eitaa logo
حرزهای آسمانی
312 دنبال‌کننده
325 عکس
19 ویدیو
2 فایل
ارائه حرزهای روائی مشاوره پیرامون: سِحر و طلسم نقد و بررسی طلسم و سِحر و دعانویسی روشنگری درباره امور شیطانی رایج ارتباط با ما: @info_herz
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 چلّه‌خانه هجیج، واقع در کردستان ایران که متعلّق به قرن سوّم است و مرمّت شده است 👈🏻 شمس تبریزی، صوفی سُنّی معروف و پیر و مرادِ مولوی، گوید: «این چلّه‌داران متابع موسی (علیه السّلام) شدند، چو از متابعت محمّد (صلی الله علیه و آله) مزه نیافتند. حاشا بلکه متابعت محمّد به شرط نکردند، و از متابعت موسی اندکی مزه یافتند، آن را گرفتند.» 📕 مقالات شمس، تصحیح موحد، ص ١٧١ @herz_asemani
💥یکی از وقایعی که در روز ولادت رسول اعظم صلی الله علیه و آله بوقوع پیوست این بود که ارتباط کاهنان با جن قطع شد، و سِحر باطل شد و از کار افتاد، و شیاطین دیگر نتوانستند تا آسمان چهارم بالا روند و هدف شهاب‌های آسمانی قرار گرفتند. (جلاءالعیون، ص ٦٦) 🌷 میلاد پر برکت رسول اعظم صلی الله علیه و آله و امام صادق عليه السّلام تهنیت باد @herz_asemani
📢 آیا شما نیز چنین حالاتی دارید❓ ✍🏻 سلام بن مستنیر گوید: در خدمت امام باقر علیه السّلام بودم که حمران بن اعین وارد شد و چیزهایی از حضرت پرسید و وقتی خواست برود، به امام گفت: خداوند عمر شما را طولانی کند و ما را از وجودتان بهره‌مند سازد، به شما خبر می‌دهم که تا وقتی نزد شماییم، دل‌های ما نرم می‌شود و جان‌هایمان از این دنیا آرامش می‌یابد و آنچه از دارایی در دست مردم است بر ما پَست و بی‌اهمیت می‌شود؛ اما از نزد شما که می‌رویم و همینکه پیش مردم و تاجران می‌رویم، به دنیا علاقه‌مند می‌شویم. حضرت فرمودند: اینها از قلب نشأت می‌گیرد؛ جز این نیست که قلوب گاهی سخت و گاهی نرم می‌شود. (یعنی قلب را بخاطر منقلب شدن و تغییر حالات، قلب نامیده‌اند.) همانا یاران رسول اکرم صلی الله علیه و آله گفتند: ای رسول خدا، از وجودِ نفاق در خود هراس داریم! آن حضرت فرمودند: چرا؟ گفتند: هرگاه نزد شماییم، شما به آخرت تشویقمان می‌کنید و از خداوند متعال هراسانیم و دنیا را فراموش می‌کنیم و نسبت به آن بی‌میل می‌شویم، تا آنجا که گویا آخرت و بهشت و دوزخ را می‌بینیم و این حالات هنگامی است که نزد شماییم و آن‌گاه که از پیش شما بیرون می‌رویم و به خانه‌ رفته و بوی فرزندان را بشنویم و زنان و خانواده را بنگریم، نزدیک است از حالتی که در نزد شما داشتیم برگردیم، تا آنجا که گویا هیچ عقیده‌ای نداشته‌ایم؛ آیا این حالت، نفاق است❓رسول اکرم صلی الله علیه و آله به آنان فرمودند: هرگز؛ اینها وسوسه‌های شیطان است که شما را به دنیا تشویق می‌کند. بخدا سوگند، اگر به همان حالتی که برای خودتان تعریف کردید پیوسته می‌ماندید، هر آینه فرشتگان با شما دست می‌دادند و روی آب راه می‌رفتید؛ و اگر نبود که گناه می‌کنید و از خداوند آمرزش می‌خواهید، همانا خداوند آفریدگانی می‌آفرید که گناه مرتکب شوند و سپس از خداوند آمرزش خواهند تا خداوند متعال آنان را بیامرزد.* به راستی مؤمن پیوسته گرفتار گناه می‌شود و پیوسته توبه می‌کند. آیا فرمایش خدای تعالی را نشنیده‌ای: «خداوند توبه‌کاران و پاکیزگان را دوست می‌دارد» و فرمود: «از پروردگارتان آمرزش بخواهید، سپس به درگاه او توبه کنید.» 📚 الکافی، ج٢ ص ۴٢۴ * خلقت انسان مانند فرشتگان نیست که عاری از خطا و گناه باشد، بلکه به نحوی‌ست که میان گناه و طاعت می‌باشد و با سرکوب نمودن هوای نفس و توبه و ترک معصیت، می‌تواند به درجات ایمان خود بی‌‌افزاید و ایمانش را کامل کند. لذا نباید دگرگونی‌های باطنی که ناشی از وسوسه‌های شیطان است، انسان را از کسب ایمان ناامید کند. @herz_asemani
🔴 وسوسه‌های کفرآمیز و درمان آن ✍🏻 محمد بن حمران گوید: از امام صادق علیه السّلام درباره درمان وسوسه گرچه بسیار باشد، پرسیدم. حضرت فرمودند: خطری برای ایمانت در آن نیست. هنگام وسوسه برای رفع آن، می‌گویی: لا اله الاّ اللّه. ✅ جمیل بن درّاج گوید به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: در قلبم وسوسه بزرگی خطور کرده است (که از آن احساس خطر می‌کنم) حضرت فرمودند: بگو: لا اله الاّ اللّه. جمیل گوید: هرگاه وسوسه در دلم خطور می‌کرد، می‌گفتم: لا اله الاّ اللّه، سپس از قلبم بیرون می‌رفت. 🔸 ابن ابی عمیر از محمد بن مسلم روایت می‌کند که حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: مردی خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده و عرض کرد: ای رسول خدا، نابود شدم؛ حضرت به او فرمودند: آن پلید (شیطان) نزد تو آمد و به تو گفت: چه کسی تو را آفریده❓تو گفتی: خداوند متعال؛ سپس به تو گفت: چه کسی خداوند را آفریده است؟! (تشکیک می‌کرد). آن مرد عرض کرد: آری، سوگند به آنکه تو را به راستی برانگیخته است چنین بوده است. رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: بخدا سوگند، این ایمانِ خالص است. ابن ابی عمیر گوید: این حدیث را برای عبدالرحمن بن حجّاج روایت کردم، او گفت: پدرم از امام صادق علیه السّلام برایم حدیث کرد که فرمودند: همانا مقصودِ پیامبر اکرم از این سخن: "بخدا سوگند، این ایمانِ خالص است" همین ترس از نابودن شدنِ ایمان است، هنگامی که آن  وسوسه در دلش خطور کرده است و ترسیده کفر بوَرزد و ایمانش نابود شود. 🔹 علی بن مهزیار گوید: مردی به امام جواد علیه السّلام نامه‌ای نوشت و از وسوسه‌ای که به قلبش خطور می‌کرد شکوه کرد. حضرت در بخشی از نامه‌اش چنین پاسخ داد: همانا خدای بزرگ اگر بخواهد تو را پایدار می‌دارد و شیطان را بر تو راه نمی‌دهد؛ عدّه‌‌ای از وسوسه‌هایی که در قلب آنان می‌گذشت به پیامبراکرم شکایت کردند و گفتند: اگر باد خاکستر ما را به دوردست‌ها ببَرد یا تکّه تکّه شویم برایمان بهتر است از آنکه آن وسوسه‌ها را بر زبان آوریم. آن‌حضرت فرمودند: آیا چنین دغدغه و عقیده‌ای‌‌ دارید⁉️ گفتند: آری. حضرت فرمودند: سوگند به آنکه جانم در دست اوست، این همان ایمانِ خالص می‌باشد. پس هرگاه آن وسوسه‌ها را احساس کردید، بگویید: "آمَنّا باللّه و رسوله و لا حول و لا قوّة الاّ باللّه" 📚 الکافی، ج٢ ص۴٢۴ @herz_asemani
  📸 دعایی پربرکت با اثری مهم، برای خروج از منزل ✍🏻 سند و متن روایت: عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَی عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ: اسْتَأْذَنْتُ عَلَی أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) فَخَرَجَ إِلَیَّ وَ شَفَتَاهُ تَتَحَرَّکَانِ فَقُلْتُ لَهُ فَقَالَ أَ فَطَنْتَ لِذَلِکَ یَا ثُمَالِیُّ قُلْتُ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاکَ قَالَ إِنِّی وَ اللَّهِ تَکَلَّمْتُ بِکَلَامٍ مَا تَکَلَّمَ بِهِ أَحَدٌ قَطُّ إِلَّا کَفَاهُ اللَّهُ مَا أَهَمَّهُ مِنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ وَ آخِرَتِهِ قَالَ قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِی بِهِ قَالَ نَعَمْ مَنْ قَالَ حِینَ یَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ: بِسْمِ اللَّهِ حَسْبِیَ اللَّهُ تَوَکَّلْتُ عَلَی اللَّهِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ خَیْرَ أُمُورِی کُلِّهَا وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ خِزْیِ الدُّنْیَا وَ عَذَابِ الْآخِرَةِ؛ کَفَاهُ اللَّهُ مَا أَهَمَّهُ مِنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ وَ آخِرَتِهِ. 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج ۲ ص ۵۴۰ @herz_asemani
📸 دو ذکر برای راندنِ شیاطین جنی و إنسی 🔻همچنین از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده است که فرمودند: إِذَا وَسْوَسَ الشَّیْطَانُ إِلَی أَحَدِکُمْ فَلْیَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ وَ لْیَقُلْ آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ مُخْلِصاً لَهُ الدِّینُ. ✍🏻 هرگاه شیطان شما را به وسوسه واداشت، به خداوند متعال پناه ببرید (مثل أعوذ بالله من الشيطان الرجيم) و سپس بگویید: "آمَنْتُ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ مُخْلِصاً لَهُ الدِّینُ." 📚 بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۱۳۶ به نقل از "الخصال" صدوق رحمه الله @herz_asemani
🕋 چرا از نماز رسول اکرم صلی الله علیه و آله غافلید؟! ✍🏻 علّامه مجلسی رحمه الله می‌نویسد: «سیّد بن طاووس رحمه الله (در جمال الأسبوع، ص ١۶٢) به سند معتبر از حضرت امام رضا علیه السّلام روایت کرده است که از آن حضرت سؤال کردند از نماز حضرت جعفر طیّار. حضرت فرمودند: چرا غافلید از نماز حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله؟ راوی گفت: پس آن نماز را تعلیم نمائید به من؛ حضرت فرمودند: دو رکعت نماز می‌خوانی و در هر رکعت یک مرتبه فاتحه و پانزده مرتبه سوره «إِنّا أَنْزَلْناهُ» می‌خوانی، سپس در رکوع و بعد از سر برداشتن، و در سجده اوّل و سر برداشتن، و در سجده دوّم و سر برداشتن نیز هر یک پانزده مرتبه سوره قدر را می‌خوانی، پس تشّهد می‌خوانی و سلام می‌گویی، و چون فارغ شوی، میان تو و خدا گناهی [نیست] مگر آن که آمرزیده است، و هر حاجت که بطلبی رواست، و بعد از آن این دعا را می‌خوانی: لا إِلهَ إِلاَّ اللّه ُ رَبُّنا وَرَبُّ آبائِنَا الْأَوَّلینَ، لا إِلهَ إِلاَّ اللّه ُ إِلها واحِدا و نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ، لا إِلهَ إِلاَّ اللّه ُ لانَعْبُدُ إِلاّ إِیّاهُ، مُخْلِصینَ لَهُ الدَّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ، لا إِلهَ إِلاَّ اللّه ُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ، أَنْجَزَ وَعْدَهُ، وَ نَصَرَ عَبْدَهُ، وَ أَعَزَّ جُنْدَهُ، وَ هَزَمَ الْأَحْزابَ وَحْدَهُ، فَلَهُ الْمُلْکُ، وَ لَهُ الْحَمْدُ، وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ َقدیرٌ. اَللّهُمَّ أَنْتَ نُورُ السَّماواتِ وَالْأرْضِ وَ مَنْ فیهِنَّ، فَلَکَ الْحَمْدُ، وَ أَنْتَ الْحَقُّ، وَ وَعْدُکَ الْحَقُّ، وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ، وَ إِنْجازُکَ حَقٌّ، وَ الْجَنَّةُ حَقٌّ، وَ النّارُ حَقٌّ. اَللّهُمَّ لَکَ أَسْلَمْتُ، وَ بِکَ آمَنْتُ، وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ، وَ بِکَ خاصَمْتُ، وَ إِلَیْکَ حاکَمْتُ، یا رَبِّ یا رَبِّ یا رَبِّ، اِغْفِرْ لی ما قَدَّمْتُ وَ أَخَّرْتُ وَ أَسْرَرْتُ وَ أَعْلَنْتُ، أَنْتَ إِلهی لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ، صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اغْفِرْ لی وَ ارْحَمْنی، وَ تُبْ عَلَیَّ، إِنَّکَ أَنْتَ التَّوّابُ الرَّحیمُ.» مؤلّف گوید: این نماز از نمازهای مشهور است و عامّه و خاصّه در کتب خود روایت کرده‌اند و بعضی این را از نمازهای روز جمعه شمرده‌اند و از روایات اختصاصی معلوم نمی‌شود و ظاهرا در سایر ایّام می‌توان خواند، ولی در روز جمعه فضیلتش بیشتر است. همچنین "مصباح المتهجّد و البلدالامین و جنة الأمان" به صورت مرسل این حدیث را ذکر کرده‌اند. 📗 ربيع الأسابيع، ص ١۶٠ _ بحارالأنوار، ج٨٨ ص١۶٩ @herz_asemani
📸 دفع چشم زخم؟ یا نشر چشم شیطان؟! 👈🏻 پیشتر هم بیان شد که این نمادی مشکوک، و شبیه به یکی از علائم شیطانی است. حالت تک چشم و رنگ آبیِ آن، مطابق با گزارشاتی است که سران شیطان‌محور از مشاهده يا نشانه‌‌های شیطان ملعون داده‌اند، که نمونه‌ای از آن در مطلب بعد خواهد آمد. چه اینکه اگر از تمام این موارد هم چشم‌پوشی کنیم، این نماد در هیچ روایتی نیامده و پشتوانه دینی ندارد و به نوعی شِرک محسوب می‌گردد. 🔻 اما آنچه در روایات برای دفع چشم زخم آمده عبارتند از: الف) همراه داشتن های معتبر روایی ب) خواندن سوره‌های "حمد و قل هو الله أحد و معوذتین (سوره ناس و فلق) و آیة الکرسی" ج) سه مرتبه ذکر: "ماشاء الله لا قوة إلا بالله" د) کسی که احساس می‌کند ممکن است طرف مقابلش را به هر دلیلی چشم‌زخم زند، بگوید: الله اکبر. به مطلب بعد توجه فرمایید @herz_asemani
↪️ در راستای مطلب قبل 📸 "آلیستر کرولی" جادوگر و شطرنج‌باز متبحر، که خود را پیامبری با رسالتی نو معرفی نمود، در هرم بزرگ "جيزه" در مصر، پس از چندين روز اجراى مناسك شيطانى با جنى آبى رنگ (در تألیف خود یعنی "كتاب شريعت" به رنگ جن اشاره کرده) بنام "آى واس" ديدار می‌كند. اين جن مستقيماً فرامينی از سوی "هور-پار-كرات" یا "خداى مصر باستان" يا راحت بگوییم "شيطان" را در سه روز متوالى بر وی وحى می‌كند. ❌ آليستر كرولی تصوير اين جن را با زغال نقاشى كرده است. ( تصویر سمت راست) ✨ آیات قرآن و روایات شریف گواه این مطلب است که شیاطین بر اولیاء و پیروانشان وحی می‌کنند و بر آنان ظاهر می‌شوند و به آنان قدرت و خارق عادات می‌دهند و در مقابل از آنان اطاعت و اعمالی خاص طلب می‌کنند. @herz_asemani
📢 قابل توجه کسانی که زیاد نفرین می‌کنند 💢عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ اَلْعَبْدَ لَيَكُونُ مَظْلُوماً فَمَا يَزَالُ يَدْعُو حَتَّى يَكُونَ ظَالِماً. ✍🏻 هشام بن سالم گفت از حضرت صادق علیه السّلام شنیدم می‌فرماید: همانا بنده گاهی مظلوم واقع می‌شود، ولی آن‌قدر بر ظالم نفرین می‌کند تا ظالم می‌شود. 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج ۲ ص ٣٣٣ 🔶 علّامه مجلسی رحمه الله در توضیح این روایت می‌نویسد: چند احتمال در این روایت مطرح است: 👈🏻 اول اینکه مظلوم در نفرین بر ظالم افراط کند، تا جایی که بِسبب این دعا ظالم شود. یعنی ستم اندکی به او شده یا مال اندکی از او تلف شده، اما او نفرینش کند که ظالم بمیرد یا کشته شود یا نابود شود یا کور و زمین گیر شود، و مانند آن. یا نفرین را بکسی که ظلمی نکرده نثار کند، مثل دعا برای قطعِ نسل و مرگِ فرزند و از بین رفتنِ تبار و اقوام او و مانند این مطالب؛ لذا در این نفرین‌ها ظالم می‌شود. 👈🏻 دوم اینکه: بسیار بر دشمنش که مومن است نفرین کند و در دعا، اکتفاء به همان رفع ضرر خود نکند، بلکه برای مؤمنی که بر او ظلم کرده، بلا بخواهد، و خداوند به آن راضی نیست. او در این نفرین، بر خود ستم کرده و بلکه بر مؤمنی دیگر. زیرا لازمه برادری دینی، دعای برایِ خیر او و رفع ضرر خود از او است، چنانچه امام سجاد علیه السلام در دعای رفع دشمن فرمودند. آنچه نفرین به قتل و مرگ و ریشه‌کَن شدن آمده، ظاهرا بر مخالفان و دشمنان دین است، برای اینکه دشمنان ائمه علیه السلام از کُفار بودند، چنانچه به آن اشاره دارد قول خدای تعالی: «و لو یعجل الله للناس الشر استعجالهم بالخیر لقضی إلیهم أجلهم» {و اگر خداوند برای مردم به همان شتاب که آنان در کار خیر می‌طلبند، در رساندن بلا به آنها شتاب می‌نمود، قطعاً اجلشان فرا می‌رسید.} و از امام سجاد علیه السلام آمده است: چون فرشته‌ها می‌شنوند مؤمن، بدِ برادرش را می‌گوید و او را نفرین می‌کند، به او می‌گویند: تو چه بد برادری هستی، خودداری کن ای پوشیده‌گناه و نهفته‌عیب! خود را مراقبت کن و خداوند را حمد کن که تو را پوشیده، و بدان که خدای عزوجل داناتر است به بنده‌اش از تو. 👈🏻 سوم اینکه: بسیار نفرین کند و خدا صلاحش را در اجابت نداند و آن را پس بیندازد و او از رحمت خدا نومید گردد و ظالم بر خود شود و این بعید است. 👈🏻 چهارم اینکه: اصرار کند بر دعا تا اجابت شود و بر ظالمش مسلط گردد و به او ستم کند و برعکس گردد، با اینکه وضع پیشش که مظلوم بود، بهتر از این بود که ظالم شود. 👈🏻 پنجم اینکه: مقصود این باشد که بسیار بر ستمکاران نفرین نکنید که بسا خود ستمکار شوید و دربارهٔ خودتان هم اجابت شود. 📚 مرآة العقول، ج ١٠ ص ٣٠٥ @herz_asemani
  علامه مجلسی رحمه الله می‌نویسد: 👈🏻 از امام صادق علیه السلام روایت شده است: "کسانی که دیرهنگام صاحب فرزند می‌شوند این دعا را بخوانند: «اَللّهُمَّ لا تَذَرْنِی فَرْدآ وَاَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ وَحیدآ وَحْشآ، فَیَقْصُرُ شُکْری عَنْ تَفَکُّری بَلْ هَبْ لی عاقِبَةَ صِدْقٍ ذُکُورآ وَ اِناثآ، آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ اَسْکُنُ اِلَیْهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ اَشْکُرُکَ عِنْدَ تَمامِ النِّعْمَةِ، یا وَهّابُ یا عَظیمُ یا مُعْظِمُ. ثُمَّ اَعْطِنی فی کُلِّ عافِیَةٍ شُکْرآ حَتّی تُبَلِّغَنی مِنْها رِضْوانَکَ فی صِدْقِ الْحَدیثِ وَ اَداءِ الاَْمانَةِ وَ وَفاءٍ بِالْعَهْدِ".» 🌹 و در روایتی دیگر آمده: هر صبح و شام هفتاد بار بگوید: «سُبْحانَ اللهِ» سپس ده بار «اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبّی وَاَتُوبُ إِلَیْهِ بعد نُه بار «سُبْحانَ اللهِ» بعد یک بار «اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبّی وَاَتُوبُ إِلَیْهِ». راوی می‌گوید: جمع بسیاری به این دستور عمل کردند و بر آن مداومت نمودند و فرزندانی روزی آنها شد. 📕 حلیة المتّقین، انتشارات امام علی علیه السلام، ص ٢۴٧ و ٢۵٠ به نقل از "الکافی" کلینی رحمه الله @herz_asemani
⛔️ اختراعِ دعا 🔹 یکی از مسائلی که در معارف تشیع بسیار به آن اهمیت داده ‌شده، مسأله "دعا" می‌باشد. دعا یکی از قوی‌ترین سلاح‌های مؤمنین است که عجایب بسیار در انس با آن نهفته‌ست. پیشتر برخی آداب دعا گذشت. اما گاهی مشاهده می‌شود که برخی نسخه‌های معنوی که از طرف دعانویسان یا کاتبان حرز صادر می‌‌شود، ترکیبی از عباراتی مَن‌درآوردی است. این یکی از اشکالات اساسی به دعانویسان می‌باشد. حال به این روایت توجه نمایید: عَنْ أَبِي اَلْقَاسِمِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ زِيَادٍ اَلْقَنْدِيِّ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحِيمِ اَلْقَصِيرِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي اِخْتَرَعْتُ دُعَاءً فَقَالَ دَعْنِي مِنِ اِخْتِرَاعِكَ... ✍🏻 حاصل آنکه راوی گوید: خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم و عرض کردم فدایت شوم، من دعایی از خود اختراع کردم. امام علیه السلام فرمودند: اختراعت را کنار بگذار. (یا بدین معنا که: من نیازی به اختراعت ندارم) این روایت در سه کتاب مهم شیعه نقل شده: 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج ٣ ص ۴٧۶ تهذیب الاحکام، ج ١ ص ١١۶ کتاب من لا یحضره الفقیه، الإسلامية، ج ١ ص ٥٥٩ 🔻 مجلسیین رحمهماالله ذیل این روایت بیانی با مضمونی مشترک دارند که حاصلش این است: «این روایت دلالت بر نهی از دعای ساختگی دارد. یا حمل بر کراهت می‌شود، چون روایت دستور به دعا عام است و انسان خود نیز می‌تواند دعا نماید. مگر در موردی که انسان با صفات و اسماء الله آشنا نباشد، لذا ممکن است چیزی بگوید که جایز نباشد، یا در دعای خود نسبتی ناروا به ساحت خداوند متعال بدهد. و شکی نیست که دعایِ روایی بهتر است و اولویت با آن است. خصوصا وقتی که به ادعیه معصومین علیهم السلام دسترسی باشد. یا می‌توان گفت این روایت دال بر تشویق به تعلیم از اهل بیت علیهم السلام است.» ➖متن عربی عبارات فوق: روضة المتقین، ج ٢ ص ٨٢٠: یدل ظاهرا علی النهی عن اختراع الدعاء و حمل علی الکراهة لعموم الأمر بالدعاء إلا فیمن لا یعرف الله و صفاته العلیا، فربما یتکلم بما لا یجوز له، و لاریب أن الدعاء بالمنقول أولی، و یمکن أن یکون مراده الدعاء لقضاء الحاجة. ➖ملاذ الأخيار، ج ١ ص ۴٣٣: قوله عليه السلام: دعني من اختراعك كأنه ضمن معنى الإعراض، بأن يكون "من "بمعنى "عن" و ظاهره المنع من إنشاء الدعاء و كأنه على الكراهة، لا سيما عند إمكان سماع الدعاء عن الإمام. أو هو تحريص على التعلم، و إلا فقد ورد في الأخبار الكثيرة جواز إنشاء الدعاء، بل ورد: خير الدعاء ما جرى على لسانك.و إن احتمل أن يكون المراد من الأدعية المنقولة. ✅ نتیجه تا بدین‌جا این است که با وجود ادعیه معصومین علیهم السلام، از خود دعا اختراع نکنیم و بهتر است از ادعیه روایی بهره ببریم. خصوصا زمانی که حاجتی داریم و می‌خواهیم با آداب و بر طریق سنت طلب حاجت نماییم. چه اینکه در ادامه روایت مذکور نیز قرینه‌ای بر این ادعا یافت می‌شود. امام علیه السلام بعد از نهیِ راوی از اختراع می‌فرمایند: "إِذَا نَزَلَ بِكَ أَمْرٌ فَافْزَعْ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ... " (هرگاه امر مهمی برایت پیش آمد به رسول خدا صلی الله علیه و آله پناهنده شو.) سپس امام علیه السلام دستور به نمازِ حاجتی می‌دهند که آدابش خواهد آمد ان شاء الله. اینکه امام علیه السلام می‌فرمایند: "هرگاه امر مهمی برایت پیش آمد بما پناهنده شو." ظاهرا مقصود این است که در امور سخت و حوائج مهم برای بهتر نتیجه گرفتن، با روش ما طلب حاجت کن و بجای اینکه به اختراع خودت تکیه کنی، ببین ما برای طلب حاجت چه آدابی بیان فرموده‌ایم. و همانطور که علامه مجلسی رحمه الله در متن فوق اشاره نمودند، این به معنایِ منع دعای شخصی نیست که نتوانیم هیچ دعایی جز دعای روایی بر زبان آوریم. اما نباید دعای خود را بر دعای معصوم مقدم بداریم، یا با وجود دعایی که معصوم بیان فرمودند، نباید دعای خود را ترویج و معرفی کنیم. پس بهتر است در امور عبادی به روش و دستور اهل بیت علیهم السلام عمل نماییم که هم دقیق‌تر است، هم اثرش بیشتر است، هم مرضیّ خداوند متعال است. در پایان لازم است که متذکر شوم‌: 👈از آنجا که در ماه مبارک رمضان روزه هستیم و یکی از موارد ابطال روزه، دروغ بستن بخداوند متعال و معصومین علیهم السلام است، لذا تمام وجوهی که مطرح شد(در ماه مبارک) ، مستفاد از روایت فوق و روایات دیگر است، و در آخر می‌گوییم: والله یعلم، تا از پیش خود نسبتی به اهل بیت علیهم السلام نداده باشیم و قطع نکنیم بعنوان مقصود امام علیه السلام. @herz_asemani
🔻شیخ کلینی رحمه الله بسندش از امام باقر علیه السلام روایت کرده که حضرت فرمودند: «هر بنده‌ای که از خانه‌اش خارج می‌شود، ‌شیطان بر ضرر زدن به او اراده می‌کند، اما اگر بنده «بسم الله الرحمن الرحیم» بگوید، دو فرشته راست و چپ او، به او می گویند: کفایت شدی؛ و هرگاه بگوید: "آمَنْتُ بِالله" به او می‌گویند: هدایت شدی؛ و هرگاه بگوید: «توکّلت علی الله» به او می‌گویند: محفوظ شدی. در اینجا شیاطین از او دور می‌شوند و به یکدیگر می‌گویند: چگونه‌ می‌توانیم بکسی که هدایت شده و نگاه داشته شده و کفایت شده است، آسیبی بزنیم؟!» 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج ۲ ص ٥٤١ ❇️ امام علیه السلام تصریح می‌کنند اگر مؤمنی (به قرینه روایات دیگر) چنین بگوید، شیاطین از او دور شده و به عجز خود در مقابل او اعتراف می‌کنند. لذا به سخنان برخی جاهلانِ عالِم‌نما که سعی در عظمت دادن به قدرت شیاطین دارند، و سلاح مؤمنین را ضعیف می‌پندارند، اهمیت ندهید. آنان خود ضربه‌خورده شیاطینند و توهم کرده‌اند این مساله عام است. @herz_asemani
🔹شیخ کلینی رحمه الله بسندش از مفضل بن عمر روایت کرده که امام صادق عليه السلام فرمودند: يَا مُفَضَّلُ اِحْتَجِزْ مِنَ اَلنَّاسِ كُلِّهِمْ بِ‍ «بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ» وَ بِ‍ «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» اِقْرَأْهَا عَنْ يَمِينِكَ وَ عَنْ شِمَالِكَ وَ مِنْ بَيْنِ يَدَيْكَ وَ مِنْ خَلْفِكَ وَ مِنْ فَوْقِكَ وَ مِنْ تَحْتِكَ... ✍🏻 اى مفضل، خويشتن را بوسيلۀ «بِسْمِ‌ اَللّٰهِ‌ اَلرَّحْمٰنِ‌ اَلرَّحِيمِ‌» و بسورۀ «قُلْ‌ هُوَ اَللّٰهُ‌ أَحَدٌ» نگهدارى و محافظت كن، آن را از سمت راستت و از سمت چپت و از پيش رويت و از پشت سرت و از بالاى سرت و از زير پايت بخوان.... (يعنى به شش جهت بخوان) 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ج ٢ ص ٦٢٤ @herz_asemani
✍🏻 علامه مجلسی رحمه الله: ➖ در احادیث معتبر می‌خوانیم که امام سجّاد علیه السلام فرمودند: "هرگاه این دعا را بخوانم اگر جنّ و انس جمع شوند که ضرری بمن برسانند باکی ندارم: ( بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ مِنَ اللهِ وَ إِلَی اللهِ وَ فِی سَبیلِ اللهِ، اَللّهُمَّ اِلَیْکَ اَسْلَمْتُ نَفْسی وَ إلَیْکَ وَجَّهْتُ وَجْهی وَ إِلَیْکَ فَوَّضْتُ اَمْری وَ احْفَظْنی بِحِفْظِ الاْیمانِ مِنْ بَیْنِ یَدَیَّ وَ مِنْ خَلْفی وَ عَنْ یَمْینی وَ عَنْ شِمالی وَ مِنْ فَوْقی وَ مِنْ تَحْتی وَ ادْفَعْ عَنّی بِحَوْلِکَ وَ قُوَّتِکَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ)." 📕حلیة المتّقین، انتشارات امام علی علیه السلام، ص ٤٩٦ (منقول از أمالی طوسی رحمه الله) @herz_asemani
🏠 خرید و ساخت خانه  ✴️ علامه مجلسی رحمه الله: 👈🏻 در احادیث معتبر می‌خوانیم که حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند: «هرکس خانه بخرد، مستحبّ است ولیمه و میهمانی دهد.» [١] 🔹 نیز در حدیثی معتبر می‌خوانیم که آن حضرت فرمودند: «هرکس خانه‌ای بسازد، گوسفندی چاق قربانی کند و گوشتش را به مردم فقیر نیازمند اطعام کند، سپس این دعا را بخواند: "اَللّهُمَّ اَدْحِرْ عَنِّی مَرَدَةَ الجِنِّ وَالاِْنْسِ والشَّیاطِینَ وَبارِکْ لی فی بَنائی. ➖ بار خدایا، جِنیان سرکش و موذی، و انسانهای نافرمان و شیاطین رانده شده را از من دور ساز و این خانه را بر من مبارک گردان." آنچه را بخواهد خداوند متعال به او می‌دهد. [٢] _______________________ [١]: الکافی، ط_الاسلامیه، ج ۶، ص ۲۸۱، ح ۳ [٢]: ثواب الأعمال، صدوق رحمه الله، ص ۲۲۱ 📗حلیة المتّقین، انتشارات امام علی علیه السلام، ص ٦٩١ @herz_asemani
  💥 هر پُلی یک شیطان دارد ➖عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ قَاسِمٍ اَلصَّيْرَفِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ اَلْقَاسِمِ قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِنَّ عَلَى ذِرْوَةِ كُلِّ جِسْرٍ شَيْطَانٌ فَإِذَا اِنْتَهَيْتَ إِلَيْهِ فَقُلْ بِسْمِ اَللَّهِ يَرْحَلْ عَنْكَ. راوی گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: "بر اوج بلندیِ هر پلی شیطانی است، چون به آن نقطه رسیدید بسم الله بگوئید تا از شما دور شود." 📚 الکافي، ط_الاسلامیه، ج ۴ ص ٢٨٧ 📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ٢ ص ٣٠١ ✍آری، با یک "بسم الله الرحمن الرحیم" شیاطین از مؤمنین فرار می‌کنند. @herz_asemani
🔸 علامه مجلسی رحمه الله: ➖ در حدیثی موثّق می‌خوانیم که امام صادق علیه السلام فرمودند: «دربِ ظرف‌های آب و غذا، و درب خانه‌ها را ببندید که شیطان دربِ بسته و ظرفِ سربسته را نمی‌گشاید.» [۱] 🔻و در حدیثی دیگر فرمودند: «ظرف‌های خود را بدون سرپوش نگذارید، زیرا شیطان در ظرفِ بی‌سرپوش آب دهان می‌اندازد و از آنچه در آن است می‌خورد.»[۲] [۱]: الکافی، ج ۶، ص ۵۳۲ [۲]: المحاسن، ص ۵۸۴ 📔 حلیه المتقین، انتشارات امام علی علیه السلام، ص ٦٩٧ @herz_asemani
✨ شیخ صدوق رحمه الله بسندش از جناب علي بن جعفر عليهما‌السلام و ایشان از برادرشان امام کاظم علیه السلام، و ایشان از امام صادق علیه السلام روایت نموده‌اند که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: "كسى كه پس از نماز صبح يازده مرتبه سوره "قل هو الله احد" بخواند، در آن روز اسباب گناه بسراغ او نمی‌آید، حتی اگر شيطان بر خلاف این مسأله تلاش نماید". (یعنی شیطان نمی‌تواند اسباب گناه او را فراهم نماید، مگر آنکه خودش بدنبال گناه رود. والله یعلم) 📘 ثواب الاعمال، صدوق رحمه الله، انتشارات شریف رضی، ص ٧٢ ❌ متأسفانه برخی عظمت‌دهندگان به شیطان، نیروهای الهی و معنویِ مؤمنین را نادید گرفته، و تمام قدرت را در اختیار شیاطین می‌پندارند‼️ به هوش باشید که برخی افراد، در چنگال شیاطین اسیرند و چه بسا شیاطین به این شرط آنان را رها نمایند که تبلیغ و تعظیم شیطان کنند ، حال خود بدانند یا ندانند. چه بسیارند جن‌گیران که خود درگیر جن می‌باشند، و باید ابتدا خود را رها نمایند. @herz_asemani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 به بهانه ولادت امام حسن عسکری علیه السّلام 🔹 از فقر شکايت کردم ... 🔻عَلي، عَن أحمَدَ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: شَکَوْتُ إِلَی أَبِی مُحَمَّدٍ (علیه السلام) الْحَاجَةَ فَحَکَّ بِسَوْطِهِ الْأَرْضَ قَالَ وَ أَحْسَبُهُ غَطَّاهُ بِمِنْدِیلٍ وَ أَخْرَجَ خَمْسَمِائَةِ دِینَارٍ فَقَالَ یَا أَبَا هَاشِمٍ خُذْ وَ أَعْذِرْنَا. ✍🏻 ابوهاشم جعفری گوید: به امام حسن عسکری علیه السلام از فقر شکایت کردم، با تازیانه‌اش خطی بر زمین کشید، و بگمانم با دستمالی آن را پوشاند و پانصد دینار بیرون آورد. سپس فرمودند: این را بگیر و ما را معذور دار. ( اگر کم است.) 📚الکافی، ج ١، ص ۵٠٧ @herz_asemani
نمونه‌ای از لامذهبیِ دعانویسان شیاد 🔹علامه مجلسی رحمه الله: «در روایتی معتبر آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله دستور دادند مسلمانان شکل حیوانات را بر نگین انگشتر خود حک نکنند.» * * کتاب من لایحضره الفقیه، صدوق رحمه الله، ج۳، ص۵ 📙 حلیة المتّقین، انتشارات امام علی علیه السلام، ص ١٠٧ @herz_asemani
🔸 علامه مجلسی رحمه الله: 🌹 از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند: «احادیث ما را زود به فرزندانتان تعلیم دهید، تا مخالفان آنها را گمراه نکنند.» [ ١ ] 🌸 همچنین در احادیث معتبر آمده است که «فرزندان خود را بر محبّت علی بن ابی طالب علیهماالسلام تربیت کنید.» ‌[ ٢] --------------------------------------- [١] الکافی، ط_الاسلامیه، ج ۶، ص ۴۷ [٢‌] کتاب من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۱۹ 📔 حلیة المتّقین، انتشارات امام علی علیه السلام، ص ٢٧٢ و ٢٧٤ ❌ متأسفانه برخی والدین، همه چیز را به فرزندانشان می‌آموزند غیر از معارف و فضائل اهل بیت علیهم السلام!!! از کلاس رقص و موسیقی گرفته تا کلاس‌های دیگر که نه خیرِ دنیا را در پی دارد نه خیرِ آخرت؛ اگر از ابتدا برای تربیت و سلامت فکر و عقیدهٔ فرزندان برنامه داشته باشیم، در جوانی مشکلات کمتری خواهند داشت ان شاء الله. باید بنایمان بر تربیت دینی باشد، نه تربیت عرفی و مُدگرا؛ 👈یکی از مهمترین وظایف والدین، تربیت صحیح اولاد است که متاسفانه بسیار مورد فراموشی و غفلت واقع شده است، و خداوند متعال در قیامت از این مهم سؤال خواهد نمود. @herz_asemani