⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🍃خلاصه حکمت های هفته چهار اردیبهشت🍃
⚘حکمت۵۴
درباره اهمیت عقل همین بس که اگر عقل و تدبیر باشد همه چیز به دنبال آن خواهد آمد مال و ثروت را با عقل و تدبیر به دست می آورند، مقام و شخصیت ،و آسایش و آرامش و سعادت دو جهان با عقل حاصل می شود.
[: درباره قبلا توضیح داده شد که منظور از عقل کامل اهل بیت عصمت و طهارت هستند(بنابراین عقلی کامله که تسلیم خدا واهل بیت باشند)
: جهل هم دراین اینجا نقطه مقابل عقل
یعنی مقابل حق واهل بیت سر تسلیم فرود نیاوردن
یعنی دنیا واخرت را نابود کردن
: ادب هم قبلا گفته شد منظور آداب انسانی یا فضائل اخلاقی(مکارم الاخلاق) مثل محبت صداقت امانت داری تواضع.
به بحث عقل و جهل هم در اصول کافی و هم کتاب امام راحل مراجعه کنند مثلا یکی از جنود جهل کسالت و سستی است پس وقتی بواسطه ترک گناه یا توسل به اهل بیت نشاط پیدا کرده وبه سوی تقویت عقل پیش رفته ایم دوم در حکمت ۵۴ بحث بسیار مهم ادب انسانی است چیزی که تمام دنیا را امروز دچار اشوب کرده، همین کمبود ادب انسانی است اما چرا؟ با اینکه مردم فعلی دنیا ابزار پیشرفت بیشتری دارند به لحاظ تربیت نفس پیشرفت چندانی نکرده اند؟ پاسخ دوری از منبع تربیت انسان یعنی خداوند متعالی و اسباب این تربیت یعنی اهل بیت علیهم السلام واست. ما با عقل بشری بدون تلمذ در پیشگاه اهل بیت چون پشه ای بی وزن هستیم بر اساس حکمت۱۴۷ از مولا در نهج البلاغه خداوند خود پیامبر را تربیت و سپس اورامامور تربیت کل بشر قرار داد(هدف از بعثت انبیا پیامبر)
⚘ حکمت۵۵
۱صبر در برابر مشکلات عبادت سختیهای روزگار
۲صبردر مقابل ترک معصیت
⚘حکمت۵۶
۲نکته اشاره دارد
۱ به مومنان توصیه میکند که بکوشند تا بی نیاز و غنی شوند وهم به دیگر مومنان کمک کنند
و غنی با ثروتش وبذل وبخششش قلوب را جذب میکند
۲فقر باعث ذلت و خواری میشود و گاه به کفر میرسد برای همین سفارش شده تا مومنان با کار و کوشش از فقر رهایی یابند
⚘حکمت۵۷
در تعريف قناعت .: حالتى است که انسان با داشتن آن به حد اقل ضروريات زندگى مى سازد و به دنبال زرق و برق و اضافاتى که فکر و وقت انسان را پيوسته به خود مشغول مى دارد، نمیرود.
در گفتار حکيمانه 44 که قبلاً گذشت امام(عليه السلام) : خوشا به حال کسى که (پيوسته) به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل کند. به مقدار کفايت قانع گردد و از خدا راضى باشد».
در خطبه 192 نيز امام در ميان اوصاف انبيا اين وصف برجسته را شمرده بود:; آنها داراى قناعتى بودند که دل ها و چشم ها را پر از بى نيازى مى کرد».
اين روحيه انسان را از تمام ثروت هاى دنيا بى نياز مى سازد; همواره سربلند زندگى مى کند و با عزت و آبرو ادامه حيات مى دهد.
⚘حکمت۵۸
از ۳ جهت ثروت ریشه تمام شهوات معرفی کردند؛ یکی ثروت زیاد ریشه تمام هوی هوس است زیرا باعث غرور میشود۲غرور باعث سرکشی۳کبر باعث دوری از اطاعت خدا و غفلت از قیامت
البته یک نکته قابل توجه که این حکمت به این معنی نیست که ثروت اندوزی مورد نکوهش قرار گرفته بلکه
اسلام دائم تشویق به کار و فعالیت میکند البته در حد تعادل و اتفاقا کاملا موافق هر چه بیشتر ثروتمند شدن جامعه اسلامی است فقط مخالف انباشت ثروت و راکد نگه داشتن ثروت است بارها در کلام امیر خوانده ایم که فقر مرگ بزرگ است یا آنچه دیروز خواندید در وطن فقیر بودن غربت است و یا استواری رای با کسی است که قدرت یا ثروت دارد و.....
لکن نوع استفاده از ثروت مهم هست مثلا بجای اینکه پول را برای خرید ماشین که دائم در حال استهلاک است سرمایه گذاری کنیم یک کار تولیدی راه بیاندازیم یا یک زمین کشاورزی بایر رو زیر کشت ببریم
⚘حکمت ۶۱
زن درکنار نیش ،نوش هم دارد(معاشرت)
⚘حکمت۵۹
چند نکته اشاره دارد ۱ از حقوق مومنان برهم دیگر اینکه نصیحت کردنی که مصلحت تو درآن باشد
یعنی موقع خطر وزیان هشدار دهد این هشدار را مانند یه خبر خوب بپذیر
درواقع باید از کسی که به ماتذکر میدهد ما تشکر کنیم چون مانع تکرار یه کار بد میشود
ولی بعضی ها به خاطر غرور وکبرشون این کار نمی پذیرند و جبهه میگرند بلکه باید با اغوش باز استقبال کنیم
⚘ حکمت۶۰
نعمت هرچه بزرگتر اگر در راه درست استفاده نشود
خطرش عظیم تر
نعمت زبان یکی از نعمت هایی که هم باعث شر و عقوبت میشود درصورتی که با آن گناه مرتکب شویم وهم میتواند باعث سعادت و عاقبت بخیری شوداگر
درراه اطاعت خدا باشد
یک نکته مهم درباره بحث زبان
حدیثی از مولا امیرالمومنین از قول پیامبر:ایمان کسی استوار نمیشودمگر قلب اواستوارشده باشد،قلب کسی استوارنمی شودتازبان اواستوارشود
اگر میخواهی بدانی درون قلبت چه خبره؟اوضاع قلبت که قرار عرش الله باشه چطوره؟ازکجا بفهیم؟
از خروجی قلب که زبان است
نگاه کنیم ببینیم که آیا هنوز حق دیگران بر زبان ماهست(غیبت .۸۰ گناه زبان را ذکر کردند.حق الناس)پس هنوز این قلب شایستگی برای حضور حجت بن الحسن ندارد
قلب خودرا رصد کنید
آیا قلب
تو جایی برای حضور برکات و خیرات دارد
به همین خاطر گفته شده :زبان تربیت نشده گزنده ایی است که درحالت عادی دراختیارانسان است ولی با بالاکشیده شدن شعله امتحانات زبان شروع می کند به حق وناحق کردن و توجیه خود
⚘حکمت۶۴
: اشاره به غافلان دارد که عمر و سرمایه خودرا در دنیا به غفلت به سرمی برند ودراخرت بدون توشه و سرمایه ایی
تازه از خواب غفلت بامرگ بیدار میشوند.
حقیقتا اگر کسی در طول عمر دنبال شناخت خدا و اهل بیت نباشد غافل محسوب میشه و دنیا طوری او را مشغول می کند که از دیدن هر چیزی جز عالم ماده کور و کر خواهد شد
به خدا پناه میبریم از اینکه از غافلان باشیم
⚘ حکمت۶۵
همین مضمون درنامه۳۱ به فرزنددلبندش آمده غریب کسی که دوستی ندارد
: پيام اين کلام حکمت آميز اين است که هر مسلمانى بايد بکوشد و دوستان بيشترى براى خود فراهم سازد ولى مسلم است که هر کسى شايسته دوستى نيست بلکه بايد دوستانى انتخاب کرد که کمک بر دين و دنيا باشند.
