✅ما ناگزیر از تعامل با جهان امروز هستیم.
جهان امروز، معلول جهان گذشته است. اگر دریابیم که چرا جهان امروز اینگونه شده است، میتوانیم بفهمیم که تغییر ممکن است یا نه؛ و اگر تغییر ممکن است، چگونه؟!!
لازمه ی شناخت درست وضعیت موجود هم، نگرش صحیح به تاریخ است که در این مجال به آن میپردازیم.
♦️به تاریخ دو گونه میتوان نگریست:
1⃣نگرش مقطعی:
در این نوع نگرش، تاریخ را حوادثِ تکه تکه میبینیم، که هر مقطعی دارای عبرتآموزی خاصی است.
2⃣نگرش زنجیره ای(رابطه علت و معلولی):
در این نوع نگرش، تاریخ را زنجیری به هم پیوسته میبینیم که حوادث هر دوره، معلول حوادث دوره پیش است.
در این صورت، وضعیت امروز ما، معلول زنجیره پیشین است و برای اینکه راهکار برخورد با این معلول را بیابیم و به وظیفه خود پی ببریم، باید آن زنجیره را بشناسیم. بر این اساس، تاریخ یک ضرورت میشود و شناخت وضعیت موجود، تنها با شناخت رویدادهای گذشته به دست میآید.
با بررسی تاریخ، علت را در خارج مییابیم و پی میبریم که امروز چگونه باید با آن مبارزه کرد. در سیر تاریخ، با بررسی زنجبرهای که تا این زمان امتداد یافته، میفهمیم که این زنجیره از کجا شکل گرفته است.
با ورود به داستانهای قرآن، زنجیرهای بودن تاریخ، تبیین خواهد شد. خلقت انسان، زماندار بوده است. خداوند، ابتدا و انتهای دوره را میداند؛ از آدم ابوالبشر(ع) تا زمان دمیدن اسرافیل در صور.
او بشر را با برنامهای خاص به زمین. آورده و بشر باید طبق آن برنامه حرکت کند؛ برنامهای که انبیا (ع) عرضه کردهاند و ثابت است، ولی مجریان برنامه، زماندار هستند و هر کس مقداری از آن را اجرا کرده است. سپس پیامبر بعدی آن را تحویل گرفته و ادامه داده تا به پیامبر خاتم (ص) رسیده است. هیچ پیامبری مبعوث نشده که برنامه پیامبر پیشین را فراموش، و در مسیری دیگر حرکت کرده باشد؛ بلکه دقیقا طبق همان برنامه پیشین حرکت کرده و هر پیامبری سر سفره محصول پیامبر پیشین نشسته است. در زیارتهای ائمه(ع) آمده است:
《السلام علیک یا وارث آدم صفوةالله. السلام علیک یا وارث نوح نبیالله》
بیشک، منظور از وارث، این نبوده است که معصومان (ع) اموال انبیا را به ارث بردهاند، بلکه علم ایشان را هم به ارث نبردهاند؛ چرا که علم معصومان (ع) از ناحیه خدا و بالاتر از علم انبیا بوده است. منظور از وراثت در اینجا، این است که برنامهای که حضرت آدم (ع) اجرا میکرد، از طریق پیامبران بعدی، به پیامبر اسلام (ص) و از او به علی بن ابیطالب (ع) و امامان پس از او، به ارث رسیده است. بنابراین، هر پیامبر سر سفره پیامبر پیشین نشسته است و طاغوتی هم که با پیامبران مقابله میکرد، سر سفره طاغوت نشسته بود و این وضع تاکنون ادامه دارد. پیامبران در مسیر خویش، در پی اجرای برنامههای الهی بودهاند و شیطان و طاغوت نیز در مبارزه با مسیر حق، آسوده ننشستهاند و همواره در خنثی کردن تلاشهای پیامبران کوشیدهاند. این، همان رویارویی حق و باطل در تاریخ است که زنجیرهوار در تاریخ ادامه مییابد.
📚منبع:
تبار انحراف طائب، ص۲۰_۲۲
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
9️⃣6️⃣ #معرفی_کتاب:📚
کتاب «فلسفه تاریخ» مجموعهای چهار جلدی حاصل تقریرات دروس فلسفه تاریخِ مرحوم #استاد_مطهری✍📚👇
@TarikhEslam
4_1161740743207813198.pdf
4.42M
📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «فلسفه تاریخ» ج1⃣
@TarikhEslam
4_1161740743207813199.pdf
2.94M
📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «فلسفه تاریخ» ج2⃣
@TarikhEslam
4_1161740743207813200.pdf
3.34M
📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «فلسفه تاریخ» ج3⃣
@TarikhEslam
4_1161740743207813201.pdf
3.43M
📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «فلسفه تاریخ» ج4⃣
@TarikhEslam
2⃣1⃣یازدهم ذی القعده سال ۶۰ هجری، ارسال نامه مسلم بن عقیل به #امام_حسین_علیه_السلام
مبنی بر بیعت شیعیان کوفه و دعوت از ایشان برای آمدن به کوفه :👇
#وقایع_ماه_ذی_القعده
#روز_شمار_عاشورا
@TarikhEslam
✅مسلم بن عقیل در یازدهم ذی القعده بعد از استقبال و بیعت مردم، نامهای مبتنی بر آمادگی کوفیان به امام حسین(ع) نوشت.
شیخ مفید می نویسد :
📋《فَكَتَبَ مُسْلِمٌ إِلَى اَلْحُسَيْنِ(ع) يُخْبِرُهُ بِبَيْعَةِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ أَلْفاً وَ يَأْمُرُهُ بِالْقُدُومِ》
♦️مسلم بن عقیل نامه اى به محضر امام حسین(علیه السلام) نوشت و آن حضرت(ع) را از وضعیت کوفه و بیعت مردم با ایشان، با خبر گردانید و از امام حسین(علیه السلام) درخواست نمود، که به سوى کوفه حرکت کند.(۱)
نامه مسلم به دست عابس بن حبيب كه از رهبران مورد اعتماد كوفه و از شهداي كربلاست، به امام حسين(علیه السلام) رسيد.
ايشان كه از احساسات عميق كوفيان با خبر شده بود، تصميم گرفت به سوي اين شهر حركت كند.
حاكم كوفه در زمان سفارت مسلم، نعمان بن بشير بود.
وي با اينكه از هواداران عثمان و طرفدار امويان بود، ولي از خلافت يزيد هم رضايت نداشت.
لذا با اينكه از ماجراي بيعت مردم با مسلم آگاه بود، چندان سخت گيري و تندي از خود نشان نمي داد و شايد هم در دل از اين كار راضي بود.
تنها واكنشي كه از او نقل شده، سخنرانی اي است كه در جمع مردم كوفه انجام داد كه به نظر طرفداران يزيد، بيشتر ضعف او را منعكس كرد تا قدرتش را!
بیعت گیری مسلم از مردم کوفه همچنان ادامه داشت در حالی که یزید و عمال او در شام به طور کامل از اون غافل بودند.
📚منبع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۳۹
@TarikhEslam
11.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽
#سکانس_برتر
🎞سکانسی از ورود #حضرت_مسلم_علیه_السلام به کوفه و میهمان شدن او در خانه مختار ثقفی و سخنرانی مسلم در جمع شیعیان کوفه در سریال «مختار نامه» ساخته جناب میرباقری:👆
@TarikhEslam
🏴 فرا رسیدن سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت #امام_خمینی(ره) تسلیت باد.
✍کانال تاملی در تاریخ اسلام
@TarikhEslam
نمايى كمتر ديده شده از كتيبه بيستون داريوش بزرگ
تصویر دست بسته اوردن شورشیان(معترضین) نزد داریوش در حکومت هخامنشی؛همان دورانی که به دروغ به دوران گل و بلبل تاریخ ایران معروف است.
سرکرده شورشیها با دستهایی بسته در مقابل داریوش به صف ایستادهاند و «گئوماتا» (همان بردیای دروغین) نیز زیر پاهای وی افتاده است. داریوش کمانی به دست چپ گرفته و فَروهر نیز بالای تصویر در حال پرواز است. پیرامون این نگاره، گزارش چگونگی شورشها و چیرگی داریوش بر آنها بههمراه مطالبی دیگر، نخست به زبان ایلامی نگاشته شد، اما سپس ترجمههای بابلی (اکدی) و پارسی باستان نیز به آن اضافه شد.
نکته قابل ذکر از این کتیبه ها شدت جنگ،خونریزی،قتل،غارت، ظلم و...در حکومت هخامنشی است،چیزی که امروزه مدعیان باستانگرایی به شدت انرا انکار میکنند.