eitaa logo
تاریخ تحلیلی ایران و اسلام
70 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
752 ویدیو
111 فایل
بررسی تاریخ ایران و اسلام با هدف جهاد تبیین
مشاهده در ایتا
دانلود
✍پاسخ: جریان واقعه غدیر در منابع شیعه و سنی به تواتر نقل شده است. در همین راستا روایاتی نقل شده است که خود امام علی(ع)، نیز به این واقعه، برای اثبات امامت و ولایت خویش استناد فرمودند. 📚منابع شیعه : 1⃣شیخ طبرسی می نویسد : حضرت علی(‏ع) در گفتگو با اصحاب شورا فرمود : 📋《نَشَدْتُكُمْ بِاللَّهِ هَلْ فِيكُمْ أَحَدٌ نَصَبَهُ رَسُولُ اَللَّهِ(ص) يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ بِأَمْرِ اَللَّهِ ، فَقَالَ : مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاَهُ، اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ، غَيْرِي؟! قَالُوا : لاَ!》 ♦️شما را به خدا سوگند می‌دهم؛ آیا در بین شما کسی غیر از من هست که رسول خدا(ص) در روز غدیر به امرِ خداوند متعال او را به ولایت منصوب و سپس در مورد او فرموده باشد : «هر که من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست، خدایا! دوست بدار آنکه او را دوست بدارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد.» همه گفتند: نه!(۱) 2⃣سلیم بن قیس هلالی می گوید : در ایام خلافت عثمان بن عفان، امام علی(‏ع) را در مسجد مشاهده کردم، جمعی نشسته بودند و بحث علمی مطرح بود و از عفّت، سخن به میان آمد. سپس صحبت قریش به میان آمد و فضل آنها و سابقه قریش و هجرتش بارسول خدا(ص) و آنچه آن‌ حضرت(ص) در مورد قریش فرموده بود. امام علی(ع) در مورد انتصاب خویش به خلافت به امر الهی توسط رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《أَيُّهَا اَلنَّاسُ! أَ تَعْلَمُونَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَوْلاَيَ وَ أَنَا مَوْلَى اَلْمُؤْمِنِينَ وَ أَنَا أَوْلَى بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ؟ قَالُوا :بَلَى يَا رَسُولَ اَللَّهِ(ص) قَالَ : قُمْ يَا عَلِيُّ(ع) فَقُمْتُ فَقَالَ : مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاَهُ اَللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ》 ♦️ای مردم! آیا می دانید که رسول اکرم(ص) در غدیر فرمود : ای مردم! آیا می‌دانید که خداوند متعال مولای من است و من مولای مؤمنان هستم و من از خود مردم به ایشان سزاوارترم؟ همه گفتند: آری یا رسول الله(ص)! سپس فرمود : یا علی(ع)! بایست، پس من ایستادم و ایشان فرمود : هر که من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست. خدایا! دوست بدار آنکه او را دوست بدارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد. سلمان بلند شد و عرض کرد: یا رسول الله(ص)! ولایت علی(ع) چگونه ولایتی است؟ رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《وَلاَؤُهُ كَوَلاَئِي مَنْ كُنْتُ أَوْلَى بِهِ مِنْ نَفْسِهِ فَعَلِيٌّ أَوْلَى بِهِ مِنْ نَفْسِهِ》 ♦️ولایتش همانند ولایت من است و هر کسی که من به نفس او سزاوار بودم، پس علی(ع) نیز به نفس او سزاوار خواهد بود. سپس خداوند متعال این آیه را نازل فرمود : 📋《الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِینَاً》 ♦️امروز برای شما دینتان را کامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما راضی شدم.(سوره مائده، آیه۳) پس رسول خدا(ص) فرمود : الله اکبر! بر اتمام نبوّت من و اتمام دین خدا به ولایت علی‏(ع) بعد از من! سپس ابوبکر و عمر برخاستند و گفتند : 📋《يَا رَسُولَ اَللَّهِ(ص)! هَذِهِ اَلْآيَاتُ خَاصَّةٌ لِعَلِيٍّ(ع)؟》 ♦️یا رسول الله(ص)! آیا این آیات اختصاص به علی(ع) ‏دارد؟ رسول خدا(ص) فرمود : بله! به علی(ع) و اوصیاء من تا روز قیامت اختصاص دارد. آن دو نفر گفتند : یا رسول الله(ص) آن اوصیاء را بیان فرما! رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《عَلِيٌّ(ع) أَخِي وَ وَزِيرِي وَ وَارِثِي وَ وَصِيِّي وَ خَلِيفَتِي فِي أُمَّتِي وَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي ثُمَّ اِبْنِيَ اَلْحَسَنُ(ع) ثُمَّ اِبْنِيَ اَلْحُسَيْنُ(ع)ثُمَّ تِسْعَةٌ مِنْ وُلْدِ اَلْحُسَيْنِ(ع) وَاحِدٌ بَعْدَ وَاحِدٍ اَلْقُرْآنُ مَعَهُمْ وَ هُمْ مَعَ اَلْقُرْآنِ لاَ يُفَارِقُونَهُ وَ لاَ يُفَارِقُهُمْ حَتَّى يَرِدُوا عَلَيَّ حَوْضِي》 ♦️علی(ع) برادرم و وزیرم و وارث و وصی و جانشین من در امتم و ولی و سرپرست هر مؤمنی بعد از من می‌ باشد. سپس فرزندش حسن(ع) سپس حسین(ع)، سپس نُه نفر از فرزندان حسین(ع)، یکی بعد از دیگری! قرآن با ایشان است و ایشان با قرآن هستند و هیچ‌کدام از دیگری جدا نمی‌شوند تا این‌که بر حوض بر من وارد شوند. همه حاضران گفتند : به خدا که ما شنیدیم و به آنچه تو گفتی شهادت می‌دهیم و آن روز نیز شاهد بودیم.(۲) @TarikhEslam ادامه مطالب :👇
📚منابع اهل سنت : 3⃣احمد بن حنبل می نویسد : 📋《جَمَعَ عَلِيٌّ(رَضِيَ اللهُ عَنْهُ) النَّاسَ فِي الرَّحَبَةِ، ثُمَّ قَالَ لَهُمْ : أَنْشُدُ اللهَ كُلَّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ سَمِعَ رَسُولَ اللهِ(س) يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ مَا سَمِعَ، لَمَّا قَامَ فَقَامَ ثَلَاثُونَ مِنَ النَّاسِ، وَقَالَ أَبُو نُعَيْمٍ : فَقَامَ نَاسٌ كَثِيرٌ فَشَهِدُوا حِينَ أَخَذَهُ بِيَدِهِ، فَقَالَ لِلنَّاسِ : أَتَعْلَمُونَ أَنِّي أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ؟! قَالُوا : نَعَمْ! يَا رَسُولَ اللهِ(ص)! قَالَ : مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا مَوْلَاهُ، اللهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ! قَالَ : فَخَرَجْتُ وَكَأَنَّ فِي نَفْسِي شَيْئًا، فَلَقِيتُ زَيْدَ بْنَ أَرْقَمَ فَقُلْتُ لَهُ : إِنِّي سَمِعْتُ عَلِيًّا(رَضِيَ اللهُ عَنْهُ) يَقُولُ : كَذَا وَ كَذَا، قَالَ : فَمَا تُنْكِرُ؟! قَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ(صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ) يَقُولُ ذَلِكَ لَهُ!(۳) ♦️حضرت على(ع) مردم را در رحبه گرد آورد و فرمود : سوگند می‌دهم، هر مرد مسلمانى که غدیر خُم را به خاطر دارد و سخنى را که در آن روز از رسول خدا(ص) شنیده است، از جا برخیزد. سى تن از مردم براى اقامه شهادت بپا خاستند. ابو نعیم گفته است که افراد بسیارى‏ شهادت دادند و اعلام کردند آن هنگام که رسول اکرم(ص) دست امام على(ع) را به دست مبارک خود گرفت، خطاب به مردم فرمود : آیا می‌دانید که من شایسته‌ تر به مؤمنان از خود آنها می‌باشم؟ همگى فرمایش رسول خدا(ص) را تصدیق کردند. رسول اکرم(ص) فرمود : هر کس من مولای او هستم،‌ این [علی] مولای او است! پروردگارا! دوست على را دوست بدار، و دشمن على را دشمن بدار. ابو طفیل گفت : از میان جمع در حالى بیرون رفتم که در خودم احساس ناراحتى می‌کردم، و در بازگشت از اجتماع مردم، به دیدار زید بن ارقم رفتم و به او گفتم : از على(ع) چنین و چنان شنیدم و ناراحت شدم! زید گفت : آنچه را که شنیدى انکار مکن! به دلیل آن‌ که، آنچه را که استماع کرده‌اى من خود، از رسول اکرم(ص) شنیده‌ام.(۳) 4⃣ابوبکر بزار می نویسد : 📋《نَشُدُّ عَلِيٌّ(ع) النَّاسَ مَنْ سَمِعَ رَسُولَ اللهِ(ص) يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ؟ فَقَامَ سِتَّةٌ فَشَهِدُوا أَنَّهُمْ سَمِعُوا رَسُولَ اللَّهِ(ص) يَقُولُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ : أَلَسْتُ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ؟ قَالُوا : بَلَى! قَالَ : أَوَلَسْتُ أَوْلَى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ؟ قَالُوا : بَلَى! قَالَ : اللَّهُمَّ مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ》 ♦️حضرت على(ع) در میان مردم، آنان را سوگند می‌داد که؛ هر کسى از شما از رسول اکرم(ص) در روز غدیر خم آنچه را درباره من فرموده، شنیده است، شهادت خود را اعلام نماید. شش تن از حاضران از جای خود برخاستند و گواهى خود را اعلام داشتند که از آن‌حضرت شنیدیم، فرمود : آیا من از جان مؤمنان سزاوارتر از خود آنها نیستم؟ آنان گفتند : بله! سپس فرمود : آیا من از جان شما سزاوارتر از خود شما نیستم؟ آنان گفتند : بله! سپس فرمود : هر که من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست. خدایا! دوست بدار آنکه او را دوست بدارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد. به این ترتیب مردم فرموده امام علی(ع) را تصدیق کردند.(۴) 5⃣در سیره حلبیه نیز نقل شده که امام علی(‏ع) به همین حدیث احتجاج فرمود که : هر کس این جمله رسول اکرم(ص) را فرمود : 📋《اللَّهُمَّ مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ، اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ》 ♦️هر که من مولای اویم، پس علی(ع) مولای اوست. خدایا! دوست بدار آنکه او را دوست بدارد و دشمن دار هر که او را دشمن دارد، را شنیده، بلند شود و شهادت دهد که رسول اکرم(ص) در روز غدیر این حقایق را گفته است. به نقلی، ۱۷ و به نقلی ۳۰ نفر از اصحاب بلند شدند و گواهی دادند.(۵) 📚منابع : ۱)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۳۶ ۲)کمال الدين شیخ صدوق، ج۱، ص۲۷۴   ۳)مسند احمد بن حنبل، ج۳۲، ص۵۶ ۴)مسند ابوبکر البزار، ج۱۰، ص۲۱۲ ۵)سیره حلبیه حلبی، ج۳، ص۳۸۴ @TarikhEslam
🌴📜🌴📜🌴📜🌴📜🌴📜🌴 📚متن Pdf (خطبه ی غدیریه) با ترجمه کامل، و با گزارش اتفاقات سه روز غدیر👇 @TarikhEslam
✍بعد از غدیر، هیچ عذر و بهانه ای برای کسی باقی نمانده است!👇 @TarikhEslam
✅حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در مجلسی که زنان مهاجر و انصار به عیادت ایشان آمده بودند، با قاطعیت و از باب اتمام حجّت به آنان فرمودند : 📋《ثُمَّ طِيبُوا بَعْدَ ذَلِكَ عَنْ أَنْفُسِكُمْ لِفِتْنَتِهَا، ثُمَّ اطْمَئَنُّوا لِلْفِتْنَةِ جَأشاً، وَ أَبْشِرُوا بِسَيْفٍ‏ صَارِمٍ‏ وَ هَرْجٍ دَائِمٍ شَامِلٍ وَ اسْتِبْدَادٍ مِنَ الظَّالِمِينَ، يَدَعُ فَيْئَكُمْ زَهِيداً، وَ جَمْعَكُمْ حَصِيداً، فَيَا حَسْرَةً لَهُمْ وَ قَدْ عُمِّيَتْ عَلَيْهِمُ الْأَنْبَاءُ (أَ نُلْزِمُكُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها كارِهُونَ؟!!)》 ♦️(اكنون كه به مراد خود رسيديد) از دنياى خود خوش باشيد، و قلبتان مطمئن و آماده ى فتنه هايى باشید كه خواهد آمد، و بشارت باد شما را به شمشيرهاى برنده، و قدرت متجاوزانى كه حداكثر ظلم و تعدى را روا مى دارند، و هرج و مرج فراگير و استبداد ستمگران، كه مقدار كمى از بيت المال را باقى مى گذارند، به گونه اى كه هيچ كس در آن رغبت نمى كند. و جمعيت (كشته ى) شما را درو مى كنند، پس حسرت و اندوه بر شما! به كدامين سو هستيد؟ (راه حق و رحمت خدا) بر شما گم شده است، «آيا ما شما را بر رحمت خدا (و صراط مستقيم)، وادار كنيم؟! با آنكه شما كراهت داريد.(۱) حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در ادامه به آنان فرمود : 📋《فَلَا عُذرَ بَعدَ تَعذِيرِكُم، وَ لَا امرَ بَعدَ تَقصِيرِكُم!》 ♦️بعد از عذرخواهى هاى غير صادقانه شما ديگر عذرى باقى نمانده است، و بعد از اين تقصير (و گناه) شما، امرى كارساز نيست.(۲) 📚منابع : ۱)الأمالی شیخ طوسی، ص۳۷۶ ۲)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۰۹ @TarikhEslam
✍غدیر روز ناله ابلیس!👇 ✅هارون ابن مسلم حدیثی را از امام صادق(ع) نقل می کند که فرمود : 📋《أَنَّ إِبْلِیسَ عَدُوَّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: یَوْمَ لُعِنَ وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِیُّ(ص) وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ》 ♦️همانا ابليس آن دشمن خدا، در تمام حيات خود چهار ناله جانکاهی کرد : ۱)روزی که ملعون و مطرود خدا شد. ۲)روزی که به زمين فرود آمد. ۳)روزی که نبي اکرم(ص) به رسالت مبعوث گرديد. ۴)روز عيد غدير(روزي که مولا اميرالمؤمنين(ع) به خلافت منصوب گرديد).(۱) 📚منبع : ۱)قرب الاسناد حمیری، ص۹، ح۳۰ @TarikhEslam
🤝ابلیس اولین بیعت کننده با «ابوبکر بن ابی قحافه» در روز «سقیفه» :👇 @TarikhEslam
✅سلیم بن قیس هلالی نقل می کند : بعد از شهادت حضرت رسول اکرم(ص)، امام علی(ع) در حال آماده سازی مقدمات غسل و تکفین و تدفین رسول اکرم(ص) بود که سلمان فارسی خبر آورد که، ای علی(ع)! مردم در مسجدالنبی(ص) جمع شده و ابوبکر از آنان به عنوان خلیفه ی رسول خدا(ص) بیعت می گیرد! امام على(ع) فرمود : 📋《هَلْ تَدْرِي أَوَّلَ مَنْ بَايَعَهُ عَلَى مِنْبَرِ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)؟》 ♦️اى سلمان! هیچ مى‏ دانى نخستین کسى که بر منبر رسول اکرم(ص) با او بیعت کرد، چه کسى بود؟ سلمان گفت : 📋《لاَ! وَ لَكِنِّي رَأَيْتُ شَيْخاً كَبِيراً مُتَوَكِّئاً عَلَى عَصَاهُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ سَجَّادَةٌ شَدِيدُ اَلتَّشْمِيرِ صَعِدَ إِلَيْهِ أَوَّلَ مَنْ صَعِدَ وَ هُوَ يَبْكِي وَ يَقُولُ : اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي لَمْ يُمِتْنِي مِنَ اَلدُّنْيَا حَتَّى رَأَيْتُكَ فِي هَذَا اَلْمَكَانِ، اُبْسُطْ يَدَكَ فَبَسَطَ يَدَهُ فَبَايَعَهُ، ثُمَّ نَزَلَ فَخَرَجَ مِنَ اَلْمَسْجِدِ》 ♦️نه! ولى پیرى کهنسال را دیدم که بر عصاى خویش تکیه زده بود و میان دو دیده‏ اش اثر سجده زیادى بود و او نخستین کسى بود که از پله منبر بالا رفت؛ در حالی که مى‏ گریست و مى‏ گفت : ستایش خدایى را که مرا از دنیا نبرد تا تو را در این جایگاه ببینم، دستت را باز کن! ابوبکر دستش را باز کرد و پیرمرد با او بیعت نمود و سپس از منبر پایین آمد و از مسجد بیرون رفت. امام علی(ع) فرمود : 📋《هَلْ تَدْرِي مَنْ هُوَ؟》 ♦️آیا شناختی او چه کسی بود؟ سلمان گفت : 📋《لاَ! وَلَقَدْ سَاءَتْنِي مَقَالَتُهُ كَأَنَّهُ شَامِتٌ بِمَوْتِ اَلنَّبِيِّ(ص)!》 ♦️نه! ولى از کلامش بدم آمد؛ زیرا گویى از مرگ پیامبر(ص) خوشحالى مى‏ کرد. امام(ع) فرمود : 📋《ذَاكَ إِبْلِيسُ لَعَنَهُ اَللَّهُ》 ♦️او ابلیس بود.(۱) 📚منبع: ۱)کتاب سلیم بن قیس هلالی، ص۱۴۴ @TarikhEslam
1⃣در زمان :👇 ✅در روایتی آمده است که حضرت رسول اکرم(ص) به همراه امام علی(ع) از مکانی عبور می کردند که ناگهان حضرت(ص) گریستند. امام علی(ع) علت را جویا شدند و پرسیدند : 📋《يَا رَسُولَ اَللَّهِ(ص)! مَا يُبْكِيكَ؟》 ♦️ای رسول خدا(ص)! علت گریه شما چیست؟ رسول اکرم(ص) فرمود : 📋《یَا اَخِی! ضَغَائِنُ فِي صُدُورِ أَقْوَامٍ لاَ يُبْدُونَهَا إِلاَّ بَعْدِي!》 ♦️ای برادرم علی جان! كينه ها و حقدهایی را مى‌بينم كه در سينه‌هاى قریش نسبت به تو پنهان داشته اند، و آن را اظهار نخواهند كرد مگر بعد از من!(۱) 📚منبع : ۱)المسترشد طبری شیعی، ص۳۴۱ @TarikhEslam
2⃣در زمان خود :👇 ✅در زمان امام علی(ع) یکی از گروه هایی که نسبت به امام علی(ع) بغض و کینه داشتند، خوارج بودند. آنان، چنان کینه ای از علی(ع) به دل داشتند که حتی امام علی(ع) در وصیتی به امام حسن مجتبی(ع) خطر آنان را بازگو می نماید و وصیت می کند که جنازه او شبانه و بدون اطلاع دیگران در منطقه به دور از نجف دفن گردد. در روایتی آمده است؛ 📋《أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ(ع) أَمَرَ ابْنَهُ الْحَسَنَ(ع) أَنْ يَحْفِرَ لَهُ أَرْبَعَةَ قُبُورٍ فِي أَرْبَعَةِ مَوَاضِعَ فِي الْمَسْجِدِ وَ فِي الْغَرِيِّ وَ فِي دَارِ جَعْدَةَ بْنِ هُبَيْرَةَ وَ فِي الرَّحَبَةِ وَ إِنَّمَا أَرَادَ بِهَذَا أَنْ لَا يَعْلَمَ أَحَدٌ مِنْ أَعْدَائِهِ مَوْضِعَ قَبْرِه‏ِ》 ♦️امير المؤمنين(ع) فرزند خود امام حسين(ع) را امر كرد كه چهار قبر در چهار موضع از براى حضرت(ع) بسازد، در مسجد كوفه و در رحبه و در نجف و در خانه جعدة بن هبيره، براى آنكه ملاعين خوارج و بنى امیه موضع قبر آن حضرت(ع) را ندانند، مبادا که اراده کنند جسد مطهر ایشان را بیرون آورند.(۱) قبر مطهر امام علی(ع) بیش از یک قرن مخفی بود، که در زمان امام باقر(ع) کم کم آثار قبر ایشان برای شیعیان آشکار شد.(۲) 📚منابع : ۱)فرحة الغُری عبدالکریم ابن طاووس، ص۳۲ ۲)دانشنامه امام علی(ع) رشّاد، ج۹، ص۴۷ @TarikhEslam
3⃣در زمان : 👇 ✅با پایان گرفتن مراسم صلح و کناره گیری امام حسن مجتبی(ع) از حکومت، امام(ع) از کوفه به مدینه هجرت کرد و معاویه سبّ و لعن امام علی(ع) را در بلاد اسلامی، رسمیت بخشید. جاحظ می گوید : 📋《أَنَّ قَوْماً مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ قَالُوا لِمُعَاوِيَةَ إِنَّكَ قَدْ بَلَغْتَ مَا أَمَّلْتَ فَلَوْ كَفَفْتَ عَنْ لَعْنِ هَذَا اَلرَّجُلِ》 ♦️جمعی از بنی امیه به معاویه گفتند : تو که به آرزویت رسیدی، اگر از لعن این مرد دست برداری بهتر است! معاویه گفت : 📋《لاَ وَ اَللَّهِ حَتَّى يَرْبُوَ عَلَيْهِ اَلصَّغِيرُ وَ يَهْرَمَ عَلَيْهِ اَلْكَبِيرُ》 ♦️هرگز! به خدا سوگند! که دست‌ از سبّ او نمی دارم‌ تا زمانی كه‌ اطفال‌ امَّت‌ با سبِّ علی(ع) جوان‌ گردند و با آن‌ سبّ رشد و نمو كنند، و بزرگان‌ به‌ صورت‌ پيران‌ فرتوت‌ درآيند.(۱) 📚منبع : ۱)تهذيب التهذيب ابن حجر ،ج۷، ص۲۸۱ @TarikhEslam