eitaa logo
حکمت و حکومت
221 دنبال‌کننده
385 عکس
150 ویدیو
9 فایل
محور پیامهای این کانال حکمت، حکومت و خصوصا حکمتهایی که در حکومت به کار آید(تفسیر الهیاتی سیاست) ادمین: @sjfadak (سجاد فدک طلبه درس خارج شهر مقدس قم و دانشجوی دکتری فقه سیاسی)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸توصیه به قرائت سوره نصر در نمازها برای پیروزی بر دشمنان عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ إِذٰا جٰاءَ نَصْرُ اَللّٰهِ وَ اَلْفَتْحُ فِي نَافِلَةٍ أَوْ فَرِيضَةٍ نَصَرَهُ اَللَّهُ عَلَى جَمِيعِ أَعْدَائِهِ... ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ج ۱، ص ۱۲۷ امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس سورۀ «إِذٰا جٰاءَ نَصْرُ اَللّٰهِ‌ وَ اَلْفَتْحُ‌» را در نمازهاى مستحبّ‌ يا واجب خود بخواند خداوند وي را عليه همۀ دشمنانش يارى فرمايد.... 🔹پ ن: خوب است به نیت پیروزی و نصرت مردم مظلوم فلسطین و جبهه مقاومت، این سوره را در نمازهایمان قرائت کنیم تا ان شاءالله به زودی شاهد فتح بزرگ و داخل شدن فوج فوج انسانها به جبهه حق باشیم🤲
🔸 آموزه های دو کتاب مقدس در مورد عمالقه، محور راهبردها در نبرد غزه! در نبرد سرنوشت ساز غزه، نقش اعتقادات در طرفین نبرد بسیار پررنگ است. جنگ غزه، انگیزه ها و ابعاد متعددی دارد ولی یک بعد تعیین کننده آن، محور عقیدتی و ایدئولوژیک نبرد است. بر اساس برداشت نگارنده، مفهوم مشترکی در میان دو طرف وجود دارد که برای هر کدام تعیین کننده راهبرد نبرد است. هم طرف فلسطینی و هم طرف اسرائیلی بر اساس دستور کتاب مقدس خود در برخورد با "عمالقه"، راهبرد خود را تعیین کرده است. 🔹برخورد با عمالقه در قرآن، محور عملیات طوفان الاقصی براساس برخی نقل ها، ایده اصلی طوفان الاقصی توسط یحیی سنوار و در زمان اسارت در بند رژیم صهیونیستی حاصل شده است. آیه 23 سوره مائده، تعیین کننده و طرح اصلی عملیات طوفان الاقصی بوده است. یعنی همان آیه ای که در ابتدای همه کلیپهای عملیاتی گردان های عزالدین قسام پخش می شود. اصل ماجرا از آیه 21 آغاز میشود: يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خَاسِرِينَ(21) قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ وَإِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا حَتَّى يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنْ يَخْرُجُوا مِنْهَا فَإِنَّا دَاخِلُونَ(22) قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذينَ يَخافونَ أَنعَمَ اللَّهُ عَلَيهِمَا ادخُلوا عَلَيهِمُ البابَ فَإِذا دَخَلتُموهُ فَإِنَّكُم غالِبونَ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلوا إِن كُنتُم مُؤمِنينَ(23) بر اساس تفاسیر، قومی که در بیت المقدس ساکن بوده اند و حضرت موسی(ع) دستور داد بر آنها وارد شوند و با آنها نبرد کنند همان عمالقه بوده اند. بر اساس این آیات، ساکنان بیت المقدس قومی سرکش و قوی هیکل بوده است(قوما جبارین) که بنی اسرائیل از مبارزه با آنها امتناع میکند(قَالُوا يَا مُوسَى إِنَّا لَنْ نَدْخُلَهَا أَبَدًا مَا دَامُوا فِيهَا) دو نفر از قوم بنی اسرائیل که خداترس بوده اند و دارای نعمت ولایت بوده اند(رجلان من الذین یخافون انعم الله علیهما) می گویند اگر بر دروازه آنها یا شهرهای مرزی آنها وارد شوید همین ورود، غلبه را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس طوفان الاقصی با راهبرد داخل شدن به حصن و حصار اسرائیل صورت گرفت عملیات عجیبی که محور آن تکیه بر خداست نه محاسبات مادی(و علی الله فتوکلوا). نگارنده احتمال میدهد که مصداق دو مرد خداترسی که از دشمن جبار هیچ ترسی ندارند و طرح عملیات داخل شدن به اراضی اشغالی را ریخته اند، در زمانه ما، یحیی سنوار و محمد الضیف میتوانند باشند. البته اصل دستور ورود به این ارض مقدسه را حضرت موسی (ع) داده است و میتوان تطبیق داد که اصل طرح بزرگ بازپس گیری اراضی مقدس به صورت تمام و کمال(از نحر تا بحر) در زمان حاضر توسط امامین انقلاب، سر دست گرفته شده و دنبال شده است.(يَا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ) و طرح دو کشوری از همان ابتدای انقلاب تا کنون، توسط ایشان رد شده است ولی طراحی اصلی عملیات طوفان الاقصی و ورود به سرزمین های اشغالی تمام فلسطینی بوده است(قال رجلان من الذین یخافون انعم الله علیهما) 🔹برخورد با عمالقه در تورات، محور نسل کشی اسرائیل در تورات، عمالیق نام قومی است که با بنی اسرائیل در ستیز و جنگ بودند و جایگاهی منفور در نزد فرهنگ یهودیت دارد. در کتاب مقدس عمالیق قومی هستند که غاصبان سرزمین مقدس هستند. طبق کتاب تحریف شده تورات، خدای بنی اسرائیل به حضرت سموئیل نبی (ع) دستور می‌دهد: «حال برو و مردم عمالیق را قتل عام کن. به آن‌ها رحم نکن، بلکه زن و مرد و طفل شیرخواره، گاو و گوسفند و شتر و الاغ همه را نابود کن.» طبق شواهد متعدد از جمله اظهارات مقامات سیاسی، نظامی و مذهبی اسرائیل، کشتار فجیع و نسل کشی در غزه، ریشه در این باور دارد که آنها مردم فلسطین و غزه را جزو قوم «عمالیق» می‌دانند که بر اساس کتاب مقدس موظفند که آنها را قتل عام کنند. 🔹بر این اساس هر دو طرف نبرد، طرف مقابل را عمالقه و به عنوان غاصبان ارض مقدس می شمارد و بر اساس کتاب مقدس خود با آن رفتار می کند. با وجود این صورت مساله واحد، نوع دستورات در مقام نظر و عمل به روشنی بیانگر آنست که کدام طرف حق و کدام طرف باطل است.
راهبرد اصلی طوفان الاقصی: ادخلوا علیهم الباب فاذا دخلتموه فانکم غالبون (مضمون آیه شریفه: ورود به دروازه یا شهرهای مرزی عمالقه) به تعبیر رهبر معظم انقلاب این آیه در مورد ورود امام خمینی (ره) به ایران هم مصداق پیدا کرد و با ورود ایشان، پیروزی انقلاب محقق گردید.(بیانات معظم له در نماز جمعه تهران ۱۳۷۵/۱۱/۱۲)
15.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سرود اسرائیلیها در مورد عمالقه دانستن مردم غزه
🔸آموزه های دین برای تداوم ارتباطات انسانی و ایمانی - بخش اول بسیاری از انسانها در روابط اجتماعی خود در ابتدای برقراری تعامل، مشکل خاصی ندارند اما در دوام رابطه دچار مشکل می شوند. این اشکال در تداوم ارتباط، آنجایی بسیار پر اهمیت می شود که از ناحیه خداوند ما موظف هستیم با عده ای به صورت مداوم ارتباط داشته باشیم(امر الله ان یوصل) این مهارت اگر در جامعه تضعیف بشود تمام پیوندها سست میشود. پیوند همسری، خویشاوندی، دوستی، همکاری و شراکت، ارتباط ایمانی و ولایی و... افزایش تنهایی ها، افزایش طلاق ها، افزایش قطع رحم ها، افزایش پرونده های قضایی همه و همه شاهد بر این مدعاست که مهارت "تداوم ارتباط" دچار اشکال شده است. دین برای تداوم ارتباطات چه راهکارهایی جلوی ما قرار داده است؟ برخی از نکاتی که باعث آسیب به "تداوم رابطه" می شود را دین به ما گوشزد کرده است: 🔹عدم تبعیت از ظن و گمان - گاهی انسان رفتاری را می بیند و بر اساس ظن و گمان خودش برداشت میکند که فلان منظور بد را داشته است. قران اکیدا از اتباع این ظنون پرهیز میدهد: ان الظن لایغنی من الحق شیئا(یونس 36) گمان در [وصول به] حقيقت هيچ سودى نمى ‏رساند یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم وَلَا يَغتَب بَّعضُكُم بَعضًاۚ (حجرات 12) اى كسانى كه ايمان آورده ايد، از بسيارى از گمان ها بپرهيزيد، كه برخى از گمان ها گناه است، و [از احوال شخصى و پنهانى يكديگر] تجسّس و جستجو نكنيد، و از يكديگر غيبت نكنيد امام صادق ع: گفتار و کردار برادرت را حمل بر نیکی کن مگر اینکه کاری از او سر بزند که نتوانی توجیه کنی و به گفتار او تا جایی که میتوان حمل بر نیکی کرد سوء ظن مبر(وسائل، ج12، ص302) 🔹 پرهیز از کمال گرایی در روابط امام صادق ع در مورد مردم زیاد جستجو نکن که بی دوست باقی خواهی ماند یکی از یاران امام صادق نام شخصی را آورد و او بد گفت امام فرمود: کجا میتوانی کسی را پیدا کنی که در دوستی کامل باشد و کو مردان کاملا وارسته؟(وسائل الشيعة، ج‏12، ص: 86)
🔸آموزه های دین برای تداوم ارتباطات انسانی و ایمانی - بخش دوم 🔹 اصل عیب پوشی: امام على عليه السلام: به خاطر عيب هايى كه در خود مى دانى، عيب برادرت را بپوشان. امام باقر عليه السلام: مؤمن در برابر مؤمن وظيفه دارد كه هفتاد گناه بزرگ او را بپوشاند. 🔹 اصل مدارا امام علی (ع): با مردم مدارا کن تا از برادری آنها بهره مند شوی امام علی (ع): سلامت دین و دنیا در مدارا با مردم است پیامبر (ص): مدارا کردن با مردم نصف ایمان است و نرمی و مهربانی کردن با آنان نصف زندگی است 🔹 اصل تغافل: یعنی فهمیدن ولی به روی خود نیاوردن امام على عليه السلام : هر كس كه نسبت به بسيارى چيزها بى توجهى و چشم پوشى نكند، زندگيش ناگوار شود. [غرر الحكم : 9149] امام باقر عليه السلام: درستىِ وضع زندگى و معاشرت با مردم، پيمانه پُرى را مانَد كه دو سوم آن توجّه و هوشيارى است و يك سومش ناديده گرفتن.[بحار الأنوار : 74/167/34.] 🔹 اصل تواضع: امام علی (علیه السلام) فرمود: نتیجه تواضع و فروتنی، محبت و دوستی است. «تصنیف غررالحکم، ص 249، ح 5179» امام علی (علیه السلام) فرمود: شریفترین خصلت‌های اخلاقی، تواضع، حلم و بردباری و نرم خویی هستند. 🔹طولانی نکردن قهر و جدایی پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: كسى كه يك سال از برادرش قهر كند، اين كار مانند ريختن خون اوست. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: اى ابوذر! از قهر كردن با برادرت بپرهيز؛ زيرا با وجود قهر بودن عمل پذيرفته نمى شود.
از منظر علامه طباطبایی 🔸شدیدترین لحن خداوند در مورد کدام گناهان کبیره است؟ چرا؟ خداى سبحان در اين آيات(۲۷۵-۲۷۹ سوره بقره) در امر ربا خوارى شدتى به كار برده كه در باره هيچ يك از فروع دين اين شدت را به كار نبرده است مگر يك مورد كه سخت‌گيرى در آن نظير سخت‌گيرى در امر ربا است، و آن تولّی دشمنان دین(دوستی و سرپرست گرفتن دشمنان دین) و اما بقيه گناهان كبيره هر چند قرآن كريم مخالفت خود را با آنها اعلام نموده و در امر آنها سخت‌گيرى هم كرده، و ليكن لحن كلام خدا ملايم‌تر از مساله ربا و دوستی و حكومت دادن دشمنان خدا بر جامعه اسلامى است و حتى لحن قرآن در مورد" زنا "و" شرب خمر "و" قمار "و " ظلم "و گناهانى بزرگتر از اين، چون كشتن افراد بى‌گناه، ملايمتر