هدایت شده از کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران
هویت دینی علم.pdf
245.8K
🕌 هويت ديني علم 🕌
✍️دكتر حمید پارسانیا
❇️ هويت فرهنگي علم مدرن
برخلاف تفسير و تبييني كه علم مدرن از خود ارائه ميدهد اين علم به صورت معرفتي صرفاً تجربي و حسي نيست كه مستقل از زمينههاي فرهنگي عالمان باشد؛ به همين دليل انتقال نظريات اين علم از بستر فرهنگي آن به سوي ديگر كشورها با انتقال فرهنگ همراه است و انتقالات فرهنگي لوازم و پيامدهاي اجتماعي و تمدني خود را دارد.
علم مدرن از آغاز با لوازم فرهنگي خود همراه بوده است؛ ولي تا زماني كه نگرش پوزيتيويستي بر آن حاكم بود اين علم خود را مستقل از فرهنگ و ايدئولوژي و به عنوان معرفتي حقيقي و بيبديل معرفي ميكرد و از همين طريق زمينههاي بسط و گسترش خود را فراهم ميآورد. كشورهاي غيرغربي و از جمله كشورهاي اسلامي نيز براساس شناسنامهاي كه علم مدرن از خود ارائه ميداد با آن برخورد ميكردند. آنان اين دانش را به عنوان ميراث مشترك بشريت كه تعلق به فرهنگ و قومي خاص ندارد ميديدند و امكانات انساني و اقتصادي خود را در جهت ترويج و گسترش آن در حوزه فرهنگي خود به كار ميگرفتند و از آن پس نيز در پرتو اين دانش، حوزههاي معرفتي خود را ارزيابي ميكردند.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 86.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
هدایت شده از کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران
⚫️ کتابخانه جامع مطالعاتی حضرت #امام_صادق (ع) + دانلود
📖 ۳۹ کتاب و مقاله سودمند را دانلود کنید؛ با کلیک کردن روی عنوان اثر
✍️ محور 1️⃣: کتابشناسی موضوعی امام صادق (ع) : آثار منسوب به حضرت یا نگارشیافته درباره ایشان
1. كتابشناسي امام صادق (ع) / ناصرالدين انصاری - بوستان كتاب
2. کتابشناسی و پایاننامه شناسی امام صادق (ع) / نیره خداداد شهری – پایگاه دین آنلاین
3. معرفی برخی آثار منسوب به امام صادق(ع) / علی اکبر ضیایی - کیهان اندیشه
4. تفسیر امام جعفر صادق (ع) / مدخل دانشنامه جهان اسلام - محمدتقی سبحانی و محمدتقی کرمی
5. الشعر المنسوب الی الامام الصادق (ع) / مصطفوینیا، عسکری، معصومی - نشریه نصوص معاصره
✍️ محور 2️⃣ زندگی، شخصیت و معارف امام صادق (ع)
0. مدخل امام جعفر صادق (ع) در دائره المعارف بزرگ اسلامی / احمد پاكتچي
1. بحار الانوار؛ ترجمه ج ۱۱؛ مخصوص به امام صادق (ع) / علامه مجلسی (ره)
2. الامام الصادق و المذاهب الاربعة (4 جلدی) / اسد حيدر – عتبه کاظمیه (ع) "قویترین کتاب"
3. الامام الصادق علیه السلام (جلد اول و جلد دوم) / علامه محمدحسین مظفر - جامعه مدرسین
4. مسند الامام الصادق (ع) «پنج جلدی» / الشيخ عزيز الله العطاردي – ناشر: عطارد
5. الصحيفة الصادقية / باقر شريف القرشي - دار الكتاب الإسلامي قم 1410 ق
6. موسوعه الامام الصادق (ع) / سید کاظم قزوینی: دارای مجلدات گوناگون و دنباله دار و در دست تکمیل تا امروز (لینک کتابشناسی)
