eitaa logo
بینش مطهر استان مرکزی
263 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
692 ویدیو
62 فایل
📖شبکه ای با هدف تربیت مربیانی جهت ایجاد نظام فکری اسلام ناب محمدیﷺ 🌐آدرس: خیابان شهید رجایی،کوچه شهید موسوی(جنب پاساژ دیدار)،خانه جوان، بینش مطهر استان مرکزی ارتباط با ما: 📩 @Lindi935 پاسخ به سوالات: 🆔️ @bineshmarkazi سفارش کتاب: @Mali_binesh_markazi
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سوال: در کشورهای اسلامی دنبال روزه خوار میگردند تا شلاقش بزنند، اما دنبال گرسنه نمیگردند تا سیرش کنند. ✅جواب: مسلمانان برای فطریه، صدقه، زکات و افطار دادن به دنبال فقرا هم میگردند! ◀️کسی هم به دنبال روزه خوار نمیگردد تا شلاقش بزند آنچه مستحق مجازات است (تظاهر به روزه خواری) است نه خود روزه خواری یعنی عمد داشته باشد که بگوید من روزه خوارم! ◀️اصلا فلسفه مجازات روزه خواری رو یاد بگیریم: جلوی گرسنه غذا خوردن آنقدر زشت است که فرد مستحق مجازات میشود. 🆔@hekmatemotahar1
🎁جوایز اولین جشنواره اعتکاف🎁 📚پژوهشی در بخش های : 🔻پایان نامه 🔻مقاله 🔻کتاب 🔷تقدیر از 🎖سه اثر برتر 🎖در هر بخش هر یک به ارزش پنج میلیون ریال 📝ادبی در بخش های : 🔻شعر 🔻داستان کوتاه 🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم : 🥇نفر اول: بیست میلیون ریال 🥈نفر دوم:ده میلیون ریال 🥉نفر سوم:هفت میلیون ریال 🔻خاطره نویسی 🔻دلنوشته 🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم : 🥇نفر اول: ده میلیون ریال 🥈نفر دوم:هفت میلیون ریال 🥉نفر سوم:پنج میلیون ریال 📸هنری در بخش های: 🔻عکس 🔻تصویر سازی 🔻تایپوگرافی 🔻پوستر 🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم : 🥇نفر اول: بیست میلیون ریال 🥈نفر دوم:ده میلیون ریال 🥉نفر سوم:هفت میلیون ریال 📽چند رسانه ای در بخش های: 🔻پادکست 🔻نماهنگ(کلیپ) 🔷تقدیر از نفرات اول تا سوم : 🥇نفر اول: بیست میلیون ریال 🥈نفر دوم:ده میلیون ریال 🥉نفر سوم:هفت میلیون ریال
📌سوال: در بیشتر آیات قرآن، ضمائر مذکر استفاده شده، آیا خطاب‌های قرآن فقط به مردان است و قرآن، زن ستیز است؟ ✨تبیین شبهه: این پرسش که از لوازم همان شبهه قبلی است به‌طور خاص در مورد خطاب‌های قرآنی طرح گردیده است. در این راستا این‌گونه مطرح می‌شود که عموم خطاب‌های قرآنی به مردان صورت گرفته است، حتی در برخی جاهایی که مسائل زنان را بیان می‌کند با خطاب به مردان سخن می‌گوید. آنجایی هم که مخاطب زن‌و‌مرد قیدشده، مردان را بر زنان مقدم داشته است. مهم‌تر آنکه، وقتی زنان را مخاطب قرار می‌دهد از ضمیر غایب استفاده می‌کند درحالی‌که خطاب مردان با ضمیر حاضر است. پاسخ: برخی مطالب مطرح‌شده در پرسش قبلی در اینجا نیز جریان دارد. لکن مطلبی که باید اضافه شود آن است که؛ زبان عربی مثل انگلیسی یا فرانسه و امثال آن، ازجمله زبان‌هایی است که اصطلاحاً سوگیری جنسیتی دارد، یعنی در برخی خطاب‌ها، اسم‌ها، صفت‌ها، ضمیرها و امثال آن مذکر و مؤنث را از هم جدا می‌کند. در عربی عموماً با سه‌گونه مدلول روبرو هستیم (مذکر، مؤنث و خنثی)[7] اما با دو لفظ (مذکر و مؤنث). گاه ممکن است مدلول مذکر یا مؤنث باشد که به ترتیب از ضمیر مذکر و مؤنث استفاده می‌کنیم؛ اما درصورتی‌که مدلول خنثی یا ترکیبی از مؤنث و مذکر باشد (مثل مجموعه‌ای از زنان‌و‌مردان)، عموماً گفته می‌شود از باب تغلیب از الفاظ مذکر استفاده می‌شود. مثلاً در فارسی مجموعه مردان و زنان را «مردم» می‌گویند که از «مرد» مشتق شده است. در انگلیسی (Human) دلالت بر بشر اعم از زن‌و‌مرد دارد درحالی‌که از (Man) مشتق شده است. در مورد ضمائر نیز همین‌گونه است. ازاین‌رو گفته می‌شود اگر در قرآن از ضمائر مذکر استفاده می‌شود الزاماً به معنای مذکر بودن مدلول‌ها نیست بلکه چون ادبیات عرب لفظی برای مخاطب قرار دادن خنثی ندارد، از ضمیر مذکر برای مدلول خنثی استفاده می‌کند. نکته مهمی که بعدازاین توضیح رخ می‌نماید این است که اگر ما در کلام عرب یا قرآن کریم، با ضمیر مذکر روبرو شویم تکلیف چیست؟ از کجا بفهمیم منظور خدا از ضمیر مذکر، مخاطب مذکر است یا اینکه از باب تغلیب بوده و همه زنان‌و‌مردان را شامل می‌شود؟ به‌عنوان‌مثال اگر گفته شود «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید روزه بر شما واجب شد»؛ وظیفه چیست؟ آیا زنان می‌توانند ادعا کنند که در این آیه از ضمیر مذکر استفاده‌شده است، پس زنان تکلیف بر روزه ندارند؟ در این موضوع حداقل سه نظر مهم مطرح است.