.
موج اول مطالعات امنیتی از بعد از ج. ج دوّم به راه افتاد که نظریههای ایده آلیستی و رئالیستی در این باب مطرح شد. محور در امنیت در موج اول، امنیت نظامی است. از آنجا که امنیت جوامع و کشورها از ناحیه قدرت نظامی سایر کشورها مورد آسیب قرار می گرفت؛ مسابقات تسلیحاتی شکل میگیرد و این مسابقات تسلیحاتی تا چند دهه ادامه پیدا میکند و تمرکز کشورها بر گسترش ارتش و تسلیحات می شود. سپس اتفاقاتی میافتد که امنیت از تعرف محدود امنیت نظامی جدا و نظریههای جدید امنیت شکل میگیرد.
بنابر این، موج اول امنیت محدود به امنیت نظامی است که در این مورد دو نظریه ایده آلیستی و رئالیستی شکل میگیرد. نظریه ایده آلیستی رویکرد صلح دارد و مرجع آن نهادهای بین المللی است و رویکرد رئالیستی رویکرد نظامی و تسلیحاتی است و مرجع امنیت دولت ملی است تا تهدیدات خود را از بین ببرند.
🔹اما شرایطی اتفاق میافتد که امنیت از این تعریف مضیّق خود (یعنی امنیت نظامی) خارج می شود و موج دوّم امنیت شکل میگیرد که معتقدند امنیت علاوه بر نظامی در زمینههای مختلف سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی و ... باید وجود داشته باشد. اتفاق زیست محیطی در لندن در دهه ۱۹۶۰ بواسطه مه غلیظی که ایجاد شد و حدود ۱۵ هزار نفر را کشت وهمچنین فروپاشی شوروی و مواردی از این دست باعث شد که موج دوم امنیت شکل گیرد و امنیت گستردگی بیشتری داشته باشد و شامل موارد دیگری نیز بشود. لذا بحث امنیت مواردی همچون امنیت زیستی، سیاسی، نرم، فرهنگی و غیره را در برگرفت.
🔸مکتب کپنهاک در موج دوّم
در موج اول پیمان ورشو با محوریت شوروی و ناتو(سازمان آتلانتیک شمالی) با محوریت آمریکا شکل گرفت. با فروپاشی شوروی، پیمان ورشور نیز فرو پاشید، ولی ناتو در خودش انعطاف ایجاد کرد و در موج دوّم از بحث تهدیدات نظامی رویکرد خود را عوض کرد و فضای جدیدی مثل: اسلام هراسی، مباحث نرم، فرهنگی، حقوق بشر، تروریسم و غیره برای خود تعریف کرد. عملیاتهای بالکان در دهه ۹۰ و عملیاتهایی که در ماجرای لیبی و آنچه که در حادثه ۱۱ سپتامبر انجام دادند باعث مشروعیتی برای ناتو در موج دوم امنیت شد. ناتو برای ماندگاری اش، طرح امنیّت موسّع را تعریف و پیگیری کرد.
🔹ناتو در موج دوم امنیت خطر عمده را در کشورهایی مطرح می کند که زمینه های خاصی مثل شکنندگی اقتصادی و ... دارند و با بهانه هایی چون حقوق بشر و تروریسم، مسائل اقتصادی، گسترش سلاحهای کشتار جمعی، فعالیت های سیاسی و ... و مباحث امنیت را تحت عنوان دفاع پیش دستانه، مطرح و پیگیری کردند. آنها بحث گسترش بازار آزاد، اصلاحات اقتصادی و سیاسی، حقوق بشر و حقوق فردی و غیره را مطرح کردند تا بتوانند برای خود نقشهای جهانی تعریف کنند.
🔸ناتو در موج دوم، از یک سازمان در اختیار چند کشور محدود که در ابتدا وجود داشت، تبدیل به سازمانی جهانی و پلیس امنیت دنیا و بازوی امنیتی شورای امنیت می شود. ناتو گسترش دامنه امنیت جهانی برای خود تعریف کردند و همه اینها با طرح امنیت موسع و تغییر رویکرد ناتو صورت گرفته است. بنابراین ناتو از یک سازمان نظامی محدود به یک نهاد سیاسی امنیتی با کارکرد وسیع و جهانی تبدیل شد....