از اين دو گناه است. و اين نيست مگر براى اينكه فساد آن گناهان از يك نفر و يا چند نفر تجاوز نمى‌كند، و آثار شومش تنها به بعضى از ابعاد زندگانى را در بر مى‌گيرد و آن عبارت است از فساد ظاهر اجتماع، و اعمال ظاهرى افراد، به خلاف ربا و حكومت بى‌دينان كه آثار سوئش بنيان دين را منهدم مى‌سازد، و آثارش را به كلى از بين مى‌برد و نظام حيات را تباه مى‌سازد، و پرده‌اى بر روى فطرت انسانى مى‌افكند، و حكم فطرت را ساقط مى‌كند، و دين را به دست فراموشى مى‌سپارد. 🔹[آثار مخرب تولی دشمنان دین] جريان تاريخ نيز اين نظريه قرآن را تصديق كرده، و شهادت مى‌دهد كه امت اسلام از اوج عزت به پائين‌ترين درجه ذلت نيفتاد، و مجد و شرفش به غارت نرفت و فاقد مال و عرض و جان خود نشد، مگر وقتى كه در امر دين خود سهل‌انگارى كرد، و دشمنان دين را دوست خود گرفته، زمام امر حكومت خود را به دست ايشان سپرد و كارش به جايى رسيد كه نه مالك مرگ خود بود، و نه مالك زندگى‌اش، نه اجازه مى‌يافت تا بميرد و نه فرصت پيدا مى‌كرد تا از مواهب و نعمتهاى زندگانى برخوردار گردد، لذا دين از ميان مسلمانان رخت بر بست، و فضائل انسانی از ميان آنان كوچ نمود. 🔹[ربا منشأ جنگ های جهانی] رباخواران به جمع كردن اموال و انباشتن ثروت پرداختند و در راه به دست آوردن جاه و مقام با يكديگر مسابقه گذاشتند، و همين باعث به راه افتادن جنگهاى جهانى شد، و جمعيت دنيا به دو دسته تقسيم گرديده و رو بروى هم ايستادند، يك طرف ثروتمندان مرفه، و طرف ديگر استثمار شدگان بدبختى كه همه چيزشان به غارت رفته بود، و اين جنگهاى جهانى بلائى شد كه كوه‌ها را از جاى كند، و زلزله در زمين افكند انسانيت را تهديد به فنا كرد 📚 تفسیر المیزان، ج۲، ص ۴۳۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸وصیتهایی از امام صادق ع به شیعیان 🔹[هدف اصلی ابلیس] يَا عَبْدَ اَللَّهِ لَقَدْ نَصَبَ إِبْلِيسُ حَبَائِلَهُ فِي دَارِ اَلْغُرُورِ فَمَا يَقْصِدُ فِيهَا إِلاَّ أَوْلِيَاءَنَا وَ لَقَدْ جَلَّتِ اَلْآخِرَةُ فِي أَعْيُنِهِمْ حَتَّى مَا يُرِيدُونَ بِهَا بَدَلا وصيت امام صادق(عليه السّلام)بعبد الله بن جندب: يا عبد الله،شيطان دامهاى خود را در دنيا گسترده و هدف او اولياء و دوستان ما هستند،آنچنان آخرت در نظر دوستان ما بزرگ و با اهميت است كه هرگز چيز ديگرى را بجاى آن نمى‌پذيرند 🔹[تکلیف روزانه هر شیعه] حَقٌّ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ يَعْرِفُنَا أَنْ يَعْرِضَ عَمَلَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ عَلَى نَفْسِهِ فَيَكُونَ مُحَاسِبَ نَفْسِهِ فَإِنْ رَأَى حَسَنَةً اِسْتَزَادَ مِنْهَا وَ إِنْ رَأَى سَيِّئَةً اِسْتَغْفَرَ مِنْهَا لِئَلاَّ يَخْزَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ لازم است براى هر كس كه عارف بحق ما است عمل خود را در هر شب و روز رسيدگى كند و از خود حساب بخواهد.اگر كار خوبى مشاهده كرد اضافه كند و اگر گناهى انجام داده بود از آن استغفار نمايد تا روز قيامت خوار نشود 🔹[طریقه مستجاب الدعوه شدن] يَا اِبْنَ جُنْدَبٍ لَوْ أَنَّ شِيعَتَنَا اِسْتَقَامُوا لَصَافَحَتْهُمُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ لَأَظَلَّهُمُ اَلْغَمَامُ وَ لَأَشْرَقُوا نَهَاراً وَ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ وَ لَمَا سَأَلُوا اَللَّهَ شَيْئاً إِلاَّ أَعْطَاهُمْ پسر جندب،اگر شيعيان ما استقامت بورزند ملائكه با آنها مصافحه خواهند نمود و ابر بر سرشان سايه ميافكند و روزهاى روشن و تابان دارند و از بالا و پائين نعمت بر آنها فرو ميريزد و هر چه از خدا بخواهند بايشان مى‌بخشد 🔹[دو چیز را کم کن: خواب شب و سخن روز] أَقِلَّ اَلنَّوْمَ بِاللَّيْلِ وَ اَلْكَلاَمَ بِالنَّهَارِ فَمَا فِي اَلْجَسَدِ شَيْءٌ أَقَلُّ شُكْراً مِنَ اَلْعَيْنِ وَ اَللِّسَانِ فَإِنَّ أُمَّ سُلَيْمَانَ قَالَتْ لِسُلَيْمَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ اَلنَّوْمَ فَإِنَّهُ يُفْقِرُكَ يَوْمَ يَحْتَاجُ اَلنَّاسُ إِلَى أَعْمَالِهِمْ پسر جندب هر چه ميتوانى خواب شب و صحبت كردن روز را كم كن.در بدن انسان عضوى كمتر شكرگزارتر از چشم و زبان نيست مادر سليمان به فرزندش گفت پسرم،بپرهيز از خواب چون خواب ترا محتاج و نيازمند ميكند در روزى كه مردم باعمال خود نياز دارند. بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۲۷۹(گزیده ای از متن حدیث)
10.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد مؤیدی: 🔸موج عجیبی به جهان بشریت افتاده‌است خدا آن زیرزیرها دارد کارهایی می‌کند؛ موج عجیبی به جهان بشریت افتاده‌است. تا به حال، غلبه، با بُعد طبیعیِ انسان‌ها بوده‌است، اما آرام‌آرام، در اثر خون‌های پاک، این اوضاع دارد حاشیه می‌گیرد. پرده ها از فطرت ها دارد کنار می رود.
🔸دلالتهای سوره نصر برای عملیات وعد الصادق 🔹اذا جاء نصر الله و الفتح وقوع عملیات وعد الصادق نمایانگر یاری پروردگار و مرحله ای از فتح و پیروزی بود 🔹و رأیت الناس یدخلون فی دین الله أفواجا نتیجه این بروز پیروزی این شد: گسترش عجیب اعتراضات علیه رژیم صهیونیستی علیرغم کاهش تلفات فلسطینی ها و کاهش حملات اسرائیل همراه با بروز نشانه های ورود به دین خدا به صورت اسلام فطری و اسلام محمدی(ص) 🔹فسبح بحمد ربک از آنجا که با این پیروزی، قدرت و هیبت شرک و طاغوت در دلها شکسته میشود و قدرت توحید و ایمان آشکار میشود تسبیح و تحمید پروردگار مناسبت بیشتری می یابد. یعنی خدا را از هر نقص و ضعف مبرا بدان و او را به واسطه قدرت و کمالاتش ستایش کن. 🔹و استغفره همه کمالات را از خدا دیدن ملازم است با اینکه خود را دارای نقص بشماریم و اظهار تقصیر و فقر کنیم و به قدرت ها و امکانات خود تکیه نکنیم. 🔹إنه کان توابا در چنین حال قلبی که به جای فخرفروشی و غرور در موقعیت پیروزی، در برابر خداوند اظهار بندگی و عجز میکنیم، موجب جلب رحمت خاصه الهی میشود از این جهت است که خداوند را بسیار پذیرا خواهیم یافت و راه قرب الی الله را گشوده می یابیم
🔸شفاعت حسنه و شفاعت سیئه من يشفع شفاعة حسنة يكن له نصيب منها و من يشفع شفاعة سيئة يكن له كفل منها و كان الله على كل شيء مقيتا ﴿۸۵﴾ هر كس وساطت پسنديده اى كند، بهره اى از آن براى او خواهد بود، و هر كس وساطت ناپسندى كند سهمى از [گناه و وبال] آن براى او خواهد بود؛ و خدا همواره نگهبان بر هر چيزى است(نساء: ۸۵) یک نوع از شفاعت در قرآن، شفاعت قبل از عمل است یعنی تأثیر گذاشتن بر عمل دیگری. دو چهره مشهور فوتبالی، وحید شمسایی و علی دایی این نوع شفاعت را در هر دو صورتش محقق کرده اند یکی به صورت شفاعت حسنة و دیگری به صورت شفاعت سیئة یکی بهره مند و شریک شده است در عفاف جامعه دیگری بهره مند و شریک شده است در بی حیایی جامعه معمولا شهرت ملازم است با این نوع شفاعت. از این جهت امتحان سخت و حساسی است.