[8] نظریه اول؛ برخی قائل‌اند که هر جا ضمیر مذکر آمد، اصل بر آن است که مخاطب مذکر است و درصورتی‌که مراد قرآن شامل هردو جنس گردد بایستی قرینه‌ای را ذکر نماید. نظریه دوم؛ برخی دیگر اعتقاددارند ازآنجاکه در فرهنگ محاوره عرب، تغلیب امر رایج و غالب است، لذا اصل آن است که مخاطب چنین آیاتی هردو جنس است و اگر متکلم بخواهد آن را مخصوص یک جنس نماید بایستی قرینه‌ای بر انحصار کلامش در جنس خاص بیاورد. ازاین‌رو وقتی آیات نماز، روزه، حج، زکات، نجاسات، … نازل می‌شد، هیچ‌کس از زنان عصر پیامبر ص آن را مخصوص مردان نمی‌پنداشت و اگر بنا بود تمایزی بین زن‌و‌مرد باشد یا توهمی در اختصاص وجود داشت، به‌وسیله قرینه‌های متصله یا منفصله در قرآن و روایات توضیح داده می‌شد. بر این اساس اصل آن است که ضمائر قرآنی اگرچه مذکر باشد لکن مدلول آن فارغ از جنسیت است مگر آنکه قرینه‌ای خلاف آن وجود داشته باشد. نظریه سوم؛ هر دو نظریه قبلی در صورتی است که بپذیریم ضمائری که ما به‌عنوان مذکر می‌شناسیم واقعاً مذکر هستند. درحالی‌که برخی زبان‌شناسان اعتقاددارند، آنچه به‌عنوان ضمیر مذکر شناخته می‌شود در اصل اسامی بی‌نشان هستند که بر مدلول فارغ از جنسیت دلالت دارند، در مقابل اسم‌های نشان‌دار که مدلول دارای جنسیت را دلالت می‌کنند. مثلاً در انگلیسی (lion) واژه بی‌نشان است و به معنای شیر (فارغ از جنسیت) دلالت می‌کند. درحالی‌که (Lioness) واژه نشان‌دار و به معنای شیر ماده است. در عربی، واژه زوج واژه بی‌نشان و فارغ از جنسیت است لکن وقتی با تاء تأنیث می‌آید دلالت بر خصوص جفت مؤنث دارد. نمونه قرآنی آن آیه شریفه «انا خلقناکم من ذکر و انثی» یا آیه شریفه «انی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی» است. در این آیه‌ها به خلاف تفسیر رایجی که می‌شود، «کم» یا «عامل» ضمیر و اسم بی‌نشان است که اصالتاً فارغ از جنسیت است لذا در ادامه با «من» بیانیه جنسیت ذکر و انثی را از دل ضمیر «کم» یا «عامل» خارج می‌سازد. این امر نشان‌دهنده این است که حقیقتاً «کم» یا «عامل» مذکر نیستند بلکه ضمیر و اسم خنثی و بی‌نشان است که قابلیت اطلاق بر مذکر و مؤنث را دارد. همین استدلال در مورد دیگر آیات قرآن کریم نیز سریان دارد. ادامه دارد..... 🆔@hekmatemotahar1
ادامه پاسخ سوال: در بیشتر آیات قرآن، ضمائر مذکر استفاده شده، آیا خطاب‌های قرآن فقط به مردان است و قرآن، زن ستیز است؟ ✨اگر قرآن کریم می‌گوید: قل هو الله احد، یا کتب علیکم القصاص، ادعونی استجب لکم و … در حقیقت الفاظ بی‌نشان را به‌کاربرده است که مدلول فارغ از جنسیت را مد نظر داشته است[9] ازاین‌رو مخاطب عرب عصر پیامبر ص در رویارویی با آیات قرآن خطاب‌های بی‌نشان را شامل زنان‌و‌مردان می‌داند. اگر هم در برخی مواضع بر بیان جنسیت تأکید و تصریح می‌کند به خاطر رفع توهمی است که فضای فرهنگی جامعه اقتضای آن را دارد. ازنظر این دسته زبان‌شناسان، قاعده تغلیب برگرفته از ویژگی‌های زبان‌شناختی توصیفی نیست بلکه به‌وسیله دانشمندان ادبیات و به‌منظور توضیح و قاعده‌مند‌سازی استعمال‌های عربی بر زبان عربی تحمیل‌شده است.[10] قاعده «زیادة المبانی تدل علی زیادة المعانی» نیز می‌تواند مؤید دیگری بر خنثی بودن الفاظی که به مذکر بودن شهرت دارد، باشد. در میان لغویون و زبان شناسان قاعده لغوی شهرت دارد که بر اساس آن زیادت در حروف و مبانی کلمه را دال برزیادت در معنا می‌دانند؛ به عبارت دیگر هر زمان به حروف اصلی یک کلمه، حروف دیگری اضافه شود دلالت بر معانی فرعی جدیدی می‌کند که لفظ، در ریشه‌ی اصلی خود چنین دلالتی نداشت. به‌عنوان‌مثال در دو واژه «المرء» و «المرئة»، مشهور آن است که المرء به معنای شخص مذکر و المرئة به معنای شخص مؤنث است. درحالی‌که اگر بنا به تغلیب در مذکر باشد نبایستی الفاظ المرئة بیشتر از المرء باشد. لکن اگر معنای المرء را خنثی بدانیم، بر اساس قاعده (زیادة المبانی تدل علی زیادة المعانی)، المرئة هم دلالت‌گر بر شخص و هم جنسیت شخص است و این قاعده سریان خواهد داشت.[11] باوجوداینکه مؤیدهای فراوانی نظر اخیر زبان‌شناسان را تائید می‌کند داوری نهایی در مورد هرکدام از این نظریه‌های سه‌گانه، امری اجتهادی و مستلزم مطالعات عمیق‌تر زبان‌شناسی، لغت‌شناسی و مباحث صرف و نحو است؛ اما به‌هرتقدیر بنا بر دو نظریه اخیر، اصل بر آن است که خطاب‌های قرآنی فارغ از جنسیت هستند. حتی در مورد نظریه اول هم می‌توان گفت که تصریح قرآن به اینکه مخاطب او همه انسان‌ها فارغ از جنسیت هستند و قرآن برای هدایت همه انسان‌ها اعم از زن ومرد نازل‌شده است،[12] می‌تواند قرینه‌ای برای شمول الفاظ به‌ظاهر مذکر بر مردان و زنان باشد. ضمن این‌که ارتکاز عمومی نیز خود قرینه‌ای غیرلفظی است بر اینکه همه زنان‌و‌مردان مخاطب الفاظ قرآنی هستند. 🆔@hekmatemotahar1
