eitaa logo
هیات حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقایی
137 دنبال‌کننده
3هزار عکس
533 ویدیو
151 فایل
انتشار مطالب و نکات اخلاقی بزرگان و برنامه های هیات عزاداران حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقائی.
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 روز عرفه فرصتی برای اعتراف به گناه نزد پروردگار است 💠 روز عرفه را قدر بدانید. در روایتی دیدم که «عرفه و عرفات را بدین خاطر چنین اسمی داده اند که در این روز و آن مکان، موقعیّتی برای اعتراف به گناه در نزد پروردگار پیش می آید.» اسلام، اعتراف به گناه را در پیش بندگان، مجاز نمی داند. کسی نباید گناهی را که انجام داده است بر زبان آورد و پیش کسی به آن اعتراف کند. اما پیش خدا، چرا؛ بین خودتان و خدا، بین خودمان و خدا، خلوت کنیم و به قصورهایمان، به تقصیرهایمان، به خطاهایمان و به گناهانمان که مایه روسیاهی ما، مایه بسته شدن پر و بال ما و مانع پرواز ماست، اعتراف نماییم و از آنها توبه کنیم. 🔸اگر فردی بخواهد اصلاح شود، باید گناه و عیب خود را بپذیرد و در پیش خود و خدا، به آن عیب و گناه اعتراف کند. کسانی که برای خودشان هیچ عیب و خطایی قائل نیستند، هرگز اصلاح نخواهند شد. یک ملت هم، اگر بخواهد به راه راست برود، باید بفهمد که کجاها اشتباه کرده است و خطاهای او چیست و به گناه خود اعتراف کند. امروز هم اگر آحاد امّت عظیم اسلامی قبول کنند که در مقابل اسلام کوتاهی کرده‌اند...، اگر مسلمانان عالم تصدیق و اعتراف کنند که در دنباله رَوی از قدرت های اسلامی، راه را اشتباه پیموده اند و در پذیرش فرهنگ مفسدِ اغوا کننده غرب، به‌ خطا رفته اند، راهشان باز خواهد شد و خواهند توانست خودشان را اصلاح کنند. 📚مقام معظم رهبری . 28/ 02/ 1373 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه 55 سوره نساء 🌸 فَمِنْهُم مَّنْ ءَامَنَ بِهِ وَمِنْهُم مَّن صَدَّ عَنْهُ و کفَى بِجَهَنَّمَ سَعِيراً (55) ً 🍀 ترجمه: پس بعضى از آنها (یهودیان ) به او (پیامبر اسلام) ایمان آوردند و بعضى از ایمان آوردن مردم جلوگیرى كردند که آتش افروخته جهنم، براى آنها کافی است. 🌷 : پس بعضی از آنها 🌷 : به معنی اعراض ، منع کردن و برگردان است 🌷 : کافی است 🌷 : آتش افروخته شده 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. موضوع اين آیه در ادامه آیات قبلی است. جمعی از مردم گذشته به کتاب آسمانی که بر خاندان حضرت ابراهیم علیه السلام نازل شده بود آوردند و بعضی دیگر نه تنها خودشان ایمان نیاوردند بلکه در راه پیشرفت آن ایجاد مانع کردند برای عذاب آنها آتش شعله ور جهنم کافی است. 🌸 همچنین بعضی از افراد مانند بعضی از به قرآن که بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد ایمان می آورند و بعضی کفر می ورزند و به و ایمان نمی آورند و دیگران را از ایمان آوردن به آن جلوگیری می کنند اینگونه افراد به همان سرنوشت گرفتار خواهند شد. که آیه 55 سوره نساء مى فرمايد: فمنهم من ءامن به و منهم من صد عنه و كفى بجهنم سعيرا: پس بعضی از آنها به او ایمان آوردند و بعضی از ایمان آوردن مردم جلوگیری کردند که آتش افروخته برای آنها کافی است. 🔹 پيام های آیه 55 سوره نساء 🔹 ✅ بعضی افراد ایمان می آورند و بعضی کفر می ورزند. ✅ افرادی که می ورزند و از ایمان مردم جلوگیری می کنند آتش شعله ور جهنم برای آنان کافی است. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
