eitaa logo
هیات حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقایی
135 دنبال‌کننده
3هزار عکس
529 ویدیو
151 فایل
انتشار مطالب و نکات اخلاقی بزرگان و برنامه های هیات عزاداران حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقائی.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠امام علی علیه السلام: 🍃المَسؤولُ حُرٌّ حَتّى یَعِدَ ، ومُستَرَقٌّ بالوَعدِ حتّى یُنجِزَ. کسى که از او چیزى خواسته مى شود تا وعده ندهد، آزاد است و چون وعده داد، در بند آن است تا آنگاه که به آن وفا کند. 📚نهج البلاغه : الحکمه ۳۳۶ معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ جنجالی استادقرائتی برای حجاب استاد_قرائتی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
مشارکت_حداکثری 🌺 مقام معظم رهبری: حضور مردم در این انتخابات مهم است. معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💬سوال اگر شخصی سال قبل فطریه اش رو نپرداخته باشه تکلیفش چیه ؟ امسال اگر بخواهد ان را جبران کنه باید قیمت سال قبل رو بده یا امسال؟ ایات عظام مکارم، رهبری و بهجت ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍پاسخ اگر سال قبل فطریه را نداده باشید، واجب است به قیمت امسال به فقیر پرداخت نمایید.
دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است. متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان، رؤیت هلال ماه شؤال در غروب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ برای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) محرز شده و به آن حکم کرده‌اند، بنابراین پنج‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، اول شوال المکرم ۱۴۴۲ و عید سعید فطر خواهد بود. دفتر مقام معظم رهبری https://www.leader.ir/fa/content/24968 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠امام على عليه السلام ـ در خطبه عيد فطر ـ : 🍃آگاه باشيد! امروز، روزى است كه خداوند آن را براى شما عيد قرار داده و شما را شايسته آن ساخته است. پس خدا را ياد كنيد تا شما را ياد كند و او را بخوانيد تا مستجاب كند و فطره خود را بپردازيد كه سنّت پيامبر شما و تكليفى واجب از سوى پروردگارتان است 📚من لا يحضره الفقيه جلد1 صفحه 522 🌺 فرارسیدن عید سعید فطر را محضر حضرت صاحب الزّمان ارواحنا‌ له‌ الفداء و شما عزیزان تبریک عرض می‌ نماییم 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انتخابات یک حادثه‌ی یکروزه است، ظرف یک روز انجام می گیرد؛ اما از آن حوادثی است که تأثیر آن، تأثیر بلندمدت است. رهبر انقلاب، 1392/02/25 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔔⚠️آی پدر و مادر بزرگواری که انیمیشن و کارتون برای بچه ی معصومت دانلود می کنی یا براش سی دی میخری، از محتوای اون خبر داری یا فقط می خوای بچه رو از سرت باز کنی تا غر نزنه و سرگرم باشه، میدونی چه آسیبی به روح و روان و ذهنش میزنی؟‼️ 🔱دشمنان برای بچه های عزیزمون برنامه ها دارن مراقب باشید⚠️ 🤔«أفلا یَتَدبرونْ» 🤔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشاهده و پخش كردن اين ويدئو تو اين شرايط جامعه از هرچيزي واجب تره 🚫🎥 هم ببينين هم براى كسايى كه نميخوان راى بدن بفرستين اگه فقط رو يك نفر تاثير بذاره ما به هدفمون رسيديم💯💪🏻 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
📿📖 📕سؤال آیا خوردن میوه ی درختانی که در اماکن عمومی؛ مانند خیابان هستند، جایز است؟ 📗پاسخ می توان از میوه درختی که در مسیر عبور عمومی است، حتی اگر مالک مشخص داشته باشد، خورد، ولى نباید موجب از بین رفتن درخت و میوه شود و بنابر أحوط باید چیزى از میوه را با خود نبرد. البته، اگر در اماکنی مانند دانشگاه و ادارات قرار دارد و ممنوعیتی جهت استفاده از آن قرار داده شده، لازم است مقررات رعایت گردد.