💐 دمی از مدح «علی، حیدر کرّار» کنیم... (۱) ✅ قسمت اول: اهمیت جنگ خیبر 🌸 در میان نبرد‌های پیامبر خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم)، جنگ خیبر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 🌸 رسول اکرم (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) در این نبرد، یهودیان خیبر را درهم شکسته و مراکز اصلی توطئه علیه آیین و حکومت نوبنیاد اسلام را متلاشی نمودند. 🌸 دژهای یهودیان که خیبر نام داشت، در منطقه‌ای حاصلخیز در دویست کیلومتری شمال غربی مدینه قرار گرفته بودند. 🌸 یهودیان خیبر از هیچ کوششی علیه دین اسلام و مسلمین باز نمی‌ایستادند و حتی جنگ بزرگ احزاب، با پشتیبانی نظامی و مالی آنان شکل گرفت. 🌸 وجود ده هزار جنگاور، دژهای استوار و ناگشودنی، امکانات بسیار درون دژها، کینه‌ورزی یهودیان و... ، نشان‌دهندۀ اهمیت ویژۀ این نبرد است. 🌸 در جنگ خیبر، امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) جلوه‌ای شگفت داشتند و نقش آن بزرگوار در این فتح عظیم، بی‌بدیل بود که چکیده‌ای از آن را در چند قسمت، مرور خواهیم کرد. 📝 ادامه دارد... 📚 دانشنامۀ امیرالمؤمنین (علیه السلام)، ج ۱، ص: ۳۴۰ تا ۳۴۳ (۲۴ رجب؛ فتح خیبر) 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔@hekmatemotahar1
💐 دمی از مدح «علی، حیدر کرّار» کنیم... (۲) ✅ قسمت دوم: فاتح خیبر به میدان می‌رود 🌸 رسول خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم)، ابوبکر را برای فتح خیبر فرستادند، او مردم را حرکت داد اما شکست خورد و برگشت! سپس عمر بن خطاب را فرستادند، او هم شکست خورد و در حالی که یارانش را ترسو می‌خواند و یارانش نیز او را ترسو و بزدل می‌خواندند، بازگشت! 🌸 وقتی مسلمانان در گشودن دژهای خیبر ناکام ماندند و نزدیک بود که رعب بر جان‌های آنان چیره شود، پیامبر خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) جمله‌ای شکوه‌مند در مورد امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) فرمودند که با این جمله، امید پیروزی بر دل‌های مسلمین نشست. 🌸 رسول اکرم (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) فرمودند: «لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَداً رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يُحِبُّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ كَرَّاراً غَيْرَ فَرَّارٍ لَا يَرْجِعُ حَتَّى يَفْتَحَ اللَّهُ عَلَى يَدَيْهِ» (۱)؛ فردا پرچم را به دست کسی می‌سپارم که خدا و پیامبرش را دوست دارد، و خدا و پیامبرش نیز او را دوست دارند، و حمله‌کننده‌ای پی‌درپی است، و هیچ‌گاه گریزنده نیست، بازنمی‌گردد تا اینکه خداوند به دست او قلعه را فتح کند. 🌸 لشکر، شب را در این گفت‌وگو به سر بردند که فردا پرچم به دست چه کسی داده خواهد شد؟! 🌸 فردای آن روز همۀ مردم به جنب و جوش درآمدند و هر کدام سَرَک می‌کشیدند تا ببینند پیامبر خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) پرچم را به چه کسی خواهند داد! در این میان، قریش برای پرچمداری، گردن می‌کشیدند و با توجه به مریض بودن امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام)، انتظار داشتند تا پرچم به دست یکی از آنها سپرده شود! 🌸 همه منتظر بودند که ناگاه رسول اکرم (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) فرمودند: «أَيْنَ عَلِيٌّ ؟»، علی کجاست؟! عرض کردند: چشمانش درد می‌کند! حضرت، سلمان و ابوذر را به دنبال امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرستادند. 🌸 امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرمایند: نزد رسول خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) رفتم در حالی که از دردِ چشم، چیزی را نمی‌دیدم. در این هنگام رسول خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) آب دهان خود را بر چشم من نهادند و فرمودند: «اللَّهُمَّ اكْفِهِ الْحَرَّ وَ الْبَرْدَ» (۲)، پروردگارا! او را از گرما و سرما حفظ فرما. 🌸 آنگاه رسول اکرم (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) سه مرتبه پرچم را که سفید رنگ بود به اهتزاز درآوردند و سپس آن را به دست امیرالمؤمنین (علیه السلام) داده و فرمودند: پرچم را بگیر و حرکت کن که جبرئیل همراه توست و یاری الهی در پیش رویت و هراس در دل دشمنان افتاده است... 🌸 سلمة بن عمرو گوید: به خدا قسم، علی (علیه السلام) پرچم را به دست گرفت و نفَس‌زنان و هروله‌کنان به سمت قلعۀ خیبر حرکت کرد و ما نیز به دنبال ایشان راه افتادیم. علی (علیه السلام) پرچم را بر سنگچین پایۀ قلعه فرو برد. مردی یهودی از بالای دژ، این صحنه را دید و صدا زد: تو کیستی؟! حضرت فرمودند: من علی بن ابی‌طالب هستم. یکی از عالمان یهود تا این سخن را شنید، رو به یهودیان کرد و گفت: قسم به آنچه که بر موسی نازل شد، چیره و مغلوب شدید و شکست خوردید! 📝 ادامه دارد... 📚 (۱) الكافي (ط - الإسلامية)، ج ‏۸، ص: ۳۵۱ 📚 (۲) مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج ‏۲، ص: ۳۰۱ 📚 دانشنامۀ امیرالمؤمنین (علیه السلام)، ج ۱، ص: ۳۴۴ تا ۳۴۷ (۲۴ رجب؛ فتح خیبر) 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔@hekmatemotahar1
