🌺 حدیث جلسه ۳: «صمت، سکوتِ مدبّرانه و عاقلانه»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي!
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «عَلَيْكَ بِالصَّمْتِ إِلَّا مِنْ خَيْرٍ؛ فَإِنَّهُ مَطْرَدَةٌ لِلشَّيْطَانِ عَنْكَ، وَ عَوْنٌ لَكَ عَلَى أُمُورِ دِينِكَ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ ابوذر از شنيدن حِكَم و تعاليم نبي مكرّم (صلّی الله عليه و آله) سير نمىشود، در ذيل اين روايت طولانى عرض مىكند: زدني!
🌱 صمت با سكوت فرق دارد.
🌱 صمت، سكوتِ مدبّرانه و عاقلانه است،
نه اينكه انسان از روى تنبلی يا ناتوانى يا موقعنشناسی سكوت كند، اين را صمت نمیگویند، صمت يعنى: سكوت حساب شده.
🍃 فرمود: بر تو باد به صمت، مگر آنجايى كه در كلام خيری وجود داشته باشد.
كه طبعاً صمت هم در اينجا صدق نمىكند، ولى عبارت، عبارت بليغ و گويايی است.
1⃣ اين سكوت موجب میشود كه شيطان از تو دور بشود.
2⃣ كمك مىكند به تو در امر دين.
❌ حرفهاى زيادى، بیتأمّل حرف زدن، شيطان را بر دل انسان مسلّط مىكند،
علاوه بر اينكه از امور دين هم انسان را دور مىكند،
يكى از امور دين صدق است،
يكى سلامت در نيّت است،
يكى نُصح در مقام گفتار است،
وقتى كه صمت نبود، اينها هم به كلّی پايمال میشوند.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📜 جزوه جلسه ۳
🌺 روزه بیمار
🍀 خدای تعالی بر پایه مصالح و مفاسدی که اعمال مختلفِ ما در دنیا، قبر و برزخ، و قیامت و ابد دارند، برخی را واجب و برخی را حرام نموده است.
یکی از موارد حرام، روزه بیمار است.
🍀 که در قرآن کریم به آن اشاره شده است:
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ،
فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ،
وَ مَنْ كَانَ مَرِيضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ،
يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ
وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿سوره مبارکه بقرة - آیه ۱۸۵﴾
🌿 بیمار
◀️ معنای ضرر
موجب شود بیماری زیاد شود، یا مدّت درمان را طولانی کند، یا درد را تشدید نماید،
و البته در همهی اینها باید ضرر به مقداری باشد که معمولاً قابل تحمل نیست...
❌ بلکه اگر آن ضرر موجب هلاکت و مرگ یا ضرر شدید (ضرر فوقالعاده و مهمّ) -مثل نقص عضو- شود، روزه گرفتن برای او حرام است.
🛑 ضررهای خفیف و مختصر، باعث نمیشود افطار روزه جایز گردد، و با وجود اینگونه ضررها روزه بر فرد واجب است.
بنابراین، اگر روزه باعث میشود مختصری تغییر در مزاج فرد ایجاد شود،
یا اندکی دمای بدنش افزایش یابد،
یا احساس ضعف و سستی در بدنش نماید،
یا باعث کاهش نور چشم به مقدار معمول گردد، به گونهای که یکی دو ساعت بعد از افطار این موارد به کلّی برطرف گردد،
و نیز سایر ضررهای خفیف مانند اينها، که افراد عاقل از آن پرهیز نمیکنند، و عرف مردم معمولاً آن را تحمّل مینمایند،
چنین مواردی عذر شرعی محسوب نشده و روزه بر این افراد واجب است. (رساله جامع، آیتالله سیستانی)
◀️ ملاک تشخیص ضرر: خودِ بیمار
🍃 اگر خود شخص اطمینان به ضرر پیدا کرد؛
یا از گفتهی پزشک متعهّد امین،
یا تجربهی شخصی،
یا از منشأ عقلایی دیگر،
حدّاقلّ خوف ضرر در او ایجاد شود، روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است.