⚘ حکمت۶۳
شفاعت دو گونه است
شفاعت تکوینی
مثل شفاعت خورشید. زمین نور در رویش یه گیاه
شفاعت تشریعی همان که پیامبران آمدند تا انسان را به راه حق هدایت کنند
حال شفاعت آیا شامل همه میشود
انسان باید خود زمینه این شفاعت رادر خود به وجود آورد
وگرنه شفاعت شفاعت کنندگان نمی تواندسودی برایش داشته باشد
چگونه؟ باید درمسیر قرب حق در حرکت (: حق الناس تنها چیزی است که در قیامت با شفاعت هم حل نمیشود)
درک این حقیقت مهم
باب الله ، اهل بیت هستند و بس و باز به این حقیقت برسیم که گوی سبقت در لقا الی الله را اهل بیت برده اند و تمام به درک شب قدر رسیده ایم یعنی هر سالی که نسبت به سال قبل به معرفت بیشتری از امام رسیده باشیم موفق به درک شب قدر رسیده ایم تا زمانی که خود را دارای پر پرواز می دانیم همچنان در گل مانده ایم برای رسیدن و عروج به سمت خدا جز پر وبال اهل بیت وسیله ایی نیست
⚘حکمت ۶۲
ازاخلاق اسلامی این است که اگر کسی چه زبانی چه عملی یه خوبی وااحترامی گذاشت
باید بازبان و عمل جبران کنیم
والبته فضیلت با کسی است که شروع کننده بود
⚘حکمت ۶۶
کسانى که انسان دست حاجت به سوى آنها دراز مى کند دو گروه اند: گروه اهل و نااهلان;
در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم که امير مؤمنان در محضرش عرضه داشت: خداوندا مرا به احدى از خلقت نيازمند نکن. رسول خدا(صلى الله عليه وآله)فرمود: اى على! اين سخن را مگو، زيرا هر انسانى نيازمند به ديگران است. امير مؤمنان عرض کرد: اى رسول خدا! چگونه بگويم فرمود بگو: خدايا مرا به انسان هاى شرور نيازمند مکن». على(عليه السلام)عرض کرد: «ِ; شرار خلق کيانند؟» فرمود: «; کسانى که اگر چيزى ببخشند منت مى گذارند و هنگامى که منت مى گذارند بر انسان عيب مى گيرند».(1)
همه ما درزندگی این تجربه تلخ را داشتیم که با اعتماد به کسانی که غیرولایی بودند دوستی کرده ویا حاجتی داشتیم که بعدا با نیش و کنایه مواجه شدیم
عمل کردن به همین حکمت میتواند درزندگی خیلی در دوستی ها و درخواست ها راه درست را به ما نشان دهد
(دوستان ولایی مومن انتخاب کنیم)
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🍃خلاصه حکمت های هفته اول خرداد 🍃
حکمت۶۷🌸
درود خدا بر امیرالمومنین
از بخشش کم خجالت نکش انجام دادن بهتر از ندادن است
همین مقدار کم ممکنه مشکل کسی رو حل کند۲ دست رد به سینه کسی زدم نوعی ناامیدکردن ۳ پرورش روحیه سخاوت حتی با بخشش اندک
حکمت۶۸🌸
زینت یعنی هر چیزی که باعث زیبا تر دیده شدن کسی یا چیزی بشه
در این حکمت راه آراسته دیده شدن ثروتمند را انفاق
و راه آراسته دیده شدن فقیر را اجتناب از هر ذلت نفس فرموده اند
حکمت۶۹🌸
به آنچه که ازدست دادی فکر نکن،
به آنچه خواستی نرسیدی،
الان وظیفه چیست؟
آنچه الان هستی جز به توفیق ولطف خدا نیست۱،پس قدردان همین لحظه باش۲اعتماد بیشتر به خدا۳انچه لازمه رشد من درمسیر بندگی،لزوما آسان ترین راه نیست خالق بنده میداند که هر کس چقدر وچگونه سختی ببیند تا به مقام بندگی برسد۴امیدوارزندگی کردن۵خوشبینی و کسب معرفت بیشتر به خدا
حکمت۷۰🌸
دورد خدا بر امیرالمومنین
آدم جاهل یا دچار افراط میشود یا تفریط
حکمت۷۱🌸
وقتی عقل کامل گردد متوجه است که کمتر سخنان لغو بیهوده بگوید
