eitaa logo
بینش مطهر استان مرکزی
263 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
693 ویدیو
62 فایل
📖شبکه ای با هدف تربیت مربیانی جهت ایجاد نظام فکری اسلام ناب محمدیﷺ 🌐آدرس: خیابان شهید رجایی،کوچه شهید موسوی(جنب پاساژ دیدار)،خانه جوان، بینش مطهر استان مرکزی ارتباط با ما: 📩 @Lindi935 پاسخ به سوالات: 🆔️ @bineshmarkazi سفارش کتاب: @Mali_binesh_markazi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠💠⚜️💠💠 ✅محبوب ترین بناء در نزد پروردگار خانواده محیط رشد است. یعنی در خارج از خانواده رشد مُهیا نمی‌شود. فرد خارج از خانواده، نه رشد شخصیتی و عاطفی، نه رشد روحی و روانی و نه رشد معنوی، هیچکدام را آنطور که باید پیدا نمی‌کند. به همین خاطر است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «‏مَا بُنِی‏ فِی‏ الْإِسْلَامِ‏ بِنَاءٌ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَعَزُّ مِنَ التَّزْوِیجِ» - هیچ عملی هیچ بنایی هیچ ساختمانی در نزد خداوند محبوب تر از ازدواج نیست – نزد خداوند محبوب است یعنی چه؟ هر چیزی که موجب قرب و رشد شود نزد خداوند محبوب است. یعنی هیچ چیزی به اندازۀ تشکیل خانواده به انسان رشد نمی‌دهد. بعضی از ازدواج‌ها که باعث می‌شود زن یا مرد رکود داشته باشند، یا انتخاب غلط است یا مدیریت اشتباه و یا هر دو. اگر انتخابشان درست باشد و با هم همخوانی اولیه داشته باشند و بعد مدیریت صحیحی حاکم باشد و مودت و رحمت هم باشد، با هم خوب زندگی می‌کنند. اگر شخصیت همدیگر را احترام گذاشته، نسبت به هم محبت بی دریغ داشته، درست رفتار کرده و در موقعیت‌های مختلف بدانند باید چکار بکنند، بینشان روز به روز بهتر می‌شود. اصلاً این رابطه روز به روز زیباتر می‌شود. هر جا خللی هست، یا نمی‌دانیم و خطایی می‌کنیم یا اینکه می‌دانیم اما خودمان را نمی‌توانیم کنترل بکنیم. یعنی مدیریت نفس نداریم؛ مدیریت ارتباطی نداریم. باز هم در این مواقع ازدواج صورت بگیرد بهتر از تجرد است، چون اصل بر این نیست که فرد در غلط خودش بماند. اصل بر این است که رشد کند. ادامه دارد. 🆔@hekmatemotahar1
🔆بخوان به نام پروردگارت.... 🔆بخوان برای انسانیت.... 🔆بخوان برای رهایی از جهل آدمی.... 🔆برای امید، برای اخلاق، برای ایمان.... برای سرنوشتی که از این زمین تنگ به آسمان گره بخورد. ☘️مبعث رسول اکرم( صلی الله علیه و آله)، پیام آور آزادگی و انسانیت و اخلاق خجسته باد☘️ 🆔@hekmatemotahar1
✅ فضیلت و اعمال شب مبعث 💠 شب مبعث، از شب‌های بسیار بافضیلت و مهم است؛ برای این شب، اعمالی نقل شده، از جمله: 🔷 ۱. زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام) 🌸 افضل اعمال در این شب، زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است و شایسته است انسان آن حضرت را با زیارت رجبیه و یا یکی دیگر از زیارت‌ها، زیارت نماید. 👈 [زیارت مخصوص شب و روز مبعث در مفاتیح‌الجنان آمده است] 🔷 ۲. غسل 🔷 ۳. نمازی با کیفیت خاص 🌸 امام جواد (علیه السلام) فرمودند: ☘️ در ماه رجب شبی است که از تمام آنچه که آفتاب بر آن می‌تابد بهتر است و آن شب، شب ۲۷ رجب است، همان شبی که در صبح آن، رسول خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) به پیامبری مبعوث شدند، و هر کس از شیعیان ما در این شب عملی را انجام دهد، ثواب آن به اندازۀ عمل ۶۰ سال خواهد بود. 🍃 از محضر مبارک آن حضرت سؤال شد: «مَا الْعَمَلُ فِيهَا ؟»، عمل در شب مبعث چیست؟ 🌸 حضرت فرمودند: وقتی نماز عشاء را خواندی و به بستر استراحت رفتی، در هر ساعتی که خواستی (قبل از نیمه‌شب یا بعد از آن) برمی‌خیزی و ۱۲ رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) می‌خوانی به این کیفیت: 🔸 در هر رکعت، سورۀ حمد و یکی از سوره‌های کوچک مفصّل را بخوان 👈 [از سورۀ «یس» تا آخر قرآن را سوره‌های کوچک مفصّل گویند] 🔸 پس از هر دو رکعت نماز، در همان حال نشسته هر یک از سوره‌های «حمد»، «فلق»، «ناس»، «توحید»، «کافرون»، «قدر» و «آیة الکرسی» را ۷ مرتبه بخوان 🔸 و سپس این دعا را بخوان: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لَا وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ عِزِّكَ عَلَى أَرْكَانِ عَرْشِكَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ وَ بِذِكْرِكَ الْأَعْلَى الْأَعْلَى الْأَعْلَى وَ بِكَلِمَاتِكَ التَّامَّاتِ الَّتِي تَمَّتْ صِدْقاً وَ عَدْلًا أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ.» 🔸 و سپس هر حاجتی که داری از خداوند طلب کن؛ زیرا در مورد هر چیز که دعا کنی، مستجاب می‌گردد، مگر آنکه دربارۀ گناه یا قطع رحم و یا برای نابودی گروهی از مؤمنان دعا کنی... 🔷 ۴. خواندن دعای: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّي الْأَعْظَمِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُكَرَّمِ ...» 👈 [این دعا در مفاتیح‌الجنان آمده است] 📚 إقبال الأعمال (طبع قديم)، ج‏ ۲، ص: ۶۷۰ 📚 كليات مفاتيح الجنان، ص: ۱۴۸، اعمال شب عید مبعث. 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔@hekmatemotahar1
🌸 عید مبعث پیامبرمهربانی‌ها، بر تمامی مسلمانان مبارک‌باد 🌸 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️حتما گوش کنید! از کتاب می‌گوید! خوب فکر کنیم و مصادیقش رو در هر سن و هر شرایط پیدا کنیم ... 🆔@hekmatemotahar1
برگزاری اولین ڪرسے‌آزاداندیشی مجازی دانشجویی دانشجویان بینش پژوه دانشگاه شهیدباهنر کرمان و دانشجویان بینش پژوه دانشگاه علوم پزشڪے کرمان با محوریت کیفیت پوشش دختران مذهبی هدف وسیله را توجیه: 1⃣می‌کند؟ یا 2⃣نمی‌ڪند؟ 🕗(امشب)جمعھ ساعت ۲۰ 🌱شرڪت برای عموم آزاد است. لینک ورود به جلسه انلاین کرسی: http://lms.ystp.ac.ir/b/tgp-cmy-1ts 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 ✅ تعدد زوجات در ابتدای بحث تحلیل و توضیح تعدد زوجات در اسلام، باید با مثالی بسته، ذهنتان را آماده کنید. ببینید یک وقتی از کسی می‌پرسند برایتان چایی بیاوریم یا شیر؟ می‌گوید اگر شیر هست بیاور، ولی اگر به زحمت می‌افتی چایی. یعنی اولویت با شیر است. این مثال را داشته باشید؛ حالا بیاییم سراغ آیه: «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَ ثُلاَثَ وَ رُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیمَانُكُمْ ذٰلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُوا» - و اگر مى‏ترسید كه (هنگام ازدواج با دختران یتیم) عدالت را رعایت نكنید، (از ازدواج با آنان، چشم‏پوشى كنید و) با زنان پاك (دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر مى‏ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نكنید، تنها یك همسر بگیرید، و یا از زنانى كه مالك آنهایید استفاده كنید؛ این كار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مى‏كند - می‌گوید دو تا، سه ‌تا و چهار تا بگیرید، اگر ترسیدید عدالت را نتوانید رعایت کنید با یکی. یک نکتۀ دیگر هم دارد که خیلی لطیف است. این را لطفاً برای من ترجمه کنید! ترجمۀ معمولی نه خیلی دقیق: «ازدواج کنید با خانم‌ها دو تا و سه تا». در صورتی‌که باید می‌گفت دو تا یا سه ‌تا. وقتی که «أو» می‌آید فصل به کار می‌رود، یعنی یا این یا آن؛ اما هر دو تا نه دیگر. «و» در حقیقت برای جمع کردن است 9 = 2 + 3+ 4، چرا؟ این‌ها نکات لطیف و درستی است. ادامه دارد (لطفا مجموع مباحث زنان را دنبال بفرمایید.دنبال کردن مقطعی باعث ایجاد شبهه و اشکال می شود) 🆔@hekmatemotahar1
