eitaa logo
تاریخ تحلیلی ایران و اسلام
69 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
751 ویدیو
111 فایل
بررسی تاریخ ایران و اسلام با هدف جهاد تبیین
مشاهده در ایتا
دانلود
از قرار معلوم آمریکا و ناتو داشتن زیر زمین ترکیه لیتیوم استخراج میکردند،برا ساخت باطری ماشین های برقی نسل نوین. و همونطور که میدونید، برای خارج کردن لیتیوم، باید اون رو نرم کرد. برا نرم کردنش باید نوعی انفجار خاص انجام داد و این انفجار باعث حرکت گسل ها شده و زلزله مصنوعی ایجاد کرده. لعنت به مسئولین ترکیه که جان مردم خودش و همسایه هاش براش مهم نیست! لعنت بهش! متاسفانه الان هم پلیس سرکوبگر ترکیه رو فرستادن برای سرکوب مردم آواره و زلزله زده، تا کسی اعتراض نکنه! لعنت و مرگ بر شما! همچنین خبرداریم شدیم که همزاد زیباکلام در ترکیه، قراره پول جمع کنه و دهکده امید رو در سال 2034 براشون احداث کنه، شماره حساب هم داده! درود خدا بر تو این مرد شجاع! ولی ترکیه، درخواست ایران برای کمک به زلزله زدگان ترکیه رو رد کرده! واقعا این ترکیه چقدر خونخواره!! و مردم خودش رو گروگان گرفته! مرگ بر جمهوری ترکیه! 😐 دیدین؟ فقط خواستم کمی ادای براندازا و خودتحقیرا رو دربیارم! البته فقط کمی! 😢وسط بحرانها انقدر راحت شایعه میسازن و می بافن و اذهان عمومی رو ملتهب میکنن! راستی! نکنه باور کردی؟! ┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈• کپی همه مطالب آزاد است = گسترش آگاهی 👇👇 👉 @Roshangarii 🚩
🔵 اگر زلزله ترکیه و سوریه توی ایران میومد 2 تا مشکل داشتیم: یکی غم زلزله، یکی سمپاشی سلبریتی ها و براندازا که بجای کمک و همدردی، این وسط به حکومت می تاختند.. خدایا چه گناهی کردیم توی هر ماجرایی، برعندازا وسط نیان! 👉 @Roshangarii 🚩
🔴 🔷به این دو تصویر به دقت نگاه کنید. تصویر اول خرابی ها ویران کننده هست و تصویر دوم ویرانی های ناشی از جنگ گروهکهای تروریستی بود که ترکیه و هم پیمانانش و در راس آنها رییس جمهور قدرت طلب ترکیه (رجب طیب ) با حمایت از آنها چندین سال آوارگی و ویرانی را برای مردم مظلوم به ارمغان آوردند. یقینا دیدن هر دو تصویر دردناک و غم انگیز هست و خداوند همه کشته شدگان چه در زلزله ترکیه و چه در جنگ سوریه را قرین رحمت کند اما حاکمان و مستبدان باید از این تصاویر درس عبرت بگیرند و مردم را اسیر هوسرانی ها و قدرت طلبی های خود نکنند. ! 👉 @Roshangarii 🚩
🛑 پهلوی‌بازا این عکس رو منتشر کردن و با افتخار گفتن «رضاخان از اینجا شروع کرد و شد رضاشاه»! 🔹البته اینو نگفتن که چطور ایشونی که از کنار ماتحت اسب سفیر شروع کرد، زمانی که داشت از ایران تبعید میشد، به گفته نخست‌وزیرش، ۴۶٪ نقدینگی کل ایران، تو حساب شخصیش بود!! •┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈• کپی کن = گسترش آگاهی 👇👇 👉 @Roshangarii 🚩