💐 دمی از مدح «علی، حیدر کرّار» کنیم... (۳) ✅ قسمت سوم: فتح خیبر به دستان یداللهی حیدر کرار 🌸 ابتدا حارث (برادر مرحب) پیش آمد و با همراهانش به سوی مسلمین هجوم آورد. مسلمانان از هم گسیختند، اما امیرالمؤمنین، علی (علیه‌ السلام) استوار ماندند و با او درگیر شده و او را به هلاکت رساندند. 🌸 یاران حارث از ترس به داخل قلعۀ خیبر بازگشته و درِ قلعه را به روی مسلمانان بستند. چنان ترسی در دل یهودیان خیبر افتاده بود که دیگر نمی‌توانستند دوام بیاورند! 🌸 در این هنگام، مرحب (فرماندۀ قلعه) با کلاه‌خود یمانی که بر سرش نهاده بود، پیش آمد و در این حال رجز می‌خواند و می‌گفت: 🔹 قَد عَلِمَت خَيبَرُ أَنِّى مَرحَبٌ 🔹 شاكِى السَّلاحِ بَطَلٌ مُجَرَّبٌ 🔸 خیبر می‌داند که من مرحب هستم! 🔸 غرق سلاحم و پهلوان و کارآزموده‌ام! 🌸 امیرالمؤمنین، علی (علیه‌ السلام) نیز در پاسخ به رجز او، رجز خوانده و فرمودند: 🔹 أَنا الَّذِی سَمَّتنِی أٌمِّی حَیدَرَة 🔹 أکِیلُکُمُ بِالسَّیفِ کَیلَ السَّندَرَة 🔹 کَلَیثِ غاباتٍ شَدِیدٌ قَسوَرَة 🔸 من آن کسی هستم که مادرم مرا «حیدر» نامید! 🔸 شما را پیش از آنکه بگریزید، از دم تیغ می‌گذرانم! 🔸 شیر بیشه‌ها و سخت نیرومندم! 🌸 پس باهم درگیر شدند. امیرالمؤمنین (علیه‌ السلام) چنان ضربه‌ای به او زد که سپر و کلاه‌خود و سرش را شکافت و تا دندان او رسید و هلاک شد! 🌸 وقتی مرحب کشته شد، همراهانش به درون قلعۀ خیبر برگشتند و درِ قلعه را به روی مسلمانان بستند. 🌸 امیرالمؤمنین (علیه السلام) به سوی درِ قلعه آمدند و با خشم، کُندۀ در را گرفته و آن را از جا کندند تا اینکه درِ خیبر گشوده شد. 🌸 مسلمانان زیادی در کنار خندق مانده و از آن عبور نکرده بودند که امیرالمؤمنین (علیه السلام) درِ قلعه را برداشتند و بر روی خندق قرار دادند و آن را پلی ساختند تا مسلمانان از آن گذشتند و به داخل قلعه رفته و بر آن مسلط شدند. 🌸 به هنگام بازگشت، امیرالمؤمنین (علیه‌ السلام) درِ قلعه را با دست راست بلند کرده و پرتاب نمودند در حالی‌ که آن در را بیست یهودی با کمک هم می‌بستند! (و در نقلی آمده است: در حالی که آن در را چهل مرد نمی‌توانستند حرکت دهند!) 📝 ادامه دارد... 📚 دانشنامۀ امیرالمؤمنین (علیه السلام)، ج ۱، ص: ۳۶۳ تا ۳۶۷ (۲۴ رجب؛ فتح خیبر) 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔@hekmatemotahar1
💐 دمی از مدح «علی، حیدر کرّار» کنیم... (۴) ✅ قسمت چهارم: فتح خیبر به دستان یداللهی حیدر کرار 🌸 امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرمایند: «وقتی درِ خیبر را کندم، آن را سپر خود قرار داده و با یهودیان جنگیدم، و چون خدا خوارشان کرد، در را پلی به سوی قلعه قرار دادم و سپس آن را در خندق افکندم». فردی از آن حضرت پرسید: آیا احساس سنگینی هم کردی؟! حضرت در پاسخ فرمودند: «سنگینی‌اش همچون سنگینی سپری بود که در جنگ‌های دیگر به دست می‌گرفتم». 🌸 و نیز فرمودند: به خدا قسم، کندن درِ خیبر و ویران ساختن قلعۀ یهودیان را با توان جسمانی انجام ندادم، بلکه با قدرت ملکوتی و جانی برافروخته از نور الهی تقویت شدم. 🌸 وقتی این حادثه را به رسول خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) اطلاع دادند، آن حضرت فرمودند: «وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَدْ أَعَانَهُ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ مَلَكاً» (۱)، قسم به کسی که جانم در دست اوست چهل مَلَک او را در این کار یاری کردند. 📚 (۱) الأمالي (للصدوق)، ص: ۵۱۴ 📚 دانشنامۀ امیرالمؤمنین (علیه السلام)، ج ۱، ص: ۳۶۷ تا ۳۶۹ (۲۴ رجب؛ فتح خیبر) 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔@hekmatemotahar1
🏴🏴🏴🏴 ایام سوگواری موسی بن جعفر است آن نازنین امام که فرزند حیدر است باب الحوائج است و هفتمین امام آن قبله مراد که ذات اکبر است 🏴🏴🏴🏴 شهادت امام موسی بن جعفر (ع) بر شما تسلیت باد 🖤🌹 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 ✅محبوب ترین بناء در نزد پروردگار خانواده محیط رشد است. یعنی در خارج از خانواده رشد مُهیا نمی‌شود. فرد خارج از خانواده، نه رشد شخصیتی و عاطفی، نه رشد روحی و روانی و نه رشد معنوی، هیچکدام را آنطور که باید پیدا نمی‌کند. به همین خاطر است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «‏مَا بُنِی‏ فِی‏ الْإِسْلَامِ‏ بِنَاءٌ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَعَزُّ مِنَ التَّزْوِیجِ» - هیچ عملی هیچ بنایی هیچ ساختمانی در نزد خداوند محبوب تر از ازدواج نیست – نزد خداوند محبوب است یعنی چه؟ هر چیزی که موجب قرب و رشد شود نزد خداوند محبوب است. یعنی هیچ چیزی به اندازۀ تشکیل خانواده به انسان رشد نمی‌دهد. بعضی از ازدواج‌ها که باعث می‌شود زن یا مرد رکود داشته باشند، یا انتخاب غلط است یا مدیریت اشتباه و یا هر دو. اگر انتخابشان درست باشد و با هم همخوانی اولیه داشته باشند و بعد مدیریت صحیحی حاکم باشد و مودت و رحمت هم باشد، با هم خوب زندگی می‌کنند. اگر شخصیت همدیگر را احترام گذاشته، نسبت به هم محبت بی دریغ داشته، درست رفتار کرده و در موقعیت‌های مختلف بدانند باید چکار بکنند، بینشان روز به روز بهتر می‌شود. اصلاً این رابطه روز به روز زیباتر می‌شود. هر جا خللی هست، یا نمی‌دانیم و خطایی می‌کنیم یا اینکه می‌دانیم اما خودمان را نمی‌توانیم کنترل بکنیم. یعنی مدیریت نفس نداریم؛ مدیریت ارتباطی نداریم. باز هم در این مواقع ازدواج صورت بگیرد بهتر از تجرد است، چون اصل بر این نیست که فرد در غلط خودش بماند. اصل بر این است که رشد کند. ادامه دارد. 🆔@hekmatemotahar1
🔆بخوان به نام پروردگارت.... 🔆بخوان برای انسانیت.... 🔆بخوان برای رهایی از جهل آدمی.... 🔆برای امید، برای اخلاق، برای ایمان.... برای سرنوشتی که از این زمین تنگ به آسمان گره بخورد. ☘️مبعث رسول اکرم( صلی الله علیه و آله)، پیام آور آزادگی و انسانیت و اخلاق خجسته باد☘️ 🆔@hekmatemotahar1
✅ فضیلت و اعمال شب مبعث 💠 شب مبعث، از شب‌های بسیار بافضیلت و مهم است؛ برای این شب، اعمالی نقل شده، از جمله: 🔷 ۱. زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام) 🌸 افضل اعمال در این شب، زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است و شایسته است انسان آن حضرت را با زیارت رجبیه و یا یکی دیگر از زیارت‌ها، زیارت نماید. 👈 [زیارت مخصوص شب و روز مبعث در مفاتیح‌الجنان آمده است] 🔷 ۲. غسل 🔷 ۳. نمازی با کیفیت خاص 🌸 امام جواد (علیه السلام) فرمودند: ☘️ در ماه رجب شبی است که از تمام آنچه که آفتاب بر آن می‌تابد بهتر است و آن شب، شب ۲۷ رجب است، همان شبی که در صبح آن، رسول خدا (صلّی اللـه علیه و آله و سلّم) به پیامبری مبعوث شدند، و هر کس از شیعیان ما در این شب عملی را انجام دهد، ثواب آن به اندازۀ عمل ۶۰ سال خواهد بود. 🍃 از محضر مبارک آن حضرت سؤال شد: «مَا الْعَمَلُ فِيهَا ؟»، عمل در شب مبعث چیست؟ 🌸 حضرت فرمودند: وقتی نماز عشاء را خواندی و به بستر استراحت رفتی، در هر ساعتی که خواستی (قبل از نیمه‌شب یا بعد از آن) برمی‌خیزی و ۱۲ رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) می‌خوانی به این کیفیت: 🔸 در هر رکعت، سورۀ حمد و یکی از سوره‌های کوچک مفصّل را بخوان 👈 [از سورۀ «یس» تا آخر قرآن را سوره‌های کوچک مفصّل گویند] 🔸 پس از هر دو رکعت نماز، در همان حال نشسته هر یک از سوره‌های «حمد»، «فلق»، «ناس»، «توحید»، «کافرون»، «قدر» و «آیة الکرسی» را ۷ مرتبه بخوان 🔸 و سپس این دعا را بخوان: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لَا وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَاقِدِ عِزِّكَ عَلَى أَرْكَانِ عَرْشِكَ وَ مُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتَابِكَ وَ بِاسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ وَ بِذِكْرِكَ الْأَعْلَى الْأَعْلَى الْأَعْلَى وَ بِكَلِمَاتِكَ التَّامَّاتِ الَّتِي تَمَّتْ صِدْقاً وَ عَدْلًا أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَفْعَلَ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ.» 🔸 و سپس هر حاجتی که داری از خداوند طلب کن؛ زیرا در مورد هر چیز که دعا کنی، مستجاب می‌گردد، مگر آنکه دربارۀ گناه یا قطع رحم و یا برای نابودی گروهی از مؤمنان دعا کنی... 🔷 ۴. خواندن دعای: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّي الْأَعْظَمِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَ الْمُرْسَلِ الْمُكَرَّمِ ...» 👈 [این دعا در مفاتیح‌الجنان آمده است] 📚 إقبال الأعمال (طبع قديم)، ج‏ ۲، ص: ۶۷۰ 📚 كليات مفاتيح الجنان، ص: ۱۴۸، اعمال شب عید مبعث. 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔@hekmatemotahar1
🌸 عید مبعث پیامبرمهربانی‌ها، بر تمامی مسلمانان مبارک‌باد 🌸 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️حتما گوش کنید! از کتاب می‌گوید! خوب فکر کنیم و مصادیقش رو در هر سن و هر شرایط پیدا کنیم ... 🆔@hekmatemotahar1
برگزاری اولین ڪرسے‌آزاداندیشی مجازی دانشجویی دانشجویان بینش پژوه دانشگاه شهیدباهنر کرمان و دانشجویان بینش پژوه دانشگاه علوم پزشڪے کرمان با محوریت کیفیت پوشش دختران مذهبی هدف وسیله را توجیه: 1⃣می‌کند؟ یا 2⃣نمی‌ڪند؟ 🕗(امشب)جمعھ ساعت ۲۰ 🌱شرڪت برای عموم آزاد است. لینک ورود به جلسه انلاین کرسی: http://lms.ystp.ac.ir/b/tgp-cmy-1ts 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 ✅ تعدد زوجات در ابتدای بحث تحلیل و توضیح تعدد زوجات در اسلام، باید با مثالی بسته، ذهنتان را آماده کنید. ببینید یک وقتی از کسی می‌پرسند برایتان چایی بیاوریم یا شیر؟ می‌گوید اگر شیر هست بیاور، ولی اگر به زحمت می‌افتی چایی. یعنی اولویت با شیر است. این مثال را داشته باشید؛ حالا بیاییم سراغ آیه: «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَ ثُلاَثَ وَ رُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَیمَانُكُمْ ذٰلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُوا» - و اگر مى‏ترسید كه (هنگام ازدواج با دختران یتیم) عدالت را رعایت نكنید، (از ازدواج با آنان، چشم‏پوشى كنید و) با زنان پاك (دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر مى‏ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نكنید، تنها یك همسر بگیرید، و یا از زنانى كه مالك آنهایید استفاده كنید؛ این كار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مى‏كند - می‌گوید دو تا، سه ‌تا و چهار تا بگیرید، اگر ترسیدید عدالت را نتوانید رعایت کنید با یکی. یک نکتۀ دیگر هم دارد که خیلی لطیف است. این را لطفاً برای من ترجمه کنید! ترجمۀ معمولی نه خیلی دقیق: «ازدواج کنید با خانم‌ها دو تا و سه تا». در صورتی‌که باید می‌گفت دو تا یا سه ‌تا. وقتی که «أو» می‌آید فصل به کار می‌رود، یعنی یا این یا آن؛ اما هر دو تا نه دیگر. «و» در حقیقت برای جمع کردن است 9 = 2 + 3+ 4، چرا؟ این‌ها نکات لطیف و درستی است. ادامه دارد (لطفا مجموع مباحث زنان را دنبال بفرمایید.دنبال کردن مقطعی باعث ایجاد شبهه و اشکال می شود) 🆔@hekmatemotahar1
✅ فضیلت روزۀ ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ ماه رجب 🌸 امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند: 💠 مَنْ صَامَ يَوْمَ الثَّامِنِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ رَجَبٍ كَانَ صَوْمُهُ لِذَلِكَ الْيَوْمِ كَفَّارَةَ تِسْعِينَ سَنَةً؛ وَ مَنْ صَامَ يَوْمَ التَّاسِعِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ رَجَبٍ كَانَ صَوْمُهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ كَفَّارَةَ مِائَةِ سَنَةٍ؛ وَ مَنْ صَامَ يَوْمَ الثَّلَاثِينَ مِنْ رَجَبٍ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ. 🍀 هر کس روز ۲۸ رجب را روزه بگیرد، روزۀ این روز کفارۀ ۹۰ سال گناه است؛ 🍀 و هر کس روز ۲۹ رجب را روزه بگیرد، روزۀ این روز کفارۀ ۱۰۰ سال گناه است؛ 🍀 و هر کس روز ۳۰ رجب را روزه بگیرد، خداوند گناهان گذشته و آیندۀ او را می‌آمرزد. 📚 إقبال الأعمال (طبع قديم)، ج‏ ۲، ص: ۶۸۱ و ۶۸۲ 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔@hekmatemotahar1
💫 نکته‌هایی از ✔️ حضرت پیامبرمان چنین بودند: ۱. دائما متفکر بود. ۲. اکثر اوقات ساکت بود. ۳. خلقش نرم بود. ۴. کسی را تحقير نمی‌کرد. ۵. دنيا و ناملايمات هرگز او را به خشم نمی‌آورد. ۶. اگر حقی پايمال می‌شد، از شدت خشم، کسی او را نمی‌‌شناخت تا اينکه حق را ياری کند. ۷. بيشتر خنده‌های آن حضرت تبسم بود. ۸. می‌فرمود: حاجت کسانی را که به من دسترسی ندارند، ابلاغ کنيد. ۹. با مردم انس می‌گرفت و آنان را از خود دور نمی‌کرد. ۱۰. در همه امور اعتدال داشت و افراط و تفريط نمی‌کرد. ۱۱. زبان خويش را از بيان سخنان غيرضروری کنترل می‌کرد. ۱۲. در انجام وظيفه به‌هيچ‌وجه کوتاهی نمی‌کرد. ۱۳. بافضيلت‌ترين فرد نزد وی، خيرخواه‌ترين آنان برای مردم بود. ۱۴. در مجالس جايگاه خاص برای خود برنمی‌گزيد. ۱۵. هنگامی که بر جمعی وارد می‌شد در جای خالی مي‌‌نشست و به ياران خويش می‌گفت اين‌گونه عمل کنند. ۱۶. هر کس برای رفع نياز رجوع می‌کرد، نيازش را برآورده می‌کرد يا با کلام دلنشين آن حضرت، قانع می‌شد. ۱۷. رفتارش آنقدر نرم بود که مردم او را همچون پدری دلسوز و مهربان می‌دانستند و حق همه مردم نزد آن بزرگوار يکسان بود. ۱۸. مجلسش مجلس بردباری، حيا، صدق و امانت بود. ۱۹. عيب‌جو نبود و از کسی هم تعريف زياد نمی‌کرد. ۲۰. نفس خود را از سه چيز پرهيز می‌داد: جدال، پرحرفی و سخنان غيرضروری. ۲۱. هرگز کسی را سرزنش نمی‌کرد. ۲۲. در پی لغزش‌های مردم نبود. ۲۳. سخن نمی‌گفت مگر در جایی که اميد ثواب در آن وجود داشت. ۲۴. سخن کسی را قطع نمی‌کرد مگر اين‌که از حد متعارف تجاوز می‌کرد. ۲۵. به آرامی و متانت گام برمی‌داشت‌. ۲۶. کلامش مختصر، جامع، آرام و شمرده بود و آهنگ صدايش از همه زيباتر بود. ۲۷. در تمام حالات و در برابر همه مشکلات، شکيبا بود. ۲۸. هر روز هفتاد بار استغفار می‌کرد. ۲۹. لحظه‌ای از عمر خويش را بيهوده نمی‌گذرانيد. ۳۰. ديرتر از همه به خشم می‌آمد و زودتر از همه راضی می‌شد. ۳۱. با ثروتمندان و تهيدستان يکسان دست می‌داد و مصافحه می‌کرد و وقتي به کسی دست می‌داد، پيش از او دست خويش را باز نمی‌کشيد. ۳۲. با مردم شوخی می‌کرد تا آنان را خوشحال کند. 📙 از کتاب سنن‌النبی، علامه طباطبایی. 🆔@hekmatemotahar1
امام صادق عليه السلام: در ميان انسان ها، از اوّلين تا آخرين، هيچ كس نيست، مگر آن كه به شفاعت محمّد صلى الله عليه و آله در روز قيامت، نياز دارد ما أحَدٌ مِنَ الأوَّلِينَ والآخِرِينَ إلّا وهُو يَحتاجُ إلى شَفاعةِ محمّدٍ صلى الله عليه و آله يَومَ القِيامَةِ 📚المحاسن جلد1 صفحه293 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 ✅توضیح آیات مربوط به تعدد زوجات ابتدای آیه می‌فرماید: «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیتامى ‏فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ». بعد از این آیه هم در مورد یتیم صحبت می‌فرماید. تعدد زوجات و عدالت چه ربطی به یتیم دارد؟ این قسمت اول با قسمت دوم چه ارتباطی دارد؟ یا اصلاً بی‌ارتباط است و آن یک مطلب است و این یک مطلب دیگر؟ آخر همین سوره می‌فرماید: «وَ لَنْ تَسْتَطیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَینَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ» - شما هرگز نمى‏توانید (از نظر محبّت قلبى) در میان زنان، عدالت برقرار كنید، هر چند كوشش نمایید! - حرص یعنی چه؟ کلمۀ حرص بار منفی ندارد. حرص یعنی تمایل زیاد و تلاش برای رسیدن به آن مطلوب. اگر در جهات علمی- تقوایی باشد خیلی عالی است. حرص در علم، حرص در تقوا، حرص در طهارت نفس، حرص در هدایت. اصلاً از خصوصیات پیامبر صلی الله علیه وآله حریص بودن است. «حَریصٌ عَلَیكُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُوفٌ رَّحیمٌ» - اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است! - ابداً نمی‌توانید و امکانش برایتان نیست که بین خانم‌ها عدالت بورزید. خب چه طور شد؟ در قرآن تناقض پیدا شد؟ این هم یک سوال. باید این مسأله را طوری بیان کنیم که اگر این حکم را در کشوری غیرمسلمان مانند چین هم ارائه کنیم، افراد حس کنند که این منطقی، معقول و برتر است؛ همانگونه که اینچنین هست. ✅در قرآن واژۀ ازدواج نیامده است نکاح به معنای ازدواج است، ولی با آن تفاوت معنایی هم دارد. اما بحث ازدواج با واژۀ نکاح بکار می‌رود. در قرآن واژۀ غالب برای ازدواج، نکاح است: «وَ أَنْكِحُوا الْأَیامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ یكُونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ» «وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ مَقْتاً وَ ساءَ سَبیلاً » اصلاً واژه ازدواج در قرآن به کار نبرده است. در ادمه با ما همراه باشید 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 در ادامه بحث ارتباط مال یتیم و تعدد زوجات بودیم: 🌱 خطاب در آیه متوجه سرپرستان ایتام است که در آیۀ قبل برای حفظ اموال یتیمان دستورات مختلفی به ایشان داده شد. یتیمی هست، یک ارثی دارد و حالا به سن بلوغ رسیده است. پس منظور از اینجا نه اینکه با بچۀ 4 سالۀ یتیم ازدواج کنید. یعنی یتیمی که به سن بلوغ رسیده و مثلاً زمینی یا پولی دارد، اگر شما آدمی نیستید که تقوا داشته باشید و حالا چون همسرش هستید ممکن است بخواهید مالش را بالا بکشید، با او ازدواج نکنید. از جمله شواهدی که تفسیر فوق را راجع به این آیه روشن می‌سازد آیۀ 127 همین سوره است که در آن آیه صریحاً مسألۀ رعایت عدالت در مورد ازدواج با دختران یتیم را ذکر کرده است. «وَ یسْتَفْتُونَكَ فِی النِّساءِ قُلِ اللَّهُ یفْتیكُمْ فیهِنَّ وَ ما یتْلى‏ عَلَیكُمْ فِی الْكِتابِ فی‏ یتامَى النِّساءِ اللاَّتی‏ لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الْوِلْدانِ وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْیتامى‏ بِالْقِسْطِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیرٍ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِهِ عَلیماً» - از تو دربارۀ حكم زنان سؤال مى‏كنند بگو: «خداوند دربارۀ آنان به شما پاسخ مى دهد: آنچه در قرآن دربارۀ زنان یتیمى كه حقوقشان را به آنها نمى‏دهید، و مى‏خواهید با آنها ازدواج كنید، و نیز آنچه دربارۀ كودكان صغیر و ناتوان براى شما بیان شده است، (قسمتى از سفارشهاى خداوند در این زمینه مى‏باشد و نیز به شما سفارش مى‏كند كه) با یتیمان به عدالت رفتار كنید! و آنچه از نیكی‌ها انجام مى‏دهید خداوند از آن آگاه است (و به شما پاداش شایسته مى‏دهد) - یتامی النساء یعنی زنان یتیم. در مورد زنان یتیم که (اللاَّتی‏ لا تُؤْتُونَهُنَّ) هنوز با ایشان ازدواج نکرده اید، یا ازدواج کرده اید و حقوقشان را پرداخت نکرده اید «اللاَّتی‏ لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ» و دوست دارید با این دختر یتیم ازدواج کنید، در این مورد خداوند می‌خواهد به شما فتوا بدهد؛ فتوایش این است که می‌فرماید با اینها باید به قسط رفتار کنید. ولی در این آیه هیچ حرفی از اموال یتیم نبود. فقط قسط که یک مرتبه برتر از عدالت است را در موردشان رعایت کنید. 🌱خلاصۀ بیان تفسیر نمونه این شد که اگر می‌ترسید که در مورد دختر یتیمی که به بلوغ رسیده و مالی دارد، عدالت را رعایت نکنید و در اموالش تصرف کنید، حالا به زور یا قدرتی که دارید و یا هر علت دیگر، اینجا یک جملۀ حذف شده و در پرانتز دارد «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیتامى‏(فلاتنکحوهن) فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَیمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا» پس چه کار کنید؟ و انکحوا مثلاً با غیر از این. در حالی که این هیچ معنای محصَّلی به دست ما نمی‌دهد. برای این‌که این بحث خوب روشن شود، باید این نکاتی را که عرض می‌کنم خوب به هم متصل کنید ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
