eitaa logo
حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس(ره)
3.6هزار دنبال‌کننده
21هزار عکس
1.1هزار ویدیو
540 فایل
تنها کانال رسمی حوزه علمیه آیت‌الله حق‌شناس(ره)[فیلسوف‌الدوله-امین‌الدوله]
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙 ماه بندگی؛ ۲۴ 🌺 معرفت امیرالمؤمنين (صلواتُ اللهِ عليه) 🌿 توصیف امیرالمؤمنين (علیه السّلام) در بیان امام صادق (علیه السّلام)؛ بخش دوم 🌴 ادامه بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله)، در توضیح فرمایش امام صادق (علیه السّلام): ۱. اجتناب از حرام (مال و دستاورد حرام) ۲. انتخاب سخت ترین امر در دین ۳. پیش قدم در امر خیر؛ سابقون في الخیرات 🍀 ۴. تنها جایگزین برای وظایف پیامبر 🍃 «وَ مَا أَطَاقَ عَمَلَ رَسُولِ اللهِ (صلّی‌ اللهُ ‌علیه ‌و آله) مِنْ‏ هَذِهِ الْأُمَّةِ غَيْرُه» 🌱 هیچ کس از این امّت طاقت این را نداشت که مثل پیامبر عمل کند، مگر او. او بود که مثل پیامبر در همه جا می رفت. هیچ‌کس دیگر نمی توانست به دنبال پیامبر و پا جای پای آن حضرت حرکت کند. 🍀 ۵. مؤمن کامل؛ همیشه بین خوف و رجاء 🍃 «وَ إِنْ كَانَ لَيَعْمَلُ عَمَلَ رَجُلٍ كَانَ وَجْهُهُ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّار؛ِ يَرْجُو ثَوَابَ هَذِهِ وَ يَخَافُ عِقَابَ هَذِه» 🌱 با همه این کارهای بزرگ و خداپسند و مؤمنانه، رفتار او، رفتار یک انسان بین خوف و رجا بود؛ از خدا ترسناک بود، کأنّه او را بین بهشت و جهنّم قرار داده‌اند؛ در یک طرف بهشت را می بیند، در یک طرف جهنّم را می بیند. خلاصه این جمله این است که به این همه مجاهدت، به این همه انفاق، به این همه عبادت، مغرور نمی شد. ما حالا دو رکعت نافله و چند جمله دعا که بخوانیم -و اگر دو قطره اشک بریزیم- فوراً مغرور می شویم که بله دیگر: «این منم طاووس علیّین شده»! اما امیرالمؤمنین با این انبوه عمل صالح، مغرور نمی شد. 🌱 البته اینکه چرا شخصی مثل امیرالمؤمنین، شخصی مثل پیامبر، شخصی مثل امام سجّاد -که خدا اصلاً بهشت را برای خاطر این‌طور انسان ها آفریده- باز از آتش جهنّم می ترسند و به خدا پناه می برند، این خودش بحث جداگانه‌ای دارد. ما کوچکیم؛ دید ما قاصر است؛ ما نزدیک بین هستیم؛ ما عظمت الهی را نمی فهمیم؛ ما مثل بچه کوچک و غیرممیّزی هستیم که در مقابل یک شخص عظیمِ علمی بازی می کند؛ می‌آید و می رود و اصلاً عین خیالش هم نیست؛ چون نمی شناسد که این شخص کیست؛ اما شما که پدر او هستید و عقلتان صد برابر اوست، در مقابل آن شخصیت خضوع می کنید. ما در مقابل خدای متعال وضعیتمان این است. ما مثل بچه‌ها، مثل آدم های غافل، مثل آدم های پست، عظمت الهی را نمی فهمیم؛ اما آن کسانی که از مرحله علم، به مرحله ایمان رسیده‌اند؛ از مرحله ایمان، به مرحله شهود رسیده‌اند؛ از مرحله شهود، به مرحله فناءِ لله رسیده‌اند؛ آن ها هستند که عظمت الهی در چشم هایشان آن‌چنان جلوه می کند که هر عمل صالحی از آن ها سربزند، به‌نظرشان نمی‌آید؛ اصلاً می گویند ما کاری نکرده‌ایم. همیشه بدهکار ذات مقدس احدیّتند. 🍀 ۶. آزاد کردن هزار برده با دسترنج خود 🍃 «وَ لَقَدْ أَعْتَقَ مِنْ مَالِهِ أَلْفَ مَمْلُوكٍ فِي طَلَبِ وَجْهِ اللهِ وَ النَّجَاةِ مِنَ النَّارِ مِمَّا كَدَّ بِيَدَيْهِ وَ رَشَحَ مِنْهُ جَبِينُهُ» 🌱 به تدریج، هزار غلام و کنیز را که از مال شخصی خود خریده بود، آزاد کرد؛ برای این که رضای خدا را جلب نماید و از آتش جهنّم خود را دور کند. این پول هایی که می داد، پول هایی نبود که مفت گیرش آمده باشد. امام صادق طبق این روایت می گوید: «ممّا کَدَّ بیدیه»؛ با کدّ یمین و عرق جبین و با کار سخت، پول به ‌دست آورده بود. چه در زمان پیامبر، چه در زمان فترت بیست و پنج سال، چه در زمان خلافت -که از بعضی از آثار فهمیده می شود که امیرالمؤمنین در زمان خلافت هم کار می کرد- آن حضرت کار می کرد؛ مزرعه آباد می نمود، قنات می کَند و پول در می آورد و این پول ها را در راه خدا انفاق می کرد. از جمله مرتّب برده می خرید و آزاد می کرد؛ هزار برده را این‌طور خرید و آزاد کرد. 🍀 ۷. غذای ساده خانواده 🍃 «وَ إِنْ كَانَ لَيَقُوتُ أَهْلَهُ بِالزَّيْتِ وَ الْخَلِّ وَ الْعَجْوَةِ» 🌱 غذای معمولی خانه امیرالمؤمنین این ها بود: زیتون، سرکه، خرمای متوسّط و یا پایین؛ که حالا مثلاً در عرف جامعه ما نان و ماست، یا نان و پنیر است. 🍀 ۸. لباس ساده حضرت 🍃 «وَ مَا كَانَ لِبَاسُهُ إِلَّا الْكَرَابِيسَ، إِذَا فَضَلَ شَيْ‏ءٌ عَنْ يَدِهِ مِنْ كُمِّهِ دَعَا بِالْجَلَمِ‏ فَقَصَّه» 🌱 لباس معمولیش کرباس بود. اگر آستینش مقداری بلند بود، قیچی می خواست و آستین بلند را می برید؛ یعنی حتّی به زیادی آستین برای خودش راضی نمی شد. می گفت این زیادی است؛ این پارچه را در جایی مصرف کنند و به کاری بزنند! آن روز پارچه هم خیلی کم بود و مردم مشکلاتی در زمینه پوشش داشتند؛ این بود که یک تکّه پارچه کرباس هم می توانست به دردی بخورد.
