eitaa logo
هیئت قرآن و ولایت
1.9هزار دنبال‌کننده
567 عکس
256 ویدیو
113 فایل
محلی برای پاسخ کاربردی به مسائل روزمره؛ مبتنی بر معارف تدبری قرآن و عترت علیهم‌السلام ارتباط با مدیر کانال: @mr7167
مشاهده در ایتا
دانلود
📽🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه سی و یکم* (23 اردیبهشت 99- هجدهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/099202 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/LAscr ✅ *جلسه سی و دوم* (24 اردیبهشت 99- نوزدهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/614370 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/wVDSx 🕋 *به هر میزان مایل هستید، در ثواب «انفاق تدبری» سهیم باشید:* 👇 👇 👇 https://bahamta.com/c/39417-56565393 @heyat_quran
*درک شب قدر* به مناسبت شب قدر ◀️ برخی گمان میکنند که درک شب قدر به اینست که شب را احیا بدارند، یعنی برای درک شب قدر باید این شب را با عبادت و قرآن و نماز و دعا احیا کنیم. ولی برای درک شب قدر باید توجه کنیم که این شب در واقع شب جریان قدرت الهی است، یعنی در این شب ملائکه و روح طبق جریان قدرت الهی نازل میشوند، خب حالا باید ببینیم که منطق قدرت الهی چیست؟ یعنی برای اینکه قدرت الهی به اتفاقی یا فعلی تعلق بگیرد آیا از منطق خاصی پیروی میکند یا خیر؟ خب ما معتقدیم براساس شواهد قرآنی و ادعیه شب قدر، که منطق جریان قدرت الهی در قرآن کریم ذکر شده، لذا فرمود "انا انزلناه فی لیله القدر" یعنی در شب قدر، قرآن که منطق جریان قدرت الهی است نازل شده؛ یعنی اینکه چه چیز موجب سعادت است و چه چیز موجب شقاوت است برای شخص و جامعه، در قرآن ذکر شده و اینها یعنی منطق جریان قدرت الهی. ⏪ با این تبیین، درک شب قدر متناسب است با میزان درک قرآن و پس از فهم و درک، میزان عمل ما به قرآن. یعنی انسان به همان اندازه که قرآن را در طول سال درک میکند و به آن ملتزم میشود، شب قدر را درک میکند. برای مشاهده ویدئوی کامل به آدرس زیر مراجعه فرمایید:👇 https://www.aparat.com/v/p2Zy1?playlist=327401 @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط (۲۳) *نفی اختلاف طبقاتی هدف از ارسال رسل و انزال کتب* كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ ...(۲۱۳) این آیه در سیاق آیات ۲۰۰ و ۲۰۱ که انسان‌ها را دوگونه معرفی کرد؛ ⏪ یک دسته گروهی که دین در بینش آنها وسیله‎‌ای برای تصرف و استفاده بیشتر از دنیا است یعنی دین وسیله ای برای بهره‌بندی بیشتر از دنیا میدانند "فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الآخِرَةِ مِنْ خَلاَقٍ"، تا آنجا که اگر قدرت گیرند و بر زمین حاکم شوند، حرث و نسل را برای افزایش بهره خود از دنیا نابود کنند؛ "وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيِهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ". ⏪ گروهی دیگر اما، دین در وسیله ای برای رسیدن به "حسنه" در دنیا و آخرت میداند "وِمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً " و حاضر است جان خود را برای طلب رضایت خدا فدا کند. "وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ" ✳️ این آیه در ادامه این سیاق میگوید که مردم در بهره‌مندی از دنیا بر روش یکسان و متعادلی بودند؛ "كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَة"؛ تا گروهی برتری جویی کردند و بر مقدرات مردم مسلط شدند و