1⃣جوانمردی !👇 ✅در تاریخ نقل شده است که؛ عَمرو بن عَبدِوُدّ از برترین جنگجویان قریش بود که در سال پنجم هجری در جنگ خندق، به دست امام علی(ع) کشته شد. با اینکه او دشمن خدا و رسول خدا(ص) بود، اما امیرالمومنین علی(ع) در نهایت جوانمردی او را کشت و با تمام تجهیزات جنگی اش، او را تحویل سپاه دشمن داد. تا جایی که در منابع آمده است؛ 📋«أُخْتُ عَمْرِو بْنِ عَبْدِوُدٍَّّ اَلْعَامِرِيِّ [اِذَا] رَأَتْهُ قَتِيلاً، فَقَالَتْ مَنْ قَتَلَهُ؟ فَقِيلَ لَهَا : عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع)؟» ♦️هنگامی که خواهر عمرو بن عبدودّ برادرش را دید که كشته شده است، پرسيد : چه کسی برادر مرا كشته است؟ به او گفتند : او به دست على بن ابى طالب(ع) كشته شده است. در این هنگام خواهر عمرو گفت : 📋«كُفْوٌ كَرِيمٌ! ثُمَّ أَنْشَأَتْ تَقُولُ : لَوْ كَانَ قَاتِلُ عَمْرٍو غَيْرَ قَاتِلِهِ، لَكُنْتُ أَبْكِي عَلَيْهِ آخِرَ اَلْأَبَدِ، لَكِنَّ قَاتِلَهُ مَنْ لاَ يُعَابُ بِهِ، مَنْ كَانَ يُدْعَى قَدِيماً بَيْضَةَ اَلْبَلَدِ» ♦️به درستى كه على بن ابى طالب(ع) همتاى خوبى است. بعد از آن، این شعر را سرود : اگر كشنده ی عمرو بن عبدود، غير كشنده ی او يعنى على بن ابى طالب(ع) بود، هر آينه تا آخر الزمان گريه مى‌ كردم. اما كشنده ی عمرو كسى است كه نمی توان بر او عيب گرفت، کسی که از قدیم الایام او را بيضة البلد(کنایه از کمال مدح) خوانده اند.(۱) 📚منبع : ۱)الفصول المختارة علم الهدی، ج۱، ص۲۹۲ @TarikhEslam
2⃣یتیم نوازی !👇 ✅نقل است که؛ امام علی(ع) در زمان حکومت خود از کوچه های کوفه می گذشت که زنی را دید كه مشك آبی بر دوش داشت. امام(ع) آن مشك را از او گرفت و تا مقصد بِبَرَد و در راه از حالش پرسید. زن گفت : 📋«بَعَثَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ(ع)صَاحِبِي إلَى بَعْضِ اَلثُّغُورِ فَقُتِلَ وَ تَرَكَ عَلِيٌّ صِبْيَاناً يَتَامَى وَ لَيْسَ عِنْدِي شَيْءٌ فَقَدْ أَلْجَأَتْنِي اَلضَّرُورَةُ إِلَى خِدْمَةِ اَلنَّاسِ» ♦️علی بن ابی‌طالب(ع) همسرم را در یكی از مرزها گماشته بود و او اکنون كشته شده و چند كودك یتیم برای من برجای گذاشته است. و من هم چیزی ندارم و ناگزیر به خدمتگزاری مردم روی آورده‌ام. علی(ع) بعد از حمل بار تا منزل او بازگشت و فردای آن روز، زنبیلی از خوراكی با خود برداشت و به راه افتاد و به در خانه‌ی زن رفت و در زد. زن پرسید : كیستی؟ مولا فرمود : منم! آن بنده‌ای كه در آوردن مشك تو را همراهی كرد. در را بگشا! چیزی برای كودكان با خود آورده‌ام. زن گفت : 📋«رَضِيَ اَللَّهُ عَنْكَ وَ حَكَمَ بَيْنِي وَ بَيْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع)» ♦️خدا از تو خرسند باشد و میان من و علی(ع) داوری كند! پس امام(ع) داخل شد و فرمود : من دوست دارم كه به ثوابی برسم! تو آرد را خمير كن، يا اينكه تو بچه‌ها را پرستاری كن و من خمیر کنم و نان بپزم؟!! زن گفت : من بر كار نان آگاه‌تر و تواناترم. پس كودكان را به تو مي‌سپارم. پس آنان سرگرم کن! سپس آن زن شروع به خمير كردن آرد شد و علی(ع) نزد کودکان به پختن گوشت مشغول شد. و آن را پخت و شروع كرد برای كودكان از گوشت و خرما و چیزهای دیگر لقمه گرفتن! هر وقت لقمه‌ای به كودكی می‌داد می‌ فرمود : 📋«یَا بُنَیَّ! اِجعَل عَلَیَّ بنَ اَبِی طَالِبِِ(ع) فِی حِلِِِّ مِمَّا مَرَّ فِی اَمرِکَ» ♦️پسركم! از آنچه بر تو گذشته است، علی بن ابی‌طالب(ع) را حلال كن! وقتی خمیر آماده شد، زن گفت : ای بنده‌ی خدا! تنور را روشن كن! امام(ع) به روشن كردن تنور پرداخت. هنگامی كه آن را برافروخت، و آتش زبانه می کشید و درون تنور گداخته شد، آنگاه علی(ع) صورت را نزدیک درون آتش برد تا داغی آتش را احساس کند و سپس چنين فرمود : 📋«ذُقْ يَا عَلِيُّ! هَذَا جَزَاءُ مَن ضَیَّعَ اَلاَرامِلَ وَ الیَتَامَی» ♦️ای علی! بچش! این است كیفر كسی كه حقّ بیوه‌زنان و یتیمان را تباه كند. زن همسایه كه علی(ع) را می‌شناخت او را دید و خطاب به مادر یتیمان گفت : وای بر تو، این امیرالمؤمنین است! آن زن با شتاب آمد در حالی كه می‌گفت : از شما شرمنده‌ام ای امیرمؤمنان. علی(ع) در پاسخ او فرمود : 📋«بَل وَ اَحیَایَ مِنكَ یَا أَمَةَ اللهِ فِیمَا قَصَّرتُ فِی أَمرِكِ» ♦️من از تو شرمنده‌ام كه در كارت كوتاهی كرده ام.(۱) 📚منبع : ۱)مناقب ابن شهرآشوب، ج۲، ص۱۱۵ @TarikhEslam
3⃣عدالت !👇 ✅عقیل در زمان خلافت برادرش امیر المؤمنین علی(علیه السلام) از امام علی(ع) کمک مالی خواست. از آنجایی که او نابینا بود، امام علی(ع) در مقابل این پیشنهاد عقیل، درخواست کرد که دستش را سمتش دراز کند. امیرالمؤمنین(ع) خود در این باره می فرماید : 📋«..فَظَنَّ أَنِّي أَبِيعُهُ دِينِي وَ أَتَّبِعُ قِيَادَهُ مُفَارِقاً طَرِيقَتِي فَأَحْمَيْتُ لَهُ حَدِيدَةً ثُمَّ أَدْنَيْتُهَا مِنْ جِسْمِهِ لِيَعْتَبِرَ بِهَا فَضَجَّ ضَجِيجَ ذِي دَنَفٍ مِنْ أَلَمِهَا وَ كَادَ أَنْ يَحْتَرِقَ مِنْ مِيسَمِهَا!» ♦️او خيال مى‏ كرد كه دينم را به او فروخته، و از راه و روشم دست برداشته و به خواسته ه‏ایش تن مى‏ دهم، در اين اثنا آهن پاره‏اى را گداخته و به بدن او نزديك كردم تا مايه عبرتش شود، ناگهان چون ناله بيمار از حرارت آن آهن پاره ناله زد، و نزديك بود از آن آهن گداخته بسوزد. پس به او گفتم : 📋«ثَكِلَتْكَ الثَّوَاكِلُ يَا عَقِيلُ! أَ تَئِنُّ مِنْ حَدِيدَةٍ أَحْمَاهَا إِنْسَانُهَا لِلَعِبِهِ وَ تَجُرُّنِي إِلَى نَارٍ سَجَرَهَا جَبَّارُهَا لِغَضَبِهِ؟ أَ تَئِنُّ مِنَ الْأَذَى وَ لَا أَئِنُّ مِنْ لَظَى؟» ♦️مادران داغدار بر تو بگريند اى عقيل! آيا تو در برابر آهن پاره‏ اى كه انسانى آن را به شوخى و بازى بر افروخته ناله مى‏ زنى، ولى مرا به جانب آتشى كه خداوند قهّار به جهت خشم خود افروخته مى‏ كشانى؟!! آيا تو از اين درد اندك ناله بزنى، و من از آتش سوزنده جهنم ناله نزنم؟!!(۱) 📚منبع : ۱)شرح نهج البلاغة ابن ابي الحديد، ج۱۱، ص۲۴۵ @TarikhEslam
1_AKSGIF_IR_emam_ali_gif__D8_AA_D8_B5_D8_A7_D9_88_DB_8C_D8_B1__D9_85_D8_AA_D8_AD_D8_B1_DA_A9__D9_88_D9_84_D8_A7_D8_AF_D8_AA__D8_AD_D8_B6_D8_B1_D8_AA__D8_B9_D9_84_DB_8C__D8_B9_06(1).gif
94.3K
🔆 مناقب امام علی (ع) در قرآن 2️⃣ 🌟 ولایت حضرت علی (ع) در قرآن ولی شما، تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آورده اند: همان کسانی که نماز برپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند. و هر کس خدا و پیامبر او و کسانی را که ایمان آورده اند ولی خود بداند [پیروز است، چرا که ] حزب خدا همان پیروزمندانند. ( 55 و 56 سوره مائده ) تأییدعلما، مورخان ومفسران شیعه وسنی مرحوم علامه امینی (ره) نام 66 نفر از علماء، مورخین و مفسرین مشهور را که حدیث مربوط به شأن نزول این آیه در باره علی (ع) پذیرفته و آن را نقل نموده اند، آورده است که برای نمونه به چند مورد آن اشاره می شود. 1- ابو عبدالله محمد بن عمر مدنی واقدی متوفی 207 در کتاب ذخائر العقبی 2-عبدالرحمن نسائی متوفی 303 در صحیحین 3-حاکم نیشابوری متوفی 405 در معرفت الاصول 4-ابوالقاسم زمخشری متوفی 538 در کشاف 5- فخرالدین رازی شافعی متوفی 606 در تفسیر رازی 6-قاضی عضد ایجی شافعی متفی 756در المواقف 7-جلال الدین سیوطی شافعی متوفی 911 در درالمنثور 8-نور الدین ابن صباغ مکی مالکی متوفی 855درالعقول المهمه 9-سید محمد آلوسی شافعی متوفی 1270در تفسیر آلوسی 10-سید محمد مؤمن شیلنجی در نور الابصار طبری در تفسیر خود می نویسد: آیه مذکور در شأن علی بن ابی طالب نازل شده است و بدینوسیله خلافت برای او ثابت شد. 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم، با ذکر ، بدون ذکر منبع هم مجاز است. 📡 @GhararGahShayeat
1⃣تاریخ ولادت !👇 ✅در منابع تاریخی و منابع قدیمی اطلاعات زیادی درباره زندگی‌ حضرت زینب کبری(س) از جمله تاریخ دقیق ولادت و تاریخ وفات ایشان بیان نشده است. فقط در پاره ای از منابع متاخر به ولادت ایشان در زمان حیات حضرت رسول اکرم(ص) اشاره شده است. 👤یحیی بن حسن معروف به ع‍ب‍ي‍دل‍ی از علمای نسّاب(متوفی سال ۲۷۷ ه.قمری) می نویسد : 📋《أَمَّا الزَينَبُ(س) فَوُلِدَتْ فِی حَیَاةِ جَدِّهِ》 ♦️حضرت زینب(س) در زمان حیات جدّ بزرگوارش حضرت رسول اکرم(ص) به دنیا آمد.(۱) 👤ابن حجر عسقلانی(متوفی سال ۸۵۲ ه.قمری) نیز به نقل از ابن اثیر(متوفی۶۳۰ ه.قمری) می نویسد : 📋《قَالَ اِبنُ الاَثِیرِ : أَنَّهَا وُلِدَتْ فِی حَیَاةِ النَّبِیِّ(ص)》 ♦️ابن اثیر می گوید : زینب کبری(س) در زمان حیات حضرت رسول اکرم(ص) به دنیا آمد.(۲) اما بعدها توسط برخی مورخان معاصر شیعه، اقوال گوناگونی، در باب ولادت ایشان بیان شد که از این میان، دو قول مشهور در مورد ولادت ایشان است. ۱)پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری قمری!(۳) ۲)پنجم جمادی الاولی سال ششم هجری قمری!(۴) 👤حسن محمد قاسم نویسنده مصری در کتابش با عنوان «السیدة زینب» آورده است : «زینب کبری(س) در ماه شعبان سال ششم هجری، دو سال پس از تولد برادرش امام حسین(ع) متولد شده است.»(۵) 👤اما مرحوم محلاتی در کتاب ریاحین الشریعه می نویسد : «میلاد آن حضرت(س) را، برخی پنجم ماه‌جمادی الاولی سال ششم، بعضی اوایل شعبان آن سال، بعضی در ماه رمضان و برخی دیگر در دهه آخر ماه ربیع‌ الثانی و طبق نقلی ماه محرم سال پنجم هجرت ذکر کرده‌اند ولی هیچ‌یک از این اقوال دلیل محکم تاریخی ندارد و این عدم اتفاق نظر در مورد تاریخ وفات آن مخدره نیز به چشم می‌خورد به طوری که برخی آن را در ماه رجب سال ۶۲ و بعضی در چهاردهم رجب سال ۶۲ دانسته‌اند.»(۶) 👤مرحوم شیخ جعفر نقدی نیز به این دو نقل اشاره می کند و می نویسد : 📋«الخَامِسُ مِن شَهرِ جَمَادِى الأُولَى فِي السَنَةِ الخَامِسَةِ اَو السَّادِسَِة لِلهِجرَةِ عَلَى مَا حَقَّقَهُ بَعْضُ» ♦️ولادت ایشان روز پنجم ماه جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری است، بنابر بعضی اقوالی که در این باره وارد شده است.(۷) پس قول مشهور همان جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجری است و در مورد اینکه، این بانوی بزرگوار در شهر مدینه متولد شده است، اختلافی نیست. 📚منابع : ۱)اخبار الزینبیات یحیی بن حسن عبیدلی، ص۱۲ ۲)الاصابه ابن حجر عسقلانی، ج۸، ص۱۶۶ ۳)أعلام النساء عمر رضا کحّاله،‌ ج۲، ص۹۱ ۴)زینب الکبری(س) من المهد الی اللحد قزوینی، ص۳۱ ۵)السیدة زینب(س) حسن محمد قاسم، ص۲ ۶)ریاحین الشریعه ذبیح الله محلاتی، ج۱، ص۳۵ ۷)زينب الكبری(س) شیخ جعفر نقدی، ج۱، ص۱۸ @TarikhEslam
2⃣نام و لقب و کنیه !👇 ✅معروف‌ ترین نام ایشان، زینب(س) است و ایشان تنها شخصیت غیر معصومی است که طبق روایتی(در صورت صحت روایت) نام ایشان از طرف خداوند، توسط جبرائیل بر حضرت رسول اکرم(ص) نازل گشته است. نقل است که؛ هنگامی که حضرت زینب(س) به دنیا آمد،قنداقه ایشان را خدمت حضرت رسول اکرم(ص) بردند. در این هنگام؛ 📋《فَهَبَطَ جِبرَائِيلُ يَقرَأُ عَلَى النَّبِيِّ(ص) السَّلَامَ مِن اللهِ الجَلِيلِ وَ قَالَ لَهُ : سَمِّ هَذِهِ المَولَودِةِ زَینَبُ(س)!》 ♦️جبرائیل بر رسول اکرم(ص) نازل شد و از طرف خداوند متعال سلام رساند و گفت : نام این مولود را زینب(س) نامگذاری کن!