7. الامام الصادق عليه السلام قدوة و أسوة / السيد محمد تقي المدرسي: ناشر و مولف
8. معالم حیاة الإمام الصادق / آیت الله سید علی خامنهای - نشریه بقیةالله لبنان؛ جمادی الأخری 1419
9. الامام الصادق (ع) خصائصه و ممیزاته / محمد جواد فضل الله - دار الزهراء قم
10. اشعه من بلاغه الامام الصادق (ع)؛ خطب، رسائل، مواعظ؛ / الشيخ عبد الرسول الواعظي - دار الهداية، طهران 1383ق
11. الإمام الصادق (ع) والتنظير للتنمية البشرية / السید محمدرضا الخرسان – الکلمة الطیبة النجف الاشرف 1436 ق
12. شخصیت باعظمت امام صادق (ع) / حاج سراج انصاری – دارالسلام؛ شهریور 1330
13. جایگاه علمی امام صادق (ع) / سید محمدحسین حسینی - ماهنامه مبلغان
14. امام صادق (ع) و شکلگیری مکتب جعفری / خلیل حقیقی – نشریه علوم اسلامی؛ پاییز 1386
15. انقلاب فرهنگي و سياسي در سيره امام صادق (ع) / محمد محمدي اشتهاردي
16. امام صادق (ع) و نظامسازی در اجتهاد / عزت السادات میرخانی – فصلنامه فقه و حقوق خانواده
✍️ محور 3️⃣ سیره سیاسی امام صادق (ع)
1. حیات سیاسی امام صادق (ع) / محمد خطیبی – نشریه پیام
2. امام صادق (ع) و قیامهاى زمان / عباس کوثری - فرهنگ کوثر
3. قیادة الإمام الصادق (ع) / آیت الله سید علی خامنهای – فصلنامه رسالة الثقلین؛ خرداد 1374-
4. المنهج السیاسی لفکر الامام جعفر الصادق (ع) / خضر الخفاجی – جامعه بغداد
✍️ محور 4️⃣ سیره تربیتی و اخلاقی
1. روش های تربیت اجتماعی در سیره امام صادق (ع) / سمیه سادات موسوی – نامه جامعه 1394
2. مکتب اخلاقی امام صادق (ع) / شهید محمد مفتح- مکتب تشیع۱۳۴۲
3. پندهای امام صادق (ع) به رهجویان صادق / آیت الله مصباح یزدی - موسسه امام خمینی ره
✍️ محور 5️⃣ بینش و منهج قرآنی امام (ع)
1. گونه شناسی روایات تفسیری امام صادق (ع) / حسین خاکپور - فصلنامه حسنا
2. شخصیت قرآنی امام صادق(ع) / مینا شمخی؛ فرشته زاده عطار - بینات
✍️ محور 6️⃣ : اولاد و ذریّه شناسی حضرت
1. المعقبون من آل ابی طالب (ع) (ج 2: شامل اعقاب الصادقیه) / سید مهدی رجایی - موسسه عاشورا
2. اَلْفَخْری فی أنْسابِ الطّالبیّین / سید عزیزالدین قاضی مروزی ازوارقانی (عالم قرن ششم)
✍️ محور 7️⃣ امام (ع) از نگاه خاورشناسان غربی
1. امام صادق علیه السلام از دیدگاه خاورشناسان / محمد احسانی - نشریه سیمای تاریخ 1389
2. الإمام الصادق عليه السلام كما عرفه علماء الغرب / دکتر نورالدین آل علی – دارالجوادین (ع) "نقادانه مطالعه کنید"
✍️ محور 8️⃣ دشمنشناسی و انحرافستیزی امام (ع)
1. جزاء اعداء الامام الصادق (ع) في دار الدنيا / هاشم موسوی جزائری
2. امام صادق (ع) و مبارزه با بدعت صوفیگری / داود الهامي - درسهايي ازمكتب اسلام 1371
3. امام صادق (ع) و اصلاحات فرهنگی / علی رفیعی – نشریه پیام
4. شیوههای مقابله امام صادق (ع) با جریانهای انحرافی / عبدالحسین شورچه - پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی
◾️ معرفی منابع فوق، لزوما به معنای تایید همه محتوای آن نیست.
#سیر_مطالعات_تاریخ_اسلام
#سیر_مطالعات_تاریخی
#سیره_معصومین
🆔 کانال اسرار تاریخ | طبق توصیه #محمدصادق_ابوالحسنی
🌐 eitaa.com/monzer_ir
هدایت شده از کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران
کتابِکودکِمنوغدیر.pdf
4.05M
📚 من و غدیر
✏️ نویسنده: گروه کودک ستاد غدیریه
🇮🇷 ناشر: صحرای سبز
⏳تاریخ نشر: ۱۴۰۲ ه.ش
📄 تعداد صفحات: ۲۰
📣 زبان: فارسی
#️⃣ #غدیر #امامت #کتاب_کودک #تسنیم #کتابخانه_مجازی #کتابخانه_دیجیتال
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید
هدایت شده از کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران
70143_336.pdf
3.17M
📚 انسان دویست و پنجاه ساله (حلقه اول)
✏️نویسنده: سید علی خامنه ای (مقام معظم رهبری)
📖 گردآوری: مرکز صهبا
🇮🇷 ناشر: موسسه جهادی
⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۱ ه.ش / چاپ دوازدهم
📄 تعداد صفحه: ۳۷۶ صفحه
🔰 حجم: ۳ مگابایت
🔆 توضیح: در این کتاب شیوه سیاسی و مبارزاتی ائمه علیهم السلام به صورت یکپارچه و با تمثیل انسان ۲۵۰ ساله ترسیم شده است.
#️⃣ #اهل_بیت #تاریخ #تاریخ_صدر_اسلام
#انسان_دویست_و_پنجاه_ساله #تسنیم #کتابخانه_مجازی #کتابخانه_دیجیتال
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید
🆔 @tasnim_pdf
هدایت شده از کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران
1_5048927613.pdf
4.34M
📚 انسان دویست و پنجاه ساله (حلقه دوم)
✏️نویسنده: سید علی خامنه ای (مقام معظم رهبری)
📖 گردآوری: مرکز صهبا
🇮🇷 ناشر: موسسه جهادی
⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۱ ه.ش / چاپ دوازدهم
📄 تعداد صفحه: ۵۰۹ صفحه
#️⃣ #اهل_بیت #تاریخ #تاریخ_صدر_اسلام
#انسان_دویست_و_پنجاه_ساله #تسنیم #کتابخانه_مجازی #کتابخانه_دیجیتال
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید
🆔 @tasnim_pdf
هدایت شده از کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران
1_4995418119.pdf
14.75M
📚 انسان دویست و پنجاه ساله (حلقه سوم)
✏️نویسنده: سید علی خامنه ای (مقام معظم رهبری)
📖 گردآوری: مرکز صهبا
🇮🇷 ناشر: موسسه جهادی
⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۸ ه.ش
📄 تعداد صفحه: ۱۵۸۶ صفحه
#️⃣ #اهل_بیت #تاریخ #تاریخ_صدر_اسلام
#انسان_دویست_و_پنجاه_ساله #تسنیم #کتابخانه_مجازی #کتابخانه_دیجیتال
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید
🆔 @tasnim_pdf
هدایت شده از کتابخانه تاریخ و تمدن اسلام و ایران
داستان غدیر خم.pdf
25.52M
📚 داستان غدیر خم (برگرفته از الغدیر)
✏️ نویسنده: محمدحسن شفیعی شاهرودی