اختلاف طبقاتی ایجاد کردند؛ برای حل این اختلاف طبقاتی خداوند انبیاء را ارسال فرمود و با ایشان کتاب انزال فرمود تا در این اختلاف بین مردم حکم کنند و این اختلاف را برطرف کنند و أُمَّةً وَاحِدَة بودن انسان را صیانت کنند... برای بهره‌مندی از صوت کامل به آدرس زیر مراجعه فرمایید:👇 http://ganjineh-tadabbor.ir ۲۱۳ @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط (۲۴) *انفاق بسترساز احکام الهی* يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ (۲۱۹) ⏪دراین آیه دوسوال از پیامبر اکرم شده‌است، یک سوال درباره خمر و میسر و سوال دوم درباره انفاق، سوالی اینجاست که ارتباطی بین این دوسوال است؟ ⏪درپاسخ سوال اول فرمود آسیب خمر و میسر بسیار بیشتر از منافع آن است، در اینجا مهم است که فرمان تحریم و خمر و میسر نیست، در حالیکه بیان میکند که آسیب آن بسیار بیشتر است، حال در این شرایط سوال دوم مفهموم میابد، یعنی در این شرایط سوال میشود که چه چیز انفاق کنیم، یعنی از چه نفعی و منفعتی در راه خدا چشم پوشی کنیم؟ پاسخ اینست که "عفو" و گذشت را انفاق کنیم، خب در این سیاق یعنی گذشت از منافع خمر و میسر را در راه خدا انفاق کنید. ✳️به عبارت دیگر خمر و میسر بقدری در دوران جاهلیت رواج و محبوبیت دارد که خداوند متعال در فرآیند تحریم آن ابتدائا مومنین را دعوت به انفاق و صرف نظر کردن از منافع خمر و میسر میکند تا این فرهنگ خمر و میسر از رونق بیافتد. یعنی چشم پوشی از منافع خمر میسر درواقع انفاق فی سبیل الله است. 💠لذا در پایان آیه فرمود اینچنین خداوند برای شما آیات را بیان میکند و درواقع این عبارت دلالت بر ارتباط پاسخ‌های اول و دوم دارد. و این کمال هماهنگی این دوفراز آیه است. برای بهره‌مندی از صوت کامل به آدرس زیر مراجعه فرمایید:👇 http://ganjineh-tadabbor.ir ۲۱۹ @heyat_quran
📽🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه سی و سوم* (25 اردیبهشت 99- بیستم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/291336 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/wgRB7 ✅ *جلسه سی و چهارم* (27 اردیبهشت 99- بیست و دوم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/521383 📽 تصویر: https://aparat.com/v/0ZD89 🕋در صورت استفاده از صوت ها و تصویرها، از طریق پرداخت انواع وجوه شرعی، در ثواب *«حمایت از نهضت مردمی تدبرآموزی»* سهیم باشید: 👇 👇 👇 http://nehzattadabor.com/ @heyat_quran
📽🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه سی و پنجم* (28 اردیبهشت 99- بیست و سوم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/125811 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/f3EVm ✅ *جلسه سی و ششم* (29 اردیبهشت 99- بیست و چهارم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/860717 📽 تصویر: https://aparat.com/v/0ZD89 🕋در صورت استفاده از صوت ها و تصویرها، از طریق پرداخت انواع وجوه شرعی، در ثواب *«حمایت از نهضت مردمی تدبرآموزی»* سهیم باشید: 👇 👇 👇 http://nehzattadabor.com/ @heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط (۲۵) *دو مکتب در نگاه به دنیا* برای بهره‌مندی از ویدئوی کامل به آدرس زیر مراجعه فرمایید:👇 https://www.aparat.com/v/P8Iie #تدبر_در_قرآن‌ #علی_صبوحی #هیأت_قرآن_و_ولايت #سوره_فسطاط_آیات_۲۰۰_۲۰۷ @heyat_quran
📽🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه سی و هفتم* (30 اردیبهشت 99- بیست و پنجم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/075057 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/W1VCd 🕋اگر از محصولات فوق استفاده کردید، در قالب انواع حمایت ها، از قبیل پرداخت نقدی، نذر، وجوهات شرعی، قرض الحسنه، وقف و... در ثواب *«حمایت از نهضت مردمی تدبرآموزی»* سهیم باشید: 👇 👇 👇 http://nehzattadabor.com @heyat_quran
📽 فیلم سخنرانی حجت الاسلام علی صبوحی در مراسم رونمایی از *«قرارگاه حمایت از نهضت مردمی تدبرآموزی»* ✅ به منظور تجمیع و مدیریت حمایت ها از جریان تدبر در کشور، قرارگاه حمایت از نهضت مردمی تدبر در حجسته میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام رونمایی شد. در این فایل استاد علی صبوحی با رونمایی از این قرارگاه، فعالیت ها و نحوه کار این قرارگاه را توضیح می دهد. 🌐 http://alisaboohi.com/?p=2600 @alisaboohi_com | علی صبوحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط (۲۶) *نعمت حقیقی* برای بهره‌مندی از ویدئوی کامل به آدرس زیر مراجعه فرمایید:👇 https://www.aparat.com/v/P8Iie #تدبر_در_قرآن‌ #علی_صبوحی #هیأت_قرآن_و_ولايت #سوره_فسطاط_جلسه_سی_و_سوم_آیه_۲۱۱ @heyat_quran
مگر تقسیم‌بردار است؟ یکی از معانی ، غیرقابل تقسیم بودن شئون تولّی و است. اینکه کسی بگوید: «من در 10 مسأله، و پیغمبرش را قبول دارم، اما اینجا که می‌گویند بروید بجنگید، چون من عقلم تشخیص داده که الآن نباید با جنگید، قبول نمی‌کنم. چرا سری که درد نمی‌کند دستمال ببندیم؟ این چه کاری است که هر روز در خیابان برویم و بگوییم مرگ بر آن، مرگ بر این؟ این یک مورد را؛ یعنی و مرگ گفتن و جنگیدن را، جدا هستیم، اما با بقیه‌ی دین همراهیم؛ به می‌رویم، می‌خوانیم، نماز مستحبی هم می‌خوانیم، اما وقتی بخواهند بگویند ، ، ما سرمان را می‌اندازیم پایین و ذکرمان را می‌گوییم، به ما چه مرگ بر کی! دعایمان را می‌کنیم، نمازمان را می‌خوانیم، کاری به نداریم، این‌ها می‌خواهند باهم بجنگند، بجنگند، می‌خواهند صلح کنند، صلح کنند، بر سر قدرت در دنیا با هم می‌جنگند!» این به این معناست که چنین فردی در بعضی مسائل از ولایت‌پذیری عقب‌نشینی کرده است؛ خداوند می‌گوید اینان سایر اعمالشان نیز حبط می‌شود: *«ذلِک بِاَنَّهُمُ اتَّبَعوا مَا اَسخَطَ اللهَ وَکرِهوا رِضوانَهُ فَاَحبَطَ اَعمالَهُم»* (سوره 47، آیه 28) دین و اطاعت از خدا تبعیض‌بردار نیست، اگر خدا را تکلیف کرده، برای همه تکلیف کرده است. بخشی از صلی الله علیه و آله علی صبوحی @alisaboohi_com | علی صبوحی
قرارگاه حمایت از نهضت تدبرآموزی در نظر دارد با عقد قرارداد با مؤسسات آموزشی تدبر، از برگزاری کلاس‌های آموزشی تدبر پشتیبانی مالی داشته باشد تا مؤسسات بتوانند کلاس‌های آموزشی را به صورت رایگان برگزار کنند. برای گسترش و ادامۀ کلاس‌های رایگان تدبر نیاز به حمایت مالی شما بزرگواران است. جهت مشارکت در این طرح به نشانی زیر مراجعه مراجعه فرمایید: http://nehzattadabor.com و یا کمک‌های خود را به حساب زیر‌ نزد بانک ملی بنام مؤسسه تدبر در کلام وحی واریز کنید: شماره حساب: 0112433273004 شماره کارت: 6037997599010387 شماره شبا: IR100170000000112433273004
📽🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه سی و هشتم* (31 اردیبهشت 99- بیست و ششم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/026784 📽 تصویر: https://aparat.com/v/WH0rC ✅ *جلسه سی و نهم* (1 خرداد 99- بیست و هفتم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/805366 📽 تصویر: https://aparat.com/v/tqAOy 🕋اگر از محصولات فوق استفاده کردید، در قالب انواع حمایت ها، از قبیل پرداخت نقدی، نذر، وجوهات شرعی، قرض الحسنه، وقف و... در ثواب *«حمایت از نهضت مردمی تدبرآموزی»* سهیم باشید: 👇 👇 👇 http://nehzattadabor.com @heyat_quran
📽🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه چهلم* (3 خرداد 99- بیست و نهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/892973 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/xJ3h4 🕋اگر از محصولات فوق استفاده کردید، در قالب انواع حمایت ها، از قبیل پرداخت نقدی، نذر، وجوهات شرعی، قرض الحسنه، وقف و... در ثواب *«حمایت از نهضت مردمی تدبرآموزی»* سهیم باشید: 👇 👇 👇 http://nehzattadabor.com @heyat_quran
مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی تدبر؛ زندگی تا تاریخ ۱۸ خردادماه تمدید شد. به دلیل تراکم فعالیت های متدبرین در ماه مبارک رمضان و برنامه های روزانه هیئت قرآن و ولایت، خواسته شد تا مهلت شرکت در مسابقه، برای دو هفته دیگر تمدید شود تا متدبرین علاقه مند به شرکت در مسابقه که به دلیل مذکور مجال شرکت در مسابقه را نیافته اند، فرصت دیگری برای مطالعه کتاب ارزشمند درس‌گفتار تدبر در سوره مبارکه حدید و شرکت در مسابقه بیابند. sapp.ir/tadabborzendegi_ir https://tadabborzendegi.ir
1⃣ سوره مبارکه فسطاط *چرا سوره بقره را فسطاط القرآن میگوییم* 🔰 💠 سوره مبارکه ای که به عنوان بلندترین سوره قرآن شناخته میشود، یعنی سوره ای که در آن کلمه بقره آمده، به لحاظ حجم و همینطور به لحاظ مباحثی که در این سوره آمده، در قرآن کریم ویژه است. ❇️ در بعضی از روایات ما گفته شده که این سوره فسطاط القرآن است.فسطاط یعنی خیمه، یعنی مانند یک خیمه ای است که سایر سوره های قرآن زیر این خیمه جمع هستند. یک پوششی دارد نسبت به کلیه مباحثی که در قرآن کریم آمده. ◀️ مفهوم اینکه خیمه است و پوشش دارد، لزوماً این نیست که هر چه در قرآن آمده، خلاصه اش در سوره بقره باشد، خیر، لزوما مفهومش این نیست، میتواند مفهومش این باشد سوره بقره هدفی را دنبال می کند، معنایی را دنبال میکند که آن هدف و آن معنا مانند یک سقفی است بالای سر کل قرآن. گویا اگر این نباشد مثل یک بنایی است که این بنا سقف نداشته باشد. یک چنین حالتی در این سوره وجود دارد. در بعضی از روایات ما فرمودند این سوره سنام القرآن است، سنام یعنی قله، اگر قرآن را به یک کوهی تشبیه کنیم، این سوره به مثابه قله این کوه است. آن اوج این کوه است میشود، به یک معنایی این سوره را اوجی در قرآن کریم تلقی کرد. ✳️ در بعضی از روایات گفته شده که این سوره و سوره آل عمران با همدیگر زهراوان یا زهراءان؛ یعنی هر کدام را یک زهرایی برای قرآن دانستهاند. زهرا هم یعنی ستاره درخشنده، یعنی دو تا ستاره درخشنده در آسمان قرآن وجود دارد یکی هم همین سوره است و روایات فراوان دیگری در توصیف سوره بقره ذکر شده. @heyat_quran
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات اول و دوم* *جلسۀ اول: bayanbox.ir/download/4831926050129627158 *جلسۀ دوم: bayanbox.ir/download/6859862072622440901
2⃣ سوره مبارکه فسطاط *کدام غیب نجات بخش است * 🔰 💠تمام دعواها در سوره فسطاط با این شروع میشود؛ موضعت در مقابل کتاب چیست؟ اگر میگویی من با تقوا هستم، با تقوا کسی هست که ایمان به غیب و اقامه نماز و انفاق را داشته باشد. ولی با تکیه به چه چیزی اینها را داشته باشد؟ از خودش؟ براساس آنچه که خودش صلاح میداند به غیب ایمان داشته باشد، اقامه نماز کند و انفاق کند؟ یا براساس وحی؟ وحی. براساس وحی به اینها عمل کند. ایمان به غیبی که وحی به تو گفته است نه ایمان به غیب مَن درآوردی. هزار جور ایمان به غیب است که خرافات است، وجود ندارد و ما معتقد میشویم. 💠ایمان به غیب معنایش ایمان به موهومات و ایمان به خرافات نیست. آن غیبی را که من نمیبینم، غیبی را که من نمیشنوم، لمس نمیکنم، نمیبویم،‌ نمیچشم چه راه دسترسی به آن غیب دارم؟ وحی. ❇️وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ... @heyat_quran
3⃣ سوره مبارکه فسطاط *یقین نداشتن به قیامت دلیل رویگردانی از قرآن* 🔰 💠تمام دعواها در سوره فسطاط با این شروع میشود؛ موضعت درمواجهه با کتاب چیست؟... 💠اگر زکات هم میدهی اگر انفاق هم میکنی، بر اساس آنچه که وحی به تو آموخته رفتار کن. مگر شما عالمی که چه طور انفاقی به درد میخورد و چه طور انفاقی به درد نمیخورد؟ پس باید طبق وحی باشد. ایمان به غیب بر اساس وحی، اقامه صلاة براساس وحی، انفاق از رزق الهی براساس وحی. 💠 حالا میخواهیم براساس وحی جلو برویم. آقا تورات هم وحی است دیگر! من میخواهم با تورات جلو بروم. تورات به وقت خودش معتبر بود، وحی هم بود، همه چیز درست، حرفی نیست. حالا قرآن آمده است. نه، من تا توراتش هستم انجیل و قرآن را نه! من تا تورات را قبول دارم! انجیل را چه کسی آورده؟ قرآن را چه کسی گفته؟ پس چطور شد که تو ماندی در تورات؟! 💠 مگر خدا عهد نگرفته از مومنانِ به انبیاء الهی که هر وقت پیامبری آمد که تصدیق کننده کتاب شما بود به او ایمان آورید و او را یاری کنید؟ پس چطور شد که تو میگویی تورات را قبول دارم، انجیل را نه؟ انجیل را قبول دارم قرآن را نه؟ پس معلوم است یک جای کار دارد میلنگد. آن چیست؟ یقین به آخرت ندارند. ❇️ وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) @heyat_quran
5️⃣ تبیین مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط *ایمان به همه وحی شاخص ایمان به آخرت* 🔰 💠تمام دعواها در سوره فسطاط با این شروع میشود؛ موضعت درمواجهه با کتاب چیست؟... ◀️ می‌دانید چه کسانی اهل یقین به آخرت هستند؟ چه کسانی باور کردند غیبی وجود دارد، آخرتی وجود دارد و اهل یقین به او هستند؟ کسانی که از وحی الهی هیچ گونه شانه خالی نکنند. نگویند من تا تورات را هستم، انجیل را نیستم، تا انجیل را هستم، قرآن را نیستم! «يُوْمِنُونَ بِمَا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿۴)» 💠در سوره ی مبارکه ی فسطاط بارها خواهید دید که خدا می‌خواهد بفرماید ما نباید بین وحی الهی، بین این وحی و آن وحی فرق بگذاریم. به همه‌ی کتابها ایمان داریم، به کل وحی ایمان داریم، به تمام انبیاء ایمان داریم، ما اهل توقف در مسیر نیستیم. یک مقصدی داشته این مسیر، اهل ایستادن در مسیر نیستیم. باید برویم تا مقصد؛ انبیاء الهی آمدند دست به دست وحی الهی را منتقل کردند تا به مقصدش برسد. ❇️دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣📣📣 راهبردی قرآنی دیدگاه های قرآنی استاد صبوحی درباره انتخابات در پایان جلسه مورخ ۱ اسفند تدبر سوره مبارکه فسطاط(بقره)