eitaa logo
هیئت قرآن و ولایت
1.9هزار دنبال‌کننده
572 عکس
256 ویدیو
113 فایل
محلی برای پاسخ کاربردی به مسائل روزمره؛ مبتنی بر معارف تدبری قرآن و عترت علیهم‌السلام ارتباط با مدیر کانال: @hosseinzarghami
مشاهده در ایتا
دانلود
📽🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه سی و هشتم* (31 اردیبهشت 99- بیست و ششم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/026784 📽 تصویر: https://aparat.com/v/WH0rC ✅ *جلسه سی و نهم* (1 خرداد 99- بیست و هفتم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/805366 📽 تصویر: https://aparat.com/v/tqAOy 🕋اگر از محصولات فوق استفاده کردید، در قالب انواع حمایت ها، از قبیل پرداخت نقدی، نذر، وجوهات شرعی، قرض الحسنه، وقف و... در ثواب *«حمایت از نهضت مردمی تدبرآموزی»* سهیم باشید: 👇 👇 👇 http://nehzattadabor.com @heyat_quran
📽🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه چهلم* (3 خرداد 99- بیست و نهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/892973 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/xJ3h4 🕋اگر از محصولات فوق استفاده کردید، در قالب انواع حمایت ها، از قبیل پرداخت نقدی، نذر، وجوهات شرعی، قرض الحسنه، وقف و... در ثواب *«حمایت از نهضت مردمی تدبرآموزی»* سهیم باشید: 👇 👇 👇 http://nehzattadabor.com @heyat_quran
هدایت شده از هیئت قرآن و ولایت
مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی تدبر؛ زندگی تا تاریخ ۱۸ خردادماه تمدید شد. به دلیل تراکم فعالیت های متدبرین در ماه مبارک رمضان و برنامه های روزانه هیئت قرآن و ولایت، خواسته شد تا مهلت شرکت در مسابقه، برای دو هفته دیگر تمدید شود تا متدبرین علاقه مند به شرکت در مسابقه که به دلیل مذکور مجال شرکت در مسابقه را نیافته اند، فرصت دیگری برای مطالعه کتاب ارزشمند درس‌گفتار تدبر در سوره مبارکه حدید و شرکت در مسابقه بیابند. sapp.ir/tadabborzendegi_ir https://tadabborzendegi.ir
1⃣ سوره مبارکه فسطاط *چرا سوره بقره را فسطاط القرآن میگوییم* 🔰 💠 سوره مبارکه ای که به عنوان بلندترین سوره قرآن شناخته میشود، یعنی سوره ای که در آن کلمه بقره آمده، به لحاظ حجم و همینطور به لحاظ مباحثی که در این سوره آمده، در قرآن کریم ویژه است. ❇️ در بعضی از روایات ما گفته شده که این سوره فسطاط القرآن است.فسطاط یعنی خیمه، یعنی مانند یک خیمه ای است که سایر سوره های قرآن زیر این خیمه جمع هستند. یک پوششی دارد نسبت به کلیه مباحثی که در قرآن کریم آمده. ◀️ مفهوم اینکه خیمه است و پوشش دارد، لزوماً این نیست که هر چه در قرآن آمده، خلاصه اش در سوره بقره باشد، خیر، لزوما مفهومش این نیست، میتواند مفهومش این باشد سوره بقره هدفی را دنبال می کند، معنایی را دنبال میکند که آن هدف و آن معنا مانند یک سقفی است بالای سر کل قرآن. گویا اگر این نباشد مثل یک بنایی است که این بنا سقف نداشته باشد. یک چنین حالتی در این سوره وجود دارد. در بعضی از روایات ما فرمودند این سوره سنام القرآن است، سنام یعنی قله، اگر قرآن را به یک کوهی تشبیه کنیم، این سوره به مثابه قله این کوه است. آن اوج این کوه است میشود، به یک معنایی این سوره را اوجی در قرآن کریم تلقی کرد. ✳️ در بعضی از روایات گفته شده که این سوره و سوره آل عمران با همدیگر زهراوان یا زهراءان؛ یعنی هر کدام را یک زهرایی برای قرآن دانستهاند. زهرا هم یعنی ستاره درخشنده، یعنی دو تا ستاره درخشنده در آسمان قرآن وجود دارد یکی هم همین سوره است و روایات فراوان دیگری در توصیف سوره بقره ذکر شده. @heyat_quran
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات اول و دوم* *جلسۀ اول: bayanbox.ir/download/4831926050129627158 *جلسۀ دوم: bayanbox.ir/download/6859862072622440901
2⃣ سوره مبارکه فسطاط *کدام غیب نجات بخش است * 🔰 💠تمام دعواها در سوره فسطاط با این شروع میشود؛ موضعت در مقابل کتاب چیست؟ اگر میگویی من با تقوا هستم، با تقوا کسی هست که ایمان به غیب و اقامه نماز و انفاق را داشته باشد. ولی با تکیه به چه چیزی اینها را داشته باشد؟ از خودش؟ براساس آنچه که خودش صلاح میداند به غیب ایمان داشته باشد، اقامه نماز کند و انفاق کند؟ یا براساس وحی؟ وحی. براساس وحی به اینها عمل کند. ایمان به غیبی که وحی به تو گفته است نه ایمان به غیب مَن درآوردی. هزار جور ایمان به غیب است که خرافات است، وجود ندارد و ما معتقد میشویم. 💠ایمان به غیب معنایش ایمان به موهومات و ایمان به خرافات نیست. آن غیبی را که من نمیبینم، غیبی را که من نمیشنوم، لمس نمیکنم، نمیبویم،‌ نمیچشم چه راه دسترسی به آن غیب دارم؟ وحی. ❇️وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ... @heyat_quran
3⃣ سوره مبارکه فسطاط *یقین نداشتن به قیامت دلیل رویگردانی از قرآن* 🔰 💠تمام دعواها در سوره فسطاط با این شروع میشود؛ موضعت درمواجهه با کتاب چیست؟... 💠اگر زکات هم میدهی اگر انفاق هم میکنی، بر اساس آنچه که وحی به تو آموخته رفتار کن. مگر شما عالمی که چه طور انفاقی به درد میخورد و چه طور انفاقی به درد نمیخورد؟ پس باید طبق وحی باشد. ایمان به غیب بر اساس وحی، اقامه صلاة براساس وحی، انفاق از رزق الهی براساس وحی. 💠 حالا میخواهیم براساس وحی جلو برویم. آقا تورات هم وحی است دیگر! من میخواهم با تورات جلو بروم. تورات به وقت خودش معتبر بود، وحی هم بود، همه چیز درست، حرفی نیست. حالا قرآن آمده است. نه، من تا توراتش هستم انجیل و قرآن را نه! من تا تورات را قبول دارم! انجیل را چه کسی آورده؟ قرآن را چه کسی گفته؟ پس چطور شد که تو ماندی در تورات؟! 💠 مگر خدا عهد نگرفته از مومنانِ به انبیاء الهی که هر وقت پیامبری آمد که تصدیق کننده کتاب شما بود به او ایمان آورید و او را یاری کنید؟ پس چطور شد که تو میگویی تورات را قبول دارم، انجیل را نه؟ انجیل را قبول دارم قرآن را نه؟ پس معلوم است یک جای کار دارد میلنگد. آن چیست؟ یقین به آخرت ندارند. ❇️ وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) @heyat_quran
5️⃣ تبیین مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط *ایمان به همه وحی شاخص ایمان به آخرت* 🔰 💠تمام دعواها در سوره فسطاط با این شروع میشود؛ موضعت درمواجهه با کتاب چیست؟... ◀️ می‌دانید چه کسانی اهل یقین به آخرت هستند؟ چه کسانی باور کردند غیبی وجود دارد، آخرتی وجود دارد و اهل یقین به او هستند؟ کسانی که از وحی الهی هیچ گونه شانه خالی نکنند. نگویند من تا تورات را هستم، انجیل را نیستم، تا انجیل را هستم، قرآن را نیستم! «يُوْمِنُونَ بِمَا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿۴)» 💠در سوره ی مبارکه ی فسطاط بارها خواهید دید که خدا می‌خواهد بفرماید ما نباید بین وحی الهی، بین این وحی و آن وحی فرق بگذاریم. به همه‌ی کتابها ایمان داریم، به کل وحی ایمان داریم، به تمام انبیاء ایمان داریم، ما اهل توقف در مسیر نیستیم. یک مقصدی داشته این مسیر، اهل ایستادن در مسیر نیستیم. باید برویم تا مقصد؛ انبیاء الهی آمدند دست به دست وحی الهی را منتقل کردند تا به مقصدش برسد. ❇️دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
sabuhi.mp3
4.11M
📣📣📣 راهبردی قرآنی دیدگاه های قرآنی استاد صبوحی درباره انتخابات در پایان جلسه مورخ ۱ اسفند تدبر سوره مبارکه فسطاط(بقره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۶) *ضرورت شب زنده داری برای تفهم سوره فسطاط * 🔰 برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇 https://www.aparat.com/v/IOfVn?playlist=293314 @heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۱۵) *روال نام گذاری سوره های قرآن* برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇 https://www.aparat.com/v/IOfVn?playlist=293314 @heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۱۶) *نماز جمعه کلاس درس اسلام است* به مناسبت اولین جمعه ماه شعبان برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇 https://www.aparat.com/v/IOfVn?playlist=293314 @heyat_quran
-552395007_-212928.mp3
1.17M
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(10) *بیان منسجم آیات یک تا پنج* 💠الم ﴿١﴾ ذَلِکَ الْکِتَابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ ﴿٢﴾ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ ﴿٣﴾ وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ ﴿٤﴾ أُولَئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٥﴾ دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
-395895038_-212885.mp3
1.39M
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۹) *تبیین وجوه هدایت متقین* 💠أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۵) دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۷) *نقطه انذار ناپذیری* 🔰 🔹«خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى اَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۷)» 💠نقطه انذارناپذیری، یعنی در این نقطه دیگر کسی حرف در او اثر نمیکند. 💠دیگر چه بگوییم؟ هر آنچه باید به تو می‌گفتیم، برایت آن مقداری که می‌شد گفت، گفتیم. دیگر تا بالاترین حد ممکن که می‌شود تو را ترساند از جهنم، ما خرج کردیم برایت. تو مقاومت کردی، همچنان هم مقاومت می کنی. خب هر چه بیشتر مقاومت می‌کند بیشتر انذارناپذیر میشود و این می‌رسد به نقطه‌ای که به آن میگویند نقطه «خَتَمَ» تمام. مهر میخورد. این نقطه، نقطه‌ی بدی است. این نقطه وحشتناک است. 🔹«خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ». خداوند مهر زد. ختم فرآیند هدایت پذیری، ختم فرآیند امکان نجات، طرف به اختیار خودش به این نقطه رسیده است. نه اینکه خداوند خواسته که او به این نقطه برسد. خداوند عالم را طوری طراحی کرده که اگر مقاومت می‌کنی به نقطه تاثیر ناپذیری می‌رسی. مگر از تو چه میخواهند؟ به دنبال این انذارها. از تو می خواهند خدا پرست باشی، از تو می‌خواهند عادل باشی، از تو می‌خواهند انسان شایسته ای باشی، به نیکی‌ها گرایش پیدا کنی، از بدی‌ها دوری کنی، مگر چه از تو می‌خواهند که اینقدر از خودت مقاومت نشان می دهی؟! خدا میفرماید: بر قلبهایشان مهر زد، 🔹«وَعَلَى سَمْعِهِمْ» و بر قوت شنوایی آنها، نه اینکه نمی شنوند، می شنوند اما نمی شنوند. یک صدایی می‌شنوند، پیامبر اکرم(ص) مدام داد میزند، این اصلاً از گوش او گویا به جان او نفوذ نمی‌کند. مسدود شده است. می‌شنود، ولی می‌گویند این گوش در، این گوش دروازه است. نفوذ به جانش نمی‌کند. گوش مجرایی است که از آن سخن به قلب می‌رسد. وقتی رسید به قلب تحلیل می شود؛ یا پذیرفته بشود یا رد شود. خدا اول می‌فرماید قلبشان مسدود شده است، بعد می‌فرماید گوش هم بسته شده است؛ یعنی دیگر از این مجرا چیزی عبور نمی‌کند تا برسد به قلبش، بلکه این قلب مسدود را باز کند، نه، آن هم بسته شده است! 🔹«عَلىَ اَبْصَرِهِمْ غِشَاوَةٌ» چشم هم یک مجرای دیگری است تا انسان با آن ببیند، با دیدن متأثر شود. آن هم رویش پرده افتاده است. می‌بیند ولی انگار نمی‌بینند! آیات را می بیند، نشانه‌ها را می بیند، قدرت خدا را می بیند، حقیقت داشتن نظام جزا را می بیند، به چشم در همین عالم، ولی دیگر اثری در وجود او نمی‌کند. 🔹«وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (۷)» و برای آنها عذابی با عظمت در نظر گرفته شده. دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۸) *خدعه کنندگان* 🔹«خَتَمَ اللَّهُ َعلىَ قُلُوبِهِمْ» 💠کسانی هستند که دیگر امیدی به نجاتشان نیست. اما چرا درباره آنها بحث میکنیم؟ چون مسئله شدند برای امروز سوره. اینها یک دیوار سختی هستند. یکبار این بود کسانی به پیامبر صل الله علیه و اله کفر بورزند و ادعای خدا و قیامت نکنند، برخورد با آنها یک مدل بود، راحتتر بود، راحتتر میشد بطلانشان را ثابت کرد. یکبار کسانی به پیامبر صل الله علیه و اله کفر می‌ورزند که دَم از خدا می زنند، دَم از قیامت می زنند، دَم از دین می زنند. مردم و سایرین را دچار تردید میکنند؛ پیامبر صل الله علیه و اله راست می گوید؟ این‌ها راست می گویند؟ این‌ها هم که می‌گویند خدا! این‌ها هم که می‌گویند قیامت! لذا می‌گوید: «يُخادِعُونَ اللَّهَ». چرا اسم «خدعه» روی آن میگذارد؟ چون اینها دارند کار را برای بقیه سخت میکنند، امر را مشتبه میکنند. 🔹 يُخادِعونَ اللَّهَ وَالَّذينَ آمَنوا وَما يَخدَعونَ إِلّا أَنفُسَهُم وَما يَشعُرونَ﴿۹﴾ دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۱۲) *مسخره کنندگان مومنان* 🔹«اِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ (۱۴)» 💠 می گویند ما داریم مسخره میکنیم «ءَامَنَّا» «ءَامَنَّا» میگوییم. یعنی خودمان میدانیم «ءَامَنَّا»ی که میگوییم حقیقتی پشتش نیست. ما میخواهیم اینها را یک طورایی دستپاچه کنیم، این مومنین دستپاچه شوند، مسخره شان میکنیم. طرف با خودش میگوید: یعنی چی؟ بالاخره او خدا را قبول دارد، کتاب را قبول دارد. 💠 سهل نپندارید این مساله «ءَامَنَّا» گفتن را، استهزاء بودنش را، خدعه بودنش را. جز کسانی‌که چشمان بازی دارند، بقیه دچار مشکل می‌شوند. 💠در ماجرای صفین چه شد؟ قرآن‌هایی بلند کردند سر نیزه، یک عده گفتند این‌ها قرآن را قبول دارند! یک چیزی هست که دیگر! شمشیرها از دستشان افتاد، نتوانستند شمشیر بزنند. چه نقطه حساسی هم بود در تاریخ! آنجا اگر خیمه معاویه فرود آمده بود، الان کجا بودیم؟ در نقطه‌های حساس تاریخ مردم فریب همین ظاهر را خوردند، نتوانستند بین حق و باطل تفکیک کنند، بصیرت کافی نداشتند. لذا وقتی می‌گوییم آنها با دیدن مومنان می‌گویند «ءَامَنَّا» و این استهزاء آنها است، دستپاچه کردن آنهاست، مسخره کردن آنهاست، یا در تعبیر قبلی میگوید خدعه گری آنهاست، یعنی واقعاً یک تاکتیکی است که دارند از آن استفاده میکنند، دارند سودش را میبرند. 🔹 وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ ﴿١٤﴾ @heyat_quran
✅ صوت جلسۀ سوم سورۀ مبارک بقره (فسطاط) را از لینک زیر دانلود نمایید: https://forush.co/7942/21735 لینک صوت جلسۀ چهارم سورۀ مبارک بقره (فسطاط) را از لینک زیر دانلود نمایید: https://forush.co/8030/959057/
انتشار مستدل تدبر درسوره مبارک فسطاط(۲۱) *ایمان به وحی کامل و ناب* 💠اگر «يُوْمِنُونَ بِمَا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» از شاخص‌های متقین است، وقتی «مَا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» تحریف شده است، چطور می‌شود که از ما خواسته شود به چیزی که تحریف شده ایمان بیاوریم؟ 🔹جواب: قطعاً ایمان به نسخه‌ی تحریف شده مدنظر نیست، ایمان به کتاب عاری از تحریف مدنظر است. 💠سوال دوم: اگر ایمان به کتاب عاری از تحریف مدنظر است و آن کتاب در دسترس ما نیست چون کتمانش کردند، چون پنهانش کردند، پس چطور ممكن است ما به آن ایمان بیاوریم؟ 🔹جواب: قرآن مهیمن بر تمام کتب آسمانی است، هر آنچه که در کتب آسمانی قبلی از معارف قبلی از معارف وحیانی چه در حوزه‌ی اعتقادات، چه در حوزهی اخلاق، چه در حوزه‌ی رفتار وجود داشته، همه در قرآن وجود دارد و فراتر از آن و کاملتر از آن وجود دارد. لذا از نظر اینکه ما خیالمان راحت باشد چیزی از وحی را از قلم نینداخیتم همین که به قرآن ایمان بیاوریم، چون که صد آمد نود هم پیش ماست. بیشتر آن آیه ناظر به کسانی است که می‌خواهند بگویند تورات داریم، قرآن می‌خواهیم چه کنیم؟ تورات که مهیمن بر قرآن نیست. قرآن است که خدا فرموده: «مهیمن»، مهیمن یعنی هیمنه دارد به گونه‌ای که همه را در برمی‌گیرد. قرآن آن نسخه‌ی تکامل یافته‌ی وحی است. لذا ما مطمئن هستیم وقتی قرآن داریم چیزی از حقیقت از قلم نیفتاده که ما باید به آن مؤمن می‌بودیم و از آن خبر نداریم. ولی آن‌هایی که به تورات، حتی تورات تحریف نشده بخواهند اکتفا کنند، قطعاً هنوز چیزهای زیادی از حقیقت وجود دارد که آنها از آن بی‌بهره‌اند و دسترسی به آن ندارند. @heyat_quran
مثل های آیات 17 تا 20.mp3
3.5M
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(13) *بیان فنی تدبر در مثلهای آیات 17 تا 20* 💠 مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا ... أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّمَاءِ فِيهِ ظُلُمَاتٌ وَرَعْدٌ... دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
منافقان سوره فسطاط.mp3
918.1K
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۱۱) *معرفی تدبری منافقان سوره فسطاط* 💠 وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ ﴿٨﴾ دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارک فسطاط (۲۲) *با پیشوایان جعلی به خدا نمیرسید* بیان فنی "انداد" 🔹 فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۲۲﴾ برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید👇 https://www.aparat.com/quran.tadabor برای دریافت صوت جلسات به گنجینه تدبر به آدرس زیر مراجعه کنید👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارک فسطاط (۱۴) *انداد الله* 🔹 فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۲۲﴾ 💠با توجه به سیاقی که گذشت، اگر من بخواهم تطبیق مصداقی بدهم، این اندادی که در فضای این سوره دارند نقش ایفا می‌کنند و هر آینه ممكن است، مردم به خاطر وجود این انداد از مسیر خداپرستی حقیقی فاصله بگیرند، این انداد همان: «وَمِنَ النَّاس مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُوْمِنِينَ(۸)» «يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَمَا يَخْدَعُونَ اِلَّا اَنْفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ(۹)»همین فریب دهنده ها هستند. انداد همین کسانی هستند که به آنها گفته می‌شود برش ندهید، قطع نکنید؛ «لا تُفْسِدُوا فِي الْاَرْض» می‌گویند: «اِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ(۱۱)» انداد همین کسانی هستند که در خلوت شیطانی خود می‌گویند ما هیچ ایمانی به خدا و قیامت نداریم ولی می‌خواهیم مردم را مسخره کنیم، می‌خواهیم مردم ر ا سرکار بگذاریم. انداد همان کسانی هستند که تلاش می‌کنند مشعل خود را روشن نگه دارند و مردم را دنبال خود بكشند، خدا نمی‌گذارد. این‌ها می‌شوند انداد. انداد ائمه کفری هستند که الان در عرض پیغمبر (صل الله علیه و اله) ایستاده‌اند و به نقطه «خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ» رسیده‌اند. نه همه یهود، نه همه نصارا. آن ائمه کفری که فهمیدند حق چیست، فهمیدند پیغمبر (صل الله علیه و اله) راست می‌گوید، فهمیدند اسلام و قرآن راست است ولی برای حفظ منافعشان در برابر اسلام و قرآن تسلیم نشدند. در این سوره به سراغشان خواهیم رفت؛ شروع کردند به کتمان، شروع کردند به لبس، حق و باطل را قاطی کردن، آیات کتابهای خود را کتمان کردن. انداد همان کسانی هستند که فهمیدند پیغمبر صل الله علیه و اله کیست ولی خلافش حرکت کردند؛ «يَعْرِفُونَهُ كمَا يَعْرِفُونَ اَبْنَاءَهُمُ» این‌ها میشوند انداد. اگر در آن جامعه و هر جامعه‌ای رسول آمد مردم را ببرد به راه خدا، یک عده آمدند و خواستند مردم را بكشند به سمت خود، یعنی می‌خواهند مانع شوند مردم راه رسول الله (صل الله علیه و اله) را بروند، دنبال رسول الله (صل الله علیه و اله) به طرف خدا بروند، این میشود: «نِدُّالله». خدا می‌فرماید: ای مردم! دو گروه را شنیدید، از شما من تقوا میخواهم. خلقتان کردم که عبادت کنید به تقوا برسید. با جعل ندّ برای الله کسی به تقوا نمیرسد. اگر میخواهید به الله برسید فلا تَجْعَلُوا لِلَّهِ اَنْدَادًا وَاَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(۲۲)» 🔹 يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿٢١﴾ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٢٢﴾ @heyat_quran