💠امیرالمؤمنین عليه السلام: 🍃كسى كه به زوائد(چيزهاى كم اهمّيت) بپردازد، هدف مطلوب خود را از دست می دهد مَنِ اشتَغلَ بالفُضولِ فاتَهُ مِن مُهِمِّهِ المَأمولُ 📚غررالحكم حدیث 8633 🔹 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 179 سوره آل عمران 🌸 مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَآ أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِى مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَآءُ فَامِنُواْ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَإِنْ تُؤْمِنُواْ وَتَتَّقُواْ فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ 🍀 ترجمه: چنین نیست که خداوند، مؤمنان را بر آن وضعیتی كه شما هستید رها كند، تا اینکه آدم ناپاک را از آدم پاک جدا كند. و چنین نیست كه خداوند شما را بر غیب آگاه سازد، ولى از پیامبرانش، هر كه را بخواهد بر مى گزیند، پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه كنید براى شما پاداشی بزرگ خواهد بود. 🌷 : تا اینکه رها کند 🌷 : جدا کند 🌷 : پلید و ناپاک 🌷 : پاک 🌷 : تا شما را آگاه سازد 🌷 : بر می گزیند 🌷 : پیامبرانش 🌷 : پاداش 🌷 : بزرگ 🔴 قبل از موضوع منافقان در میان مسلمانان زیاد مطرح نبود. به همین دلیل آنها بیشتر، کافران را دشمن خود می دانستند، اما بعد از شکست احد فهمیدند دشمنانی خطرناک تر دارند که در میان آنها هستند و آنها هستند. این یکی از مهم ترین نتایج جنگ احد بود. این آیه، آخرین آیه درباره ى جنگ اُحد است و همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه نازل شده است. 🌸 مجموعه ای از آدم های پاک و ناپاک است. و خدا جامعه انسانی را به حال خود رها نمی کند خداوند گاهی بوسیله بلاها و سختی ها پاک ها و ناپاک ها را از هم جدا می کند عده ای در سختی ها می لغزند و عده ای در مشکلات و بلاها صبوری می کنند و ارتباط خود را با محکم می کنند. یک آزمایشگاه بزرگ است و چنین نیست كه هر كسی ادّعاى ایمان كند رها شود و در جامعه به طور عادّى زندگى كند، بلكه شكست ها و پیروزى ها، براى شناخته شدن باطن انسان هاست. که می فرماید: ما کان الله لیذر المؤمنين على ما أنتم عليه: سنت و روش خدا چنین نیست که مؤمنان را بر آن وضعيتى که شما هستید رها کند تا ناپاک را از پاک جدا کند. آدم پاک دست و نگاه و رفتارش پاک است.و خود را آلوده به گناهان و هوس ها نمی کند. در جامعه پاک ها و ناپاک ها قاطی هستند و باطن آدم ها را از طریق امتحان آشکار می کند. 🌸 بعضى مؤمنان خواستار آگاهى از غیب و باطن انسانها بودند و مى خواستند از طریق منافقان را بشناسند، نه از طریق آزمایش كه این آیه مى فرماید: راه شناخت، آزمایش است نه غیب، و شناسایى و ، از طریق آزمایشهاى تدریجى صورت مى گیرد. چون اگر به علم غیب، افراد بد و خوب شناخته شوند، شعله ى امید خاموش و پیوندهاى اجتماعى گسسته و زندگى دچار هرج و مرج مى شود. به این خاطر می فرماید: و ما کان الله لیطلعكم علی الغیب ولكن الله یجتبى من رسله من یشآء: و چنین نیست که خداوند شما را بر غیب آگاه سازد، ولی از پیامبرانش هر که را بخواهد بر می گزیند. سپس می فرماید: فامنوا بالله و رسله و إن تؤمنوا و تتقوا فلكم أجر عظيم: پس به خدا و پیامبرانش ایمان آورید و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه کنید برای شما پاداشی بزرگ خواهد بود. 🔹 پيام های آیه179سوره آل عمران 🔹 ✅ ، كافران را به حال خود رها مى كند؛ «نملى لهم لیزدادوا اثماً» ولى مؤمنان را رها نمى كند. «ما كان اللّه لیذر المؤمنین» ✅ جداسازى از پلید، از سنّتهاى الهى است. ✅ و افراد، از امور درونى و غیبى است كه باید از طریق آزمایش ظاهر شود، نه علم غیب. ✅ با مردم باید بر اساس ظاهر آنان باشد، آگاهى بر اسرار مردم، زندگى را فلج مى كند. ✅ ، مخصوص خداست و فقط به بعضى از پیامبران برگزیده اش، آن هم در حدّ اطلاع بر غیب نه تمام ابعاد آن، بهره اى داده است. ✅ درجات یكسان نیست. «یجتبى من رسله من یشاء» ✅ علم غیب را به كسانى مى دهد كه از جانب او صاحب رسالتى باشند.
🌾🇮🇷🌻 ﷽ 🌻🇮🇷🌾 🌾 بصائر علوی 🌻 شاخصه های انتخاب اصلح در کلام { ۱ } 💌 فرمودند : 1⃣- اعتنا به نظرات مردم اهل مشورت بوده و روحیه انتقاد پذیری داشته باشد «وَ لَا تَقُولَنَّ إِنِّی مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَأُطَاعُ؛ و مگوی که مرا بر شما امیر ساخته‏ اند و باید فرمان من اطاعت شود» 2⃣ _ به اقشار ضعیف توجه داشته و در صدد کاهش گرفتاری های مردم باشد «ثُمَّ اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَةِ السُّفْلَی... خدا را خدا را (در نظر داشته باش) درباره طبقه پایین اجتماع» 3⃣ _کینه و دشمنی بین مردم راه نیاندازد یعنی خون و جان مردم برایش مهم باشد. «أَطْلِقْ عَنِ النَّاسِ عُقْدَةَ کُلِّ حِقْد؛ گره هر کینه ای را در مردم بگشای» 📒 ،نامه ۵۳
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 180 سوره آل عمران 🌸 وَلَا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَآ ءَاتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَابَخِلُواْ بِهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِير ٌ 🍀 ترجمه: و كسانى كه نسبت به آنچه خداوند از فضل خود به آنان داده، بخل مى ورزند، هرگز گمان نكنند كه (این بخل) براى آنان خوب است، بلكه آن برایشان شر است. به زودى آنچه را كه بخل كرده اند در روز قیامت، همانند طوقى به گردنشان خواهند آویخت. و میراث آسمان ها و زمین از آن خداست و خداوند به آنچه انجام مى دهید آگاه است. 🌷 : بخل می ورزند 🌷 : به آنچه 🌷 : به آنها عطا کرد 🌷 : از طوق می آید طوق آن است که در گردن گذاشته می شود مثل طوق طلا مثل در اینجا سیطوقون: یعنی بخل ها در روز قیامت همانند طوقی به گردنشان خواهند آویخت 🌷 : آسمان ها 🌷 : زمين 🌷 : انجام می دهيد 🌷 : آگاه 🔴 : این آیه در مدینه بر پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است. مفسرین گفته اند این آیه درباره کسانی نازل گردیده است که بخل می ورزیدند از اینکه در راه خدا انفاق نمایند. 🌸 عطر و بوی خوشش را فقط برای خودش نمی خواهد بلکه بخشی را هم سخاوتمندانه ، بی هیچ چشمداشتی نثار دیگران می کند از ما می خواهد که مثل گل آنچه را که از فضل خود به ما داده بخشی را هم نثار دیگران کنیم. و لا یحسبن الذین یبخلون بمآ ءاتاهم الله من فضله هو خيرا لهم: و کسانی که نسبت به آنچه خداوند از فضل خود به آنان داده، بخل می ورزند، هرگز گمان نکنند که (این بخل) برای آنان خوب است. 🌸 یعنی آنچه که خداوند از روی فضل خود به آدمی می دهد اما آدمی دریغ کرده و همه آن را برای خود می خواهد. همه ما به گونه ای می توانیم سخاوتمند باشیم حتی اگر ثروت و مالی نداشته باشیم، فقط در مال و ثروت نیست. آدمی با حرف های خوب زدن، با محبت کردن ، غمی را از دلی بیرون آوردن ، با کمک کردن و... می تواند سخاوتمند باشد. انفاق های واجب مانند و است که دیگران حاضر نیستند آن را بپردازند و فکر می کنند که با این کار سود کرده اند که می فرماید: بل هو شر لهم سیطوقون ما بخلوا به یوم القیامة: بلکه آن برایشان شر است، به زودی آنچه را که بخل کرده اند در روز قیامت، همانند طوقی ( زنجیری ) به گردنشان خواهند آویخت. 🌸 و لله میراث السماوات و الأرض: و ميراث آسمان ها و زمين از آن خداست. آدمی باید بداند که هر چه از خوبی و فضل دارد از خداست و آنچه در آسمان ها و زمین است از آن خداست. صاحب میراث ماندگار دنیاست. و الله بما تعملون خبیر: و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است. 🔹 پيام های آیه180سوره آل عمران 🔹 ✅ باشید واز خیال و گمان انحرافى دورى كنید. سرچشمه ى ، ناآگاهى و تحلیل غلط از خیر و شر است. ✅ یكى از وظایف ، اصلاح بینش و تفكّر انسان هاست. ✅ ، صحنه ى ظهور خیر و شرّ واقعى است. ✅ ، صحنه ى تجسّم عمل است. «سیطوقون ما بخلوا» در حدیث آمده است: هر كسی زكات مال خود را ندهد، در قیامت اموالش به صورت طوقى بر گردنش نهاده مى شود. ✅ زمان برپایى ، دور نیست. ✅ اسیر مال شدن در ، موجب اسارت در آخرت است. آنچه در بخل ورزیده شود، همان مایه ى عذاب مى شود. ✅ هم صاحب میراث ماندگار دنیاست و هم نیازمند انفاق ما نیست. پس دستور انفاق، براى سعادت خود ماست. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیات181و 182سوره آل عمران 🌸 لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَآءُ سَنَكْتُبُ مَا قَالُواْ وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَآءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ (181) ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيد (182) ِ 🍀 ترجمه: همانا خداوند سخن كسانى را كه گفتند: خدا فقیر است و ما توانگریم، شنید. آنچه آنان گفتند و به ناحق كشتن پیامبران توسط آنها را، خواهیم نوشت و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید (181) آن (عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست (182) 🌷 : شنید 🌷 : سخن 🌷 : خواهیم نوشت 🌷 : بچشید 🌷 : عذاب آتش سوزان 🌷 : ستمکار 🌷 : بندگان 🔴 : در تفاسیر مى خوانیم كه رسول خدا صلى الله علیه وآله نامه اى به یهود بنى قینقاع نوشت و آنان را به ایمان، نماز، زكات و انفاق، دعوت كرد. وقتى این نامه به دست دانشمند یهودیان به نام «فتحاص» در محل تدریس او رسید، رو به شاگردان و حاضران كرد و با استهزا گفت: طبق این دعوت، خدا فقیر است و ما غنى هستیم. او از ما قرض مى خواهد و وعده ى ربا و اضافه مى دهد! که این آیه در پاسخ آنان نازل شد. 🌸 اگر می فرماید: انفاق کنید به این خاطر است که می خواهد انسان ها بخشنده و کریم باشند ولی یهودیان حرفی را زدند که نباید می زدند لقد سمع الله قول الذین قالوا إن الله فقير و نحن أغنيآء: همانا خداوند سخن کسانی را که گفتند: فقیر است و ما توانگریم، شنید. این سخن ریشه در جهل و نادانی آنها دارد. سپس می فرماید: سنکتب ما قالوا و قتلهم الأنبيآء بغير حق: آنچه آنان گفتند و به ناحق کشتن پیامبران توسط آنها را خواهیم نوشت. می فرماید: خواهیم نوشت یعنی زود گناه آدم ها را نمی نویسد یعنی به آدم ها فرصت می دهد شاید پشیمان شوند و توبه کنند. 🌸 زمان رسول خدا صلى الله علیه وآله چون به رفتار نیاكان خود در مورد قتل انبیا راضى بودند، خداوند نسبت قتل را به آنان هم مى دهد. سپس می فرماید: و نقول ذوقوا عذاب الحریق: و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید. اگر یهودیان از آن فرصت و استفاده نکنند عذابی سوزان در انتظار آنهاست و آن ریشه در رفتار خودشان دارد. كه مى فرمايد: ذلك بما قدمت أيديكم: آن ( عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده. این شما بودید که به خود ستم کردید و أن الله ليس بظلام للعبيد: و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست. 🔹 پيام های آیات181و182سوره آل عمران 🔹 ✅ همه ى گفته ها را مى شنود، پس هر حرفى را بر زبان نیاوریم. ✅ و ، مرز و نهایت ندارد، تا آنجا كه بشر ناتوان نیازمند مى گوید: خداوند فقیر است و ما غنى هستیم. ✅ همه ى گفتارها و رفتارها ثبت مى شود. ✅ ارزیابى گفتار و رفتار، از هركسی كه باشد، حقّ است. حتّى كشتن پیامبران چون ناحق است مورد كیفر واقع مى شود. ✅ در انجام عمل آزاد است، لذا كارها به خود او نسبت داده مى شود. ✅ و الهى، بر طبق عدالت و بر اساس اعمال آزادانه و آگاهانه خود انسان است. ✅ كیفرهاى الهى، ظلم خدا بر بشر نیست، بلكه ظلم بشر بر نفس خویشتن است. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 شرایط دوست واقعی 💠 امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: کسی که تمام شرایط را داشته باشد رفیق کامل است و الا به همان اندازه درجه دوستی او کم می شود، و اگر هیچ یک از آنها را نداشته باشد اساساً نام دوست نمی توان بر او گذاشت. ⓵ ظاهر و باطنش یکسان باشد. ( آنچه نسبت به تو ابراز می دارد در دل نیز همان باشد ) ⓶ خوبی تو را خوبی خودش بداند و بدی تو را بدی خود، ( آبروی تو را آبروی خود بداند )؛ ⓷ اگر در وضع مالی او بهبودی حاصل شد و به ثروتی دست یافت یا به مقامی رسید، با تو تغییر روش ندهد؛ ⓸ به اندازه توانایی و قدرتش از مساعدت و همراهی با تو مضایقه نکند؛ ⓹ تو را در روز گرفتاری و بدبختی به دست فراموشی نسپارد و تنهایت نگذارد 📚 وسائل الشیعه، ج 12، ص 146 🔰 معاونت تبليغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org