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=10619
@hekmatesialmi
مجمع عالی حکمت اسلامی
@hekmateislami
◀️ نگاهی کوتاه به زندگی نامه و شخصیت علمی بنیانگذار حکمت متعالیه جناب ملاصدرا؛ صدرالمتالهین شیرازی بمناسبت اول خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا
🔹صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به « صدرالمتألهین » و « ملاصدرا »، حکیم، عارف، محدث و مفسر بزرگ شیعه و جهان اسلام در نهم جمادی الاولی سال 979 یا 980 هجری قمری در شیراز به دنیا آمد.
پدرش میرزا ابراهیم بن یحیی قوامی شیرازی از كارگزاران ولایت فارس بود که سرشناس و امین در بازار هم بود. وی با انتخاب معلمان و اساتید خوب و مجرب در تربیت یگانه فرزندش كوشید و در آموزش علوم متعارف زمان به ایشان كوتاهی نكرد.
ملاصدرا صرف و نحو را از ملا عبدالرزاق ابرقویی آموخت، حدیث، درایه، رجال، فقه و اصول را از شیخ بهائی، فلسفه، كلام و عرفان و دیگر علوم عقلی و ذوقی را از محضر جناب میرداماد آموخت. علوم طبیعی، ریاضی، نجوم و هیئت را نیز علاوه از محضر این دو استاد نزد حكیم ابوالقاسم میرفندرسكی عارف زاهد و ریاضیدان بنام عصر فراگرفت.
ملاصدرا بنیانگذار مکتب فلسفی " حکمت متعالیه " به عنوان سومین مکتب مهم فلسفی در جهان اسلام است.
از نظر او تمایز اساسی حکمت متعالیه نسبت به سایر مکاتب فلسفی در رویکرد عرفانی آن است. خواجه نصیر در شرح اشارات، حکمت متعالیه را حکمتی میخواند که میان بحث و نظر از یکسو و کشف و ذوق از سوی دیگر جمع میکند.
ملاصدرا مبانی حکمت متعالیه را در آثار گوناگون خود تبیین کرده است که مهمترین و جامعترین آن اسفار است. ساختار کتب حکمت متعالیه با ساختار آثار مشاء و اشراق تفاوت اساسی دارد. بر خلاف مشاء از ریاضیات و طبیعیات بحث نمیشود. مبحث نفس را از طبیعیات جدا کرده است و به مباحث الهیات به معنی اخص ملحق کرده است. سیر مباحث در اسفار به گونهای است که گویی همه مجلدات آن به مثابه مقدمه برای دو جلد پایانی است.
مهمترین مبانی حکمت متعالیه را میتوان بداهت مفهوم وجود، زیادت وجود بر ماهیت، اصالت وجود، وحدت تشکیکی وجود، تقسیم وجود به رابط و مستقل، امکان فقری و حرکت جوهری دانست.
در باب نوآوری های صدرالمتالهین شیرازی به مباحث اصالت وجود، امکان فقری، حرکت جوهری، بسیط الحقیقه کل الاشیاء، اتحاد عاقل و معقول، حدوث جسمانی و بقاء روحانی نفس و نیز معاد جسمانی اشاره نمود.
صدرالمتألهین از نویسندگان خوش قلم و پركار در فلسفه اسلامی است و آثار قلمی او لطیف و در كمال فصاحت و بلاغت است.
نوشتههای صدالمتألهین در مجموع از ویژگیهایی چون جامعیت، داوری مصلحانه بین آراء مختلف، استفاده از عقل، ذوق و وحی در حل مبهمات، احاطه بر آراء گذشتگان و در آخر سهل و ممتنع نویسی برخوردار است.
يكي از ابعاد زندگي پرماجراي جناب ملاصدرا، سفرهاي او برای زيارت خانه خدا در مكّه است. در زندگي ملاصدرا نوشته اند كه وي هفت سفر ـ گويا پياده ـ به سفر زیارت خانه خدا رفته است. در چهارصد سال پيش اين سفر را با اسب، يا شتر و از راه صحراي خشك مركزي عربستان طي مي نمودند بنابراين، سفر حج نوعي رياضت هم محسوب مي شده است که مسلماً دشواري هاي زیادی داشته و قوت اراده و ايمان را مي طلبيده است.
