〰〰〰〰🌼🍃
استاد قرائتی حفظه الله
سوره حجرات
قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَ إِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمالِكُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «14»
آن اعراب باديهنشين گفتند: ما ايمان آوردهايم، به آنان بگو: شما هنوز ايمان نياوردهايد، بلكه بگوئيد: اسلام آوردهايم و هنوز ايمان در دلهاى شما وارد نشده است و اگر خدا و رسولش را اطاعت كنيد، خداوند ذرّهاى از اعمال شما كم نمىكند. همانا خداوند آمرزنده مهربان است.
🍃🌼 نکته ها :
مراد از اعراب، باديهنشينانند كه بعضى آنان مؤمن بودند، چنانكه در سورهى توبه از آنان تجليل شده است: «وَ مِنَ الْأَعْرابِ مَنْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ» «1»، ولى بعضى از آنان خود را بالاتر از آنچه بودند مىپنداشتند و ادّعاى ايمان مىكردند، در حالى كه يك تازه مسلمانى بيش نبودند.
تفاوت اسلام با ايمان
1. تفاوت در عمق.
اسلام، رنگ ظاهرى است، ولى ايمان تمسّك قلبى است. امام صادق صلى الله عليه و آله به مناسبت آيهى «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» فرمود: رنگ الهى اسلام است، و در تفسير آيهى «فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى» «3» فرمود: تمسّك به ريسمان محكم الهى، همان ايمان است.
2. تفاوت در انگيزه.
گاهى انگيزهى اسلام آوردن، حفظ يا رسيدن به منافع مادّى است، ولى انگيزهى ايمان حتماً معنوى است. امام صادق عليه السلام فرمودند: با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مىشود و ازدواج با مسلمانان حلال مىشود، ولى پاداش اخروى بر اساس ايمان قلبى است.
3. تفاوت در عمل.
اظهار اسلام، بدون عمل ممكن است، ولى ايمان بايد همراه عمل باشد، چنانكه در حديث مىخوانيم: «الايمان اقرار و عمل و الاسلام اقرار بلاعمل» بنابراين در ايمان، اسلام نهفته است، ولى در اسلام ايمان نهفته نيست.
در حديث ديگرى، اسلام، به مسجد الحرام وايمان به كعبه تشبيه شده كه در وسط مسجدالحرام قرار گرفته است.
امام باقر عليه السلام فرمود: ايمان، چيزى است كه در قلب مستقر مىشود و انسان به وسيله آن به خدا مىرسد و عمل، آن باور قلبى را تصديق مىكند. ولى اسلام چيزى است كه در گفتار و رفتار ظاهر مىگردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد.
در حديث مىخوانيم: ايمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ايمان و يقين، بالاتر از تقوا است و در ميان مردم چيزى كميابتر از يقين نيست.
🍃🌼 پیام ها :
1- به هر ادّعا و شعارى گوش ندهيم. «و قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا»
2- ادّعاهاى نابجا را مهار كنيم. «قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا»
3- هر كس حريم خود را حفظ كند و بيش از آنچه هست خود را مطرح نكند.
«قُولُوا أَسْلَمْنا»
4- اسلام، امرى ظاهرى است، ولى ايمان، به دل مربوط است. «فِي قُلُوبِكُمْ»
5- با مدّعيان كمال بايد به گونهاى سخن گفت كه از رسيدن به كمال نااميد نشوند.
«وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ»
6- راه رسيدن به ايمان، اطاعتِ عملى است، نه ادّعاى زبانى. لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمانُ ... وَ إِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ...
7- اطاعت از پيامبر صلى الله عليه و آله در كنار اطاعت از خدا آمده است و اين نشانهى عصمت پيامبر است كه بايد او را بدون چون وچرا اطاعت كرد. «إِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»
8- خداوند، عادل است وذرّهاى از پاداش عمل انسان را كم نمىكند. (مديريّت صحيح آن است كه ذرّهاى از حقوق ديگران كمگذاشته نشود.) «لا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمالِكُمْ شَيْئاً»
9- اطاعت از خدا و رسول، زمينه دريافت بخشش و رحمت الهى است.