🌱 قَالَ الصادق (علیه السلام): بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ... ذَاكَ إِلَيْهِ، هُوَ أَعْلَمُ بِنَفْسِهِ. (الكافي)
◀️ وظیفه بیمار:
اگر مرض انسان چند سال طول بكشد، بعد از آن كه خوب شد اگر تا رمضان آينده به مقدار قضا وقت داشته باشد بايد قضاى رمضان آخر را بگيرد؛
و قضاى روزهی سالهاى قبل لازم نيست،
و براى هر روز از سالهاى پيش يک مدّ (كه تقريباً ۷۵۰ گرم است)، طعام به فقير بدهد.
🍀 دقت شود در مورد یک مدّ طعام پرداخت پول به فقیر کافی نیست؛
بلکه یا باید فقیر را از طرف خود وکیل کند که یک مدّ طعام (مثلاً نان) تهیه نماید، و آن را از طرف صاحب پول به خودش،تملیک و پرداخت کند،
یا پول را به کسی دهد (مثلا دفتر مراجع، سایت leader، رهبر و...) که به وکالت از او به فقیر طعام دهد.
🌺 یوم الشک بین آخر شعبان و اول رمضان
❌ به نیت اول ماه مبارک رمضان حرام است.
✅ باید نیّت "آخر شعبان" نماید، و روزه قضاء یا مستحبی یا... بگیرد؛
🍃 معمول مراجع اگر "مردّد" نیت نماید را باطل میدانند، اما امام (رحمهالله) و آیتالله مکارم و سیستانی (حفظهماالله) صحیح میدانند.
اما نیّت "ما في الذمّة" صحیح است.
نهج البلاغه ج ۲۴ دوستی و برادری، ج۲.mp3
12M
استاد:حجت الاسلام #خوبانفرد
#درس_های_نهج_البلاغه
📆 جلسه بیست و پنجم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
بیانیه گام دوم _آغاز حکومت پاکان .mp3
34.39M
🔈 استاد:حجت الاسلام #تهرانی_پویا
#انقلابی_تراز
📆 جلسه سی و سوم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه ۴.mp3
33.99M
🔈 استاد: حجت الاسلام #تهرانی_پویا
#اخلاق_سرداری
#شرح_زیارت_نامه_حضرت_عباس
📆 جلسه سی و چهارم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه هفتم (اهمیت مسئله زنان)_1.m4a
8.52M
🔈 استاد:حجت الاسلام #نوراهان
#جایگاه_زن_در_اسلام
📆 جلسه هفتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
انسان شناسی جلسه هفتم (اختیار انسان)_1.m4a
10.99M
استاد:حجت الاسلام #نوراهان
#انسان_شناسی
📆 جلسه هفتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
عطر ملکوت ۲۰.mp3
19.57M
🔈 استاد:حجت الاسلام #پژمان
#عطر_ملکوت
📆 جلسه بیستم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
📿 #عطرملکوت ۲۰
🍀 فصل دوم :《سیری در ملکوت》
🔻مشاهدات محتضر
👈بیانی فلسفی در مورد "قابض ارواح" جلسه دوم
Ayatollah HAG SHENAS_15.mp374860.mp3
2.04M
🔈 #آیت_الله_حق_شناس ره
📆 جلسه سی و سوم
🔶 غصه های قلب از چیست؟
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه دوازدهم.mp3
48.45M
🔈 استاد:حجت الاسلام #گرامی_پور
#فقه_خانواده
📆 جلسه بیست و ششم
🔹حوزه مجازی اخلاق
🔶 مهارت های زندگی (جلسه پنجم)
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه 12.pptx
1.1M
🛑 پیوست جلسه بیست و ششم درس فقه خانواده
Hokumate Amir (A) -23-Farhangi2-4030712.mp3
44.59M
استاد:حجت الاسلام #تخاوری
#حکومت_امیر_المومنین_علیه_السلام
📆 جلسه بیست و سوم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
بسم الله الرحمن الرحیم
📌 مباحث مطرح شده در جلسه بیست و سوم سلسله مباحث حکومت امیرالمومنین(ع) مورخ ۱۳ مهرماه ۱۴۰۳_ حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره
💢موضوع بحث:سیاستهای فرهنگی حکومت امیرالمومنین(بخش دوم)
✅ ادامه بحث سیاستهای فرهنگی حکومت امیرالمومنین علیه السلام
✅ علم امیرالمومنین علیه السلام
✅ علم منایا، وصایا و فصل الخطاب
✅ حاضر جوابی امیرالمومنین علیه السلام
✅ برخی از علوم امیرالمومنین علیه السلام
✅ امیرالمومنین مفسر اعظم قرآن
✅ علم روانشناسی امیرالمومنین علیه السلام
✅ احوال جسم و روح از مَنظر امیرالمومنین علیه السلام
✅ اثر رفاقت با افراد شرور
✅ تربیت فرزند از منظر امیرالمومنین علیه السلام
✅ علم اخلاق امیرالمومنین علیه السلام
✅ مقام و درجه شخصی که عفت به خرج میدهد و گناه نمیکند
✅ علم نحو امیرالمومنین علیه السلام
✅ فصاحت و بلاغت امیرالمومنین علیه السلام
✅ خطبه بدون الف و نقطه امیرالمومنین علیه السلام
✅ یاد مرگ در خطبه بدون الف امیرالمومنین علیه السلام
✅ توحید در کلام امیرالمومنین علیه السلام
✅ سلونی قبل ان تفقدونی
✅ فرمایش امیرالمومنین علیه السلام در مورد امام حسن و امام حسین علیهما السلام
✅ حق به شخص خاصی متکی نیست
✅ جبهه حق را تضعیف نکنیم
✅ مجاهدت در راه حق
✅ نقش نیروی معنوی در جبهه حق
✅ صلاح اسلام از همه موارد مهمتر است
✅ بودن در فضای دشمن رعب و ترس میآورد
✅ ایجاد رعب و استفاده از جهل دو کار اصلی جبهه باطل
✅ خطر جهل
📎همچنین در این جلسه در مورد شخصیتهای زیر نکاتی بیان شده است:
✔️پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)
✔️امیرالمومنین(علیه السلام)
✔️حضرت زهرا(سلام الله علیها)
✔️امام حسن (علیه السلام)
✔️امام حسین (علیه السلام)
✔️حضرت آدم (علیه السلام)
✔️حضرت عیسی (علیه السلام)
✔️حضرت خضر (علیه السلام)
✔️اصبغ بن نباته
✔️ابوالاسود دوئلی
✔️ابن عباس
✔️شهید سید حسن نصرالله
✔️شهید برونسی
✔️عمر بن خطاب
✔️معاویه
✔️کعب الاحبار
✔️ذعلب
💐هدیه روح مقدس امیرالمومنین علی بن ابی طالب و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیهما و علی آلهما صلوات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 استاد:حجت الاسلام #دنیائی
#فرهنگ_نامه_سبک_زندگی
📆 جلسه سی و نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🌷کلاس های حوزه مجازی اخلاق
📌خواهران و برادران
🔸به حول قوه الهی برگزار می شود
https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🔻اساتیدی که از فیوضاتشان بهره مند خواهیم بود به همراه عناوین مباحث :
❇️۱) استاد مهدی گرامی پور
🔻فقه خانواده
❇️۲) استاد اصغری
🔻احکام نماز
❇️۳) استاد غلامی طهرانی
🔻جریان شناسی تاریخی حق و باطل از آدم تا خاتم