ملاصدرا براي آنكه اينگونه رياضت را در كنار ديگر رياضت هايش انجام داده باشد هفت بار قدم در اين راه گذاشت و سرانجام در سفر هفتم خود در مسیر مكّه و زيارت كعبه در شهر بصره بيمار شد و چشم از جهان بربست.
ملاصدرا مردی عابد و زاهد، شیعه ای بسیار استوار در عقاید خود، اهل توسل به اهل بیت خصوصا در ایامی که در قم و در منطقه "کهک" اقامت دارند به کرات برای توسل و یافتن مشکلات علمی خود به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها متوسل می شدند. وی تمام عمر نه تنها واجبات بلکه همه مستحبات و بسیار بیشتر از آن را به جا آورد، و آثار ایشان مشحون از خداشناسی و تحکیم مذهب تشیّع است.
🔸از صدرالمتألهین آثار متعددی به چاپ رسیده که به برخی از آن ها اشاره میشود:
• الحكمه العرشیه
• الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه.
• المعه المشرقیه فی الفنون المنطقیه
• المبدا و المعاد
• المشاعر
• المظاهر الالهیه فی اسرار العلوم الکمالیه
• الشواهد الربوبيه فی المناهج السلوکیه
• التصور و التصدیق
• الواردات القلبیه فی معرفه الربوبیه
• اسرار الآيات و انوار البینات
• دیوان اشعار
• حدوث العالم
• اکسير العارفين فی معرفه طريق الحقّ و اليقين.
• اعجاز النعمین
• کسر اصنام الجاهليّه فی الردّ علی الصوفيّه
• مفاتیح الغیب
• متشابهات القرآن
• تفسیر قرآن
• شرح اصول کافی
• رساله سه اصل
مجمع عالی حکمت اسلامی
@hekmateislami
🔹از شاگردان معروف جناب ملاصدرا دو دامادش؛ ملا محسن فیض كاشانى و شیخ عبد الرزاق فیاض لاهیجى مىباشند كه از جانب استاد ملقب به فیض و فیاض گردیدند. از دیگر شاگردان وی شیخ حسین تنكابنى، ملامحمد ایروانى، ابوالولى شیرازى و قوامالدین احمد پسر جناب صدرا مىباشند.
ملاصدرا در راه سفر به مکه و یا بازگشت از آن سفر به سال ۱۰۵۰ ه .ق در شهر بصره دار فانی را وداع گفت و در همانجا به خاك سپرده شد و اگر چه امروز اثری ازقبر او نیست اما عطر دلنشین حكمت متعالیه از مركب نوشته هایش همواره مشام جان را می نوازد.
اول خرداد در تقویم جمهوری اسلامی روز بزرگداشت ملاصدرا ؛ صدرالمتالهین شیرازی نامگذاری شده است که گرامی میداریم یاد و نام این فیلسوف بزرگ ایرانی اسلامی را.
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۶۴)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد سید یدالله #یزدان_پناه
🔺جلسه دهم
🔸تاثیر ویژه ماه رمضان در ارتقاء روحی
aparat.com/hekmateislami
instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۶۵)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹آیت الله محمدباقر #تحریری
🔺جلسه بیست و هفتم
🔸#اهمیت_قرآن
aparat.com/hekmateislami
instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۶۶)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد #رمضانی
🔺جلسه سیزدهم
🔸#فلسفه_روزه
aparat.com/hekmateislami
instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۶۷)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد سید یدالله #یزدان_پناه
🔺جلسه یازدهم
🔸تاثیر ویژه ماه رمضان در ارتقاء روحی
aparat.com/hekmateislami
instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۶۸)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹آیت الله محمدباقر #تحریری
🔺جلسه بیست و هشتم
🔸#اخلاص
aparat.com/hekmateislami
instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۶۹)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹حجت الاسلام والمسلمین استاد #رمضانی
🔺جلسه چهاردهم
🔸#فلسفه_روزه
aparat.com/hekmateislami
instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۷۰)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹آیت الله محمدباقر #تحریری
🔺جلسه بیست و نهم
🔸#صله_رحم
aparat.com/hekmateislami
instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #ضیافت (۷۱)
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان ۱۳۹۹
🔹آیت الله محمدباقر #تحریری
🔺جلسه سی ام
🔸#توسل
aparat.com/hekmateislami
instagram.com/hekmate_islami
@hekmateislami
◀️پیام حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مراسم روز بزرگداشت ملاصدرا در شیراز
🔹أعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی جَمِیعِ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین وَ الْأَئِمَّهِ الْهُدَاهِ الْمَهْدِیِّین سِیَّمَا خَاتَم الْأَنْبِیَاءِ وَ خَاتَم الْأَوْصِیَاء عَلَیْهِما آلَافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّنَاء بِهِمْ نَتَوَلَّیٰ وَ مِنْ أَعْدَائِهِم نَتَبَرَّءُ إِلَی اللَّه».