تُطِيعُوا ... إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
🍃🌼〰〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
مولای متقیان حضرت علی علیه السلام :
فِي قَوْلِهِ تَعَالَي إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ
(در تفسير آيه ۹۰ سوره نحل: خدا به عدل و احسان فرمان مي دهد) فرمود: عدل، همان انصاف است، و احسان، همان بخشش
نهج البلاغه ، حکمت ۲۳۱
🍃🌼🍃
عدل داشتن در گفته امام یعنی انصاف
احسان هم بخشش است خیلی شفاف
وَ يَنْهـى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْي
تجاوز به حقوق دیگران، کارهای خلاف
امر به معروف در خانواده و جامعه امـّا
طـرد شدن دارد و گفته ایست گـزاف !
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰🌼🍃
استاد قرائتی حفظه الله
سوره نحل
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ «90»
همانا خداوند (مردم را) به عدل و احسان و دادن (حق) خويشاوندان، فرمان مىدهد و از كارهاى زشت و ناپسند و تجاوز، نهى مىفرمايد او شما را موعظه مىكند باشد كه متذكّر شويد.
🍃🌼 نکته ها :
اين آيه منشور جهانى اسلام است كه امام باقر عليه السلام آنرا در خطبههاى نماز جمعه مىخواندند. و به گفته فيض كاشانى در تفسير صافى؛ اگر در قرآن همين يك آيه بود، كافى بود كه بگوييم: قرآن، «تبيان كل شى» است، اوامر و نواهى اين آيه در همه اديان بوده و هرگز نسخ نشده است.
وليد بن مغيره ، چنان جذب اين آيه شد كه گفت : شيرينى، زيبايى، محتواى آن، چنان است كه نمىتواند كلام بشر باشد. و عثمان بن مظعون مىگويد با شنيدن اين آيه، اسلام به عمق جانم نفوذ كرد و به دلم نشست.
«عدل» درباره چيزى است كه تساوى آن با بصيرت درك شود و «عدل» در مورد چيزى است كه تساوى آن با حسّ درك شود. «عدل» مساوات در جزاء است ولى «احسان» زياد كردن پاداش است.
«عَدل» دورى از افراط و تفريط است كه هم در عقايد مطرح است و هم در رفتار شخصى و جامعه و سفارش اين آيه هم به فرد است و هم به حكومتها.
«عَدل» در نظام آفرينش، رمز پايدارى آن است. «بالعدل قامت السماوات و الارض» و در نظام تشريع سرلوحهى دعوت همه انبياست. «احسان» كلمهى مباركى است كه شامل خدمات مالى، فكرى، فرهنگى، عاطفى، مىشود.
و «فحشا» به گناهى گفته مىشود كه بزرگ و رسوا باشد و «منكر» به كارى گويند
كه عقل وفطرت و شرع آن را انكار كند.
به گفته تفسير فى ظلال، هرگاه طاغوتها با تبليغات فاسد، زشتى گناه را در ديدهى مردم اندك و حسّاسيّت مردم را نسبت به گناه كم كنند، ملاك معروف و منكر، شرع خواهد بود.
🍃🌼 پیام ها :
1- آيا خداوندى كه انسانها را به عدل و احسان دعوت مىكند، مىشود كه خود عادل نباشد! «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ»
2- عدل واحسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشك، دلها را التيام نمىدهد. «يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» (عدل، مقدار واجب واحسان، مقدار مستحبّ است)
3- اوّلين آمر به معروف وناهى از منكر، خود خداوندست. إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ ... وَ يَنْهى
4- در احسان، رسيدگى به بستگان و صلهرحم اولويّت دارد. «الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى»
5- امر به معروف، بر نهى از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان. يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ ... وَ يَنْهى
6- امر به معروف و نهى از منكر بايد در فضاى صفا و محبّت و در قالب موعظه و خيرخواهى باشد. يَأْمُرُ ... يَنْهى ... يَعِظُكُمْ
7- آمرين به معروف نبايد از مردم انتظار پذيرش صددرصد داشته باشند. «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»
8- مردم فطرتاً به عدل واحسان گرايش دارند واز فحشا ومنكر متنفرّند، ليكن وسوسهها و غرايز موجب غفلت او مىباشند كه بايد با تذكّر آنان را متذكّر نمود. «لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»
9- در نهى از منكر بايد ابتدا گناهان رسوا را جلوگيرى كرد، همان گونه كه در امر به معروف بايد ابتدا به واجبات سفارش كرد. يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ ... يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ
10- سفارش به عدل و نهى از فحشا، سنّت ابدى خداوند است. يَأْمُرُ ... يَنْهى ...
