فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 ترامپ: به ما چه که برای حجاب و پوشش در کشورای مسلمان دخالت کنیم!
۱۰۰۰ ساله آنها دوست دارند حجاب داشته باشند. چرا باید دخالت کنیم؟!
من اگر زن بودم، نمیخواستم آرایش کنم، حجاب میذاشتم، راحت.
✍تغییر موضع ترامپ نسبت به ۵ سال قبل نشان میدهد وی برای پیروزی در انتخابات روی مسلمانان و کشورهای اسلامی حساب باز کرده است!
👆همچنین ناگفته پیداست که این جنبش های زنانه اخیر در ایران، پشت پرده اش اهداف سیاسی استکبار بوده و هست! اینکه رهبری فرمود: بی حجابی حرام سیاسی است، یعنی همین!
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
🔴 زینت
🟢 در ادامه آیه ۳۱ سوره مبارکه نور، خداوند متعال میفرماید: " « وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ »". ای رسول ما! به زنان با ایمان بگو! زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار نکنند. بعبارت دیگر زینت خود را [مانند لباس های زیبا، گوشواره و گردن بند] مگر مقداری که [طبیعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت] پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند.
💅 معنای کلمه " زینت " در عربی از کلمه "زیور" در فارسی عام تر و گسترده تر است؛ زیرا زیور به زینت هایی گفته میشود که از بدن جدا میباشد؛ مانند طلا و جواهرات ، ولی کلمه زینت هم به این دسته گفته میشود و هم به آرایش هایی که به بدن متصل است نظیر سرمه و خضاب. مفاد این دستور این است که زنان نباید آرایش و زیور خود را آشکار سازند.💋💄💍👠
🔻سپس دو استثناء برای این وظیفه ذکر شده است که هر دو را مفصلا مورد بحث قرار میدهیم:
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
1⃣ استثناء اول:
🔴 "« الا ما ظهر منها »" یعنی جز زینت هایی که آشکار است.
از این عبارت چنین استفاده میشود که زینت های زن دو نوع است:
یک نوع زینتی است که آشکار است.
نوع دیگر زینتی است که مخفی است مگر آنکه زن عمداً و از قصد بخواهد آن را آشکار کند.
آنگاه پوشاندن زینت نوع اول واجب نیست. اما پوشاندن زینت های نوع دوم واجب است.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
🔴 اینجاست که این پرسش جا دارد: زینت آشکار کدام است و زینت نهان کدام⁉️
درباره این سوال، از قدیم همواره از صحابه و تابعین و ائمه طاهرین علیهم السلام سوال می شده است.
▫️در تفسیر مجمع البیان می گوید:
"درباره این استثناء سه قول است :
اول اینکه مراد از زینت آشکار، جامهها است (جامههای رو)، و مراد از زینت نهان، پابند و گوشواره و دستبند است.
قول دوم اینکه مراز از زینت آشکار، سرمه و انگشتر و حنای دست است؛ یعنی زینت هایی که در چهره و دو دست تا مچ واقع میشود.
قول سوم این است که مراد از زینت آشکار، خود چهره و دو دست تا مچ است. "
#حجاب
🔹@hijab213 🔹
🔴 درباره این استثناء از ائمه اطهار علیهم السلام زیاد پرسش شده است و آنها جواب دادهاند.
🟢 ما چند روایت از کتب حدیث نقل میکنیم. در تفسیر صافی نیز همین روایت ها غالبا نقل شده است.
🔹 ۱. « عن زراره عن ابی عبدالله علیه السلام فی قوله: "الا ما ظهر منها " قال : الزینة الظاهره الکحل و الخاتم»
📚تفسير الصافي , جلد۳ , صفحه۴۳۰
یعنی از امام صادق سؤال شد که مقصود از زینت آشکار که پوشیدنش برای زن واجب نیست، چیست ؟ فرمود زینت آشکار عبارت است از سرمه و انگشتر.
🔹 ۲. « عن الباقر عليه السلام في هذه الآية قال: هي الثياب و الكحل و الخاتم و خضاب الكفّ و السوار و الزينة ثلاث زينة للنّاس و زينة للمحرم و زينة للزّوج فأما زينة الناس فقد ذكرناها و أمّا زينة المحرم فموضع القلادة فما فوقها و الدّملج و ما دونه و الخلخال و ما أسفل منه و اما زينة الزوج فالجسد كلّه.»
📚تفسير الصافي , جلد۳ , صفحه۴۳۰
امام باقر پیرامون این کلام خداوند: "وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها" فرمود: «زینت آشکار عبارت است از: جامه، سُرمه، انگشتر، حنای کفِ دست و دستبند.
و زینت [که آشکارکردنش اشکالی ندارد] سه نوع است: زینتی برای مردم عادی، زینتی برای مَحْرم و زینتی برای شوهر؛
امّا زینتی که برای مردم [آشکار کردنش مجاز] است، همان است که بیان کردیم؛
امّا زینتی که برای محرم است عبارت است از: جایبستن گردنبند و بالاتر از آن، محلّ بستن بازوبند و پایینتر از آن و محلّ بستن خلخال و پایینتر از آن.
امّا زینتی که برای شوهر است تمام بدن زن میباشد».
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
به هر حال این روایات می فهماند که برای زن پوشاندن چهره و دست ها تا مچ واجب نیست، حتی آشکار بودن آرایش های عادی و معمولی که در این قسمت ها وجود دارد نظیر سرمه و حنایی که معمولا زن از آنها خالی نیست و پاک کردن آنها یک عمل فوق العاده به شمار میرود نیز مانعی ندارد.
از آنطرف نگاه كردن به زن نامحرم غير از چهره و دو دست تا مچ جايز نيست و نگاه كردن به چهره و دو دست هم هم با تلذّذ و با شهوت جايز نيست.
در اينجا نكتهاى بايد روشن شود و آن اين كه بحث وجوب يا عدم وجوب پوشاندن وجه و كفّين از طرف زن با بحث جواز يا عدم جواز نگاه از سوى مرد از هم جداست؛
یعنی كسانى هستند كه مىگويند پوشاندن چهره و دو دست واجب نيست اما در عين حال نگاه كردن به آنها را هم جايز نمىدانند.
پس على الحساب بحث نگاه را از حجاب جدا مىكنيم.
🔴 به هر حال هر یک از آقایان و خانمها، از هر مجتهدی که تقلید میکنند، در عمل باید تابع فتوای مرجع تقلید خودشان باشند.‼️
غرض ما از این بحث این بود که شما با متون اسلام از نزدیک آشنا شوید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11