eitaa logo
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
1.4هزار دنبال‌کننده
680 عکس
37 ویدیو
15 فایل
🔹سایت: irip.ac.ir 🔹کانال آپارات: https://www.aparat.com/irip.ac.ir 🔹پیج اینستاگرام: https://www.instagram.com/irip.ac.ir/profilecard 🔹کانال تلگرام: https://t.me/hekmatfalsafe 🔹ادمین: ☎️ 021-67238208 ☎️ 021-67238209
مشاهده در ایتا
دانلود
سید سعید زاهد زاهدانی.mp3
9.13M
🎙 صوت همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 📆 سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه 1401 سخنرانی : سید سعید زاهد زاهدانی دانشیار پژوهشکده تحول در علوم انسانی، دانشگاه شیراز عنوان سخنرانی : نقش انسان شناسی در مطالعات علوم انسانی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
مهدی جمشیدی.mp3
39.84M
🎙 صوت همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 📆 سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه 1401 سخنرانی : مهدی جمشیدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان سخنرانی : روایت علامه طباطبایی از مبادی انسان‌شناسانۀ منطق هویّتی جامعه https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 محسن ابراهیمی تبیین کرد: «معانی دوگانه اعتبار از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) و تأثیر آن در ارتقای جایگاه علوم انسانی» 🔹دکتر محسن ابراهیمی، دانش‌آموخته دکترای فلسفه از دانشگاه اصفهان، در همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» اظهار داشت: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، میان دو معنا از اعتبار جمع کرده و معنای سوم و جدیدی برای اعتباریات بیان می‌کند. به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، گزارشی از سخنرانی دکتر ابراهیمی در همایش از نظر می‌گذرد: معانی اعتباریات مهمترین خصوصیاتی که علامه طباطبایی در تبیین اعتباریات بیان می‌کنند این است که این اعتباریات برهان‌ناپذیر هستند و مطابَقی فراتر از وهم ندارند لذا متصف به صدق و کذب نمی‌شوند چون ذهن آنها را برای رفع نیازهای خود ساخته و تنها متصف به لغویت یا عدم لغویت می‌شوند. معنای دیگر اعتبار در زمینه اصالت وجود است. علامه طباطبایی می‌گوید ماهیت، نمود و ظهوری از وجود است؛ بدین شکل که ماهیت ظهوری از امر حقیقی است. متن کامل خبر... https://www.irip.ac.ir/fa/news/522 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
ابراهیمی.m4a
19.62M
🎙 صوت همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 📆 سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه 1401 سخنرانی : محسن ابراهیمی دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان عنوان سخنرانی : معانی دوگانۀ اعتبار از دیدگاه علامه طباطبایی ره و تاثیر آن در ارتقاء جایگاه علوم انسانی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
مهدی عاشوری.mp3
40.37M
🎙 صوت همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 📆 سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه 1401 سخنرانی : مهدی عاشوری هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان سخنرانی : پیش‌فرض‌های انسان‌شناختی در روش‌شناسی علوم اخلاقی توصیفی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 ریحانه داوودی تبیین کرد: «نیل به کمال در روانشناسی؛ مطالعه تحلیلی نظریه سعادت فارابی و خودشکوفایی مزلو» 🔹 دکتر ریحانه داوودی در همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» بیان کرد: از نظر فارابی کمال بسیار ضروری است و به صورت فطری در نهاد انسان گذاشته شده اما در نظر مزلو، فقط برای آرامش ما ضرورت دارد و در ساحت روان، این میل در ما به وجود می‌آید. به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر ریحانه داوودی، دانش‌آموخته دکتری فلسفه و کلام اسلامی، در سخنرانی خود اظهار داشت: در نگاه فارابی کمال جسمانی ضرورت دارد چون وی قائل به ارتباط نفس و بدن است. وی روشی هم برای دستیابی به کمال جسمانی بیان می‌کند اما وی به شرطِ دو آگاهی هم اشاره می‌کند و می‌گوید برای اینکه افکار انسان قابلیت حسن و قبح‌پذیری داشته باشند باید در این ساحت که آیا این فعل خوب است یا خیر و همچنین از کجا می‌‌دانم این فعل خوب است یا بد؟ به آگاهی دست پیدا کند. وی در هیچ جایی از این قاعده روی بر نمی‌گرداند اما مزلو ضرورت کمال جسمانی را فقط در این حد می‌‌داند که انسان زنده بماند. وی اشاره دارد که این نیازها باید فقط در حد ضرورت برطرف شود. متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/520 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
ریحانه داوودی.mp3
50.03M
🎙 صوت همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 📆 سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه 1401 سخنرانی : ریحانه داوودی دکتری فلسفه و کلام اسلامی عنوان سخنرانی : نیل به کمال در روانشناسی؛ مطالعه تحلیلی نظریه سعادت فارابی و خودشکوفایی مزلو https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 عبدالله محمدی تشریح کرد: «تحلیل علامه طباطبایی از هبوط حضرت آدم(ع) و نقش آن در مبانی انسانشناختی علوم انسانی» 🔹 دکتر عبدالله محمدی در همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» اظهار داشت: علامه طباطبایی معتقد است که منظور از سکونت حضرت آدم در بهشت، سکونت در بهشت موعود یا بهشت مادی نبوده بلکه بهشت برزخی است امّا نوعِ انسان از آن بهشت خارج می‌شود لذا اصل حضورِ انسان، بودن در بهشت است و بعداً از بهشت خارج می‌شود. به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، افزود: علامه طباطبایی، جریان هبوط را به ساختار انسان شناختی تفسیر می‌کنند. ایشان معتقدند این چند آیه که در سوره بقره، اعراف و طه درباره خلقت حضرت آدم بیان شده ساختار انسان شناختی دارد. وی معتقد است عصاره آنچه در تمام کتب آسمانی به چشم می‌خورد در این آیات مندرج است. مرحوم امام خمینی(ره) هم اشاره دارند که داستان خلقت حضرت آدم، عصاره تمام شرایع است و امیدوارم بتوانم کتابی در این راستا بنویسم اما متاسفانه هیچگاه فرصت چنین تفسیری پیدا نکردند. علامه طباطبایی معتقدند که در دستگاه تشریع و مراتب وجود که از عالم ماده تا عالم عقل ادامه دارد یک اتصال وجودی بین آن‌ها برقرار است متن کامل خبر ... https://www.irip.ac.ir/fa/news/519 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
محمدی.mp3
39.06M
🎙 صوت همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسان‌شناختی» 📆 سه‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه 1401 سخنرانی : حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان سخنرانی : تحلیل علامه طباطبایی از هبوط حضرت آدم(ع) و نقش آن در مبانی انسانشناختی علوم انسانی https://eitaa.com/hekmatfalsafe
در آستانه تو کسی نا امید نیست آقا برای ما همه، باب الحوائجی بی شک شفیع ماست نگاه رئوف تو در رستخیز واهمه باب الحوائجی شهادت حضرت امام موسی کاظم تسلیت باد https://eitaa.com/hekmatfalsafe
بعثت چراغ هدایت است و شادی آن شادباش عید نجات بندگان از تاریکی جهالت. عید مبعث را بر همگان تبریک عرض می‌نمایم. مبعث، عید شکوفایی خوشبوترین گل هستی، مبارک https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🔴 با سپاس فراوان از استقبال گستردۀ علاقه‌مندان از همایش بین المللی «محیی الدین ابن عربی: میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر»، به اطلاع می‌رساند که با تصمیم شورای اجرایی همایش و ریاست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، زمان برگزاری این همایش موکول خواهد شد به آبان‌ماه سال 1402. گفتنی است که با توجه به تعویق زمان برگزاری همایش، علاقه‌مندان می‌توانند چکیدۀ پژوهش‌های خود را تا پایان تیر ماه 1402 از طریق سامانۀ همایش ارسال بفرمایند. نتیجۀ داوری چکیده‌ها تا پایان مردادماه 1402 به اطلاع نویسندگان گرامی خواهد رسید. https://eitaa.com/hekmatfalsafe