مقدم شما فرهیختگان، نخبگان، دانشوران حوزه و دانشگاه را گرامی میداریم. اعمال و عبادات همه شما در این ماه پُر برکت ـ إنشاءالله ـ مقبول ذات أقدس الهی باشد!
قبل از ورود در پیام یک نکته درباره ضیافت الهی به عرضتان برسد که خدای سبحان در زمان ماه مبارک رمضان مهمانداری میکند و در سرزمین وحی از حاجیان و معتمران هم مهمانداری میکند؛ لکن فرمود شما که «ضیوف الرحمٰن» هستید در این زمان یا در آن زمین میتوانید میزبانی هم باشید؛ من هم مهماندار خوبی هستم و هم میزبان خوبی هستم، اگر شما مهمان من هستید من میتوانم مهمان شما باشم و شما میتوانید میزبان من باشید «أَنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَهِ قُلُوبُهُم».[۱] اگر در آن سرزمین و در این زمان ضیافت را حرمت نهادیم و به بارگاه عبد صالح راه یافتیم، قلب شکسته پیدا میکنیم و اگر کسی دارای قلب شکسته بود میزبان خدا است و خدا مهمان قلب شکسته است «أَنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَهِ قُلُوبُهُم».
در جریان این ویروس منحوس کرونا بسیاری از دلها شکسته است، امیدواریم خدای سبحان ضیافت این دلهای شکسته را و این ادعیه خالصه این ایام را بپذیرد و به بهترین وجه این بیماری را از سرزمین بشرنشین برطرف کند و دانشمندان و عزیزان پزشکی ما را در کشف این دارو موفق بدارد و به برکت این نظام اسلامی جامعه بشری با واکسن این داوری کشف شده به برکت اسلامی از هر خطری نجات پیدا کنند!
اما درباره مرحوم صدر المتألهین؛ مستحضرید که مرحوم صدر المتألهین گذشته از آن بحثهای عقلی که در اسفار و سایر نوشتهها دارند، اصول کافی مرحوم کلینی را شرح کردند. سرّ انتخاب اصول کافی آن است که مرحوم کلینی در خطبه پُر برکتی که در جلد اول اصول کافی چاپ شده است که این خطبه را مرحوم میرداماد در الرواشح السماویه کاملاً شرح کرده است،[۲] آخرین سطری که در این خطبه این است: «إِذْ کَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیْهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یُحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیْهِ الْعِقَابُ»؛[۳] یعنی قطب فرهنگی اسلام عقل است. قطب خردورزی و دانشورزی و دانشمندی اسلام عقل است. اگر در زیارت «جامعه کبیره» ائمه(علیهم السلام) به ما آموختند، وجود مبارک حضرت هادی دستور داد وقتی به بارگاه ائمه(علیهم السلام) رسیدید بعد از عرض حاجتهای عمومی در بارگاه آنها عرض کنید: «أَنِّی … مُحَقِّقٌ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلٌ لِمَا أَبْطَلْتُمْ»[۴] من محققانه با شما سخن میگویم، من با ابطال هر سخن باطل با شما سخن میگویم این را افراد عادی نیاموختند و نیندوختند، این را شاگردان ویژه ائمه(علیهم السلام) مثل کلینی که میگوید قطب فرهنگی یک ملت عقل آن ملت است آموخت و مرحوم صدر المتألهین که این را باز کرد.
اگر قطب به اسارت برود و به بند کشیده شود نه آن ملت طعم آزادی را دارد و نه آن مملکت از فیض و فوز آزادی طرْفی میبندد. مرحوم کلینی که فرمود قطب فرهنگی یک ملت عقل آن ملت است «إِذْ کَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیْهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یُحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیْهِ الْعِقَاب»، مرحوم صدر المتألهین قطب بودن عقل و علم را با تلاش و کوشش، از یک سو؛ با پذیرش تبعید، از سوی دیگر؛ با تحمل ناملایمات از دوست و آشنا، از سوی سوم؛ دست و پای عقل را باز کرد دست و پای علم را باز کرد...
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=10636
@hekmateislami
◀️آیت الله دژکام: شایسته است برای ملاصدرا کاری سترک انجام شود.
🔹آیت الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس در مراسم بزرگداشت ملاصدرا با تقدیر از برگزاری این مراسم افزود:
برای بزرگداشت این اندیشمندان باید تشکل علمی با کار مستمر داشته باشیم، ایشان با تجلیل از مقام علمی ملاصدرا بیان داشت اگر کسی خوب او را معرفی کند، همه صاحبان علم و دانش به وجود او افتخار خواهند کرد.
ایشان افزود: امیدوارم محفل گرامی داشت یاد ملاصدرا الگوی ما باشد و بتوانیم محیط های علمی مناسب با امروز و آینده شیراز را در کتاب مجموعه تاریخی مدرسه خان و مدرس ملاصدرا ایجاد کنیم.
✅http://hekmateislami.com/?p=10627
@hekmateislami
◀️دکتر کاکایی: ملاصدرا می خواهد علوم زمان خود را به وحدت از دیدگاه الهیات برساند
🔸حجت السلام و المسلمین دکتر کاکایی عضو شورای اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه شیراز و رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شیراز نیز در این مراسم گفت:
ملاصدرا می خواهد علوم زمان خود را به وحدت از دیدگاه الهیات برساند.
ایشان با اشاره به همزمانی دکارت و ملاصدرا در اروپا و ایران گفت: دکارت به دنبال این بود که علوم زمان خود را به یک روش برگرداند که آن روش در واقع ملکه علوم یعنی ریاضیات بود.
دکتر قاسم کاکایی در بیان تفاوت ملاصدرا با دکارت گفت: ملاصدرا نیز می خواهد علوم زمان خود را به وحدت برساند و آن وحدت از دیدگاه الهیاتی است.
به عقیده وی ملاصدرا خدا را درونی کرد برای انسان.او عرفان و فلسفه را با هم می آمیزد و یکی می کند و یک معجونِ شیرینِ دلچسبِ عقل پدیر به نام حکمت متعالیه به ما ارائه می دهد.
رییس دانشکده_الهیات دانشگاه شیراز می گوید: برخلاف دکارت که بر علیه همه علوم زمان خود انقلاب کرد،ملاصدرا قطب دین را عقل دانست و علیه همه علوم شورش نکرد.بلکه همه بزرگان مختلف فرهنگ ما را در حکمت متعالیه آشتی داد.
✅http://hekmateislami.com/?p=10630
@hekmateislami
🔹کتاب “جستارهایی در فلسفه اسلامی؛ مشتمل برآراء اختصاصی آیت الله فیاضی(جلد چهارم)” منتشر شد.
🔸فلسفه اسلامی با عمری بیش از هزار سال، سه مکتب مهم و اساسی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را به خود دیده است. این مکاتب در طول یکدیگر قرار داشتهاند و بخشی از مجموعهای واحد را تشکیل میدهند. اما کاروان فلسفه همچنان در حرکت است و اندیشمندان بسیاری به تبیین مکاتب فوق و نیز ارائه دیدگاه اختصاصی خویش میپردازند. آیتاللّه فیاضی نیز با غور و دقت در مسائل فلسفی در طول دهها سال، دیدگاههای خاصی را در جهت تکمیل مباحث فلسفه و نیز تقریب آنها به آموزههای اسلامی ارائه کرده است. پژوهش حاضر درصدد بیان آرای اختصاصی آیتاللّه غلامرضا فیاضی در پارهای از مسائل فلسفه اسلامی است.
@hekmateislami