💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅موقعیت ملکوتی معصوم، قابل قیاس با ما نیست
حضرت امیرالمومنین علیه السلام در زمان حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها، همسر دیگری نداشتند، چون کسی کفو حضرت زهرا سلام الله علیها نبود. حضرت زهرا سلام الله علیها چنان عظمت ملکوتی دارد که قابل قیاس با هیچ زنی نیست. به همین خاطر خداوند وقتی که حضرت زهرا سلام الله علیها را در قرآن مطرح میکند چنان حریمی برای حضرت زهرا سلام الله علیها گرفته که در کل قرآن بیسابقه است. از اول قرآن تا آخر قرآن هرجا بحث بهشت مطرح میشود حتماً یکی از نعمتهایی که یاد میکند حورالعین است، حتی وقتی مختصر مطرح میکند. اما در سورۀ انسان هفده آیه نعمتهای بهشتی را مطرح کرده است. چیزهای بینظیر هم گفته، اما لب بسته و اصلاً از حورالعین صحبتی نکرده است. خداوند برای حضرت زهرا سلام الله علیها حریم میگیرد. بحث عشق نیست، بحث ملکوت فوقالعادۀ یک خانم است که از کل هستی رد شده است و با وجود او جایی برای کس دیگری نیست.
بحث این نیست که اگر عشق باشد نمیتوان کس دیگری را گرفت. اصلاً این حرف غلط است. رسول خدا صلی الله علیه و آله به همۀ همسران خود عشق هم داشتند؛ یک هزارم عشقی که پیامبر صلی الله علیه وآله به یکی از همسرانشان داشتند معادل است و بلکه بیشتر است از عشق همۀ ما به همسرانمان. ما خودمان را با چه سطحی داریم مقایسه میکنیم؟ موقعیت ملکوتی فوق این حرفهاست. ما از ملکوت سر در نمیآوریم.
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
#حدیث
🔶 حضرت محمد(ص): افضل اعمال امت من انتظار فرج و ظهور امام زمان علیه السلام است.
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅علت مقاومت در مقابل حکم خداوند
هر کس به مقتضای سطح ادراک و تشخیص و احساس خودش، یک نوع مقاومتی در نوع بحثها دارد و این طبیعی است. همچنین کسی که مثلاً در این فضا آسیبی دیده یا شنیده به طور طبیعی یک مقاومت هایی دارد. معمولاً نسبت به آن چیزهایی که برایمان حل نمیشود یک نوع مقاومت داریم. منافع انسان که بهم بریزد، چیزی را نمیپذیرد.
علت و ریشۀ این مقاومت میتواند در اجتماع باشد. ولی این را هم قبول داریم که این حکم در جامعه فرهنگ سازی نشده است. احکام و ضوابطش را هم مشخص نکره ایم. چارچوب فرهنگی، علمی، اجتماعی، روحی و عاطفی این مسأله هم مشخص نشده است. به همین دلیل که
این بحث در جامعه تعریف نشده است، نتوانسته عملیاتی شود. باب این بحث سال هاست که بسته شده است
همچنین علت این همه مقاومت میتواند این باشد که افراد بیتقوایی، زندگیشان را به خاطر هوسبازی خودشان آتش زده اند. یک درصد انسانهای باتقوای جامعه هستند که زندگی را آتش نزده و آسیب نمیرسانند. میدانند چه باید انجام بدهند که فرد در خانه احساس حقارت نکند؛ چه اولی و چه دومی، احساس وازدگی نکند؛ یعنی این تقوا را دارند که تمایلاتشان را بروز ندهند، حتی اگر یکی را بیشتر دوست دارند
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
✅ منتظران واقعی
💠 استاد نخاولی (مد ظله العالی):
🌸 یاران امام زمان (علیه السلام) مؤمنان نیستند، بلکه صالحاناند.
🌸 آن کسی که میخواهد خودش و دیگران را اصلاح کند، چنین فردی منتظر امام زمان (علیه السلام) است؛ و اگر کسی چنین نباشد، یک منتظر خیالی بیش نیست! خیلی از افراد به صورت خیالی منتظر امام زمان (علیه السلام) هستند، و در خیالاتشان منتظرند!
