هدایت شده از میرهاشم حسینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تیزر اولین سالگرد شهادت طلبه بسیجی
شهید آرمان علی وردی
🔰با سخنرانی استاد میرهاشم حسینی
⏰سه شنبه ۲ آبان ماه /ساعت ۲۱
مکان :حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (ره)
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🌷کلاس های حوزه مجازی اخلاق
📌خواهران و برادران
🔸به حول قوه الهی برگزار می شود
https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🛑 دروس آفلاین حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره
سنت ابتلا جلسه بیست و دوم.mp3
28.98M
🔈 استاد:حجت الاسلام #پژمان
#سنت_ابتلاء
📆 جلسه بیستم و دو
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
آشنایی با گناهان مبتلی به، ج۸ - نگاه حرام.mp3
46.68M
استاد:حجت الاسلام #خوبانفرد
#گناهان_مبتلی_به
📆 جلسه هشتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 استاد:حجت الاسلام #نصیری
#زیست_متعهدانه_در_آموزههای_دینی
📆 جلسه نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه ۲۱. نماز، واجبات نماز. ۸. سلام ۹. ترتیب ۱۰. موالات (مسأله ۲۹۴ تا ۳۰۵ رساله نماز و روزه). ۴ آبان ۱۴۰۲ .mp3
8.79M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه بیست و یکم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۲۱: «بدهکارِ پروردگار عزیز»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [عَنْهُ عَنِ اِبْنِ فَضَّالٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ] قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ:
«إِنَّ رَجُلاً فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ عَبَدَ اَللهَ أَرْبَعِينَ سَنَةً، ثُمَّ قَرَّبَ قُرْبَاناً فَلَمْ يُقْبَلْ مِنْهُ؛
فَقَالَ لِنَفْسِهِ: "مَا أُتِيتُ إِلّا مِنْكِ، وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ"؛
قَالَ: فَأَوْحَى اَللهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى إِلَيْهِ: "ذَمُّكَ لِنَفْسِكَ أَفْضَلُ مِنْ عِبَادَتِكَ أَرْبَعِينَ سَنَةً".»
🖊 شرح حدیث:
🍃 مرد عابدی در بنى اسرائيل ۴۰ سال عبادت خدا را میكرد، يک روز يک قربانى كرد، قربانى او در نزد خداوند متعال مقبول واقع نشد،
علامت قبول قربانى مثلاً اين بوده است كه آتشی بيايد آن را بسوزاند، چنانچه در قرآن هست،
به هر حال اين عابد فهميد كه قربانى او مورد قبول پروردگار متعال (جلّ شأنه) قرار نگرفته است.
🌱 در اينجا انسانها دو گونهاند:
بعضیها از خداوند متعال گله مند مىشوند،
ولى بعضى به فكر فرو میروند كه چرا قربانىشان را خداى متعال قبول نكرده،
اين عابد از قسم دوّم بود،.
🍃 فَقَالَ لِنَفْسِهِ: «مَا أُتِيتُ إِلّا مِنْكِ»
اين بلايی كه بر تو نازل شد، اين مشكلى كه برای تو بهوجود آمد، اين از ناحيه خود توست.
🍃 «وَ مَا اَلذَّنْبُ إِلاَّ لَكِ»
گناه، گناه خودِ توست، كارى كردی كه قربانى تو قبول نمیشود.
🌱 در قرآن دارد: «ذلك بما قدّمت يداك» (الحجّ - ۱۰)،
وقتى كه احساس كرد اشكال از خود اوست،
🍃 «فأوحی الله (تعالى) إليه: ذمُّك لنفسك أفضل من عبادتك أربعين سنة»
همين كه خودت را مذمت كردی، و تقصير را به جانب خودت دانستی، يعنی حقيقت را فهميدی كه مشكل از ناحيه خودِ توست، اين، از آن ۴۰ سال عبادتی كه كردی با فضيلت تر است.
✅ اينگونه روايات، نظام ارزشی اسلام را براى ما ترسيم مىكند،
اينكه چه چيزهايی با چه اولويتهايى ارزشمندتر است،
عبادت خيلى ارزش دارد،
سجده براى پروردگار خيلى ارزش دارد،
امّا آنچه اساس قضيه است اين است كه انسان چكشی در دست بگيرد، و مرتّب بر سر اين پيل وحشى نفس كه در درون او است، بكوبد،
اين نفس سركش را بايد مهار كرد.
❌ هر بلايی، هر اشكالی هست، از ناحيه اوست،
اين كه انسان به عبادات و تضرّع إلى الله توصيه شده است، براى اين است كه قدر خود و جاى خود را در مقابل پروردگار بفهمد،
اين نه از باب اين است كه خداى متعال به اين تضرّع احتياج دارد، (العياذ بالله) مثل بندگانی كه متكبرند، خوششان میآيد افراد در مقابل آنها خضوع كنند، اين نيست!