احکام روزه ۲۴ 🌺 مستحبات افطار 🍀 ۱. دعا 🍃 قَالَ الصادق (علیه السلام)‏: يُسْتَجَابُ دُعَاءُ الصَّائِمِ عِنْدَ الْإِفْطَارِ. (من لا يحضره الفقيه؛ ج ‏۲؛ ص ۱۰۶) 🍃 عَنْ النبی (صلّی اللهُ علیه و آله)‏ قَالَ: مَا مِنْ عَبْدٍ يَصُومُ فَيَقُولُ عِنْدَ إِفْطَارِهِ: "يَا عَظِيمُ يَا عَظِيمُ، أَنْتَ إِلَهِي، لَا إِلَهَ لِي غَيْرُكَ، اغْفِرْ لِيَ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ، إِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إِلَّا الْعَظِيمُ" إِلَّا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰؛ ص ۱۴۹) 🍀 ۲. قرائت سوره قدر 🍃 وَ عَنْ مَوْلَانَا زَيْنِ الْعَابِدِينَ (علیه السّلام) أَنَّهُ قَالَ: مَنْ قَرَأَ "إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ" عِنْدَ فُطُورِهِ وَ عِنْدَ سُحُورِهِ، كَانَ فِيمَا بَيْنَهُمَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللهِ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰؛ ص ۱۴۹) 🍀 ۳. نماز 🍃 عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي‏ عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام):‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الْإِفْطَارِ، أَ قَبْلَ الصَّلَاةِ أَوْ بَعْدَهَا؟ قَالَ: فَقَالَ: إِنْ كَانَ مَعَهُ قَوْمٌ يَخْشَى أَنْ يَحْبِسَهُمْ عَنْ عَشَائِهِمْ فَلْيُفْطِرْ مَعَهُمْ، وَ إِنْ كَانَ غَيْرُ ذَلِكَ فَلْيُصَلِّ، ثُمَّ لْيُفْطِرْ. (وسائل الشيعة) 🍃 عَنْ زُرَارَةَ وَ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام):‏ فِي رَمَضَانَ تُصَلِّي ثُمَّ تُفْطِرُ، إِلَّا أَنْ تَكُونَ مَعَ قَوْمٍ يَنْتَظِرُونَ الْإِفْطَارَ؛ فَإِنْ كُنْتَ تُفْطِرُ مَعَهُمْ فَلَا تُخَالِفْ عَلَيْهِمْ، وَ أَفْطِرْ، ثُمَّ صَلِّ؛ وَ إِلَّا فَابْدَأْ بِالصَّلَاةِ. قُلْتُ: وَ لِمَ ذَلِكَ؟ قَالَ: لِأَنَّهُ قَدْ حَضَرَكَ فَرْضَانِ الْإِفْطَارُ وَ الصَّلَاةُ؛ فَابْدَأْ بِأَفْضَلِهِمَا، وَ أَفْضَلُهُمَا الصَّلَاةُ، ثُمَّ قَالَ: تُصَلِّي‏ وَ أَنْتَ صَائِمٌ، فَتُكْتَبُ صَلَاتُكَ تِلْكَ، فَتَخْتِمُ بِالصَّوْمِ أَحَبُّ إِلَيَّ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰) 🌱 مستحب است روزه دار نماز مغرب و عشاء را پيش از افطار كردن بخواند. ولى اگر كسى منتظر اوست، يا ميل زيادى به غذا دارد كه نمى‌تواند با حضور قلب نماز بخواند، بهتر است اول افطار كند؛ ولى به قدرى كه ممكن است نماز را در وقت فضيلت آن به جا آورد.
اطلاعیه صفحه اینستاگرام حوزه به خاطر تبلیغ روز قدس دچار محدودیت شده است لذا پخش زنده سخنرانی و مناجات مسجد امین الدوله از آپارات و اسکای روم پخش میشود آدرس اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/m23322112/hahaghshenas لایو اپارات https://www.aparat.com/hhaghshenas1/live?eitaafly
🌙 ماه بندگی؛ ۲۵ 🌺 معرفت امیرالمؤمنين (صلواتُ اللهِ عليه) 🌿 توصیف امیرالمؤمنين (علیه السّلام) در بیان امام صادق (علیه السّلام)؛ بخش سوم 🌴 ادامه بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله)، در توضیح فرمایشِ امام صادق (علیه السّلام): 🍀 ۹. عبادت امیرالمؤمنین بعد راجع به عبادت حضرت صحبت می کند. آن حضرت، قلّه اسلام است؛ اسوه مسلمین است. در همین روایت فرمود: 🍃 «وَ مَا أَشْبَهَهُ مِنْ وُلْدِهِ وَ لَا أَهْلِ بَيْتِهِ أَحَدٌ أَقْرَبُ شَبَهاً بِهِ فِي لِبَاسِهِ وَ فِقْهِهِ مِنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن (علیهما السّلام)» 🌱 امام صادق می گوید: در تمام اهل بیتمان -اهل بیت و اولاد پیامبر- از لحاظ این رفتارها و این زهد و عبادت، هیچ کس به اندازه علی بن الحسین به امیرالمؤمنین شبیه‌تر نبود؛ امام سجّاد، از همه شبیه‌تر بود. 🌸 امام صادق فصلی در باب عبادت امام سجّاد ذکر می کند؛ از جمله می فرماید: 🍃 «و لقد دخل ابوجعفر ابنُه علیه» پدرم حضرت باقر یک روز پیش پدرش رفت و وارد اتاق آن بزرگوار شد. 🍃 «فاذا هو قد بلغ من العبادة ما لم یبلغه احد» 🌱 نگاه کرد، دید پدرش از عبادت حالی پیدا کرده که هیچ کس به این حال نرسیده است. شرح می دهد: رنگش از بیخوابی زرد شده، چشم هایش از گریه درهم شده، پاهایش ورم کرده و... امام باقر اینها را در پدر بزرگوارش مشاهده کرد و دلش سوخت: «فلم املک حین رأیتُه بتلک الحال البکاء» می گوید وقتی وارد اتاق پدرم شدم و او را به این حال دیدم، نتوانستم خودداری کنم؛ بنا کردم زار زار گریه کردن: «فبکیت رحمة له». امام سجّاد در حال فکر بود -تفکّر هم عبادتی است- به فراست دانست که پسرش امام باقر چرا گریه می کند؛ خواست یک درس عملی به او بدهد؛ سرش را بلند کرد: 🍃 «قال یا بنی اعطنی بعض تلک الصحف التی فیها عبادة علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام»؛ 🌱 در میان کاغذهای ما بگرد و آن دفتری که عبادت علی بن ‌ابی طالب را شرح داده، بیاور. امام باقر می فرماید: «فاعطیته»؛ رفتم آوردم و به پدرم دادم. 