🍃🌼〰〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
🚩🚩🚩 پرچم حقیقت
🏴 انتشار به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی
✊ حضرت آیتالله خامنهای: به همان اندازه که مجاهدت حسین بن علی و یارانش به عنوان صاحبان پرچم سخت بود، به همان اندازه نیز #مجاهدت_زينب و مجاهدت امام سجاد و بقیهی بزرگواران، دشوار بود.
🚩 درسی که اربعین به ما میدهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطرهی شهادت را در مقابل #طوفان_تبلیغات_دشمن زنده نگه داشت.
⚠️ میدان تبلیغات، میدان بسیار عظیم و خطرناکی است. ۶۸/۶/۲۹
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
امام علی علیه السلام :
خِيَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا كَانَتِ الْمَرْأَةُ مَزْهُوَّةً لَمْ تُمَكِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا كَانَتْ بَخِيلَةً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا كَانَتْ جَبَانَةً فَرِقَتْ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ يَعْرِضُ لَهَا
برخي از نيكوترين خلق و خوي زنان، زشت ترين اخلاق مردان است، مانند، تكبر و به خود باليدن، ترس، بخل، هرگاه زني متكبر باشد، بيگانه را به حريم خود راه ندهد، اگر بخيل باشد اموال خود و شوهرش را نگهبان است، چون ترسان باشد از هر چيزي كه به آبروي او زيان رساند فاصله مي گيرد.
نهج البلاغه،حکمت ۲۳۴
🇮🇷🇮🇷
نیکوترین خلق زنان زشت برای مردان
فرق است در اخلاق اجتماعی ایشـان
تکبر و به خود بالیدن بد است از مـرد
برای زنان حفظ حریـم است ، نگهبان
چقدر بداست برای مرد مسلمان بخل
بخـل زنـان حفظ امـوال همسـرشان
چقـدر زشت است تـرس بـرای مـرد
ترس زنان می شود حافظ آبرویشـان
يا مَرْيـَمُ إِنَّ اللَّـهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَـةٍ ، آری
نزد خدا مقام است برای برخـی زنـان
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰〰🌼🍃
استاد قرائتی حفظه الله
سوره آل عمران
«45» إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ
(بياد آور) آنگاه كه فرشتگان گفتند: اى مريم! همانا خداوند تو را به كلمه و نشانهاى از سوى خويش به نام مسيح، عيسى پسر مريم، بشارت مىدهد.
او كه در دنيا و آخرت آبرومند و از مقرّبان است.
🍃🌼 نکته ها :
در قرآن، از حضرت عيسى به «كلمة» ياد شده است كه در فرهنگ قرآن، به معناى «مخلوق» مىباشد. نظير آيهى 109 سوره كهف كه مىفرمايد: «قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي» اگر درياها براى نوشتن كلمات الهى مُركّب شوند، درياها تمام مىشوند، ولى كلمات الهى به پايان نمىرسد.
وصف «وَجِيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» در قرآن تنها براى حضرت عيسى عليه السلام آمده و در مورد شخص ديگرى اين صفت گفته نشده است.
🍃🌼 پیام ها :
1- گاهى مقام زن بدانجا مىرسد كه خداوند از طريق فرشتگان با وى سخن مىگويد. «إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ»
2- فرزند، نعمت است. «يبشّرك»
3- عيسى فرزند خدا نيست، مخلوق خداست، ولى مخلوقى بس بزرگ و ناشناخته. «بِكَلِمَةٍ مِنْهُ» ( «كلمة» به صورت نكره آمده كه رمز عظمت و ناشناختگى است.)
