eitaa logo
امامت‌پژوهی|حیدرپاکدل
91 دنبال‌کننده
65 عکس
21 ویدیو
33 فایل
امامت پژوه بازخوانی باورهای اعتقادی @h_p110
مشاهده در ایتا
دانلود
۱ چگونه هیئتی؟ 1⃣دفتر اول «عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لِفُضَيْلٍ : «تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟» قَالَ: نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاكَ. قَالَ: «إِنَّ تِلْكَ اَلْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا، فَأَحْيُوا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ ، فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا  أَمْرَنَا . يَا فُضَيْلُ ، مَنْ ذَكَرَنَا - أَوْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ - فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِثْلُ جَنَاحِ اَلذُّبَابِ، غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ أَكْثَرَ مِنْ زَبَدِ اَلْبَحْرِ» قرب الاسناد ۳۶ ✔️اهل بیت علیهم السلام گردهمایی و گفتگوی دینی شیعیان را دوست دارند چرا که این محافل موجب نزدیکی دلها و باعث رشد علمی و معنوی آنهاست. ✔️حقیقت الهی إحیاء حقائق کتاب الله و إعلام مواضع آل الله علیهم السلام و در نتیجه إعلاء کلمة الله است. ✔️إعلاء کلمة الله که عالی ترین هدف هیئت است بدون محوریت وعظ و خطابهٔ مستند به سخن میسر نیست. ✔️ زیبایی و زینت مجالس إعلام و إعلاء و إحیاء به إظهار شور و شوق و شیفتگی شیعیان است؛ از اینرو امام علیه السلام به دنبال بحث إحیاء امر ؛ سخن از ارزش گریه به میان می آورد ✔️ خطر و خذلان و خسران این که خیمهٔ حسینی که خانهٔ خداشناسی وخردورزی و خودسازی است در دست خامدستان افتد که نه تنها خلق را خسته می‌کنند بلکه خزعبلاتی را به نام دین به خورد آنان می‌دهند. @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
▪️امام سجاد علیه السلام هنگام دفن بدن مبارک امام حسین علیه‌السلام فرمودند: 🔹️... أمَّا الدُّنيا فَبَعدَكَ مُظلِمَةٌ... 🔸دنیا بعد از تو تاریک است! 📚 الدمعة الساکبة، ج۵، ص۱۳. @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
ولایت، منصب خاصّ اهل بیت علیهم السلام 🔸افتخار شیعیان این است که بنای اعتقادیشان، بر یقین و برهان روشن بوده نه با گمان و اوهام؛ حدیث متواتر و صریح غدیر همواره پشتوانه شیعه است. آنان پیوسته مدلول «من کنت مولاه فعلیّ مولاه» را تبیین می‌کرده و اثبات می‌کردند این «مولویّت» و ولایت، خاصّ اهل بیت علیهم السلام است و دیگران نصیبی در این ولایت ندارند. 🔷عبد الرحیم بن روح گوید: از امام باقر علیه السلام در مورد این آیه پرسیدم: «النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم و أزواجه أمهاتهم و أولوا الأرحام بعضهم أولى ببعض في كتاب الله»، که در شأن چه کسی نازل شده است؟ فرمود: «درباره امارت نازل شده است، اين آيه پس از حسين عليه السلام در ميان اولادش جارى شد، پس ما در این امر نسبت به پيغمبر صلی الله علیه و آله، از مؤمنين و مهاجرين و انصار سزاوارتريم». گفتم اولاد جعفر در این امر بهره‌ای دارند؟ فرمود: نه، گفتم: براى اولاد عباس بهره‏ ای هست؟ فرمود: نه. پس من تمام شاخه ‏هاى فرزندان عبد المطلب را براى آن حضرت بر شمردم، نسبت به همه ميفرمود: نه. ولى اولاد حسن عليه السلام را در آن مجلس فراموش كردم. بعدا خدمتش رسيدم و عرض كردم: براى اولاد حسن علیه السلام در آن بهره ‏اى هست؟ فرمود: «نه، به خدا اى عبد الرحيم! براى هيچ «محمّدی» (سادات و اولاد پیامبر صلی الله علیه و آله) جز ما، در آن نصيبی نيست». ▪️متن عربی: محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن أبيه، عن عبد الله بن المغيرة، عن ابن مسكان، عن عبد الرحيم بن روح القصير: عن أبي جعفر عليه السلام في قول الله عز و جل: «النبي أولى بالمؤمنين من أنفسهم و أزواجه أمهاتهم و أولوا الأرحام بعضهم أولى ببعض في كتاب الله»  فيمن نزلت؟ فقال : «نزلت  في الإمرة ، إن هذه الآية جرت في ولد الحسين من‏ بعده ، فنحن أولى بالأمر و برسول الله صلى الله عليه و آله من المؤمنين و المهاجرين و الأنصار». قلت: فولد  جعفر لهم  فيها نصيب؟ قال : «لا» . قلت: فلولد العباس  فيها نصيب؟ فقال: «لا»، فعددت  عليه بطون  بني عبد المطلب، كل ذلك يقول: «لا». قال : و نسيت ولد الحسن عليه السلام، فدخلت بعد ذلك عليه، فقلت له: هل لولد الحسن فيها نصيب؟ فقال: «لا و الله يا عبد الرحيم، ما لمُحَمَّديٍّ فيها نصيب غيرنا». (الکافی ۱/۲۸۸) @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
امامت، در معرض سوء قصد همانطور كه مي‌شود روايات و نصوص راجع به امامت ائمّه صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين را از طريق نقل قطعي از پيامبر گرامي، اثبات نمود، همچنين، در صورتي كه دشمنان عناد و لجاج بورزند، و آن نصوص را انكار كنند و كوشش كنند در برابر سيلاب مهيب نصوص قطعّي الصّدور، بايستند، مي‌توان از راه ارائه و اظهار گوشه‌اي از آن علومي كه مختص به آن حضرات عليهم السلام مي‌باشد، امامت را و خود آن روايات و نصوص را اثبات كرد و آن علوم را كه جز از مصدر وحي و منبع رسالت سرچشمه ديگري نمي‌تواند داشته باشد، بسان شاهدي صادق بر صحّت آن نصوص و مدلول واقعي آنها، مدرك قرار داد. 📚 نگاهى به زندگانى سیاسى‏ امام جواد علیه السلام/امامت در معرض توطئه (سیدجعفرمرتضی العاملی) @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
💠 اعتقاد و اعتراف به امامت اهل بیت (علیهم السلام) افضل عبادات است علامه محمد باقر مجلسی در کتاب شریف "بحارالانوار" می‌نویسد: لا ریب فی ان الولایة والاعتقاد بإمامة الأئمة علیهم السلام والاذعان بها من جملة اصول الدین وأفضل من جمیع الأعمال البدنیة شکی نیست که ولایت و اعتقاد به امامت ائمه (علیهم السلام) و اعتراف به آن از جمله اصول دین است، و از جمیع عبادات ظاهری برتر می‌باشد 📗بحارالانوار، جلد ۶۵ صفحه ٣٣۴، چاپ دار إحیاء التراث العربي @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
۱ درباره افضلیت در باب امامت عامه دیدگاه‌های گوناگونی مطرح شده است: ۱.۱ - نظر متکلمان امامیه متکلمان شیعه امامیه افضلیت را یکی از شرایط مهم امام می‌دانند و در این باره هیچ استثنایی قائل نیستند. ۱.۲ - نظر قاضی ابوبکر باقلانی برخی چون قاضی ابوبکر باقلانی افضلیت را از شرایط امام می‌دانند ولی معتقدند که هرگاه انتخاب امام افضل در میان مسلمانان اختلاف ایجاد کند، امامت مفضول مشروع و لازم خواهد شد. ۱.۳ - نظر برخی معتزله عده‌ای دیگر از متکلمان معتزله ، امامت افضل را ارجح و اولی می‌دانند، نه واجب و لازم ، و هرگاه این اولویت با موانعی روبه رو شود امامت غیر افضل اولویت خواهد داشت. ۱.۴ - برخی معتزله و اشاعره گروه دیگر از متکلمان معتزله، اشاعره و دیگران افضلیت را نه شرط مشروعیت امامت می‌دانند و نه شرط کمال آن. ۱.۵ - نظریه صحیح نظریه صحیح و قابل قبول در این بحث همان نظریّه نخست است که با تبیین و اثبات آن نادرستی نظریه‌های دیگر روشن خواهد شد، در عین حال نظریه دوم نیز اجمالاً مورد بررسی قرار خواهد گرفت. @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با شناخت امام حسین علیه السلام شاه‌کلید سعادت جلسه اول
تحقیق در حدیث عدم احتساب عمر زائران سیدالشهداء علیه‌السلام علامه مجلسی تحقیق: رساله حاضر که به قلم پر برکت شیخ الإسلام علامه محمد باقر مجلسی به نگارش درآمده بر آن است تا با پاسخ فقاهتی و درایتی به یک شبهه بر حدیثی در فضیلت زیارت سید الشهداء علیه السلام، سبب تقویت و اعتبار حدیث شده و مفهوم مناسبی برای آن ارائه دهد. @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
1_1685798779.pdf
806.5K
تحقیق در حدیث عدم احتساب عمر زائران سیدالشهداء علیه السلام علامه محمدباقر ایشان از اشکال وارده بر دلالت حدیث، چهار جواب می‌دهند. @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
حکومت ولایی.pdf
453.1K
کوتاه نوشته یکی از دوستان امامتی در تحلیل سخنی با موضوع حکومت ولایی @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وصیت به عدم شرکت در نماز در صدر اسلام معنای بزرگی داشته/ حضرت زهرا فرمودند آن دو در نمازم شرکت نکنند، علنا و صریحا به ابوبکر و عمر فرمودند: من بعد از هر نمازم شما دونفر را لعن و نفرین میکنم.... @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
پاسخی به اهل سنت در مورد زیارت اربعین! 👌در روایات صریح اهل‌سنت می‌خوانیم که پیامبر اسلام دستور به زیارت قبور می‌دادند و می‌فرمودند: «وَزُورُوا القُبُورَ فَإِنَّها تُذَكِّرُكُمُ الآخِرَة» . «به زيارت قبور برويد كه مايه ياد سراى آخرت است»" 📚سنن ابن‌ماجه ج١ ص٥٠٠ _ همین مضمون در📚المستدرک علی الصحیحین ج١ ص٥٣٢📚صحیح مسلم ج٢ ص٦٧١ ح٩٧٦ 👌و در ديگر سخن خود مى‌فرمايد: «زُورُوا الْقُبُورَ فَإِنَّ لَكُمْ فِيها عِبْرَة " «به زيارت قبور برويد زيرا در آن براى شما درس عبرت است». 📚كنز العمال: ج15 ص647، ح42558. ❗️مسلم در صحيح خود از پيامبر گرامی  نقل مى‌كند: " جبرئيل فرود آمد و به من گفت: پروردگارت فرمان مى‌دهد به زيارت اهل بقيع بشتابيد و در حق آنان طلب آمرزش بكنيد. پيامبر از رختخواب خود برخاست و به سوى بقيع رفت، عايشه نيز به تعقيب پيامبر پرداخت. در اين موقع به پيامبر گفت من چگونه اهل بقيع را زيارت كنم؟ پيامبر فرمود: بگو درود بر اهالى اين سرزمين از مؤمنان و مسلمانان، خدا گذشتگان و آيندگان را رحمت كند" 📚صحيح مسلم: ج٢ ص٦٦٩ باب ما يقال عند دخول القبور والدعاء لأهلها از كتاب الجنائز. 👌از سوی دیگر پیامبر گرامی اسلام همه اهل‌سنت را مامور کرده امام حسین علیه السلام را دوست بدارند و فرمودند: "حسین از من است و من از حسین هستم , خداوند دوستدار کسی است که حسین را دوست بدارد " " حسين منى و أنا من حسين، أحب اللّه من أحب حسينا " 📚مسند احمد ج٢٩ ص١٠٣📚سنن ابن‌ماجه ج١ ص١٥٢📚سنن ترمذی ج٥ ص٤٧٥ ❕بنابراین از یک سو در مشروعیت و استحباب زیارت قبور طبق روایات صحیح اهل‌سنت تردیدی نیست و از سوی دیگر در وجوب محبت امام حسین تردیدی نیست. حال اگر اهل‌سنت کاروانی تشکیل دهند و به زیارت قبر امام حسین بروند و از این طریق به آن امام بزرگوار که سید جوانان اهل بهشت است عشق و محبت بورزند چه خلافی مرتکب شده‌اند؟! ❕از سوی دیگر روایاتی نیز در کتاب‌های اهل‌سنت بالخصوص برای زیارت قبر امام حسین صادر شده، چنان که محب الدین طبری نقل می‌کند: "هرکس قبر حسین ع را با شناخت به جایگاه او زیارت کند , خداوند نامش را در علیین می‌نویسد , حول قبر امام حسین هفتاد هزار ملک هستند که تا روز قیامت بر او گریه می‌کنند " " إن من زار قبر الحسين عليه السلام عارفا بحقه كتب اللّه له فى عليين، و قال: إن حول قبر الحسين عليه السلام سبعين الف ملك شعثا غبرا يبكون عليه إلى يوم القيامة " 📚ذخائر العقبی ص١٥١ 👌محب الدین طبری نیز از علمای برجسته اهل‌سنت است که می‌توانید شرح بزرگی او را در کتاب‌های ذیل از اهل‌سنت بخوانید : 📚تذكرة الحفاظ(4/ 1474)📚العبر(5/ 382)📚النجوم الزاهرة(8/ 74)📚البداية و النهاية(13/ 340)📚طبقات السبكى(5/ 8)📚طبقات الاسنوي(2/ 179)📚الوافي بالوفيات(7/ 135)📚طبقات الحفاظ(510)📚مرآة الجنان(4/ 224)📚تتمة المختصر (2/ 343)📚دول الإسلام(2/ 153)📚به نقل از نفحات الازهار ج1 ص388. @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
گزارشی از زیارت اربعین در منابع عامه وثيقة مهمة تاريخية تبين عمق زيارة الأربعين نقلها القرطبي وهو من علماء العامة المتوفى في سنة 671 هجرية في كتابه (التذكرة بأحوال الموت وأمور الآخرة) یا (التذكرة في أحوال الموت وأمور الآخر) @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
🔺واکنش علامه مجلسی به جمله (حسبنا کتاب الله) عمر فإنّ قوله: «حسبنا كتاب اللّه»، يدلّ على أنّه لا خوف على الأمّة من الضلال بعد كتاب الله في حكم من الأحكام وإلّا لم يصحّ الإستناد إليه في منع كتابة ما أراده النبيّ صلّى الله عليه وآله ولم يُصرّح بتعينه. والآيات الّتي يستنبط منها الأحكام كما ذكروا خمسمائة آية أو قريب منها وظاهر أنّها ليست في الظاهر مدركاً لكثير من الأحكام، وليس دلالتها على وجه يقدر على استنباط الحكم منها كل أحدٍ ولا يقع في فهمه اختلاف بين الناس، حتّى ينسد باب الضلال ومن راجع كلام المفسّرين أدنى مراجعة، علم أنّه ليس أُمّة إلّا وقد اختلفوا في فهمها واستخراج الأحكام منها، على أقوال متضادّة ووجوه مختلفة، والكتاب الكريم مشتمل على ناسخ ومنسوخ ومحكم ومتشابه وظاهر ومؤوّل وعام وخاص ومطلق ومقيّد وغير ذلك ممّا لا يصيب في فهمه إلّا الراسخون في العلم، المعصومون من الزيغ والضلال ومن ذلك يعلم أنّه لم يكن غرضه صلّى الله عليه وآله وسلّم إلّا تعيين الأوصياء إلى يوم القيامة؛ لأنّه إذا كان كتاب الله عز وجلّ بطوله وتفصيله لم يرفع الاختلاف بين الاُمّة فكيف يتصوّر في مثل هذا الوقت منه صلّى الله عليه وآله وسلّم إملاء كتاب يشتمل على أسطر قلائل يرفع الاختلاف في جميع الأمور عن الأمّة؟ إلّا بأنّ يُعيّن في كل عصره من يرجعون إليه عند الاختلاف ويرشدهم إلى جميع مصالح الدين والدنيا ويفسّر القرآن المجید لهم بحیث لا یقع منهم اختلاف فيه؟! وينطق بما ذكرنا قول أمير المؤمنين عليه السلام: ”أنا كلام الله الناطق“. 📚بحارالانوار: ج۳۰ ص۵۴۵ ومن الغرائب أنّهم یستدلّون علی خلافة عمر بن الخطاب بما نصّ علیه أبو بکر فی مرضه و کتب له، و لم یجوّز أحد فیه أن یکون هجرا و ناشئا من غلبة المرض، مع أنّه أغمی علیه فی أثناء کتابته العهد- کما رَوَاهُ ابْنُ أَبِی الْحَدِیدِ... و جوّزوا فی رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله أن یکون عهده هجرا و هذیانا، و قد کان فی کتاب أبی بکر و وصیّته- علی ما ذکره شارح المقاصد وغیره نوع من التردّد فی شأن عمر... وکان قَوْلُهُ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: (ائْتُونِی بِکِتَابٍ [کَذَا] أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَا تَضِلُّوا بَعْدَهُ.) خالیا من التردّد صریحا فی بعدهم عن الضلال بعد الکتاب، فکتاب أبی بکر من حیث المتن أولی بالشکّ، کما أنّ احتمال الهجر و غلبة المرض فی شأنه کان أظهر، و لم یدلّ دلیل من العقل و النقل علی براءته من الهذیان، و کان کتاب اللّه بین أظهرهم، فکان اللائق بدیانة عمر بن الخطاب أن لا یرضی بذلک الکتاب و یقول حسب الناس کتاب اللّه، و کان الأنسب لأشیاعه الذین یجوّزون الهذیان علی سیّد الأنام صلّی اللّه علیه و آله تصحیحا لقول عمر بن الخطاب أن یتردّدوا فی إمامته و لا یستندوا إلی وصیّة أبی بکر فی شأنه. ...ثم إنّ فی قول عمر بن الخطاب فی مقام الردّ علی الرسول صلّی اللّه علیه و آله: حسبنا کتاب اللّه.. یدلّ علی أنّه لا حاجة إلی الخلیفة مطلقا، فکیف سارع إلی السقیفة لعقد البیعة و جعله أهمّ من دفن سیّد البریّة علیه و آله أکمل الصلاة و التحیّة. و الحاصل، أنّ من لم یطبع اللّه علی قلبه لم یشکّ فی أنّهم لم یهتمّوا إلّا بنیل حطام الدنیا و زخارفها، و صرف الإمارة و الخلافة عن أهالیها و معادنها. 📚بحارالانوار: ج۳۰ ص۵۶۳ @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
از جمله دردل‌های علامه: مردانه وار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد. اهل خلاف جا به جا مجمع‌ها ساخته اند و در فکر ردّ و نقض اهل حق خود را انداخته. غافل از کار خود نیستند و از این طرف کسی به نظر نمی آید. [۱۸صفر سالروز وفات علامه میرحامدحسین] @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
4_5933533113681450159.pdf
713.1K
تحلیل آموزه امامت در زیارت اربعین یکی از زیارت نامه‌های معتبر در زیارت امام حسین علیه السلام، زیارت نامه اربعین آن حضرت است که در روز اربعین خواندن آن بسیار سفارش شده تا جایی که طبق روایت امام حسن عسکری علیه السلام یکی از علامت‌های مؤمن، زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین شمرده شده است. این زیارت نامه گنجینه‌ای ناب در باب شناخت آموزه امامت است. در این نوشتار برآنیم تا با تحلیل فرازهایی از این زیارت نامه، این آموزه شیعی - یعنی اعتقاد به امام به عنوان حجت خداوند بر خلقش - و اوصاف ویژگی‌های او را بازشناسیم. @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
📔عبقات الأنوار فی امامة الأئمة الأطهار_ آیات ✍به قلم: علامه میرحامد حسین 🔍تحقیق و تصحیح: محمدجواد رجب‌زاده قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه همکف، پلاک ١١، فروشگاه کتاب ما @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
4_5938036713308820252.pdf
2.5M
📔عائشة قاتلة الرسول الأعظم صلى الله عليه وآله @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
4_5944799422784213378.pdf
202.2K
خلاصه‌ای در معرفی دگراندیشان @heydarpakdel | امامت‌پژوهان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان توضیح فراز اول نامه @heydarpakdel | امامت‌پژوهی
برهان السعادة ۲جلدی (ردّ باب هفتم از کتاب تحفهٔ اثنا عشریة در بحث امامت) ✍🏻 تألیف: سید محمدقلی نیشابوری کَنتوری (۱۱۸۸_۱۲۶۰ق) تصحیح: محمد مهدی دلیر @heydarpakdel | امامت‌پژوهی