🍃 «فقرأ فیها شیئاً یسیرا ثم ترکها من یده تضجرا» 🌱 مقداری به این نوشته نگاه کرد -امام سجّاد، هم به امام باقر درس می دهد، هم به امام صادق درس می دهد، هم به من و شما درس می دهد- با حال ملامت آن را بر زمین گذاشت؛ 🍃 «و قال من یقوی علی عبادة علیّ بن ‌ابی طالب (علیه‌السّلام)»؛ 🌱 فرمود چه کسی می تواند مثل علی بن‌ابی‌طالب عبادت کند؟ امام سجّادی که آن قدر عبادت می کند که امام باقر دلش به حال او می سوزد -نه مثل من و شما؛ ما که کمتر از اینها هم به چشم مان بزرگ می‌آید- امام باقری که خودش هم امام است و دارای آن مقامات عالی است، از عبادت علی بن الحسین دلتنگ می شود و دلش می سوزد و نمی تواند خودش را نگه دارد و بی اختیار زار زار گریه می کند، آن وقت علی‌بن‌الحسینِ با این‌طور عبادات می گوید: چه کسی می تواند مثل علی عبادت کند؟! یعنی بین خودش و علی فاصله‌ای طولانی می بیند. 🍀 علی ای که من و شما عاشق او هستیم، دنیا عاشق اوست، مسیحی عاشقانه برایش کتاب می نویسد، آدمی که به مبانی دینی هم عملاً خیلی پایبند نیست، درباره او زبان به ستایش باز می کند. امروز بشریت به همین خصلت هایی که امیرالمؤمنین پرچمدارش بود، احتیاج دارد. این خصلت ها، با پیشرفت علم، با پیشرفت فناوری، با پدید آمدن روش جدید زندگی در دنیا کهنه نمی شود. عدالت کهنه نمی شود؛ انصاف و حق‌طلبی کهنه نمی شود؛ دشمنی با زورگو کهنه نمی شود؛ پیوند دل با خدا کهنه نمی شود. اینها رنگ ثابت وجود انسان در همه تاریخ است. امیرالمؤمنین این پرچم ها را در دست داشت. امروز بشر تشنه این حرف ها و تشنه این حقایق است. راه چیست؟ راه، نزدیک شدن است. مبادا اگر من و شما در جایی حرفی برای حق زدیم، این به نظرمان زیاد و بزرگ بیاید؛ نه. علی این است. مبادا اگر ساعتی از شبی، روزی، نیمه‌شبی، توانستیم عبادتی کنیم، به چشممان بزرگ بیاید و ما را عُجب بگیرد؛ نه. علی این است. مبادا اگر در صحنه خطری وارد شدیم، خودمان را خیلی بزرگ ببینیم؛ نه. علی این است. هرچه می توانید، نزدیک شوید. ای روزه‌داران، ای نمازگزاران، ای نافله‌گزاران، ای مجاهدان فی سبیل‌الله، ای حاضر شوندگان در میدان های خطر، ای زاهدان در دنیا، ای شیران روز، ای عبادت کنندگان شب! خوشا به‌حالتان؛ شما به علی نزدیکترید؛ اما شما هم می توانید باز نزدیکتر شوید. 🌱 دنیای اسلام، بلکه دنیای بشریتِ سالم، در مقابل او خاضع است. اینهاست که در تاریخ اثرش می ماند. آن زهدش بود؛ آن عبادتش بود؛ آن شجاعتش بود؛ آن قاطعیتش در راه خدا بود. آن‌جایی که لازم بود، با شمشیر به جان دشمنان حقیقت و دشمنان دین و دشمنان خدا می افتاد و از هیچ چیز باک نداشت: «لا تأخذه فی الله لومة لائم». آن‌جایی که آدمِ منحرفِ مضرِّ مخلّی بر سر راه حرکت به‌سوی خدا وجود داشت، شمشیر او فیصله دهنده بود.
🌕 احکام روزه ۲۵ 🌺 مادر باردار و شیرده 🍃 ... وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿بقرة - ۱۸۴﴾ 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) يَقُولُ:‏ الْحَامِلُ الْمُقْرِبُ وَ الْمُرْضِعُ الْقَلِيلَةُ اللَّبَنِ لَا حَرَجَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُفْطِرَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ، لِأَنَّهُمَا لَا تُطِيقَانِ الصَّوْمَ، وَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَصَدَّقَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي كُلِّ يَوْمٍ يُفْطِرُ فِيهِ بِمُدٍّ مِنْ طَعَامٍ، وَ عَلَيْهِمَا قَضَاءُ كُلِّ يَوْمٍ أَفْطَرَتَا فِيهِ تَقْضِيَانِهِ بَعْدُ. (الكافي) 🍀 ۱. زنى كه زاييدن او نزديک است، 🌱 و روزه براى حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو و مانند اين ها به فقير بدهد؛ 🌱 و نيز اگر روزه براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد. و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد. (امام (رحمه الله)) (🍃 حضرت آقا: اگر روزه برای خودش ضرر دارد در حکم بیمار است، و بنابر احتياط واجب يک مُد طعام هم فدیه بدهد. 🍃 آیت الله سيستانى: در صورتی که برای خودش ضرر دارد هم بايد فدیه بدهد. 🍃 آیت الله مكارم: در صورتی که برای خودش ضرر دارد فدیه لازم نیست) 🍀 ۲. زنى كه بچه شير مى‌دهد، و شير او كم است، چه مادر بچه، يا دايه او باشد، يا بى‌اجرت شير دهد، 🌱 اگر روزه براى بچه‌اى كه شير مى‌دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يك مد طعام يعنى گندم يا جو و مانند اين ها به فقير بدهد؛ 🌱 و نيز اگر براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد. و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد. ولى اگر كسى پيدا شود كه بى‌اجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از كس ديگرى كه اجرت او را بدهد اجرت بگيرد، احتياط واجب آن است كه بچه را به او بدهد و روزه بگيرد. (امام (رحمه الله)) (🍃 حضرت آقا: اگر روزه برای خودش ضرر دارد در حکم بیمار است، و بنابر احتياط واجب يک مُد طعام هم فدیه بدهد. 🍃 آیت الله مكارم: در صورتی که برای خودش ضرر دارد فدیه لازم نیست. 🍃 آیت الله سيستانى: ولى بنا بر احتياط واجب اين حكم اختصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد، و امّا اگر راه ديگرى براى شير دادن بچه باشد، مثلاً چند زن در شير دادن او شركت كنند، يا از شير دادن با شيشه و پستانک كمک بگيرد ثبوت اين حكم محل اشكال است.) ✅ احکام نموداری این مسأله از کانال مقام معظّم رهبری نیز تقدیم می شود👇👇