🔻کارگاه تاریخ تحلیلی اسلام و تشیع
🔻مبانی نظری تمدن سازی اسلامی
❇️۴) استاد مجید محمدی
🔻براهین اثبات خدا
🔻دوره اجمالی آشنایی با آراء متفکرین تاریخ پیرامون دین و انسان
❇️۵) استاد تهرانی پویا
🔻اخلاق سرداری
🔻بعثت خمینی
🔻انقلابی تراز
🔻الگوی دینی تربیت
❇️۶) استاد علی دنیایی
🔻خدایا اجازه
🔻فرهنگنامه سبک زندگی
❇️۷) استاد حسین نیاز آبادی
🔻همسرداری
❇️۸) استاد حسین نصیری
🔻زیست متعهدانه در آموزه های دینی
❇️۹) استاد عباس تاجیک
🔻مبانی نظریه ولایت فقیه
❇️۱۰) استاد مهدی تخاوری
🔻تاریخ تحلیلی امام حسین علیه السلام
🔻حکومت امیرالمومنین علیه السلام
❇️۱۱) استاد مهدی دهبان
🔻ظهور و سقوط یک تمدن
🔻حکومت امام زمان
🔻شرح چهل حدیث
🔻تفسیر سوره نجم
❇️۱۲) استاد علی پژمان
🔻سنت ابتلا
🔻عطر ملکوت
❇️۱۳) استاد یاسین نوراهان
🔻مسئله حجاب
❇️۱۴) استاد خوبانفرد
🔻درسهای نهج البلاغه
🔻آشنایی با گناهان مبتلا به
❇️۱۵) استاد نادرعلی
🔻نگین آفرینش
🔻منشور بندگی
❇️۱۶) استاد پاشایی
🔻همنشین
❇️۱۷) استاد اباذری
🔻مبانی سبک زندگی
❇️۱۸) استاد لواسانی
🔻دانشگاه امام صادق علیه السلام
❇️۱۹) استاد مخدومی
🔻حیات طیبه با تمرکز بر فرزند پروری و والد گری در قرآن و روایات
❇️ ۲۰) استاد محمود زرین پر
🔻 معراج السعاده
🔻 آداب الصلاه
🔻 مواعظ آیت الله حق شناس ره
🔻 شرح زیارت جامعه کبیره
🔻 اصول کافی
جلسه ۴. روزه (مسأله ۸۰۵ تا ۸۱۶، رساله نماز و روزه، واجبات روزه، ۱. نیّت). ۱۹ مهر ۱۴۰۳ .mp3
7.35M
🔈 استاد:حجتالإسلام #اصغری
#احکام_روزه
📆 جلسه چهارم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۴: «نگاه به پايينتر از خود در امور دنیوی»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي!
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اُنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ تَحْتَكَ، وَ لاَتَنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكَ؛ (فَإِنَّهُ أَجْدَرُ أَنْ لاَتَزْدَرِيَ نِعْمَةَ اَلله عَلَيْكَ)»
◀️ در مسائل دنيوی و شخصی، به آن كسى كه پايينتر از توست نگاه كن، و به كسى كه بالاتر از توست نگاه نكن! زیرا زمینهساز ایناست که نعمت خدا را بر خودت كوچک نشماری.
🖊 شرح حدیث:
✳️ ابوذر از شنيدن حِكَم و تعاليم نبي مكرّم (صلّی الله عليه و آله) سير نمىشود، در ذيل اين روايت طولانى عرض مىكند: زدني!
🍃 اين، يک دستور عامّی است كه در مرحله اول آرامش و آسايش خيال براى انسان به وجود میآورد،
و در مرحله دوم او را از شحّ، كه عبارت از حرص و بخل است، مصون و محفوظ میدارد:
«و مَن يوقَ شُحَّ نفسِه فأولئك هم المُفلحون» (سوره مبارکه تغابن - آیه ۱۶).
🍃 حضرت (صلّی اللهعليهوآله) مىفرمايند:
در مسائل دنيوی، در امور زندگى، به آن كسى كه بالاتر از توست نگاه نكن! به آن كسى كه پايينتر از توست نگاه كن!
🌱 چون نفس انسان سیریناپذیر است، اين هم يكى از رازهای الهى است كه در هيچ مرحلهاى نفس انسان قانع نيست.
❇️ اين خصوصيت نفس انسانى اگر درست هدايت بشود حركت او به سوى كمال هيچوقت متوقف نخواهد شد، به هر نقطهاى كه میرسد، بالاترش را میخواهد، ولی وقتی صحيح هدايت نشد، محصور به امور مادى خواهد شد، و اين چيز خطرناكی است.
🌱 كسى كه در منزل اجارهاى زندگى مىكند، مايل است يک منزل ملكی داشته باشد، اگرچه يک اتاق داشته باشد.
🌱 منزل ملكی را تهيه مىكند، بعد كه آن شور و عطش اوليه فرو نشست، نگاه مىكند، میبيند منزل رفقايش سه اتاق يا چهار اتاق دارد، میرود سراغ تبديل آن به احسن، مىگويد: اگر اين تهيه بشود، من هيچ مشكلى ندارم،
🌱 آن كه تهيه شد، بيشترش را میخواهد.
🍃 اين نفس انسانى است، در همهی امور همينطور است،
در امور مادّى محسوس و نامحسوس، نامحسوس مثل مقام و شأن، هميشه يک چيزى بالاتر و پست عالیتر را طلب مىكند.
❇️ البته در مسائل معنوى اين عطش و غريزه سیریناپذیر خوب است.
در تحصيل علم، تقوا، تخلّق به مكارم اخلاقى، و در مسير توحيد و سلوک إلى الله، خوب و پسنديده است كه انسان به بالاتر از خود نگاه كند، بگويد كم است، عطش او بيشتر بشود، از اين غريزه در آنجا استفاده كردن خوب است.
اين موتور را در آن راه و مسير به كار انداختن بسيار مطلوب است.
❌ امّا در مسائل مادى به حرص منتهى میشود.
اگر جلوى اين حس زيادهخواهى را نگيريد، به هر چه برسيد، سيری ندارد.
اين حس را بايد در درون سركوب كرد، راهش هم همين است، نگاه كنيد به مادون خودتان.
🌱 شما الآن خانه اجارهاى مینشینید، نگاه كنيد به آن كسى كه، در به در، دنبال خانه اجارهاى مىگردد، پيدا نمىكند. پس شما خيلى وضع بهترى داريد،
🌱 يا خانهاى ملكی داراى دو اتاق داريد، نگاه كنيد به آن كسى كه در خانه اجارهاى است، صاحبخانهاش مرتّب مىگويد يا بايد اجاره را زياد كنی، يا بايد تخليه كنی!
🍃 به او نگاه كنيد تا نعمت و لطف خدا را بر خودتان، احساس كنيد تا بدانيد آنچه داريد كم نيست.
⛔️ البته بعضى از ما مسلمانها اشتباه كرديم، عدهاى هم از دشمنان ما همين اشتباه را أخذ كردند، كه: قناعت موجب شده مسلمانان به جاهاى بالا نرسند.
❌ نه، اين، مربوط به مسائل شخصی است.
آن هم مسائل دنيوی شخصى، كه هرچه قانعتر، هرچه كمخواهتر بهتر،
✅ نه در مسائل عمومى، نه در مسائل علمى، نه در مقامات اُخروی، در كسب علم به هيچ حدّش قانع نشويد!
در تحقيق به هيچ حد قانع نشويد.
كسى جلوى اينها را نگرفته است.
❌ جلوى زيادهخواهى مادى براى خود را گرفته، يعنى همان چيزى كه امروز منشأ همه فسادها و همه جنگهاى دنيا است كه براى خود میخواهند.
🌱 براى پيشرفت علم كه جنگى وجود ندارد.
❌ برای تصرف منابع نفتی و بازارهاى تسليحاتی به نفع فلان كمپانی است كه جنگ پيش مىآيد، برای مسائل شخصی است.
✅ بنابراين، آنچه در اين روايت، و در روايات مشابه در باب قناعت گفته شده، فقط در مسائل شخصی است. آن هم بخش مادى قضيه.
در بخش معنوى مطلقاً چنين چيزى نيست.
❇️ اين، نگاه به ما دون، نه ما فوق، زمينهساز اين است كه: "نعمت خدا را بر خودت كوچک نشماری."
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۴ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۴ (نکات تکمیلی)
🌺 نیّت روزه
◀️ تعریف نیّت: النّية هي الدّاعي القلبي
🌱 لازم نيست انسان نيت روزه را از قلب خود بگذراند (اخطاری نیست)،
يا مثلًا بگويد: فردا را روزه مىگيرم (لسانی نیست)،
✅ بلكه همين قدر كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مىكند انجام ندهد كافى است (النّیة هي الدّاعي القلبي).
🕰 زمان نیّت (موارد اختلافی)
◀️ نیّت روزه واجب معیّن (مثل روزه ماه مبارک رمضان، یا نذر معیّن، مثلاً نیمه شعبان)
⏳ زمان نیّت در حالت اختیار و توجّه تا قبل از اذان صبح است.
🍃 ولی اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است،
🌱 و پيش از ظهر ملتفت شود، چنانچه كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد، بايد نيت كند و روزهی او صحيح است. (حضرت امام (رحمهالله))
(🍃 حضرت آقا (حفظهالله): در خصوص روزه ماه مبارک رمضان بنابر احتياط واجب نيت روزه نمايد، و بعداً روزهی آن روز را هم قضا كند.)
🌱 و اگر كارى كه روزه را باطل مىكند انجام داده باشد،
يا بعد از ظهر ملتفت شود كه ماه رمضان است روزهی او باطل مىباشد،
ولى بايد تا مغرب كارى كه روزه را باطل مىكند انجام ندهد، و بعد از رمضان هم آن روزه را قضا نمايد.
(🍃 آیتالله سيستانى (حفظهالله): و اگر بعد از ظهر ملتفت شود كه ماه رمضان است بنابر احتياط واجب نيت روزه كند رجاءً، و بعد از رمضان هم آن را قضا كند.)
◀️ استدامه نیّت روزه
اگر در روزهی واجب معيّنى مثل روزهی ماه مبارک رمضان
1⃣ از نيّت روزه گرفتن برگردد (نیّت قطع):
روزهاش باطل میشود، و قصد دوباره برای ادامه روزه فایدهای ندارد، البته تا اذان مغرب باید از مبطلات روزه خودداری کند.
2⃣ مردّد باشد که روزهدار بماند یا نه:
🍃 روزهاش باطل است. [امام خمینی (رحمهالله) و آیتالله مکارم]
🍃 در فرض تردید بنابر احتیاط واجب تمام کند، و بعد قضا کند. [حضرت آقا (حفظهالله])
3⃣ ولى چنانچه نيّت كند كه چيزى را كه روزه را باطل مىكند به جا آورد، در صورتى كه آن را انجام ندهد (نیّت قاطع):
🍃 روزهاش باطل نمىشود. (امام (رحمهالله))
🍃 روزهاش باطل است. (آیتالله مكارم (حفظهالله))
🍃 بنابر احتیاط واجب تمام کند، و بعد قضا کند. (حضرات آیات آقا و سیستانی (حفظهما الله))
(🍃 آیتالله سیستانی: اگر دو مرتبه نيت روزه كند احتیاط واجب است، و إلا فتوی به بطلان می دهند))
جلسه هشتم جایگاه زنان در اسلام_1.m4a
10.56M
🔈 استاد:حجت الاسلام #نوراهان
#جایگاه_زن_در_اسلام
📆 جلسه هشتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
عطر ملکوت ۲۱.mp3
40.65M
🔈 استاد:حجت الاسلام #پژمان
#عطر_ملکوت
📆 جلسه بیست و یکم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
📿 #عطرملکوت ۲۱
🍀 فصل دوم :《سیری در ملکوت》
🔻چه کسانی میتوانند اهل جهاد باشند؟ [01:10]
جلسه هشتم انسان شناسی _1.m4a
9.83M
استاد:حجت الاسلام #نوراهان
#انسان_شناسی
📆 جلسه هشتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 استاد:حجت الاسلام #دنیائی
#فرهنگ_نامه_سبک_زندگی
📆 جلسه چهلم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi