eitaa logo
حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
164 ویدیو
439 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 خدایا اجازه 🔶 استاد: حجت الاسلام دنیائی ۱. چرا خدا به اسب سم داده است؟ ۲. اگر جوجه تیغی تیغ نداشت چه اتفاقی می‌افتاد؟
🛑 زیست متهدانه در آموزه های دینی 🔶 استاد: حجت الاسلام نصیری ۱.حضرت زهرا در بیان علت نابسامان زمانه خود چند مورد را به عنوان دلیل این نابسامانی ها بیان فرمودند؟ ۲. نظر اسلام درباره حضور اجتماعی زنان چیست؟
🛑 احکام نماز 🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری ۱. گریه با صدا و عمدی برای امور اخروی ............ الف) نماز را باطل می‌کند ب) مکروه است ج) هو جوهر الصلاة د) بهتر است ترک شود، و با صدای آهسته باشد ۲. فرو دادن خرده‌های غذا که در گوشه و کنار دهان باقی مانده در نماز ............ الف) نماز را باطل می‌کند، چه کم باشد چه زیاد ب) اگر زیاد باشد نماز را باطل می‌کند ج) موجب بطلان نماز نمی‌شود د) اگر سهواً یا از روی فراموشی باشد نماز باطل نمی‌شود
🛑 مسئله حجاب 🔶 استاد: آقای نوراهان ۱. علت عمده بی حجابی در ایران و کشورهای غیر ایران چیست؟ ۲. راه عمده مقابله با بدحجابی در ایران و کشورهای غیر ایران چیست؟
🛑 تاریخ تحلیلی امام حسین علیه السلام 🔶 استاد: حجت الاسلام تخاوری ۱. چند نمونه از عواملی که عطش سیدالشهداء را در روز عاشورا افزایش داد را بیان بفرمائید. ۲. علت منع آب از سیدالشهداء بنابر نامه ابن زیاد به عمرسعد چه بود؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❁﷽❁ ❁﷽❁ |مفتقرا متاب روی از در او به هیچ سوی| |زا که مس وجود را فضه ی او طلا کند| 💠اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الصِّدِیقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ💠 مقام معظم رهبری: اگر محبت در تشیع نبود، این دشمنیهای عجیبی که با شیعه شده، باید او را از بین می‌برد. این‌که امام میفرمود: عاشورا اسلام را نگهداشت؛ معنایش همین است. فاطمیه هم همین‌طور است. اسلام را نگه داشته است. (دیدار با مداحان۱۳۶۹/۱۰/۱۷) ✅ برای شرکت در طرح روضه‌ های خانگی و هماهنگی جهت اعزام مبلّغ، در ایام فاطمیه، در تماس باشید: +989394045767 @hamid_latifian 📌روضه‌ی خانگی 📌هر خانه یک ؛ یک معاونت‌ تبلیغ و دانش‌آموختگان (تهران) حوزه علمیه‌ آیت الله‌ حق‌ شناس رحمة‌الله‌عليه (امین الدوله_ فیلسوف الدوله) https://eitaa.com/rozeh_raziee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷کلاس های حوزه مجازی اخلاق 📌خواهران و برادران 🔸به حول قوه الهی برگزار می شود https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
⭐️عرض ادب و احترام خدمت دانش پژوهان عزیز 📌۳۰ آذر ماه جلسه آخر ترم جاری برگزار میشود. 🔻و امتحانات این ترم در روز ۷ دی ساعت ۱۴ برگزار میگردد. ✅ترم بعد ۵ بهمن مصادف با میلاد با سرسعادت امیرالمومنین برگزار میگردد
🛑 دروس آفلاین حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره
جلسه بیست و سوم همنشین.mp3
12.31M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و سوم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
حجاب فاطمی.m4a
10.76M
🔈 استاد: آقای نوراهان 📆 جلسه شانزدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