✅ فضیلت روزۀ ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ ماه رجب 🌸 امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند: 💠 مَنْ صَامَ يَوْمَ الثَّامِنِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ رَجَبٍ كَانَ صَوْمُهُ لِذَلِكَ الْيَوْمِ كَفَّارَةَ تِسْعِينَ سَنَةً؛ وَ مَنْ صَامَ يَوْمَ التَّاسِعِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ رَجَبٍ كَانَ صَوْمُهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ كَفَّارَةَ مِائَةِ سَنَةٍ؛ وَ مَنْ صَامَ يَوْمَ الثَّلَاثِينَ مِنْ رَجَبٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ. 🍀 هر کس روز ۲۸ رجب را روزه بگیرد، روزۀ این روز کفارۀ ۹۰ سال گناه است؛ 🍀 و هر کس روز ۲۹ رجب را روزه بگیرد، روزۀ این روز کفارۀ ۱۰۰ سال گناه است؛ 🍀 و هر کس روز ۳۰ رجب را روزه بگیرد، خداوند گناهان گذشته و آیندۀ او را می‌آمرزد. 📚 إقبال الأعمال (طبع قديم)، ج‏ ۲، ص: ۶۸۱ و ۶۸۲ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔@hekmatemotahar1
💫 نکته‌هایی از ✔️ حضرت پیامبرمان چنین بودند: ۱. دائما متفکر بود. ۲. اکثر اوقات ساکت بود. ۳. خلقش نرم بود. ۴. کسی را تحقير نمی‌کرد. ۵. دنيا و ناملايمات هرگز او را به خشم نمی‌آورد. ۶. اگر حقی پايمال می‌شد، از شدت خشم، کسی او را نمی‌‌شناخت تا اينکه حق را ياری کند. ۷. بيشتر خنده‌های آن حضرت تبسم بود. ۸. می‌فرمود: حاجت کسانی را که به من دسترسی ندارند، ابلاغ کنيد. ۹. با مردم انس می‌گرفت و آنان را از خود دور نمی‌کرد. ۱۰. در همه امور اعتدال داشت و افراط و تفريط نمی‌کرد. ۱۱. زبان خويش را از بيان سخنان غيرضروری کنترل می‌کرد. ۱۲. در انجام وظيفه به‌هيچ‌وجه کوتاهی نمی‌کرد. ۱۳. بافضيلت‌ترين فرد نزد وی، خيرخواه‌ترين آنان برای مردم بود. ۱۴. در مجالس جايگاه خاص برای خود برنمی‌گزيد. ۱۵. هنگامی که بر جمعی وارد می‌شد در جای خالی مي‌‌نشست و به ياران خويش می‌گفت اين‌گونه عمل کنند. ۱۶. هر کس برای رفع نياز رجوع می‌کرد، نيازش را برآورده می‌کرد يا با کلام دلنشين آن حضرت، قانع می‌شد. ۱۷. رفتارش آنقدر نرم بود که مردم او را همچون پدری دلسوز و مهربان می‌دانستند و حق همه مردم نزد آن بزرگوار يکسان بود. ۱۸. مجلسش مجلس بردباری، حيا، صدق و امانت بود. ۱۹. عيب‌جو نبود و از کسی هم تعريف زياد نمی‌کرد. ۲۰. نفس خود را از سه چيز پرهيز می‌داد: جدال، پرحرفی و سخنان غيرضروری. ۲۱. هرگز کسی را سرزنش نمی‌کرد. ۲۲. در پی لغزش‌های مردم نبود. ۲۳. سخن نمی‌گفت مگر در جایی که اميد ثواب در آن وجود داشت. ۲۴. سخن کسی را قطع نمی‌کرد مگر اين‌که از حد متعارف تجاوز می‌کرد. ۲۵. به آرامی و متانت گام برمی‌داشت‌. ۲۶. کلامش مختصر، جامع، آرام و شمرده بود و آهنگ صدايش از همه زيباتر بود. ۲۷. در تمام حالات و در برابر همه مشکلات، شکيبا بود. ۲۸. هر روز هفتاد بار استغفار می‌کرد. ۲۹. لحظه‌ای از عمر خويش را بيهوده نمی‌گذرانيد. ۳۰. ديرتر از همه به خشم می‌آمد و زودتر از همه راضی می‌شد. ۳۱. با ثروتمندان و تهيدستان يکسان دست می‌داد و مصافحه می‌کرد و وقتي به کسی دست می‌داد، پيش از او دست خويش را باز نمی‌کشيد. ۳۲. با مردم شوخی می‌کرد تا آنان را خوشحال کند. 📙 از کتاب سنن‌النبی، علامه طباطبایی. 🆔@hekmatemotahar1
امام صادق عليه السلام: در ميان انسان ها، از اوّلين تا آخرين، هيچ كس نيست، مگر آن كه به شفاعت محمّد صلى الله عليه و آله در روز قيامت، نياز دارد ما أحَدٌ مِنَ الأوَّلِينَ والآخِرِينَ إلّا وهُو يَحتاجُ إلى شَفاعةِ محمّدٍ صلى الله عليه و آله يَومَ القِيامَةِ 📚المحاسن جلد1 صفحه293 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 ✅توضیح آیات مربوط به تعدد زوجات ابتدای آیه می‌فرماید: «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیتامى ‏فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ». بعد از این آیه هم در مورد یتیم صحبت می‌فرماید. تعدد زوجات و عدالت چه ربطی به یتیم دارد؟ این قسمت اول با قسمت دوم چه ارتباطی دارد؟ یا اصلاً بی‌ارتباط است و آن یک مطلب است و این یک مطلب دیگر؟ آخر همین سوره می‌فرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَینَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ» - شما هرگز نمى‏توانید (از نظر محبّت قلبى) در میان زنان، عدالت برقرار كنید، هر چند كوشش نمایید! - حرص یعنی چه؟ کلمۀ حرص بار منفی ندارد. حرص یعنی تمایل زیاد و تلاش برای رسیدن به آن مطلوب. اگر در جهات علمی- تقوایی باشد خیلی عالی است. حرص در علم، حرص در تقوا، حرص در طهارت نفس، حرص در هدایت. اصلاً از خصوصیات پیامبر صلی الله علیه وآله حریص بودن است. «حَریصٌ عَلَیكُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُوفٌ رَّحیمٌ» - اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است! - ابداً نمی‌توانید و امکانش برایتان نیست که بین خانم‌ها عدالت بورزید. خب چه طور شد؟ در قرآن تناقض پیدا شد؟ این هم یک سوال. باید این مسأله را طوری بیان کنیم که اگر این حکم را در کشوری غیرمسلمان مانند چین هم ارائه کنیم، افراد حس کنند که این منطقی، معقول و برتر است؛ همانگونه که اینچنین هست. ✅در قرآن واژۀ ازدواج نیامده است نکاح به معنای ازدواج است، ولی با آن تفاوت معنایی هم دارد. اما بحث ازدواج با واژۀ نکاح بکار می‌رود. در قرآن واژۀ غالب برای ازدواج، نکاح است: «وَ أَنْكِحُوا الْأَیامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ یكُونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ» «وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ مَقْتاً وَ ساءَ سَبیلاً » اصلاً واژه ازدواج در قرآن به کار نبرده است. در ادمه با ما همراه باشید 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 در ادامه بحث ارتباط مال یتیم و تعدد زوجات بودیم: 🌱 خطاب در آیه متوجه سرپرستان ایتام است که در آیۀ قبل برای حفظ اموال یتیمان دستورات مختلفی به ایشان داده شد. یتیمی هست، یک ارثی دارد و حالا به سن بلوغ رسیده است. پس منظور از اینجا نه اینکه با بچۀ 4 سالۀ یتیم ازدواج کنید. یعنی یتیمی که به سن بلوغ رسیده و مثلاً زمینی یا پولی دارد، اگر شما آدمی نیستید که تقوا داشته باشید و حالا چون همسرش هستید ممکن است بخواهید مالش را بالا بکشید، با او ازدواج نکنید. از جمله شواهدی که تفسیر فوق را راجع به این آیه روشن می‌سازد آیۀ 127 همین سوره است که در آن آیه صریحاً مسألۀ رعایت عدالت در مورد ازدواج با دختران یتیم را ذکر کرده است. «وَ یسْتَفْتُونَكَ فِی النِّساءِ قُلِ اللَّهُ یفْتیكُمْ فیهِنَّ وَ ما یتْلى‏ عَلَیكُمْ فِی الْكِتابِ فی‏ یتامَى النِّساءِ اللاَّتی‏ لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الْوِلْدانِ وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْیتامى‏ بِالْقِسْطِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِهِ عَلیماً» - از تو دربارۀ حكم زنان سؤال مى‏كنند بگو: «خداوند دربارۀ آنان به شما پاسخ مى دهد: آنچه در قرآن دربارۀ زنان یتیمى كه حقوقشان را به آنها نمى‏دهید، و مى‏خواهید با آنها ازدواج كنید، و نیز آنچه دربارۀ كودكان صغیر و ناتوان براى شما بیان شده است، (قسمتى از سفارشهاى خداوند در این زمینه مى‏باشد و نیز به شما سفارش مى‏كند كه) با یتیمان به عدالت رفتار كنید! و آنچه از نیكی‌ها انجام مى‏دهید خداوند از آن آگاه است (و به شما پاداش شایسته مى‏دهد) - یتامی النساء یعنی زنان یتیم. در مورد زنان یتیم که (اللاَّتی‏ لا تُؤْتُونَهُنَّ) هنوز با ایشان ازدواج نکرده اید، یا ازدواج کرده اید و حقوقشان را پرداخت نکرده اید «اللاَّتی‏ لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ» و دوست دارید با این دختر یتیم ازدواج کنید، در این مورد خداوند می‌خواهد به شما فتوا بدهد؛ فتوایش این است که می‌فرماید با اینها باید به قسط رفتار کنید. ولی در این آیه هیچ حرفی از اموال یتیم نبود. فقط قسط که یک مرتبه برتر از عدالت است را در موردشان رعایت کنید. 