قضيه اين است كه آنچه انسان را اصلاح مىكند همين تضرّع است، همين كوچک شدن، و احساس تقصير است.
🍃 در فقرهای از دعاى مباركه صحيفه سجاديه اين طور دارد: «و أمّا أنت فأهل أن لايغترّ بك الصدّيقون»،
حتّی صديقون جا دارد كه در مقابل تو اغترار پيدا نكنند،
ببينيد چقدر فاصله است بين اين حالت و حالت بعضى از ماها كه تا يک كار كوچكی، يک عمل خوبى، يک مجاهدتی برای خدا مىكنيم، خيال مىكنيم كه طاووس علييّن شدهايم!
اينها نظام ارزشی اسلام را برای ما توضيح میدهد.
✅ خودتان را در مقابل پروردگار بدهكار بدانيد!
آنچه را كه از خدمات انجام میدهید بخشى از واجب و وظيفه لازم خود در مقابل خداى متعال بدانيد،
چه خدماتى كه به مردم میكنيد،
چه عباداتی كه میكنيد،
چه روحيات و نفسانيات و خلقيّات خوبى كه در خودتان بوجود مىآوريد،
اينها بخشى از آن كاری است كه بايد در مقابل ذات اقدس الهى انجام داد.
🌱 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۲؛ فیض کاشانی
📆 ۲۸ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۸۹ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۲۱ (نکات تکمیلی)
🌺 ۸. سلام
❇️ واجبات سلام
🍃 و هو واجب على الأقوى، و جزء من الصلاة،
1⃣ فيجب فيه جميع ما يشترط فيها من الاستقبال، و ستر العورة، و الطهارة و غيرها،
🍃 و مُخرج منها، و محلّل للمنافيات المحرّمة بتكبيرة الإحرام؛
🍃 و ليس ركناً، فتركه عمداً مبطل، لا سهواً؛
فلو سها عنه و تذكّر بعد إتيان شيء من المنافيات عمداً و سهواً أو بعد فوات الموالاة، لا يجب تداركه؛
🌱 نعم، عليه سجدتا السهو للنقصان بتركه؛
و إن تذكّر قبل ذلك أتى به و لا شيء عليه، إلّا إذا تكلّم، فيجب عليه سجدتا السهو.
2⃣ و يجب فيه الجلوس، و كونه مطمئنّاً.
3⃣ و له صيغتان،
هما: «السلام علينا و على عباد اللّه الصالحين»،
«و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته»،
و الواجب إحداهما،
فإن قدّم الصيغة الاولى كانت الثانية مستحبّة، بمعنى كونها جزء مستحبّيّاً لا خارجاً،
و إن قدّم الثانية اقتصر عليها؛
🌱 و أمّا «السلام عليك أيّها النبيّ» فليس من صيغ السلام، بل هو من توابع التشهّد و ليس واجباً، بل هو مستحب و إن كان الأحوط عدم تركه لوجود القائل بوجوبه.
🍃 و يكفي في الصيغة الثانية «السلام عليكم» بحذف قوله: «و رحمة اللّه و بركاته» و إن كان الأحوط ذكره، بل الأحوط الجمع بين الصيغتين بالترتيب المذكور.
4⃣ و يجب فيه المحافظة على أداء الحروف و الكلمات على النهج الصحيح مع العربيّة،
5⃣ و الموالاة.
و الأقوى عدم كفاية قوله: «سلام عليكم» بحذف الألف و اللام.
🌺 مسائل تکمیلی سلام
🍃 مسألة ۴: يستحبّ التورّك في الجلوس حاله على نحو ما مرّ، و وضع اليدين على الفخذين. و يكره الإقعاء.
🍃 مسألة ۵: الأحوط أن لايقصد (۱) بالتسليم التحيّة حقيقة (۲)،
بأن يقصد السلام على الإمام أو المأمومين أو الملكين؛
نعم، لا بأس بإخطار ذلك بالبال،
فالمنفرد يخطر بباله الملكين الكاتبين حين السلام الثاني (مكارم: بل و المؤمنين أيضاً)،
و الإمام يخطرهما مع المأمومين،
و المأموم يخطرهم مع الإمام،
و في «السلام علينا و على عباد اللّه الصالحين» يخطر بباله الأنبياء و الأئمّة و الحفظة (مكارم: و جميع المؤمنين).