💠اسناد و شواهد متعددی از کیفیت پوشش حضرت زهرا (سلام الله علیه) وجود دارد که نشان می دهد؛ 1⃣ حجاب آن حضرت شبیه چادر و عبای کنونی بوده، 2⃣ ایشان یک مقنعه داشتند که با آن سر و گردن و گلو و سینه خود را می پوشاندند، 3⃣ ایشان با برقع (پوشیه) صورت خود را هم می پوشانده اند، 4⃣با نامحرمان در نهایت عفاف و حیا برخورد می نمودند. 🔻نمونه های تاریخی: 💢 استفاده ایشان از چادر محدث نوری ضمن بیان یک رخداد تاریخی، شیوه پوشش حضرت فاطمه (سلام الله علیه) را این گونه نقل کرده است: «فَلَبِسَتْ فَاطِمَةُ (سلام الله علیه) شَمْلَةً مِنْ صُوفٍ قَدْ خِیطَتْ اثْنَی عَشَرَ مَکاناً بِسَعَفِ النَّخْل»[1]؛ «حضرت زهرا چادری از پشم پوشیده بود که دوازده قسمت آن با لیف خرما دوخته شده بود». در مورد دیگری نقل شده است: «دَعَا رَسُولُ اللَّهِ (ص) فَاطِمَةَ (سلام الله علیه) وَ کانَتْ إِذَا سَمِعَتْهُ أَجَابَتْهُ فَأَجَابَتْهُ فِی عَبَاءَةٍ مُحْتَجِزَةٍ بِنِصْفِهَا وَ النِّصْفُ الْآخَرُ عَلَی رَأْسِهَا»[2]؛ «پیغمبر (ص) فاطمه را صدا کرد. حضرت زهرا (علیه السلام) آمد در حالی که عبایی به برداشت که نصف آن را بکمر بسته و نصف دیگر را به سر انداخته بود. » در روایت دیگر نقل شده که پیامبر (ص) در بیماری که منجر به وفات حضرت شد، از ابوذر درخواست می کند که فاطمه زهرا (سلام الله علیه) را با خبر کند. ابوذر شیوه پوشش حضرت زهرا (سلام الله علیه) را این گونه گزارش کرده است. «فَلَبِسَتْ جِلْبَابَهَا وَ خَرَجَت»[3]؛ «جلباب و چادر خود را پوشید و از منزل خارج شد». 💢 استفاده از مقنعه یکی از حوادثی که بیانگر چگونگی حجاب حضرت فاطمه (سلام الله علیه) در بیرون از منزل می باشد، نحوه و روش آمدن ایشان به مسجد برای دفاع از فدک است. وقتی ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند حضرت را از فدک محروم کنند ایشان با شکل خاصی از حجاب و پوشش برای دفاع از حق ولایت از منزل به مسجد آمدند: «لَاثَتْ خِمَارَهَا عَلَی رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ أَقْبَلَتْ فِی لُمَةٍ مِنْ حَفَدَتِهَا وَ نِسَاءِ قَوْمِهَا تَطَأُ ذُیولَهَا»[4]؛ «هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم به سر بست و جلباب و چادر خود را به گونه ای به تن کرد که تمام بدن ایشان را پوشانده بود و گوشه های آن به زمین می رسید. در حالی که همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود بود به سوی مسجد حرکت کرد». 💢 استفاده از روپوش صورت در گزارش نقل شده است: «فَتَجَلْبَبَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ تَبَرْقَعَتْ بِبُرْقِعِهَا وَ أَرَادَتِ النَّبِی (ص)»[5]؛ «فاطمه (سلام الله علیه) وقتی می خواست از خانه خارج شود و نزد پیامبر برود چادر به سر نمود و برقع (روبنده و پوشیه) انداخت». برقع در این روایت همان پوششی است که خانم ها بر روی صورت خود استفاده می کنند. 💢 نحوه برخورد با نامحرم از بارزترین روایات نقل شده در این خصوص می توان به روایت ذیل اشاره نمود: شخصی که نابینا بود از حضرت فاطمه اجازه خواست تا به حضور او برود، حضرت فاطمه اجازه داد ولی در طول ملاقات حجاب بر سر داشت. پیامبر خدا (ص) به او فرمود: چرا حجاب در بر نمودی در حالی که او تو را نمی دید؟ حضرت فاطمه گفت: «یا رَسُولَ اللَّهِ إِنْ لَمْ یکنْ یرَانِی فَإِنِّی أَرَاهُ وَ هُوَ یشَمُّ الرِّیح»[6]؛ «اگر او مرا نمی بیند، من او را می بینم، و او بوی تن مرا نیز حسّ می کند. » پیامبر فرمود: شهادت می دهم که تو پاره ای از وجود من هستی. اینها تنها نمونه هایی از نحوه پوشش حضرت زهرا (سلام الله علیه) بود که با توجه به این روایات معلوم می شود آن حضرت در رعایت این امور مقید بوده اند. 