چرا که پی برده که بیشتر گناهان با زبان انجام میشود و از اینکه غیبت تهمت ووو گفته شود سعی میکند کمتر حرف بزند و همچنین پرگویی باعث آشکارشدن عیوب هم میشود
همچنین سعی میکند بیشتر شنونده باشد تا گوینده
نکته دیگر اینکه با گفتار زیاد انرژی
و وقت را به بطالت گذرانده
همون اندرزی که مولا فرموندکه قدر فرصت ها را بدانید
درتمام احوال اولیای الهی می بینیم
که هرچه معرفت بیشتر سکوت هم بیشترمگر در سخن واجب
حکمت۷۲🌸
اشاره به فریبندگی وگذشت سریع دنیا و رسیدن مرگ و👈 ماندن آه حسرت
کسی که تمام آمال وآرزوهاش زندگی دنیوی باشه وبرای بقا وجودش توشه ایی جمع نکرده با فرسودگی تن وسپری شدن عمر در غفلت 👈مرگ فرا می رسد وبا حسرت از دنیا می رود
(موتوا قبل ان تموتوا)
نکته: آرزوها پایان ندارد
آرامش فقط رسیدن به قرب خدا
حکمت۷۳🌸
اشاره به خودسازی دارد وقتی انسان اول رو خودش کار کند تاثیر سخنانش بیشتر میشود
🌹نکته بسیار کلیدی
کلمه تعظیم و اکرام هست همان طور که مولا بیان فرمودند آنچه بیشتر از همه برای رهبر هر جامعه و یا گروهی مهم هست میزان اطاعت از او یا همان تعظیم است اگر رهبر هر جامعه ای مورد اطاعت قرار گیرد تمام امور به سامان خواهد بود و این مهم محقق نمی شود مگر به ۲ شرط اول مصلح بودن رهبر و دوم مصلح بودن مردم که این شرط دوم تا امروز هنوز محقق نشده
خدا ما را اصلاح کن تا لایق مولا ابا صالح المهدی علیه السلام شویم
حکمت ۷۴🌸
هر نفس که میکشید یه قدم به طرف مرگ می روید
حکمت۷۵🌸
فنا پذیری
هرچه که به عدد آید (یعنی قابل شمارش باشد) یه روزی تمام میشود
مثلا عمر انسان شمارش دارد و محدود است نهایتا ۶۰ سال ۷۰ یا ۸۰ بالاخره یه زمانی عمر تمام می شود
حالا دنیا هم محدود است یعنی یه زمانی به وجود آمده (حادث شده)ویه زمانی هم تمام میشود
چون همه دنیا با پدیده هایش خلق شدند وفقط خداست که ازلی و ابدی ست
پس نتیجه اینکه دنیا وما و همه پدیده ها یه زمانی به وجود آمدیم ویه زمانی هم عمرهمه چیز تمام میشود
واینکه گفته شده هرچه راکه انتظار کشیدی خواهد رسید
بستگی به ما دارد که ما منتظر چه چیز یی هستیم
یعنی با فعل و عمل خودمون چه چیزی در انتظار ماست مسلما اگر دراه حق و بندگی گام برداشته باشیم پس در انتظار پاداش و رضایت حق هستیم
ولی اگر دراه نادرست گام برداشته ایم چیزیی جز خشم وغضب خالق در انتظار ما نیست
حالا این انتظار کلیت دارد
و میشود به انتظار مولا آقا صاحب الزمان هم تعمیم داد
حکمت۷۶🌸
استفاده از تجارب طول عمر و جلوگیری از تکرار اشتباهات
یعنی حواسم باشه که آخر عاقبت دیوار کج ریختنه
👈یه نوع آگاهی دادن به ماست
: یعنی وقتی قدم درراه درست نذاری آخرش معلومه که نتیجه درست نمیگیری
پس ازاشتباهات دیگران پند بگیر
مثلا زمانه ما الان مشابه زمان مولا ست که بی بصیرتی یاران مولا باعث تنهایی مولامون شد و الان هم ما باید بصیرتمون رو زیاد کنیم تا دوباره همون اشتباه را درز مان مولا صاحب الزمان تکرار نکنیم واقا را تنها نگذار یم انشاالله
حکمت۷۷🌸
به کوتاهی دنیا وبی ارزش بودن آن اشاره فرموده اینکه زود دنیاتموم میشود وپست است
: بديهى است هرگاه انسان زاد و توشه خود را براى اين سفر طولانى کم ببيند، براى افزايش آن کوشش مى کند; ولى اگر گرفتار غرور گردد و اعمال ناچيز خود را بزرگ ببيند هرگز به فکر افزايش نمى افتد.
