eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
568 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹نشست علمی “گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک؛ ظرفیت ها و چالش ها” برگزار شد. 🔸در راستای نکوداشت مقام علمی و فلسفی دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده و همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش، مجمع عالی حکمت اسلامی، نشست علمی “گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ه” را در روز پنج‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت مجازی و حضوری (با رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی به صورت محدود) در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار نمود. در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه (استاد فلسفه و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی) و دکتر ابراهیم اصولی (دکتری فلسفه علم و هم نشین محافل فلسفی و دستیار حوزه فلسفه و فلسفه علم شهید دکتر فخری زاده) به عنوان کارشناس و دکتر مهدی عاشوری (دکتری فلسفه علم و مدیر دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران) به عنوان دبیر علمی به بررسی برنامه علمی-حکمی شهید دکتر محسن فخری‌زاده پیرامون مهم‌ترین چالش‌های فلسفی فیزیک پرداختند. در ابتدای نشست دکتر عاشوری با مروری بر فعالیت‌ها و برخی از بیانات شهید فخری‌زاده درباره لزوم توجه اهل فلسفه به ویژه فلاسفه اسلامی به چالش‌ها و مسائل فیزیک معاصر، به سه محور این گفتگو اشاره نمودند: (۱) اصول و کلیات برنامه علمی- فکری شهید فخری‌زاده برای گفتگو میان فیزیکدانان و فلاسفه اسلامی، (۲) چالش‌های فیزیک معاصر و ظرفیت‌های فلسفه اسلامی با تأکید بر دو مسأله «مشاهده و اندازه‌گیری در فیزیک» و «هستی‌شناسی واقعیت فیزیکی (ماده و انرژی) و (۳) کاستی‌ها و چالش‌های پیش‌روی فلاسفه اسلامی در گفتگو با فیزیکدانان. دکتر ابراهیم اصولی ضمن مروری بر اقدامات آن شهید در پرداختن به موضوعات «علم و دین»، «فیزیک و قرآن»، «فلسفه و فیزیک» و «پژوهش‌های بنیادین در علوم» ویژگی اصلی ایشان را نگاهی همراه با حکمت به مسائل اصلی و کاربردی در علم و فناوری دانستند و این مطالعات و فعالیت‌ها را یکی از برنامه‌های اصلی آن شهید در فعالیت‌های علمی‌شان خواندند. در این برنامه علمی «امکان» و «ضرورت» احیای فلسفه اسلامی و فلسفه ایران باستان اصلی‌ترین دغدغه آن شهید بود. ایشان در ادامه فهرستی از مسائل اصلی مورد نظر شهید فخری‌زاده در گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک را برشمردند که دو مسأله مشاهده و واقعیت فیزیکی از امهات آن مسائل بود. در ادامه بحث پیرامون محور اول، استاد دکتر خسروپناه ضمن تأکید بر این‌که اساس برنامه علمی-حکمی شهید فخری‌زاده پرداختن به «فلسفه فیزیک با رویکرد حکمت اسلامی» بود، یادآور شدند که آن شهید مدیری علمی بودند که می‌توانست، میان دانشمندان و اندیشمندان مختلف گفتگو ایجاد کند، به گونه‌ای که حتی مهندسان و دانشمندانی که با ایشان کارمی‌کردند دغدغه نگاه حِکمی پیدا می‌کردند. استاد خسروپناه با اشاره به این‌که در سنت حکمت و فلسفه اسلامی یک پیوستگی از مبانی فلسفی و طبیعی تا علوم طبیعی مانند علم حیل و طب برقرار بود، دغدغه دکتر فخری‌زاده را احیای چنین رویکردی میان حکمت اسلامی و فیزیک دانست. در بحث پیرامون محور «چالش‌های فیزیک معاصر و ظرفیت‌های فلسفه اسلامی» ضمن مروری بر چالش‌های مسأله «مشاهده و اندازه‌گیری» مانند مابازاء واژگان نظری در علم فیزیک، کمّی‌سازی مفاهیم فیزیکی، برساخته‌بودن فرایند اندازه‌گیری، دامن‌زدن فیزیک معاصر به لاادری‌گری و تغییر مبنای هستی‌شناختی در مورد موضوع مورد مطالعه در فیزیک، استاد خسروپناه، این نگاه لاادری‌گرایانه و منحصرشدن به مطالعه روابط پدیداری را ناشی از مهاجرت فیزیکدانان نسل اول از فضای نوکانتی آلمان به فضای عمل‌گرایانه آمریکا دانست که سبب شد... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11412 @hekmateislami
🔸کلاس شرح نهج البلاغه توسط استاد محترم؛ آیت الله تحریری چهارشنبه 3 دی 1399 یکساعت به مغرب(حضوری و مجازی) در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می شود. 🔹برای ورود به کلاس مجازی از طریق پایگاه اطلاع رسانی مجمع عالی حکمت اسلامی، قسمت ورود به جلسات مجازی؛ کلاس شرح نهج البلاغه وارد شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