🌱خلاصۀ بیان تفسیر نمونه این شد که اگر می‌ترسید که در مورد دختر یتیمی که به بلوغ رسیده و مالی دارد، عدالت را رعایت نکنید و در اموالش تصرف کنید، حالا به زور یا قدرتی که دارید و یا هر علت دیگر، اینجا یک جملۀ حذف شده و در پرانتز دارد «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیتامى‏(فلاتنکحوهن) فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَیمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا» پس چه کار کنید؟ و انکحوا مثلاً با غیر از این. در حالی که این هیچ معنای محصَّلی به دست ما نمی‌دهد. برای این‌که این بحث خوب روشن شود، باید این نکاتی را که عرض می‌کنم خوب به هم متصل کنید ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 ✅ ارتباط مال یتیم با تعدد زوجات قبل از این آیه، در آیۀ دو سوره نساء می‌فرماید که اموال یتیم را کامل به او بدهید: «وَ آتُوا الْیتامى‏ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبیثَ بِالطَّیبِ وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى‏ أَمْوالِكُمْ إِنَّهُ كانَ حُوباً كَبیراً» - و اموال یتیمان را (هنگامى كه به حد رشد رسیدند) به آنها بدهید! و اموال بد (خود) را، با اموال خوب (آنها) عوض نكنید! و اموال آنان را همراه اموال خودتان (با مخلوط كردن یا تبدیل نمودن) نخورید، زیرا این گناه بزرگى است! - و لا تتبدلّوا الخبیث بالطیب، برخی گفته اند خبیث را با طیب تبدیل نکنید. یعنی اموال خوب آنها را برندارید و اموال خبیث خودتان را بدهید. یعنی چیزی که مثلاً مرغوب تر است (مثلاً یک قطعه زمینی است که قسمت جلوی آن حاشیه دارد) برای خودت برداری آن دیگری را بدهی. اما این با ادبیات آیه جور در نمی‌آید. تبدل دو مفعولی است. «تتبدلوا» یک چیز را با چیز دیگر بدل کردن است. آنچه را که می‌دهد با «باء» می‌آورند. «ولا تتبدلو الکفر بالایمان» یعنی ایمان ندهید کفر بگیرید؛ نه اینکه کفر ندهید ایمان بگیرید. با دقت در ادبیات آیه می‌بینیم که باء بر سر آن چیزی می‌آید که انسان می‌دهد. طیب می‌دهی و خبیث می‌گیری. یعنی گرچه آن مال یتیم خیلی مرغوب و خوب به نظرت می‌آید اما مانند نجاستی ااست که کل مالت را خبیث می‌کند. مال خودت گرچه نامرغوب باشد اما طیب و پاکیزه است. پس خبیث و طیب در اینجا، خبیث و طیب معنوی است؛ یعنی خبیث را نگیرید و طیب به ایشان بدهید. دیگر اینکه و لا تأکلوا أموالهم إلی أموالکم؛ مال آنها را ضمیمه به اموال خودتان نکنید. اینجا باز نکته‌ای دارد. این توضیح همان قسمت اول است؛ وقتی که می‌گوییم مالش را کامل بپردازید یعنی چیزی از مال او را به سمت خودت نکشان. اینکه چرا تکرار آورده، نکته‌ای دارد. بعد می‌فرماید: إنه کان حوبا کبیرا این گناهی است بسیار بسیار بزرگ. خب بعد از این آیه است که آیۀ سه می‌آید. در تفسیر نمونه آمده است: «به دنبال دستوری که در آیۀ قبل برای حفظ اموال یتیم داده شده، در این آیه به یکی دیگر از حقوق آنها اشاره می‌شود که اگر می‌ترسید به هنگام ازدواج با دختران یتیم رعایت حق و عدالت را دربارۀ حقوق زوجیت و اموال آنان ننمائید از ازدواج با آنها چشم بپوشید و به سراغ زنان دیگر بروید. با توجه به آنچه گفته شد تفسیر آیه کاملاً روشن است و پاسخ این سؤال که چرا آغاز آیه در مورد یتیمان و پایان آن درباره ازدواج است و این دو ظاهراً با هم سازگار نیست روشن می‌گردد. زیرا صدر و ذیل آیه هر دو دربارۀ ازدواج است، منتها در آغاز می‌گوید اگر نمی‌توانید ازدواج با یتیمان را با اصول عدالت بیامیزید چه بهتر که از آنان صرفنظر کنید سپس به سراغ زنان غیر یتیم بروید. گرچه مفسران در این زمینه سخن بسیار گفته اند...» ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
☘️ یبوست در مکتب طب سنتی ایران4 ☘️ نظرات مختلفی در خصوص زمان دفع در کتب طب سنتی بیان شده است . بعضی از اطبا زمان متوسط جهت خروج مدفوع را دوازده ساعت بعد از تناول غذا گفته اند که البته برحسب قوت و ضعف مزاج فرد در بعضی فراد کمتر و یا بیشتر طول میکشد . ☘️ خصوصیات براز طبیعی : حکمای طب سنتی در تعریف اجابت مزاج ، خصوصیاتی برای براز طبیعی ذکر میکنند که در جدول نمایش داده شده است . موارد ذکر شده را میتوان با نوع در تقسیم بندی شکلی مدفوع بریستول مطابق دانست . ☘️ علل یبوست در طب سنتی : در طب سنتی از یبوست با عناوینی مانند حصر ، قبض شکم و اعتقال بطن نام برده شده است و قولنج نوع خاصی از یبوست است که همراه با درد میباشد . علل پیدایش یبوست یا در خود قولون میبشد و ی در خارج قولون بوده و بر آن تاثیر میگذارد . ☘️ عوامل موثر در روده (قولون) : 1. مصرف اغذیه یابس یعنی موادی که کیفیت خشکی را در روده افزایش میدهند مانند بلوط ، برنج ، تخم مرغ نیمرو ، میوه به گس مزه ، ذرت ،سیب ترش و ... 2. مصرف داروهایی مثل مخدرهای افیونی که بر مدفوع اثر گذاشته و آنرا خشک میکند . 3. ضعف قوه دافعه در روده ها که متعاقب مصرف مخدره یا حبس مدفوع یا کمیِ مدفوع ایجاد میشود . 4. از بین رفتن حس روده ها به سبب سوءمزاج سرد شدید که نتیجه آن ماندن طولانی مدفوع در روده ها و متعاقباجذب رطوبت آن میباشد . 5. کمیِ ریزش صفرای لازم برای تحریک عمل دفع . 6. کمیِ خوردن و آشامیدن . در این حالت بدن بدلیل نیاز به تامین نیازهای ضروری خود ، دفع را کاهش میدهد . 7. گرمی مزاجِ کل بدن یا کبد ، که باعث از بین رفتنِ رطوبت روده ها و حتی در مواردی در معده میشود و موجب خشکی مدفوع میگردد ادامه دارد .... 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 🌱تعدد زوجات، اصل اولیه نیست یکی این‌که طرح بحث تعدد زوجات به عنوان یک موقعیت ثانویه است. اگر اصل اولیه باشد یعنی اگر اصل با تعدد زوجات می‌بود، باید به عنوان یک مطلب اولیه بیان می‌شد. اگر لسان آیه این بود که مثلاً «یا ایها الذین آمنوا انکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع فان خفتم ان لا تعدلوا فواحدة» در این صورت که ابتدا به ساکن امر به تعدد شده است اصل اولی تعدد می‌شود و اگر کسی عدالت نداشت بحث به سمت تک همسری می‌رود. اما لسان آیه این نیست. لسان آیه در حل و فصل قضیۀ قبلی است؛ که می‌فرماید و ان خفتم ان لا تقسطوا. این فانکحوا و امر به نکاح متعدد، در جواب یک شرط آمده است. یعنی اگر آن شرط محقق شد این کار را بکنید؛ لسانِ اگر آنگاه است. یعنی اصل اولیه و جریان عادی این قضیه، این نیست، پس اگر شرط محقق شد امر به تعدد زوج نیز محقق می‌شود. می‌گویند اگر هوا گرم بود کولرها را روشن کنید؛ اگر خیلی تاریک شد برق‌ها را بزنید. اصل اولیه یعنی چه؟ یعنی حالت طبیعی جاری اجتماعی. 🌱موقعیت جغرافیایی بحث تعدد زوجات در قرآن مطلب دوم اینکه بحث تعدد زوج در یک موقعیت جغرافیایی مطرح شده است. موقعیت جغرافیایی تعدد زوج در بستر چه بحثی است؟ در بستر بحث یتیمان. آیۀ قبلش هم راجع به یتیم است، این آیه هم راجع به یتیم است، آیه بعدش چیست؟ «وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَی‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنیئاً مَریئاً» - و مهر زنان را (بطور كامل) بعنوان یك بدهى (یا عطیه،) به آنان بپردازید! (ولى) اگر آنها چیزى از آن را با رضایت خاطر به شما ببخشند، حلال و گوارا مصرف كنید! - یعنی این بحث ازدواج را خداوند در بستر بحث یتیم قرار داده است. این دو تا نکته دارد. نکته اول: بحث تقوا در مورد افراد ضعیف و زیردست است. یعنی همان‌طور که افراد می‌توانند به یتیم به خاطر حالت یتیم بودن و ضعیف بودنش ظلم کنند، در مورد زنان هم خداوند اینگونه قرار داده است. اتَّقُوا اللَّه در این دو مورد. نکته دوم اینکه باید ازدواج در این فضا معنا پیدا کند؛ یعنی در حالت‌های ثانوی. 🌱 پس نکته اول اینکه اصل اولیه بر تک همسری است. همچنین اصل اولیه بر ازدواج دائم است نه موقت؛ و آن هم باز از همین سوره استخراج می‌شود. در ادامۀ بحث کنیز آمده است «...ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُم...» این ازدواج برای کسی است که می‌ترسد به فساد کشیده شود. ولی ازدواج دائم که برای این نیست، بلکه سنت پیغمبر صلی الله علیه و آله است. پیامبر که معاذ الله خودشان خوف خطا و به گناه افتادن نداشتند. ازدواج اثر پایدار در رشد معنوی دارد. بحث کنیز و ازدواج موقت در ادامۀ هم آمده است. یعنی ایندو برای زمانی است که فرد دسترسی به ازدواج دائم ندارد. اینها بدل ازدواج دائم است برای خوف خطر. کسی که خوف به گناه افتادن ندارد ازدواج موقت و کنیز داشتن برایش فی نفسه استحبابی ندارد. 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 🌱 بستر طرح تعدد زوجات عمدۀ هنر یک مدیر قوی چه نوع مدیریتی است؟ در چه مواقعی است؟ در مواقع عادی و جاری یا در مواقع پیشامد بحران ها؟ هنر یک مدیر برجسته در سامان دادن بحران‌هایی است که در جامعه پیش می‌آید. اول این‌که میزان مرگ و میر پسرها از بدو تولد تا رسیدن به بلوغ، معمولاً از دخترها بیشتر است. دوم اینکه در سنین باروری و کارآیی، باز مرگ و میر پسرها بیشتر است. سوم، سن امید به زندگی یا سن توقع زنده ماندن، در مردان از زنان کمتر است. چهارم اینکه حوادث بنیان کنی که مرگ آمد است خصوصاً جنگ، بیشتر مردان را از بین می‌برند. این نکته را هم به همۀ این‌ها اضافه کنید که گاهی در برخی نقاط، موالید دختر یک درصد کمی بیشتر از موالید پسر است؛ این را با گیتاشناسی کشورها نگاه کنید. در چنین شرایطی یک دفعه در یک مملکتی تعداد دختران یا خانم‌های در سن ازدواج، به مقدار زیادی بیشتر از مردان می‌شود. در این شرایط برای جامعه چه باید کرد؟ در مواقع عادی که تقریباً یک نسبت مساوی دارند هیچ؛ در بحران‌ها باید چه کرد؟ این یکی از موارد بحرانی است. موارد دیگری هم هست که بحران‌های شخصی است، که راجع به بعضی از زنان و بعضی از مردان است؛ آن‌ها را دیگر وارد نمی‌شویم. آن چیزی که عمومی‌تر است همین است. مثلاً جنگی برپا شده و پانصد هزار نفر کشته شده اند. پانصد هزار خانم بیوه شده اند. چکار کنیم؟ ادامه دارد @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نظام فکری آیت الله شهید مطهری ره.pdf
1.19M
📖محتوای درس نظام فکری آیت‌الله شهید مطهری ره استاد حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین میثم قاسمی @qom_khamenei_ir 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این روایت عجیب را حتما بشنوید در قیامت مومنان را سوی بهشت میکشند التماس دعا 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹 🆔@hekmatemotahar1
💠امام سجاد(علیه اسلام) فرمود: سه حالت و خصلت در هر یک از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش الهى مى باشد و از سختى ها و شداید صحراى محشر در امان است: اوّل آن که در کارگشائى و کمک به نیازمندان و درخواست کنندگان دریغ ننماید. دوّم آن که قبل از هر نوع حرکتى بیندیشد که کارى را که مى خواهد انجام دهد یا هر سخنى را که مى خواهد بگوید آیا رضایت و خوشنودى خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او مى باشد. سوّم قبل از عیب جوئى و بازگوئى عیب دیگران، سعى کند عیب هاى خود را برطرف نماید. 🆔@hekmatemotahar1
🌸 درسی از سیدالساجدین(ع): دعا همراه با عمل اجتماعي "لقد کان علی بن الحسین(ع) یمُرُ علی المدره فی وسط الطریق فینزِل عن دابته حتی یُنحّیها بیده عن الطریق" 🌸 يعني "هرگاه امام سجاد(ع) از راهی می گذشت وقتی درمیان جاده کلوخی می دید از مرکب خویش پیاده می شد و آن را با دست خود از وسط راه برمی داشت و آنگاه بر مرکب خود سوار شده به راه خود ادامه می داد." (بحار،ج۷۲: ۵۰) 👈🏼 اگر امام سجاد (ع) اهل دعا و سجده است اما در كنار آن، تحمل ديدن كلوخي را نيز در ميان راه مردم ندارد و بي اعتنا از كنار آن نمي گذرد، بلكه متواضعانه در رفع آن مي كوشد. 🌼 ميلاد امام زين العابدين (ع) بر همگان مبارك. 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 👌🌱 راهکارهای حل بحران 1- یک راهش این است که به این دختران و خانم‌های بیوه بگوییم صبر کنید. آیا صبر کن معنا دارد؟ تا کی صبر کند؟ فرض کنید یک دفعه موالید پسر پانصد هزار تا بیشتر از دختران شود. بگوییم تا حصول چنین شرایطی صبر کن! این خانمی که 30- 25 سالش است اگر بخواهد با این آمار تازه اضافه شده به جامعه، یعنی با بچۀ تازه به دنیا آمده ازدواج کند، تا سن ازدواج آنها برسد، این خانم 60- 50 سالش می‌شود. تا کی صبر کند؟ مگر می‌شود انسان به جامعه تزریق کرد؟ این اولاً. ثانیاً آیا این «صبر کن» انسانی است؟ چون همۀ بحث ازدواج که بحث جنسی‌ نیست؛ بحث عاطفی‌اش، بحث حمایت‌های اجتماعی‌ و حمایت‌های خانوادگی ‌است، بحث مشکلات روحی- روانی‌اش است. مثل این‌که ما یک عده‌ای سر سفره نشسته، غذا خورده ایم و سیریم. به یک نفر که آن‌جا ایستاده و گرسنه است، بگوییم تو صبر کن. افرادی که بهره‌مند شده باشند اگر به دیگرانی که گرسنه‌اند و نیاز دارند بگویند صبر کن، این کاملاً غیر انسانی است. ثالثاً این «صبر کن» یعنی عملاً باب فساد را باز کردن. واقعیت ملموس جامعه نشان می‌دهد که معمولاً نمی‌توانند صبر کنند. پس این یک راه که بگوییم صبر کن. 2- راه دوم چیست؟ این است که بگوییم شما از هر راهی که دوست داری برو خودت را تأمین کن؛ که این دیگر چاه است. این‌ هم خودش، هم خانواده‌اش و هم جامعه را آتش زدن است. خودکشی و دیگر کشی!! خانواده‌های سالم دیگر را هم آتش می‌زنند. برای مثال در جامعۀ خودمان هم این مسأله هست که آقا دارد با خانواده اش زندگی‌ می‌کند، این خانم سر راهش سبز می‌شود؛ حالا به هر کیفیتی. یا به نامشروع یا مثلاً ازدواج موقت. خانواده‌ای با دروغ اساسش بنا می‌شود. به خانمش زنگ می‌زند که من برای مأموریت به اصفهان می‌روم. در حالی که با خانم دومش برای گردش به شمال می‌رود. و خانه‌ای که با دروغ بنیانش نهاده شد دیگر هیچ خیری در آن نیست، هیچ خیری. یعنی این دو تا، هم به خودشان لطمه می‌زنند هم به همۀ خانواده‌هایی که فعلاً سیرند و گفتند تو صبر کن. وقتی به او بگویم صبر کن، شاید نتیجه اش این باشد که از من دزدی ‌کند. فرض این است که این‌ها نیاز دارند. امکان رفع نیازشان چگونه است؟ یک راهش این است که بگوییم تو اصلاً خودت را سرکوب کن! مگر می‌شود نیاز را سرکوب کرد؟ مگر می‌شود نیاز عاطفی و روحی- روانی‌اش را سرکوب کند؟ حتی مگر می‌شود نیاز جسمی‌اش را سرکوب کند؟ 3- راه سوم چیست؟ این که بگوییم حداقل مشروع باشد؛ یعنی ازدواج موقت!! ازدواج موقت با چه کسی؟ با افراد مجرد یا متأهل؟ این همان چیزی است که از آن فرار می‌کردند. ازدواج با فرد مجرد باعث می‌شود افراد بی مسؤولیت شوند. افراد مجردی که با ازدواج موقت آشنا می‌شوند نوعاً دیگر زندگی جمع کن نیستند و زیر بار مسؤولیت یک زندگی نمی‌روند. آفت دیگرش این است که فرد تنوع طلب می‌شود. به همین دلیل است که خداوند اصل را بر ازدواج موقت قرار نداده است. ازدواج موقت به شرط اضطرار است. آسیبی که به دختر وارد می‌شود، مبتلا شدن به اضطراب و استرسی است که ناشی از آیندۀ مبهم و نامشخص است. می‌گوید خب من الان صیغه شدم، ده سال دیگر چه می‌شود؟ چهل سالم که شد چطور؟ چه کسی به من نگاه می‌کند؟ تازه نیازها مگر فقط نیاز مالی و نیاز جسمی است؟ نیاز روحی- روانی‌ام را چه کار کنم؟ بچه که می‌خواهم چه کار کنم؟ و... 4- راه چهارم چیست؟ این است که افراد باتقوا بیایند این خانم‌ها را سرپرستی کنند؛ متأهل باتقوا. با تقوا یعنی این که عدالت را رعایت می‌کند. یعنی زندگی اولش فدا نمی‌شود، آسیبی به آن نمی‌رسد، دومی را هم فدای اولی نمی‌کند. ضمناً امکان این سرپرستی را دارد؛ هم امکان روحی‌ و هم امکان مالی‌، و هم سایر شرایطی که باید داشته باشند. این‌ در حقیقت یک روش برای حل بحران‌های اجتماعی و مشکلات خانواده‌ها است. 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1