eitaa logo
حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
1.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
164 ویدیو
443 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه سی و هشتم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
recording-20240914-165709.mp3
9.06M
استاد:حجت الاسلام (پیرامون_دین_و_انسان) 📆 جلسه چهاردهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
مشاغل بانوان صدر اسلام (جلسه ششم)_1.m4a
12.19M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه ششم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه ششم انسان شناسی (کرامت انسان)_1.m4a
7.28M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه ششم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷کلاس های حوزه مجازی اخلاق 📌خواهران و برادران 🔸به حول قوه الهی برگزار می شود https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
🔻اساتیدی که از فیوضاتشان بهره مند خواهیم بود به همراه عناوین مباحث : ❇️۱) استاد مهدی گرامی پور 🔻فقه خانواده ❇️۲) استاد اصغری 🔻احکام نماز ❇️۳) استاد غلامی طهرانی 🔻جریان شناسی تاریخی حق و باطل از آدم تا خاتم 🔻کارگاه تاریخ تحلیلی اسلام و تشیع 🔻مبانی نظری تمدن سازی اسلامی ❇️۴) استاد مجید محمدی 🔻براهین اثبات خدا 🔻دوره اجمالی آشنایی با آراء متفکرین تاریخ پیرامون دین و انسان ❇️۵) استاد تهرانی پویا 🔻اخلاق سرداری 🔻بعثت خمینی 🔻انقلابی تراز 🔻الگوی دینی تربیت ❇️۶) استاد علی دنیایی 🔻خدایا اجازه 🔻فرهنگنامه سبک زندگی ❇️۷) استاد حسین نیاز آبادی 🔻همسرداری ❇️۸) استاد حسین نصیری 🔻زیست متعهدانه در آموزه های دینی ❇️۹) استاد عباس تاجیک 🔻مبانی نظریه ولایت فقیه ❇️۱۰) استاد مهدی تخاوری 🔻تاریخ تحلیلی امام حسین علیه السلام 🔻حکومت امیرالمومنین علیه السلام ❇️۱۱) استاد مهدی دهبان 🔻ظهور و سقوط یک تمدن 🔻حکومت امام زمان 🔻شرح چهل حدیث 🔻تفسیر سوره نجم ❇️۱۲) استاد علی پژمان 🔻سنت ابتلا 🔻عطر ملکوت ❇️۱۳) استاد یاسین نوراهان 🔻مسئله حجاب ❇️۱۴) استاد خوبانفرد 🔻درسهای نهج البلاغه 🔻آشنایی با گناهان مبتلا به ❇️۱۵) استاد نادرعلی 🔻نگین آفرینش 🔻منشور بندگی ❇️۱۶) استاد پاشایی 🔻همنشین ❇️۱۷) استاد اباذری 🔻مبانی سبک زندگی ❇️۱۸) استاد لواسانی 🔻دانشگاه امام صادق علیه السلام ❇️۱۹) استاد مخدومی 🔻حیات طیبه با تمرکز بر فرزند پروری و والد گری در قرآن و روایات ❇️ ۲۰) استاد محمود زرین پر 🔻 معراج السعاده 🔻 آداب الصلاه 🔻 مواعظ آیت الله حق شناس ره 🔻 شرح زیارت جامعه کبیره 🔻 اصول کافی
جلسه ۳. روزه (مسأله ۷۹۱ تا ۸۰۴، رساله نماز و روزه، شرایط وجوب و صحت روزه). ۱۲ مهر ۱۴۰۳ .mp3
9.16M
🔈 استاد:حجت‌الإسلام 📆 جلسه سوم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۳: «صمت، سکوتِ مدبّرانه و عاقلانه» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «عَلَيْكَ بِالصَّمْتِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ؛ فَإِنَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّيْطَانِ عَنْكَ، وَ عَوْنٌ لَكَ عَلَى أُمُورِ دِينِكَ» 🖊 شرح حدیث: ✳️ ابوذر از شنيدن حِكَم و تعاليم نبي مكرّم (صلّی الله عليه‌ و آله) سير نمى‏شود، در ذيل اين روايت طولانى عرض مى‌كند: زدني! 🌱 صمت با سكوت فرق دارد. 🌱 صمت، سكوتِ مدبّرانه و عاقلانه است، نه اين‌كه انسان از روى تنبلی يا ناتوانى يا موقع‌نشناسی سكوت كند، اين را صمت نمی‌گویند، صمت يعنى: سكوت حساب شده. 🍃 فرمود: بر تو باد به صمت، مگر آن‌جايى كه در كلام خيری وجود داشته باشد. كه طبعاً صمت هم در اين‌جا صدق نمى‌كند، ولى عبارت، عبارت بليغ و گويايی است. 1⃣ اين سكوت موجب می‌شود كه شيطان از تو دور بشود. 2⃣ كمك مى‌كند به تو در امر دين. ❌ حرف‌هاى زيادى، بی‌تأمّل حرف زدن، شيطان را بر دل انسان مسلّط مى‌كند، علاوه بر اين‌كه از امور دين هم انسان را دور مى‌كند، يكى از امور دين صدق است، يكى سلامت در نيّت است، يكى نُصح در مقام گفتار است، وقتى كه صمت نبود، اين‌ها هم به كلّی پايمال می‌شوند. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📜 جزوه جلسه ۳ 🌺 روزه بیمار 🍀 خدای تعالی بر پایه مصالح و مفاسدی که اعمال مختلفِ ما در دنیا، قبر و برزخ، و قیامت و ابد دارند، برخی را واجب و برخی را حرام نموده است. یکی از موارد حرام، روزه بیمار است. 🍀 که در قرآن کریم به آن اشاره شده است: شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ، فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ، وَ مَنْ كَانَ مَرِيضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ، يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿سوره مبارکه بقرة - آیه ۱۸۵﴾ 🌿 بیمار ◀️ معنای ضرر موجب شود بیماری زیاد شود، یا مدّت درمان را طولانی کند، یا درد را تشدید نماید، و البته در همه‌ی این‌ها باید ضرر به مقداری باشد که معمولاً قابل تحمل نیست... ❌ بلکه اگر آن ضرر موجب هلاکت و مرگ یا ضرر شدید (ضرر فوق‌العاده و مهمّ) -مثل نقص عضو- شود، روزه گرفتن برای او حرام است. 🛑 ضررهای خفیف و مختصر، باعث نمی‌شود افطار روزه جایز گردد، و با وجود این‌گونه ضررها روزه بر فرد واجب است. بنابراین، اگر روزه باعث می‌شود مختصری تغییر در مزاج فرد ایجاد شود، یا اندکی دمای بدنش افزایش یابد، یا احساس ضعف و سستی در بدنش نماید، یا باعث کاهش نور چشم به مقدار معمول گردد، به گونه‌ای که یکی دو ساعت بعد از افطار این موارد به کلّی برطرف گردد، و نیز سایر ضررهای خفیف مانند اين‌ها، که افراد عاقل از آن پرهیز نمی‌کنند، و عرف مردم معمولاً آن را تحمّل می‌نمایند، چنین مواردی عذر شرعی محسوب نشده و روزه بر این افراد واجب است. (رساله جامع، آیت‌الله سیستانی) ◀️ ملاک تشخیص ضرر: خودِ بیمار 🍃 اگر خود شخص اطمینان به ضرر پیدا کرد؛ یا از گفته‌ی پزشک متعهّد امین، یا تجربه‌ی شخصی، یا از منشأ عقلایی دیگر، حدّاقلّ خوف ضرر در او ایجاد شود، روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است. 🌱 قَالَ الصادق (علیه السلام): بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ... ذَاكَ إِلَيْهِ، هُوَ أَعْلَمُ بِنَفْسِهِ. (الكافي) ◀️ وظیفه بیمار: اگر مرض انسان چند سال طول بكشد، بعد از آن كه خوب شد اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت داشته باشد بايد قضاى رمضان آخر را بگيرد؛ و قضاى روزه‌ی سال‌هاى قبل لازم نيست، و براى هر روز از سال‌هاى پيش يک مدّ (كه تقريباً ۷۵۰ گرم است)، طعام به فقير بدهد. 🍀 دقت شود در مورد یک مدّ طعام پرداخت پول به فقیر کافی نیست؛ بلکه یا باید فقیر را از طرف خود وکیل کند که یک مدّ طعام (مثلاً نان) تهیه نماید، و آن را از طرف صاحب پول به خودش،تملیک و پرداخت کند، یا پول را به کسی دهد (مثلا دفتر مراجع، سایت leader، رهبر و...) که به وکالت از او به فقیر طعام دهد. 🌺 یوم الشک بین آخر شعبان و اول رمضان ❌ به نیت اول ماه مبارک رمضان حرام است. ✅ باید نیّت "آخر شعبان" نماید، و روزه قضاء یا مستحبی یا... بگیرد؛ 🍃 معمول مراجع اگر "مردّد" نیت نماید را باطل می‌دانند، اما امام (رحمه‌الله) و آیت‌الله مکارم و سیستانی (حفظهماالله) صحیح می‌دانند. اما نیّت "ما في الذمّة" صحیح است.
نهج البلاغه ج ۲۴ دوستی و برادری، ج۲.mp3
12M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و پنجم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi