ابراهیمی.m4a
19.62M
🎙 صوت
همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی»
📆 سهشنبه ۲۵ بهمنماه 1401
سخنرانی : محسن ابراهیمی
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان
عنوان سخنرانی : معانی دوگانۀ اعتبار از دیدگاه علامه طباطبایی ره و تاثیر آن در ارتقاء جایگاه علوم انسانی
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
مهدی عاشوری.mp3
40.37M
🎙 صوت
همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی»
📆 سهشنبه ۲۵ بهمنماه 1401
سخنرانی : مهدی عاشوری
هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
عنوان سخنرانی : پیشفرضهای انسانشناختی در روششناسی علوم اخلاقی توصیفی
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 ریحانه داوودی تبیین کرد: «نیل به کمال در روانشناسی؛ مطالعه تحلیلی نظریه سعادت فارابی و خودشکوفایی مزلو»
🔹 دکتر ریحانه داوودی در همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی» بیان کرد: از نظر فارابی کمال بسیار ضروری است و به صورت فطری در نهاد انسان گذاشته شده اما در نظر مزلو، فقط برای آرامش ما ضرورت دارد و در ساحت روان، این میل در ما به وجود میآید.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر ریحانه داوودی، دانشآموخته دکتری فلسفه و کلام اسلامی، در سخنرانی خود اظهار داشت: در نگاه فارابی کمال جسمانی ضرورت دارد چون وی قائل به ارتباط نفس و بدن است. وی روشی هم برای دستیابی به کمال جسمانی بیان میکند اما وی به شرطِ دو آگاهی هم اشاره میکند و میگوید برای اینکه افکار انسان قابلیت حسن و قبحپذیری داشته باشند باید در این ساحت که آیا این فعل خوب است یا خیر و همچنین از کجا میدانم این فعل خوب است یا بد؟ به آگاهی دست پیدا کند. وی در هیچ جایی از این قاعده روی بر نمیگرداند اما مزلو ضرورت کمال جسمانی را فقط در این حد میداند که انسان زنده بماند. وی اشاره دارد که این نیازها باید فقط در حد ضرورت برطرف شود.
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/520
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
ریحانه داوودی.mp3
50.03M
🎙 صوت
همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی»
📆 سهشنبه ۲۵ بهمنماه 1401
سخنرانی : ریحانه داوودی
دکتری فلسفه و کلام اسلامی
عنوان سخنرانی : نیل به کمال در روانشناسی؛ مطالعه تحلیلی نظریه سعادت فارابی و خودشکوفایی مزلو
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 عبدالله محمدی تشریح کرد: «تحلیل علامه طباطبایی از هبوط حضرت آدم(ع) و نقش آن در مبانی انسانشناختی علوم انسانی»
🔹 دکتر عبدالله محمدی در همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی» اظهار داشت: علامه طباطبایی معتقد است که منظور از سکونت حضرت آدم در بهشت، سکونت در بهشت موعود یا بهشت مادی نبوده بلکه بهشت برزخی است امّا نوعِ انسان از آن بهشت خارج میشود لذا اصل حضورِ انسان، بودن در بهشت است و بعداً از بهشت خارج میشود.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر عبدالله محمدی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، افزود: علامه طباطبایی، جریان هبوط را به ساختار انسان شناختی تفسیر میکنند. ایشان معتقدند این چند آیه که در سوره بقره، اعراف و طه درباره خلقت حضرت آدم بیان شده ساختار انسان شناختی دارد. وی معتقد است عصاره آنچه در تمام کتب آسمانی به چشم میخورد در این آیات مندرج است. مرحوم امام خمینی(ره) هم اشاره دارند که داستان خلقت حضرت آدم، عصاره تمام شرایع است و امیدوارم بتوانم کتابی در این راستا بنویسم اما متاسفانه هیچگاه فرصت چنین تفسیری پیدا نکردند. علامه طباطبایی معتقدند که در دستگاه تشریع و مراتب وجود که از عالم ماده تا عالم عقل ادامه دارد یک اتصال وجودی بین آنها برقرار است
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/519
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
محمدی.mp3
39.06M
🎙 صوت
همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی»
📆 سهشنبه ۲۵ بهمنماه 1401
سخنرانی : حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
عنوان سخنرانی : تحلیل علامه طباطبایی از هبوط حضرت آدم(ع) و نقش آن در مبانی انسانشناختی علوم انسانی
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
در آستانه تو کسی نا امید نیست
آقا برای ما همه، باب الحوائجی
بی شک شفیع ماست نگاه رئوف تو
در رستخیز واهمه باب الحوائجی
شهادت حضرت امام موسی کاظم تسلیت باد
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
بعثت چراغ هدایت است و شادی آن شادباش عید نجات بندگان از تاریکی جهالت. عید مبعث را بر همگان تبریک عرض مینمایم. مبعث، عید شکوفایی خوشبوترین گل هستی، مبارک
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🔴
با سپاس فراوان از استقبال گستردۀ علاقهمندان از همایش بین المللی «محیی الدین ابن عربی: میراث او و اهمیت آن در جهان معاصر»، به اطلاع میرساند که با تصمیم شورای اجرایی همایش و ریاست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، زمان برگزاری این همایش موکول خواهد شد به آبانماه سال 1402. گفتنی است که با توجه به تعویق زمان برگزاری همایش، علاقهمندان میتوانند چکیدۀ پژوهشهای خود را تا پایان تیر ماه 1402 از طریق سامانۀ همایش ارسال بفرمایند. نتیجۀ داوری چکیدهها تا پایان مردادماه 1402 به اطلاع نویسندگان گرامی خواهد رسید.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢حجت الاسلام سید احمد غفاری قره باغ عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: علامه طباطبایی(ره) حقیقتا زنده کننده بُعد عقلانی اندیشه اسلامی در جهان معاصر است و اگر علامه نبود رویکرد عقلی به اندیشه اسلامی ناکام بود.
به گزارش روابط عمومی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه به نقل از خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام سید احمد غفاری قره باغ امروز در هفتاد و هفتمین پیش نشست علمی کنگره بین المللی علامه طباطبایی که در مدرسه علمیه ریحانة الرسول علیهاالسلام ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: درخشش اسلام شیعی در جهان کنونی مرهون دو شخصیت سترگ جهان اسلام حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) است؛ امام (ره) انقلاب کرد و علامه نیروی کنشگر علمی برای انقلاب اسلامی تربیت کرد.
وی افزود: علامه طباطبایی(ره) حقیقتا زنده کننده بُعد عقلانی اندیشه اسلامی در جهان معاصر است و اگر علامه نبود رویکرد عقلی به اندیشه اسلامی ناکام بود.
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: مسئله علم الهی ابعاد مختلفی را در برمی گیرد و در میان اندیشمندان اسلامی مساله چالش بر انگیزی است و برای همه پژوهشگران در ادیان مختلف، پژوهش در این باب مسئله جذابی می باشد.
وی در پایان گفت: یکی از ملاحظات علامه طباطبایی(ره) در مورد علم عنایی این است که ایشان، عنایت را به معنای علم خداوند به مخلوقات معرفی نمی کند بلکه آن را به معنای علم به غایت فعل تبیین می کند و منشا اثبات علم عنایی قاعده عمومی لزوم غایت و مصلحت برای نظام وجودی است.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢حجتالاسلام والمسلمین محمد عباسی، پژوهشگر فلسفه اسلامی در همایش «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسانشناختی» با موضوع «نسبت مبانی انسانشناختی هراری با دیدگاههای آینده پژوهانه» سخنرانی کرد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به نقل از خبرنگار ایکنا، روز چهارشنبه ۲۶ بهمنماه حجتالاسلام والمسلمین محمد عباسی، پژوهشگر فلسفه اسلامی در همایش «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی؛ مبانی انسانشناختی» با موضوع «نسبت مبانی انسانشناختی هراری با دیدگاههای آینده پژوهانه» سخنرانی کرد.
مفهوم آیندهپژوهی
یک جنبه از علوم انسانی به پیشبینی، کنترل و ساخت آینده بر اساس خواستههای محقق مربوط است. این جنبه از علوم انسانی به عنوان شاخهای جدید در نظر گرفته میشود که قواعد خاص خود را دارد و از آن به عنوان آیندهپژوهی یاد میشود که قرار است انسانها را به مطلوب خودشان برساند. آیندهپژوهی، ریشه در برخی مبانی دارد. هر گونه که انسان را تعریف کنیم آینده مطلوب وی را هم همانگونه تعریف میکنیم. یکی از مشهورترین افراد که چنین مباحثی را مطرح کرده است یووال نوح هراری است لذا لازم است به مبانی انسان شناختی وی اشاره کنیم.
وی در فلسطین اشغالی متولد شده است و برخی از کتابهای وی تبدیل به پرفروشترین کتابها شدهاند و تیراژهای بالای سی و پنج میلیون داشتهاند و برخی تا شصت و پنج زبان ترجمه شدهاند. وی در علوم مختلف ورود کرده است. در نظامهای اسلامی و سایر ادیان، داستان انسان از حضرت آدم و حوا و هبوط از بهشت شروع میشود.
متن کامل خبر...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/525
محمد عباسی.mp3
47.68M
🎙 صوت
همایش ملی «بنیادهای فلسفی علوم انسانی و اجتماعی (1)؛ مبانی انسانشناختی»
📆 سهشنبه 26 بهمنماه 1401
سخنرانی : حجت الاسلام دکتر محمد عباسی
دکترای فلسفه علوم اجتماعی
عنوان سخنرانی : نسبت مبانی انسانشناختی هراری با دیدگاههای آینده پژوهانه
https://eitaa.com/hekmatfalsafe