#در_محضر_استاد
🌷 اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم...
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅درخواست خداوند از مبلغین دین در آیۀ تبلیغ
عهدی با خدا ببندیم که حرف او را بزنیم و دنبال تعریف و تمجید افراد و جذب مشتری برای خود نباشیم. اساساً خداوند از مبلغین که رفته اند دین یاد بگیرند و در رأس این مخروط، عالمان دین و رهبران الهی، همین را خواسته که صحیح و درست بفهمند و درست و کامل تبیین کنند.
آیۀ تبلیغ نکات عجیبی بیان میکند که رسالت عالمان مبلغ را بیان میکند. میفرماید رسالت دارند که حرفهای من را صریح و شفاف و کاملاً دقیق به مردم برسانند. آیه اش اینست:
«الَّذینَ یبَلّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یخْشَوْنَهُ وَ لا یخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى بِاللَّهِ حَسیباً»
- (پیامبران پیشین) كسانى بودند كه تبلیغ رسالتهاى الهى مىكردند و (تنها) از او مى ترسیدند، و از هیچ كس جز خداوند بیم نداشتند و همین بس كه خداوند حسابگر (و پاداشدهنده اعمال آنها) است! -
در این آیه بیان میکند که در تحقق ارزشهای الهی، مطمئناً به مذاق بعضی خوش نمیآید. نباید از جوّ اجتماع ترسید. فقط از خداوند باید حساب ببریم. من موظف نیستم که «به به»ها را به سمت خودم جذب کنم؛ آن وقت عبد نفس خودم میشوم. این خیلی عجیب است که بعد از یَخشَونَه دوباره با تأکید بیشتری میفرماید وَ لا یخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ، یعنی یخْشَوْنَهُ را با یک لسان دیگر تکرار کرده. به هیچ وجه تحت تأثیر جو اجتماعی نباید قرار گرفت. ملاحظۀ هیچ کس را نباید کرد؛ هیچ کس. مبلغان دین همیشه باید این را مدنظر داشته باشند که وَ كَفى بِاللَّهِ حَسیباً، که خداوند حساب و کتاب کننده است و خداوند برای این کار کافی است. یعنی کافی است شما فقط یک نفر را راضی کنی. این امنیت خاطر هم میآورد؛ اینکه این کار مرضی خداوند است. حالا همه نپذیرند، خب نپذیرند. در زمان آقا رسول اکرم صلی الله علیه و آله، دو تا از قبیلههای بزرگ (که اگر اینها مسلمان میشدند خیلی فضا تغییر میکرد) آمدند به پیامبر گفتند که ما به شما ایمان میآوریم؛ اما برای پیامبر شرط گذاشتند. سه تا شرط گذاشتند که اگر پیامبر آن شرطها را میپذیرفت محبوب آنها میشد؛ حضرت فرمود نه، چنین شرطی را قبول نمیکنم. همه فاتحۀ آدم را بخوانند، خب بخوانند. اساساً کسی که دل همه را به دست بیاورد ازلحاظ شخصیتی آدم سالمی نیست. آقا امام صادق علیه السلام این روایت را خیلی صریح میفرماید:
«و فی المجالس عن الصادق علیه السلام: انّ رضى الناس لا یملك و ألسنتهم لا تضبط و كیف تسلمون ممّا لم یسلم منه أنبیاء اللَّه و رسله و حجج اللَّه ألم ینسبوا نبینا محمداً صلّى اللَّه علیه و آله انّه ینطق عن الهوى فی ابن عمّه علی علیه السلام حتّى كذّبهم اللَّه فقال وَ ما ینْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحى»
- امام علیه السّلام فرمود: رضایت مردم را نمىتوان بدست آورد، زیرا زبانهاى آنها قابل ضبط نیست و هر چه بخواهند مىگویند. شما چگونه مىتوانید از دست و زبان مردم سالم بمانید در صورتى كه پیامبران هم از آن سالم نماندند و حجتهاى خداوند از زخم زبانها آسوده نبودند. مگر آنها رسول خدا را متهم نكردند كه از روى هوى نفس پسر عموى خود على را به عنوان رهبر معرفى كرده تا آنجا كه خداوند آنها را تكذیب كرد و فرمود: پیامبر از روى هوای نفس سخن نمىگوید و هر چه اظهار مىكند از وحى مىباشد -
ادامه دارد
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گردشان به هوای دیار ما نرسد...
🎬 برگرفته از جلسه ۹۹.۱.۲۰
#در_محضر_استاد
#کلیپ_صوتی
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
✨مسئله ظهور، بیش از آن که شباهت داشته باشد به انفجار یک دمل، شباهت دارد به رسیدن یک میوه، یعنی اگر ایشان تاکنون ظهور نکرده است، نه فقط به خاطر این است که گناه کم است، بلکه دنیا به آن مرحله قابلیت نرسیده است ولهذا در روایات شیعه زیاد می بینید که هر وقت آن اقلیت ۳۱۳ نفر پیدا شد امام ظهور می کند. هنوز همان اقلیت ۳۱۳ نفر- کمتر یا بیشتر- وجود ندارد، یعنی زمان باید آن قدر جلو برود که از یک نظر هر اندازه فاسد شود از نظر دیگر آنهایی که می خواهند حکومت را تشکیل بدهند و به تبع و در زیر لوای ایشان زمامدار جهان شوند پدید آیند . هنوز چنین مردان لایقی در دنیا بوجود نیامده اند.
🖌استاد شهید مطهری، کتاب مهدویت ص ۱۲۰
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
🌹 مهمترین اعمال نیمه شعبان🌹
#نیمه_شعبان
اَلـــلّهُمَّ ؏َجِلْ لــــِوَلیـــِکَـــ الْفـــَرَجْ
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
☘️یبوست در مکتب طب سنتی ایران6
☘️ تجویز داروهای ملین :
استفاده از داروهای ملین جهت تلیین شکم نیز از روش های درمان یبوست میباشد . در کتاب مخزن الادویه ، ملین چنین تعریف شده است که داروئی است که به اخلاط و رطوبات موجود در روده ها میچسبد و آنها را دفع میکند مانند فلوس و ترنجبین و شیرخشت و آلوبخارا و تمرهندی . بعضی از آنها مانند فلوس باید همراه مصلح مصرف شوند تا از چسبندگی به روده و ایجاد زخم جلوگیری شود و مصرف پره های فلوس با آب جوش و روغن بادام شیرین شبها قبل از خواب یکی از درمانهای ساده جهت برطرف نمودن یبوست است .
☘️ همچنین شیرخشت همراه با روغن بادام ، شبها از مواردی است که برای درمان یبوست تجویز میشود . استفاده از مربای آلو خشک نیز در روان کردن شکم تاثیر دارد . ممکن است لازم باشد ابتدا روده ه تخلیه شده و سپس اقدامات دیگری انجام شود . بنابراین حقنه یا تنقیه روده ها با داروهای متناسب با علت یبوست و در برخی موارد مصرف مسهلات به صورت شیاف توصیه میشود .
☘️ لذا با توجه به سبک زندگی امروزی مردم جامعه که غذاهایی مانند برنج ، فست فود و بطور کلی غذاهای سریع آماده پذیر مانند ماکارانی بعنوان عامل تولید اخلاط فاسد و غذاهای سرخ شده که عامل تشدید یبوست هستند ، سهم عمده ای از غذای مصرفی روزانه آنها را تشکیل میدهد ، اصلاح سبک زندگی و کاهش استفاده از غذاهای مذکور میتواند هم در پیشگیری وهم در درمان یبوست موثر باشد .
#طب_سنتی
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
✅ هنر و جذابیت اسلام در چیست؟
شاید برای بعضی این سؤال پیش بیاید که روح و لطافت دین کجاست؟ معنای روح دین یعنی چه؟ آیا روح دین یعنی فقط مسائل عاطفی؟! اگر این باشد که بوداییها هم زیبایی، قوت، جذابیت، مهربانی، نوع دوستی، عشق و صلح را دارند. ادیان دیگر هم حرفهای قشنگ و جالب و انسانی دارند. اینطور نیست که ادیان دیگر همه هیولا باشند. هنر اسلام و مزیت فوق العادۀ آن بر مکاتب دیگر، در این است که همۀ اینها را به هم دوخت و دوز کرده؛ اخلاقش را به احکامش پیوند زده، همۀ آنها را به عقایدش دوخته است و از هم جداشدنی نیستند. ما به واسطۀ این جنبۀ اجتماعی، وارد آیه شدیم. این نکته را بیان نکردیم که این جنبۀ اجتماعی چه ابعاد شخصیتی پیدا میکند و چه محبتی پشت سر این حکم نهفته است! اولین باب آن حکم و محبت، به خود خانمها برمی گردد، نه به آقایان. اساساً خداوند به خانمها حساس تر است و خیلی وقتها به واسطۀ اینکه خانمها خصوصیات خاصی دارند، با ایشان خطابهای عجیبی کرده است.
«وَ اذْكُرْنَ ما یتْلى فی بُیوتِكُنَّ مِنْ آیاتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كانَ لَطیفاً خَبیراً»
- آنچه را در خانههاى شما از آیات خداوند و حكمت و دانش خوانده مىشود یاد كنید خداوند لطیف و خبیر است! -
می فرماید: خانم ها! (خطاب مستقیم به خانمهای پیغمبر است و غیرمستقیم به همۀ خانم ها)؛ در خانه هایتان آیات خدا و حکمتهای الهی را مرور کنید. اینها را بر قلب و جان خودتان مرور بدهید. عجیب است. بعد میفرماید إِنَّ اللَّهَ كانَ لَطیفاً خَبیراً. خداوند لطیف است؛ این چه ربطی به صدر آیه دارد؟ این مثل این است که بگویند این عجب میکروفن خوبی است، بعد بگویند چون کارخانۀ سازنده اش بهترین کارخانه است. باید این تکه با آن تعبیرش متناسب باشد؛ این چه تناسبی دارد؟ از آن حرفهای عجیب!! عجیب یعنی با ذهن سادۀ ما به راحتی جور در نمیآید. میفرماید شما مظهر لطف و خُبرگی خداوند هستید و برای اینکه به این مرحله از رشد نهایی تان برسید باید این کار را بکنید. لطف و خُبرگی خداوند در زنها بیشتر بروز دارد. به همین خاطر باید دائم این تربیت را در خودتان جریان بدهید تا به این سرحد برسید. لطافت الهی باید در درونتان متجلی بشود. خداوند خوب دوخت و دوز کرده است. اینطوری نیست که یک مدیر اجتماعیِ صرف باشد و بگوید کار ندارم که عواطف و احساسات چه میشود، هر چه پیش آید خوش آید، یا بگوید به من مربوط نیست. اتفاقاً تفاوت کار خداوند با کار دیگران دقیقاً همین است که روی جزء جزء یک موضوع مدیریت دارد. علم بی نهایت و رأفت بین نهایت است. آیا دیده اید به خاطر اینکه بخواهد کاری انجام بدهد و شخصیتها را له کند، افراد را بیچاره کند؟ این کارِ ما مصیبت زده هاست، چون قادر نیستیم یا عقل مان آنقدر نمیکشد، همۀ راه حلها و تدبیرها را بلد نیستیم یا آن دلسوزی لازم را نداریم.
ادامه دارد...
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
🌟انتظار فرج و آرزو و امید بستن به آینده دو گونه است؛ انتظاری که سازنده و نگهدارنده است، تعهدآور است، نیروآفرین و تحرک بخش است، به گونه ای که می تواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود؛ و انتظاری که گناه است، ویرانگر است، اسارت بخش است، فلج کننده است و نوعی اباحه گری است.
این دو نوع انتظار فرج، معلول دو نوع برداشت از ظهور عظیم مهدی موعودعلیه السلام است؛ و این دو نوع برداشت از دو نوع بینش درباره دگرگونی ها و تحولات تاریخی ناشی می شود.
📚استاد شهید مرتضی مطهری، مهدویت، ص۱۷۵-۱۷۶
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شکایت بردن به خداوند یا به غیر خداوند؟!
🌸 در محضر حجة الاسلام استاد نخاولی (مد ظله العالی)
📌 فرمایشات ۹۹/۱/۱۰
#نگرشی_دیگر_به_بلاها
#در_محضر_استاد
🌷 اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم...
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
در بیان مبحث تعدد زوجات بودیم. در قسمت قبل هنر و جابیت اسلام در احکام را مرور کردیم .
✅مرز کفر و ایمان
انسان باید مراقب باشد این مرزهای ظریف نامناسب، در وجودش جریان پیدا نکند چون جامعه خیلی گرفتار است. قرآن میفرماید که خیلیها با دین همراهند اما تا آنجا که تشخیص اولیۀ خودشان همراهی میکند. آنجا که میلشان به این قضیه نباشد، یا فکرشان نکشد، یا فکرشان به عکس یک موضوع راهنمایی کند، میگویند نه، این چیز مطلوبی نیست. قرآن میفرماید مراقب باشند اینها حالت کفر است.
«...أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتابِ وَ تَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یفْعَلُ ذلِكَ مِنْكُمْ إِلاَّ خِزْی فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یوْمَ الْقِیامَةِ یرَدُّونَ إِلى أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ»
-... آیا به بعضى از دستورات كتاب آسمانى ایمان مىآورید، و به بعضى كافر مىشوید؟! براى كسى از شما كه این عمل (تبعیض در میان احكام و قوانین الهى) را انجام دهد، جز رسوایى در این جهان، چیزى نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار مىشوند. و خداوند از آنچه انجام مىدهید غافل نیست -
می فرماید که آیا شما به بعضی قسمتهای دین و الزامات، ایمان دارید و بعضی را کنار میگذارید؟ بعد میفرماید این روحیه اگر در آدم شکل بگیرد بدبختی دنیایی و آخرتی برای انسان خواهد آمد. در سوره نساء میفرماید یک چنین روحیهای مساوی با کفر محض است.
«إِنَّ الَّذینَ یكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یریدُونَ أَنْ یفَرِّقُوا بَینَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یریدُونَ أَنْ یتَّخِذُوا بَینَ ذلِكَ سَبیلاً أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّاً وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِینَ عَذاباً مُهِیناً»
- كسانى كه خدا و پیامبرانِ او را انكار مىكنند، و مىخواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، و مىگویند: «به بعضى ایمان مىآوریم، و بعضى را انكار مى كنیم» و مىخواهند در میان این دو، راهى براى خود انتخاب كنند..آنها كافران حقیقىاند و براى كافران، مجازات خواركنندهاى فراهم ساختهایم -
این را قبول دارم آن را نه! و یریدون أن یتخذوا بین ذلک سبیلا، این وسط حرکت میکنند، آنهایی را که مطابقشان است مثل مرغ میچینند؛ آنهایی که مطابقشان نیست زمین میگذارند. وَ یریدُونَ أَنْ یتَّخِذُوا بَینَ ذلِكَ سَبیلاً أُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ حَقًّا الله اکبر!! میگوید اینها نیمچه مؤمن هم نیستند، تمام کافرند؛ میدانید چرا؟ چون ملاکشان خودشان بود. مؤمن یعنی چه؟ یعنی کسی که ملاکش خداوند است. کسی که اینها را چون با فکر و میلش جور در نیامد نپذیرفت، پس آنها را که پذیرفت برای چه پذیرفت؟ چون با میل و فکرش جور در آمد و شبههای راجع به آنها نداشت. پس برای همانها هم که پذیرفت، باز شاخصش میل بود که اگر این شاخص عمل میکرد و آنها مطابق میلش در نمیآمد آنها را هم نمیپذیرفت. آدم باید این را خیلی مراقب باشد.
ادامه دارد...