📚منبع: [1]. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 3، ص 273- [2]. مکارم الأخلاق، ص 106- [3]. بحار الأنوار( ط- بیروت)، ج 36، ص 288- [4]. الإحتجاج علی أهل اللجاج، ج 1، ص 97- [5]. علل الشرائع، ج 1، ص 163- [6]. دعائم الإسلام، ج 2، ص 214-
سنت ابتلا جلسه ۲۹.mp3
38.67M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و نهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
تاریخ سیدالشهداء.جلسه ۲۷.mp3
28.84M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و هفتم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
جلسه ۲۶. نماز، شکّیات نماز (مسأله ۳۴۶ تا ۳۶۱ رساله نماز و روزه). ۲۳ آذر ۱۴۰۲ .mp3
8.39M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و ششم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۲۶: «بهترين مصالح نتیجه خالص ترین عبادات» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🍃 امروز هم یک حدیث از حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) به مناسبت همین ایّام از کتاب «عُدّة الدّاعی» ابن فهد نقل می‌کنیم: 🌕 و رُوي عن البَضعَةِ الزّهراء و سيدةِ النساء و حَبيبَةِ المُختار و والدةِ الائمّة الأطهار (صلوات‌ اللهِ‌ عليها و على أبيها و بعلها و بنيها): «مَنْ أَصْعَدَ إِلَي اللهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ إلیه أَفْضَلَ مَصْلَحَتِه‏».حديث پرمغز و كوتاه و خوش عبارتى است. می‌فرماید: هر كس عبادت خالص خود را صعود بدهد به سوى پروردگار عالم، خداى متعال بهترين مصالحش را، يعنى بهترين منافعی را كه براى اين شخص متصوّر است، برای او نازل خواهد كرد. 🖊 شرح حدیث: 🍀 اين، اهميت اخلاص را بيان مى‌كند. كه "إليه يَصعَدُ الكَلِمُ الطّيِّب و العَمَلُ الصّالحُ يَرفَعُه". عملى كه انسان انجام می‌دهد كأنّه اين را تقديم مى‌كند، مرفوع می‌كند به سمت ساحتِ مقدّس ذات اقدس پروردگار. 🍃 هر چه كه اين عمل خالص‌تر باشد، و نيّت الهى در آن ناب باشد، طبعاً قبولِ اين عمل در نزد پروردگار برتر خواهد بود، و خداى متعال هم در مقابل، بهترين مصالح و منافع را براى او می‌فرستد. 🍃 بهترين مصالح گاهى ممكن است مصالح مادّى هم نباشد، امّا در مواردى هم مصالح مادّی است. 🌱 "انّ الذين آمنوا و عملوا الصّالحات سَيَجعَل لهم الرّحمنُ ودّاً"، محبّت مردم يک امر دنيايی و مادّی است، امّا اين را خداى متعال بر ایمان و عمل صالح مترتّب كرده است؛ يعنى خاصيت ايمان و عمل صالح، اين است. 🌱 يا كسى كه از خداى متعال ملاحظه كند و بيمناک باشد، دل ها در مقابل هِيبت او، بيمناک خواهد بود. 🍃 انسان می‌بيند که انسان‌هاى متّقی و صالح، وقتى شخصی در مقابل اين افراد قرار می‌گیرد، با این‌که قدرتى هم ندارند، سر نيزه‌ای هم ندارند، لکن آن فرد در این ها احساس هيبت و عظمت مى‌كند. 🍃 اين‌ها همان ارتباطات كشف نشده‌ی انسان است. كه ما در عالم مادّیِ خودمان ميلياردها ارتباط را كشف كرديم؛ ارتباط بين علّت هاى مادّی و معاليل مادّی، مثل این‌که اگر اين كبريت را بزنی، آتش روشن می‌شود، تماس اين جسم با اين جسم گرما توليد می‌كند. اين ارتباطات را كشف كرديم، امّا ميلياردها برابرِ اين‌ها در این دنیا ارتباطاتی هست كه ما هنوز كشف نكرديم! خيلى از اين ارتباطاتی كه امروز حالتِ غيبی برای ما دارد، چيزهايی است كه دانش ما و حسّ ما هنوز به اين‌ها نرسيده، ای بسا در آينده‌ی نه چندان دورى، رابطه‌ی اين‌ها با يكديگر كشف بشود. 