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🆔 @leader_ahkam
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) 🆔 @leader_ahkam
🌙 ماه بندگی؛ ۲۶ 🌺 انس با اعمال صالحه؛ 🌸اجتهاد🌸 🍀 نبیّ مکرم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در خطبه معروف شعبانیه توصیه فرمودند که در ماه مبارک رمضان با ۲۰ عمل انس پیدا کنیم (در روز یازدهم اشاره شد) 🍃 آنچه مهمّ است این است که تمام تلاش خود را در تحقّق بخشیدن به این اعمال صرف کنیم. 🌸 اجتهاد، ویژگی شیعیان 🌱 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ (علیه السّلام): شِيعَتُنَا أَهْلُ الْوَرَعِ، وَ الِاجْتِهَادِ... (صفات الشيعة؛ الصدوق؛ ص ۲) 🍀 کاری را در نظر بگیرید، مثل درس خواندن، مثل خدمت به مردم؛ 🌱 ۱. یک بار شخصی درس می خواند، خدمت می کند، اما در مرحله "فعل" 🌱 ۲. گاهی شخص تلاش و کوشش می کند، در علم آموزی و خدمت، این مرحله "سعی" است. 🌱 ۳. گاهی اوقات نهایت تلاش و کوشش خود را در تحصیل و خدمت صرف می کند، این می شود "جِهاد و اجتهاد" 🍀 شیعیان ما اهل اجتهاد هستند. در تمام زمینه های مثبت نهایت تلاش و کوشش را می نمایند. 🍀 مقام معظّم رهبری (حفظه الله) فرمودند: جهاد قوامش به سه چیز است: ۱. نهایت تلاش و کوشش ۲. در مقابل دشمن ۳. هدف والا 🌱 فرض بفرمایید مسئولیتی را به من داده اند؛ باید در آن مسیر نهایت تلاش و کوششم را انجام دهم، در نقطه مقابل دشمن، و با هدف کسب رضایت الهی. این شخص می شود اهل اجتهاد، و شیعه واقعی.
🌕 احکام روزه ۲۶ 🌺 پیرمرد و پیرزن؛ ذوالعطاش (تعذّر و تعسّر) 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) يَقُولُ:‏ الشَّيْخُ الْكَبِيرُ، وَ الَّذِي بِهِ الْعُطَاشُ، لَا حَرَجَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُفْطِرَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ؛ وَ يَتَصَدَّقُ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي كُلِّ يَوْمٍ بِمُدٍّ مِنْ طَعَامٍ، وَ لَا قَضَاءَ عَلَيْهِمَا، فَإِنْ لَمْ يَقْدِرَا فَلَا شَيْ‏ءَ عَلَيْهِمَا. (الكافي؛ ج ‏۴؛ ص ۱۱۶) 🍀 ۱. پیرمرد و پیرزنی که اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، یا گرفتن روزه برایشان مشقّت دارد، روزه بر آن ها واجب نيست. ولى در صورت دوم (مشقّت) بايد براى هر روز يک مد (كه تقريباً ۷۵۰ گرم است) گندم يا جو و مانند اين ها به فقير بدهند. 🍃 حضرت آقا: در صورتی که اصلاً توانایی ندارند هم بنابر احتياط واجب فدیه بدهند. 🍀 ۲. كسى كه به واسطۀ پيرى روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد قضاى روزه‌هايى را كه نگرفته به جا آورد. (امام و آیت الله مكارم) 🍃 (آیت الله خامنه ای و سيستانى: بنابر احتياط مستحب قضای روزه ها را بگیرند.) 🍀 ۳. اگر انسان مرضى دارد كه زياد تشنه می شود و مبتلا به بيمارى استسقاء است، و نمى‌تواند تشنگى را تحمل كند، يا براى او مشقت دارد، روزه بر او واجب نيست. ولى در صورت دوم (مشقّت) بايد براى هر روز يک مد گندم يا جو و مانند اين ها به فقير بدهد. و احتياط واجب آن است كه بيشتر از مقدارى كه ناچار است آب نياشامد، و چنانچه بعد بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد روزه‌هايى را كه نگرفته قضا نمايد. (🍃 حضرت آقا: در صورتی که اصلاً نمی تواند تحمّل کند هم بنابر احتياط واجب فدیه بدهد. 🍃 آیت الله مكارم: احتياط مستحب بیشتر آب نیاشامد 🍃 آیت الله خامنه ای و سيستانى: و چنانچه بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط مستحب قضای روزه ها را بگیرد)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویری:حجة الاسلام والمسلمین اصغری 🔰احکام روزه/ جلسه بیستم و پنجم/زن باردار و مادر شیرده ♦️ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ آدرس اینستاگرام instagram.com/hhaghshenas1 کانال آپارات aparat.com/hhaghshenas1 کانال ایتا eitaa.ir/hhaghshenas کانال سروش sapp.ir/hhaghshenas کانال بله ble.ir/hhaghshenas روبیکاو روبینو https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas
اطلاعیه جلسه مجازی مشترک حوزه علمیه آیت الله حق شناس و آیت الله مجتهدی رضوان الله علیهما امشب برگزار نمیشود
🌙 ماه بندگی؛ ۲۷ 🌺 انس با اعمال صالحه؛ 🌸ورع و اجتهاد🌸 🍀 نبیّ مکرم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در خطبه معروف شعبانیه برترین عمل در ماه مبارک رمضان را "ورع" دانستند. 🍃 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیه السّلام): فَقُمْتُ، فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللهِ؛ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ؟ فَقَالَ: يَا أَبَا الْحَسَنِ؛ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 🍃 ورع و اجتناب از گناه مهمّترین گام است، اما در گام بعد آنچه مهمّ است این است که تمام تلاش خود را در تحقّق بخشیدن به اعمال صالحه صرف کنیم. (اجتهاد) 🌸 اجتهاد و ورع، ویژگی شیعیان 🌱 قَالَ الصَّادِقُ (علیه السّلام): شِيعَتُنَا أَهْلُ الْوَرَعِ، وَ الِاجْتِهَادِ... 