4- خداوند براى اولياى خود قبل از تولّدشان نامگذارى مىكند. «اسْمُهُ الْمَسِيحُ»
5- كسى كه از انسان متولّد و دوران جنينى را طى كرده است، چگونه مىتواند فرزند خدا باشد؟ «عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ»
6- وجاهت دنيوى نيز يك ارزش است وكسب آن مانعى ندارد. «وَجِيهاً فِي الدُّنْيا»
🍃🌼〰〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید خیل عظیم دلدادگان به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خیابان های منتهی به حرم سیدالشهدا
🚨🚨🚨اهالی رسانه حواسشان باشد: شاهد #بزرگترین_سانسور_رسانهای #دنیا در قبال راهپیمایی اربعین هستیم
🔹 #پیادهروی_اربعین حسینی به عنوان بزرگترین اجتماع انسان ها هر سال با شکوه تر برگزار می شود اما گویا رسانههای مطرح دنیا که کوچکترین رخداد مناقشه آمیزی درباه اسلام و مسلمانان را از نظر دور نمیدارند، به راحتی چشم بر روی این حرکت عظیم میبندند و این یعنی بزرگترین سانسور رسانه ای دنیا.
🔹 پیادهرویاربعین از هر زاویه رسانهای فارغ از بعد معنوی این رویداد، به موضوع نگاه شود این اتفاق دارای چندین ارزش خبری همزمان است و رسانه با رویکرد حرفهای باید آن را بازتاب دهد اما اتفاقی که رخ داده، چیز دیگری است.
🔻شیوهی مواجه رسانههای مکتوب و غیرمکتوب غرب در قبال پوشش خبری مراسم اربعین:
👈👈سانسور و بایکوت خبری است که در این روش حتی در حد اعلام یک خبر هم به این موضوع پرداخت نمیشود.
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
⛳️🇮🇷🏴🇮🇷⛳️
💠من به عنوان *یک* نفر، چطور میتونم به برپایی هرچه بهتر این راهپیمایی عظیم کمک کنم؟
💠من با دست خالی چطور میتونم این سفر رو برای دیگران زیباتر، شیرین تر و راحت تر کنم؟
💠من چکاری انجام بدهم تاجلوهی این *گردهمایی بزرگ بشریت* رو جلا
بدم؟🌹🌸🌹🌸🌹
✅ 1⃣دیده شده شبها در موکب ها برخی افراد مخصوصاً ایرانی ها، بیش از نیاز خودشون پتو برمیدارن. بیاید عادت برداشتن بیش از حد نیاز رو از همینجا ترک کنیم. فکرکنیم خودمون اون نفر آخری هستیم که وارد موکب میشیم... بی پتو... با دو سه تا بچه... مراعات حال دیگران
راهم بکنیم.
✅ 2⃣بیاید فقط و فقط در حد نیاز خودمون غذا و آب بگیریم. الحمدلله سفرهی آقا خیلی پر و بابرکته. اما دلیل نمیشه ما مصرفگرایانه و درواقع مسرفانه، مقدار بیش از حد نیازمون برداریم. بعد هم زیاد بیاد یا خراب بشه و بریزیم دور...
ویابابارسنگین خودمان را
خسته کنیم....
پس بیایید گول گرسنگی چشمهامون رو نخوریم و به
*مقدار نیاز* ازافراد عراقی
ویاازموکب هاوسیله بگیریم
✅ 3⃣نبایدبگذاریم انبوه زباله... پلاستیک... لیوان یکبار مصرف... پوشکها سرراه بماند...
کمی هم کمک حالشان باشیم
وآنهارادرسطل زباله بریزیم،
بعضی زبالهها رو نمیشه کم کرد مثل پوشک. اما لیوان و قاشق و چنگال یکبار مصرف چی؟ چرا همراهمون یک لیوان نباشه و آب و چای و شربت رو تو لیوان خودمون بخوریم؟ روزی چندتا قاشق مصرف میکنیم؟!
به پاکیزگی طبیعت فکرکنیم
وبه مشکلات کشور میزبان
اضافه نکنیم.
✅ 4⃣موکبهای بزرگ و شیک و تمیز همیشه مورد استقبال هستن و زوّار عزیز با پذیرایی این موکب ها سیر میشن.
اما موکبهای ساده بی رونق میمونن، دستهایی که به پذیرایی دراز شده ان، ناامیدبرمیگردن!!!!!
همه سیر هستیم و میلی به سفره و سینی ساده ی اون ها نداریم...
بیایید امسال عشق و اخلاص و صفای میزبان رو بهتر پاسخ بگیم
کمی چشم روی موکبهای پررونق و غذاهای چرب ببندیم و به موکبهای ساده تر رونق
بدهیم وصفاببخشیم.
✅ 5⃣دیده شده گاهی وقتی جایی غذای ایرانی خاصی داده میشه، عده ای با سروصدا هجوم میبرن به اون سمت: حلیم ایرانی!!!
یا وقتی جایی غذای چرب و
گرم خاصی توزیع میشه...
آخه مگه رفتیم اونجا برای...؟!
کمی* رعایت *کنیم. بخش مهمی از درآمد سالانه شون رو خرج میکنن برای پذیرایی ما؛؛؛ اون وقت ما اینطورخودمان را کوچیک میکنیم.... ؟!
✅ 6⃣سفر اربعین دیگه که در
این چندسال می بینید،مملو از خانواده هااست؛ خانمهایی با بچههای کوچک قد و نیم قد.
و احتمالا گاهی در موکب ها، سرویس ها، صف غذا و... دست تنها و نیازمند کمک...
بیایین خواهر و برادر هم باشیم
شب، صدای گریه بچه کوچک و غرغر بچه بزرگترش اذیتت میکنه؟
به جای نچ نچ و سرزنش، میتونی کوچیکه رو بغل کنی تا مادر به فرزند دیگه ش برسه... تو سرویس بهداشتی ساک و چادرش رو بگیری
تو صف غذا نوبتت رو بهش بدی...
این سفر، تمرین زندگی در دولت کریمه است
اونجایی که همه عاشقانه با هم خواهر و برادرن...
✅ 7⃣احتمالاً گذر خیلیامون به مَبیت ها میفته... چقدر مخلصانه و عاشقانه میزبان ما غریبهها میشن... چقدر زیباست که ما تو بساطمون چندتا هدیه ی خوب برای *قدردانی* داشته باشیم. اگر میتونیم بسته زعفران، زیره، پسته یا نبات، خشکبار، لواشکهای خونگی و...
ما ایرانیها عادت نداریم جایی دستخالی بریم.
✅ 8⃣تو مسیر، گاهی بریم تو موکبهای *عراقی* و پیشنهاد کمک بدیم. چه حس برادری ای ایجاد میکنه... خدا میدونه این تقویت عُلقه بین مسلمین چه اجر و فوایدی داره...
✅ 9⃣ بیاید از الآن تصميم بگیریم برای برخی ها حق تقدّم قائل بشیم
برای خانمهای بچه دار، مردان بچهدار، خانمها (تو صف ماشین و غذا و...)
این حق تقدم به خانمها باعث میشه از اختلاط ها هم جلوگیری بشه
✅ 🔟 مابرای بچههای عراقی، برای میزبان کوچولوهای مهربانمون، هدیه ببریم؛هرچند کوچیک...
گیره سر، گیره روسری، ماشین کوچولو، جاکلیدی، پیکسل، جانماز، عروسک، پوستر، مداد رنگی و...
خیلی خوشحال میشن.
✅فراموش نکنیم که شاید
یکی ازهمین هزاران عزیزی
که ازکنارشان عبورمیکنیم
*مولاوصاحبمان حضرت ولی
عصرارواحنافداه باشد.
✅حتماً احترام به زائرین امام
حسین علیه السلام را دراین
مسیرمقدّس حفظ کنیم.
✅ اربعین رازیباترکنیم.
✅ان شاالله درهرلحظه از
ثانیه های زندگی درپناه خدا
وزیرسایه مهدی موعود
عجل الله فرجه باشیم.
⛳️🇮🇷کشور اهلبیت🇮🇷⛳️
الهم عجل لولیک الفرج.
التماس دعا
لبیک یا حسین🌹🌹🌹
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰🌼🍃
استاد قرائتی حفظه الله
سوره مائده
وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قالَ إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ «27»
(اى پيامبر!) داستان دو پسر آدم را به حقّ بر مردم بازخوان، آنگاه كه (هر يك از آن دو) قربانى پيش آوردند، پس از يكى (هابيل) پذيرفته شد و از ديگرى (قابيل) قبول نگشت. (قابيل) گفت: حتماً تو را خواهم كشت، (هابيل) گفت: خداوند، تنها از متّقين قبول مىكند.
🍃🌼نکته ها :
شايد مراد از تلاوت به حقّ آن باشد كه اين ماجرا در تورات تحريف شده و با خرافات، آميخته است و آنچه در قرآن آمده، حقّ است.