🔶 سلسله نشست‌های ارائه مقالات همایش ملی 🔺به همت اسلامی، موسسه امام خمینی و مجمع عالی حکمت، برگزار می‌شود: ✅ درآمدی بر جهت‌داری فلسفه دین و معیارهای اسلامی‌بودن آن/ دکتر رمضان علی‌تبار/ شنبه 6 دی‌ماه جاری ساعت 15 ✅ فطرت در فلسفه دین علامه طباطبایی و جایگاه آن در تبیین نظریه‌های معنای زندگی/ دکتر سید محمد علی دیباجی، هادی سبزی/ یکشنبه 7 دی‌ماه جاری ساعت 15 ✅ بررسی انتقادی منشا دین در نگاه داوکینز/ حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا شاکرین/ یکشنبه 7 دی‌ماه جاری ساعت 18 ✅ بررسی نقش دلیل عقلی در تحقق ایمان/ دکتر علیرضا کرمانی/ دوشنبه 8 دی‌ماه جاری ساعت 15 ✅ تبیین فلسفه دین مبتنی بر تفکر صدرایی/ دکتر سیدمحمدعلی دیباجی، دکتر عیسی محمدی‌نیا/ سه شنبه 9 دی‌ماه جاری ساعت 15 ✅ معنا داری تفکیک فلسفه دین به اسلامی و سکولار بر اساس شاخصه‌های آن در الهیات غرب/ حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا خاکی قراملکی/ سه‌شنبه 9 دی‌ماه جاری ساعت 18 ✅ بررسی ارتباط و تعامل دین با هنر/ دکتر محمدمهدی حکمت مهر/ چهارشنبه 10 دی‌ماه جاری ساعت 15 📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق : 👇👇👇👇👇👇 🌐join.skype.com/f6G4330gqaeE 🌐 @meshkatnoor @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
◀️یکصد و هفدهمین جلسه گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "بررسی و نقد تقابل نظریه فرگشت با برهان نظم از دیدگاه داوکینز( جلسه دوم)"با ارائه آقای دکتر حامد ساجدی– سه شنبه 11 آذر 99 : 🔹در جلسه گذشته بیان شد که درباره مواجهه نظریه فرگشت با برهان نظم سه دیدگاه وجود دارد. نخست دیدگاه تضاد است که امثال داوکینز و دن دنت از آن حمایت می کنند. به عقیده آنها با وجود نظریه فرگشت، دیگر جایی برای برهان نظم باقی نمی ماند و این برهان باطل می شود. دیدگاه دیگر تباین است که طرفداران طراحی هوشمند حامی آن هستند. طبق این دیدگاه، گرچه نظریه فرگشت بخشی از نظم طبیعت را تبیین می کند، جنبه دیگری از نظم در طبیعت هست که تنها برهان نظم می تواند آن را تبیین کند. دیدگاه سوم، دیدگاه زیربنا - رو بنا است. طبق این رویکرد نظریه فرگشت خود مبتنی بر یک نظم بنیادینی است که بدون آن اساساً مؤلفه های فرگشت کنار هم قرار نمی گرفتند و تکاملی رخ نمی داد. به عبارت دیگر طبق این دیدگاه برهان نظم و نظریه فرگشت در طول هم هستند نه در عرض هم. در جلسه قبل برخی از نقدهای وارد بر دیدگاه تضاد مطرح شد، اما مهمترین نقد این است که بتوانیم نشان دهیم در طبیعت نظمهایی وجود دارد که نظریه فرگشت و سایر تبیینهای علمی اساساً توان توضیح دادن آن را ندارند. از این رو در این جلسه به تبیین دیدگاه زیربنا-روبنا می پردازیم. 🔸به طور کلی می توان دست کم سه لایه از نظم را بر شمرد که نظریه فرگشت مبتنی بر آن است: - اصل قانونمندی طبیعت. - تنظیم ظریف کیهانی. - شرایط ویژه ای که برای به کار افتادن فرگشت لازم است. 1.اصل قانونمندی طبیعت: یکی از کسانی که بر اصل قانونمندی طبیعت به عنوان پایه برهان نظم استفاده می کند ریچارد سوئین برن است. به گفته او دو نوع نظم وجود دارد: - نظم مکانی: نظمی که اجزاء سازنده آن هم زمان با هم موجودند مثل نظمی که میان اجزاء یک ماشین یا یک موجود زنده وجود دارد. - نظم زمانی: نظمی که اجزاء تشکیل دهنده آن هم زمان موجود نیستند بلکه در طول زمان به وجود می آیند مانند نظمی که میان رفت و آمد شب و روز وجود دارد. به گفته او به عنوان پایه برهان نظم بهتر است از نظم زمانی استفاده شود چرا که نظم مکانی همواره در معرض یافته شدن تبیینهای علمی است چنانکه نظریه فرگشت یک تبیین علمی است که نظم مکانی موجود در جانداران را تبیین می کند. اما اگر به سراغ نظمهای زمانی برویم، تبیینهای علمی نمی توانند همه نظمهای زمانی را توضیح دهند چرا که ماهیت تبیین علمی این است که با پیشفرض گرفتن یک نظم زمانی، مجموعه ای از پدیده ها را تبیین می کند، مثلا قانون جاذبه با فرمولی که ارائه می دهد در واقع یک قاعده و قانونی را پیشفرض می گیرد و بر اساس آن پدیده هایی که در عالم می بینیم مانند حرکت سیارات و جذر و مد دریاها و ... را توضیح می دهد. بنابراین هیچ نظم زمانی را نمی توان با تبیین علمی توضیح داد مگر اینکه خود آن تبیین علمی یک نظم زمانی دیگری را پیشفرض بگیرد. و در نتیجه همواره یک نظم زمانی بنیادینی باقی می ماند که تمام تبیینهای علمی مبتنی بر آن هستند و اساساً قابلیت تبیین علمی ندارد. وقتی به این نظم زمانی بنیادین برسیم، برای توضیح آن باید به جای تبیین علمی به سراغ تبیین شخصی برویم. تبیین شخصی یعنی اینکه برای توضیح دادن یک پدیده، وجود یک شخص آگاه و دارای اراده و هدف را پیشفرض بگیریم. بر این اساس اصل قانونمندی طبیعت چیزی است که تنها با برهان نظم قابل تبیین است و تبیینهای علمی همگی مبتنی بر آن هستند... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11309 @hekmateislami