🍀 ورع بیشتر ناظر به خودداری نسبت به منکَرات، و گناه و امور مشتبِه است، و اجتهاد ناظر به طاعات و معروف ها و خیرات است. شیعه واقعی هر دو جهت را توجه می کند. هم ترک گناه، و دفع مانع، هم انجام وظیفه، و ایجاد مقتضی. عرض شد جِهاد قوامش به سه چیز است: ۱. نهایت تلاش و کوشش ۲. در مقابل دشمن ۳. هدف والا 🍀 سوره مبارکه عصر به خوبی هدف را برای ما مشخص می نماید: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌ وَ الْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾ 🍀 در این سوره خدای تعالی می فرماید: قسم به عصر که آیه ای از آیات الهی است، قسم به عصر پیامبر، قسم به عصر ظهور امام عصر همه انسان ها در خسران هستند، یعنی سرمایه سوز شدن و از دست دادن سرمایه، همه انسان ها سرمایه عمر را از دست می دهند. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) تعبیر زیبایی در حکمت ۷۴ نهج البلاغة دارند: "نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَى أَجَلِه" سعدی می گوید: هر نفسی که فرو می رود مُمدّ حیات است، و چون بر می آید مفرّح ذات. دم و بازدم به ما می گوید شما زنده اید. اما حضرت امیر در این کلام توجه می دهند که این نفس کشیدن به این معنا هم هست، که هر نفسی که می کشیم گام به گام ما را به پایانه عمر نزدیک می کند. همه انسان ها سرمایه عمر را از دست می دهند و زیان می کنند؛ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾ سرمایه عمر را دادیم و چه بدست آوردیم؟! مگر کسانی که معامله و تجارت خوبی کردند، و چیز بهتری به دست آوردند، اهل ایمان و عمل صالحات هستند، تمام کارهای نیک را سعی می کنند، بلکه تمام تلاش (اجتهاد) خود را صرف می کنند تا آن ها را انجام دهند؛ و اهل گفتمان قرآنی اند، به هم سفارش به حق و مسیر صحیح می کنند، و بر محور حق حرکت می کنند، و در این مسیر صحیح می ایستند و استقامت می کنند. 🍀 آیت الله بهجت (رحمه الله) می فرمودند: زندگی ما حکایت یخ فروشی است که از او پرسیدند: "فروختی؟" گفت: "نه، ولی تمام شد" این عمر می گذرد، اما ما باید به هر قیمتی زندگی کنیم؟ خیر؛ فرمود: ما آمده ایم زندگی کنیم تا قیمت پیدا کنیم، نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم.
🌕 احکام روزه ۲۷ 🌺 خوردن سحری و افطار بدون تحقیق 🍃 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام) أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ تَسَحَّرَ ثُمَّ خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ وَ قَدْ طَلَعَ الْفَجْرُ وَ تَبَيَّنَ؟ قَالَ: يُتِمُّ صَوْمَهُ ذَلِكَ، ثُمَّ لْيَقْضِهِ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۱۰؛ ص ۱۱۵) 🌸 سحر (طلوع فجر صادق و اذان صبح) 🍃 حضرت آقا (حفظه الله): فجر صادق در مقابل فجر کاذب است. 🌱 فجر کاذب نوری است که مدّتی قبل از طلوع فجر صادق در آسمان پدید می آید و به جای پهن شدن بر روی افق، به صورت عمودی به سمت بالا انعکاس می‌یابد. 🌱 فجر صادق زمانی است که نور سفید متّصل به سطح افق با روشنایی کم طلوع کرده و در افق پراکنده می‌شود، و با گذشت زمان، شدّت نور آن بیشتر می‌شود. 🌱 به دلیل ضعیف بودن فجر صادق، مشاهده آن نیازمند داشتن افق شرقی کاملاً باز و تاریک می باشد، که در داخل شهرها رؤیت آن بسیار مشکل است. 🌱 لذا با توجه به اینکه تشخیص دقیق طلوع فجر سخت است، برای رعایت احتیاط، حدود ۱۰ دقیقه بعد از شروع اذان از رسانه‌ها، نماز صبح خوانده شود. 🍀 ۱. اگر بداند صبح شده و عمداً و اختیاراً کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، قضا و کفاره دارد. 🍀 ۲. در سحر ماه رمضان تا وقتی يقين به طلوع فجر نکرده است، می تواند کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد. 🍀 ۳. اگر در سحر ماه رمضان بدون اين كه تحقيق كند صبح شده يا نه، كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام دهد، سپس معلوم شود صبح بوده است، بايد قضای آن روز را بگيرد. 🍀 ۴. اگر در ماه رمضان، بعد از تحقيق يقين كند كه صبح نشده و كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده قضا لازم نيست. 🍀 ۵. اگر بعد از تحقيق گمان يا حتى شک كند كه صبح نشده، و چيزى بخورد و بعد معلوم شود صبح بوده قضا واجب نيست. (امام و آیت الله سیستانی) 🍃 حضرت آقا و آیت الله مكارم: تنها در صورتی که با تحقيق و علم به اینکه صبح نشده، مبطل انجام دهد، بعد معلوم شود که صبح بوده است، قضا لازم نیست، اما در صورت شک و حتی گمان نیز قضا لازم است. 🍀 ۶. اگر كسى بگويد صبح نشده، و انسان به گفتۀ او كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده است، قضاى آن روزه بر او واجب است. 🍀 ۷. اگر كسى بگويد صبح شده و انسان به گفتۀ او يقين نكند، يا خيال كند شوخى مى‌كند و كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده است، قضاى آن روزه بر او واجب است. 🌸 افطار (مغرب) 🍀 ۱. در روزه ماه رمضان تا وقتی يقين به مغرب نکرده است، نمی تواند افطار کند. 🍀 ۲. اگر در ماه رمضان به گفته کسی که می گوید مغرب شده و اعتمادی به گفته ی او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب می شود. 🍀 ۳. اگر به گفتۀ كس ديگر كه عادل باشد افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است، قضاى آن روزه بر او واجب است. 🍀 ۴. اگر در هواى صاف به واسطۀ تاريكى يقين یا اطمینان پیدا كند، كه مغرب شده و افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است؛ قضاى آن روزه بر او واجب است. 🍀 ۵. اگر در هواى ابری به گمان اين كه مغرب شده افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده، قضا لازم نيست. (🍃 آیت الله سيستانى: وجوب قضا در اين صورت بنابر احتياط است)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویری:حجة الاسلام والمسلمین اصغری 🔰احکام روزه/ جلسه بیستم و ششم/پیر مرد و پیرزن و ذوالعطاش ♦️ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ آدرس اینستاگرام instagram.com/hhaghshenas1 کانال آپارات aparat.com/hhaghshenas1 کانال ایتا eitaa.ir/hhaghshenas کانال سروش sapp.ir/hhaghshenas کانال بله ble.ir/hhaghshenas روبیکاو روبینو https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas
اطلاعیه جلسه مجازی مشترک حوزه علمیه آیت الله حق شناس و آیت الله مجتهدی رضوان الله علیهما توسط استاد عزیرمان تا اخر ماه مبارک برگزار نمیشود
هدایت شده از محمد حسین تقی پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویری:حجة الاسلام والمسلمین اصغری 🔰احکام روزه/ جلسه بیستم و هفتم /خوردن سحری و افطاری بدون تحقیق ♦️ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲ آدرس اینستاگرام instagram.com/hhaghshenas1 کانال آپارات aparat.com/hhaghshenas1 کانال ایتا eitaa.ir/hhaghshenas کانال سروش sapp.ir/hhaghshenas کانال بله ble.ir/hhaghshenas روبیکاو روبینو https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پادکست شماره یک 🔰 آیت الله حق شناس (ره) 🔹موضوع : عبودیت حوزه علمیه آیت الله حق شناس (ره) @hhaghshenas
🔹 مراسم سخنرانی و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی 🕒 ساعت 1 بامداد 🔺 مسجد امین الدوله 🔰 لازم به ذکر است که مراسم به صورت زنده از صفحه اینستاگرام و اسکای روم حوزه نیز پخش می‌شود 📺 آدرس اینستاگرام instagram.com/hhaghshenas1 آدرس اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/m23322112/hahaghshenas لایو اپارات https://www.aparat.com/hhaghshenas1/live?eitaafly
🔰اطلاعیه پذیرش پایه اول 🔴 سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰ آدرس اینستاگرام instagram.com/hhaghshenas1 کانال آپارات aparat.com/hhaghshenas1 کانال ایتا eitaa.ir/hhaghshenas کانال سروش sapp.ir/hhaghshenas کانال بله ble.ir/hhaghshenas روبیکاو روبینو https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas
💠 پذیرش پایه اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ 🔰 حوزه عملیه آیت الله حق شناس ره (امین الدوله ، فیلسوف الدوله) 📆 بازه دوم: ۱۴ فروردین لغایت ۲۹ اردیبهشت 🌟 مراحل پذیرش ✅ ۱- ثبت نام تلفنی ۰۲۱۵۵۶۲۳۹۷۵ ساعت ۸ الی ۱۲ ✅ ۲- ثبت نام در سایت مرکز مدیریت حوزه های علمیه و انتخاب اولویت های مدارس (بعد از فعال شدن پذیرش سایت) ✅ ۳- مراجعه حضوری، تکمیل فرم ها و مدارک و آشنایی اجمالی (اعلام متعاقب زمان آن) ✅ ۴- مصاحبه تفصیلی ✅ ۵- دوره آزمایشی (میثاق، اختبار تثبیت) ✅ ۶- امتحان از دوره ✅ ۷- اردوی خارج تهران
🌙 ماه بندگی؛ ۲۸ 🌺 زکات فطره 🍀 ۱. معنای زکات فطره 🌱 به معنای فطرت و خلقت، یا به معنای دین، یا به معنای افطار است. 🌱 یعنی زکات سلامتی بدن، و دینداری، و توفیق افطار است. 🍃 و الفطرة إمّا بمعنى الخلقة، فزكاة الفطرة أي زكاة البدن من حيث إنّها تحفظه عن الموت أو تطهّره عن الأوساخ، و إمّا‌ بمعنى الدين، أي زكاة الإسلام و الدين، و إمّا بمعنى الإفطار، لكون وجوبها يوم الفطر. (العروة الوثقى) 🍀 ۲. اهمیت و فوائد زکات فطره در روایات 🌱 ۱. تمام کننده روزه و قبولی روزه 🍃 إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءُ الزَّكَاةِ، يَعْنِي الْفِطْرَةَ 🌱 ۲. حفظ از مرگ 🌱 ۳. سلامتی جسم از بیماری ها 🍃 عَنْ مُعَتِّبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه السلام): فَإِنَّكَ إِنْ تَرَكْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ عَلَيْهِ الْفَوْتَ. 🌱 ۴. مکمّل زکات مال 🍃 مَنْ أَدَّى زَكَاةَ الْفِطْرَةِ تَمَّمَ اللهُ لَهُ بِهَا مَا نَقَصَ مِنْ زَكَاةِ مَالِهِ. 🌱 ۵. مصداق بارز عمل صالح 🍃 مَنْ خَتَمَ صِيَامَهُ بِقَوْلٍ صَالِحٍ أَوْ عَمَلٍ صَالِحٍ تَقَبَّلَ اللهُ مِنْهُ صِيَامَهُ؛ فَقِيلَ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ؛ مَا الْقَوْلُ الصَّالِحُ؟ قَالَ: شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ، وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ إِخْرَاجُ الْفِطْرَةِ. 🍀 ۳.عید فطر، روز اهدای جوایز الهی 🍃 قَالَ النَّبِيُّ (صلّی الله علیه و آله)‏‏: إِذَا كَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ: أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ؛ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ، ثُمَّ قَالَ: يَا جَابِرُ؛ جَوَائِزُ اللهِ لَيْسَتْ بِجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوكِ، ثُمَّ قَالَ: هُوَ يَوْمُ الْجَوَائِزِ. (الكافي؛ ج ‏۴؛ ص ۱۶۸)
🌕 احکام روزه ۲۸ 🌺 زکات فطره 🌸 در زکات فطره ۶ مطلب باید مطرح شود که به آن اشاره می شود: 🌴 ۱. شرائط الوجوب و من تجب علیه (کی، چه کسی؟) 🍀 تکلیف – عدم الاغماء – حریت - غنی 🌱 کسی که درآمد سالانه اش کفاف مخارج متعارف سالانه اش را نمی کند، فقیر است، و زکات بر او واجب نیست. 🍃 عَنْ يَزِيدَ بْنِ فَرْقَدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام) اَنَّهُ سَمِعَهُ يَقُولُ:‏ مَنْ أَخَذَ مِنَ الزَّكَاةِ فَلَيْسَ عَلَيْهِ فِطْرَةٌ. (وسائل الشيعة؛ ج ‏۹؛ ص ۳۲۲) 🌱 البته برای فقیر مستحبّ است که فطره را بدهد، هر چند غير از يک صاع نداشته باشد، به این صورت كه به قصد فطره به يكى از عيالات بدهد، و او به همان قصد، به ديگرى بدهد تا دور تمام شود، و آن كه آخر به دست او مى‌آيد به همان قصد به اجنبى يا به يكى از عيالات دهد، هر چند احتیاط مستحبّ این است که به اجنبى بدهد. 🌴 ۲. من تجب عنه (از طرف چه کسی؟) 🍀 از طرف خودش و کسانی که شب عید نانخور او هستند 🍃 عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام) عَنِ الْفِطْرَةِ؟ فَقَالَ: عَلَى الصَّغِيرِ وَ الْكَبِيرِ وَ الْحُرِّ وَ الْعَبْدِ، عَنْ كُلِّ إِنْسَانٍ صَاعٌ مِنْ حِنْطَةٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ تَمْرٍ أَوْ صَاعٌ مِنْ زَبِيبٍ. 🌱 نوزادی که بعد از اذان مغربِ شبِ عید فطر متولّد شود، پرداخت زکات فطره برای او واجب نیست.  🌱 مهمانی که شب عید فطر می آید اگر فقط برای افطار باشد، فطریه اش بر عهده خودش است، و بر عهده میزبان نیست. اما اگر مقداری بماند که نانخور به حساب آید بر عهده میزبان است. (🍃 آیت الله سیستانی: شب را بماند، 🍃 آیت الله مکارم: چند شب مهمان او باشد) 🌱 كسى كه ديگرى بايد فطرۀ او را بدهد، واجب نيست فطرۀ خود را بدهد، و اگر او فطره را ندهد، بر خود انسان واجب نمى‌شود. (🍃 آیت الله سيستانى و مکارم: احتياط واجب آن است كه اگر مى‌تواند خودش بدهد.)   🌱 كسى كه سيّد نيست نمى‌تواند به سيّد فطره بدهد، همانند زکات مال؛ حتى اگر سيّدى نانخور او باشد نمى‌تواند فطرۀ او را به سيّد ديگر بدهد. 🌴۳. جنسها (چی؟) 🍀 غلات اربعه: گندم، جو، کشمش و خرما؛ یا برنج و ذرت و مانند این ها که غذای متعارف شهر است، یا قیمت آن ها، و خرما افضل است. (در غیر غلات اربعه احوط به شرط غلبه) (امام و آیت الله خامنه ای) 🍃 آیت الله سيستانى و مکارم: غذای معمول شهر ولو غیر غلات اربعه، یا قیمت آن ها) 🌴۴. قدرها (چقدر؟) 🍀 ۱ صاع؛ که تقریباً ۳ کیلوگرم است. گندم؛ حدود ۲۰.۰۰۰ تومان برنج ایرانی؛ حدود ۱۰۰.۰۰۰ تومان برنج خارجی؛ حدود ۷۵.۰۰۰ تومان 🌱 طبق نظر حضرت امام و آیت‌ الله خامنه‌ای: برای همه افراد گندم و نان کافی است، ولو قوت غالب چیز دیگری باشد.  🌴۵. وقتها (کِی؟) 🍀 وقت پرداخت یا جداکردن زکات فطره، شب عید فطر تا زوال آفتاب است. 🌱 قبل از عید فطر، در ماه مبارک رمضان بنابر احتیاط واجب نمی شود پرداخت کرد. 🍃 آیت الله سيستانى: می شود. 🌱 و كسى كه نماز عيد فطر مى‌خواند، بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد یا جدا نماید، ولى اگر نماز عيد نمى‌خواند، مى‌تواند دادن فطره را تا ظهر تأخير بيندازد.   🌱 و هر گاه فطریه را ندهد تا وقت آن بگذرد ولى جدا كرده باشد، همان را از مال خود به قصد فطره به مستحق دهد، 🌱 و اگر جدا هم نكرده باشد، بنابر احتیاط واجب به قصد قربت بدون نيت قضاء و اداء به مستحق دهد.  🌱 اگر فطره را از مال خود جدا كند، جايز نيست بعد از آن به مال ديگری تبديل كند.  🌱 بنابر احتیاط واجب اگر در محل خودش مستحق هست، به جای دیگر نبرد. 🌴۶. مصرفها (به چه کسانی؟ در چه راهی؟) 🍃 إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساكينِ وَ الْعامِلينَ عَلَيْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِي الرِّقابِ وَ الْغارِمينَ وَ في‏ سَبيلِ اللهِ وَ ابْنِ السَّبيلِ فَريضَةً مِنَ الله وَ الله عَليمٌ حَكيمٌ (سوره توبة - آیه ۶۰) 🍀 حضرت امام: تمام مصارف ۸ گانه زکات اموال 🍃 آیت الله خامنه ای: بنابر احوط به فقير شیعه بدهد 🍃 آیت الله سيستانى و مکارم: بنابر احتیاط واجب تنها به فقیر شیعه بدهد. 🍃 عَنْ أَبِي عَبْدِ الله (علیه السّلام): أَنَّ زَكَاةَ الْفِطْرَةِ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ. (وسائل الشيعة) 🌱 فقیر باید شیعه دوازده امامی باشد، و احتياط واجب آن است كه به شرابخوار و كسى كه آشكارا معصيت كبيره مى‌كند فطره ندهند، و نباید در معصیت صرف کند.  🌱 احتياط واجب آن است كه به يک فقير بيشتر از مخارج سالش، و كمتر از ۱ صاع فطره ندهند. 🍃 آیت الله سيستانى: احتياط مستحبّ آن است كه به يک فقير كمتر از يك صاع فطره ندهند، مگر اينكه به فقرايى كه جمع شده‌اند، نرسد، ولى اگر بيشتر بدهند هيچ اشكال ندارد. 🍀 زکات فطره باید با قصد قربت باشد. معمول مراجع شرط صحت می دانند، و آیت الله سيستانى شرط قبول.
🌙 ماه بندگی؛ ۲۹ 🌺 دستاوردها و ثمرات ماه مبارک رمضان 🍀 ۱. تقوای الهی با روزه 🍃 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (سوره مبارکه بقرة – آیه ۱۸۳) 🍀 ۲. روسیاه کردن صورت شیطان با روزه 🍃 الصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ 🍀 ۳. تمرین صبر و استقامت با روزه 🍃 إِذَا نَزَلَتْ‏ بِالرَّجُلِ النَّازِلَةُ وَ الشَّدِيدَةُ فَلْيَصُمْ؛ فَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ: "وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ" 🍀 ۴. ملاقات خدا با تشنگی و گرسنگی 🍃 و عن عيسى (عليه السلام): اجيعوا اكبادكم و اعروا اجسامكم، لعل‏ّ قلوبكم‏ ترى اللهَ عزّ و جلّ. 🍀 ۵. بستن راه نفوذ شیطان 🍃 إِنَّ الشَّيْطَانَ لَيَجْرِي مِنِ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ، فَضَيِّقُوا مَجَارِيَهُ‏ بِالْجُوعِ‏ وَ الْعَطَش. 🍀 ۶. یاد مرگ و قیامت 🍃 وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ عَطَشَهُ 🍀 ۷. انس با ۲۰ عمل نیکویی که پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این ماه توصیه فرموده بودند. (در روز یازدهم اشاره شد) 🍀 ۸. کسب رحمت، مغفرت و آمرزش، و آزادی از آتش جهنم 🍃 هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ‏ رَحْمَةٌ، وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ، وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّارِ (الكافي) 🍀 ۹. آزاد ساختن جان با استغفار در ماه مبارک رمضان 🍃 أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَكُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِكُمْ فَكُفُّوهَا بِاسْتِغْفَارِكُمْ 🍀 ۱۰. سبک بار نمودن خود با سجده های طولانی (گناه؛ بار است) 🍃 ظُهُورُكُمْ ثَقِيلَةٌ مِنْ أَوْزَارِكُمْ، فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُمْ 🍀 ۱۱. آمرزش گناهان گذشته با افطار و اطعام دیگران 🍃 أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ فَطَّرَ مِنْكُمْ صَائِماً مُؤْمِناً فِي هَذَا الشَّهْرِ كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللهِ عِتْقُ نَسَمَةٍ وَ مَغْفِرَةٌ 🍀 ۱۲. گذرنامه عبور از صراط با اخلاق نیکو 🍃 مَنْ حَسَّنَ مِنْكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازٌ عَلَى الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الْأَقْدَامُ 🍀 ۱۳. تخفیف در حسابرسی قیامت با آسان گرفتن و مدارا با زیردستان و کارگران و کارمندان 🍃 مَنْ خَفَّفَ فِي هَذَا الشَّهْرِ عَمَّا مَلَكَتْ يَمِينُهُ خَفَّفَ اللهُ عَلَيْهِ حِسَابَهُ 🍀 ۱۴. دوری از غضب الهی با ترک آزار و اذیت به دیگران 🍃 مَنْ كَفَّ فِيهِ شَرَّهُ كَفَّ اللهُ عَنْهُ غَضَبَهُ يَوْمَ يَلْقَاهُ 🍀 ۱۵. برائت و دوری از جهنم با عادت کردن به خواندن نمازهای مستحبی 🍃 مَنْ تَطَوَّعَ فِيهِ‏ بِصَلَاةٍ كَتَبَ اللهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ 🍀 ۱۶. سنگین نمودن میزان اعمال با کثرت صلوات بر پیامبر اکرم و اهل بیت (صلوات الله علیهم) 🍃 مَنْ أَكْثَرَ فِيهِ مِنَ الصَّلَوَاتِ عَلَيَّ ثَقَّلَ اللهُ مِيزَانَهُ يَوْمَ تَخِفُّ الْمَوَازِينُ 🌸 إن شاءالله این دستاوردها را در ماه های دیگر حفظ کنیم و استمرار ببخشیم.
🌕 احکام روزه ۲۹ 🌺 راه ثابت شدن اوّل ماه: رؤیت هلال‌ 🍃 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام) قَالَ: صُمْ‏ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَةِ، وَ لَيْسَ رُؤْيَةُ الْهِلَالِ أَنْ يَجِي‏ءَ الرَّجُلُ وَ الرَّجُلَانِ فَيَقُولَانِ رَأَيْنَا، إِنَّمَا الرُّؤْيَةُ أَنْ يَقُولَ الْقَائِلُ: رَأَيْتُ، فَيَقُولَ الْقَوْمُ: صَدَقْتَ. 🍀 ۱. اول ماه از پنج راه ثابت مى‌شود: ۱. دیدن ماه توسّط شخص مکلّف ۲. شهادت دو مرد عادل، در صورتی که جمع زیادی رؤیت هلال را انکار نکنند، و گمان اشتباه در آن دو عادل تقويت نشود ۳. شهرتی که موجب علم یا اطمینان باشد (عدّه‌اى كه از گفتۀ آنان يقين یا اطمینان پيدا مى‌شود بگويند ماه را ديده‌ايم، و هم چنين است هر چيزى كه به واسطۀ آن يقين یا اطمینان پيدا شود) ۴. گذشت سى روز از اول ماه قبل ۵. حکم حاكم شرع (🍃 آیت الله سیستانی: ثابت نمی شود)  🍀 ۲. اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمى‌كند، بايد به حكم او عمل نمايد. ولى كسى كه مى‌داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى‌تواند به حكم او عمل نمايد. 🍃 صِرف ثبوت هلال نزد حاکم تا زمانی که حکم به رؤیت هلال نکند، برای تبعيّت دیگران از وی کافی نیست، مگر آنکه اطمینان به‌ ثبوت هلال حاصل شود. 🍀 ۳. محاسبات تقویمی، شهادت بر شهادت عدلین، حکم حاکم (طبق نظر کسانی که با آن اول ماه ثابت نمی شود): اگر یقین و اطمینان به ثبوت هلال ایجاد کند کافی است.  🍀 ۴. ثبوت هلال اول ماه تقلیدی نیست، بلکه مبانی آن تقلیدی است. 🌺 علت اختلاف نظر مراجع 🍀 ۱. ملاک اثبات رؤیت هلال در شهری برای شهرهای دیگر 🍃 الف) اعتبار اتحاد افق یا قریب الافق بودن (حضرات آیات امام، خامنه ای، سیستانی، مکارم) 🍃 ب) اعتبار اتحاد در شب {مثل مکه و کراچی، یا لندن و تهران؛ نه مثل تهران و واشنگتن} (حضرات آیات نوری، صافی) 🌱 موارد اتحاد افق یا قریب الافق بودن: 🍃 شهر دوم اگر در غرب شهر اول باشد، و در خطّ عرضی و طول جغرافیایی نزدیک به آن باشد. مثال: اگر در افغانستان دیده شود، برای ایران ثابت می شود. اگر در مشهد دیده شود، برای تهران ثابت می شود. 🍃 شهر دوم اگر در شرق شهر اول باشد، و وحدت افق باشد. مثال: اگر در عراق دیده شود، برای تهران ثابت می شود. (اختلاف افق کم و ناچیز است؛ تقریباً ۱۰ دقیقه) اگر در عربستان دیده شود، برای ایران ثابت نمی شود. (در شمال شرقی است، و وحدت افق نیست) 🍀 ۲. کیفیت رؤیت ماه: با چشم مسلّح یا غیرمسلّح 🌱 رؤیت با دوربین، تلسکوپ و...: (🍃 آیت الله خامنه ای: کافی است. 🍃 آیت الله سیستانی و مکارم: کافی نیست) 🍀 ۳. حکم حاکم 🍀 ۴. شهادت بیّنه نزد حاکم (اطمینان آور باشد یا نه) 🍃 عامل اختلافات فوق: مبانی نظری و اجتهادی، اصولی، ادبیاتی، رجالی، حدیثی و...
عید سعید فطر مبارک جلسه امین الدوله برگزار نمیشود