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
امام زمان برای چه می آیند_mixdown.mp3
1.98M
استاد نخاولی (مدظله العالی)
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 https://eitaa.com/rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
💠💠💠⚜️💠💠💠
#بررسی_شبهات_زنان
#در_محضر_استاد
#دکتر_نخاولی
در قسمت قبل مرز بین کفر و ایمان را بررسی کردیم
✅راه پیشگیری از کفر، سنجش خود و تعبد
می دانید حل و فصل کننده اش چیست؟ این که بدانم چقدر من میفهمم. همۀ ما ذهنمان را روی هم بریزیم، چقدر میفهمیم؟ همۀ هستی ذهنشان را روی هم بریزند، چقدر میفهمند؟ قرآن میفرماید همۀ ما سوی الله که پیغمبرشان هم جزء ایشان است، همۀ عقل و همتشان را روی هم بگذارند، یک سورۀ سه خطی مثل سوره کوثر را نمیتوانند بیاورند.
«أَمْ یقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ»
- آیا آنها مىگویند: «او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده است»؟! بگو: «اگر راست مى گویید، یك سوره همانند آن بیاورید و غیر از خدا، هر كس را مىتوانید (به یارى) طلبید!» -
هر چه آدم بیشتر پیش برود روحیۀ تعبدش بیشتر میشود؛ چون هر چه بیشتر پیش میرود به ضعف خودش و به عظمت این نقاش که این نقش را کشیده بیشتر پی میبرد.
خُمّ پر از باده تهی از صداست
چونکه تهی شد ز صدا پر نواست
یک خُمی را پر کنید، هر چه تکان دهید صدا نمیدهد، یک کم که تهش بماند همان هم صدا میدهد.
چرخ به این گردش دائم خموش
چرخۀ حلّاج و یک عالم خروش
چون این روحیه به شکل نامحسوس در ذهن ما به وجود میآید باید پیشگیری کرد. لذا اینها را دائم باید مرور کنیم. از کارهایی که دائم باید بکنیم این است که خودمان را بسنجیم. یک سنجش هم همین است. وقتی که آدم آن ظرفیت را نداشت، یک حرکت مختصری که انجام دهد توقع زیاد پیدا میکند؛ چه با جنبههای علمی، چه با جنبههای عملی. شش ماه مطالعه میکند نتیجه اش سه تا کتاب میشود، در حالی که دیگری چندین سال مطالعه میکند نتیجه اش یک کتاب میشود. آن یکی مطالعهای سطحی میکند اما توقع در او ایجاد میشود. همچنین جنبههای عملی؛ یک عملی انجام میدهد منتظر است که کل هستی پشتیبانش باشند. الجاهل اذا صلی رکعتین ینتظر الوحی
دو رکعت نماز میخواند دیگر منتظر است فردا جبرئیل بر او نازل شود. نوح هزار سال زحمت کشیده، یک توقع دارد که خداوند به دل بچه اش بیندازد که بیاید بالای کشتی سوار شود، اما توبیخ میشود. عرض میکند خدایا ببخش؛ و برای این قضیه استغفار میکند.
ما اگر یک ماه جایی فعالیت کنیم از کل هستی متوقع میشویم. این حرف خیلی عمیق ابن سیناست که در آخر عمرش گفته است:
تا بدانجا رسید دانش من
که بدانستمی که نادانم
خیلی اهمیت دارد؛ اگر کسی حالش این بشود تعبدش بیشتر میشود. نوعاً حکما و امثال اینها در آخر عمر، دائم متعبدتر میشدند. بخاطر اینکه خیلی عقلهای برجستهای داشتند. خدا رحمت کند مرحوم علامه تهرانی را، وقتی که پیش دکتر میرفتند مثل یک بچه دبستانی، هر چه میگفت گوش میکردند.
ادامه دارد.
🆔 @banovan_rahehagh
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸خلاصه ای از زندگی استاد شهید مرتضی مطهری
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1
35.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برخی از عوامل مؤثر در زیاد شدن صبر
🌸 در محضر حجة الاسلام استاد نخاولی (مد ظله العالی)
📌 فرمایشات ۹۹/۱/۱۰
#نگرشی_دیگر_به_بلاها
#در_محضر_استاد
🌷 اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم...
#بینش_مطهر_استان_مرکزی
🆔@hekmatemotahar1