eitaa logo
هیئت قرآن و ولایت
1.9هزار دنبال‌کننده
572 عکس
256 ویدیو
113 فایل
محلی برای پاسخ کاربردی به مسائل روزمره؛ مبتنی بر معارف تدبری قرآن و عترت علیهم‌السلام ارتباط با مدیر کانال: @hosseinzarghami
مشاهده در ایتا
دانلود
مواجهه قرآنی صحیح با شیوع کرونا ویروس.pdf
132.8K
📣📣📣 راهبردی قرآنی دیدگاه های قرآنی استاد صبوحی درباره *مواجهه قرآنی صحیح با پدیده کرونا ویروس* @heyat_quran
*یادداشت قرآنی حجةالاسلام علی صبوحی درباره شیوع ویروس کرونا* بخش اول بسم الله الرحمن الرحیم *خاب الوافدون علی غیرک و خسر المتعرضون إلا لک و أجدب المنتجعون إلا من انتجع فضلک* سلام و رحمت خدا بر شما خودم و همه متدبران عزیز قرآن کریم را به ضرورت بهره‌مندی از فرصت بسیار ارزشمند ماه رجب توصیه می‌کنم. ماه عبادت و ذکر و عبودیت و فکر؛ چنانکه می‌دانید مساله اول این روزهای جامعه ما، ویروسی به نام کرونا است. از آسیب‌های این ویروس درباره سلامتی مردم عزیزمان به خدا پناه می‌بریم: *«قل أعوذ برب الفلق من شر ما خلق»* (فلق، ۱) و چندین برابر بیشتر از فضای جنجالی رسانه‌ها درباره این ویروس نگرانیم و باز هم بر خدا توکل می‌کنیم، چون معتقدیم که شیطان از این طریق در پی ایجاد حزن و ناامنی در جامعه مومنان است و صد البته نمی‌تواند به کسی ضرری برساند مگر به اذن خدا، پس باید بر خدا توکل کرد: *«إنما النجوی من الشیطان لیحزن الذین آمنوا و لیس بضارهم شیئا إلا بإذن الله و علی الله فلیتوکل المؤمنون»* (مجادله، ۱۰) برخی به بهانه این ویروس، می خواهند جنگ کهنه و ساختگی علم و دین را لباس حیات بپوشانند که به خواست خدا ناکام خواهند ماند و به اعتقاد ما شیاطین و یا پیروان ناآگاه ایشان هستند که یا عناد دارند و یا نه الفبای دین را می فهمند و نه الفبای علم را. به طور قطع نه دین، مخالف بهداشت و درمان و علم پزشکی است و نه علم پیشگیری و درمان، مخالف دعا و توسل و توکل و نگاه توحیدی است. بالاتر از آن، رعایت بهداشت و توجه به درمان از توصیه‌های مهم دینی است چه اینکه دانش پزشکی خود از شواهد توحید و نگاه ناب توحیدی است. بر همین اساس، بعید است عالم بصیر دینی با دانشمند پزشکی بر سر بهداشت و درمان مشکل پیدا کند و یا پزشک متعهد با عالم دینی بر سر توحید و توکل و توسل و دعا و مناجات زاویه پیدا کند. اما عزیزان از این جنگ نخ‌نما که بگذریم، فضای رسانه‌های موافق دین را بین دو دیدگاه دینی مردد می‌بینیم: ۱. برخی با استناد به معارفی مانند *«أینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیدة»* (نساء، ۷۸) بر این باورند که نیازی به احتیاط و مراقبت ویژه در برابر ویروس کرونا نیست، چون اگر قرار بر مردن باشد، هرکجا که باشید و هرقدر هم که بخواهید خودتان را از خطر دور نگه دارید و از خودتان محافظت کنید، باز هم مرگ شما را درک خواهد کرد و گرفتار مرگ خواهید شد. ۲. برخی هم با استناد به معارفی مانند *«لا تلقوا بأیدیکم إلی التهلکة»* (بقره، ۱۹۵) بر این باورند که انسان باید به‌طور خاص در برابر ویروس کرونا از خودش محافظت کند و گرنه مصداق «خود را به هلاکت انداختن» است و قطعا حرام؛ لذا در این ایام، خانه‌نشین شده‌اند و دست از انجام امور عادی زندگی کشیده‌اند. به راستی کدام دیدگاه صحیح است؟ بی‌تردید هر دو معرفت مذکور برخاسته از قرآن و صحیح است و فقط باید حدود و ثغور آن را شناخت. اگر به سیاق آیه *«أینما تکونوا یدرککم الموت و لو کنتم فی بروج مشیدة»* (نساء، ۷۸) مراجعه کنیم می‌فهمیم که منظور این است که به بهانه ترس از مرگ از انجام وظیفه الهی خودتان (جهاد) کوتاهی نکنید چون مرگ دست خداست و اگر او بخواهد جان شما را بگیرد، هرجا که باشید و هرقدر هم که از خودتان محافظت کنید باز هم او قادر است بر اینکه جان شما را بستاند. همچنین اگر به سیاق آیه *«لا تلقوا بأیدیکم إلی التهلکة»* (بقره، ۱۹۵) مراجعه کنیم می‌فهمیم که منظور این است که با ترک انجام وظیفه (انفاق) خود را به هلاکت نیاندازید. 💠ادامه در بخش دوم... @heyat_quran
*یادداشت قرآنی حجةالاسلام علی صبوحی درباره شیوع ویروس کرونا* بخش دوم حال اگر این دو دسته از معارف را به طور صحیح بر مسأله کرونا تطبیق دهیم، چنین نتیجه می‌گیریم: به بهانه ترس از ابتلا به کرونا از انجام وظیفه الهی خودتان (جهاد اقتصادی از جمله کسب حلال برای اهل و عیال، جهاد فرهنگی، جهاد علمی، جهاد سیاسی، جهاد نظامی و...) سر باز نزنید و کوتاهی نکنید، چون ابتلا به این ویروس و یا خطر مرگ ناشی از ابتلای به آن دست خداست و اگر او بخواهد که بیماری به شما برسد و یا جان شما را بگیرد، هرجا که باشید و هرقدر هم که از خودتان محافظت کنید باز هم او قادر است بر اینکه بیماری یا مرگ را بر شما مسلط کند. با ترک انجام وظیفه الهی‌تان (پرهیز از هدر دادن مال و جان و تلاش برای انفاق مال و جان در راه خدا) خود را به هلاکت نیاندازید. هلاکت اصلی این است که شما برای حفظ جان و مال که امانت خداست، کوشش نکنید و خدای نخواسته به خاطر کوتاهی شما از بین برود و توفیق انفاقش در راه خدا به شما نرسد. نتیجه این که اگر نسبت به حفاظت خود و جامعه از خطرات ناشی از این ویروس بی‌تفاوت باشیم، غلط است چه اینکه اگر تصمیمات ما (اعم از تصمیمات جمعی و فردی) درباره حفاظت از خودمان در برابر کرونا، منجر به ترک انجام وظایف بندگی ما شود و جامعه ما را به رکود و توقف و عقب‌گرد بکشاند، صحیح نیست و باید راه جهاد و انفاق و زندگی مجاهدانه و بذل مال و جان برای خدا با قوت ادامه یابد. لزوم رعایت بهداشت و مراقبت متعارف از خود دربرابر بیماری، هم حکم عقل است و هم حکم شرع و نیازی به اثبات و بحث و جدل ندارد، ولی حد آن تا جایی است که مانع از جریان جهاد و انفاق در راه خدا نشود و روند رو به رشد زندگی اجتماعی و فردی ما را به چالش نکشد. اینک که تشخیص مسئولان امر و متخصصان بهداشت و درمان بر این شده است که تا جای ممکن از اجتماعات پرهیز شود ما نیز به این تشخیص و تصمیم احترام می‌گذاریم و تا زمان رفع شرایط خاص، کلاسهایمان را برگزار نمی‌کنیم. اما خواهران و برادران عزیز! این ایام را ایام تعطیلی جهاد و انفاق نبینیم و با قوت و قدرت در راه انجام وظایف بندگی خودمان کوشا باشیم. آن‌چه به طور خاص مد نظر نگارنده این سطور است، تلاش فراوان همه ما برای تثبیت آموخته‌های قبلی از قرآن و برنامه‌ریزی برای زندگی بر مبنای قرآن کریم است. هم فراغتی زمانی حاصل است و هم ظرفیتی معنوی به خاطر ماه رجب، پس بهترین فرصت برای تثبیت و تحکیم و برنامه‌ریزی در جهت تمسک همه جانبه به قرآن عزیز است. *پس یا علی...* با قوت و قدرت و توکل بر خدا به انجام امور زندگی با رویکرد جهاد و انفاق ادامه دهید و امر خود را به خدا بسپارید. بهداشت را رعایت کنید و از تجمع غیر ضروری بپرهیزید اما وحشت نکنید و امر خود را به خدا بسپارید. اگر بیمار شدید نترسید و در پی درمان باشید و باز هم امر خود را به خدا بسپارید. برای تثبیت آموخته‌های خود از قرآن بکوشید و امر خود را به خدا بسپارید. آرام باشید و بدانید که *«ألا بذکر الله تطمئن القلوب»* اینک چند آیه را از زبان ابراهیم (ع) تقدیم حضورتان می‌کنم: *قال أفرأیتم ما کنتم تعبدون أنتم و آباؤکم الأقدمون فإنهم عدو لی إلا رب العالمین الذی خلقنی فهو یهدین و الذی هو یطعمنی و یسقین و إذا مرضت فهو یشفین و الذی یمیتنی ثم یحیین و الذی أطمع أن یغفر لی خطیئتی یوم الدین رب هب لی حکما و ألحقنی بالصالحین* (شعراء، ۷۶ تا ۸۳) امید که در این آیات تدبر کنید و دلتان بیش از پیش در پرتو توحید روشن شود و قلبتان ثبات یابد. در پایان برای همه بیماران به ویژه مبتلایان به کرونا ویروس آرزوی سلامتی و بهبود داریم و شفای همه را از خدای عز و جل خواهانیم و برای برادران و خواهران پرتلاش و متعهدمان در جامعه بهداشت و درمان کشور که پاسداران کیان مسلمین در حوزه سلامت هستند، توفیق روزافزون و اجر الهی مسألت می‌کنیم. برادر کوچک شما، علی صبوحی ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ @heyat_quran
35.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی استاد علی صبوحی در ۹۸/۱۲/۱۵ موسسه تدبر در کلام وحی- قم http://eitaa.com/joinchat/140312595C3f520b638d ✅ تبیین نگاه قرآنی به مسائل شایع در فضای کنونی جامعه: جایگاه خداباوری در شرایطی نظیر شیوع ویروس کرونا نگاه درست قرآنی به بیماری ✅ شرح تدبری دعای هفتم صحیفه سجادیه: این دعا چه پیام مهمی برای امروز ما دارد؟
98-12-29-هیات6.mp3
24.44M
🎤 استاد علی صبوحی: همراهی در پویش عظیم انفاق متدبرین برای مقابله با فشار اقتصادی کرونا ۹۸٫۱۲٫۲۹ 🌐 لینک مورد تأکید در سخنان ارزشمند استاد علی صبوحی در آخرین برنامه هیأت قرآن و ولایت برای همراهی در پویش انفاق 👇👇👇 https://bahamta.com/c/49529-30954911 #معارف_تدبری_قرآن #سوره_لیل #سوره_بلد #نگاه_قرآنی_انفاق #پویش_عظیم_انفاق #فشار_اقتصادی_کرونا #استاد_علی_صبوحی #هیأت_قرآن_و_ولایت_قم 🆔 @heiatetadabboriqom
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات پنجم و ششم* *جلسۀ پنجم: * https://b2n.ir/569823 *جلسۀ ششم: * https://b2n.ir/990587 🖐 *لینک اختصاصی انفاق تدبری با هدف حمایت از هیات قرآن و ولایت: * https://bahamta.com/c/50507-50108464
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات هفتم و هشتم* *جلسۀ هفتم (28 آذرماه 98): * https://b2n.ir/493521 *جلسۀ هشتم (5 دی ماه 98): * https://b2n.ir/942602 🖐 *لینک اختصاصی انفاق تدبری برای حمایت از هیات قرآن و ولایت: * https://bahamta.com/c/50507-50108464
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات نهم تا یازدهم* *جلسۀ نهم (12 دی ماه 98): * https://b2n.ir/468115 *جلسۀ دهم (بزرگداشت سردار شهید سلیمانی): * https://b2n.ir/716477 *جلسۀ یازدهم (26 دی ماه 98): * https://b2n.ir/910190 🖐 *لینک اختصاصی انفاق تدبری برای حمایت از هیات قرآن و ولایت: * https://bahamta.com/c/50507-50108464
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات دوازدهم و سیزدهم* *جلسۀ دوازدهم (3 بهمن ماه 98): * https://b2n.ir/096555 *جلسۀ سیزدهم (17 بهمن ماه 98): * https://b2n.ir/018230 🖐 *لینک اختصاصی انفاق تدبری برای حمایت از هیات قرآن و ولایت: * https://bahamta.com/c/50507-50108464
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات چهاردهم و پانزدهم* *جلسۀ چهاردهم (24 بهمن ماه 98): * https://b2n.ir/902595 *جلسۀ پانزدهم (1 اسفندماه 98): * https://b2n.ir/405326 🖐 *لینک اختصاصی انفاق تدبری برای حمایت از هیات قرآن و ولایت: * https://bahamta.com/c/50507-50108464
📣 *دریافت صوت و تصویرجلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه شانزدهم* (6 اردیبهشت 99- اول رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/993434 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/otCZU ✅ *جلسه هفدهم* (7 اردیبهشت 99- دوم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/967693 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/gCJAj ✅ همچنین می‌توانید صوت جلسات قبلی سورۀ مبارک بقره (فسطاط) و همچنین کلیۀ جلسات هیات قرآن و ولایت را از سایت گنجینۀ تدبر دریافت کنید: ganjineh-tadabbor.ir شماره تماس پشتیبانی (پیامکی): 09900980675 شناسه پشتیبانی در شبکه های اجتماعی: @contact_heiat_tadabbor
🎵 *دریافت صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه هجدهم (8 اردیبهشت 99- سوم رمضان المبارک- پخش زنده):* 🎵 صوت: https://b2n.ir/976641 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/LZwGg ✅ شما می‌توانید صوت جلسات قبلی سورۀ مبارک بقره (فسطاط) و همچنین کلیۀ جلسات هیات قرآن و ولایت را از سایت گنجینۀ تدبر دریافت کنید: ganjineh-tadabbor.ir شماره تماس پشتیبانی (پیامکی): 09900980675 شناسه پشتیبانی در شبکه های اجتماعی: @contact_heiat_tadabbor
🎥 *معرفی سامانه پرسش و پاسخ تدبری توسط استاد علی صبوحی* 👇👇👇 https://www.aparat.com/v/aGlNm
🎵 *دریافت صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه نوزدهم (9 اردیبهشت 99- چهارم رمضان المبارک- پخش زنده):* 🎵 صوت: https://b2n.ir/150285 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/HX9ap ✅ *جلسه بیستم (10 اردیبهشت 99- پنجم رمضان المبارک- پخش زنده):* 🎵 صوت: https://b2n.ir/433479 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/s04S1 ✅ شما می‌توانید صوت جلسات قبلی سورۀ مبارک بقره (فسطاط) و همچنین کلیۀ جلسات هیات قرآن و ولایت را از سایت گنجینۀ تدبر دریافت کنید: ganjineh-tadabbor.ir شماره تماس پشتیبانی (پیامکی): 09900980675 شناسه پشتیبانی در شبکه های اجتماعی: @contact_heiat_tadabbor
🎵📽 *دریافت صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه بیست و یکم (11 اردیبهشت 99- ششم رمضان المبارک- پخش زنده):* 🎵 صوت: https://b2n.ir/946546 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/R3pay ✅ *جلسه بیست و دوم (13 اردیبهشت 99- هفتم رمضان المبارک- پخش زنده):* 🎵 صوت: https://b2n.ir/645072 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/k7qPf ✅ شما می‌توانید صوت جلسات قبلی سورۀ مبارک بقره (فسطاط) و همچنین کلیۀ جلسات هیات قرآن و ولایت را از سایت گنجینۀ تدبر دریافت کنید: ganjineh-tadabbor.ir شماره تماس پشتیبانی (پیامکی): 09900980675 شناسه پشتیبانی در شبکه های اجتماعی: @contact_heiat_tadabbor
🎵📽 *دریافت صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه بیست و سوم (14 اردیبهشت 99- نهم رمضان المبارک- پخش زنده):* 🎵 صوت: https://b2n.ir/079086 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/aW8Yo ✅ *جلسه بیست و چهارم (15 اردیبهشت 99- دهم رمضان المبارک- پخش زنده):* 🎵 صوت: https://b2n.ir/696756 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/nlDKW ✅ اگر محصول فوق مورد رضایت شما قرار گرفت، برای کمک به تداوم فعالیت های هیات قرآن و ولایت به هر میزان که مایل هستید در ثواب *«انفاق تدبری»* شریک باشید، از طریق لینک زیر پرداخت نمایید: https://bahamta.com/c/39417-56565393 ✅ آرشیو کلیۀ جلسات هیات قرآن و ولایت: ganjineh-tadabbor.ir شماره تماس پشتیبانی (پیامکی): 09900980675 شناسه پشتیبانی در شبکه های اجتماعی: @contact_heiat_tadabbor
🎵📽 *دریافت صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه بیست و پنجم* (16 اردیبهشت 99- یازدهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/327752 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/u3qNI ✅ *جلسه بیست و ششم* (17 اردیبهشت 99- دوازدهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/418106 📽 تصویر: https://aparat.com/v/5Gjs0 🕋 *«انفاق تدبری» را فراموش نکنیم 👇 * https://bahamta.com/c/39417-56565393
📽 *دریافت صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ جلسه بیست و هفتم (18 اردیبهشت 99- سیزدهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/480141 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/t3586 ✅ *جلسه بیست و هشتم (20 اردیبهشت 99- پانزدهم رمضان المبارک- پخش زنده):* 🎵 صوت: https://b2n.ir/061226 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/yxcvt 🕋 *«انفاق تدبری» را فراموش نکنیم* 👇 👇 👇 👇 👇 https://bahamta.com/c/39417-56565393
🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه بیست و نهم* (21 اردیبهشت 99- شانزدهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/638029 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/UzPks ✅ *جلسه سی ام* (22 اردیبهشت 99- هفدهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/531953 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/qRkLD 🕋 *به هر میزان مایل هستید، در ثواب «انفاق تدبری» سهیم باشید:* 👇 👇 👇 https://bahamta.com/c/39417-56565393🎵
📽🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه سی و یکم* (23 اردیبهشت 99- هجدهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/099202 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/LAscr ✅ *جلسه سی و دوم* (24 اردیبهشت 99- نوزدهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/614370 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/wVDSx 🕋 *به هر میزان مایل هستید، در ثواب «انفاق تدبری» سهیم باشید:* 👇 👇 👇 https://bahamta.com/c/39417-56565393 @heyat_quran
*درک شب قدر* به مناسبت شب قدر ◀️ برخی گمان میکنند که درک شب قدر به اینست که شب را احیا بدارند، یعنی برای درک شب قدر باید این شب را با عبادت و قرآن و نماز و دعا احیا کنیم. ولی برای درک شب قدر باید توجه کنیم که این شب در واقع شب جریان قدرت الهی است، یعنی در این شب ملائکه و روح طبق جریان قدرت الهی نازل میشوند، خب حالا باید ببینیم که منطق قدرت الهی چیست؟ یعنی برای اینکه قدرت الهی به اتفاقی یا فعلی تعلق بگیرد آیا از منطق خاصی پیروی میکند یا خیر؟ خب ما معتقدیم براساس شواهد قرآنی و ادعیه شب قدر، که منطق جریان قدرت الهی در قرآن کریم ذکر شده، لذا فرمود "انا انزلناه فی لیله القدر" یعنی در شب قدر، قرآن که منطق جریان قدرت الهی است نازل شده؛ یعنی اینکه چه چیز موجب سعادت است و چه چیز موجب شقاوت است برای شخص و جامعه، در قرآن ذکر شده و اینها یعنی منطق جریان قدرت الهی. ⏪ با این تبیین، درک شب قدر متناسب است با میزان درک قرآن و پس از فهم و درک، میزان عمل ما به قرآن. یعنی انسان به همان اندازه که قرآن را در طول سال درک میکند و به آن ملتزم میشود، شب قدر را درک میکند. برای مشاهده ویدئوی کامل به آدرس زیر مراجعه فرمایید:👇 https://www.aparat.com/v/p2Zy1?playlist=327401 @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط (۲۳) *نفی اختلاف طبقاتی هدف از ارسال رسل و انزال کتب* كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ...(۲۱۳) این آیه در سیاق آیات ۲۰۰ و ۲۰۱ که انسان‌ها را دوگونه معرفی کرد؛ ⏪ یک دسته گروهی که دین در بینش آنها وسیله‎‌ای برای تصرف و استفاده بیشتر از دنیا است یعنی دین وسیله ای برای بهره‌بندی بیشتر از دنیا میدانند "فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ"، تا آنجا که اگر قدرت گیرند و بر زمین حاکم شوند، حرث و نسل را برای افزایش بهره خود از دنیا نابود کنند؛ "وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيِهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ". ⏪ گروهی دیگر اما، دین در وسیله ای برای رسیدن به "حسنه" در دنیا و آخرت میداند "وِمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً " و حاضر است جان خود را برای طلب رضایت خدا فدا کند. "وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ" ✳️ این آیه در ادامه این سیاق میگوید که مردم در بهره‌مندی از دنیا بر روش یکسان و متعادلی بودند؛ "كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَة"؛ تا گروهی برتری جویی کردند و بر مقدرات مردم مسلط شدند و اختلاف طبقاتی ایجاد کردند؛ برای حل این اختلاف طبقاتی خداوند انبیاء را ارسال فرمود و با ایشان کتاب انزال فرمود تا در این اختلاف بین مردم حکم کنند و این اختلاف را برطرف کنند و أُمَّةً وَاحِدَة بودن انسان را صیانت کنند... برای بهره‌مندی از صوت کامل به آدرس زیر مراجعه فرمایید:👇 http://ganjineh-tadabbor.ir ۲۱۳ @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط (۲۴) *انفاق بسترساز احکام الهی* يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (۲۱۹) ⏪دراین آیه دوسوال از پیامبر اکرم شده‌است، یک سوال درباره خمر و میسر و سوال دوم درباره انفاق، سوالی اینجاست که ارتباطی بین این دوسوال است؟ ⏪درپاسخ سوال اول فرمود آسیب خمر و میسر بسیار بیشتر از منافع آن است، در اینجا مهم است که فرمان تحریم و خمر و میسر نیست، در حالیکه بیان میکند که آسیب آن بسیار بیشتر است، حال در این شرایط سوال دوم مفهموم میابد، یعنی در این شرایط سوال میشود که چه چیز انفاق کنیم، یعنی از چه نفعی و منفعتی در راه خدا چشم پوشی کنیم؟ پاسخ اینست که "عفو" و گذشت را انفاق کنیم، خب در این سیاق یعنی گذشت از منافع خمر و میسر را در راه خدا انفاق کنید. ✳️به عبارت دیگر خمر و میسر بقدری در دوران جاهلیت رواج و محبوبیت دارد که خداوند متعال در فرآیند تحریم آن ابتدائا مومنین را دعوت به انفاق و صرف نظر کردن از منافع خمر و میسر میکند تا این فرهنگ خمر و میسر از رونق بیافتد. یعنی چشم پوشی از منافع خمر میسر درواقع انفاق فی سبیل الله است. 💠لذا در پایان آیه فرمود اینچنین خداوند برای شما آیات را بیان میکند و درواقع این عبارت دلالت بر ارتباط پاسخ‌های اول و دوم دارد. و این کمال هماهنگی این دوفراز آیه است. برای بهره‌مندی از صوت کامل به آدرس زیر مراجعه فرمایید:👇 http://ganjineh-tadabbor.ir ۲۱۹ @heyat_quran