🇮🇷 ناشر: قلم مکنون/ قم
⏳تاریخ نشر: ۱۴۲۷ ه.ق
📄 تعداد صفحات: ۲۲۵
📣 زبان: فارسی
#️⃣ #الغدیر #غدیر #داستان_غدیر #غدیرخم #تسنیم #کتابخانه_مجازی #کتابخانه_دیجیتال
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید
شوخی با کانت قسمت اول
++++
به قلم رضا امید احمدی
یک از معانی «امانوئل» به فارسی یک جورایی همان «خداداد» خود ما می شود. حالا شما به ریشه و ریشه شناسی این امر که واقعاً و دقیقاً ایمانوئل، «خداداد» معنی می دهد، گیر ندهید. همانطور که تا حالا همه چیز را چشم بسته قبول کرده اید، این را هم قبول کنید. بهرحال این خداداد (امانوئل کانت) در شهر کونیگسبرگ (مربوط به پادشاهی پروس در آن زمان) به دنیا آمده است. کونیگسبرگ یک شهری تجارتی در کنار دریای بالتیک بوده، اکنون بنام «کالینینگراد» یاد می شود و فعلاً جز خاک «روسیه» است. از دوران کودکی و خدمت که مادرش به او کرده و همچنین از «جوانی هایش» اگر بگذریم، خداداد، پیش از اینکه استاد فلسفه شود، دانشیار دانشگاه کونیگسبرگ بوده و به صورت رایگان علوم طبیعی و ریاضیات، کیهان شناسی و جغرافیه تدریس می کرده، سخنرانی های آزاد برگذار و از این طریق امرارمعاش می کرده است. بعد از پانزده سال انتظار و بگیر و بی بند، خدا از سر تقصیرات اش می گذرد و بالاخره کرسی استادی فلسفه را کسب می کند.
این خداداد، آدم جالبی بوده است. در طولِ عمرِ گرانبهایش که نسبتاً طولانی هم بوده است، هیچ وقت (حتی یک بار هم که شده) به هیچ جای بیرون از کونیگسبرگ و دو سه قریه اطرافش که آنجا معلم خصوصی بوده، نرفته و سفر نکرده است. ولی وقتی جغرافیه تدریس می کرده است، آنقدر دقیق موضوعات و مکان ها را شرح می داده که انگار سالها در این مکان ها زندگی و تحقیق کرده اند. خداداد به لحاظ جسمی آدم سالمی نبوده است. بدنش در برابر سرما و انواع میکروبها خیلی ضعیف و نامقاوم بوده است. برای همین اکثر فصل ها و ماهای سال را دستکش در دست می کرده اند. بیخی کج و کیل بوده است. یک از شانه هایش خیلی پاین و افتاده بوده و بسیار «جُلمرغ» معلوم می شده اند. با اینکه بسیار جلمرغ بوده ولی کوشش می کرده بهترین استایل را بزند. برای اینکه از جلمرغی خودش کم کند از خیاط های ماهر شهر خود کمک می گرفته تا لباسی های بدوزد که شانه هایش را برابر نشان بدهد. همچنان، این خدادادِ خدازده در زندگی شخصی و برنامه های روزانه خود نیز فوقالعاده منظم و دقیق بوده است. طوریکه برای اهالی شهر کونیگسبرگ حیثیت «ساعت» را داشته بوده و میان اهالی شهر این جمله که «می توانید ساعت های خود را با کارهای کانت تنظیم کنید» معروف بوده است.
با وجود که خیلی جلمرغ بوده، ولی به صحت خود خیلی اهمیت می داده و بر عکسِ آن «بزگوار» که به «عرض زندگی» می اندیشد، خداداد به «طول زندگی» فکر می کرده است. وقتی ازش می پرسند، چرا اینقدر به سلامتی خود اهمیت می دهی؟ می گوید: من باید زنده بمانم و پروژه ای را که روی دست دارم تکمیل کنم. حالا پروژه این جلمرغ چه بوده است؟ پروژه اصلی خدادادِ خدابیامرز، نجاتِ «کشتی سوراخِ روشنگری» است که از انگلیس به آب انداخته شده، در کوه پایه ها و سخره های سخت و طولانی فرانسه، سویس، سکاتلند و... برخورد کرده و در نهایت تکه و پاره به کونیگسبرگ رسیده است. حالا خداداد جلمرغ کمر را از هفت جا بسته تا سوراخ های این کشتی سرگردان را کور کرده و به ساحل مقصود پیاده کند. الحق که سوراخ ها را خوب کور می کند و جانانه پیاده هم می کند. طوری پیاده می کند که وقتی کتاب «نقد خرد ناب» را منتشر می کند، با افتخار می گوید: «این کتاب حاصل دوازده سال اندیشه ژرف و جدی است». بعد از اینکه نوشته هر سه نقد (نقد خرد ناب، نقد عقل عملی و نقد قوه حکم) را تمام و وارد بازار می کند، یک حرف بسیار پر زور می زند. می گوید: «چه با من موافق باشید چه نباشید، از کنار من به سادگی عبور نمی توانید». اگر فرصت شد، از زندگی و پروژه خداداد بازهم سخن خواهیم گفت. تا بعد!
یک وقت برای یک بنده خدا وصیت نامه می نوشتم، بعد نسبت به یک سوم اموال که فرد می تواند هر نوع تصرف حلال کند، گفتم بخشی از این یک سوم را به همسر تان اختصاص دهید چون ایشان یک عمر در کنار شما خالصانه کار کرده است و در سختی و خوشی همراه شما بوده است. اما ایشان قبول نکرده که هیچ به کلی از نوشتن وصیت نامه منصرف شد!!
در ایران بانوان زیادی هست و دیدم که از خود اموال شخصی دارد در ایام پیری بدون منت دیگران از آن آموال استفاده می کنند این اموال ممکن است که از طریق کار به دست آمده باشد یا از طریق ارث پدری و....
ولی متاسفانه در افغانستان به طور غالب، استثناها نیز هست، چند ظلم در حق زنان می شود. ظلم اول این است که غالبا دختران را از ارث محروم می کنند. این محروم گاه به گونه صریح است و گاه به گونه زمینه اجتماعی را فراهم می کند که دختر مجبور می شود سهمش را به برادران ببخشد.
ظلم دوم این است که هر مقدار که خانم در خانه و در بیرون از خانه در کارهای کشاورزی و... کار و تلاش می کند هیچ حقی برای آن لحاظ نمی کند در آخر همان یک هشتم را نیز زور شان می اید به زن بدهد. این است که ظلم مضاعف به خواهران و مادران مان می شود و عامل آنها نیز خود ما هستیم. #حکمتی 1402/04/05
تکاپو برای بهتر زیستن
یک وقت برای یک بنده خدا وصیت نامه می نوشتم، بعد نسبت به یک سوم اموال که فرد می تواند هر نوع تصرف حلا
راجع به پست استقلال مالی زنان یکی از دوستان نوشته است که در والدین در پیری واجب النفقه فرزندان است و در جامعه افغانستان والدین مقام ارجمند دارند.
به این دوست گرامی عرض می کنم که بله والدین در صورت فقیر باشد توان کار نداشته باشد از نظر شرعی واجب النفقه فرزندان هست، این حکم برای این است که والدین بی پنها نماند مبتلا به اضطرار نشود، اما وقتی امکان اینکه والدین نان بی منت و از اموال خودش بخورند باشد، چرا نان با منت و آن هم منت عروس و داماد بخورند، به خصوص مادران، چون پدر غالبا صاحب مال است انچه که مورد بحث هست مادران است.
به علاوه متاسفانه آنچه در جامعه وجود دارد غیر از فرمایش شما است. کم نیستند مادرانی که با منت عروس و داماد پس پیری هردم شهید اند؛ عروس وداماد و فرزند نان می دهند و نیازهای والده را ممکن است تامین کنند اما با دهها منت و ادا و اطوار این شایسته یک بانوی که عمری تلاش کرده است نیست. زنان و مادران ما باید تا زنده اند عزیز باشند، راه عزت آنها این است که استقلال مالی آنها را به رسمیت بشناسیم حقوقی که اسلام تعیین کرده اند پرداخت کنیم.