✅وقتی حضرت رسول اکرم(ص) از دنیا رفتند، نقل است که «عمر بن خطاب» به دلایل خاصی منکر رحلت آن حضرت رسول اکرم(ص) می شد و مردم را تهدید به قتل می کرد!
👤«بیهقی» می نویسد :
📋《[لَمَّا تُوَفَّی] قَامَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ يَخْطُبُ النَّاسَ وَ يُوعِدُ مَنْ قَالَ : قَدْ مَاتَ بِالْقَتْلِ وَالْقَطْعِ!》
♦️بعد از رحلت رسول اکرم(ص) عُمر بن خطاب برخاست و تهدید کرد که هر کس بگوید : پیغمبر از دنیا رفته است، میکشم و گردنش را قطع میکنم.(۱)
👤«طبرانی» می نویسد :
عمر می گفت :
📋《لَا أَسْمَعُ رَجُلًا يَقُولُ : مَاتَ رَسُولُ اللهِ(ص) إِلَّا ضَرَبْتُهُ بِالسَّيْفِ!》
♦️نشنوم کسی بگوید : پیغمبر مرده است! اگر بشنوم، با این شمشیر او را می زنم!(۲)
و همچنین «ابن اثیر» آورده است که عمر می گفت :
📋《لا يَتَكَلَّمُ أَحَدٌ بِمَوْتِهِ إِلا ضَرَبْتُهُ بِسَيْفِي هَذَا》
♦️هرکس سخن از مرگ پیغمبر(ص) بیاورد، با این شمشیر او را میزنم.(۳)
تا اینکه «ابوبکر بن ابی قحافه» خود را کنار جنازه رسول اکرم(ص) رساند و پارچه را از روی ایشان کنار زد و دید که حضرت(ص) رحلت کرده اند.
سپس رو کرد به عمرو و معترضانه گفت : ای عمر! تو که این همه قسم می خوری پیامبر(ص) نمرده، قدری آرام باش! سپس ابوبکر بالای منبر رفت و سخنرانی کرد و گفت :
📋《مَن کَانَ یَعْبُدُ مُحَمَّدًا(ص) فَإِنَّ مُحَمَّدًا قد مَاتَ وَ مَنْ کَانَ یَعْبُدُ اللَّهَ فإِنَّ اللَّهَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ》
♦️هر کس پیغمبر را عبادت میکرد، پیغمبر مُرد و هرکس خدا را می پرستد، خدا «حی لا یموت» است.(۴)
عمر که تا چند لحظه قبل اصرار داشت که پیامبر اکرم(ص) نمرده و حتی قائلین به این سخن را فتنه گر و منافق می دانست، اما با آمدن ابوبکر و شنیدن کلمات ابوبکر، آرام شد و حرف خود را پس گرفت.
مورخان بر پایه اعتراف خود عمر، انگیزه او را زمینه سازی برای رسیدن ابوبکر به مدینه یاد کرده اند.
چون که ابوبکر در زمان رحلت حضرت رسول اکرم(ص) در مدینه نبوده، بلکه در «سُنح» محلی در نیم فرسخی مدینه، رفته بوده است.
👤«ابن ابی الحدید معتزلی» ضمن اعتراف به اینکه انکار عمر ناشی از جهل و یا استناد به قرآن نبوده، می نویسد :
«عمر با این اقدام می خواست فرصتی برای رسیدن ابوبکر به محل فراهم آورده باشد.
زیرا او در فردای «سقیفه» قبل از سخنرانی ابوبکر در مسجد، ضمن عذر خواهی ازاظهارات روز گذشته درانکار وفات پیامبر اکرم(ص)، گفت :
وقتی فهمیدم رسول خدا(ص) از دنیا رفته است، ترسیدم بر سر زمامداری، جنجال وآشوب به پا شود و انصار و دیگران، زمامداری را به دست گیرند یا از اسلام برگردند.»(۵)
او مردم را در مورد مرگ حضرت(ص) تا حدی به شک انداخت و آن ها را از فکر در مورد اوضاع بعد از رسول اکرم(ص) و حوادثی که انتظار وقوع آن می رود، غافل نمود.
👤«طبری» می نویسد :
عمر فردای آن روز در مسجد گفت :
📋《أَيُّهَا النَّاسُ! إِنِّي قَدْ كُنْتُ قُلْتُ لَكُمْ بِالأَمْسِ مَقَالَةً مَا كَانَتْ إِِلَّا عَنْ رَأْيِي》
♦️ای مردم! آن حرفی را که ديروز من زدم و گفتم پيغمبر(ص) نمرده و هر کس بگويد، گردنش را می زنم، اين نظريه از پيش خود من بود!(۶)
👤«بلاذری» می نویسد :
ابن عباس می گوید : عمر بن خطاب در زمان خلافت خود به من گفت :
📋《أَتَدْرِي يَا ابْنَ عَبَّاسٍ مَا حَمَلَنِي عَلَى مَا قُلْتُ حِينَ تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّه(ص)؟
♦️ابن عباس! می دانی هنگام وفات رسول اکرم(ص) چه چیز باعث شد که من آن حرف را بزنم؟[انکار رحلت ایشان را بکنم؟]
در ادامه گفت :
📋《كُنْتُ أَقْرَأُ هَذِهِ الآيَةَ : «وَكَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً»
وَكُنْتُ أَظُنُّ أَنَّ رَسُولَ اللَّه(ص) سَيَبْقَى فِي أُمَّتِهِ حَتَّى يَشْهَدَ عَلَيْهَا بِآخِرِ أَعْمَالِهَا، فَذَلِكَ حَمَلَنِي عَلَى مَا قُلْتُ》
♦️من این آیه را خوانده بودم که می گوید : همان گونه (که قبله شما، یک قبله میانه است) شما را نیز، امت میانهای قرار دادیم (در حد اعتدال، میان افراط و تفریط؛) تا بر مردم گواه باشید و پیامبر(ص) هم بر شما گواه است.(بقره،۱۴۳)
گفتم لابد پیامبر(ص) باقی خواهد ماند، تا اعمال آیندگان را هم شاهد و ناظر باشد! پس در نتیجه اینگونه سخنی را گفتم.(۷)
که البته این توجیه بوده است!
📚منابع :
۱)دلائل النبوة بيهقی، ج۷، ص۲۱۷
۲)المعجم الكبير طبرانی، ج۷، ص۵۶
۳)أسد الغابة ابن اثير، ج۳، ص۳۲۴
۴)صحیح بخاری، ج۳، ص۱۳۴۱
۵)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۴۲
۶)تاريخ الطبری، ج۳، ص۲۱۰/
البداية والنهاية ابن اثیر، ج۵، ص۲۴۸
۷)أنساب الأشراف بلاذری، ج۱، ص۵۶۸
@TarikhEslam
7⃣1⃣شهادت حضرت رسول اکرم(ص) و خاکسپاری ایشان:👇
#حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه
#روز_شمار_شهادت_پیغمبر
#وقایع_ماه_صفر_المظفر
#روز_شمار_فاطمیه
@TarikhEslam
#پرسش_و_پاسخ
سوال1️⃣8️⃣ : آیا حضرت رسول اکرم(ص) به مرگ طبیعی از دنیا رحلت فرمودند، یا به شهادت رسیدند؟👇
✍پاسخ :
برای رسیدن به پاسخ مفصّل این سوال، به لینک زیر مراجعه فرمایید.👇
بخشی از نوشته محقّقانه استاد ریاحی با عنوان «شهادت رسول اکرم(ص) فرو خفته در غبار غرض» :👇
🌐 madras.ehtejaj.com/1395/09/01/فهرست-شهادت-پیامبر،-فروخفته-در-غبار-غر/
@TarikhEslam
📜اسناد شهادت #حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه به واسطه مسمومیت در منابع و کتب شیعه و اهل سنت :👇
#اسناد_شهادت_پیغمبر
#روز_شمار_شهادت_پیغمبر
@TarikhEslam
1️⃣شیخ مفید(متوفی۴۱۳ قمری) :
📋«وَ قُبِضَ بِالْمَدِينَةِ مَسْمُوماً يَوْمَ الْإِثْنَيْنِ لِلَيْلَتَيْنِ بَقِيَتَا مِنْ صَفَرٍ سَنَةَ عَشَرَةٍ مِنَ الْهِجْرَةِ وَ هُوَ ابْنُ ثَلَاثٍ وَ سِتِّينَ سَنَةً»
♦️حضرت رسول اکرم(ص) در روز دوشنبه بیست و هشت صفر سال ده هجری در مدينه در سن شصت و سه سالگی در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت.(۱)
#روز_شمار_شهادت_پیغمبر
#اسناد_شهادت_پیغمبر
📚منبع :
۱)المقنعه شیخ مفید، ص۳۴۲
@TarikhEslam
2️⃣شیخ طوسی(متوفی۴۶۰ قمری) :
📋«وَ قُبِضَ بِالْمَدِينَةِ مَسْمُوماً»
♦️حضرت رسول اکرم(ص) در مدينه در حالى كه مسموم شده بود، از دنيا رفت.(۱)
#روز_شمار_شهادت_پیغمبر
#اسناد_شهادت_پیغمبر
📚منبع :
۱)تهذیب الاحکام شیخ طوسی، ص۵
@TarikhEslam
3️⃣داود بن يزيد می گويد :
از شعبى شنيدم كه مىگفت :
📋«وَاللهِ لَقَد سَمَّ رَسُولُ اللهِ(ص)»
♦️به خدا قسم که رسول خدا(ص) مسموم از دنیا رفته است.(۱)
#روز_شمار_شهادت_پیغمبر
#اسناد_شهادت_پیغمبر
📚منبع :
۱)المستدرک علی الصحیحین نیشابوری، ج۳، ص۶۱، ح۹۹
@TarikhEslam
4️⃣از عبدالله بن مسعود نقل شده است که گفته است :
📋«لِأَنْ أَحْلِفَ تِسْعاً ان رَسُولَ اللَّهِ(ص) قُتِلَ قَتْلاً أَحَبُّ الي من أَنْ أَحْلِفَ وَاحِدَةً انه لم يُقْتَلْ وَذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ جَعَلَهُ نَبِيًّا وَاتَّخَذَهُ شَهِيداً»
♦️اگر نُه بار قسم بخورم كه رسول خدا(ص) كشته شده است برايم محبوب تر است از اين كه يك بار قسم بخورم كه او كشته نشده است؛ زيرا خداوند او را پيامبر و شهيد قرار داده است.(۱)
#روز_شمار_شهادت_پیغمبر
#اسناد_شهادت_پیغمبر
📚منبع :
۱)المصنف عبد الرزاق صنعانی، ص۲۶۹
@TarikhEslam
5️⃣بخاري و مسلم و بسياري ديگر از بزرگان اهل سنت نوشته اند که؛
📋«قالت عَائِشَةُ : لَدَدْنَاهُ في مَرَضِهِ فَجَعَلَ يُشِيرُ إِلَيْنَا أَنْ لَا تَلُدُّونِي فَقُلْنَا كَرَاهِيَةُ الْمَرِيضِ لِلدَّوَاءِ فلما أَفَاقَ قال أَلَمْ أَنْهَكُمْ أَنْ تَلُدُّونِي قُلْنَا كَرَاهِيَةَ الْمَرِيضِ لِلدَّوَاءِ فقال لَا يَبْقَي أَحَدٌ في الْبَيْتِ إلا لُدَّ وأنا أَنْظُرُ إلا الْعَبَّاسَ فإنه لم يَشْهَدْكُمْ»
♦️عايشه گفته است در دهان رسول خدا(ص) در زمان مريضي ايشان به زور دوا ريختيم، پس با اشاره به ما فهماندند كه به من دوا نخورانيد، ما با خود گفتيم اين از آن جهت است كه مريض از دوا بدش مي آيد و وقتي حضرت(ع) بهتر شد، فرمودند : آيا من شما را از اين كه به من دوا بخورانيد نهي نكردم؟
پس فرمودند : بايد در دهان هر كسي كه در اين خانه است، در جلوي چشم من دوا ريخته شود؛ غير از عباس كه او شاهد ماجرا نبوده است.(۱)
#روز_شمار_شهادت_پیغمبر
#اسناد_شهادت_پیغمبر
📚منبع :
۱)صحيح بخاری، ج۴، ص۱۶۱۸
@TarikhEslam
#حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه
✅حضرت رسول اکرم(ص) از مصیبت هایی که قرار بود؛ برای اهل بیتشان اتفاق بیافتد، آگاه بود و همواره با دیدن آنها، به یاد آن مصیبت های پیش روی آنها می افتادند و گریه می کردند.
روایات زیادی این صحنه ها را به تصویر کشیده است.
1⃣گریه برای #امام_علی_علیه_السلام :👇
در روایتی آمده است که حضرت رسول اکرم(ص) به همراه امام علی(ع) از مکانی عبور می کردند که به مناسبتی حضرت رسول اکرم(ع) بلند بلند گریستند.
امام علی(ع) علت را جویا شدند و پرسیدند :
📋《يَا رَسُولَ اَللَّهِ(ص)! مَا يُبْكِيكَ؟
♦️یا رسول الله(ص)! علت گریه شما چیست؟
پیامبر اکرم(ص) فرمود :
📋《یَا اَخِی! ضَغَائِنُ فِي صُدُورِ أَقْوَامٍ لاَ يُبْدُونَهَا إِلاَّ بَعْدِي》
♦️ای برادرم علی جان! كينه ها و حقدهایی را مىبينم كه در سينههاى این مردم نسبت به تو پنهان داشته اند، و آن را اظهار نخواهند كرد مگر بعد از من!(۱)
2⃣گریه برای #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها :👇
از ابن عباس روایت شده است که؛
در زمان حیات حضرت رسول اکرم(ص) وقتی که زمان رحلت ایشان نزدیک شد؛
📋《بَكَى حَتَّى بَلَّتْ دُمُوعُهُ لِحْیَتَهُ فَقِیلَ لَهُ :
یَا رَسُولَ اللَّهِ(ص)! مَا یُبْكِیكَ؟》
♦️آن حضرت(ص) به قدرى گریست كه محاسن مباركش تر شد.
عرض شد : یا رسول الله(ص)! چرا گریه مى كنى؟
حضرت(ص) فرمود :
📋《أَبْكِی لِذُرِّیَّتِی وَ مَا تَصْنَعُ بِهِمْ شِرَارُ أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی كَأَنِّی بِفَاطِمَةَ(س) بِنْتِی وَ قَدْ ظُلِمَتْ بَعْدِی وَ هِیَ تُنَادِی :
یَا أَبَتَاهْ! فَلَا یُعِینُهَا أَحَدٌ مِنْ أُمَّتِی!》
♦️براى ذرّیّه و فرزندانم و آن ستم هایى كه از جفاكاران امّتم بعد از من به ایشان مى رسد، مى گریم.
گویا مى بینم دخترم فاطمه زهرا(ص) بعد از من مظلوم واقع شده، هر چه صدا مى زند : یا ابتاه!
احدى از امّت من به فریاد او نمى رسد.(۲)
3⃣گریه برای #امام_حسن_علیه_السلام :👇
از امام علی(ع) نقل شده است که فرمود :
📋《بَيْنَا أَنَا وَ فَاطِمَةُ(س) وَ الْحَسَنُ(ع) وَ الْحُسَيْنُ(ع) عِنْدَ رَسُولِ اللهِ(ص) إِذِ الْتَفَتَ إِلَيْنَا فَبَكَى فَقُلْتُ مَا يُبْكِيكَ يَا رَسُولَ اللهِ؟!!
فَقَالَ : أَبْكِي مِمَّا يُصْنَعُ بِكُمْ بَعْدِي!
فَقُلْتُ وَ مَا ذَاكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟》
♦️من، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع)، پیش رسول خدا(ص) بودیم که ناگهان، نگاهی به ما کرد و گریست.
گفتم : یا رسول الله(ص)! برای چه می گریید؟
فرمود : به آن چه پس از من بر شما فرود خواهد آمد.
گفتم : یا رسول الله(ص)! آن چیست؟
بعد حضرت(ص) درباره امام حسن فرمود :
📋《قَالَ : أَبْكِي من طَعْنَةِ الْحَسَنِ(ع) فِي الْفَخِذِ وَ السَّمِّ الَّذِي يُسْقَى》
♦️گریه ام از آن نیزه ای است که بر پای حسن(ع) می زنند و از زهری که او را مسموم می سازد!(۳)
4⃣گریه برای #امام_حسین_علیه_السلام :👇
ابن قولویه روایتی را از امام باقر(ع) نقل می کند که ایشان می فرماید :
📋《كَانَ رَسُولُ الله(ص) إِذَا دَخَلَ الْحُسَيْنُ(ع) اِجْتَذَبَهُ إِلَيْهِ》
♦️هرگاه سيّدالشهداء(ع) نزد حضرت رسول اکرم(ص) می آمد، حضرت(ص) تمام آغوش خود را می گشود و او را دنبال می کرد.
سپس به امام علی(ع) می فرمود :
📋《أَمْسِكْهُ! ثُمَّ يَقَعُ عَلَيْهِ فَيُقَبِّلُهُ وَ يَبْكِي》
♦️او را نگاه دار! سپس پیامبر(ص) روی حسین(ع) می افتاد و او را پیوسته می بوسید و گریه می کرد.
امام حسین(ع) عرض کرد :
📋《يَا أَبَهْ! لِمَ تَبْكِي؟》
♦️پدر جان! علت گریه ی شما چیست؟
پیامبر اکرم(ص) می فرمود :
📋《يَا بُنَيَّ! أُقَبِّلُ مَوْضِعَ السُّيُوفِ مِنْكَ وَ أَبْكِي》
♦️پسرم! جای شمشیرها را می بوسم و گریه می کنم.(۴)
5⃣گریه برای #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها :👇
هنگامی که حضرت زینب(س) به دنیا آمد، قنداقه ایشان را خدمت حضرت رسول اکرم(ص) بردند.
در این هنگام؛
📋《فَهَبَطَ جِبرَائِيلُ يَقرَأُ عَلَى النَّبِيِّ(ص) السَّلَامَ مِن اللهِ الجَلِيلِ وَ قَالَ لَهُ : سَمِّ هَذِهِ المَولَودِةِ زَینَبُ(س)!》
♦️جبرائیل بر رسول اکرم(ص) نازل شد و از طرف خداوند متعال سلام رساند و گفت :
نام این مولود را زینب(س) نامگذاری کن!
📋《ثُمَّ أَخبَرَهُ بِمَا يَجرِي عَلَيهَا مِن المَصَائِبِ فَبَكَى النَبِیُّ(ص)》
♦️سپس جبرائیل به مصائبی که در آینده برای زینب کبری(س) رخ خواهد داد را به رسول اکرم(ص) خبر داد، سپس رسول اکرم(ص) گریستند و فرمودند :
📋《مَنْ بَكَی عَلَی مُصَابِ هَذِهِ الْبِنْتِ، كَانَ كَمَنْ بَكَی عَلَی اَخَوَیْهَا الْحَسَنِ(ع) وَ الْحُسَیْنِ(ع)》
♦️كسی كه بر مصیبتهای این دختر گریه كند، همانند كسی است كه برای برادرش، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) گریسته است.(۵)
📚منابع :
۱)المسترشد طبری شیعی، ص۳۴۱
۲)امالی شیخ طوسی، ص۱۸۸
۳)امالی شیخ صدوق، ص۱۳۴
۴)اللهوف ابن طاووس، ص۱۱۴
۵)زینب الکبری(س) من المهد الی اللحد قزوینی، ص۳۵
@TarikhEslam
«کَرِیمُ السَّجَایَا، جَمِیلُ الشِّیَم
نَبِیُّ البَرَایَا، شَفِیعُ الاُمَمِ»
💠وصف زیبای اخلاق حضرت رسول اکرم(ص) در بیان #امام_علی_علیه_السلام:👇
#حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه
@TarikhEslam
✅مردی از اميرالمؤمنين امام علی(علیه السلام) درخواست كرد که اخلاق حضرت رسول اكرم(ص) را برايش وصف کند و بشمارد!
حضرت(ع) فرمود :
تو نعمتهاي دنيا را بشمار تا من نيز اخلاق آن حضرت(ص) را برايت بشمارم!
آن مرد عرض كرد:
چگونه ممكن است نعمتهای دنيا را احصاء كرد و به شمارش آورد، در حالی که خداوند در قرآن کریم مي فرمايد:
📋«وَ اِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللهِ لا تَحْصُوهَا»
♦️اگر نعمت های خداوند را بشماريد، نمی توانيد آن را به پايان برسانيد.(نحل ۱۸)
اميرالمؤمنين(ص) فرمود :
خداوند تمام نعمت های دنيا را قليل و كم می داند، در اين آيه كه مي فرمايد :
📋«قُلْ مَتاعُ الدُّنْيا قَلِيلٌ»
♦️بگو متاع دنيا اندك است!(نساء ۷۷)
در حالی که خداوند متعال اخلاق رسول اكرم(ص) را در اين آيه عظيم شمرده و چنانچه مي فرمايد:
📋«اَنَّكَ لَعَلَي خُلُقٍ عَظِيمٌ»
♦️تو را خوئی بسيار بزرگ است.(قلم ۴)
اينك تو چيزی كه قليل است نمی تواني بشماري، من چگونه چيزي كه عظيم و بزرگ است شمارش كنم!
ولی همين قدر بدان، تمام پيامبران مظهر يكي از اخلاق پسنديده بودند، چون نوبت به آن حضرت(ص) رسيد تمام اخلاق پسنديده را جمع كرد و از اين رو فرمود:
📋«اِنِّي بُعِثْتُ لِأُتَمّمَ مَكارِمَ الْاَخلَاقِ»
♦️من برانگيخته شدم تا اخلاق نيكو را تمام كنم و به کمال برسانم.(۱)
📚منبع :
۱)السُنن الکبری بیهقی، ج۱۰، ص۳۲۳
@TarikhEslam