💠از فرصت عرفه برای تطهیر روح و صفا دادن به نفس استفاده کنید 🍃عرفه روز بزرگی است. تطهیر روح و صفا دادن به نفس، برای یکایک ما در هر جا که هستیم مسأله اساسی و مهمّی است. این فرصتها را کوچک نشمارید و این مسائل را ناچیز ندانید. 📚مقام معظم رهبری، 1373/02/28 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه 59 سوره نساء 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَناَزَعْتُمْ فِى شَىْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهَ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! خدا را اطاعت كنید و از پیامبر و صاحبان امر خود (جانشینان پیامبر) اطاعت كنید. پس اگر درباره چیزى نزاع كردید آن را به حكم خدا و پیامبر ارجاع دهید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این بهتر و سرانجامش نیكوتر است. 🌷 : اطاعت کنید 🌷 : جانشینان پیامبر كه امامان هستند 🌷 : نزاع کردید 🌷 : آن را ارجاع دهید، بازگردانید 🌷 : نيکوتر 🌷 : پایان، عاقبت، سرانجام 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در تفسیر نمونه به نقل از ابن عباس آمده است که پیامبر اسلام هنگام عزیمت به تبوک، حضرت علی علیه السلام را در مدینه به جای خود نهاد و فرمود: تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی که این آیه نازل شد. 🌸 این آیه به وظیفه ‏ى مردم در برابر خدا و پیامبر و اولی الأمر اشاره مى کند با وجود سه مرجع « »، « » و « الامر » هرگز مردم در بن ‏بست قرار نمى ‏گیرند. آمدن این سه مرجع براى اطاعت، با توحید قرآنى منافات ندارد، چون اطاعت از پیامبر و اولى الامر نیز، شعاعى از اطاعت و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از این دو لازم است. که می فرماید: یا أيها الذين ءامنوا أطيعوا الله و أطيعوا الرسول و أولى الأمر منكم: اى کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از پیامبر و صاحبان امر اطاعت کنید. تكرار فرمانِ «اطیعوا» رمز تنوّع دستورهاست. 🌸 گاهى بیان احكام الهى مى ‏كرد، گاهى دستور حكومتى مى ‏داد و دو منصب «رسالت» و «حكومت» داشت. گاهى خطاب به پیامبر مى ‏فرماید: «انزلنا الیك الذّكر لتبیّن للناس ما نزل الیهم» آنچه را نازل كرده ‏ایم براى مردم بیان كن. و گاهى مى‏ فرماید: «لتحكم بین الناس بما اراك اللّه» میان مردم بر اساس قوانین الهى، حكومت و قضاوت كن. درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور «لاتطع» و «لاتتّبع» مى‏دهد. بنابراین موارد « » باید كسانى باشند كه از اطاعتشان نهى نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با دستورات خدا و رسول قرار نگیرد. 🌸 سپس می فرماید: فإن تنازعتم فى شىء فردوه إلى الله و الرسول إن كنتم تؤمنون بالله و اليوم الأخر ذلك خير و أحسن تأويلا: پس اگر درباره چیزی نزاع کردید آن را به حکم و ارجاع دهید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این بهتر و سرانجامش نیکوتر است. در آیه اطاعت از اولى‏ الامر مطرح شده است، ولى به هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده، بلكه تنها مرجع حلّ نزاع، و معرفى شده ‏اند. و این نشانه آن است كه اگر در شناخت اولى ‏الامر و مصداق آن نیز نزاع شد به خدا و رسول مراجعه كنید كه در روایات نبوى، اولى ‏الامر یعنی ‏_بیت علیهم السلام معرفى شده ‏اند. 