» اشاره به روز قيامت است که انسان در آن وارد مى شود و تعبير به «عظيم» اشاره به مشکلات حساب و کتاب و عبور از صراط و هول و وحشت آن است.
و دوری منزل اشاره به لقاالله
حکمت۷۹ و۸۰🌸
(علوم دو دسته اند:علم الهی که نزد اهل بیت است و علوم اکتسابی که با آموزش فرا میگیریم)
حکمت نزد منافق امانت، یعنی شنیده اما به کار نمی برده فقط قرار بوده شما ازش بشنوی عمل کنیدو رشد کنید
این کلام روزی مومن
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🍃خلاصه حکمت های هفته دوم خرداد 🍃
🌴حکمت۷۸🌸🌸🌸
قضا وقدر(جبر واختیار)
حیطه گستردهای دارد که باید دقت نظر شود که البته باید روحیه تسلیم در برابر احادیث و روایات داشت
اعتقاد شیعه در این مورد؛تفویض (لاجبر ولااختیاربل امر وبین الامرین)
مقدرات؛ یعنی یک سری مسائل که قدر حتمی است و غیرقابل تغییر
و یک سری چیزها که به اختیار انسان قابل تغییر است
( در بحث اینکه چرا مورد امتحان قرار میگیریم گفته شدخداوند شما رو امتحان میکند برای اینکه ما را به خودمان بشناساند وگرنه که خدا برای شناخت ما نیاز به امتحان ندارد)بحث جبر و اختیار هم همین است خداوند مارا درمسیر زندگی در دوراهی های مختلف قرار میدهد ظاهر امتحان متفاوت ولی در بطن امتحان👈خدا یا نفس،خدا یا شیطان،خدا یا پیروی از هوا و هوس
باهر انتخاب درست یا غلط کلی مسیر زندگی انسان تغییر جهت میکند(مثلا اینکه در فلان خانواده، با فلان پدر و مادر به دنیا می ایید👈قضا و قدر است و شما نقشی در آن نداشته
ولی اینکه بعدا با اطاعت یا عدم اطاعت از پدر و مادر واینکه چقدر مطیع امر خدا وبه خاطر خدا ازاین پدر و مادر اطاعت کنید 👈باعث تغییر جهت اساسی در زندگی شما(تاثیر مستقیم)بعداز بحث خداشناسی هیچ امری به اندازه اطاعت از پدر و مادر ولایت درزندگی انسان و رسیدن به صراط مستقیم تاثیرندارد
🌴حکمت ۸۱🌸🌸🌸
ارزش هرانسان
حضرت برای نشان دادن تفاوت و برتری عده ایی از لفظ ما یحسنه استفاده کردند
ارزش هر انسان به اندازه نیکی هایی هست که درطول عمر جذب میکند اینطور نیست که برتری فقط اختصاص به علم داده شود ولی چون علم ومعرفت از بقیه نیکی ها رتبه اش بیشتر است استاد دشتی به خاطر کوتاه کردن کلام از واژه علم استفاده کردن(علم حقیقی)
بنابر تفاسیر ؛ خداوند:ما خلق نکردیم جن و انس را مگر برای عبادت و عده ایی از عرفا شرح این ایه؛گفته اند (الایعرفوا)یعنی برای شناخت و معرفت بیشترانسان را خلق کردیم
🌴حکمت۸۳🌸🌸🌸
امام باطن آن فرد منافق را دید میدانست که اومنافقانه تعریف اورا میکند وصفاتی واقعی مولا را نیز در دل انکار میکند
: سرمنشأ تمام بدبختی ها از همین کبر و غرور شروع میشود
کبر وخود بزرگ بینی باعث طرد شدن شیطان از درگاه الهی شد
: علت اینکه مولا اشاره فرمودند که مدح و غلو در ستایش خوب نیست
مدح باعث خودپسندی و عجب میشود و👈 کبر و غرور به وجود میآورد
🌴 حکمت۸۲ 🌸🌸🌸
نکته های فراوانی وجود دارد
۱ اینکه شتران پ شتاب
کنایه از نهایت تلاش و کوشش است
۲توکل فقط به خدا ،زمانی که برادران یوسف اورا در چاه میانداختند یوسف شروع کرد به خندیدن برادران گفتند چرا می خندی گفت یه زمانی فکر میکردم که با داشتن برادرهای قوی مثل شما از هیچ چیزی ترسی ندارم الان متوجه شدم که فقط باید به خدا توکل کنم۳فقط از گناه باید ترسید
چون دراخرت فقط گناه است که مایه بدبختی میشود
۴بازهم سفارش میکند دنبال علم رفتن
۵صبر
بدن بدون سر هیچ معنایی ندارد پس ایمان بدون صبر هم معنا ندارد
در ارتباط با امید به خدا دقت کنیم یعنی مسبب الاسباب را خدا بدانیم و یقین کنیم لا موثر فی الوجود الا الله
البته به حرف آسون اما یکی از دلالیل اصلی بسیاری از امتحانات طول عمر چشیدن این حقیقت هست
لا اله الا الله
🌴 حکمت۸۴ 🌸🌸🌸
اشاره به نسل خود ائمه دارد که بااینکه دشمنان خواستند نسل امامان دا ازبین ببرند ولی خداوند برکت داده به نسل مبارک ونورانی آنها ومیبینیم که تعدا امامزاده ها چقدر فراوان است
: 🌹برا درک بهتره حکمت ۸۴
اشاره می کنیم به خطبه ای که مولا پاسخ شبهه ای را داده اند مبنی بر اینکه اگر غذای مولا نان خشک باشد توان و قدرت مقابله با دشمن را ندارد
مولا مشابه این حکمت اشاره به مقاوم تر شدن در شرایط سخت کردند با این بیان که همچنان که گیاهان بیابانی علارقم اینکه تب و هوای خشک زمینه پرورش آنها بوده اما بسیار مقاوم تر هستند بلعکس گیاهان کنار جویبار با اینکه دایم به خواسته های خود میرسند اما بسیار شکننده حالا شرایط جنگ که شرایط بسیار سخت اما.....
🌴حکمت۸۷🌸🌸🌸
دورد خدا بر امیرالمومنین
تعجب میکندمولا از کسیکه می توانندطلب آمرزش کنداز خدا ولی ناامید ، یاس از رحمت خدا بالاترین گناه است چون کسیکه مایوس شود از هیچ گناه ترسی ندارد، درهای توبه به روی همه بندگان بازه پس از رحمت خدا مایوس نباشید
🌴حکمت۸۵ 🌸🌸🌸
درود خدا بر امیرالمومنین
نمیدانی بگو نمیدونم دیگران رو به خطا و اشتباه ننداز
: مولا ازاین جهت فرمودند که اصیبت مقاتله یعنی به هلاکت انداختن
چون وقتی چیزی را نمی دانی واز گفتن آن شرم داری که بگید نمیدانم
هم باعث هلاکت خود میشوید
وهم باعث هلاکت دیگران
که باعث گمراهی عده ایی شدید
🌴حکمت۸۶🌸🌸🌸
برای پیروزی درامورومخصوص درمقابله بادشمن دردرجه اول نقشه های صحیح لازم است(درپیران) ودردرجه دوم دلاوری وچالاکی (جوانان) وگرنه دلاوریهابه،نتیجه نمیرسد، بنابراین پایه اصلی اموررارأی
وتدبیرتشکیل میدهد.
(از تجربه بزرگترها استفاده کردن)
🌴حکمت۸۹ 🌸🌸🌸
اصلاح رابطه بین خود وخدا👈یعنی در پی رضای خدا بودن وکار کردن؛ پس مشمول عنایات الهی قرار گرفتن۲کسی که در پی رضای حق باشد باید صدق و راستی پیشه کند ؛ در نتیجه 👈رابطه اوبامردم نیز اصلاح میشود۳ اصلاح امر اخرت: نیاز به تقوی دارد
اینگونه انسان ها چه زندگی دنیوی وچه زندگی اخروی موفق خواهند بود
واعظ نفسانی؛ یعنی وجدان بیدار👈تقوی درونی که دربرابر گناهان هشدار دهد
این حکمت یکی از شاه کلیدهای گشایش درهای زندگی است تمام حکمت چه تجربی و چه عینی کاملا ملموس است الان وضعیت ارتباط ما با دیگران و بلعکس چگونه است؟
امور دنیایی ما چگونه است؟
ایا راضی هستیم ایا روابط انسانها با هم ارامش بخش و .. است؟
ایا امور دنیای ما با این همه تلاش و حساب کتاب خوب؟
مشکل کجاست؟
چرا بشر با این همه امکانات هنوز نتوانسته روابطی که حتی با اقوام درجه یک خود را سامان دهی کند؟؟؟
پاسخ تمام این سوالات یک کلمه است
خدا را نمیبینیم.
کافی است دوباره موحد شویم فقط از یک خدا اطاعت کنیم تا به آرامش برسیم هرچند در کلام موحدیم اما در عمل ارباب متفرقون حاکم برعقاید ما شده
🌴حکمت ۸۸🌸🌸🌸
ابوجعفر محمد بن على الباقر(عليهما السلام) از آن حضرت نقل کرده است که فرمود: «در زمين دو امان (دو وسيله نجات) از عذاب الهى بود که يکى از آنها برداشته شد دومى را دريابيد و به آن چنگ زنيد; اما امانى که برداشته شد وجود رسول الله(صلى الله عليه وآله) بود (که خداوند به برکت وجود او هرگز عذابى بر اين امت نازل نکرد، ولى او از ميان ما رفت) و امانى که باقى مانده «استغفار» است همان گونه که خداوند متعال مى فرمايد: «تا تو در ميان آنها هستى خداوند آنان را عذاب نمى کند و تا آنان نيز از گناهان خود استغفار مى کنند، خداوند عذابشان نخواهد کرد
: نکته قابل توجه
مطلب مهم: یک گناهکار بهرحال عبده و باهمه سر و صورت وسیرت، دارای مولای چون تو هستیم (در تمام ادعیه ) به رحمت واسعه تو نگاه میکنیم امیدوار میشویم برای ادامه مسیر
البته فروغ امید یا ناامیدی 👈اعمال ماست، پس سعی کنیم که به تمام اعمال خود روزانه فکر کرده وخدا را شاهد و ناظر بر تمام اعمال خود بدانیم
🌴حکمت۹۰🌸🌸🌸
فقیه در این حکمت یعنی بصیر در دین در حد کماِل
وبه مسئله خوف و رجا اشاره دارد
نه مومنان را از لطف و رحمت خدا ناامید کنند ونه از عذاب الهی ایمن بدارند
[ دقیقا مصداق بارز این کلام خود مولاست که ما با خواندن نهج البلاغه هم امیدوار میشویم وهم ترسان.
بسم الله الرحمن الرحیم
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🍃خلاصه حکمت های هفته سوم خرداد 🍃
🌴حکمت۹۱🌸🌸
مولا میفرمایندهمچنانکه تن ادمی نیازبه استراحت داردقلبها وروح انسان نیزبرای ارامش نیازبه لطافت وسخنان لطیف وارامش بخش دارد. وچه
لطافت وشیرینی بهتراز قران وکلام مولا (نهج البلاغه)!
🌴حکمت۹۲🌸🌸🌸
علم و عمل باید باهم توامان باشد
: علمی که خالی از عمل باشه به درد نمیخورد
🌴 حکمت۹۳🌸🌸🌸
درود خدا بر امیرالمومنین
خداوندمی خواهد با آزمایش نا خالصی ها ی ما بر طرف بشود ، بندگان رو می آزماید تا صابران اونهایی که در آزمایش مقاومت کردند به مقامات عالیه برسند( رشد وطی کردن مسیر تکامل)
🌷عمومیت امتحان برای همه انسان ها و حتمی بودن آن در همه شرایط
اصولا دنیا دار امتحان ، تکالیف، مسولیت هاست برای تکامل، و تکامل از مسیر امتحانات می گذرد
بنابراین چنین دعایی که خدایا مرا امتحان نکن مثل این است که خداوندا مرا به هیچ تکلیفی مکلف نکن بدیهی است که چنین دعایی دور از استجابت است
راه صحیح دعا کردن؛ از امتحانات گمراه کننده به خدا پناه ببریم( توفیق پیروزی در امتحانات را از خدا خواستن
:🌷 نکته دیگرصفات درونی باعث پاداش و عقاب نمیشود جز آنکه این صفات ونیات در عمل آشکار شود معیار عمل است
🌴حکمت۹۴🌸🌸🌸
🌷: خیر و سعادت ،فقط این نیست که مال زیاد داشته باشی بلکه در علم حلم و عبادت و بندگی خداوند
🌷: برای کسانی که تنها از جنبه مادی و دنیوی به مال و فرزندان نگاه کردن اشاره دارد که این مواهب اگر در راه خدمت به خلق و جلب رضای خالق صرف شود آن هم مصداق خیر است
🌷ولی خیر در این است که عمل و حلم فزونی یابدبا پرستش پروردگار هرگاه کار نیکی کردی سپاس گویی واگر گناهی سر زد استغفار درواقع نظام ارزشی اسلام در برابرانچه که در نظام مادی دیده میشود زیرا مال و ثروت و قدرت اگر جدا از علم و حلم و بندگی خدا باشد مایه فساد و تباهی و ابزاری در مسیر شر
🌷سعادت برای دوکس: جبران گناهان، سرعت در خیرات
🌴حکمت۹۵🌸🌸🌸
🌷 معیار پذیرش اعمال تقواست
🌷ارزش تقوى
امام(عليه السلام) در اين سخن کوتاه و حکمت آميزش اشاره به نقش تقوا در قبولى اعمال مى کند، يا به تعبيرى ديگر، کيفيت عمل را معيار قبولى در درگاه خدا قرار مى دهد نه کميت عمل را
اين سخن برگرفته از قران; خداوند تنها اعمال پرهيزگاران را قبول مى کند».(1)
بسيارى از بزرگان در کتب فقهى اين مطلب را يادآور شده اند که* شرايط صحت عمل* با شرايط* قبول متفاوت است. *
عمل صحيح عملى است که جامع تمام شرايط و اجزا و خالى از موانع باشد; ولى گاه اين عمل، با اعمال ديگرى پيش و پس از آن يا صفات ناشايسته اى همراه مى گردد که مانع قبولى آن در درگاه خداوند مى شود (قبولى به معناى پاداش عظيم و تحقق اهداف و فلسفه هاى عمل).
مثلاً در روايات آمده است که کسى که شرب خمر کند اعمال او تا چهل روز پذيرفته نمى شود.
🌷بنابراين اعمالى مقبول درگاه خداوند واقع مى شود که توأم با تقوا باشد و بى تقوايان ممکن است عمل صحيحى انجام دهند و اسقاط تکليفى شود; اما عمل آنها بى ارزش و فاقد پاداش عظيم و فلسفه و روح عمل باشد.
🌴حکمت۹۶🌸🌸🌸
🌷منظور مولااز علم و آگاهى در اینجا همان علمى است که دعوت به عمل( اطاعت از خدا و رسول وامامان) مى کند و علم، اگر در عمق جان انسان نفوذ کند به یقین انسان را به عمل وادار مى کند.
🌷 ولایت و دوستی و پیروی از پیغمبر *جزاز طریق اطاعت خدا و اولی الامر* حاصل نمیشود
🌴حکمت۹۷🌸🌸🌸
🌷 آنچه انسان را به خدا نزدیک مى سازد و صراط مستقیم را پیش پاى انسان مى نهد، ایمان و یقین است که اگر محکم باشد هیچ گونه انحرافى براى انسان پیش نمى آید; ولى آنها که ایمان ضعیفى آمیخته با شک دارند به آسانى از راه راست منحرف مى شوند.
(شک به مقام ولایت؛مثل خوارج)
🌷 ایمان ضعیف آمیخته به شک، عبادت سطحی وکم ارزش به دنبال دارد.
🌴حکمت۹۸🌸🌸🌸
🌷خبرها را بشنوید حقیقت آن را دریابید وبه آن عمل کنید
(بازهم اهمیت عمل را گوشزد میکنند)
🌷که تمام دین عمل است
May 11
هدایت شده از ارزانسرای کفش و صندل کیانی 👠
سلام الان قبرستان و مزار شهدا هستم ناخداگاه یاد این سخن ایت الله افتادم👇👇
آیت الله بهجت ره :🌺
تعجب است از ڪسے ڪہ ..
براے خوابش ڪہ مدت ڪوتاهیست
جاے نرم تهیہ مےڪند
اما براے آخرتش قدمے برنمےدارد