در روايات آمده است كه هابيل، دامدار بود و بهترين گوسفند خود را براى قربانى آورد و قابيل، كشاورز بود و بدترين قسمت زراعت خود را براى انفاق در راه خدا برگزيد. قرآن مىفرمايد: هرگز به خير نمىرسيد، مگر آنكه از آنچه دوست داريد انفاق كنيد. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ»
امام صادق عليه السلام فرمود: انگيزه قتلِ قابيل، حسادت او نسبت بهپذيرش قربانى هابيل بود.
🍃🌼 پیام ها :
1- بايد تاريخ گذشتگان را براى عبرت گرفتن خواند و بررسى كرد. «وَ اتْلُ»
2- تاريخ را از افسانه جدا كنيم. «بِالْحَقِّ» (ماجراى قربانى هابيل وقابيل افسانه و داستان بىاساس نيست.)
3- اصل، تقرّب به خداوند است نه قربانى، قربانى هرچه كه مىخواهد، باشد. «إِذْ قَرَّبا قُرْباناً» ( «قُرْباناً» نكره آمده است)
4- پسر پيامبر بودن نقشى در ردّ يا قبول اعمال ندارد، بنابراين از يكى پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد. «فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ»
5- تاريخ قتل وخونريزى همزمان با تاريخ انسان است. نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ ... لَأَقْتُلَنَّكَ
6- گاهى حسادت، تا برادركشى هم پيش مىرود. «لَأَقْتُلَنَّكَ»
7- به تهديد كنندهى به قتل هم بايد منطقى جواب داد. «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ»
8- در قبول يا عدم قبول اعمال، انگيزهها و خصلتها مؤثّرند. «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ»
9- ملاك پذيرش اعمال، تقواست، نه شخصيّت افراد و نه نوع كار. «إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ»
10- تفاوت در قبول و عدم قبول، براساس تقواست، نه تبعيض. «مِنَ الْمُتَّقِينَ»
🍃🌼〰〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
🍃☘🍃☘🍃
زینب آمد شام را یکباره ویران کرد و رفت
اهل عالم را زکار خویش حیران کرد و رفت
از زمین کربلا تا کوفه و شام خراب
هر کجا بنهاد پا، فتحی نمایان کرد و رفت
با لسان مرتضی از ماجرای نینوا
خطبه ای جا نسوز اندر در کوفه عنوان کرد و رفت
با کلام جانفزا، اثبات دین حق نمود
عالمی را دوستدار اهل ایمان کرد و رفت
فاش میگویم من آن بانوی عظمای دلیر
از بیان خویش دشمن را هراسان کرد و رفت
بر فرازنی چو آن قرآن ناطق را بدید
با عمل آن بی قرین اثبات قرآن کرد و رفت
در دیار شام برپا کرد از نو انقلاب
سنگر ستمگران را سست بنیان کرد و رفت
خطبه ی غرا بیان فرمود در کاخ یزید
کاخ استبداد را از ریشه ویران کرد و رفت
از کلام حق پسندش شد حقیقت آشکار
اهل حق را شامل الطاف یزدان کرد و رفت
شام، غرق عیش و عشرت بود در وقت ورود
وقت رفتن شام را شام غریبان کرد و رفت
دخت شه را بعد مردن در خرابه جای داد
گنج را در گوشه ی ویرانه پنهان کرد و رفت
زآتش دل بر مزار دختر سلطان دین
در وداع آخرین شمعی فروزان کرد و رفت
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
زبان حال حضرت زینب سلام الله علیها
در گفتگو با یزید ملعون
آیا شما مسلمانی و اهل عدالتی ؟
زنان خود را در سراپـرده جا دهی
دختران پیامبـرتان را اسیـر کرده
در بیابانـها و شهرهاتـان بگردانی
چهرهاشان بیـن شریف و پست
بین این نا محـرمان آشکار کردی
چشم می دوزند به آنها در حالی
ندارند هیچ سرپرستی و حامـی
می دریدند حرمت بیت رسـول
گرگهایی بودند به ظاهرِ انسانـی
الا لعنه الله علی الظالمین
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅✅✅نصب کنید فوق العاده مفید👌👌👌
🌹برنامه زیارت
♦️فلسفه زیارت امام حسین (ع)
♦️فلسفه زیارت #اربعین
♦️آداب و تذکرات زیارت امام حسین (ع)
♦️پرسمان سوال های حسینی
#نشر_دهید
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