🌱 زمانی بود كه علمْ تأثير امواج مغناطيسی را روى انسان‌ها كشف نكرده بود، همين هيپنوتيزم و مانيوتيزم و اين چيزها را کشف نکرده بود؛ امروز اين‌ها علمى شده، اين‌ها را كشف كردند، معلوم است. 🌱 این که كسى نگاه كند در چشم يک انسانى، او را مقهور خودش كند! اين، معلوم نمی‌‌شد كه ناشى از چيست؟ امروز معلوم می‌شود. 🌱 همان‌طور كه يک بار عرض كرديم، به ما می‌گويند وقتی كه وضو می‌گيرید، صورت‌تان را می‌شوييد، إنّا انزلنا بخوانيد، اللهم بيض وجهي بخوانيد، عرض كرديم كه كشف كردند كه در شكل‌بندى مولكول هاى آب، نوع تلفّظِ انسان، صدايی كه از انسان يا از غير انسان، از اطراف آب بلند مى‌شود، تأثير می‌گذارد! اين، تجربه شده. 🍃 این‌ها جزء علل و معاليلی است كه خداى متعال در این عالم قرار داده، و ما كشف نكرديم. انسان هنوز كوچكتر از اين است كه كشف كند. ✅ رابطۀ بين عمل صالح و مصالح ما همين‌طور است، اراده‌ی الهى از طرق همين علل و معاليل است. 🍃 دعا يكى از علل است، يكى از علل تحقّق بسيارى از اهداف و اغراض، دعاست. جلب رزق مى‌كند، جلب خير مى‌كند، دفع بلا مى‌كند. این‌ها ارتباطات علّی و معلولی با همديگر دارند، لکن مادّى نيستند تا اين‌ها را كشف كرده باشيم. روزى علم انسان ممکن است اين‌ها را در آينده كشف كند. 🍃 اين ها را صادقِ مصدَّق، به ما اين‌طور مى‌گويد، بايد اين ها را قبول كنيم، بپذيريم و در زندگى خودمان به مرحله‌ی عمل دربياوريم. 📚 عدّة الداعي؛ ابن فهد حلّي 📆 ۳۰ خرداد ۱۳۸۴ (جلسه ۵۶ مکاسب محرّمه)
📜 جزوه جلسه ۲۶: نکات تکمیلی ◀️ شکّیات نماز ❇️ قاعدة "فراغ از وقت" 🌕 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ وَ اَلْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):... «وَ مَتَى اِسْتَيْقَنْتَ أَوْ شَكَكْتَ فِي وَقْتِهَا أَنَّكَ لَمْ تُصَلِّهَا أَوْ فِي وَقْتِ فَوْتِهَا أَنَّكَ لَمْ تُصَلِّهَا صَلَّيْتَهَا؛ فَإِنْ شَكَكْتَ بَعْدَ مَا خَرَجَ وَقْتُ اَلْفَوْتِ فَقَدْ دَخَلَ حَائِلٌ، فَلاَ إِعَادَةَ عَلَيْكَ مِنْ شَكٍّ حَتَّى تَسْتَيْقِنَ؛ فَإِنِ اِسْتَيْقَنْتَ فَعَلَيْكَ أَنْ تُصَلِّيَهَا فِي أَيِّ حَالٍ كُنْتَ». (الكافي، ج ۳، ص ۲۹۴) ❇️ قاعدة "فراغ" 🌕 اَلْحُسَيْنُ بْنُ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «كُلُّ مَا شَكَكْتَ فِيهِ مِمَّا قَدْ مَضَى فَامْضِهِ كَمَا هُوَ». (تهذيب الأحکام، ج ۲، ص ۳۴۴) ❇️ قاعدة "تجاوز" 🌕 سَعْدٌ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): «... كُلُّ شَيْءٍ شَكَّ فِيهِ مِمَّا قَدْ جَاوَزَهُ، وَ دَخَلَ فِي غَيْرِهِ فَلْيَمْضِ عَلَيْهِ». (تهذيب الأحکام، ج ۲، ص ۱۵۳)
انقلابی تراز _ نظام اسلامی.mp3
40.42M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه پانزدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
شرح چهل حدیث (جلسه هفدهم).mp3
11.63M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه پانزدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
13.m4a
23.58M
🔈 استاد:حجت الاسلام طهرانی (ترم اول) 📆 جلسه سیزدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi