eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.6هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
553 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵ویژه برنامه فرهنگی – اعتقادی «پرسمان» 🔸«پرسمان» عنوان ویژه برنامۀ فرهنگی- اعتقادی است که از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی تهیه، تنظیم و به صورت مجازی پخش و منتشر می شود. با توجه به شرایط کرونایی کشور و تحت تاثیر قرار گرفتن امور فرهنگی- اعتقادی، مجمع عالی حکمت اسلامی بخش اول مجموعه «پرسمان» را با رویکرد پاسخ به شبهات کرونایی آماده و در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. 🔹در این ویژه برنامۀ اعتقادی «پرسمان»، تلاش شده است برخی از شبهات اعتقادی مرتبط با کرونا مطرح شده و توسط اساتید و کارشناسان متخصص پاسخ های لازم ارائه شود. این مجموعه در قالب مستندهای تصویری کمتر از ۷ دقیقه، تهیه شده است که از طریق فضاهای مجازی زیر منتشر می شود. http://aparat.com/hekmateislami http://instagram.com/hekmate_islamihttp://hekmateislami.com/?p=10711 @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه سوم 🔸 و الهیات رنج 1 http://aparat.com/hekmateislami http://instagram.com/hekmate_islami @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه پنجم 🔸 و الهیات رنج ۳ http://aparat.com/hekmateislami http://instagram.com/hekmate_islami @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه ششم 🔸 و الهیات رنج ۴ http://aparat.com/hekmateislami http://instagram.com/hekmate_islami @hekmateislami
◀️دومین دوره انتخابات شورای اجرایی شعبه اصفهان چهارشنبه ۴ تیر در دفتر شعبه برگزار شد. ⏪در این برنامه که حجت الاسلام والمسلمین معلمی دبیر، حجت الاسلام والمسلمین رضانژاد معاون اداری مالی و محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی حضور داشتند، ابتدا حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفر شانظری رئیس شورای اجرایی شعبه اصفهان ضمن اشاره به تاریخچه شکل گیری شعبه، به بیان برخی از برنامه های برگزار شده در دوره اول شورای اجرایی پرداختند. حجت الاسلام والمسلمین محسن جلالی مدیر شعبه نیز طی سخنانی گزارشی از برنامه ریزی های صورت گرفته برای برگزاری نشست های علمی و دوره آموزشی تابستانی و … ارائه کرد. 🔸برگزاری دومین دوره انتخابات شورای اجرایی شعبه اصفهان بخش دیگر مجمع عمومی اعضای پیوسته شعبه بود که با حضور و توضیحات محمد باقر خراسانی نماینده هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی آغاز شد. در ادامه بر اساس ماده ۶ و تبصره ماده ۶ آئین نامه برگزاری انتخابات اعضای شورای اجرایی شعبه، با حضور محمدباقر خراسانی به عنوان نماینده هیئت مدیره، حجت الاسلام والمسلمین دکتر شانظری و دکتر علی کرباسی زاده به عنوان نمایندگان اعضای پیوسته حاضر در جلسه هیئت رئیسه انتخابات تشکیل و پس از ثبت نام کاندیدا و رأی گیری با ورقه آقایان ذیل الذکر به عنوان ۴ عضو منتخب شورای اجرایی شعبه اصفهان انتخابات شدند: ۱- حجت الاسلام والمسلمین مجتبی سپاهی؛ ۲- حجت الاسلام والمسلمین مهرداد آقا شریفیان؛ ۳- دکتر حسین کلباسی اشتری؛ ۴- دکتر محمد بید هندی. 🔹با توجه به انتصاب حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ حسن مظاهری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد مهدی مشکاتی و جناب آقای دکتر علی کرباسی زاده از سوی هیئت مدیره به عنوان اعضای منصوب شورای اجرایی، دومین شورای اجرایی شعبه اصفهان با حضور آقایان ذیل الذکر از چهارشنبه ۴ تیر ۹۹ فعالیت خود را به مدت ۲ سال آغاز کردند: حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج شیخ حسن مظاهری؛ حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد مهدی مشکاتی؛ حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مجتبی سپاهی؛ حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای مهرداد آقا شریفیان؛ جناب آقای دکتر علی کرباسی زاده؛ جناب آقای دکتر حسین کلباسی اشتری؛ جناب آقای دکتر محمد بید هندی. 🔸همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفر شانظری به عنوان رئیس شورای اجرایی و حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن جلالی به عنوان مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه اصفهان از سوی هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی به مدت ۲ سال منصوب شدند. ✅http://hekmateislami.com/?p=10752 @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه چهارم 🔸 و الهیات رنج ۲ http://aparat.com/hekmateislami http://instagram.com/hekmate_islami @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه هفتم 🔸 و الهیات رنج ۵ http://aparat.com/hekmateislami http://instagram.com/hekmate_islami @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه هشتم 🔸 و بحران معنا ۱ http://aparat.com/hekmateislami http://instagram.com/hekmate_islami @hekmateislami
🔵 وضعیت علوم عقلی در شرق آسیا در گفتگوی با حجت الاسلام والمسلمین حکیم الهی 🔺حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حکیم الهی ریاست مرکز اسلامی جاکارتا در گفتگو با خبرنامه فلسفه اسلامی به تشریح وضعیت علوم عقلی در جنوب شرق آسیا بویژه کشور اندونزی پرداخت. متن این گفتگو به زودی منتشر می شود. ✅http://hekmateislami.com/?p=10811 @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه نهم 🔸 و بحران معنا ۲ http://aparat.com/hekmateislami http://instagram.com/hekmate_islami @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد 🔺جلسه دهم 🔸 و بحران معنا ۳ http://aparat.com/hekmateislami http://instagram.com/hekmate_islami @hekmateislami
◀️یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه گروه علمی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع " تبیین و بررسی دیدگاه علامه در باب اعتباریات"با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله فتحی– چهارشنبه 18 تیر 99 : 🔹ادراکات اعتباری درکتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم»: کل کتاب اصول فلسفه در صدد طرح این مطلب است که ارتباط اندیشه های انسان با واقعیت چگونه است. علامه می گویند قسمت های زیادی از اندیشه های انسان ناظر به واقعیت اند و قابل صدق و کذب هستند. علامه حتی تلاش می کنند توضیح دهند مفهوم «عدم» چگونه بر واقعیت تطبیق می کند(چون آنچه در خارج هست، وجود است نه عدم( در معرفت¬شناسیِ علامه چیزی که صادق و مطابق با واقع است یا بدیهی است یا نظری و قابل ارجاع به بدیهی. ایشان توضیح می دهند که فلسفه ناظر به واقعیت است، علوم تجربی ناظر به واقعیت اند؛ اما در ادامه می فرمایند نکته دیگری درباره اندیشه انسان وجود دارد که کمتر مورد توجه بوده است و آن این است که «برخی از گزاره ها و اندیشه های مورد تصدیق انسان یافت می شود که وضعیت دیگری دارند». بشر در حالی که می داند این گزارها به لحاظ معرفت شناختی صادق نیستند؛ زیرا نه بدیهی اند نه نظری؛ لکن در اندیشه خود بین اینها هم قضاوت می کند و می گوید برخی از اینها درست اند و برخی نادرست. این ادراکاتی که از سوی عقلا قابل قضاوتند اما به لحاظ معرفت شناختی قابل ارزیابی نیستند، را « ادارکات اعتباری » می نامیم؛ مثل «ناودان جاری است» زیرا ناودان جاری نمی شود. ادارکات اعتباری اگرچه به لحاظ معرفت شناختی کاذب اند ولی با معیارهای دیگری ارزیابی می شوند. علامه می فرمایند ارزیابی این ادراکات بر اساس غایات و اهداف است و بر این اساس است که می توان گفت درست و نادرست یا مفید و نامفید هستند. 🔸مرحوم علامه می گویند ارزیابی اندیشه های انسان صرفا با معیارهای معرفت شناختی صورت نمی پذیرد و نباید با معیارهای معرفت شناختی اندیشه ها را ارزیابی کرد. زیرا مجازات، استعارات و در مجموع همه ادراکات اعتباری اگرچه به لحاظ معرفت شناختی صادق نیستند، اما چون برای تأمین غرضی اعتبار می شوند در مقایسه با آنها قابل ارزیابی اند و می توان گفت که برای تأمین آن غرض مفیدند یا خیر؟ اگر این گزاره ها قابل صدق و کذب معرفت شناختی بودند، باید یا بدیهی باشند یا نظری قابل ارجاع به بدیهی. در حالی که نه بدیهی اند و نه قابل ارجاع به بدیهی. ما با اینکه می دانیم این گزاره ها کاذب اند اما کذب معرفت شناختی شان برایمان اهمیتی ندارد؛ برخی از اندیشه های انسان، ارزیابی معرفت شناسانه دارند و برخی دیگر ارزیابی معرفت شناسانه ندارند و حتی مردم عادی هم آنها را ارزیابی معرفت شناسانه نمی کنند. به تعبیر دیگر گزاره های کاذب و خطا، در زندگی انسان کارکرد دارند و گاهی قرار است احساس شما را تغییر دهند و به همین جهت مورد تصدیق قرار می گیرند. اینکه علامه می گویند رابطه تولیدی بین گزاره های اعتباری با گزاره های حقیقی وجود ندارد، یعنی همین؛ یعنی بدون ضمیمه گزاره اعتباری نمی توان به صرف گزاره های حقیقی، گزاره اعتباری تولید کرد؛یعنی نحوه ارزیابی ادراکات اعتباری آنها با معیارهای معرفت های حقیقی نیست. از نظر علامه ماهیت قضاوت های اخلاقی از همین سنخ است و با ماهیت قضاوت های معرفت شناختی فرق دارد. اگر شما بخواهید با معیارهای معرفت شناختی در مورد گزاره اخلاقی قضاوت کنید به نتیجه نخواهی رسید، زیرا گزاره اخلاقی به لحاظ معرفت شناختی صادق نیست... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=10857 @hekmateislami