💠💠⚜️💠💠 ✅ ارتباط مال یتیم با تعدد زوجات قبل از این آیه، در آیۀ دو سوره نساء می‌فرماید که اموال یتیم را کامل به او بدهید: «وَ آتُوا الْیتامى‏ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبیثَ بِالطَّیبِ وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى‏ أَمْوالِكُمْ إِنَّهُ كانَ حُوباً كَبیراً» - و اموال یتیمان را (هنگامى كه به حد رشد رسیدند) به آنها بدهید! و اموال بد (خود) را، با اموال خوب (آنها) عوض نكنید! و اموال آنان را همراه اموال خودتان (با مخلوط كردن یا تبدیل نمودن) نخورید، زیرا این گناه بزرگى است! - و لا تتبدلّوا الخبیث بالطیب، برخی گفته اند خبیث را با طیب تبدیل نکنید. یعنی اموال خوب آنها را برندارید و اموال خبیث خودتان را بدهید. یعنی چیزی که مثلاً مرغوب تر است (مثلاً یک قطعه زمینی است که قسمت جلوی آن حاشیه دارد) برای خودت برداری آن دیگری را بدهی. اما این با ادبیات آیه جور در نمی‌آید. تبدل دو مفعولی است. «تتبدلوا» یک چیز را با چیز دیگر بدل کردن است. آنچه را که می‌دهد با «باء» می‌آورند. «ولا تتبدلو الکفر بالایمان» یعنی ایمان ندهید کفر بگیرید؛ نه اینکه کفر ندهید ایمان بگیرید. با دقت در ادبیات آیه می‌بینیم که باء بر سر آن چیزی می‌آید که انسان می‌دهد. طیب می‌دهی و خبیث می‌گیری. یعنی گرچه آن مال یتیم خیلی مرغوب و خوب به نظرت می‌آید اما مانند نجاستی ااست که کل مالت را خبیث می‌کند. مال خودت گرچه نامرغوب باشد اما طیب و پاکیزه است. پس خبیث و طیب در اینجا، خبیث و طیب معنوی است؛ یعنی خبیث را نگیرید و طیب به ایشان بدهید. دیگر اینکه و لا تأکلوا أموالهم إلی أموالکم؛ مال آنها را ضمیمه به اموال خودتان نکنید. اینجا باز نکته‌ای دارد. این توضیح همان قسمت اول است؛ وقتی که می‌گوییم مالش را کامل بپردازید یعنی چیزی از مال او را به سمت خودت نکشان. اینکه چرا تکرار آورده، نکته‌ای دارد. بعد می‌فرماید: إنه کان حوبا کبیرا این گناهی است بسیار بسیار بزرگ. خب بعد از این آیه است که آیۀ سه می‌آید. در تفسیر نمونه آمده است: «به دنبال دستوری که در آیۀ قبل برای حفظ اموال یتیم داده شده، در این آیه به یکی دیگر از حقوق آنها اشاره می‌شود که اگر می‌ترسید به هنگام ازدواج با دختران یتیم رعایت حق و عدالت را دربارۀ حقوق زوجیت و اموال آنان ننمائید از ازدواج با آنها چشم بپوشید و به سراغ زنان دیگر بروید. با توجه به آنچه گفته شد تفسیر آیه کاملاً روشن است و پاسخ این سؤال که چرا آغاز آیه در مورد یتیمان و پایان آن درباره ازدواج است و این دو ظاهراً با هم سازگار نیست روشن می‌گردد. زیرا صدر و ذیل آیه هر دو دربارۀ ازدواج است، منتها در آغاز می‌گوید اگر نمی‌توانید ازدواج با یتیمان را با اصول عدالت بیامیزید چه بهتر که از آنان صرفنظر کنید سپس به سراغ زنان غیر یتیم بروید. گرچه مفسران در این زمینه سخن بسیار گفته اند...» ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
☘️ یبوست در مکتب طب سنتی ایران4 ☘️ نظرات مختلفی در خصوص زمان دفع در کتب طب سنتی بیان شده است . بعضی از اطبا زمان متوسط جهت خروج مدفوع را دوازده ساعت بعد از تناول غذا گفته اند که البته برحسب قوت و ضعف مزاج فرد در بعضی فراد کمتر و یا بیشتر طول میکشد . ☘️ خصوصیات براز طبیعی : حکمای طب سنتی در تعریف اجابت مزاج ، خصوصیاتی برای براز طبیعی ذکر میکنند که در جدول نمایش داده شده است . موارد ذکر شده را میتوان با نوع در تقسیم بندی شکلی مدفوع بریستول مطابق دانست . ☘️ علل یبوست در طب سنتی : در طب سنتی از یبوست با عناوینی مانند حصر ، قبض شکم و اعتقال بطن نام برده شده است و قولنج نوع خاصی از یبوست است که همراه با درد میباشد . علل پیدایش یبوست یا در خود قولون میبشد و ی در خارج قولون بوده و بر آن تاثیر میگذارد . ☘️ عوامل موثر در روده (قولون) : 1. مصرف اغذیه یابس یعنی موادی که کیفیت خشکی را در روده افزایش میدهند مانند بلوط ، برنج ، تخم مرغ نیمرو ، میوه به گس مزه ، ذرت ،سیب ترش و ... 2. مصرف داروهایی مثل مخدرهای افیونی که بر مدفوع اثر گذاشته و آنرا خشک میکند . 3. ضعف قوه دافعه در روده ها که متعاقب مصرف مخدره یا حبس مدفوع یا کمیِ مدفوع ایجاد میشود . 4. از بین رفتن حس روده ها به سبب سوءمزاج سرد شدید که نتیجه آن ماندن طولانی مدفوع در روده ها و متعاقباجذب رطوبت آن میباشد . 5. کمیِ ریزش صفرای لازم برای تحریک عمل دفع . 6. کمیِ خوردن و آشامیدن . در این حالت بدن بدلیل نیاز به تامین نیازهای ضروری خود ، دفع را کاهش میدهد . 7. گرمی مزاجِ کل بدن یا کبد ، که باعث از بین رفتنِ رطوبت روده ها و حتی در مواردی در معده میشود و موجب خشکی مدفوع میگردد ادامه دارد .... 🆔@hekmatemotahar1