بسم الله الرحمن الرحیم
🔻خانم سیده راضیه حسینی در حساب توییتر شان [@RaHosseini0] نوشته اند: " 33 درصد پسران دهه شصتی هنوز ازدواج نکردن، این درحالیه که درصد دختران دهه شصتی مجرد 19 درصد هست. این آمار رسمی مرکز آمار ایران بر اساس سرشماری سال 95 هست. چرا چند ساله این حقیقت وارونه گفته میشه؟ جالبه برای ترویج موضوعاتی مثل #چند_همسری به این وارونهگویی ها متوسل میشن :) ".
🌐 twitter.com/RaHosseini0/status/1189146149749477379?s=19
🔸
🔸پاسخ مستدل و دقیق به ایشان:
🔻سلام و رحمت خدا بر شما
سرکار خانم حسینی! چنین مغالطه ای از شما بعید است، شما که در رشته مطالعات زنان هستید، برای دفاع از حقوق زنانِ مجرد و حل نیازشان باید تلاش بفرمایید، نه برای حذفِ حقوقِ ایشان!
همانطور که مستحضر هستید مقایسه های آماری میان زنان و مردان برای ازدواج، بر اساس فاصله سنی متعارف (5 سال)، هر گروه سنی از زنان با مردان در اولین گروه سنی بالاتر از خود مقایسه میشوند.
طبق فایل اکسل تفصیلی وضع زناشویی مرکز آمار ایران در سرشماری سال ۹۵، درصد نسبت تمام زنان مجرد موجود (جمع مجرد با سابقه ازدواج و مجرد هرگز ازدواج نکرده) در هر گروه سنی، بر جمعیت تمام مردان مجرد موجود (جمع مجرد با سابقه ازدواج و مجرد هرگز ازدواج نکرده) در گروه سنی بزرگترشان به ترتیب زیر است:
1. زنان مجرد 25 تا 29 ساله، یعنی متولدین 66 الی 70 (به تعداد 1055478 نفر) نسبتشان «1.09 برابر» مردان مجرد 30 تا 34 ساله، یعنی متولدین 61 الی 65 (به تعداد 966701 نفر) است. یعنی زنان مجرد 88 هزار و 777 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
2. زنان مجرد 30 تا 34 ساله، یعنی متولدین 61 الی 65 (به تعداد 806901 نفر) نسبتشان «2.01 برابر» مردان مجرد 35 تا 39 ساله، یعنی متولدین 56 الی 60 (به تعداد 402139 نفر) است. یعنی زنان مجرد 404 هزار و 762 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
3. زنان مجرد 35 تا 39 ساله، یعنی متولدین 56 الی 61 (به تعداد 539161 نفر) نسبتشان «2.88 برابر» مردان مجرد 40 تا 44 ساله، یعنی متولدین 51 الی 55 (به تعداد 187006 نفر) است. یعنی زنان مجرد 352 هزار و 155 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
4. زنان مجرد 40 تا 44 ساله، یعنی متولدین 51 الی 55 (به تعداد 360607 نفر) نسبتشان «3 برابر» مردان مجرد 45 تا 49 ساله، یعنی متولدین 46 الی 50 (به تعداد 120343 نفر) است. یعنی زنان مجرد 240 هزار و 264 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
5. زنان مجرد 45 تا 49 ساله، یعنی متولدین 46 الی 50 (به تعداد 316845 نفر) نسبتشان «3.93 برابر» مردان مجرد 50 تا 54 ساله، یعنی متولدین 41 الی 45 (به تعداد 80546 نفر) است. یعنی زنان مجرد 236 هزار و 299 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
🔸6. نتیجه (جمع موارد فوق) : زنان مجرد 25 تا 49 ساله، یعنی متولدین 46 الی 70 (به تعداد 3078992 نفر) نسبتشان «1.75 برابر» مردان مجرد 30 تا 54 ساله، یعنی متولدین 41 الی 65 (به تعداد 1756735 نفر) است. یعنی زنان مجرد یک میلیون و 322 هزار و 257 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند!
🔻سرکار خانم حسینی! این از آمارهای مرکز آمار ایران! حال این شما باشید و قضاوت وجدانتان!!
🔸
🔻پ.ن: دقت شود که سن ها بر اساس سن افراد بهنگام سرشماری در سال ۹۵ است، و ما گفتیم که ارقام ارائه شده مربوط به «فایل اکسل تفصیلی وضع زناشویی مرکز آمار ایران در سرشماری سال ۹۵» میباشد.
مثلاً در سرشماری سال ۹۵، وقتی میگوید فرد ۲۵ ساله یعنی متولد ۷۰ است، و وقتی میگوید فرد ۲۹ ساله یعنی متولد ۶۶ است.
🔸
✅ کانال توحید در وحدت زوجات
💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به حُکم #تعددزوجات💖
💞 t.me/WahdatZojat
💞 eitaa.com/WahdatZojat
🔸مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی؛
#اقامه_خانواده_توحیدی
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
سروش:
https://sapp.ir/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
هدایت شده از جنبش مردمی حلالزادهها
📛 هالووین
🔻 آنچه عوام از مراسم هالووین درک میکنند این است که هر سال در ۳۱ اکتبر خود را به شکل جادوگران و یا شکلهای ترسناک در آورند و از این چهرههای وحشتناک احساس جشن کنند. اما واقعیت این است که این مراسم همان مراسم جادوگران دین طبیعت پرستی یا Wicca، متعلق به ۱۳۰۰ سال پیش انگلیس است که از قدیم نامش Samhain بود که بصورت SOW-EEN تلفظ میشود. این مراسم چنین بود که جادوگران در آن شب مرد بردهای را قربانی میکردند و نعش او را به طرف یک ده میکشاندند. اگر اهل ده یک دختر برای قربانی به آنها میدادند، کدویی در آنجا میگذاشتند که در آن صورتی نقش شده بود و شمعی با چربی انسان در آن قرار داشت تا ارواح خبیثه را دور کند. اگر قربانی نمیدادند، خون برده را بصورت یک ستاره ۶ ضلع بر دیوارهای ده نقش میکردند تا در آن شب یک نفر در آن ده بمیرد. به این کار trick or treat میگفتند. جادوگرها دختر اهدایی را بعد از تجاوز، میکشتند و روی آتش بزرگی، در جایی مثل Stonehenge، میسوزاندند.
📛 این رسم قربانی انسان در بین شیطانپرستان مدرن هنوز با شدت تمام اجرا میشود و بسیاری از آنها از افشای جنایات خود ابایی ندارند. مثلاً Tony Podesta برادر رئیس کارکنان کاخ سفید در زمان کلینتون و مدیر انتخابات هیلاری کلینتون، در خانه خود تابلوهایی به دیوار زده که کودکان شکنجه شده را به تصویر میکشند. مثلاً بعضی از این تصاویر کودکی را نشان میدهد که امعاء و احشایش، در حالی که هنوز زنده است، بیرون ریخته شده است. این عکسها را در اینترنت میتوانید پیدا کنید. در همین وبلاگ در مقالهای تحت عنوان «نمونهای از کودک آزاری شیطانی درانگلیس» دو ویدیوکلیپ به عنوان شاهد شیوع مراسم قربانی کودک در این کشور آوردهام.[3]
📛 در ایام هالووین، در همین قرن ۲۱، هزاران کودک در معابد جادوگران و شیطانپرستها قربانی میشوند و آدمهای غافل نیز چنین تصور میکنند که این یک جشن خوشگذرانی است. در ایران به حقیقت آنچه که در غرب میگذرد کمتر توجه میشود. اما بخشی از مردم غربی، که هنوز به اعتقادات مسیحی و توحیدی پایبند هستند، دیگر تحمل این رفتارهای شیطانی و کودکآزاری گسترده را ندارند. همین مطلب باعث شده که جریان ملیگرا در آمریکا بتواند در مقابل این گلوبالیستهای سرسپرده به شیطان به پاخیزد. علت اصلی حمایت مردم از جریان ملیگرا خطری است که از سلطه کامل شیطانپرستهای گلوبالیست حس میکنند.
🔰 منابع:
[1] Witches plan to hex Brett Kavanaugh using effigies, coffin nails, graveyard dirt and more
https://www.usatoday.com/story/news/nation-now/2018/10/13/witches-brooklyn-plan-hex-brett-kavanaugh/1630491002/
[2] http://digitalarchaeology.org.uk/washington-dc
[3] نمونهای از کودک آزاری شیطانی درانگلیس
🔗 https://shakeri.net/1493
🔰 زادالمسافر
✌️جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
#پوستر
#کارگاه_آموزشی
🔸اولین دوره #کارگاه_آموزشی مهارت های ارتباطی خانواده های #چندهمسری
#ویژه_تهران
زمان ثبت نام:17 آبان ماه 98
🔻موضوع کارگاه ها:
١_ضرورت احیای فرهنگ چند همسری، یک ساعت
٢_الزامات تشکیل خانواده های چند همسری، ٣ ساعت
٣_احکام فقهی خانواده های چندهمسری، ٢ ساعت
۴_مهارتهای ارتباطاتی خانواده های چندهمسری، ٢ ساعت.
🔻 متقاضیان میتوانند جهت ثبت نام و از طریق آی دی
@rasool_rahmat
بامسئول ارتباطات موسسه در تهران هماهنگ فرمایند.
🔺مکان تشکیل جلسات بعد از اتمام ثبت نام و بنا به تعداد متقاضیان اعلام خواهد شد.
🔻 با توجه به ابعاد بحران تجرد دختران و زنان سرپرست خانواده در کشور و وجوب تبلیغ این مهم، طبق مصوبه هیات امنا موسسه، برگزاری دوره ها بدون هزینه خواهد بود.
🔸پایگاه های اطلاع رسانی مؤسسه حیات حسنی:
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
سروش:
https://sapp.ir/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
بخشی از کتاب 🔺کسر کوثر🔺 کاری از واحد پژوهش موسسه وطن توحیدی حیات حسنی در ویکتوری بحران تجرد دختران و زنان سرپرست خانواده ایران و راه کارهای برون رفت از آن.
سخنی با زنان متأهل وطنم:
در این اینجا رو سخن با خواهرانیست که به لطف خدا از آرامش تاهل و نعمت مادری بهره مند هستند. قبل از هر سخن توجه به این مهم ضروریست که ما بپذیریم خداوند متعال که خالق هستی و مدبر ماست؛ در شریعت اسلام که آیینه حرکت مطابق تکوین است، چندهمسری را برای مردان تدبیر و تشریع فرموده تا نظام احسن بر مبنای آن اداره شود. در حقیقت اگر از زاویه ای کلان که مصلحت نوع افراد و جامعه را در بر گیرد به موضوع نگاه کنیم، میبینیم که اگر چه این فرهنگ در قالب میل به تعدد خواهی مردان جلوه کرده و حق اقدام آن به رسمیت شناخته شده لکن بیشتر زمینه ساز برای رشد روحی و موجب تامین آرامش، امنیت و رفاه گروه زنان است. اگر تشکیل خانواده در الگوی تک همسری منحصر می بود، آنگاه بسیاری از زنان جامعه که شوهران خود را در اثر جنگ، تصادفات، حوادث کار و ... از دست می دادند می بایست همیشه بدون همسر می ماندند و مردانی هم که بنا به دلایلی نیازمند ازدواج های دیگر بودند به فساد یا ارتباطات نامشروع دچار می شدند. خانم بیزانت در این خصوص مى نویسد:
گفته مى شود که در غرب تک همسرى است؛ اما در واقع چندهمسرى است بدون مسئولیت پذیرى! همین که مرد از زن سیر شد، او را رها مى کند. او نیز کم کم زن کنار خیابانى خواهد شد؛ زیرا نخستین عاشق دلداده اش هیچ مسئولیتى در برابر آینده او ندارد. وضع زنى که به عنوان یک همسر و مادر، در خانه اى چندهمسرى پناه گرفته، صد بار بهتر از این است. وقتى هزاران زن بدبخت را مى بینیم که شبانگاه در خیابان هاى شهرهاى غرب پرسه مى زنند، به یقین درمى یابیم که غرب نمى تواند اسلام را به جهت چندهمسرى سرزنش کند. براى زن بسى بهتر، خوشبختانه تر و محترمانه تر است که در چندهمسرى اسلامى زندگى کند و تنها با یک مرد اشتراک زندگى پیدا کند، فرزند قانونى خود را در آغوش گیرد و همه جا مورد تکریم و احترام باشد؛ تا اینکه هر روز توسط این و آن اغوا شود و احتمالاً با فرزندى نامشروع کنار خیابان رها گردد! نه تحت حمایت قانون باشد و نه پناهگاه و مراقبتى داشته باشد و هر شب قربانى هوس رهگذرى گردد.
از این رو همانگونه که خداوند حکیم میل و غریزه ازدواج اول را در مردان فعال کرد، هم او این غریزه مهم را به انضمام حب به ایثار و توسعه خانواده در وجود او گذاشته تا از جامعه زنان کسی نیازمند همسر باقی نماند. در حقیقت اگر این کشش و گرایش الهی تدبیر نشده بود، کمتر مردی حاضر بود در برابر این حجم از وظایف و سختی هابه همان ازدواج اول هم رضایت دهد.
با چشم توحیدبین موضوع را ببینید
لذا خواهرم بهتر است با چشمی توحید بین، وجود چنین کششی در مردان را تدبیر الهی در مدیریت انسان و جامعه ببینیم که مردان را به این واسطه، سرپرست و قوام زندگی زنان قرار داده است و در این راه شخصیت پیامبر اکرم و اولیای الهی علیهم السلام را الگو و سپر انواع تهمت های شرق شناسان و فمنیست هایی قرار داده که عالم را از دریچه محدود و خودخواهانه خود میبینند. در کتاب ها و مقالات شرق شناسان بخش عمده ای از انتقادات به سمت همین موضوع چندهمسری و عمل پیامبر اکرم به آن است، اما از منظر عقلانی، چنان این موضوع بدیهی و دارای و بررسی فواید اجتماعی است که شرق شناسان و جامعه شناسان منصف ایشان، این الگو را هنر اسلام در خدمت به زن و جامعه میدانند، هنری که مسیحیت کلیسا از آن بی بهره بوده و جامعه خود را به فساد کشانیده است. آیزاک تایلور در سخنرانى خود درباره محمدیسم در کنگره کلیسا در ولورهامپتون اعلام کرد:
چندهمسرى نظام یافته و محدود سرزمین هاى اسلامى، بى نهایت بهتر است از چندهمسرى لجام گسیخته اى که نکبت جوامع مسیحى است و نمونه آن اصلاً در اسلام شناخته شده نیست.
در این خصوص رابرت هیوم مى نویسد:
برخى از محقّقان معقول نشان مى دهند که محمد صلى الله علیه وآله روى هم رفته موقعیت زنان را ارتقا بخشید و به آنها مرتبه اى از آزادى اقتصادى داد که هنوز در پاره اى از کشورهاى غربى و یا به اصطلاح مسیحى تا آن حد به زنان، آزادى اقتصادى داده نشده است و براى چندهمسرى نامحدود - که تا آن زمان به دلخواه انجام مى شد - حد و مرزى مقرّر داشت که بسیار لازم و نافع بود. رسم دخترکشى را - که در عربستان آن روز کاملاً رواج داشت - به کلّى برانداخت و بالاخره اینکه حکم تعدّد زوجات را تنها در صورتى مجاز دانست که شوهر، بتواند با تمامى همسران خود با عدالت کامل رفتار کند. او عملاً تک همسرى را رواج داد.
لذا خواهرم اگر از منظر والاتر به حکمت تشریع الهی نگاه کنیم، پذیرش فردی این حکم و مشارکت زنان متاهل در چنین تدبیری راحت تر و با نیت خالصانه و افق بلند تری انجام خواهد شد.
زنان مومن غیرت نمی ورزند:
خواهرم، چه بسیار فضایلی در روایات برای زنانی شمرده شده که در این راه با همسر خود همراهی کنند. در روایاتی غیرت نورزیدن زن در برابر ازدواج همسر از ملاک های صدق ایمان شمرده شده است. در روایتی آمده است:
ذَكَرَ رَجُلٌ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) امْرَأَتَهُ فَأَحْسَنَ عَلَيْهَا الثَّنَاءَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَغَرْتَهَا، قَالَ لَا قَالَ فَأَغِرْهَا فَأَغَارَهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) إِنِّي قَدْ أَغَرْتُهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ هِيَ كَمَا تَقُولُ.
مردى نزد امام صادق عليه السلام از همسرش بسيار تعریف و تمجید کرد. حضرت به وی فرمود: آيا [تا به حال] او را به غیرت آورده اى؟ عرض كرد : نه. حضرت فرمود: غیرتش را بیازما! آن مرد چنين كرد و زنش هم ثابت قدم ماند. خبر را به امام داد و حضرت فرمود: اين زن همان گونه كه مىگويى (قابل ستايش) هست.
این حدیث از این جهت بسیار جالب و قابل تأمل است که در حقیقت از نظر امام علیه السلام اگر زنی همه ویژگی های یک زن خوب را دارا باشد، تا در این موضع سربلند از امتحان بیرون نیاید، نمیتوان گفت ایمان او چگونه است. در روایات دیگر ریشه غیرت زنان را در حسادت و حسادت را اصل کفر دانسته اند. امام باقرعلیه السلام میفرماید:
غَيْرَةُ النِّسَاءِ الْحَسَدُ وَ الْحَسَدُ هُوَ أَصْلُ الْكُفْرِ إِنَّ النِّسَاءَ إِذَا غِرْنَ غَضِبْنَ وَ إِذَا غَضِبْنَ كَفَرْنَ إِلَّا الْمُسْلِمَاتِ مِنْهُنَّ؛
غيرت زنان حسادت است و حسادت ريشه كفر است، زنان آنگاه که غیرت ورزند، خشمگین گردند و چون خشم گیرند کفر ورزند مگر آنها که تسلیم حق شده اند.
همچنین در روایات دیگر غیرت نورزیدن در برابر ازدواج همسر از ویژگی زنان مومنه معرفی شده است. امام صادق علیه السلام میفرمایند:
انَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْ یجْعَلِ الْغَیرَةَ لِلنِّساءِ وَانَّما تَغارُ الْمُنْکراتِ فَامَّا الْمُؤْمِناتِ فَلا؛
خداوند غیرت را برای زنان قرار نداده است، لذا زنهای غیرمؤمن غیرت می ورزند نه مؤمنه.
روزقیامت موعد مطالبه مجردان از مخالفان:
خواهرم، خداوند متعال بهره هر زن را از اوقات شوهرش به یکی از شبهای چهارگانه تقسیم کرده است. آیا شایسته است زنی همه آن چهار شب را به نوعی غصب کرده و اجازه ندهد حقی از زنان دیگر این جامعه در آن احیا شود؟ اگر زنان و دختران مجرد، در روز قیامت و در پاسخ به معصیت های گرفتار شده یا در مقام مطالبه از رنج ها و سختی های به ناحق کشیده شده، به خداوند عرض کنند خدایا زنانی از جامعه ما بودند که چنان بر شوهرانشان مسلط شدند و حقوق ما را از اوقات و محبت شوهرانشان غصب کردند که ما نتوانستیم ازدواج کنیم و به این همه سختی مبتلا شویم، آنگاه جواب این زنان در جایگاه عدل الهی چه خواهد بود؟ چه بسیار زنانی که انواع آداب ظاهری ایمان را رعایت کردند اما حاضر نشدند هم نوع خود را از درد و غم تجرد نجات دهند ولی امتحان الهی به یک نفس شوهرشان را گرفت و ایشان را در زمره بیوگانی قرار داد که محتاج لحظه ای آرامش ایام تاهل شدند. آیا نه این است که امر شدیم هرچه را برای خود میپسندیم برای دیگران بپسندیم و هرچه را برای خود نمی پسندیم برای دیگران نپسندیم؟
🔸پایگاه های اطلاع رسانی مؤسسه حیات حسنی:
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
سروش:
https://sapp.ir/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
تعداد دختران بالای سی سال سه برابر پسران
بر اساس مصاحبه دکتر علیاکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال، در سال 94 یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جوان در کشور در معرض تجرد قطعی یعنی رسیدن به سن 49 سال هستند. بر اساس این آمار تعداد دخترانی که 30 تا 49 سال دارند و تا کنون ازدواج نکردهاند حدود 980 هزار نفر بوده و تعداد پسران ازدواج نکرده که 35 تا 49 سال دارند و می توانند با آنان ازدواج کنند تنها 320 هزار نفرند. بر اساس این گزارش تعداد دختران هرگز ازدواج نکرده بالای 30 سال و قبل از تجرد قطعی سه برابر مردان و حدود660 هزار نفر میباشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻خانم سیده راضیه حسینی در حساب توییتر شان [@RaHosseini0] نوشته اند: " 33 درصد پسران دهه شصتی هنوز ازدواج نکردن، این درحالیه که درصد دختران دهه شصتی مجرد 19 درصد هست. این آمار رسمی مرکز آمار ایران بر اساس سرشماری سال 95 هست. چرا چند ساله این حقیقت وارونه گفته میشه؟ جالبه برای ترویج موضوعاتی مثل #چند_همسری به این وارونهگویی ها متوسل میشن :) ".
🌐 twitter.com/RaHosseini0/status/1189146149749477379?s=19
🔸
🔸پاسخ مستدل و دقیق به ایشان:
🔻سلام و رحمت خدا بر شما
سرکار خانم حسینی! چنین مغالطه ای از شما بعید است، شما که در رشته مطالعات زنان هستید، برای دفاع از حقوق زنانِ مجرد و حل نیازشان باید تلاش بفرمایید، نه برای حذفِ حقوقِ ایشان!
همانطور که مستحضر هستید مقایسه های آماری میان زنان و مردان برای ازدواج، بر اساس فاصله سنی متعارف (5 سال)، هر گروه سنی از زنان با مردان در اولین گروه سنی بالاتر از خود مقایسه میشوند.
طبق فایل اکسل تفصیلی وضع زناشویی مرکز آمار ایران در سرشماری سال ۹۵، درصد نسبت تمام زنان مجرد موجود (جمع مجرد با سابقه ازدواج و مجرد هرگز ازدواج نکرده) در هر گروه سنی، بر جمعیت تمام مردان مجرد موجود (جمع مجرد با سابقه ازدواج و مجرد هرگز ازدواج نکرده) در گروه سنی بزرگترشان به ترتیب زیر است:
1. زنان مجرد 25 تا 29 ساله، یعنی متولدین 66 الی 70 (به تعداد 1055478 نفر) نسبتشان «1.09 برابر» مردان مجرد 30 تا 34 ساله، یعنی متولدین 61 الی 65 (به تعداد 966701 نفر) است. یعنی زنان مجرد 88 هزار و 777 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
2. زنان مجرد 30 تا 34 ساله، یعنی متولدین 61 الی 65 (به تعداد 806901 نفر) نسبتشان «2.01 برابر» مردان مجرد 35 تا 39 ساله، یعنی متولدین 56 الی 60 (به تعداد 402139 نفر) است. یعنی زنان مجرد 404 هزار و 762 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
3. زنان مجرد 35 تا 39 ساله، یعنی متولدین 56 الی 61 (به تعداد 539161 نفر) نسبتشان «2.88 برابر» مردان مجرد 40 تا 44 ساله، یعنی متولدین 51 الی 55 (به تعداد 187006 نفر) است. یعنی زنان مجرد 352 هزار و 155 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
4. زنان مجرد 40 تا 44 ساله، یعنی متولدین 51 الی 55 (به تعداد 360607 نفر) نسبتشان «3 برابر» مردان مجرد 45 تا 49 ساله، یعنی متولدین 46 الی 50 (به تعداد 120343 نفر) است. یعنی زنان مجرد 240 هزار و 264 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
5. زنان مجرد 45 تا 49 ساله، یعنی متولدین 46 الی 50 (به تعداد 316845 نفر) نسبتشان «3.93 برابر» مردان مجرد 50 تا 54 ساله، یعنی متولدین 41 الی 45 (به تعداد 80546 نفر) است. یعنی زنان مجرد 236 هزار و 299 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
🔸6. نتیجه (جمع موارد فوق) : زنان مجرد 25 تا 49 ساله، یعنی متولدین 46 الی 70 (به تعداد 3078992 نفر) نسبتشان «1.75 برابر» مردان مجرد 30 تا 54 ساله، یعنی متولدین 41 الی 65 (به تعداد 1756735 نفر) است. یعنی زنان مجرد یک میلیون و 322 هزار و 257 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند!
🔻سرکار خانم حسینی! این از آمارهای مرکز آمار ایران! حال این شما باشید و قضاوت وجدانتان!!
🔸
🔻پ.ن: دقت شود که سن ها بر اساس سن افراد بهنگام سرشماری در سال ۹۵ است، و ما گفتیم که ارقام ارائه شده مربوط به «فایل اکسل تفصیلی وضع زناشویی مرکز آمار ایران در سرشماری سال ۹۵» میباشد.
مثلاً در سرشماری سال ۹۵، وقتی میگوید فرد ۲۵ ساله یعنی متولد ۷۰ است، و وقتی میگوید فرد ۲۹ ساله یعنی متولد ۶۶ است.
🔸
✅ کانال توحید در وحدت زوجات
💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به حُکم #تعددزوجات💖
💞 t.me/WahdatZojat
💞 eitaa.com/WahdatZojat
🔸مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی؛
#اقامه_خانواده_توحیدی
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
سروش:
https://sapp.ir/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
هدایت شده از مؤسسه خانواده حیات حُسنیٰ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قاسمیان در دفاع از #تعددزوجات در برنامه #بدون_توقف شبکه سه:
🔺درست است زنان تکهمسر راضیتر از زنان همسرچندم هستند، ولی زنان همسرچندم را باید با «پیردختران ازدواجنکرده» مقایسه کنیم و آمار نشان میدهد رضایت زنان همسرچندم بیشتر است.
#تعددزوجات
#حجت_الاسلام_قاسمیان
#شبکه_سه
پی نوشت:
بازنشر مطالب فوق لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.
دیدگاه موسسه در برخی موارد ممکن است متفاوت از آنچه بازنشر داده می شود باشد.
موسسه وطن توحیدی حیات حسنی؛
#اقامه_خانواده_توحیدی
https://eitaa.com/hayat_hosna
هدایت شده از مؤسسه خانواده حیات حُسنیٰ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 #تعددزوجات به #شبکه_سه رسید
⭕️تحقیق دانشگاه شهید بهشتی: ۸۰ درصد زنانی که به درخواست خودشان طلاق می گیرند، پشیمان هستند.
منبع: برنامه بدون توقف
#طلاق
#تعددزوجات
#بدون_توقف
#شبکه_سه
موسسه وطن توحیدی حیات حسنی؛
#اقامه_خانواده_توحیدی
https://eitaa.com/hayat_hosna
هدایت شده از مؤسسه خانواده حیات حُسنیٰ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 خانم مصری از #تعددزوجات می گوید!
🔻خانم مصری میگوید: #تعددزوجات امروز واجب شرعی ست و هر مردی تا تعدادی که توان دارد باید ازدواج کند!
#مصر
#تعددزوجات
#خانم_مصری
پی نوشت:
امام صادق (علیه السلام):
خداوند بزرگوارتر و کریم تر از آنست که به مرد اجازه #چهارهمسر را بدهد و از آن سو زن را دچار #حسادت گرداند.
علامه طباطبایی:
اگر زنی از #تربیت_اسلامی برخوردار باشد هیچگاه #عواطفش از #تعددزوجات همسرش جریحه دار نمیگردد!
( المیزان، ج 4، ذیل آیه سوم سوره نساء)
🔸پایگاه های اطلاع رسانی مؤسسه حیات حسنی:
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
سروش:
https://sapp.ir/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
هدایت شده از مؤسسه خانواده حیات حُسنیٰ
تعداد دختران بالای سی سال سه برابر پسران
بر اساس مصاحبه دکتر علیاکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال، در سال 94 یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جوان در کشور در معرض تجرد قطعی یعنی رسیدن به سن 49 سال هستند. بر اساس این آمار تعداد دخترانی که 30 تا 49 سال دارند و تا کنون ازدواج نکردهاند حدود 980 هزار نفر بوده و تعداد پسران ازدواج نکرده که 35 تا 49 سال دارند و می توانند با آنان ازدواج کنند تنها 320 هزار نفرند. بر اساس این گزارش تعداد دختران هرگز ازدواج نکرده بالای 30 سال و قبل از تجرد قطعی سه برابر مردان و حدود660 هزار نفر میباشد.
هدایت شده از مؤسسه خانواده حیات حُسنیٰ
بسم الله الرحمن الرحیم
🔻خانم سیده راضیه حسینی در حساب توییتر شان [@RaHosseini0] نوشته اند: " 33 درصد پسران دهه شصتی هنوز ازدواج نکردن، این درحالیه که درصد دختران دهه شصتی مجرد 19 درصد هست. این آمار رسمی مرکز آمار ایران بر اساس سرشماری سال 95 هست. چرا چند ساله این حقیقت وارونه گفته میشه؟ جالبه برای ترویج موضوعاتی مثل #چند_همسری به این وارونهگویی ها متوسل میشن :) ".
🌐 twitter.com/RaHosseini0/status/1189146149749477379?s=19
🔸
🔸پاسخ مستدل و دقیق به ایشان:
🔻سلام و رحمت خدا بر شما
سرکار خانم حسینی! چنین مغالطه ای از شما بعید است، شما که در رشته مطالعات زنان هستید، برای دفاع از حقوق زنانِ مجرد و حل نیازشان باید تلاش بفرمایید، نه برای حذفِ حقوقِ ایشان!
همانطور که مستحضر هستید مقایسه های آماری میان زنان و مردان برای ازدواج، بر اساس فاصله سنی متعارف (5 سال)، هر گروه سنی از زنان با مردان در اولین گروه سنی بالاتر از خود مقایسه میشوند.
طبق فایل اکسل تفصیلی وضع زناشویی مرکز آمار ایران در سرشماری سال ۹۵، درصد نسبت تمام زنان مجرد موجود (جمع مجرد با سابقه ازدواج و مجرد هرگز ازدواج نکرده) در هر گروه سنی، بر جمعیت تمام مردان مجرد موجود (جمع مجرد با سابقه ازدواج و مجرد هرگز ازدواج نکرده) در گروه سنی بزرگترشان به ترتیب زیر است:
1. زنان مجرد 25 تا 29 ساله، یعنی متولدین 66 الی 70 (به تعداد 1055478 نفر) نسبتشان «1.09 برابر» مردان مجرد 30 تا 34 ساله، یعنی متولدین 61 الی 65 (به تعداد 966701 نفر) است. یعنی زنان مجرد 88 هزار و 777 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
2. زنان مجرد 30 تا 34 ساله، یعنی متولدین 61 الی 65 (به تعداد 806901 نفر) نسبتشان «2.01 برابر» مردان مجرد 35 تا 39 ساله، یعنی متولدین 56 الی 60 (به تعداد 402139 نفر) است. یعنی زنان مجرد 404 هزار و 762 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
3. زنان مجرد 35 تا 39 ساله، یعنی متولدین 56 الی 61 (به تعداد 539161 نفر) نسبتشان «2.88 برابر» مردان مجرد 40 تا 44 ساله، یعنی متولدین 51 الی 55 (به تعداد 187006 نفر) است. یعنی زنان مجرد 352 هزار و 155 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
4. زنان مجرد 40 تا 44 ساله، یعنی متولدین 51 الی 55 (به تعداد 360607 نفر) نسبتشان «3 برابر» مردان مجرد 45 تا 49 ساله، یعنی متولدین 46 الی 50 (به تعداد 120343 نفر) است. یعنی زنان مجرد 240 هزار و 264 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
5. زنان مجرد 45 تا 49 ساله، یعنی متولدین 46 الی 50 (به تعداد 316845 نفر) نسبتشان «3.93 برابر» مردان مجرد 50 تا 54 ساله، یعنی متولدین 41 الی 45 (به تعداد 80546 نفر) است. یعنی زنان مجرد 236 هزار و 299 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند.
🔸6. نتیجه (جمع موارد فوق) : زنان مجرد 25 تا 49 ساله، یعنی متولدین 46 الی 70 (به تعداد 3078992 نفر) نسبتشان «1.75 برابر» مردان مجرد 30 تا 54 ساله، یعنی متولدین 41 الی 65 (به تعداد 1756735 نفر) است. یعنی زنان مجرد یک میلیون و 322 هزار و 257 نفر مازاد بر مردانِ مجرد اند!
🔻سرکار خانم حسینی! این از آمارهای مرکز آمار ایران! حال این شما باشید و قضاوت وجدانتان!!
🔸
🔻پ.ن: دقت شود که سن ها بر اساس سن افراد بهنگام سرشماری در سال ۹۵ است، و ما گفتیم که ارقام ارائه شده مربوط به «فایل اکسل تفصیلی وضع زناشویی مرکز آمار ایران در سرشماری سال ۹۵» میباشد.
مثلاً در سرشماری سال ۹۵، وقتی میگوید فرد ۲۵ ساله یعنی متولد ۷۰ است، و وقتی میگوید فرد ۲۹ ساله یعنی متولد ۶۶ است.
🔸
✅ کانال توحید در وحدت زوجات
💖 #وحدت_زوجات درخانواده های مستحکم به حُکم #تعددزوجات💖
💞 t.me/WahdatZojat
💞 eitaa.com/WahdatZojat
🔸مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی؛
#اقامه_خانواده_توحیدی
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
سروش:
https://sapp.ir/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
حجت الاسلام زیبایی نژاد:
قسمت اول
🔹ما بایستی یک جامعه علمی (در حوزه خانواده)، ولو کوچک بسازیم، که دغدغه #دین و #انقلاب دارند.
🔹#امرجنسی را به موضوع #مباحثه و قابل #گفتگو تبدیل کنید
🔻 نسل جدید بایستی آن نَفَس حساس انقلابی را از نسل قبل بگیرد تا انرژی آنان به نسل جدید منتقل شود و بیتفاوت نباشند. اما از سویی لازم است به مسائل عمیقتر نگاه کند و از پوستة مسائل فردی و حتی #جنسیشان خارج شوند. این اتفاق هنوز خیلی جاها رخ نداده است.
🔻نیاز داریم نسل جدیدمان بر #فردیت و #جنسیت خود غلبه کند و از موضع جامعتری مسائل را فهم کند. یکی از مشکلاتی که داشتیم و داریم این است که #جریان_انقلابی و متدین در حاشیة جریان علمی کشور است. از جامعه نخبگی کشور چه بازنماییای در عرصههای مختلف میشود؟ در یک کار تحقیقی در موضوع #تحولات_جنسیتی در ایران، به این نتیجه رسیدم که جنگ علم و دین در مسأله جنسیت خیلی حساس است و وقتی پیش جامعه نخبگی میرویم، بازنمایی علمی که از مسأله جنسی میشود، نوعی بازنمایی است که باید از دل آن #آزادی_جنسی نتیجه شود. چیز دیگری درنمیآید.
🔻 اولین قدم این است که #امرجنسی را به موضوع #مباحثه و قابل چانهزنی تبدیل میکنند؛ هر بخش آن، حتی گزارههای اخلاقی آن قابل بحث میشود و سیال در نظر گرفته میشوند.
🔻ما بایستی یک جامعه علمی، ولو کوچک بسازیم، که دغدغه #دین و #انقلاب دارند و آهسته آهسته خود را از حاشیه به متن بکشانند. یعنی شما بتوانید #مسألهمند شوید، مسائل و پروژههای خود را زمانی که هیأت علمی هستید، به کلاس درسهایتان بکشانید و مسأله خودتان را مسأله نسل بعد کنید، از دل آن پایاننامههای دکتری خارج شود. کسی که پایاننامه دکتریاش در موضوعی خاص است، با تخمین بالایی سایر فعالیتهای علمیاش حول و حوش آن موضوع خواهد بود. این میشود جریانی که آهسته آهسته از حاشیه به متن میآید و نقد میشود.
🔹در یک جریان علمی سهیم باشید؛ ولو با نقدشدن
🔻دو شخصیت داریم در #فقه که هر چه کتاب فقهی میخوانیم میگویند "خلافاً لابن جنید"، "خلافاً لابن براج"؛ همه مخالف این دو هستند. ما چند تا از این افراد میخواهیم که بروند در میدان. اینها حرفی را تازه تأسیس کردهاند؛ حرفی را زدهاند ولی ناپخته و دیگران در بستر نقد آنها، حرف را پخته کردهاند. افرادی باید وارد شوند و مورد نقد قرار بگیرند. البته باید سعی کنید دقیق حرف بزنید. #نظریهپردازی این نیست که نام فرد تا قیامت بر تارک علم بدرخشد؛ شما باید در یک جریان علمی سهیم باشید؛ ولو با نقد شدن. این اتفاق باید بیفتد و ما به این نسل جدید نیازمندیم.
منبع:
پرتال مرکز تحقیقات زنان و خانواده
http://wrc.ir/news/view/1/76695
🔸مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی؛
#اقامه_خانواده_توحیدی
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
حجت الاسلام زیبایی نژاد:
قسمت دوم
🔹 انتقاد #نماینده_خانم مجلس ایران به #وزیر_زنان #سودان :
- چرا در #سودان برای #تعددزوجات مردان #تشویقی گذاشتید و شما اعتراض نکردید؟!
- به عنوان #مصلح_اجتماعی نمیتوانم نسبت به #مسائل_زنان بی تفاوت باشم!
- مسئله اجتماعی که بخواهد با #تعددزوجات حل شود؛ همان بهتر که حل نشود!
🔻در تحلیل بحث #فمینیسم، گاهی اوقات میگویم فمینیسم یعنی #جنسیت_مهارگسیخته؛ وقتی نمیتوانید غلبه پیدا کنید بر جنسیت و #زنانگی خود و نمیتوانید مسائل را از افق بالاتری ببینید و اجازه میدهید #طبیعتتان کار کند و مدیریت نشود، فمینیست میشوید.
🔻شنیدم که در دولت اصلاحات #وزیرزنان #سودان به ایران آمد. #خانم_شجاعی به ایشان گلایه میکند که اخیراً کشور #سودان برای مردانی که #همسرمجدد میگیرند، سیستم #تشویقی تعریف کرده؛ شما مگر حضور نداشتید که این تصمیم گرفته شد؟ چرا جلوی این کار را نگرفتید؟
ایشان میگوید من به عنوان یک #زن برایم #دشوار است که همسرم زن دیگری اختیار کند، ولی به عنوان #مصلح_اجتماعی که جامعهام را از بالا میبینم، نمیتوانم نسبت به #مسائل_زنان تنها #بیتفاوت باشم.
🔻نمیخواهم بگویم آنها در تصمیمگیریشان درست عمل کردند یا غلط. حرفم این است که هنر یک شخص است که توانسته خود را از فضای #جنسیاش بالا بکشد. وقتی فردی میخواهد درباره #ازدواج_مجدد صحبت کند، زمانی تصور میکند که من مرد هستم، من همسر اول هستم، من همسر دوم هستم و...؛ گاهی خود را بالا میکشد و میگوید من #مصلح_اجتماعی هستم و به عنوان یک مصلح اجتماعی چه باید بگویم؟
🔻 نسل جدید فعالان حوزه زنان در تحلیل مسائل، بر #فردیت و #جنسیت خود غلبه کند.
🔻 موضعگیری این شخص را با اعضای فراکسیون #زنان_مجلس_اصلاحات مقایسه میکنم و سبک مواجهه و شیوه استدلال اینها را نقد میکنم؛ آن زمان برخی گفتند #ازدواج_مجدد #کلید حل برخی #معضلات_اجتماعی است. اعضای #فراکسیون_زنان گفتند مسأله اجتماعیای که با #تعددزوجات باید حل شود، میخواهیم حل نشود!
🔻این نحوه مواجهه نماینده مجلسی است که باید #عصاره_فضیلت #ملت باشد. مشکلات ما اینگونه تولید میشود که مرد یا زن نماینده که در یک جایگاه حساس نشسته است، نمیتواند خود را به عنوان یک #مصلح_اجتماعی بالا بکشد. البته ممکن است در موضع مصلح اجتماعی هم همان حرف محدود کننده را بزند اما اصولا نگاه و ادبیاتتان متفاوت میشود.
#نماینده_مجلس_ایران
#وزیر_زنان_سودان
#تعددزوجات
#مقایسه_دو_نگاه
منبع:
پرتال مرکز تحقیقات زن و خانواده
http://wrc.ir/news/view/1/76
🔸مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی؛
#اقامه_خانواده_توحیدی
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
بسم الله الرحمن الرحیم
🔺اطلاعیه 🔺
با توجه به آنکه عدم اطلاع کافی مخاطبان جدید از اهداف برگزاری کارگاهها، موجب قضاوت های نادرست شده و متاسفانه جریانات مختلف چپ و راست «که هرکدام را ایجاد بحران تجرد دختران و زنان سرپرست خانواده ایران سهیم هستند»، موضوع را دستخوش سیاست بازی های خود کرده اند، موسسه حیات حسنی بنا به مصوبه هیات امنا، قصد دارد مصاحبه ای خبری برگزار نماید.
لذا ضمن تشکر از روزنامه ها و خبرگزاری هایی که در روزهای اخیر پیگیر این مهم بوده اند، از ایشان دعوت میشود درخواست خود را از طریق
آی دی :
@Rasool_rahmat
در ایتا ارسال داشته تا هماهنگی های لازم در این زمینه صورت گیرد.
Ggvvموسسه وطن توحیدی حیات حسنی؛
#اقامه_خانواده_توحیدی
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر جمیله العبیدی نماینده پارلمان عراق:
#تعددزوجات برای کرامت زن و از حقوق زنان است.
دولت باید برای ازدواج مجدد تشویقی بگذارد.
پی نوشت:
🔻در عراق هم تعداد زنان مجرد بیشتر لز مردان است، اما آنجا نماینده زن به عنوان #مصلح_اجتماعی از #تعددزوجات به عنوان حقوق و کرامت زن یاد می کنند!
🔻اگر چه طرح خانم دکتر العبیدی در پارلمان رای نیاورد و با مخالفت غرب زده ها مواجه شد.
🔻اگرچه عرف عراق تعدد زوجات را می می پذیرد اما قانون خانواده در عراق برای #تعددزوجات مثل ایران قوانین مانع وضع کرده اند.
🔻توسط تبلیغات غرب، #تعددزوجات در ده سال گذشته در بین شیعیان و نسل جدید عراق (همچنین شیعیان افغانستان، بحرین و عربستان)دارای قبح اجتماعی گردیده است.
🔹موسسه وطن توحیدی حیات حسنی؛
#اقامه_خانواده_توحیدی
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
موسسه وطن توحیدی حیات حسنی
#اقامه_خانواده_توحیدی
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
🔸نمونه ای ازعکس العمل ناآگاهانه🔸هم صدایی ضد انقلاب و مسیح علی نژاد تا برخی از اصول گرایان و اصلاح طلبان و لیبراهای وطنی در واکنش به برگزاری یک جلسه آموزشی با موضوع تعدد زوجات.
(لازم به ذکر است اگر همه مردان در سن ازدواج کشور یک همسر برگزیدند حدود ٣تا۴میلیون دختر و زن سرپرست خانواده بالای ٣٠ سال در کشور هستند که از ازدواج میمانند و هیچ متولی برای پوشش ازدواج و تشکیل خانواده برای ایشان نیست).
تکلیف با ضد دین ها و ضد انقلاب ها مشخص است اما سیاسیون چپ و راست بیشتر باید پاسخگوی عملکرد خود در ایجاد این مساله باشند تا تخریب و مقابله با راه حل ها...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قرائتی:
دلایل مجاز بودن #تعددزوجات
استدلال #عقلی #چندهمسری به زبان ساده
منبع:
شبکه یک سیما؛ درسهایی از قرآن
🔸مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی؛
#اقامه_خانواده_توحیدی
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
هدایت شده از مؤسسه خانواده حیات حُسنیٰ
🔸مؤسسه وطن توحیدی حیات حسنی؛
#اقامه_خانواده_توحیدی
آدرس وب سایت:
hhosna.ir
شبکه های اجتماعی :
ایتاء:
https://eitaa.com/hayat_hosna
آپارات:
https://www.aparat.com/hayat_hosna
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/hayat_hosna
باسلام،
لطفاً متن زیر را با دقت مطالعه بفرمائید:👇👇👇
آیتالله عباس کعبی: نظر آیتالله خامنهای این است که تعدد زوجات جایز است اما استحباب ندارد.
آیتالله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در مورد مباحث مطرح شده پیرامون نظر رهبر معظّم انقلاب درباره عدم استحباب تعدد زوجات یادداشتی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده و به تبیین فقهی این مسئله پرداخته که در ادامه میخوانید.
1-اصل ازدواج و اقدام برای تشکیل خانواده برای مردان و زنان، مستحب موکد است و ثواب زیادی دارد. آیات قران کریم و روایات زیادی علاوه براجماع مسلمین و ضرورت مذهب بلکه ضرورت دین دلالت بر این امر دارد. و درشرایطی ازدواج کردن واجب میشود مثل خوف وقوع در حرام در صورت ترک ازدواج.
٢- جواز اختیار همسر دوم یا بیشتر برای مردان تا چهار همسر در اصل شرع و به حکم اولی، درصورت تامین عدالت بین همسران و توانمندی تامین نفقه برابر بین آنان، از ضروریات مذهب و دین است و در میان فقها هیچ نظر مخالفی وجود ندارد و نظر مرجع بزرگوار، حضرت آیتالله العظمی خامنهای دامتبرکاته نیز همین است. البته حکم تعدد زوجات برای اشخاص مختلف بر حسب تفاوت شرایط، مثل اصل خود ازدواج کردن؛ گاهی واجب یا مستحب یا حرام و یا مکروه میشود.
3- نظر جواز تعدد زوجات و نه استحباب آن؛ جدای از حالات و شرایط متفاوت عارض بر آن که آیتالله العظمی خامنهای (دامت برکاته) قائل به آن هستند، نه تنها دارای پشتوانه استدلالی عمیق فقهی است و اکثر فقهای متقدم و برخی فقهای متاخر نیز قائل به آن هستند. بلکه مرحوم شیخالطائفة طوسی (قدس سره) ادعای عدم خلاف در جواز تعدد زوجات و نه استحباب آن مینماید و با فتوای صریح به جواز تعدد زوجات، قائل به استحباب اکتفاء بر یک زن شدهاند، بلکه این فتوا را بدون نظر مخالف در میان علماء دانستهاند. عبارت ایشان در کتاب مبسوط ج ٦ ص ٤ چنین است: «یجوز للرجل أن یتزوج أربعا بلا خلاف و المستحب أن یقتصر على واحدة» و در خلاف ج ٥ ص١١١ میفرماید: «یجوز للرجل أن یتزوج أربعا بلا خلاف و الاستحباب أن لا یزید على من یعلم أن لا یقوم بها. و قال جمیع الفقهاء: المستحب الاقتصار على واحدة»
بعد از مرحوم شیخ طوسی، مرحوم قاضی ابن براج (ره) و مرحوم طبرسی (ره) نیز فتوا به استحباب اقتصار به یک زن دادهاند که مرحوم طبرسی همانند عبارت شیخ (ره) در خلاف بوده و شامل ادعای اتفاق فقهاء بر استحباب اکتفاء به یک زن میباشد.
٤- ادله قائلین به استحباب تعدد زوجات و نقد آن: به طور عمده برای استحباب تعدد زوجات، استناد به اطلاقات و عمومات روایاتی شده است که دلالت بر استحباب اصل ازدواج میکند و نه تعدد زوجات و در علم اصول فقه ثابت شده است که امر دلالت بر طبیعت میکند نه ( مرة) و نه (تکرار) و (الطبیعة توجد بوجود فرد ما) و در مساله ما طبیعت ازدواج با یک بار با همه فضیلت آن محقق شده است.
و اما آیه شریفه ٣ سوره نساء (إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى أَلَّا تَعُولُوا) مرحوم صاحب جواهر و دیگر متاخرین هم از این آیه، استحباب تعدد زوجات را استفاده نکردهاند اگر چه در نهایت فتوی به استحباب تعدد زوجات دادهاند اما از آیه صرفا جواز تعدد زوجات را استفاده کردهاند. اگر چه مرحوم آیتالله العظمی سیدمحسن حکیم (ره) و به تبع آن دیگر محشین و شارحین عروةالوثقی به این آیه برای استحباب استدلال کردهاند اما در پاسخ به نفی استحباب تعدد زوجات و استفاده جواز آن از آیه وجوه مختلفی را میتوان برشمرد که به دلیل اختصار صرفا پاسخ میدهیم که طبق قاعده اصول فقهی امر عقیب حظر: مفید اباحه است. آیه شریفه دال بر جواز تعدد زوجات است نه استحباب.
از شارحین عروةالوثقی مرحوم آیتالله آقای شیخ علیپناه اشتهاردی (ره) در کتاب مدارکالعروة ج ٢٩ ص ٢٠ قائل به جواز تعدد زوجات شدهاند و استحباب تعدد زوجات را نفی کردهاند. بلکه به خاطر ملاحظات اجتماعی و آثار منفی آن قائل به کراهت تعدد زوجات شدهاند و استناد به آیه شریفه ٣ سوره نساء را دارای مشکلات عدیده دانستهاند.
ایشان میفرماید: «...هذا کلّه فی جواز التعدّد و أما استحبابه فلم أعثر على خبر یدلّ علیه، و التمسّک بالآیة کما ترى، إذ لیست فی مقام الترغیب إلى أصل النکاح، بل فی مقام آخر و لا سیّما إذا لوحظ صدرها بقوله تعالى وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلّٰا تُقْسِطُوا فِی الْیَتٰامىٰ فَانْکِحُوا مٰا طٰابَ إلخ، بل الآیة الشریفة من المشکلات و المعضلات من جهة ارتباط الشرط و الجزاء فلاحظ التفاسیر. بل یمکن دعوى کراهة التعدّد فإنّه معرّض للزوجات للشنآن و البغضاء و للرجل لترک القسط و العدل و هو موجب لتعیّن