🔹 پيام های آیه 59 سوره نساء 🔹 ✅ باید نظام اسلامى را بپذیرند و از رهبران الهى آن در قول و عمل پشتیبانى كنند. ✅ مكتبى است كه عقاید و سیاستش به هم آمیخته است. اطاعت از رسول و اولى‏ الامر كه امرى سیاسى است، به ایمان به خدا و قیامت كه امرى اعتقادى است، آمیخته است. ✅ اولى الامر باید همچون معصوم باشند، تا اطاعت از آنها در ردیف اطاعت پیامبر، بى‏ چون و چرا باشد. ✅ از حاكمى واجب است كه مؤمن و از خود مردم با ایمان باشد. ✅ نام اولى الامر در كنار نام و رسول، همراه با اطاعت مطلق، نشان آن است كه مسئول حكومت و نظام اسلامى باید از قداست والایى برخوردار باشد. ✅ نشانه ‏ى ایمان ، مراجعه به خدا و رسول، هنگام تنازع و بالا گرفتن درگیرى‏ هاست و اطاعت در شرایط عادّى كار مهمّى نیست. ✅ یكى از وظایف حكومت اسلامى ایجاد و حل تنازعات است. ✅ باید براى همه ‏ى اختلاف ‏ها، راه حل داشته باشد. ✅ مخالفان با احکام خدا و رسول و اولی الأمر بايد در خود شک 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 60 سوره نساء 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ ءَامَنُواْ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُواْ إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن يَكْفُرُواْ بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلَالاً بَعِيدا (60) ً 🍀 ترجمه: آیا به كسانى كه گمان مى کنند به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان آورده اند ننگریستی كه مى خواهند داورى را نزد طاغوت ببرند، در حالى كه فرمان یافته اند به طاغوت، كفر ورزند و شیطان مى خواهد آنان را به گمراهی دوری، گمراه کند. 🌷 : آیا ننگریستی 🌷 : گمان می کنند 🌷 : می خواهند 🌷 : داوری کنند 🌷 : طغیانگر 🌷 : آنها را گمراه می کند 🌷 : گمراهی 🌷 : دور 🔴 : این آیه همانند ساير آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و در انتقاد از كسانى است كه مرجع نزاع خود را قرار مى دهند. میان یک منافق مسلمان و یک یهودى نزاع شد. بنا بر داورى گذاشتند. پیامبر را به خاطر امانت و عدالت به داورى قبول كرد، ولى آن گفت: من به داورى كعب بن اشرف (كه از بزرگان یهود بود) راضیم، زیرا مى دانست كه با هدایایى مى تواند نظر كعب را به نفع خود جلب كند. که آیه 60 سوره نساء نازل شد. 🌸 این آیه از اطاعت و پیروی و داوری ، نهی می کند و از افرادی که مرجع نزاع و اختلاف و درگیری خود را طاغوت قرار می دهند انتقاد می کند که می فرماید: ألم تر إلى الذين يزعمون أنهم ءامنوا بمآ أنزل إليك و مآ أنزل من قبلك يريدون أن يتحاكموا إلى الطاغوت و قد أمروا أن يكفروا به: آیا به کسانی که گمان می کنند به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان آورده اند ننگریستی که می خواهند داوری را نزد طاغوت ببرند، در حالی که فرمان یافته اند به طاغوت ، کفر ورزند. امام صادق علیه السلام فرمودند: ، كسى است كه به حقّ حكم نكند و در مقابل فرمان خدا، دستور دهد و اطاعت شود. و یرید الشیطان أن يضلهم ضلالا بعيدا: و شيطان مى خواهد آنان را به گمراهی دوری، گمراه کند. 🔹 پيام های آیه 60 سوره نساء 🔹 ✅ بدون تبرّى از طاغوت، ایمان نیست، خیال ایمان است. ✅ سازش با ، حرام است. ✅ ابتدا راه را نشان دهید، سپس راه باطل را نفى كنید. ✅ حتّى فكر و اراده ى مراجعه به طاغوت مورد انتقاد است. ✅ ، و در یک خط و در برابر پیامبرانند. ✅ كفر به و حرام بودن مراجعه به دادگاه هاى طاغوتى، فرمان همه ادیان آسمانى است. ✅ در حل اختلافات داخلى، سراغ بیگانگان رفتن، خواست شیطان و ممنوع است. ✅ ، تحت اراده ی شیطانند و طاغوتها دامها و ابزار كار شیطانند. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات 9 و 10 سوره مائده 🌸 وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصاَّلِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ (۹) وَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَكَذَّبُواْ بَِايَاتِنَآ أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ ألجَحِيم (۱۰) ِ 🍀 ترجمه: خداوند به كسانى كه ایمان آورده اند و كارهاى شایسته انجام داده اند، وعده داده است که برای آنان آمرزش و پاداشى بزرگ است. (۹) و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تكذیب کردند، آنان اهل جهنم هستند. (۱۰) 🌷 : پاداشی بزرگ 🌷 : تکذیب کردند 🌷 : اهل جهنم- جحیم به معنای شدت بر افروختگی آتش است. 🌸 در آيه ۹ سوره مائده طبق سنّت قرآن كه پس از خاصّى براى تأكيد و تكميل آن اشاره به قوانين و اصول كلى مى‌ كند در آیه ۹ سوره مائده براى تأكيد مسأله اجراى و گواهى به حقّ که در آیه قبل بیان شد چنين مى ‌فرمايد: وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ: خداوند به کسانی که ایمان آورده اند و کارهای شایسته انجام داده اند وعده داده است که برای آنان آمرزش و‌پاداشی بزرگ است. در چند نوع أجر به كار رفته است: «اجر عظیم»، «اجر كبیر» «اجر كریم» «اجر غیر ممنون» بنابراین پاداش هاى الهى داراى درجاتى است. 🌸 وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحِيمِ: و‌ کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، آنان اهل جهنم هستند. قابل توجّه اين كه آمرزش و اجر عظيم به عنوان يک وعده در آيه ذكر شده و فرموده: وعد اللّه. . . ولى كيفر دوزخ به صورت نتيجه عمل بيان شده و كسانى كه داراى چنين اعمالى باشند، چنان سرنوشتى خواهند داشت. 🔹 پيام های آیات۹و۱۰سوره مائده 🔹 ✅ از عمل جدا نیست. ✅ و ، هم جبران كننده ى گذشته است و هم تأمین كننده آینده. ✅ توجّه به عاقبت كارها، در تصمیم هاى نقش مهمى دارد. ✅ ، مقدّمه ى دریافت پاداش است. ✅ كیفر و تكذیب كنندگان، دوزخ ابدى است. ✅ ، انگیزه ى عمل است. همان گونه كه هشدار، از روش هاى تربیتى است 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه 64 سوره نساء 🌸 وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ جَآءُوكَ فَاسْتَغْفَرَوُاْ اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّاباً رَّحِيما ً 🍀 ترجمه: و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر براى آنكه با اذن خداوند اطاعت شود و اگر آنان وقتى كه به خود ستم كردند نزد تو مى آمدند و از خداوند مغفرت مى خواستند و پیامبر هم براى آنان استغفار مى كرد قطعاً خداوند را توبه پذیر و مهربان مى یافتند. 🌷 : فرستاديم 🌷 : خودشان 🌷 : می آمدند 🌷 : می یافتند 🌷 : توبه پذیر 🌷 : مهربان 🌸 اگر ما با انبیا و اولیای همراه و همدل باشیم حقیقتا از برکات آنها بهره مند می شویم و زندگی ما عطر دل انگیزتری پیدا خواهد کرد. علاوه بر ارتباط عاطفی در عمل هم باید از آنها پیروی کرد و این اطاعت هم خواسته ی خود خداوند است. در آیات گذشته مراجعه به داوران طاغوت را محکوم نمود و در این آیه می فرماید: و ما أرسلنا من رسول ليطاع بإذن الله: و ما هيچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای آنکه با اذن خداوند اطاعت شود. زیرا انبیا فرستاده خداوند هستند بنابراین موظف هستند هم از نظر بیان احکام خداوند و هم از نظر چگونگی اجرای آن از آنها پیروی کنند و تنها به ادعای ایمان قناعت نکنند. 🌸 سپس در ادامه آیه راه بازگشت را به روی گناهکاران و آنهایی که به طاغوت مراجعه کردند باز می کند و می فرماید: و لو أنهم اذ ظلموا أنفسهم جآءوك: و اگر آنان وقتی که به خود ستم کردند نزد تو می آمدند. با توجه به اين جمله یعنی به خود ظلم و ستم کردن است. سپس می فرماید: فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما: و از خداوند مغفرت می خواستند و پیامبر هم برای آنان استغفار می کرد قطعا را توبه پذیر و مهربان می یافتند. 🌸 از این آیه پاسخ بعضی افراد که از روی بهانه جویی می گویند به پیامبر و یا امام شرک است را می دهد زیرا این آیه به روشنی و کاملا واضح می گوید که آمدن به سراغ پیامبر و او را بر درگاه شفیع قرار دادن و وساطت و او برای گناهکاران مؤثر است و موجب پذیرش توبه و رحمت الهی است و به هیچ وجه شرک نیست. توابا رحیما است یعنی کسی که با زیبایی تمام و با مهربانی توبه را می پذیرد. 🔹 پيام های آیه 64 سوره نساء 🔹 ✅ هدف از فرستادن ، هدایت مردم از طریق اطاعت از آنان است. ✅ مخصوص خداست. حتّى اطاعت از پیامبران باید با اذن خدا باشد. ✅ رها كردن و رجوع به ، ظلم به مقام انسانى خود است. ✅ پیوند همه مردم با رسول اللّه باید محكم باشد. چه مؤمن چه فاسق. براى كسب فیض و براى درک شفاعت. ✅ راه بازگشت و براى خطاكاران و حتّى منافقان باز است. ✅ رهبران آسمانى و استمداد و توسل از طریق آن عزیزان، مورد تأیید قرآن است. ✅ بخشنده ى گناه نیست، پیامبر واسطه ى عفو الهى است. ✅ خطاكار، ابتدا باید شود و به سوى حقّ برگردد، سپس براى استحكام رابطه با خدا، از مقام رسالت كمک بگیرد. ✅ گناهكاران نباید مأیوس شوند، ، توبه و زیارت اولیاى خدا، وسیله اى براى بازسازى روحى آنان است. ✅ در زیارت رسول خدا و اقرار به لغزش و استغفار خود احساس سبک شدن از گناه به دست مى ‌دهد. ✅ اگر خطاكاران را بخشیدید به آنان نیز بكنید. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
⭕️ سوال: 🔰 یکی از ادلّه محکم شیعه برای اثبات ولایت و امامت بلافصل امیرالمومنین(ع) قضیه «غدیر» است؛ شیعه معتقد است پیامبر اکرم(ص) در روز غدیر، امیرالمومنین(ع) را به عنوان امام و خلیفه و جانشین خود، منصوب کرد و به تمام مسلمانان حاضر دستور داد که با حضرت بیعت کنند. این جمله از پیامبر اکرم(ص) در روز «غدیر» نیز بسیار معروف و قطعی است «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». 💢 علمای اهل سنت برای فرار از پذیرش امامت امیرالمومنین(ع) سعی در توجیه و تاویل روایت دارند، چرا که از حیث سندی هرگز نمی‌توانند آن را انکار کنند، لذا گفته‌اند: در این‌جا منظور از «ولی» تنها «نصرت» و یاری و مهربانی است؛ یعنی هر کس من را دوست دارد و یاری می‌کند، بعد از من علی(ع) را هم دوست داشته باشد و کمک کند. 🔸 اما این‌جا قرائن متعددی وجود دارد که با این تفسیر و تاویل اهل سنت سازگاری ندارد؛ 👈 یکی از این قرائن تبريك گفتن اصحاب و همسران رسول خدا(ص) به اميرالمومنين(ع) است. روایات بسیاری در منابع اهل سنت وجود دارد که بعد از سخنرانی پیامبر اکرم(ص) و بالا رفتن دست امیرالمومنین(ع) تمام کسانی‌که آن‌جا بودند، به حضرت به عنوان امام و پیشوا تبریک گفتن و ایشان را به عنوان «مولای تمام مسلمین» خواندند. 🔹 از جمله این‌که «زيد بن ارقم» می‌گويد: «در اين حال مردم به گفتن «سمعنا و أطعنا على أمر الله و رسوله بقلوبنا: ما گوش مى‏‌دهيم و امر خدا و رسول خدا را با جان و دل مى‏‌پذيريم» مبادرت ورزیدند. 🔸 سپس رسول خدا(ص) در خيمه مختصّ به خود نشست، و امر كردند: اميرالمومنين(ع) در خيمه ديگرى بنشيند، و طبقات مختلف مردم، به آن خيمه بروند و به على بن ابي‌طالب(ع) تبریک بگويند. ✍ و چون تمام مردم از تهنيت به اميرالمومنين(ع) فارغ شدند، رسول خدا(ص) امر كرد تا أمّهات المومنين و زن‌هاى خودش براى تهنيت به خيمه على بروند، و تهنيت گويند، زن‏‌ها رفتند، و تهنيت گفتند. 🔹 هم‌چنین از جمله افرادی كه تهنيت گفت «عمر بن خطّاب» بود كه گفت: «هنيئا لك يابن أبى طالب! أصبحت مولاى و مولى جميع المؤمنين و المؤمنات». 📌 مردم نیز فوج فوج مى‌‏آمدند و با على بن ابی‌طالب(عليه‌السلام) به عنوان امير مومنان بيعت مى‏‌كردند، و با لفظ «السلام عليك يا أمير المؤمنين» تهنيت مى‏‌گفتند، و دست بيعت مى‏‌دادند به طورى كه كف دست راست آن‌ها بر كف دست راست آن حضرت قرار مى‏‌گرفت». ___________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/50083 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
آلزایمر مرگبار بعد از وفات پیامبراکرم(ص) فراموشی غدیر بعد از وفات پیامبر(ص) گرامی اسلام تبعات شوم و خطرناکی را برای جامعه اسلامی به دنبال داشت که به طور کلی می توان در این خصوص به سه مورد اشاره کرد: 1-تفرقه و چند دستگی. 2-کشته و از بین رفتن مسلمانان. 3-اختلافات فقهی و کلامی. 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 https://btid.org/fa/news/145602
💠پیامبر خدا صلی الله علیه و آله 🍃اگر علی را به ولایت و سرپرستی بگیرید خواهید دید که رهنمایی رهیافته است و شما را به راه راست می برد. 📚کشف الغمه، ج1، ص 161 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢 مقام معظم رهبری: 💠 «در نگاه تاریخی به اسلام و در تحلیل تاریخی حوادث صدر اسلام، موضوع غدیر یک ضرورتی بود که اگر آن چنان که تدبیر شده بود عمل می شد، بدون تردید مسیر تاریخ بشر عوض می شد.» 🔸 1384/10/29 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠امام رضا علیه السلام: 🍃خداوند در روز غدیر، دو برابر آن تعداد از افردی که در ماه رمضان می آمرزد را خواهد آمرزید. 📚تهذیب الاحکام، ج 6، ح 52 📎 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💢عید غدیر از همۀ اعیاد بالاتر است. 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢 مقام معظم رهبری: 💠 « اگر ما می گوییم اتّحاد اسلامی و پایش هم می ایستیم، نباید تصوّر شود که این مفهومِ مهم، مترقّی، اصلی و نجات بخش اسلامی، یعنی مفهوم ولایت و غدیر را فراموش خواهیم کرد. موضوع غدیر نباید فراموش شود.» 🔸 1374/2/28 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله: 🍃این علی (علیه السلام) و شیعیان او هستند که در روز قیامت رستگار خواهند بود. 📚 تفسیرالدر المنثور، سوره بینه، آیه 7 📎 📎 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 71 سوره نساء 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ خُذُواْ حِذْرَكُمْ فَانفِرُواْ ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُواْ جَمِيعا ً 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید! سلاح خود را بردارید، پس به صورت گروه گروه یا همه با هم بسوى دشمن خارج شوید. 🌷 : بگیرید 🌷 : به معناى بیدارى، آماده باش و وسیله دفاع است. 🌷 : برای جنگ خارج شوید 🌷 : گروه گروه، دسته دسته 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و دستور جامع و همه جانبه به تمام مسلمانان در همه قرن ها می دهد که برای حفظ امنیت خود و از مرزهای خود دائما مراقب باشند و یک نوع آماده باش همیشگی داشته باشند نخست مى فرمايد: يا أيها الذين ءامنوا خذوا حذركم: اى کسانی که ایمان آورده اید! خود را بردارید. یعنی هوشمندانه رفتار کنید و همیشه در حال آماده باش باشید ممکن است دشمن به شما حمله کند. 🌸 سپس دستور می دهد که برای مقابله با از روش ها و تاکتیک های مختلف استفاده کنند اگر دشمن با تعداد کم به جنگ شما آمد شما بصورت چند گروه به با دشمن خارج شوید ولی اگر دشمن تعدادش زیاد بود شما بصورت برای جنگ با او خارج شوید. که می فرماید: فانفروا ثبات أو انفروا جميعا: پس به صورت گروه گروه یا همه با هم به سوی دشمن خارج شوید. مسلمانان باید مرزهاى كشور خود را حفظ كنند. عمل به این آیه، رمز و غفلت از آن، رمز سقوط و شكست مسلمانان مى باشد. 🔹 پيام های آیه 71 سوره نساء 🔹 ✅ باید در هر حال آماده و بیدار باشند، و از طرح ها، نفرات، نوع اسلحه، روحیّه، همكارى داخلى و خارجى دشمنان آگاه باشند و متناسب با آنها طرح بریزند و عمل كنند. ✅ آمادگى رزمى در سایه ى ارزش دارد. ✅ مسلمانان باید شوند. ✅ مسلمانان باید از تاكتیک هاى مختلف، براى مقابله با استفاده كنند. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🌿💚 *حکایت خواندنی و قابل تامل* گویند قبل از انقلاب مردی در شهر خوی بود که به او ترمان (terman) می‌گفتند. او شیرین‌عقل بود و گاهی سخنان حکیمانه‌ی عجیبی می‌گفت. روزی از او پرسیدند: «مصدق خوب است یا شاه؟ بگو تا برای تو شامی بخریم.» ترمان گفت: «از 2 تومنی که برای شام من خواهی داد، 2 ریال کنار بگذار و قفلی بخر بر لبت بزن تا سخن خطرناک نزنی!!!» مرحوم پدرم نقل می‌کرد، در سال 1345 برای آزمون استخدامی معلمی از خوی قصد سفر به تبریز را داشتم. ساعت 10 صبح گاراژ گیتیِ خوی رفتم و بلیط گرفتم. از پشت اتوبوسی دود سیگاری دیدم، نزدیک رفتم دیدم، ترمان زیرش کارتُنی گذاشته و سیگاری دود می‌کند. یک اسکناس 5 تومانی نیت کردم به او بدهم. او از کسی بدون دلیل پول نمی‌گرفت. باید دنبال دلیلی می‌گشتم تا این پول را از من بگیرد. گفتم: «ترمان، این 5 تومان را بگیر به حساب من ناهاری بخور و دعا کن من در آزمون استخدامی قبول شوم.» ترمان از من پرسید: «ساعت چند است؟» گفتم: «نزدیک 10.» گفت: «ببر نیازی نیست.» خیلی تعجب کردم که این سوال چه ربطی به پیشنهاد من داشت؟ پرسیدم: «ترمان، مگر ناهار دعوتی؟» گفت: «نه. من پول ناهارم را نزدیک ظهر می‌گیرم. الان تازه صبحانه خورده‌ام. اگر الان این پول را از تو بگیرم یا گم می‌کنم یا خرج کرده و ناهار گرسنه می‌مانم. من بارها خودم را آزموده‌ام؛ خداوند پول ناهار مرا بعد اذان ظهر می‌دهد.» واقعا متحیر شدم. رفتم و عصر برگشتم و دنبال ترمان بودم. ترمان را پیدا کردم. پرسیدم: «ناهار کجا خوردی؟» گفت: «بعد اذان ظهر اتوبوس تهران رسید. جوانی از من آتش خواست سیگاری روشن کند. روشن کردم مهرم به دلش نشست و خندید، خندیدم و با هم دوست شدیم و مرا برای ناهار به آبگوشتی دعوت کرد.» ترمانِ دیوانه٬ برای پول ناهارش نمی‌ترسید، اما بسیاری از ما چنان از آینده می‌ترسیم و وحشت داریم که انگار در آینده دنیا نابود خواهد شد؛ جمع کردن مال زیاد و آرزوهای طولانی و دراز داریم. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: از آنچه که داری، فقط آنچه که می‌خوری مال توست، سرنوشتِ بقیه‌ی اموالِ تو٬ معلوم نیست 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
💢 ⁉️ آیا آیه ی مباهله اثبات امامت حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) است؟ 💠 شیخ مفید (رحمه الله علیه) در اثبات برترى امام على‏ (علیه السلام) بر همگان به‏ جز رسول ‏خدا (صلی الله علیه و آله)، چند استدلال ذکر مى ‏کند و پیش از هر دلیل دیگرى به سراغ آیه مباهله (آل عمران: ۶۱) مى ‏رود و مى‏ گوید: 👈 این آیه مى ‏فهماند که على‏ (علیه السلام) به ‏منزله جان رسول‏ خداست و مى ‏دانیم که رسول‏ خدا (صلی الله علیه و آله) در میان همه انسان‌ها افضل است [پس على افضل از همه انسان‌ها به ‏جز رسول ‏خداست.] 🔹 در این آیه «ابنائنا» بر حسن و حسین‏ (علیهما السلام) صدق مى‏کند و منظور از «نساءنا»، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مقصود از «انفسنا»، على‏ (علیه السلام) است و منظور از «نفس» چیزى همانند خون و هوا که قوام پیکره مادى انسان بدان مى‏ باشد، نیست 🔰 و مراد از «انفسنا»، رسول‏خدا(صلی الله علیه و آله) نیست؛ چرا که درست نیست انسان به سوى خود، نفس خود را فراخواند بلکه مراد کسى است که در عزت، کرامت، محبت، ریاست، ایثار، بزرگى و جلالت در نزد خداوند سبحان جایگاهى چون رسول‏ خدا (صلی الله علیه و آله) داشته باشد و اگر هیچ دلیل دیگرى وجود نمى ‏داشت که حاکى از برترى پیامبر بر على‏ (علیه السلام) باشد. 📚 شیخ مفید، رساله تفضیل امیرالمؤمنین(علیه السلام)، ص ۳۵ 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔰 امام رضا (ع): "بزرگترین فضیلت امیرالمومنین در است " 💠 روزى مأمون به حضرت رضا (ع) گفت: بزرگترين فضيلت امير المؤمنين عليه السّلام را برايم نقل كن كه شاهدى از قرآن داشته باشد. 🍃 حضرت رضا (ع) فرمود: فضيلتى كه در آيه مباهله است كه خداوند می فرمايد: فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ تا آخر آيه. 💠 پيغمبر اكرم امام حسن و امام حسين كه دو فرزندش بودند آورد با فاطمه عليهما السّلام كه در آيه تعبير به زنان شده 🍃 امير المؤمنين عليه السّلام را نيز آورد كه او [] است تصريح آيه، پس ثابت شد كه هيچ كس از پيامبر اكرم بالاتر و برتر نيست، در نتيجه كسى نيز از بالاتر نخواهد بود بنا بحكم خدا. «قَالَ الْمَأْمُونُ يَوْماً لِلرِّضَا ع أَخْبِرْنِي بِأَكْبَرِ فَضِيلَةٍ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع يَدُلُّ عَلَيْهَا الْقُرْآنُ؟ قَالَ فَقَالَ لَهُ الرِّضَا ع فَضِيلَتُهُ فِي الْمُبَاهَلَةِ قَالَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ»(آل عمران/61) فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ ص الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ ع فَكَانَا ابْنَيْهِ وَ دَعَا فَاطِمَةَ ع فَكَانَتْ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ نِسَاءَهُ وَ دَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَكَانَ نَفْسَهُ بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ قَدْ ثَبَتَ أَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ أَجَلَّ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَفْضَلَ فَوَجَبَ أَنْ لَا يَكُونَ أَحَدٌ أَفْضَلَ مِنْ نَفْسِ رَسُولِ اللَّهِ ص بِحُكْمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» 📚 الفصول المختاره، ص38 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در روز مباهله، به منظور روشنگری مردم و شاخص سازی برای حق و باطل، عزیزترین انسان ها را به صحنه آورد. 📚 مقام معظم رهبری، 88/9/22 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org