(۱) 👤آیت الله یوسفی غروی مورخ نامی شیعه در این باره می نویسد : «اینکه مشهور شده (زینب) را (زینت پدر) و (زینة أب) معنا می کنند، و نیز اینکه گفته می شود پیامبر اکرم(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب دختر پیامبر(ص) از حضرت خدیجه(س)، زینب بنت جحش دختر عمۀ پیامبر(ص) که بعد همسر ایشان شد، و نیز زینب دختر حمزه سیدالشهدا(س)! زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود. همانگونه که صاحب لسان العرب می نویسد : «الزَّيْنَبُ شَجَرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرَائِحَةِ، وَ بِهِ سُمِّيَت المَرأَةُ» زینب نام درختی خوش منظر و خوش بویی است و همچنین از آن به عنوان نام زن استعمال می شود. همچنانکه در میان غیر عرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است.»(۲) در تاریخ و روایات برای برای ایشان، القاب فراوانی نقل شده است، همانند : 《عالمة غير معلّمة/ فهمة غير مفهّمة/ كعبة الرزايا/ نائبة الزهراء/ نائبة الحسين/ مليكة الدنيا/ عقيلة النساء/ عديلة الخامس من أهل الكساء/ شريكة الشهيد/ كفيلة السجّاد/ ناموس رواق العظمة/ سيّدة العقائل/ سرّ أبيها/ سلالة الولاية/ وليدة الفصاحة/ شقيقة الحسن/ عقيلة خدر الرسالة/ رضيعة ثدي الولاية/ البليغة/ الفصيحة/ الصدّيقة الصغرى/ الموثّقة/ عقيلة الطالبيّين/ الفاضلة/ الكاملة/ عابدة آل عليّ/ عقيلة الوحي/ شمسة قلادة الجلالة/ نجمة سماء النبالة/ المعصومة الصغرى/ قرينة النوائب/ محبوبة المصطفى/ قرّة عين المرتضى/ صابرة محتسبة/ عقيلة النبوّة/ ربّة خدرالقدس/ قبلة البرايا/ رضيعة الوحي/ باب حطّة الخطايا/ حفرة عليّ و فاطمة/ ربيبة الفضل/ بطلة كربلا/ عظيمة بلواها/ عقيلة القريش/ الباكية / سليلة الزهراء/ أمينة اللّه / آية من آيات اللّه / مظلومة وحيدة/ عقيلة بنی هاشم》(۳) 👤مرحوم سید محسن امین، حضرت زینب(س) را به سبب سختی‌های بسیاری که در زندگی دید، (از قبیل درگذشت حضرت رسول اکرم(ص)، شهادت و سختی‌های مادرش، شهادت پدرش امیرالمؤمنین(ع)، شهادت برادرش امام مجتبی (ع)، فاجعه کربلا و شهادت برادرش امام حسین(ع) و بستگان و سایر شهدا، و به اسارت رفتن در کوفه و شام) ام المصائب نیز لقب داده‌اند.(۴) که مرحوم قزوینی در کتاب خود در ادامه روایت فوق، نقل می کند که؛ هنگام ولادت حضرت زینب(س)، جبرائیل گریست و رسول اکرم(ص) علت گریه جبرائیل را پرسید و او عرضه داشت : 📋《إِنَّ حَيَاةَ هَذِهِ البِنتِ سَوفَ تَكُونُ مَقرُونَةََ بِالمَصَائِبِ وَ المَتَاعِبِ مِن بِدَايَةِ عُمرِهَا إِلَى وَفَاتِهَا》 ♦️همانا حیات این دختر از ابتدای عمرش تا زمان وفاتش مقرون به مصیبت ها و سختی ها خواهد بود.(۵) درباره کنیه حضرت(ص) نیز محل اختلاف است که برخی کنیه [اُمّ کُلثوم](۶) و برخی کنیه [ام الحسن](۷) نوشته اند. 👤مرحوم رحمانی همدانی می نویسد : 📋《تُكَنَّى بِاُمِّ كُلثُومِ كَمَا تُكَنَّى بِاُمِّ الحَسَنَ أَيضَاً وَ يُقَالُ لَهَا : زَينَبُ الكُبرَى لِلفَرقِ بَينَهَا وَ بَينَ مَن سُمِّيَت بِاِسمِهَا مِن أَخَوَاتِهَا، وَ كُنِّيَت بِكُنيَتِهَا، كَمَا أنَّهَا تَلقَّبَت بِالصِدِّيقَةِ الصُّغرَى لِلفَرقِ بَينَهَا وَ بَينَ اُمِّهَا الصِدِّيقَةِ الكُبرَى فَاطِمَةِ الزَّهرَاءِ(س)》 ♦حضرت زینب(س) به کنیه ام کلثوم معروف بوده همانگونه که کنیه ابوالحسن داشته است. همچنین به ایشان زینب کبری لقب دادند، آن هم به خاطر اینکه بین ایشان و بین خواهری نامش زینب صغری بود، فرق گذاشته شود. همچنان که به ایشان صدیقه صغری گفتند که بین مادرشان فاطمه(س) که صدیقه کبری است، فرق گذاشته شود.(۸) 📚منابع : ۱)زینب الکبری(س) من المهد الی اللحد قزوینی، ص۳۵ ۲)کانال تلگرامی آیت الله یوسفی غروی @Yusufi_Gharawi ۳)فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى، رحمانی، ص۶۳۷ ۴)اعیان الشیعه سید محسن امین، ج۷، ص۱۳۷ ۵)زینب الکبری(س) من المهد الی اللحد قزوینی، ص۳۵ ۶)خصائص الزینبیة نورالدین جزائری، ص۳۱۳ ۷)اخبار الزینبیات یحیی بن حسن عبیدلی، ص۱۵ ۸)فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی، رحمانی، ص۶۳۶ @TarikhEslam
3⃣جریان قنداقه !👇 ✅نقل شده است که؛ هنگام ولادت حضرت زینب(س) وقتی حضرت فاطمه(س) قنداقه زینب کبری(س) را به محضر رسول اکرم(ص) برد، این نوزاد چشم مبارک را باز نکرد و سپس قنداقه را به امام علی(ع) دادند و نوزاد همچنان چشمانش را باز نکرد و همینطور، دست به دست چرخاندند و برای هیچ یک از اهل بیت(ع) باز نکرد، و تنها وقتی قنداقه در آغوش امام حسین(ع) قرار گرفت، چشم مبارک را گشود! اما باید بگوییم که این مطلب در هیچ منبع معتبری نقل نشده است و فقط در برخی از کتب معاصر بدون ذکر سند مانند کتاب چهره درخشان قمر بنی هاشم اثر مرحوم ربانی خلخالی نقل شده است.(۱) البته در نقل دیگری آمده است که مرحوم قزوینی آورده که؛ هنگامی که حضرت زینب(س) به دنیا آمد، قنداقه ایشان را خدمت حضرت رسول اکرم(ص) بردند. در این هنگام؛ 📋《فَهَبَطَ جِبرَائِيلُ يَقرَأُ عَلَى النَّبِيِّ(ص) السَّلَامَ مِن اللهِ الجَلِيلِ وَ قَالَ لَهُ : سَمِّ هَذِهِ المَولَودِةِ زَینَبُ(س)!》 ♦️جبرائیل بر رسول اکرم(ص) نازل شد و از طرف خداوند متعال سلام رساند و گفت : نام این مولود را زینب(س) نامگذاری کن! 📋《ثُمَّ أَخبَرَهُ بِمَا يَجرِي عَلَيهَا مِن المَصَائِبِ فَبَكَى النَبِیُّ(ص)》 ♦️سپس جبرائیل به مصائبی که در آینده برای زینب کبری(س) رخ خواهد داد را به رسول اکرم(ص) خبر داد، سپس رسول اکرم(ص) گریستند و فرمودند : 📋《مَنْ بَكَی عَلَی مُصَابِ هَذِهِ الْبِنْتِ، كَانَ كَمَنْ بَكَی عَلَی اَخَوَیْهَا الْحَسَنِ(ع) وَ الْحُسَیْنِ(ع)》 ♦️كسی كه بر مصیبتهای این دختر گریه كند، همانند كسی است كه برای برادرش، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) گریسته است.(۵) 📚منابع : ۱)چهره درخشان قمر بنی هاشم خلخالی، ج۱، ص۸۷ ۲)زینب الکبری(س) من المهد الی اللحد قزوینی، ص۳۵ @TarikhEslam