__________________________
(۱). الامام الخميني: و كذا لا يجرّده عن التحيّة، بل يأتي به بقصد ما هو المطلوب شرعاً و لو ارتكازاً، كما هو المتعارف عند عامّة المكلّفين
مكارم الشيرازي: بل الأقوى وجوب قصد التحيّة إجمالًا. و العجب ممّن قال بعدمه، بل أوجب عدم القصد؛ فهل يكون السلام أو غيره من أجزاء الصلاة ألفاظاً بلا معنى أو مجرّد لقلقة اللسان؟! كلّا، بل يراد منها معانيها و لو إجمالًا، فإنّ الألفاظ أمارات للمعاني
(۲). الخوئي: لا يبعد الجواز إذا قصد به تحيّة المقصودين بها واقعاً
🍃 مسألة ۶: يستحبّ (۳) للمنفرد (۴) و الإمام الإيماء بالتسليم الأخير إلى يمينه بمؤخّر عينه أو بأنفه أو غيرهما على وجه لا ينافي الاستقبال؛
و أمّا المأموم فإن لم يكن على يساره أحد فكذلك، و إن كان على يساره بعض المأمومين فيأتي بتسليمة اخرى مومئاً إلى يساره، و يحتمل استحباب تسليم آخر للمأموم بقصد الإمام، فيكون ثلاث مرّات.
__________________________
(۳). الامام الخميني: الأولى الإتيان بالكيفيّة المذكورة رجاءً
(۴). مكارم الشيرازي: الأظهر من روايات الباب أنّ المنفرد يسلّم تجاه القبلة، و كذا الإمام؛ و أمّا المأموم يسلّم تسليمين إلى جانبين إن كان على جانبيه بعض المؤمنين
📚 العروة الوثقی مع التعليقات
🌺 ۱۰. موالات
❇️ القول في الموالاة
🍃 مسألة ١ - يجب الموالاة في أفعال الصلاة بمعنى عدم الفصل بين أفعالها على وجه تنمحي صورتها بحيث يصح سلب الاسم عنها،
فلو ترك الموالاة بالمعنى المزبور عمداً أو سهواً بطلت صلاته،
و أما الموالاة بمعنى المتابعة العرفية فواجبة أيضا على الأحوط، فتبطل الصلاة بتركها عمداً على الأحوط، لا سهواً.
📚 تحرير الوسیلة
جلسه نوزدهم همنشین.m4a
11.81M
استاد:حجت الاسلام #پاشایی
#همنشین
📆 جلسه نوزدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
تاریخ سیدالشهداء ۲۱.mp3
26.08M
استاد:حجت الاسلام #تخاوری
#تاریخ_تحلیلی_امام_حسین_علیه_السلام
📆 جلسه بیست و یکم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
جلسه 020. نگین آفرینش.mp3
6.32M
🔈 استاد:حجت الاسلام #نادرعلی
#نگین_آفرینش
📆 جلسه بیستم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه 021. رساله حقوق.mp3
7.61M
🔈 استاد:حجت الاسلام #نادرعلی
#منشور_بندگی
📆 جلسه بیست و یکم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
رحلت حضرت معصومه سلام الله علیها.m4a
15.94M
🔈 استاد: آقای نورآهان
#مسئله_حجاب
📆 جلسه نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علت دفاع #آمریکا از حقوق زنان در ایران...
♨️ فعال و خبرنگار سرشناس انگلیسی در مصاحبهای با شبکه راشاتودی، دفاع آمریکا از حقوق زنان ایرانی را ریاکارانه دانست و گفت: #حقوق_زنان و شهروندان ایرانی کجا بود وقتی که آمریکا سلاح های شیمیایی را به صدام میداد؟ آمریکا از حقوق بشر به عنوان سلاحی برای ایجاد جنگ و بیثباتی در کشورهای هدف استفاده میکند...
خانواده و رسانه 4.wma
22.61M
🔈 استاد:حجت الاسلام #گرامی_پور
#فقه_خانواده
📆 جلسه هفتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
حجت الاسلام دهبان.mp3
41.15M
🔈 استاد:حجت الاسلام #دهبان
#حکومت_امام_زمان عج
📆 جلسه نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
استاد دهبان جلسه نهم.mp3
32.86M
🔈 استاد:حجت الاسلام #دهبان
#ظهور_و_سقوط_یک_تمدن
📆 جلسه نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
شرح چهل حدیث (شب هشتم).mp3
7.11M
استاد:حجت الاسلام #دهبان
#شرح_چهل_حدیث_امام_خمینی_ره
📆 جلسه هشتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
تبیین سوره نجم(شب نهم).mp3
14.69M
استاد:حجت الاسلام #دهبان
#تفسیر_سوره_نجم
📆 جلسه نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
براهین جلسه۹.mp3
5.17M
🔈 استاد:حجت الاسلام #محمدی
#براهین_اثبات_خدا
📆 جلسه نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
پای پرچم_زاهد شب شیر روز.m4a
33.64M
🔈 استاد:حجت الاسلام #تهرانی_پویا
#انقلابی_تراز
📆 جلسه هشتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
7. عقل و جهل در زردشت.آدمخلیفة الله.MP3
48.66M
🔈 استاد:حجت الاسلام #غلامی طهرانی
#جریان_شناسی_تاریخی_حق_و_باطل_از_آدم_تا_خاتم
📆 جلسه هفتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi